آشنایی با مسائل مالیاتی

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
آشنایی با مسائل مالیاتی مزیت های زیادی برای کارفرمایان و کار آفرینان به همراه دارد. اول اینکه به آنها کمک می کند تا معافیت های مالیاتی را بشناسند و بتوانند از این معافیت ها استفاده کنند.

دوم اینکه آشنایی با مسائل مالیاتی مانع از پرداخت جریمه های مالیاتی خواهد گردید. سوم اینکه با منظور کردن مالیات هایی در بهای تمام شده اثر می گذارد؛ می توانیم بهای تمام شده کالا و خدمات و همچنین سود خالص کسب و کار خود را به طور دقیق تری پیش بینی نماییم.

چهارمین مزیت آشنایی با مسائل مالیاتی جلوگیری از درگیری مدیریت با مشکلات مالیاتی و تلف شدن وقت و ذهن مدیران در ارتباط با مشکلات مالیاتی است. پنجم جلوگیری از ایجاد اشتباهات محاسباتی مالیاتی است که ممیزترین مالیاتی آن را به اشتباه حساب می کنند.

ششم اینکه؛ آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی به کار آفرینان در مدیریت بهتر جریان نقدینگی خود کمک می کند. کار فرمایان در صورت اطلاع از ضرب الاجل پرداخت مالیات می توانند پرداخت مالیات خود را حتی الامکان و تا جایی که مقدور است و قوانین اجازه می دهد به تعویق بیاندازند و بدین طریق به جریان نقدینگی واحد خود کمک کنند.


منبع
وزارت تعاون
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
مالیات های تکلیفی

مالیات های تکلیفی

مالیات هایی هستند که ما تکلیف داریم آنها را از پرداخت هایمان به اشخاص ثالث کم کنیم و به اداره دارایی پرداخت نماییم. این مالیات باید از پرداختی ما به اشخاص ثالث حقیقی یا حقوقی کسر شود و به حساب اداره دارایی واریز گردد.

در صورت عدم انجام این کار؛ اداره دارایی میزان مالیات تکلیفی را محاسبه نموده و آن را از ما مطالبه خواهد کرد و ما مکلف به پرداخت جریمه نیز می شویم. پرداخت هایی که مشمول مالیات تکلیفی هستند عبارتند از :

۱. اجاره املاک ۲. حقوق ۳. حق الوکاله ۴. علی الحساب حق الزحمه ۵. مبالغ پرداختی بابت پیمان کاری و مشاوره ۶. مبالغ پرداختی به اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران.


منبع
وزارت تعاون
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

جمع درآمد شرکت ها و درآمدهایی که ناشی از فعالیت های انتفاعی اشخاص حقوقی است؛ پس از کسر هزینه های قابل قبول اداره دارایی و کسر معافیت های مقرر در قانون؛ مشمول نرخ مقطوع ۲۵ درصد مالیات است.

کلیه فعالیت های کشاورزی؛ دامپروری؛ دامداری؛ پرورش ماهی؛ زنبور عسل؛ طیور؛ صیادی؛ ماهی گیری؛ احیای مراتع و جنگل ها کاملا از پرداخت مالیات معاف هستند. جهت اطلاع از سایر معافیت های مقرر در قانون میتوانید به متن ماده ۱۰۸ قانون مالیات های مستقیم مراجعه نمایید.


منبع
وزارت تعاون
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده یک نوع مالیات غیر مستقیم بر مصرف است که به کلیه مراحل تولید و توزیع کالا و خدمات تعلق می گیرد. یک سری از کالاها در ایران مانند محصولات کشاورزی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. هر شرکتی که تاسیس میشود باید بررسی کند که آیا مالیات بر ارزش افزوده به فعالیت شرکت تعلق می گیرد یا خیر ؟

اگر کالاهای شرکت مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشند صاحبان شرکت باید در سایت ارزش افزوده به آدرس www.vat.ir ثبت نام کنند و پس از ثبت نام؛ نسبت به تهیه فاکتورهای مورد نیاز اقدام کنند.

بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده؛ مصرف کنندگان می بایست ۳ درصد قیمت هر کالا را به عنوان مالیات پرداخت نمایند. بنابراین فروشندگان هنگام فروش کالا؛ ۳ درصد از قیمت کالا را مازاد بر قیمت فروش از خریداران دریافت می کنند. میزان مالیات بر ارزش افزوده جمعا ۳ درصد از قیمت کالای فروخته شده است.


منبع
وزارت تعاون
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
متن ماده ۱۰۴ قانون مالیات های مستقیم

متن ماده ۱۰۴ قانون مالیات های مستقیم

وزارتخانه ها؛ موسسات دولتی؛ شهرداری ها؛ موسسات وابسته به دولت و شهرداری ها و کلیه اشخاص حقوقی اعم از انتفاعی و غیر انتفاعی و اشخاص موضوع بند الف ماده ۹۵ این قانون مکلف اند در هر مورد که بابت حق الزحمه پزشکی؛ هزینه های بیمارستانی و آزمایشگاهی و رادیولوژی؛ داوری؛ مشاوره؛ کارشناسی؛ حسابرسی؛ خدمات مالی و اداری؛ نویسندگی؛ تالیف؛ تصنیف؛ آهنگ سازی؛ نوازندگی و هنر پیشگی و خوانندگی؛ نقاشی و دلالی و حق العمل کاری؛ هر گونه حق الزحمه یا کارمزد ارائه خدمات به استثنای کارمزد پرداختی به بانک ها؛ صندوق تعاون و موسساتاعتباری غیر بانکی مجاز؛ امور مربوط به نظافت اماکن و ابنیه؛ اجاره ماشین آلات اداری و محاسباتی؛ کلیه خدمات و ارتباطات رایانه ای؛ اجاره هر نوع وسایل نقلیه موتوری زمینی؛ هوایی و دریایی؛ ماشین آلات و کارخانجات و سردخانه ها؛ انبارداری؛ نگاهداری و تعمیر آسانسور و شوفاژ و تهویه مطبوع؛ هر نوع کار ساختمانی و تاسیسات فنی و تاسیساتی؛ تهیه طرح ساختمانها و تاسیسات؛ نقشه کشی؛ نقشه برداری؛ نظارت و محاسبات فنی؛ حمل و نقل و وجوهی که بابت حق نمایش فیلم به هر عنوان پرداخت می کنند؛ پنج درصد آن را به عنوان علی الحساب مالیات مؤدی (دریافت کنندگان وجوه) کسر و ظرف سی روز به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز و رسید آن را به مؤدی تسلیم نمایند و همچنین ظرف همین مدت مشخص دریافت کنندگان را با ذکر نام و نشانی آنها به اداره امور مالیاتی ذیربط ارسال دارند.

تسهیلات اعطایی بانک ها از طریق قرارداد جعاله در امور مربوط به کشاورزی و تعمیر و تکمیل یک واحد مسکونی؛ مشمول کسر ۵ درصد مالیات علی الحساب موضوع این ماده نبوده و در این گونه موارد بانک ها مکلفند رو نوشت قراردادجعاله تنظیمی با عامل را ظرف سی روز از تاریخ انعقاد قرارداد به اداره امور مالیاتی ذیربط ارسال دارند.

تبصره ۱ : در مورد انجام امور مربوط به این ماده چنانچه قراردادی تنظیم گردد کارفرما مکلف است ظرف سی روز از تاریخ انعقاد قرارداد؛ رو نوشت آن را به اداره امور مالیاتی محل با اخذ رسید تسلیم نماید.

تبصره ۲ : در مواردی که منابع درامد مذکور در این ماده کلا از پرداخت مالیات معاف باشد؛ کسر علی الحساب مالیات به شرح فوق به شرط استعلام قبلی و کسر نظر اداره امور مالیاتی محل منتفی است.

تبصره ۳ : در مواردی که وجوه مذکور در این ماده در صندوق دادگستری و امثال آن تودیع و یا به وسیله مراجع اجرایی وصول و ایصال می گردد تودیع کننده مکلف به کسر مالیات نخواهد بود و انجام تکالیف مقرر در این ماده به عهده متصدیانی خواهد بود که دستور پرداخت وجوه مذکور را صادر می کنند.

تبصره ۴ : در مورد قراردادهای پیمانکاری موضوع ماده ۷۶ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۴۵ و اصلاحیه های بعدی آن که پیشنهاد آنها قبل از تاریخ تصویب این قانون باشد کارفرما مکلف است طبق مقررات ماده مذکور عمل نماید.

تبصره ۵ : سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان دی ماه هر سال فهرست سایر مواردی که باید از آغاز سال بعد به امور مصرح در این ماده اضافه شود از طریق درج آگهی در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار کشور اعلام خواهد کرد.

تبصره ۶ : سازمان امور مالیاتی کشور می تواند در صورت خودداری پرداخت کنندگان وجوه موضوع این ماده از انجام تکالیف مقرر از طریق عملیات اجرایی موضوع فصل نهم از باب چهارم این قانون مالیات را وصول و در مورد کلیه دستگاههای اجرایی دولت؛ نهادهای عمومی غیر دولتی و سایر سازمان ها و موسساتی که به نحوی از اعتبارات دولتی استفاده می کنند و همچنین سایر دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام است از حساب بانکی آنها برداشت کند.


منبع
وزارت تعاون
 
بالا