آشنایی با سیستم عامل OpenIndiana

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
با سلام.

حتما همه شما سولاریس را میشناسید و شاید بعضی از شما تجربه کار با آن را داشته باشید. سیستم عامل قدرتمندی که توسط Oracle توسعه میابد و جایگاه خوبی در میان ادمین های سرور و شبکه دارد.
مطمئنا این سیستم عامل هم همانند CentOS میتواند روی دسکتاپ استفاده شود، ولی کار با آن دشوار خواهد بود. شاید مانند Gentoo Linux نیاز پیدا کنید که تک تک اجزا را کامپایل کنید و ... .
اما پروژه OpenIndiana ، یک توزیع دسکتاپ خوب و کامل از Solaris و OpenSolaris بوده که برای یک تازه کار نیز میتواند مفید واقع شود.
از ویژگی های بارز آن میتوان به داشتن یک پکیج منیجر گرافیکی و استفاده از پکیج منیجر pkg_add موجود در FreeBSD (ولی به شکلی متفاوت) اشاره نمود.
داشتن دسکتاپ زیبا، نه تنها آرزوی تمام کاربران کامپیوتر است، بلکه یک حق محسوب میشود. اوپن ایندیانا این حق را به خوبی ادا کرده است! میزکار گنوم2 (که همگی در انعطاف پذیری آن اتفاق نظر داریم) به همراه Compiz و افکتهای بی نظیر آن ، محیطی مابین توزیع های مدرن لینوکس و مکینتاش (نسخه 10.7) ایجاد کرده است.
همچنین این سیستم عامل مانند پدر خود یعنی سولاریس، از ZFS برای نصب استفاده میکند. تجربه شخصی نگارنده از این سیستم نشان میدهد که نسبت به Ext3 و Ext2 بسیار سریع تر و تقریبا هم سطح Ext4 است. البته شما مجبور نیستید که از ZFS استفاده کنید، میتوانید از UFS و حتی Ext هم موقع نصب استفاده کنید!

اوپن ایندیانا، علاوه بر تمامی مزایا، شناسایی سخت افزاری خوبی دارد. همچنین کلیه کدکهای صوتی و تصویری نیز همراه آن نصب شده است. بدون شک انتخاب اول و آخر تازه کاران در دنیای UNIX همین سیستم عامل خواهد بود.

هسته بکار رفته در این سیستم عامل هم SunOS 5.11 (کرنل Solaris 11) میباشد.

وبگاه سیستم عامل:
http://openindiana.org

صفحه در دیستروواچ:
http://distrowatch.com/openindiana
 

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
الان این سیستم عامل رو روی دستگاه خودم نصب کردم و بدون هیچ مشکلی تمام قطعات رو شناخت!

نسخه کرنل SunOS 5.11 هست و بسیاری از امکانات رفاهی :)D ) توی این سیستم عامل موجودند! پکیج منیجر گرافیکی سیناپتیک هم داره ;)
 
بالا