آشنایی با مستربچ و انواع آن

musavico

عضو جدید
مستربچ چیست؟

مستربچ افزودنی می باشد متشکل از موادی همچون پلی پروپلین، پلی استایرن و ... که به پلیمرهای طبیعی به منظور تولید رنگ یا بهبود خواص افزوده می شود. اگر بخواهیم توضیح بهتری از مستربچ دهیم محصولی است که در آن پودر رنگ و یا دیگر افزودنی ها بصورت بهینه بایکدیگر در یک رزین پایه ادغام شده که این رزیق مطابق با پلاستیک اصلی تزریقی، که به شکل دانه ای (گرانول) و کپسولی (پریل) می باشد.

مستربچ یا کامپایند از سه جزء پایه تشکیل شده است: پلیمری، مواد شیمیایی(افزودنی) وعامل سازگاری فعال

مستربچ سفید چیست؟

همانطور که میدانید مستربچ یک افزودنی رنگی می باشد. مستربچ سفید متشکل از دو رنگدانه کربنات کلسیم و تیتان می باشد و در بستر پلیمری ترکیب می شود. مستربچ سفید معمولا بر پایه پلی اتیلن یا PE می باشد. جهت رسیدن به محصولی با پوشش دهی بهتر و رنگ سفید جذاب تر می توانید از مستربچ های با در صد تیتان بالاتر استفاده کنید. در یک پوشش دهی ثابت و مشخص، با بالا رفتن درصد تیتان مستربچ، میزان استفاده از مستربچ سفید کاهش می یابد. درصد مورد استفاده مستربچ سفید در محصول نهایی به عوامل ذیل مربوط می باشد:
1) درصد و کیفیت کربنات کلسیم مستربچ سفید
2) درصد و کیفیت تیتان مستربچ سفید
3) ضخامت طعه و یا فیلم تولیدی
4) میزان پوشش دهی موردنظر شما
مستربچ مشکی چیست ؟

مستربچ مشکی افزودنی رنگی می باشد که خاصیت پخش شوندگی عالی در پلیمر و همچنین قابلیت رنگ دهی بالایی دارد. این مستربچ کیفیت بالایی دارد و از 25% تا 60% کربن بلک تشکیل شده است.

مستربچ های مشکی در تولید مصنوعات به کار می رود از جمله تولید کیسه های زباله، گونی و جامبو، تولیدات تزریقی، محصولات نایلون و نایلکس، تولید کارتن پلاست، تولید قطعات خودرو، قالب سازی و...


مستربچ شفاف کننده


شفاف کننده ها به علت اینکه از مواد مرغوب و با کیفیت تولید میشوند، نور را به میزان بیشتری از خود عبور داده و سبب جلی و زیبایی هرچه بیشتر مصنوعات پلاستیکی میشوند.به همین دلیل از این مستربچ ها جهت رفع کدری محصول استفاده می شود. لیز کننده های این مجموعه نیز جهت سهولت باز شدن درب نایلون های پلاستیکی استفاده میگردد.
کاربرد مستربچ های شفاف کننده

این مستربچ ها در انواع ظروف یکبار مصرف، انواع مصنوعات پلاستیکی و همچنین در فیلم های معمولی و نازک و ضخیم کاربرد دارند. این مستربچ ها در دو نمونه ته مایه فسفری و بی رنگ تولید می شوند.
مستربچ لیزکننده

این مستربچ ها با بهبود خواص لغزندگی و روان کنندگی و همچنین کاهش چسبندگی پلاستیک مذاب به اجزای ماشین آلات باعث آسان شدن فرآیند تولید پلاستیک می شود. از مستربچ های لیزکننده جهت افزایش کیفیت و صیقلی شدن سطح فیلم و همچنین کاهش ضایعات، کاهش استهلاک ماشین آلات و کاهش چسبندگی سطوح فیلم به هم و افزایش و تسهیل در فرآیند تولید محصول استفاده می شود. از این مستربچ جهت جلوگیری از چسبیدن سطوح فیلم به هم و سهولت در بازشدن آنها استفاده می گردد.
کاربرد مستربچ های لیزکننده

از این مستربچ ها در تولید محصولات PET - PP-PE و همچنین فیلم های نازک ، معمولی و ضخیم و فیلم های کشاورزی استفاده می شود.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sarang.kh

عضو جدید
سلام
در مورد مستربچهای شفاف کننده ، برای نخهای گونی (نخهای تییپ) چه مستربچی پیشنهاد میکنید ؟ ممنون میشم در این مورد به من اطلاعات بدهید.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
F روش های تولید مستربچ کتاب ، جزوه و مقاله 0

Similar threads

بالا