آشنایی با نرم افزار GIS

hmdjml

مدیر تالار مهندسی نفت
مدیر تالار
آشنایی با GIS
(Geographic Information System) یا GIS ، نرم افزار سیستم اطلاعات اطلاعات جغرافیایی است که مجموعه ای قوی از امکانات و قابلیت ها بوده که به اخذ و ذخیره سازی و سپس تحلیل و پردازش داده ها می پردازذ. مهمترین مرحله در این نرم افزار، ورود اطلاعات است. در GIS دو بخش اطلاعات مکانی (نشان دهنده موقعیت و شکل عوارض) و توصیفی (بیانگر ویژگی ها و خصوصیات عوارض) موجود در یک نقشه بطور مستقل ولی مرتبط وارد می گردد. هدف نهایی در GIS ایجاد یک مدل سه بعدی از دنیای واقعی است چرا که این نرم افزار به دلیل مختصات دار بودنش، هر عارضه ای را که ترسیم می کند با همان مختصات در طبیعت قابل تطابق، دسترسی و مشاهده است.
مختصری از تاریخچه:
سال 1963 تا 1989 مرحله نوآوری GIS بود. بدین معنی که مهندسین علوم مختلف اطلاعات خود را به برنامه نویس گفته و برنامه نویس ها شروع به نوشتن نرم افزار کردند. سالهای 1989 تا 1999 مرحله تجاری شدن آن و سال 1999 به بعد نوبت به بهره برداری از این نرم افزار رسید.
سیستم های اطلاعات جغرافیایی با ارائه خدمات ذیل می توانند مؤثر واقع گردند:
  • ابزاری مفید برای ذخیره اطلاعات جغرافیایی
  • ابزاری ارزشمند برای نمایش داده ها
  • ابزاری جهت بررسی چندین لایه فضایی و داده های جدولی
  • ابزاری برای تحلیل فضایی
در GIS:وظیفه اصلی: ذخیره، تحلیل، دسترسی و نمایش اطلاعات فضایی به هر دو شکل جغرافیایی و بانک داده جدولی.ویژگی ها: نقشه های شماتیک را برای نمایش داده های کمی و اطلاعات فضایی فراهم نموده و بجای دیدگاهی صرفا گرافیکی، اطلاعاتی با نگرش کاربردی ارائه می نماید.سطح دقت: سطح دفت این برنامه از درجه بالایی از دقت نقشه های پیمایشی تا درجه پایینی از آن در نقشه های شماتیک، با توجه به سطج جزییات و داده های استفاده شده متغیر است.
قابليت هاي GIS بسیار زیاد می باشد اما می توان به مواردی چون جلوگیری از تخريب داده هاي موجود مثل نقشه هاي كاغذي، كاهش فضاي اشغال شده توسط داده،صرفه جويي در زمان، دقت بالاتر، امكان تلفيق داده هاي مختلف، امكان به هنگام سازي طلاعات، امكان ذخيره و بازيابي اطلاعات وايجاد بستري مناسب براي نظارت و مديريت بهينه اشاره نمود
. این نرم افزار در اكثر علوم كاربردي استفاده مي شود . برخي از آنها عبارتند از زمين شناسي، جغرافيا، هواشناسي، كشاورزي، راه و ترابري، نيرو، محيط زيست، خاطرات، بهداشت، نظامي و ....

در GIS به دنبال 5 سؤال اساسی هستیم:

  1. Location (مکان یابی پروژه)
  2. Condition (موقعیت یابی پروژه)
  3. Trend (روند پروژه)
  4. Pattern (توزیع جغرافیایی یک پدیده یا الگوی پراکنش)
  5. Modelling (مدل سازی)

با پاسخ به این سؤاها میتوان بهترین مکان و موقعیت را برای یک پروژه در نظر گرفت.​
نرم افزارهای مختلفی در GIS مورد استفاده قرار می گیرند که نمونه هایی از آنها شامل Elvis، Edrisi، Arc gis، Arc viw و Geomatica می باشد. هر یک از این نرم افزارهای مذکور فرمت خاصی را تولید می کنند ولی اکثرا یکدیگر را پوشش می دهند.
 

Similar threads

بالا