آشنایی با مدیریت بیمه

anoeil

کاربر فعال تالار مدیریت ,
کاربر ممتاز
مقدمه
زندگي انسان در طول سالهاي مختلف در طول پَستي و بلنديهاي تاريخ، دستخوش تغييرات و تحولات گرديده است. اين تحولات به ويژه در عرصه کار و فعاليتهاي اجتماعي از نمودي دو چندان برخوردار بوده به گونه اي که در طي چند سده اخير، سرعت و ماهيت تحولات، با دوره هاي پيشين قابل قياس نيست. از جمله اموري که انسان در ارتباط با حيات خويش در اجتماع بدان توجه بيشتري نموده مسأله اطمينان بخشي به جنبه هاي مختلف کار و فعاليت و در ابعادي کلي تر به زندگي در آينده در مقابل حوادث گوناگون است. در اين رهگذر بيمه به عنوان ترخيصي از دستاوردهاي اهل بشري چشم به جهان مي گشايد.
تقسيم کار و تخصصي شدن روزافزون و اعجاب انگيز امور، در عصر حاضر و تجارب در عرصه گوناگون از سوي ديگر ضرورت پرداختن به مسأله بيمه در قالبهاي دانشگاهي را دو چندان نموده است. بدين ترتيب صنعت بيمه در فهرست موضوعات آکادميک و دانشگاهي قرار مي گيرد تا از رهگذر پرداختن علمي در نسلهاي جديد با شيوه هاي علمي و تجربي اين پديده اجتناب ناپذير در دنياي امروز آشنا گردد.
دنياي بدون بيمه، دنيايي مشکل براي زيستن خواهد بود. رشته مديريت بيمه يکي از رشته هاي جديد در کشور ماست که بازار کار خوبي دارد و در حال حاضر شرکتهاي بيمه در ايران، دولتي است و در آينده بيمه ها و شرکتهاي خصوصي تأسيس مي شود و کساني که در اين رشته تحصيل مي کنند مي توانند در آينده حتماً بازار کار داشته باشند و غير از شرکتهاي بيمه که استخدامهايشان فعلاً دولتي است، نمايندگيهاي بيمه فعاليت مي کنند که فعاليتشان به صورت خصوصي است و بازار کار نسبتاً خوبي هم دارد. رشته مديريت بيمه، رشته اي است که احتياج به تخصصهاي زيادي دارد و تواناييهاي زيادي را مي طلبد از جمله تواناييهاي فردي، اختصاصي، سعه صدر، انعطاف پذيري و در واقع سرعت عمل که مي تواند براي کساني که مي خواهند در اين رشته کار کنند مفيد باشد. بيمه، عملياتي است که هدف آن در واقع جبران خسارتي است که بر مال افراد وارد مي شود يا مسؤوليتي که بر عهده آنهاست آن خسارت يا تعهدي که از لحاظ مالي به عهده آنهاست آن را جبران مي کند و در بعضي از موارد هم پيش بيني و آينده نگري مي کند.

انواع بيمه
بيمه انواع متعددي دارد. عمده ترين آنها را مي توان اين طور تقسيم بندي كرد: بيمه هاي اجتماعي يا بيمه هاي بازرگاني.
در بيمه هاي اجتماعي در واقع، هدف، حفظ نيروي انساني و نيروي کار در جامعه است و در بيمه هاي بازرگاني، هدف، ضمن جبران خسارت، آينده نگري يا پيش بيني آتي است.
اما نقش اجتماعي که براي بيمه مي توانيم داشته باشيم اين است که عمده ترين ايجاد خلاقيت، توسعه و فعاليت اقتصادي از طريق انباشت سرمايه اي که در نتيجه گردآوري حق بيمه ها تحقق پيدا مي کند -همانطور که اشاره شد- حفظ نيروي انساني جامعه است.
غالباً نتيجه اين پيش بيني وضع آينده و آينده نگري موجب مي شود که بهداشت عمومي در مواردي توسعه پيدا کند يا اينکه در واقع جرائمي که احتمال دارد تحقق پيدا کند، محقق نمي شود. چون انسان وقتي در فقر گرفتار مي شود ناگزير بعداً گرفتار مسايل اجتماعي هم خواهد بود.
دوره کارشناسي مديريت بيمه با هدف تربيت کادر متخصص فني و تجاري براي انجام وظيفه در شرکت بيمه ايران، وضعيت بيمه در داخل و خارج کشور و همچنين جمع آوري و تهيه اطلاعات به روز و دقيق در زمينه تحولات اقتصادي، تجاري و حمل و نقل و توسعه بيمه در ايران و جهان تأسيس گرديده است.
دانشجويان اين دوره با گذراندن 8 نيم سال تحصيلي و 24 هفته کارآموزي در داخل يا خارج از کشور به متخصصاني در تهيه بيمه تبديل خواهند شد.

هدف آشنايي دانشجويان با اين رشته
دانشجويان اين رشته اطلاعات لازم و مربوط را از خلال گذراندن دروس عمومي، پايه، اصلي و اختصاصي به دست مي آورند. دروس اصلي مديريت بازرگاني با هدف آشناسازي دانشجويان با مسائل پايه اي مديريت بازرگاني، پژوهش عملياتي، مديريت توليد بيمه، حمل و نقل، بيمه آتش سوزي و خطرات طبيعي از جمله مهمترين دروسي است که دانشجويان اين رشته با آن آشنا خواهند شد.
دانشجويان، پس از گذراندن دروس ياد شده و دوره کارآموزي، مدرک کارشناسي مديريت بيمه را دريافت مي کنند. دانشگاههايي همچون تهران و علامه به ارائه اين رشته مي پردازند.
چون همه ما به نوعي اين نياز را داريم و يک عنصري هم که براي بيمه شناخته مي شود همان مسأله تعاون و اشتراک مسائل انسانهاست تا در کنار هم بتوانند به يکديگر کمک کنند، از طريق جبران خسارت يا -همانطور که گفتيم- در زماني که نياز است براي آينده يک شخص تأمين سرمايه بکند، افرادي که علاقه مند هستند به عنوان بيمه گر يا بازارياب در اين بازار وارد شوند بايد از ويژگيهايي برخوردار باشند كه عمده ترين آن صداقت است. از آن جهت که شخص بايد روابط اجتماعي بسيار قوي داشته باشد تا بتواند موفق باشد. از بُعد روان شناسي هم بايد روان شناس باشد و با مشکلات افرادي که به عنوان بيمه گذار يا طرف مراجعه او هستند به گونه اي رفتار کند که با شناخت آنها بتواند نياز آنها را تأمين کند و بعد از آن خوش برخورد بودن که از لحاظ رواني در طرف مقابل، اثر بسياري در اين مورد دارد. درآمد اين رشته نسبت به ساير رشته ها در موقعيتي که فعلاً در ايران وجود دارد خوب نيست.

مزاياي اين رشته
اين رشته اي است که بسيار متنوع است چون با سازمانها و صنايع مختلف در ارتباط است. تربيت کادر متخصص و کارشناس بيمه با هدف توسعه صنعت بيمه در ايران و جلوگيري از خروج از کشور در کنار گردآوري اطلاعات و پژوهش در زمينه هاي نوين بيمه اي در جهان از جمله اهدافي است که رشته کارشناسي مديريت بيمه مد نظر دارد. دانشجويان رشته مديريت بيمه پس از کسب مهارتهاي علمي و عملي لازم قادر به بر عهده گرفتن مناصب مديريتهاي مختلف در زمينه بيمه در داخل يا دفاتر خارج از کشور خواهند بود. از سوي ديگر دانش آموختگان اين رشته در صورت دارا بودن زير ساخت علمي مناسب، قادر به انجام تحقيقات و مطالعات مورد نياز کشور در صنعت بيمه نيز مي باشند.
 

anoeil

کاربر فعال تالار مدیریت ,
کاربر ممتاز
دانشجوي مديريت بيمه نحوه اداره سازمانهاي بيمه و چگونگي رفتار با بيمه گذارها را فرا مي گيرد تا بتواند آنها را به بيمه گذاري ترغيب و تشويق کند. همچنين دانشجويان درباره انواع فعاليت هاي بيمه مثل بيمه عمر، ماشين، خدمات درماني و غيره اطلاعات لازم را کسب کرده و چگونگي فعاليت در اين زمينه ها را براساس پايه و مباني مديريتي فرا مي گيرند.


دروس اصلي و تخصصي گرايش مديريت بيمه:
حسابداري صنعتي، اصول مديريت بازرگاني، رواشناسي عمومي، جامعه شناسي، توسعه اقتصادي، حسابرسي، پول و ارز و بانکداري، حقوق مدني، حقوق تجارت، اصول بيمه، بيمه اموال، بيمه اشخاص، حسابداري شرکت هاي بيمه، مديريت ريسک و بيمه، بيمه اتکايي، حقوق بيمه، بازاريابي و مديريت بازار، متون بيمه انگليسي.
 

elmira shah

عضو جدید
سلام ، و ممنون از راهنمایی های شما! من امسال تصمیم گرفتم کارشناسی ارشد مدیریت بیمه شرکت کنم و می دونید که الان زمان ثبت نامه. توی دفترچه رشته ای با این عنوان نیست ...! می تونین راهنمایی کنین که چرا و اگر زیر شاخه رشته دیگه ای هست و کدومه ؟! سپااااس
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
سلام ، و ممنون از راهنمایی های شما! من امسال تصمیم گرفتم کارشناسی ارشد مدیریت بیمه شرکت کنم و می دونید که الان زمان ثبت نامه. توی دفترچه رشته ای با این عنوان نیست ...! می تونین راهنمایی کنین که چرا و اگر زیر شاخه رشته دیگه ای هست و کدومه ؟! سپااااس


سلام
جدا نداریم. شما باید مجموعه مدیریت کد 1142 رو انتخاب کنید و درسهای مدیریت بازرگانی رو بخونید. وقت انتخاب رشته برخی دانشگاهها بازرگانی گرایش بیمه دارن رو انتخاب کنید :gol:
 

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک دانش آموخته رشته بیمه می تواند در بخش های مختلف صنعت بیمه فعالیت نماید که مهمترین موارد آن به شرح زیر است:

1. کارمند یکی از شرکت های بیمه
2. نماینده یکی از شرکت های بیمه
3.کارگزار بیمه

کارمند بیمه: اگر مایلید در بخش کارمندی فعالیت نمایید باید درخواست و رزومه کاری خود را به یکی از شرکت های بیمه ارائه نمایید. در این بخش سمت های مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از کارشناس صدور انواع بیمه نامه و کارشناس خسارت.

مسول نمایندگی: اعطای کد نمایندگی بیمه به اشخاص حقیقی در شرکت های بیمه متفاوت و تابع سیاست های بیمه مرکزی و آن شرکت بیمه است. در این بخش سمت شما مسول نمایندگی خواهد بود. برای اطلاع دقیق از شرایط اخذ نمایندگی هر کدام از شرکت های بیمه، باید به سایت آن شرکت مراجعه کنید. اما بطور کلی مراحل زیر را می توان برای اعطای کد نمایندگی نام برد:

1.تکمیل فرم پرسشنامه اخذ نمایندگی توسط متقاضی.
2.شرکت در کلاس های آموزشی پژوهشکده بیمه متناسب با مدرک تحصیلی
3.موفقیت در آزمون کلاس های آموزشی پژوهشکده بیمه
4.شرکت و موفقیت در آزمون جامع بیمه مرکزی
5.گذراندن دوره عملی آشنایی با نرم افزار
6.تجهیز و معرفی دفتر نمایندگی بیمه
7.سپردن وثیقه و امضای قرارداد
8.دریافت پروانه فعالیت نمایندگی

کارگزار بیمه: برای آگاهی از شرایط اخذ کارگزاری بیمه به سایت بیمه مرکزی مراجعه کنید.
 

mavad86

عضو جدید
سلام من به تازگی تو ی شرکت بیمه ای استخدام شدم ی سری اصطلاحات هست که اصلا بلد نیستم مثلا واقعا نمیدونم فرق بین بیمه گذار و بیمه گزار چی هست؟؟ میشه کمکم کنید؟
 
بالا