آشنایی با روش شناسایی بیماری های سگ ها

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
مراقب سلامتی سگ خود باشید:همیشه با سگتان در تماس باشید تا بتوانید کوچکترین تغییرات را متوجه شوید.پس لازم است که یکسری اطلاعات در مورد علائم بیماری ها را بدانید.
یک سگ بیمار چگونه رفتار میکند؟هر اطلاعاتی که شما بتوانید در اختیار دامپزشکتان قرار دهید در مورد بیماری قرار دهید بسیار مفید است چرا که به وی در مورد شناسایی بیماری کمک کرده اید.
هر وقت تغییر نامتعارفی مشاهده کردید به سرعت چند چیز را مورد بررسی قرار دهید:اول دقت کنید ببنید شخصیت سگ شما تغییر کرده یا نه؟برای مثال توجه کنید که هیچ نشانه ی بدی یا غیر معمولی در رفتار وی هست یا نه.یا مثلاًمثل همیشه بازیگوش هست؟یا خواب طولانی یا راه رفتن های زیاد و به دور خود گشتن های مداوم به دور خانه دارد یا حتی بدون دقت و با برخورد به دیوار ها رفت و آمد میکند. باقی اطلاعات را میتوانید با دقت کردن در غذا خوردن ویا گاز گزفتن وسایل که (تابحال انجام نمیداده)،و بالاخره زیاد یا کم نوشیدن،متوجه شوید.بیشتر حیوانات زمانی که مریض میشوند حرکات متضادی انجام میدهند.مثلاً بطور همزمان .وقتی نزد صاحب خود هستند رفتار های عصبی مثل شادی یا عصبیت را بطور همزمان بروز میدهند.اما مسائلی که باید مورد توجه قرار دهید اینهاست:۱٫میزان غذا خوردن یا نوشیدن و غذایی که هضم نشده،۲٫ریتم تنفسی،۳٫تغییر رنگ چهره.و البت فراموش نکنید که ریتم تنفسی باید بین ۲۰-۲۲ تنفس در دقیقه در توله ها ودر بالغ ها بین ۱۴-۲۰بار در دقیقه باشد.
ضربان قلب هم باید بین ۱۰۰-۱۳۰بار در دقیقه در توله ها وسگ های کوچک و۶۰-۱۲۰بار در دقیقه در بالغ هاست.در آخر دانستن دمای بدن بسیار مفید است.در یک سگدمای عادی بدن حدود۳۸٫۵تا۳۹درجه ی سانتیگراد است و کمی کمتر البته در بالغ ها.

عفونتهای عمومی سگ های بیمار
هاری سگی:این ویروس خطرناک هر موجود خونگرمی از جمله انسان را تحت تأثیر قرار میدهد وهمانطور که در مقالت قبلی گفته شده از طریق گاز گرفتن یا لیس زدن منتقل میشود.در حیات وحش این بیماری بیشتر در روباه ها،راسوها ،راکون ها وخفاشها دیده میشود.
در این بیماری به محض ورود این ویروس به بدن ابتدا ورد سیتم عصبی میشود واز انجا به مغز رفته فعال شده و بار دیگر از طریق عصب به نقاط مختلف بدن میرود.بیشتر حیوانات مبتلا شده تغییرات رفتاری را نشان می دهند.هاری در تمام نقاط دنیا به جز انگلیس،استرالیا،نیوزیلند،هاوایی،ژاپن و منطقه ی پنینسولای اسکاندیناوی شیوع دارد.

Carre,s disease:این بیماری خیلی مصری است وبیشتر مواقع کشنده است.معمولاًبه سگ های بین۳-۶ ماه حمله میکنداما سگ هاس بالغ هم خیلی ایمن نیستند.دوره ی نقاحت بین ۴-۹ ماه است و از طریق هر تماس لا موجور مبتلا منتقل میشود.اولین نشانه تب سنگین ۴۰-۴۱ درجه است.اتساع دائمی وترشحات مخاطره آمیز بینی از دیگر علائم است.ممکن است به اسهال یا مشکل تنفسی دچار شوند.بعد مدتی مشکلات سیستم عصبی بصورت اسپاسم عضلانی ظاهر میشود.این علائم تا زمان ابتلای کامل به فلج ادامه می یابند.در مواردی علائم فیزیکی مشاهده نمیشود تا زمانیکه علائم عصببی ظاهر شود.باید بدانید سگهایی که به این بیماری مبتلا میشوندممکن است اختلالات کشنده ای پیدا کنند.
 

Similar threads

بالا