آشنایی با شرکت‌های بورسی صنعت فولاد

parmisrad

عضو جدید
فولاد یکی از صنایع مهم کشور بوده و معمولاً سهام‌های فولادی پای ثابت سبد سهام‌داران بازار سرمایه هستند. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار فولاد هستید، آشنایی با شرکت‌های فولادی بورس برای شما ضروری است.
در این مقاله برای آشنایی با شرکت‌های بورسی صنعت فولاد به بررسی حاشیه سود این شرکت‌ها، نماد، میزان فروش داخلی و صادرات آن‌ها پرداخته‌ایم. همچنین پیش از خرید مقاطع فولادی به هر طریق، مطالعه راهنمای جامع خرید آهن و فولاد و مطالعه مقالات تخصصی در حوزه نقش آهن و فولاد در بورس می‌تواند راهگشا باشد.

صنایع فولادی در بورس

سهم صنایع فولادی در بورس چقدر است؟

در حال حاضر 14.8 درصد از ارزش کل بازار بورس در اختیار گروه فلزات است که پس از گروه صنایع شیمیایی رتبه دوم بازار بورس را در اختیار دارند. فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» دومین شرکت بزرگ حاضر در بورس اوراق بهادار تهران است که به‌تنهایی ۵.۱ درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. شرکت‌ «فولاد خوزستان» با ۱.۴ درصد و شرکت «فولاد خراسان» با ۱.۳ درصد سهم از کل ارزش بازار سرمایه پس از فولاد مبارکه قرار دارند.

شرکت‌های فولادی بورس چقدر حاشیه سود دارند؟

در حال حاضر شرکت‌هایی مانند مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان، مجتمع فولاد خراسان، مجتمع فولاد خوزستان، فولاد امیرکبیر کاشان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد هرمزگان جنوب، شرکت آهن و فولاد ارفع، فولاد کاویان، صنایع فولاد آلیاژی یزد و… در بازار بورس و فرا بورس فعالیت دارند.

سود شرکت‌های بورسی فولادی


مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در بررسی حاشیه سود شرکت‌های بورسی فولادی به شرح زیر است:

  1. > نوسانات ارزی
  2. > چگونگی قیمت‌گذاری محصولات فولادی
  3. > قیمت محصولات فولادی در بازارهای داخلی و خارجی
  4. > قیمت مواد اولیه و چگونگی تأمین آن
  5. > روند پیشرفت یا رکود در صنایع وابسته مانند صنعت ساخت‌وساز، خودروسازی، تولید لوازم‌خانگی و ...
  6. > برنامه‌های توسعه‌ای شرکت
  7. > سیاست‌گذاری‌های دولت
  8. > فناوری‌های استخراج و فرآوری محصولات

در جدول زیر حاشیه سود ناخالص برخی از شرکت‌های فولادی بورس در سال 98 با یکدیگر مقایسه شده است.


حاشیه سود ناخالص شرکت‌های فولادی بورسی در سال 98
ردیفنام شرکتنماد بورسیحاشیه سود ناخالص (به درصد)
1مجتمع فولاد خراسانفخاس19.3%
2مجتمع فولاد هرمزگانهرمز24.5%
3فولاد کاوه جنوب کیشکاوه26%
4مجتمع فولاد خوزستانفخوز26.8%
5مجتمع ذوب‌آهن اصفهانذوب16.3%
6مجتمع فولاد مبارکه اصفهانفولاد47.1%



در بررسی حاشیه سود شرکت‌های بورسی فولادی باید گفت که میانگین حاشیه سود شرکت‌های بررسی شده در این صنعت 23 درصد است. با نگاهی به آمار و ارقام، خواهید دید که میانگین سود خالص شرکت‌های فولادی در دوره سه‌ماهه منتهی به خرداد 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 239 درصدی داشته است. طبق گزارش‌ها مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با سود خالص 3،765 میلیارد تومانی، بالاترین میزان سود خالص را داشته است. این در حالی است که بالاترین درصد افزایش سود خالص مربوط به شرکت فولاد آلیاژی ایران با رشد 788 درصدی بوده که در این مدت میزان سود خود را از 13 میلیارد تومان به 114 میلیارد تومان رساند.


در گروه فلزات اساسی نیز شرکت‌هایی وجود دارند که در مقاطعی بازدهی منفی داشته باشند؛ اما بررسی حاشیه سود شرکت‌های بورسی فولادی نشان می‌دهد بیشتر آن‌ها در روزهای پررونق بازار، سودآوری قابل‌قبولی خواهند داشت. زیرا باوجود تحریم‌ها در سال‌های گذشته صنعت فولاد نقش بسزایی در پایداری اقتصاد کشور داشته‌ است.
فولاد در صنایع مختلفی ازجمله ساخت‌وساز، خودروسازی، لوازم‌خانگی نقش بسزایی ایفا می‌کند. در حال حاضر رابطه مستقیمی بین مصرف فولاد در کشورهای مختلف و رشد اقتصادی آن کشور دارد. بر اساس آمارها هر کشور به ازای 1% افزایش مصرف فولاد تقریباً 0.9% رشد اقتصادی خواهد داشت.

حاشیه سود ناخالص شرکت‌های فولادی بورسی


هر کدام از شرکت‌های بورسی صنعت فولاد چه نمادی دارند؟

نماد شرکت‌های بورسی صنعت فولاد معمولاً از حرف اختصاری «ف» به‌اضافه بخشی از نام آن شرکت تشکیل می‌شود. در جدول زیر نام برخی از شرکت‌های فولادی همراه با نماد و ارزش روز آن به تاریخ 2 مهر 99 سهم آورده شده است.

فهرست شرکت‌های فولادی حاضر در بورس و فرا بورس
ردیفنام شرکتنمادبازارارزش سهم (ریال)
1مجتمع فولاد مبارکه اصفهانفولادبورس11900
2مجتمع ذوب‌آهن اصفهانذوبفرا بورس4379
3مجتمع فولاد هرمزگانهرمزفرا بورس13130
4مجتمع فولاد خوزستانفخوزبورس13290
5فولاد آلیاژی ایرانفولاژبورس1600
6شرکت آهن و فولاد ارفعارفعفرا بورس12302
7فولاد کاوه جنوب کیشکاوهبورس17870
8مجتمع فولاد خراسانفخاسبورس26000
9فولاد امیرکبیر کاشانفجربورس66120
10نورد و قطعات فولادیفنوردبورس223520
11فولاد افزا سپاهانفافزافرا بورس57225
12خدمات فنی فولاد یزدخفولافرا بورس28863
13توکا رنگ فولاد سپاهانشتوکافرا بورس468539
14صنایع فولاد آلیاژی یزدفولایفرا بورس52400
15سرمایه‌گذاری توکا فولادوتوکابورس11190
16تولیدی فولاد سپید فراب کویرکویربورس23410
17فولاد کاویانفوکافرا بورس13385



میزان فروش داخلی و صادرات شرکت‌های بورسی فولادی چقدر است؟

اطلاع از میزان فروش داخلی و صادرات شرکت‌های بورسی فولادی برای آشنایی با این شرکت‌ها الزامی خواهد بود. قیمت میلگرد ، تیرآهن و سایر محصولات شرکت‌های فولادی به‌شدت به قیمت آهن، قیمت دلار و قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا و بازار‌های جهانی وابسته است. رونق‌ بخش ساخت‌وساز و دیگر صنایع پایین‌دستی نیز می‌تواند بر میزان فروش داخلی شرکت‌های بورسی فولادی تأثیرگذار باشد.


معمولاً قیمت مقاطع فولادی صادراتی بر مبنای قیمت‌های جهانی بلوم، بیلت و اسلب تعیین می‌گردد که درنهایت سودآوری شرکت‌های این گروه را به نرخ ارز نیمایی وابسته می‌کند. قیمت این محصولات در بازار داخلی نیز در بورس کالا تعیین می‌شود که قیمت‌های جهانی نیز تا حدی بر آن مؤثر خواهد بود. بنابراین پیگیری قیمت‌های بورس کالا و قیمت‌های جهانی برای بررسی سودآوری شرکت‌های فولادی‌ حاضر در بورس اهمیت زیادی دارد.

خرید مقاطع فولادی از بورس


از دیگر عوامل مهم بر میزان فروش داخلی و صادرات شرکت‌های بورسی فولادی سیاست‌گذاری‌های دولت است. به‌عنوان‌مثال دولت می‌تواند با اتخاذ تصمیمات درست تورم را کنترل نموده و در نظام اقتصادی ثبات برقرار کند. همین امر می‌تواند به فروش داخلی و صادرات شرکت‌های فولادی بورسی کمک کند.
نکته مهم دیگری که باید در این زمینه در نظر گرفته شود، عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری و کنترل قیمت مواد اولیه و محصولات تولیدی در صنعت فولاد است. در این صورت شرکت‌های فولادی می‌توانند با شرایط بهتری فعالیت‌های اقتصادی خود در بازار آزاد را انجام دهند.
در چند سال اخیر با اعمال شرایط تحریمی، صادرات محصولات فولادی با مشکلاتی مواجه شده‌اند. در ابتدای تحریم‌ها فروش شرکت‌های فولادی بورس کاهش داشت اما به‌مرورزمان این شرکت‌ها توانستند تدابیری برای حل این مشکلات در نظر بگیرند و نگرانی‌ها در این زمینه کاهش یافت.

در میان شرکت‌های فولادی حاضر در بورس کالا، بیشترین حجم صادرات به کارخانه‌های فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان، کاوه جنوب و فولاد هرمزگان اختصاص دارد. محصولات شرکت‌هایی مانند فولاد کاویان، نورد و قطعات فولادی، فولاد آلیاژی ایران و صنایع فولاد آلیاژی یزد به‌طور کامل در داخل کشور مصرف می‌شوند.
در جدول زیر میزان فروش داخلی و صادراتی هر یک از شرکت‌های فولادی بورسی آورده شده است:

فهرست شرکت‌های فولادی حاضر در بورس و فرا بورس
ردیفنام شرکتنمادفروش داخلی (به درصد)فروش خارجی (به درصد)
1مجتمع فولاد مبارکه اصفهانفولاد88.9%11.1%
2مجتمع ذوب‌آهن اصفهانذوب57.7%42.3%
3مجتمع فولاد هرمزگانهرمز59.1%40.9%
4مجتمع فولاد خوزستانفخوز43%57%
5فولاد آلیاژی ایرانفولاژ100%0%
6شرکت آهن و فولاد ارفعارفع84%16%
7فولاد کاوه جنوب کیشکاوه26.8%73.2%
8مجتمع فولاد خراسانفخاس82%18%
9فولاد امیرکبیر کاشانفجر89.5%10.5%
10نورد و قطعات فولادیفنورد100%0%
11صنایع فولاد آلیاژی یزدفولای100%0%
12تولیدی فولاد سپید فراب کویرکویر88.4%11.6%
13فولاد کاویانفوکا100%0%



در حال حاضر شرکت‌های فولادی در ایران برای ادامه فعالیت‌های خود با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ اما با بررسی‌های انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود که این شرکت‌ها در سال‌های آینده با سودآوری بیشتری همراه شوند. در این صورت سهامداران این شرکت‌ها نیز سود بیشتری خواهند داشت.
نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه شود این مسئله است که برای خرید و فروش سهام این شرکت‌ها باید به مواردی مانند شاخص‌های کلان و تأثیرگذار در این صنعت، تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی به کار گرفته شده توجه کنید تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را به حداقل مقدار ممکن برسانید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این تفاسیر متاسفانه تو بازار فرمایشی ما کاربرد نداره
ی عده ای دلشون بخوا مثبت میشه دلشون نخوا منفی
حیفه سرمایه و وقت...
 

Similar threads

بالا