آشنایی با سیستم برق کشتی

kamasha

عضو جدید
سلام متاسفانه به دلیل غیر بومی بودن این صنعت منابع مطمئنی در دسترس نیست ولی یه سری کتاب تو شاخه کار و دانش رشته ناوبری وجود داره بدک نیست.
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
سلام متاسفانه به دلیل غیر بومی بودن این صنعت منابع مطمئنی در دسترس نیست ولی یه سری کتاب تو شاخه کار و دانش رشته ناوبری وجود داره بدک نیست.
بله، علی الخصوص در بعضی از دکل های نفتی بخش های برقی (الکتریکال) در دست هندی ها، چینی ها و... هست.
 

a.jamal

عضو جدید
برای آشنایی با برق کشتی میتونی با یک مهندس برق الکترونیک دریایی تبدل نظر کنی. اونهایی که روی ناوهاو کشتیها کار میکنند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

a.jamal

عضو جدید
برق کشتی کلا چه جوریه؟چه طور تعمیین میشه؟

برق کشتی کلا چه جوریه؟چه طور تعمیین میشه؟

سلام برق کشتی کلا چه جوریه؟چه طور تعمیین میشه؟

ژنراتور های کشتی برق مورد نیاز مصرف کننده های کشتی را تامین میکنند . مصرف کننده ها شامل پمپها ی موتورخانه ،هواکشها ، جرثقیلها ، تجهیزات ناوبری، روشنایی کشتی و ... میباشند. ژنراتور های کشتی به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که بتوانند نیروی مورد نیاز تمام مصرف کننده ها را با حد اکثر ایمنی برای مصرف کننده و پرسنل تامین کنند.
برقی که توسط ژنراتور ها تولید میشود در تابلوی توزیع مجتمع و از آنجا به وسیله ی کلید های مختلف به مصرف کننده وبار های الکتریکی ارسال میشود. در تمام کشتی ها یک ژنراتور اظطراری نیز وجود دارد تا در صورت بروز مشکل برای ژنراتور های اصلی، برق کشتی را تامین کند.
ژنراتور های اضطراری کوچکتر و با قدرت کمتر فقط برای استفاده مصرف کننده های مهم و ضروری هستند.
نیروی محرک خود ژنراتور میتواند موتور دیزل ، توربین بخار یا گاز ، شفت اصی کشتی و... باشد.امروزه موتور محرک اکثر ژنراتور ها از نوع دیزل هستند.
ژنراتور های کشتی معمولا" سه فاز ، 440 ولت ، 60 هرتز و قدرت نامی آنها بستگی به سایز وتجهیزات کشتی دارد.بعضی از کشتیهای بزرگ مسافری سه یا چهار ژنراتور بالای 2 مگاواتی دارند.کشتیهای باری بزرگ ممکن است دو تا چهار مولد 350 تا 1000 کیلو واتی داشته باشند.که میتوانند تمام بار های مصرفی کشتی در دریا وبندر را به راحتی تامین کنند.

ماخذ
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

leto

عضو جدید
سلام.میخواستم بدونم که ایا نقشه ای بعنوان نقشه برق کشتی هست یا نه؟و اگر هست از کجا باید گرفتش؟و برای من که پروژه کارشناسیم درباره ی برق کشتی است چه منابعی را پیشنهاد میکنید ؟
 

kamasha

عضو جدید
سلام دوست عزیز نقشه که زیاده و خیلی وسیعه مثلا برای ساخت هرکشتی از نقشه های بسیار زیادی استفاده میشه مثل جانمایی ها ارتباط کابلها دیاگرامها سینی کابل روشنایی اعلام حریق مونیتورینگ سنسورها P&I ها و خیلی نقشه های دیگر که هرکدام بسته به ابعاد و کارایی شناور دارای گستردگی خاصیست . لذا نمیشه اونارو براتون آپلود کنم. نقشه کشتی هم با توجه به قیمت بالای مهندسیش کمیاب و حتی حق کپی رایتش سرسختانه است. راستی پروژتون دقیقا چیه شاید بتونم راهنماییتون کنم ...
 

kamasha

عضو جدید
ژنراتور های کشتی برق مورد نیاز مصرف کننده های کشتی را تامین میکنند . مصرف کننده ها شامل پمپها ی موتورخانه ،هواکشها ، جرثقیلها ، تجهیزات ناوبری، روشنایی کشتی و ... میباشند. ژنراتور های کشتی به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که بتوانند نیروی مورد نیاز تمام مصرف کننده ها را با حد اکثر ایمنی برای مصرف کننده و پرسنل تامین کنند.
برقی که توسط ژنراتور ها تولید میشود در تابلوی توزیع مجتمع و از آنجا به وسیله ی کلید های مختلف به مصرف کننده وبار های الکتریکی ارسال میشود. در تمام کشتی ها یک ژنراتور اظطراری نیز وجود دارد تا در صورت بروز مشکل برای ژنراتور های اصلی، برق کشتی را تامین کند.
ژنراتور های اضطراری کوچکتر و با قدرت کمتر فقط برای استفاده مصرف کننده های مهم و ضروری هستند.
نیروی محرک خود ژنراتور میتواند موتور دیزل ، توربین بخار یا گاز ، شفت اصی کشتی و... باشد.امروزه موتور محرک اکثر ژنراتور ها از نوع دیزل هستند.
ژنراتور های کشتی معمولا" سه فاز ، 440 ولت ، 60 هرتز و قدرت نامی آنها بستگی به سایز وتجهیزات کشتی دارد.بعضی از کشتیهای بزرگ مسافری سه یا چهار ژنراتور بالای 2 مگاواتی دارند.کشتیهای باری بزرگ ممکن است دو تا چهار مولد 350 تا 1000 کیلو واتی داشته باشند.که میتوانند تمام بار های مصرفی کشتی در دریا وبندر را به راحتی تامین کنند.

ماخذ
سلام مهندس عزیز وبلاگتون بسیار جالب و پرمحتواست . راستی عکسی که از ایران بوشهر گذاشتید منو یاد خاطرات ساختش انداخت ممنونم.
 

elecgirl

عضو جدید
سلام بچه ها من استانداردهای کشتی نظامی را میخوام از کجا میتونم کامل پیداش کنم اگز کمکم کنیند ممنون میشم(IEC Standard هارو میخوام)
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام بچه ها من استانداردهای کشتی نظامی را میخوام از کجا میتونم کامل پیداش کنم اگز کمکم کنیند ممنون میشم(IEC Standard هارو میخوام)

دوست عزیز لطفاً عنوان دقیق استاندارد رو بگید تا در صورت امکان تهیه گردد.
 

feshfeshe69

عضو جدید
سلام خدمت اساتید محترم .
میخواستم بدونم shore power در کشتی چی هست و چه کاربرد هایی داره و به زبان فارسی چی میگن بهش ممنون میشم جوابمو بدید ؟؟؟؟؟؟
با تشکر .
 

elecgirl

عضو جدید
سلام من چند تا مقاله در مورد سیستم برق کشتی مخصوصا ارتینگ میخوام میشه کمکم کنید
 

PEJMANMFN

عضو جدید
دوستان سلام
یه سوال کلی داشتم . تمام مدارهای سه فاز بصورت 3 سیم هست. جریان چیه؟ من به کلی گیج شده ام. نول نداره؟ راستش به شدت به یه توضیح چند سطری در خصوص سطح ولتاژ. سیستم توزیع. نول و ارت احتیاجه. لطفا منبع معرفی کنید.
 

PEJMANMFN

عضو جدید
نقشه رایزر دیاگرام سیستم توزیع توان الکتریکی در کشتی

نقشه رایزر دیاگرام سیستم توزیع توان الکتریکی در کشتی

من یه نقشه از رایزر دیاگرام برق یه کشتی می ذارم. هرکی وارده رو این نقشه توضیح بده و ما هم سوال میپرسیم. بهتر نیست اینطوری؟
سوال 1: چرا مداراهای سه فاز بصورت سه سیمه است و سیم نول وجود نداره؟
 

پیوست ها

  • 080-870-101_A Singel line 690-400-230V.pdf
    193.7 کیلوبایت · بازدیدها: 13
آخرین ویرایش:

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
من یه نقشه از رایزر دیاگرام برق یه کشتی می ذارم. هرکی وارده رو این نقشه توضیح بده و ما هم سوال میپرسیم. بهتر نیست اینطوری؟
سوال 1: چرا مداراهای سه فاز بصورت سه سیمه است و سیم نول وجود نداره؟

سلام
خب سوال خاصی دارید؟ نقشه تک خطی رو دیدم
سوال برقی خاصی دارید بپرسید

1) در مدارهای سه فاز سیم نول نداریم چون نیازی بهش نیست
سیم نول زمانی مورد نیاز هست که مصرف تکفاز داشته باشیم که نیازمند یه سیم فاز و یه سیم نول هست.
چون یه بار 3 فاز میتونه با اختلاف ولتاژ بین فازها تغذیه کنه
 

kamasha

عضو جدید
سلام Shore Power یا Shore connection محل اتصال تغذیه در کشتی است زمانی که در بندرگاه پهلو گرفته تا از ژنراتورهای اصلیش استفاده نکنه و معمولا طبق استاندارد 440 ولت سه فاز با فرکانس 60 هرتز هست
سلام خدمت اساتید محترم .
میخواستم بدونم shore power در کشتی چی هست و چه کاربرد هایی داره و به زبان فارسی چی میگن بهش ممنون میشم جوابمو بدید ؟؟؟؟؟؟
با تشکر .
 

kamasha

عضو جدید
سلام دوست عزیز در سیستم توزیع برق کشتی به دلیل بدنه فلزی و مسایل حفاظتی از اتصال سیم نول پرهیز میشه یعنی چیزی به نام نول نداریم. اکثر مصرفکننده ها به صورت سه فاز و بدون نول هست و مصرفکننده های تک فاز مثل چراغهای روشنایی ،تلوزیون، یخچال یا هروسیله دیگه ای از برق دو فاز با اختلاف پتانسیل 220 ولت نسبت به هم استفاده میکنن این ولتاژهم توسط یه ترانسفورماتور 220/400 تامین میشه
دوستان سلام
یه سوال کلی داشتم . تمام مدارهای سه فاز بصورت 3 سیم هست. جریان چیه؟ من به کلی گیج شده ام. نول نداره؟ راستش به شدت به یه توضیح چند سطری در خصوص سطح ولتاژ. سیستم توزیع. نول و ارت احتیاجه. لطفا منبع معرفی کنید.
 

POUYAKARAMI

عضو جدید
من یه نقشه از رایزر دیاگرام برق یه کشتی می ذارم. هرکی وارده رو این نقشه توضیح بده و ما هم سوال میپرسیم. بهتر نیست اینطوری؟
سوال 1: چرا مداراهای سه فاز بصورت سه سیمه است و سیم نول وجود نداره؟

چون مدار به شکل 3فاز سناره هست از ته 3سیم رو به هم وصل میکنن تشکیل سیم نول رو میده!!!!!!
 

esmailkiani62

عضو جدید
سلام خدمت اساتید محترم .
میخواستم بدونم shore power در کشتی چی هست و چه کاربرد هایی داره و به زبان فارسی چی میگن بهش ممنون میشم جوابمو بدید ؟؟؟؟؟؟
با تشکر .

یعنی وقتی که توی اسکله پهلو گرفته و میخاد تعمیرات انجام بده از خشکی برق میگیره و به تابلویی داره معمولا که برق شناور رو جدا میکنه
 

Similar threads

بالا