آشنایی با روتر

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
در این تاپیک قصد دارم جهت آشنایی با روتر مطالبی را برایتان بزام
امیدوارم برایتان مفید باشد


با آرزوی موفقیت
پری
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
روتر

روتر

اینترنت یکی از شاهکارهای بشریت در زمینه ارتباطات است . با ایجاد زیر ساخت مناسب ارتباطی ، کاربران موجود در اقصی نقاط دنیا قادر به ارسال نامه های الکترونیکی ، مشاهده صفحات وب ، ارسال و دریافت فایل های اطلاعاتی در کمتر از چند ثانیه می باشند. شبکه ارتباطی موجود با بکارگیری انواع تجهیزات مخابراتی، سخت افزاری و نرم افزاری ، زیر ساخت مناسب ارتباطی را برای عموم کاربران اینترنت فراهم آورده است . یکی از عناصر اصلی و مهم که شاید اغلب کاربران اینترنت آن را تاکنون مشاهده ننموده اند ، روتر است . روترها کامپیوترهای خاصی هستند که پیام های اطلاعاتی کاربران را با استفاده از هزاران مسیر موجود به مقاصد مورد نظر هدایت می نمایند.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
نحوه ارسال پیام

نحوه ارسال پیام

برای شناخت عملکرد روترها در اینترنت با یک مثال ساده شروع می نمائیم . زمانیکه برای یکی از دوستان خود ، یک E-mail را ارسال می دارید ، پیام فوق به چه صورت توسط دوست شما دریافت می گردد ؟ نحوه مسیر یابی پیام فوق به چه صورت انجام می گیرد که فقط کامپیوتر دوست شما در میان میلیون ها کامپیوتر موجود در دنیا ، آن را دریافت خواهد کرد. ؟ اکثر عملیات مربوط به ارسال یک پیام توسط کامپیوتر فرستنده و دریافت آن توسط کامپیوتر گیرنده ، توسط روتر انجام می گیرد.روترها دستگاههای خاصی می باشند که امکان حرکت پیام ها در طول شبکه را فراهم می نمایند.
بمنظور آگاهی از عملکرد روتر ، سازمانی را در نظر بگیرید که دارای یک شبکه داخلی و اختصاصی خود است . کارکنان سازمان فوق هر یک با توجه به نوع کار خود از شبکه استفاده می نمایند. در سازمان فوق تعدادی گرافیست کامپیوتری مشغول بکار هستند که بکمک کامپیوتر طرح های مورد نظر را طراحی می نمایند. زمانیکه یک گرافیست فایلی را از طریق شبکه برای همکار خود ارسال می دارد ، بدلیل حجم بالای فایل ارسالی ، اکثر ظرفیت شبکه اشغال و بدنبال آن برای سایر کاربران ، شبکه کند خواهد شد. علت فوق ( تاثیر عملکرد یک کاربر بر تمام عملکرد شبکه برای سایر کاربران ) به ماهیت شبکه های اترنت برمی گردد. در شبکه های فوق هر بسته اطلاعاتی که توسط کاربری ارسال می گردد ، برای تمام کامپیوترهای موجود در شبکه نیز ارسال خواهد شد. هر کامپیوتر آدرس بسته اطلاعاتی دریافت شده را بمنظور آگاهی از مقصد بسته اطلاعاتی بررسی خواهد کرد. رویکرد فوق در رفتار شبکه های اترنت ، طراحی و پیاده سازی آنان را ساده می نماید ولی همزمان با گسترش شبکه و افزایش عملیات مورد انتظار ، کارآئی شبکه کاهش پیدا خواهد کرد. سازمان مورد نظر ( در مثال فوق ) برای حل مشکل فوق تصمیم به ایجاد دو شبکه مجزا می گیرد. یک شبکه برای گرافیست ها ایجاد و شبکه دوم برای سایر کاربران سازمان در نظر گرفته می شود. بمنظور ارتباط دو شبکه فوق بیکدیگر و اینترنت از یکدستگاه روتر استفاده می گردد.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
روتر، تنها دستگاه موجود در شبکه است که تمام پیامهای ارسالی توسط کامپیوترهای موجود در شبکه های سازمان ، را مشاهده می نماید. زمانیکه یک گرافیست، فایلی با ظرفیت بالا را برای گرافیست دیگری ارسال می دارد ، روتر آدرس دریافت کننده فایل را بررسی و با توجه به اینکه فایل مورد نظر مربوط به شبکه گرافیست ها در سازمان است ، اطلاعات را بسمت شبکه فوق هدایت خواهد کرد. در صورتیکه یک گرافیست اطلاعاتی را برای یکی از پرسنل شاغل در بخش مالی سازمان ارسال دارد ، روتر با بررسی آدرس مقصد بسته اطلاعاتی به این نکنه پی خواهد برد که پیام فوق را می بایست به شبکه دیگر انتقال دهد. بدین ترتیب روتر قادر به مسیریابی صحیح یک بسته اطلاعاتی و هدایت آن به شبکه مورد نظر شده است .
یکی از ابزارهائی که روتر از آن برای تعیین مقصد یک بسته اطلاعاتی استفاده می نماید ، " جدول پیکربندی " است . جدول فوق شامل مجموعه اطلاعاتی بشرح ذیل است :
· اطلاعاتی در رابطه با نحوه هدایت اتصالات به آدرس های مورد نظر
· اولویت های تعریف شده برای هر اتصال
· قوانین مربوط به تبین ترافیک در حالت طبیعی وشرایط خاص
جدول فوق می تواند ساده ویا شامل صدها خط برنامه در یک روترهای کوچک باشد. در روترهای بزرگ جدول فوق پیچیده تر بوده بگونه ای که قادر به عملیات مسیریابی در اینترنت باشند. یک روتر دارای دو وظیفه اصلی است :
· تضمین عدم ارسال اطلاعات به محلی که به آنها نیاز نیست
· تضمین ارسال اطلاعات به مقصد صحیح
با توجه به وظایف اساسی فوق ، مناسبترین محل استفاده از یک روتر، اتصال دو شبکه است . با اتصال دو شبکه توسط روتر ، اطلاعات موجود در یک شبکه قادر به ارسال در شبکه دیگر و بالعکس خواهند بود. در برخی موارد ترجمه های لازم با توجه به پروتکل های استفاده شده در هریک از شبکه ها ، نیز توسط روتر انجام خواهد شد. روتر شبکه ها را در مقابل یکدیگر حفاظت و از ترافیک غیرضروری پیشگیری می نماید.( تاثیر ترافیک موجود در یک شبکه بر شبکه دیگر با فرض غیر لازم بودن اطلاعات حاصل از ترافیک در شبکه اول برای شبکه دوم ) . همزمان با گسترش شبکه ، جدول پیکربندی نیز رشد و توان پردازنده روتر نیز می بایست افزایش یابد. صرفنظر از تعداد شبکه هائی که به یک روتر متصل می باشند ، نوع و نحوه انجام عملیات در تمامی روترها مشابه است . اینترنت بعنوان بزرگترین شبکه کامپیوتری از هزاران شبکه کوچکتر تشکیل شده است. روترها در اتصال شبکه های کوچکتر در اینترنت دارای نقشی اساسی و ضروری می باشند.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارسال بسته های ارتباطی

ارسال بسته های ارتباطی

زمانیکه از طریق تلفن با شخصی تماسی برقرار می گردد ، سیستم تلفن، یک مدار پایدار بین تماس گیرنده و شخص مورد نظر ایجاد می نماید. مدار ایجاد شده می بایست مراحل متفاوتی را با استفاده از کابل های مسی ، سوئیچ ها ، فیبر های نوری ، ماکروویو و ماهواره انجام دهد. تمام مراحل مورد نظر بمنظور برپاسازی یک ارتباط پایدار بین تماس گیرنده و مخاطب مورد نظر در مدت زمان تماس ، ثابت خواهند بود. کیفیت خط ارتباطی مشروط به عدم بروز مشکلات فنی و غیرفنی در هر یک از تجهیزات اشاره شده ، در مدت برقراری تماس ثابت خواهد بود. با بروز هر گونه اشکال نظیر خرابی یک سوئیچ و .. خط ارتباطی ایجاد شده با مشکل مواجه خواهد شد.
اطلاعات موجود در اینترنت ( صفحات وب ، پیام های الکترونیکی و ... ) با استفاده از سیستمی با نام Packet -switching network به حرکت در می آیند. در سیستم فوق ، داده های موجود در یک پیام و یا یک فایل به بسته های 1500 بایتی تقسیم می گردند.هر یک از بسته های فوق شامل اطلاعات مربوط به : آدرس فرستنده ، آدرس گیرنده ، موقعیت بسته در پیام و بررسی ارسال درست اطلاعات توسط گیرنده است. هر یک از بسته های فوق را Packet می گویند. در ادامه بسته های فوق با استفاده از بهترین و مناسبترین مسیر برای مقصد ارسال خواهند شد. عملیات فوق در مقایسه با سیستم استفاده شده در تلفن پیچیده تر بنظر می آید ، ولی در یک شبکه مبتنی بر داده دودلیل ( مزیت) عمده برای استفاده از تکنولوژی Packet switching وجود دارد :
· شبکه قادر به تنظیم لود موجود بر روی هر یک از دستگاهها با سرعت بالا است( میلی ثانیه )
· در صورت وجود اشکال در یک دستگاه ، بسته اطلاعاتی از مسیر دیگر عبور داده شده تا به مقصد برسد.
روترها که بخش اصلی شبکه اینترنت را تشکیل می دهند ، قادر به " پیکربندی مجدد مسیر " بسته های اطلاعاتی می باشند. در این راستا شرایط حاکم بر خطوط نظیر تاخیر در دریافت و ارسال اطلاعات و ترافیک موجود بر روی عناصر متفاوت شبکه بصورت دائم مورد بررسی قرار خواهند گرفت . روتر دارای اندازه های متفاوت است :
- در صورتیکه از امکان Internet connection sharing بین دو کامپیوتری که بر روی آنها ویندوز 98 نصب شده است استفاده گردد، یکی از کامپیوترها که خط اینترنت به آن متصل شده است بعنوان یک روتر ساده رفتار می نماید. در مدل فوق روتر، عملیات ساده ای را انجام می دهد. داده مورد نظر بررسی تا مقصد آن برای یکی از دو کامپیوتر تعیین گردد.
- روترهای بزرگتر نظیر روترهائی که یک سازمان کوچک را به اینترنت متصل می نمایند ، عملیات بمراتب بیشتری را نسبت به مدل قبلی انجام می دهند. روترهای فوق از مجموعه قوانین امنیتی حاکم بر سازمان مربوطه تبعیت و بصورت ادواری سیستم امنیتی تبین شده ای را بررسی می نمایند.
- روترهای بزرگتر مشابه روترهائی که ترافیک اطلاعات را در نقط حساس ومهم اینترنت کنترل می نمایند ، در هر ثانیه میلیون ها بسته اطلاعاتی را مسیریابی می نمایند.
در اغلب سازمانها و موسسات از روترهای متوسط استفاده می گردد. در این سازمانها از روتر بمنظور اتصال دو شبکه استفاده می شود. شبکه داخلی سازمان از طریق روتر به شبکه اینترنت متصل می گردد. شبکه داخلی سازمان از طریق یک خط اترنت ( یک اتصال 100base-T 9 ، خط فوق دارای نرخ انتقال 100 مگابیت در ثانیه بوده و از کابل های بهم تابیده هشت رشته استفاده می گردد ) به روتر متصل می گردد. بمنظور ارتباط روتر به مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) می توان از خطوط اختصاصی با سرعت های متفاوت استفاده کرد. خط اختصاصی T1 یک نمونه متداول در این زمینه بوده و دارای سرعت 1.5 مگابیت در ثانیه است . برخی از موسسات با توجه به حساسیت و نوع کار خود می توانند از یک خط دیگر نیز بمنظور ارتباط روتر با ISP استفاده نمایند. خط فوق بصورت Backup بوده و بمحض بروز اشکال در خط اختصاصی ( مثلا" T1 ) می توان از خط دوم استفاده نمود. با توجه به اینکه خط فوق بصورت موقت و در مواقع اضطراری استفاده می شود ، می توان یک خط با سرعت پایین تر را استفاده کرد.
روترها علاوه بر قابلیت روتینگ بسته های اطلاعاتی از یک نقطه به نقطه دیگر ، دارای امکانات مربوط به پیاده سازی سیستم امنیتی نیز می باشند. مثلا" می توان مشخص کرد که نحوه دستیابی کامپیوترهای خارج از شبکه داخلی سازمان به شبکه داخلی به چه صورت است . اکثر سازمانها و موسسات دارای یک نرم افزار و یا سخت افزار خاص فایروال بمنظور اعمال سیاست های امنیتی می باشند. قوانین تعریف شده در جدول پیکربندی روتر از لحاظ امنیتی دارای صلابت بیشتری می باشند.
یکی از عملیات ادواری ( تکراری ) که هر روتر انجام می دهد ، آگاهی از استقرار یک بسته اطلاعاتی در شبکه داخلی است . در صورتیکه بسته اطلاعاتی مربوط به شبکه داخلی بوده نیازی به روت نمودن آن توسط روتر نخواهد بود. بدین منظور از مکانیزمی با نام Subnet mask استفاده می شود. subnet مشابه یک آدرس IP بوده و اغلب بصورت 255.255.255.0 است . آدرس فوق به روتر اعلام می نماید که تمام پیام های مربوط به فرستنده و یا گیرنده که دارای یک آدرس مشترک در سه گروه اول می باشند ، مربوط به یک شبکه مشابه بوده و نیازی به ارسال آنها برای یک شبکه دیگر وجود ندارد. مثلا" کامپیوتری با آدرس 15.57.31.40 پیامی را برای کامپیوتر با آدرس 15.57.31.52 ارسال می دارد. روتر که در جریان تمام بسته های اطلاعاتی است ، سه گروه اول در آدرس های فرستنده و گیرنده را مطابقت می نماید و بسته اطلاعاتی را بر روی شبکه داخلی نگه خواهد داشت .
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
آگاهی از مقصد پیام

آگاهی از مقصد پیام

روتر یکی از مجموعه دستگاههائی است که در شبکه استفاده می شود. هاب ، سوئیچ و روتر سیگنال هائی را ار کامپیوترها و یا شبکه ها دریافت و آنها را برای کامپیوترها و یا شبکه های دیگر ارسال می دارند. روتر تنها دستگاه موجود می باشد که در رابطه با مسیر یک بسته اطلاعاتی تصمیم گیری می نماید. بمنظور انجام عملیات فوق ، روترها می بایست نسبت به دو موضوع آگاهی داشته باشند : آدرس ها و ساختار شبکه .
زمانیکه توسط یکی از دوستانتان برای شما یک کارت تبریک سال نو ارسال می گردد ، از آدرسی مطابق زیر استفاده می نماید : " تهران - خیابان ایران - کوچه شمیرانات - پلاک 110 " آدرس فوق دارای چندین بخش بوده که به اداره پست مربوطه امکان پیدا نمودن آدرس فوق را خواهد داد. استفاده از کد پستی باعث سرعت در ارسال کارت تبریک و دریافت آن توسط شخص مورد نظر می نماید .ولی حتی در صورتیکه از کد پستی هم استفاده نشود ، امکان دریافت کارت تبریک با توجه به مشخص شدن شهرستان ، خیابان ، کوچه و پلاک نیز وجود خواهد داشت . آدرس فوق یک نوع آدرس منطقی است . آدرس فوق روشی را برای دریافت کارت تبریک ، مشخص می نماید. آدرس فوق به یک آدرس فیزیکی مرتبط خواهد شد.
هر یک از دستگاههای موجود که به شبکه متصل می گردند ، دارای یک آدرس فیزیکی می باشند. آدرس فوق منحصر بفرد بوده و توسط دستگاهی که به کابل شبکه متصل است ، در نظر گرفته خواهد شد. مثلا" در صورتیکه کامپیوتر شما دارای یک کارت شبکه (NIC) می باشد ، کارت فوق دارای یک آدرس فیزیکی دائمی بوده که در یک محل خاص از حافظه ذخیره شده است . آدرس فیزیکی که آدرس MAC )Media Access Control) نیز نامیده می شود ، دارای دو بخش بوده که هر یک سه بایت می باشند. اولین سه بایت ، شرکت سازنده کارت شبکه را مشخص می نماید . دومین سه بایت یک شماره سریال مربوط به کارت شبکه است .
کامپیوتر می تواند دارای چندین آدرس منطقی در یک لحظه باشد. وضعیت فوق در رابطه با اشخاص نیز صدق می کند. مثلا" یک شخص می تواند دارای آدرس پستی ، شماره تلفن ، آدرس پست الکترونیکی و ... باشد. از طریق هر یک از آدرس های فوق امکان ارسال پیام برای شما وجود خواهد داشت . آدرس های منطقی در کامپیونر نیز مشابه سیستم فوق کار می کنند. در این راستا ممکن است از مدل های متفاوت آدرس دهی و یا پروتکل های مربوط به شبکه های متفاوت بطور همزمان استفاده گردد. در زمان اتصال به اینترنت ، شما دارای یک آدرس بوده که از پروتکل TCP/IP مشتق شده است . در صورتیکه دارای یک شبکه کوچک می باشید ، ممکن است از پروتکل NetBEUI مایکروسافت استفاده می نمائید. بهرحال یک کامپیوتر می تواند دارای چندین آدرس منطقی بوده که پروتکل استفاده شده قالب آدرس فوق را مشخص خواهد کرد.
آدرس فیزیکی یک کامپیونر می بایست به یک آدرس منطقی تبدیل گردد. از آدرس منطقی در شبکه برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می گردد. برای مشاهده آدرس فیزیکی کامپیوتر خود می توانید از دستور IPCONFIG ( ویندوز 2000و XP) استفاده نماید.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
پروتکل ها
اولین و مهمترین وظیفه روتر ، آگاهی از محلی است که می بایست اطلاعات ارسال گردند. اکثر روترها که یک پیام را برای شما مسیریابی می نمایند، از آدرس فیزیکی کامپیوتر شما آگاهی ندارند. روترها بمنظور شناخت اکثر پروتکل های رایج ، برنامه ریزی می گردند. بدین ترتیب روترها نسبت به فورمت هر یک از مدل های آدرس دهی دارای شناخت مناسب می باشند. ( تعداد بایت های موجود در هر بسته اطلاعاتی ، آگاهی از نحوه ارسال درست اطلاعات به مقصد و ... ) روترها بعنوان مهمترین عناصر در ایجاد ستون فقرات اینترنت مطرح می باشند. روترها در هر ثانیه میلیون ها بسته اطلاعاتی را مسیریابی می نمایند. ارسال یک بسته اطلاعاتی به مقصد مورد نظر ، تنها وظیفه یک روتر نخواهد بود. روترها می بایست قادر به یافتن بهترین مسیر ممکن باشند. دریک شبکه پیشرفته هر پیام الکترونیکی به چندین بخش کوچکتر تقسیم می گردد. بخش های فوق بصورت مجزا ارسال و در مقصد مجددا" با ترکیب بخش های فوق بیکدیگر ، پیام اولیه شکل واقعی خود را پیدا خواهد کرد. بخش های اطلاعاتی اشاره شده Packet نامیده شده و هر یک ازآنان می توانند از یک مسیر خاص ارسال گردند. این نوع از شبکه ها را Packet-Switched network می گویند. در شبکه های فوق یک مسیر اختصاصی بین کامپیوتر فرستنده بسته های اطلاعاتی و گیرنده ایجاد نخواهد گردید. پیام های ارسالی از طریق یکی از هزاران مسیر ممکن حرکت تا در نهایت توسط کامپیوتر گیرنده ، دریافت گردد. با توجه به ترافیک موجود در شبکه ممکن است در برخی حالات عناصر موجود در شبکه لود بالائی را داشته باشند ، در چنین مواردی روترها با یکدیگر ارتباط و ترافیک شبکه را بهینه خواهند کرد. ( استفاده از مسیرهای دیگر برای ارسال اطلاعات باتوجه به وجود ترافیک بالا در بخش های خاصی از شبکه )
ردیابی یک پیام
در صورتیکه از سیستم عامل ویندوز استفاده می نمائید ، با استفاده از دستور Traceroute می توانید مسیر بسته های اطلاعاتی را دنبال نمائید. مثلا" در صورتیکه بخواهیم از مسیر پیوستن به سایت www.microsoft.com آگاهی پیدا نمائیم ، کافی است دستور فوق را بصورت زیر تایپ نمائیم :
Tracert www.microsoft.com
خروجی دستور فوق مشابه زیر است :

اولین اعداد نشاندهنده تعداد روترموجود بین کامپیوتر شما و سایت مایکروسافت است . در این مدل خاص از روتر استفاده شده است . سه عدد بعدی ، نشاندهنده مدت زمانی است که اطلاعات از کامپیوتر شما برای روتر ( مشخص شده ) ارسال و مجددا" مراجعت می نمایند. در برخی موارد ممکن است نام روتر نیز اعلام گردد. در نهایت آدرس IP هر یک از روترها نشان داده شده است .بدین ترتیب برای رسیدن به سایت مایکروسافت از محلی که دستور فوق تایپ می گردد ، .... روتر استفاده و ثانیه زمان برای دریافت اطلاعات از سرویس دهنده و مراجعت مجدد اطلاعات ، نیاز خواهد بود.
ستون فقرات اینترنت
باتوجه به گستردگی اینترنت و وجود میلیون ها بسته اطلاعاتی در هر ثانیه بمنظور مسیریابی ، می بایست از روترهای با سرعت بالا استفاده شود. روتر سری 12000 سیسکو یکی از این نوع روترها بوده که بعنوان ستون فقرات اصلی در اینترنت استفاده می شود. تکنولوژی بکار گرفته شده در طراحی روترهای فوق مشابه سوپر کامپیوترها می باشد. ( استفاده از پردازنده های با سرعت بالا بهمراه مجموعه ای از سویئچ های پر سرعت ). در روتر مدل 12000 از پردازنده های 200MHZ MIPS R5000 استفاده می شود. 12016 ، یکی از مدل های سری فوق است . مدل فوق قادر دارای توان عملیات 320 میلیارد بیت از اطلاعات را در ثانیه را دارد. در صورتیکه مدل فوق با تمام توان و ظرفیت خود نصب گردد ، امکان انتقال 60 میلیون بسته اطلاعاتی در هر ثانیه را دارا است .
روترها با استفاده از جدول پیکربندی خود قادر به مسیریابی صحیح بسته های اطلاعاتی خواهند بود. قوانین موجود در جدول فوق سیاست مسیریابی یک بسته اطلاعاتی را تبین خواهند کرد . قبل از ارسال بسته های اطلاعاتی توسط مسیر مشخص شده ، روتر خط( مسیر ) مربوطه را از از نقطه نظر کارآئی بررسی می نماید . در صورتیکه مسیر فوق فاقد کارآئی لازم باشد ، روتر مسیر فوق را چشم پوشی نموده و مجددا" یک مسیر دیگر را مشخص خواهد کرد. پس از اطمینان از کارآئی مسیر مشخص شده ، بسته اطلاعاتی توسط مسیر مورد نظر ارسال خواهد گردید. تمام عملیات فوق صرفا" در کسری از ثانیه انجام می گردد. در هر ثانیه، فرآیند فوق میلیون ها مرتبه تکرار خواهد شد.
آگاهی از محلی که پیام ها می بایست ارسال گردند ، مهمترین وظیفه یک روتر است . برخی از روترهای ساده، صرفا" عملیات فوق را انجام داده و برخی دیگر از روترها عملیات بمراتب بیشتر و پیچیده تری را انجام می دهند.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
آشنائى با روتر
استفاده از روترها در شبکه به امرى متداول تبدیل شده است . یکى از دلایل مهم گسترش استفاده از روتر ، ضرورت اتصال یک شبکه به چندین شبکه دیگر ( اینترنت و یا سایر سایت ها ى از راه دور ) در عصر حاضر است . نام در نظر گرفته شده براى روترها ، متناسب با کارى است که آنان انجام مى دهند : " ارسال داده از یک شبکه به شبکه اى دیگر " . مثلا" در صورتى که یک شرکت داراى شعبه اى در تهران و یک دفتر دیگر در اهواز باشد ، به منظور اتصال آنان به یکدیگر مى توان از یک خط leased ( اختصاصى ) که به هر یک از روترهاى موجود در دفاتر متصل مى گردد ، استفاده نمود . بدین ترتیب ، هر گونه ترافیکى که لازم است از یک سایت به سایت دیگر انجام شود از طریق روتر محقق شده و تمامى ترافیک هاى غیرضرورى دیگر ***** و در پهناى باند و هزینه هاى مربوطه ، صرفه جوئى مى گردد .

انواع روترها
روترها را مى توان به دو گروه عمده سخت افزارى و نرم افزارى تقسیم نمود:

روترهاى سخت افزارى : روترهاى فوق ، سخت افزارهائى مى باشند که نرم افزارهاى خاص تولید شده توسط تولید کنندگان را اجراء مى نمایند (در حال حاضر صرفا" به صورت
black box به آنان نگاه مى کنیم ).نرم افزار فوق ، قابلیت روتینگ را براى روترها فراهم نموده تا آنان مهمترین و شاید ساده ترین وظیفه خود که ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است را بخوبى انجام دهند . اکثر شرکت ها ترجیح مى دهند که از روترهاى سخت افزارى استفاده نمایند چراکه آنان در مقایسه با روترهاى نرم افزارى، داراى سرعت و اعتماد پذیرى بیشترى مى باشند . شکل زیر یک نمونه روتر را نشان مى دهد . ( Cisco 2600 Series Multiservice Platform )



منبع : سایت سیسکو

روترهاى نرم افزارى : روترهاى نرم افزارى داراى عملکردى مشابه با روترهاى سخت افزارى بوده و مسئولیت اصلى آنان نیز ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است. یک روتر نرم افزارى مى تواند یک سرویس دهنده
NT ، یک سرویس دهنده نت ور و یا یک سرویس دهنده لینوکس باشد . تمامى سیستم هاى عامل شبکه اى مطرح ،داراى قابلیت هاى روتینگ از قبل تعبیه شده مى باشند .

در اکثر موارد از روترها به عنوان فایروال و یا
gateway اینترنت ، استفاده مى گردد . در این رابطه لازم است به یکى از مهمترین تفاوت هاى موجود بین روترهاى نرم افزارى و سخت افزارى ، اشاره گردد : در اکثر موارد نمى توان یک روتر نرم افزارى را جایگزین یک روتر سخت افزارى نمود ، چراکه روترهاى سخت افزارى داراى سخت افزار لازم و از قبل تعبیه شده اى مى باشند که به آنان امکان اتصال به یک لینک خاص WAN ( از نوع Frame Relay ، ISDN و یا ATM ) را خواهد داد .یک روتر نرم افزارى ( نظیر سرویس دهنده ویندوز ) داراى تعدادى کارت شبکه است که هر یک از آنان به یک شبکه LAN متصل شده و سایر اتصالات به شبکه هاى WAN از طریق روترهاى سخت افزارى ، انجام خواهد شد .

مثال 1 : استفاده از روتر به منظور اتصال دو شبکه به یکدیگر و ارتباط به اینترنت
فرض کنید از یک روتر مطابق شکل زیر به منظور اتصال دو شبکه
LAN به یکدیگر و اینترنت ، استفاده شده است . زمانى که روتر داده اى را از طریق یک شبکه LAN و یا اینترنت دریافت مى نماید ، پس از بررسى آدرس مبداء و مقصد ، داده دریافتى را براى هر یک از شبکه ها و یا اینترنت ارسال مى نماید . روتر استفاده شده در شکل زیر ، شبکه را به دو بخش متفاوت تقسیم نموده است .( دو شبکه مجزاء ) . هر شبکه داراى یک هاب است که تمامى کامپیوترهاى موجود در شبکه به آن متصل شده اند . علاوه بر موارد فوق ، روتر استفاده شده داراى اینترفیس هاى لازم به منظور اتصال هر شبکه به آن بوده و از یک اینترفیس دیگر به منظور اتصال به اینترنت ، استفاده مى نماید . بدین ترتیب ، روتر قادر است داده مورد نظر را به مقصد درست ، ارسال نماید .

 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
مثال 2: استفاده از روتر در یک شبکه LAN
فرض کنید از یک روتر مطابق شکل زیر در یک شبکه
LAN ، استفاده شده است . در مدل فوق ، هر یک از دستگاههاى موجود در شبکه با روتر موجود نظیر یک gateway برخورد مى نمایند . بدین ترتیب ، هر یک از ماشین هاى موجود بر روى شبکه LAN که قصد ارسال یک بسته اطلاعاتى ( اینترنت و یا هر محل خارج از شبکه LAN ) را داشته باشند ، بسته اطلاعاتى مورد نظر را براى gateway ارسال مى نمایند . روتر ( gateway ) نسبت به محل ارسال داده داراى آگاهى لازم مى باشد . ( در زمان تنظیم خصلت هاى پروتکل TCP/IP براى هر یک از ماشین هاى موجود در شبکه یک آدرس IP براى gateway در نظر گرفته مى شود ) . شکل زیر نحوه استفاده از یک روتر به منظور دستیابى کاربران به اینترنت در شبکه LAN را نشان مى دهد :




مثال 3: استفاده از روتر به منظور اتصال دو دفتر کار


فرض کنید ، بخواهیم از روتر به منظور اتصال دو دفتر کار یک سازمان به یکدیگر ، استفاده نمائیم . بدین منظور هر یک از روترهاى موجود در شبکه با استفاده از یک پروتکل
WAN نظیر ISDN به یکدیگر متصل مى گردند . عملا" ، با استفاده از یک کابل که توسط ISP مربوطه ارائه مى گردد ، امکان اتصال به اینترفیس WAN روتر فراهم شده و از آنجا سیگنال مستقیما" به شبکه ISP مربوطه رفته و سر دیگر آن به اینترفیس WAN روتر دیگر متصل مى گردد . روترها ، قادر به حمایت از پروتکل هاى WAN متعددى نظیر Frame Relay , ATM , HDLC و یا PPP ، مى باشند .



مهمترین ویژگى هاى یک روتر :

روترها دستگاههاى لایه سوم ( مدل مرجع
OSI ) مى باشند .
روترها مادامیکه برنامه ریزى نگردند ، امکان توزیع داده را نخواهند داشت .
اکثر روترهاى مهم داراى سیستم عامل اختصاصى خاص خود مى باشند .
روترها از پروتکل هاى خاصى به منظور مبادله اطلاعات ضرورى خود ( منظور داده نیست ) ، استفاده مى نمایند .
نحوه عملکرد یک روتر در اینترنت : مسیر ایجاد شده براى انجام مبادله اطلاعاتى بین سرویس گیرنده و سرویس دهنده در تمامى مدت زمان انجام تراکش ثابت و یکسان نبوده و متناسب با وضعیت ترافیک موجود و در دسترس بودن مسیر ، تغییر مى نماید.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
آشنائی با سیستم عامل روتر




  • IOS ( برگرفته از Internetwork Operating System ) ، نرم افزاری است كه از آن به منظور كنترل روتینگ و سوئیچینگ دستگاه های بین شبكه ای استفاده می گردد . آشنائی با IOS برای تمامی مدیران شبكه و به منظور مدیریت و پیكربندی دستگاه هائی نظیر روتر و یا سوئیچ الزامی است .


    در این مطلب پس از معرفی اولیه IOS به بررسی برخی از ویژگی های آن خواهیم پرداخت .





    IOS و ضرورت استفاده از آن


    یك روتر و یا سوئیچ بدون وجود یك سیستم عامل قادر به انجام وظایف خود نمی باشند(همانند یك كامپیوتر ) . شركت سیسكو ،‌ سیستم عامل Cisco IOS را برای طیف گسترده ای از محصولات شبكه ای خود طراحی و پیاده سازی نموده است . نرم افزار فوق، جزء لاینفك در معماری نرم افزار روترهای سیسكو می باشد و همچنین به عنوان سیستم عامل در سوئیچ های Catalyst ایفای وظیفه می نماید . بدون وجود یك سیستم عامل ، سخت افزار قادر به انجام هیچگونه عملیاتی نخو اهد بود . ( عدم تامین شرایط لازم برای بالفعل شدن پتانسیل های سخت افزاری ) .



    IOS ،‌ سرویس های‌ شبكه ای زیر را ارائه می نماید :





    • [*]عملیات روتینگ و سوئیچینگ
      [*]دستیابی ایمن و مطمئن به منابع شبكه
      [*]قابلیت توسعه و تغییر پیكربندی شبكه

  • ماهیت اینترفیس IOS نرم افزار IOS از یك اینترفیس خط دستوری و یا CLI ( برگرفته از command-line interface ) استفاده می نماید. IOS یك تكنولوژی كلیدی است كه از آن در اكثر خطوط تولید محصولات شركت سیسكو استفاده می گردد . عملكرد IOS با توجه به نوع دستگاه های بین شبكه ای متفاوت می باشد .


    برای دستیابی به محیط IOS از روش های متعددی استفاده می گردد :





    • [*]consolesession : در این روش با استفاده از یك اتصال سریال با سرعت پائین، كامپیوتر و یا دستگاه ترمینال را مستقیما" به پورت كنسول روتر متصل می نمایند . ( سرویس شبكه ای خاصی بر روی روتر پیكربندی نشده است )
      [*]ارتباط Dialup: در این روش با استفاده از مودم و از طریق پورت كمكی ( AUX ) با روتر ارتباط برقرار می گردد . ( سرویس شبكه ای خاصی بر روی روتر پیكربندی نشده است ) .
      [*]استفاده از telnet: در این روش می بایست حداقل یكی از اینترفیس ها با یك آدرس IP پیكربندی گردد و virtual terminal sessions برای login و رمز عبور پیكربندی شده باشد .
    برای دستیابی به بخش رابط كاربر روتر و یا سوئیچ از یك برنامه ترمینال استفاده می گردد . HyperTerminal متداولترین گزینه در این رابطه می باشد.




    حالات متفاوت رابط كاربر روتر


    اینترفیس خط دستور و یا CLI روترهای سیسكو از یك ساختار سلسله مراتبی تبعیت می نماید . ساختار فوق كاربران را ملزم می نماید كه برای انجام هر نوع عملیات خاص به یك mode بخصوص وارد شوند. مثلا" برای پیكربندی یك اینترفیس روتر ، كاربر می بایست به mode پیكربندی اینترفیس و یا interface configuration mode وارد شود . هر mode پیكربندی دارای یك prompt مختص به خود می باشد كه از طریق آن می توان دستورات مربوطه را تایپ و از توان عملیاتی آنان استفاده نمود .



    IOS ،‌ یك سرویس مفسر دستور با نام EXEC را ارائه می نماید . پس از درج هر دستور ، EXEC صحت آن را بررسی و پس از تائید آن را اجراء می نماید . نرم افزار IOS در جهت افزایش امنیت ، دو سطح متفاوت دستیابی user EXEC mode و privilegedEXEC mode با ویژگی زیر را برای سرویس مفسر دستور ( EXEC ) در نظر می گیرد:





    • [*]userEXEC mode: در این mode صرفا" می توان تعداد محدودی از دستورات مانیتورینگ را اجراء نمود. به این مد view only نیز گفته شده و نمی توان دستوراتی را كه باعث تغییر در پیكربندی روتر می گردند ،‌ اجراء نمود .
      [*]privileged EXEC mode: در این mode می توان به تمامی دستورات روتر دستیابی داشت . برای استفاده از این mode و در جهت افزایش امنیت ، می توان روتر را بگونه ای پیكربندی نمود كه كاربران را ملزم به درج نام و رمز عبور جهت دستیابی به روتر نماید . Global configuration mode و سایر
      [*]حالات متفاوت پیكربندی صرفا" از طریق privileged EXEC mode قابل دستیابی می باشند .
    EXEC Mode




    Prompt




    كاربرد




    User




    Router1>




    بررسی وضعیت روتر






    privileged




    Router1#





 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستیابی به حالات متفاوت پیكربندی روتر







  • شكل زیر حالات متفاوت پیكربندی روتر را نشان می دهد .






همانگونه كه در شكل فوق مشاهده می گردد ،‌ جهت فلش قرمز رنگ به سمت Global Configuration Mode




و Privileged mode است . این بدان معنی است كه جهت ورود به برخی حالات خاص پیكربندی می توان




از طریق Global ConfigurationMode اقدام نمود و در برخی موارد دیگر این كار از طریق Privileged mode





انجام می گردد .





به منظور دستیابی به privileged EXEC mode از طریق user EXE




Cmode ، از دستور enable استفاده می




گردد . در صورتی كه روتر بگونه ای پیكربندی شده است كه جهت ورود به privileged EXEC mode كاربران را




ملزم به درج نام و رمز عبور می نماید ، می بایست در این مرحله رمز عبور را نیز وارد نمود. پس از درج




صحیح رمز عبور ، به privilegedEXEC mode وارد شده و با درج یك علامت سوال می توان دستورات و گزینه





های متعدد موجود در این mode را مشاهده نمود . شكل زیر نحوه حركت بین user EXEC mode




و privileged EXEC mode را نشان می دهد .





ویژگی نرم افزار IOSشركت سیسكو تاكنون نسخه های متفاوتی از نرم افزار IOS را پیاده سازی نموده است . هر image دارای ویژگی های مختص به خود می باشد .علیرغم تنوع بسیار گسترده IOS images برای دستگاه های سیسكو ، ساختار اولیه دستورات پیكربندی در آنان مشابه می باشد و در صورت كسب مهارت لازم به منظور پیكربندی و اشكال زدائی یك دستگاه خاص ، می توان از تجارب موجود در ارتباط با سایر دستگاه ها نیز استفاده نمود .


اسامی در نظر گرفته شده برای هر یك از نسخه های IOS از سه بخش عمده تشكیل می گردد :‌




  • محیطی كه image بر روی آن اجراء می گردد
  • ویژگی منحصربفرد image
  • محل اجراء image و وضعیت فشرده بودن آن
با استفاده از Cisco SoftwareAdvisor می توان ویژگی های خاصی از IOS را انتخاب نمود . نرم افزار فوق یك ابزار محاوره ای است كه پس از نمایش وضعیت موجود ، امكان انتخاب گزینه هائی متناسب با واقعیت های شبكه را فراهم می نماید .


یكی از مهمترین مواردی كه در زمان انتخاب یك IOSimage جدید می بایست به آن توجه گردد ، سازگاری آن با حافظه فلش و RAM است . نسخه های جدیدتر عموما" دارای امكانات بیشتری بوده و به حافظه بیشتری نیز نیاز خواهند داشت . با استفاده از دستور Show version می توان وضعیت image موجود و حافظه فلش را مشاهده نمود . قبل از نصب یك نسخه جدید از نرم افزار IOS ، می بایست وضعیت حافظه آن به منظور اطمینان از وجود ظرفیت كافی ، بررسی گردد .



برای مشاهده میزان حافظه RAM ،‌ از دستور Show version استفاده می گردد :





تایپ دستور




خروجی




Router>Show Version




.......




System image file is "flash:c2600-dos-mz_120-4_T.bin"





Processor board ID JAB040202ZW (201830944)




M860 processor: part number 0, mask 49




Bridging software.




X.25 software, Version 3.0.0.




2 FastEthernet/IEEE 802.3 interface(s)




32K bytes of non-volatile configuration memory.




8192K bytes of processor board System flash (Read/Write)





Configuration register is 0x2102






برای مشاهده میزان حافظه فلش می توان از دستور Show flash استفاده نمود .




تایپ دستور




خروجی




Router>show flash




System flash directory:




File Length Name/status




1 6399468 c2600-dos-mz_120-4_T.bin




[6399532 bytes used, 1989076 available, 8388608 total]




8192K bytes of processor board System flash (Read/Write)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
چراغ های LEDs
در زمان راه اندازی روتر ، هر LED موجود با توجه به رسالت خود می تواند اطلاعات مفیدی را ارائه نماید . مثلا" LED مربوط به

اینترفیس ها ، وضعیت هر اینترفیس را نشان خواهد داد . در صورتی كه اینترفیس فعال و به درستی متصل شده باشد ولی LED
آن خاموش است ، ممكن است برای اینترفیس یك مشكل خاص ایجاد شده باشد .

راه اندازی سیستم و نمایش پیام ها و اطلاعات مختلف
در زمان راه اندازی روتر اطلاعات و پیام های متفاوتی بر روی نمایشگر كامپیوتر و یا ترمینال نمایش داده می شود . اطلاعات فوق با

توجه به نوع اینترفیس روتر و نسخه IOS متفاوت می باشد . در ادامه به برخی از پیام ها در زمان راه اندازی روتر اشاره می گردد :
  • نمایش پیام "NVRAM invalid, possibly due to write erase" در زمان راه اندازی روتر این موضوع را اعلام می نماید كه روتر تاكنون پیكربندی نشده و یا اطلاعات موجود در حافظه NVRAM‌ آن حذف شده است . در چنین مواردی لازم است كه روتر پیكربندی شده و فایل پیكربندی در حافظه NVRAM ذخیره و در ادامه از فایل فوق استفاده گردد . تنظمیات پیش فرض برای ریجستر پیكربندی مقدار 0X2102 می باشد كه نشاندهنده ذخیره IOS image در حافظه فلش است و می بایست از طریق حافظه فوق به درون حافظه اصلی منتقل گردد .
نمایش اطلاعات نرم افزاری و سخت افزاری روتر . در زمان راه اندازی روتر ، اطلاعات متفاوتی نظیر شماره نسخه برنامه های ‍ bootstrap ، IOS ، مدل روتر ، نوع ‌پردازنده ، میزان حافظه ، تعداد و نوع اینترفیس ها بر روی صفحه نمایشگر كامپیوتر و یا ترمینال نمایش داده می شود.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه اندازی روتر : ایجاد یك HyperTerminal Session
تمامی روترهای سیسكو دارای یك پورت كنسول سریال غیرهمزمان TIA/EIA-232 می باشند . برای اتصال یك ترمینال به پورت كنسول روتر ، از كابل ها و آداپتورهای خاصی استفاده می گردد : ترمینال ، یك ترمینال اسكی و یا كامپیوتری است كه بر روی آن نرم افزارهای شبیه ساز ترمینال نظیر HyperTerminal اجراء‌ شده باشد . برای اتصال كامپوتر به پورت كنسول روتر از RJ-45 to RJ-45 rollover cable به همراه آداپتور RJ-45 to DB-9 استفاده می گردد .

نرم افزارهای شبیه ساز ترمینال
هر سیستم عامل از یك و یا چندین نوع برنامه شبیه ساز ترمینال استفاده می نماید . HyperTerminal ، یك برنامه ساده شبیه ساز ترمینال است كه از آن در نسخه های مختلف ویندوز اسفاده می گردد . در واقع ، كامپیوتر به همراه HyperTerminal
، نظیر یك ترمینال رفتار می نماید ( با استفاده از صفحه كلید فرامین تایپ و پس از ارسال به روتر ، نتایج از طریق نمایشگر كامپیوتر ، نمایش داده می شود ) .
استفاده از یك كابل
rollover و برنامه ای نظیر HyperTerminal ، متداولترین روش اتصال به پورت كنسول روتر به منظور بررسی و تغییر پارامترهای پیكربندی روتر می باشد .
تجهیزات مورد نیاز
برای اتصال كامپیوتر به روتر به تجهیزات و امكانات زیر نیاز می باشد :
  • یك دستگاه كامپیوتر كه دارای‌ یك اینترفیس سریال است و برنامه HyperTerminal بر روی نصب شده باشد .
  • یك روتر
كابل كنسول و یا rollover برای اتصال كامپیوتر به روتر



ایجاد یك HyperTerminal Sessionبرای ایجاد یك HyperTerminal Session و اتصال كامپیوتر به روتر مراحل زیر را دنبال می نمائیم :
مرحله اول - پیكربندی اولیه روتر : در اولین اقدام می بایست كابل rollover را به پورت كنسول روتر و سر دیگر آن را با استفاده از یك آداپتور DB-9 و یا DB-25 به پورت سریال ( COM ) كامپیوتر متصل نمود .

اتصال روتر به كامپیوتر (منبع : سایت سیسكو )

مرحله دوم - اجرای برنامه HyperTerminal : در این مرحله پس از روشن كردن كامپیوتر و روتر ، برنامه HyperTerminal موجود در مسیر زیر را اجراء می نمائیم .
Start > Programs > Accessories > Communications > Hyper Terminal
مرحله سوم - انتخاب یك نام برای HyperTerminal Session : در این مرحله برای ارتباط مورد نظر ، یك نام را مشخص می نمائیم .

مرحله چهارم -انتخاب اینترفیس ارتباطی كامپیوتر : در این مرحله نوع اینترفیس ارتباطی كامپیوتر با روتر را مشخص می نمائیم ( پورت سریال : COM1 ) .

مرحله پنجم - مشخص نمودن خصایص اینترفیس ارتباطی : در این مرحله خصایص پورت سریال انتخاب شده در مرحله قبل ( COM1 ) را مشخص می نمائیم .
· Bits per second: 9600
· Data bits: 8
· Parity: None
· Stop bits: 1
· Flow control: None

پس از فعال شدن پنجره HyperTerminal session ، روتر را روشن نموده و در صورتی كه روتر روشن است ، كلید Enter را فعال و در انتظار پاسخ روتر می مانیم . در صورت پاسخ روتر ، یك ارتباط موفقیت آْمیز با روتر برقرار شده است .
مرحله ششم : بستن Session : برای خاتمه دادن به Console session ، گزینه Exit را از طریق منوی Exit انتخاب نموده و آن را با یك نام دلخواه ذخیره می نمائیم ( استفاده مجدد از آن در آینده )

 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه اندازی روتر : Logging
برای پیكربندی روترهای سیسكو ، می بایست در ابتدا به بخش رابط كاربر آنان دستیابی داشت . بدین منظور ، می توان از یك ترمینال و یا دستیابی از راه دور استفاده نمود . پس از دستیابی به روتر ، در اولین اقدام می بایست عملیات logging را انجام تا زمینه استفاده از سایر دستورات به منظور مشاهده آخرین وضعیت پیكربندی و یا تغییر پیكربندی روتر فراهم گردد .
به منظور ارائه یك لایه امنیتی مناسب ، امكان بالفعل كردن پتانسیل های ارائه شده ( دستورات ) روتر در دو
mode متفاوت فراهم شده است :
  • User EXEC mode : در این mode ، عموما" دستوراتی را می توان اجراء نمود كه ماحصل اجرای آنان ، نمایش وضعیت پیكربندی روتر است و نمی توان با استفاده از مجموعه امكانات ارائه شده در این mode ، پیكربندی روتر را تغییر داد .
  • Privileged EXEC mode : با استفاده از امكانات موجود در این mode ، می توان پیكربندی روتر را انجام و تغییرات لازم را اعمال نمود .
پس از login به روتر ، پرامپت user Exec mode نشان داده می شود . دستورات موجود در این mode ، زیرمجموعه ای از دستورات Privileged EXEC mode می باشند . برای دستیابی به مجموعه كامل دستورات می بایست به Privileged EXEC mode وارد شد . با تایپ دستور enable و یا شكل مخفف شده آن یعنی enu ،آماده ورود به این mode خواهیم شد . در صورتی كه برای روتر رمز عبوری تعریف شده باشد ، پس از نمایش password می بایست رمز عبور را وارد نمود .
پس از تكمیل فرآیند
loggin ، شكل پرامپت ( prompt) تغییر و به صورت "#" نشان داده می شود كه نشاندهنده ورود به Privileged EXEC mode می باشد. global configuration mode ، یكی از حالاتی است كه صرفا" از طریق Privileged EXEC mode قابل دستیابی است . امكان دستیابی به حالات زیر از طریق global configuration mode وجود دارد :
· Interface
· Subinterface
· Line
· Router
· Route-map
برای برگشت به EXEC mode از طریق Privileged EXEC mode ، از دستور disable و یا Exit استفاده می گردد . برای برگشت به Privileged EXEC mode از طریق global configuration mode ،‌ از دستور Exit و یا كلیدهای Ctrl-Z استفاده می گردد . از تركیب كلیدهای Ctrl-Z می توان برای برگشت مستقیم به Privileged EXEC mode از هریك از حالات زیرمجموعه global configuration mode استفاده نمود .

برای تعریف رمز عبور جهت ورود به Privileged EXEC mode ،‌ می توان از دستورات enable password و enable secret استفاده نمود .در صورت استفاده از دستورات فوق ، اولویت با دستور enable secret می‌ باشد .
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
آشنائی با امكانات بخش رابط كاربر
با تایپ علامت "?" در user EXEC mode و یا privileged EXEC mode ، لیست دستورات قابل استفاده در هر mode نمایش داده م‍ی شود . دستورات صفحه به صفحه نمایش داده شده و با فشردن كلید enter می توان صفحات بعدی را مشاهده نمود .

دستورات user EXECmode
Router>?
Exec commands:
access-enable Create a temporary Access-List entry
access-profile
Apply user-profile to interface
clear
Reset functions
connect
Open a terminal connection
disable
Turn off privileged commands
disconnect
Disconnect an existing network connection
enable
Turn on privileged commands
exit
Exit from the EXEC
help
Description of the interactive help system
lock
Lock the terminal
login
Log in as a particular user
logout
Exit from the EXEC
mrinfo
Request neighbor and version information from a multicast router
mstat
Show statistics after multiple multicast traceroutes
mtrace
Trace reverse multicast path from destination to source
name-connection
Name an existing network connection
pad
Open a X.29 PAD connection
ping
Send echo messages
ppp
Start IETF Point-to-Point Protocol (PPP)
resume
Resume an active network connection
rlogin
Open an rlogin connection
show
Show running system information
slip
Start Serial-line IP (SLIP)
systat
Display information about terminal lines
telnet
Open a telnet connection
terminal
Set terminal line parameters
--More--


دستورات privileged EXEC mode
#Router?
Exec commands:
access-enable Create a temporary Access-List entry
access-profile
Apply user-profile to interface
access-template
Create a temporary Access-List entry
bfe
For manual emergency modes setting
clear
Reset functions
clock
Manage the system clock
configure
Enter configuration mode
connect
Open a terminal connection
copy
Copy configuration or image data
debug
Debugging functions (see also 'undebug')
disable
Turn off privileged commands
disconnect
Disconnect an existing network connection
enable
Turn on privileged commands
erase
Erase flash or configuration memory
exit
Exit from the EXEC
help
Description of the interactive help system
lock
Lock the terminal
login
Log in as a particular user
logout
Exit from the EXEC
mrinfo
Request neighbor and version information from a multicast router
mstat
Show statistics after multiple multicast traceroutes
mtrace
Trace reverse multicast path from destination to source
name-connection
Name an existing network connection
no
Disable debugging functions
pad
Open a X.29 PAD connection
ping
Send echo messages
ppp
Start IETF Point-to-Point Protocol (PPP)
--More--

برای آشنائی با نحوه استفاده از بخش رابط كاربر روتر ، یك نمونه مثال ( تنظیم ساعت روتر ) را با هم دنبال می نمائیم :
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
  • مرحله اول : تایپ علامت "?" به منظور آگاهی از دستورات موجود ‌( استفاده از دستور clock )
  • مرحله دوم :‌ بررسی گرامر دستور و این كه زمان را می بایست با چه فرمتی وارد نمود .
  • مرحله سوم : پس از تایپ ساعت ، دقیقه و ثانیه ، به شما اعلام می گردد كه به اطلاعات بیشتری نیاز می باشد ( روز ، ماه ، سال ).
  • مرحله چهارم : با فشردن كلیدهای ctrl-P و یا (كلید up arrow ) دستور تایپ شده قبلی تكرار و با اضافه نمودن علامت سوال به انتهای آن ، وضعیت آرگومان های اضافی آن مشخص می گردد.
  • مرحله پنجم :‌با مشاهده علامت "^" و پاسخ سیستم ، شاهد بروز یك خطاء خواهیم بود . محل علامت "^" ، مكان احتمالی بروز خطاء را نشان می دهد . برای تایپ صحیح دستور ، مجددا" دستور را تا محلی كه علامت "^" مشخص نموده تایپ كرده و سپس از علامت "?" برای آگاهی از گرامر مربوطه استفاده می نمائیم .
  • مرحله ششم : پس از درج ساعت ،‌ دقیقه و ثانیه بر اساس فرمت درخواستی ، در ادامه سال را نیز با توجه به فرمت مورد نظر وارد می نمائیم .
تنظیم زمان روتر
Router Con0 is now available

Press RETURN to get started.

Router>enable
Router#cl?
clear clock

Router#clock ?
set Set the time and date

Router#clock set ?
hh:mm:ss Current Time

Router#clock set 13:22:00 ?
<1-31> Day of the month
MONTH Month of the year

Router#clock set 13:22:00 17 october ?
<1999-2035> Year

Router#clock set 13:22:00 17 october 2005
Router#
دستورات اضافی ویرایش
بخش رابط كاربر شامل یك mode اضافی ویرایش است كه با تعریف مجموعه ای از كلیدها ، امكان ویرایش یك دستور را در اختیار كاربر قرار می دهد . mode فوق ، به صورت پیش فرض فعال می گردد و در صورت تمایل می توان آن را با استفاده از دستور terminal no editing در privilegedEXEC mode
غیرفعال نمود .
در این
mode ، از Scrolling افقی در مواردی كه طول یك دستور از یك خط تجاوز می نماید ، استفاده می گردد . در چنین مواردی و زمانی كه cursor به منتهی الیه سمت راست می رسد ، خط دستور به اندازه ده حرف به سمت چپ شیفت پیدا نموده و اولین ده حرف تایپ شده نمایش داده نخواهند شد . وجود علامت "$" در ابتدای یك دستور نشاندهنده این موضوع است كه خط به سمت چپ scroll نموده است .
استفاده از سوابق دستورات تایپ شده
بخش رابط كاربر روتر به منظور استفاده مجدد از دستورات تایپ شده ، آنان را در یك بافر و با ظرفیت محدود نگهداری می نماید ( سوابق و یا تاریخچه دستورات ) . با استفاده از امكانات موجود می توان عملیات زیر را در ارتباط با سوابق دستورات انجام داد :

  • تنظیم و مشخص نمودن اندازه بافر سوابق
  • فراخوانی مجدد دستورات
  • غیرفعال نمودن ویژگی "سوابق دستورات "
سوابق دستورات به صورت پیش فرض فعال می گردد و قادر به ذخیره حداكثر ده خط دستور در بافر مربوطه می باشد . برای تغییر تعداد دستوراتی كه می توان آنان را در لیست سوابق نگهداری نمود ، از دستور terminal history size و یا history size استفاده می گردد . حداكثر 256 دستور را می توان در لیست سوابق نگهداری نمود .
برای‌ دستیابی به دستورات تایپ شده ، از كلیدهای
Ctrl-P و یا كلید Up arrow ( حركت به سمت ابتدای لیست ) و كلیدهای Ctrl-N و یا down arrow ( حركت به سمت پائین لیست ) استفاده می گردد .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا