آشنایی با رشته ی مهندسی پلیمر

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
دیباچه:
هرکجا هستید باید بدانید که‌ یکی‌ از فرآورده‌های‌ صنعت‌ پلیمر در اطراف‌ شما است‌. چرا که‌ این‌ صنعت‌ در ساخت‌ رنگ‌ درها و دیوارهای‌ خانه‌ها و پوشاک‌، پوشش‌ کابل‌ها و سیم‌ها و هرآنچه‌ که‌ از لاستیک‌ یا پلاستیک‌ ساخته‌ شده‌ است‌، نقش‌ کلیدی‌ دارد. پلیمرها به‌ دو دسته‌ طبیعی‌ و مصنوعی‌ تقسیم‌ می‌شوند. پلیمرهای‌ طبیعی‌ موادی‌ مانند ترکیب‌های‌ سلولزی‌، چوب‌، کاغذ و پشم‌ هستند و از مواد نفتی‌ نیز می‌توان‌ مواد پلیمری‌ مصنوعی‌ را ساخت‌. مهندسی‌ پلیمر دارای‌ دو گرایش‌ اصلی‌ صنایع‌ پلیمر و تکنولوژی‌ و علوم‌ رنگ‌ است‌.

گرایش‌ صنایع‌ پلیمر :

هدف‌ رشته‌ مهندسی‌ صنایع‌ پلیمر تولید کلیه‌ محصولات‌ پلیمری‌ از قبیل‌ لاستیک‌، پلاستیک‌، الاستومر، رزین‌ و سایر مواد مورد نیاز صنعت‌ است‌. پلیمرها کاربرد پزشکی‌ نیز دارند. مثلاً دندان‌ مصنوعی‌ و لنزهای‌ چشمی‌ همه‌ از مواد پلیمری‌ ساخته‌ می‌شوند. در کل می‌توان گفت که مهندسی صنایع پلیمر شناخت، طراحی،‌ فرمولاسیون، آنالیز و بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی سه ماده عمده لاستیک،‌ پلاستیک و کامپوزیت است.


درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل

دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ مختلف مهندسی‌ پلیمر:

ریاضیات‌ عمومی‌، فیزیک‌ عمومی‌، شیمی‌ عمومی‌، برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر، کارگاه‌ عمومی‌، شیمی‌ آلی‌، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، موازنه‌ انرژی‌ و مواد، ترمودینامیک‌ مهندسی‌، شیمی‌ پلیمریزاسیون‌، انتقال‌ حرارت‌، مکانیک‌ سیالات‌، انتقال‌ جرم‌، عملیات‌ واحد، کنترل‌ فرآیندها، اقتصاد و طرح‌ مهندسی‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌، ترمودینامیک‌ مهندسی‌، مکانیک‌ سیالات‌، انتقال‌ حرارت‌، موازنه‌ انرژی‌ و مواد، عملیات‌ واحد، سینتیک‌ و طرح‌ راکتور، کنترل‌ فرایندها، شیمی‌ فیزیک‌، انتقال‌ جرم‌، ریاضیات‌ مهندسی‌، روش‌های‌ اندازه‌گیری‌ کمیت‌های‌ مهندسی‌، شیمی‌ فیزیک‌ پلیمرها، شیمی‌ سینتیک‌ پلیمریزاسیون‌، وسائل‌ اندازه‌گیری‌ مشخصات‌ مولکولی‌ پلیمرها، روش‌های‌ اندازه‌گیری‌ مشخصات‌ پلیمرها، مهندسی‌ و کارگاه‌ پلاستیک‌، رئولوژی‌ پلیمرها، اصول‌ مهندسی‌ پلیمریزاسیون‌، خواص‌ فیزیکی‌ و مکانیکی‌ پلیمرها، تکنولوژی‌ و خواص‌ فیزیکی‌ الیاف‌، مهندسی‌ و کارگاه‌ الاستومر، تکنولوژی‌ و کارگاه‌ کامپوزیت‌ها، خواص‌ و کاربرد پلیمرهای‌ طبیعی‌.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ صنایع‌ پلیمر :
رئولوژی‌ پلیمرها، مهندسی‌ الاستومر، مهندسی‌ پلاستیک‌، تکنولوژی‌ کامپوزیت‌ها، تکنولوژی‌ و خواص‌ فیزیکی‌ الیاف‌. (بسیاری‌ از درس‌های‌ این‌ گرایش‌ همراه با آزمایشگاه‌ است‌.)

گرایش‌ تکنولوژی‌ و علوم‌ رنگ‌ :

امروزه 4 الی 5% از در آمد ناخالص دولت‌ها صرف خوردگی فلزات می‌شود. البته در ایران هنوز آماری در این مورد ارائه نشده است، اما "کمیته تحقیقات رنگ و خوردگی" که زیر نظر "شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران" دایر شده است، معتقد است که از دیر باز یکی از معضلات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مشکلات ناشی از خوردگی مخازن و لوله‌ها بوده است.بدون شک پاسخگوی این مشکل متخصصان رشته تکنولوژی و علوم رنگ هستند زیرا یک بخش مهم از دروس این رشته در مورد پوشش‌دهی (یکی از راه‌های مبارزه با خوردگی) است. در کل دروس‌ گرایش‌ در دوره‌ کارشناسی‌ به‌ دو بخش‌ تقسیم‌ می‌شود. یک‌ بخش‌ در مورد سنتز مواد رنگزا است‌ که‌ کاربرد آن‌ در صنعت‌ نساجی‌، چاپ‌ و چرم‌سازی‌ است و بخش‌ دوم‌ پوشش‌دهی‌ است‌ که‌ روی‌ سطوح‌ فلزی‌ یا غیرفلزی‌ مانند پلیمرها، چوب‌ یا بتن‌ استفاده‌ می‌گردد.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ تکنولوژی‌ و علوم‌ رنگ‌:

مهندسی‌ رزین‌های‌ صنعتی‌، تکنولوژی‌ تولید رنگ‌، شیمی‌ و تکنولوژی‌ مواد رنگزا، کنترل‌ رنگ‌، تکنولوژی‌ جوهرهای‌ چاپ‌. (بسیاری‌ از درس‌های‌ این‌ گرایش‌ همراه با آزمایشگاه‌ است‌.)

توانایی‌های‌ لازم :

واحدهای‌ کارگاه‌ و آزمایشگاه‌ در هر دو گرایش‌ مهندسی‌ پلیمر اهمیت‌ بسزایی‌ دارد. به‌ همین‌ دلیل‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید قوی‌ بوده‌ و تحمل‌ ساعت‌ها کار در آزمایشگاه‌ را داشته‌ باشد. دانشجوی‌ گرایش‌ تکنولوژی‌ و علوم‌ رنگ‌ نیز نباید حساس‌ باشد و باید‌ بوی‌ مواد شیمیایی‌ مختلف‌ را تحمل کند و بیماری‌ کوررنگی‌ نیز نداشته‌ باشد تا هنگام‌ ساخت‌ رنگ‌ دچار مشکل‌ نگردد. در کل‌ یک‌ دانشجوی‌ مهندسی‌ پلیمر لازم است شیمی‌ را بداند تا بتواند پلیمر را بفهمد. همچنین‌ این‌ رشته‌ مثل‌ همه‌ رشته‌های‌ مهندسی‌ نیاز به‌ ریاضیات‌ قوی‌ دارد و بالاخره‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید به‌ زبان‌ انگلیسی‌ مسلط‌ بوده‌ و طریقه‌ استفاده‌ از رایانه‌ را نیز بداند.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :

امروزه‌ بیش‌ از 50% قطعات‌ خودروها از مواد پلیمری‌ ساخته‌ می‌شود. در صنایع‌ برق‌، الکترونیک‌ و مخابرات‌ نیز پلیمرهای‌ مصنوعی‌ به‌ عنوان‌ عایق‌های‌ الکتریکی‌ جایگاه‌ بسیار مهمی‌ دارند. در صنعت‌ پوشاک‌ نیز پلیمرها مؤثر هستند. در صنایع‌ حمل‌ و نقل‌، صنایع‌ نظامی‌، پزشکی‌، کشاورزی‌ و بسته‌بندی‌ کاربرد مواد پلیمری‌ بسیار گسترده‌ است‌. فارغ‌التحصیلان‌ مهندسی‌ پلیمر گرایش‌ تکنولوژی‌ و علوم‌ رنگ‌ نیز می‌توانند در کارخانجات‌ رنگ‌سازی‌ به‌ تولید رنگینه‌های‌ مصنوعی‌ بپردازند. از سوی دیگر امروزه‌ صنعت‌ پوشش‌دهی‌ بسیار گسترش‌ یافته‌ است‌ تا جایی‌ که‌ در کنار هر صنعت‌ مادر حتماً یک‌ صنعت‌ پوشش‌دهی‌ حضوری‌ فعال‌ دارد؛ از دگمه‌های‌ یک‌ پیراهن‌ و سگک‌ کفش‌ گرفته‌ تا دستگیره‌ درها، پوشش‌های‌ صنعتی‌ مثل‌ ضد خوردگی‌ و پوشش‌های‌ تزئینی‌. در حال حاضر در بسیاری‌ از شرکت‌ها یک‌ لیسانس‌ شیمی‌ کار یک‌ مهندس‌ پلیمر را انجام‌ می‌دهد اما هر شرکتی‌ که‌ یک‌ مهندسی‌ پلیمر استخدام‌ کرده‌ تازه‌ به‌ کارآیی‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ پی‌ برده‌ است‌.


گرایشها و موقعیتهای شغلی کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی پلیمر

رشته مجموعه مهندسي پليمر در آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه دولتي سال 94 در دو گرايش زير دانشجو مي‌پذيرد:
1- مهندسی پلیمر​
2- مهندسی مواد مرکب​
که گرایش مهندسی پلیمر خود دارای سه گرایش به شرح زیر است:
1) صنايع پليمر : هدف‌ رشته‌ مهندسی‌ صنایع‌ پلیمر تولید کلیه‌ محصولات‌ پلیمری‌ از قبیل‌ لاستیک‌، پلاستیک‌، الاستومر، رزین‌ و سایر مواد مورد نیاز صنعت‌ است‌. پلیمرها کاربرد پزشکی‌ نیز دارند. مثلاً دندان‌ مصنوعی‌ و لنزهای‌ چشمی‌ همه‌ از مواد پلیمری‌ ساخته‌ می‌شوند. در کل می‌توان گفت که مهندسی صنایع پلیمر شناخت، طراحی،‌ فرمولاسیون، آنالیز و بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی سه ماده عمده لاستیک،‌ پلاستیک و کامپوزیت است.

2) نانو پليمر: با توجه به رشد روز افزون نانو مواد، رشته های مرتبط با نانو مواد نیز در كشور ما به سرعت در حال گسترش است. مهندسین پلیمر گرایش نانو، در تمامی گرایش‌های پلیمری، كه در زمینه نانوفناوری پیشرفت كرده‌اند، فعالیت دارد. كه در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود:
نانو كامپوزیت‌ها​
نانو روكش‌ها​
نانو الیاف پلیمری​
نانو كاتالیزورها​
نانو گویچه‌های پلیمری​
نانو امولسیون‌های پلیمری​
دارو رسانی هدفمند و تدریجی​

3) مهندسی فرآیند پلیمریزاسیون: این گرایش از سال 93 به دفترچه راهنمای آزمون سازمان سنجش اضافه شده است.

موقعیت شغلی فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته پلیمر:
در صنعت پوشاك پليمرها در توليد پاپوش‌ها ،‌تن‌پوشها و كف‌پوشها بسيار موثر هستند. در صنايع حمل و نقل زميني (خودروسازي، قطار و ... ) ، هوايي ( هواپيما و بالگرد) و دريايي (كشتي‌ها و ...)‌ پليمرها حضوري چشمگير دارند، و بالاخره در صنايع نظامي ، پزشكي ، كشاورزي و بسته‌بندي كاربرد مواد پليمري بسيار گسترده است . باتوجه به كاربرد وسيع پليمرها در صنايع، فارغ‌التحصيلان اين رشته توانايي‌هاي كافي در زمينه‌هاي ايجاد و برنامه‌ريزي واحدهاي توليدي تبديل پليمر خام به مواد مصرفي و اشتغال در مجتمع‌هاي بزرگ توليد پليمر خواهند داشت.
به جرأت می‌توان گفت كه مهندسی پلیمر جزء معدود رشته‌هایی است كه تمام فارغ التحصیلان آن در مقاطع مختلف، مشغول به كارند. زیاد بودن گرایش‌های این رشته از یك طرف و كاربردی بودن و روبه گسترش بودن آن در كشور ما از طرف دیگر، منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی خوب برای فارغ التحصیلان این رشته شده ‌است. امروزه بیش از 50% قطعات خودرویی از مواد پلیمری ساخته می‌شود و در صنایع برق، مخابرات، الكترونیك، پلیمرهای مصنوعی به‌عنوان عایق‌های الكتریك جایگاه بسیار مهمی دارند. در صنایع حمل ونقل دریایی و هوایی، كشاورزی، پزشكی و بسته بندی نیز پلیمرها به علت خواص مناسب رشد چشمگیری داشته‌اند. یكی از مهمترین كاربردهای پلیمرها در صنایع مختلف نظامی (هواپیما، بالگرد، موشك، زیر دریایی، تجهیزات نظامی و ...) است كه در كشور ما در طی سال‌های اخیر در این زمینه، سرمایه‌گذاری زیادی از طرف دولت انجام شده است. با توجه به این كه در سال‌های اخیر اهمیت این رشته در كشور ما نمایان شده است، هر سال دانشگاه‌های مناطق مختلف كشور این رشته را دایر می نمایند و ظرفیت پذیرش خود را در مقاطع مختلف مهندسی پلیمر به‌سرعت افزایش می‌دهند كه این می‌تواند فرصت‌های شغلی بسیار خوبی برای فعالیت فارغ التحصیلان، جهت فعالیت در محیط دانشگاهی فراهم آورد.
باتوجه به كاربرد وسیع پلیمرها در صنایع، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد پلیمر توانایی‌های كافی در زمینه‌های ایجاد و برنامه‌ریزی واحدهای تولیدی تبدیل پلیمر خام به مواد مصرفی و اشتغال در مجتمع‌های بزرگ تولید پلیمر خواهند داشت. به‌طور خلاصه موارد فعالیت این فارغ التحصیلان در زیر خلاصه شده است.

موارد فعالیت فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر:
- فعالیت در بخش‌های r&d و آزمایشگاه‌های كنترل كیفیت محصولات پلیمری و مدیریت كارخانجات تولید قطعات خودرو، لوازم خانگی، پوشاك، لوازم پزشكی، كشاورزی، انواع رزین، پوشش‌، لاستیك، پلاستیك، كامپوزیت، چسب‌ و..​
- راه اندازی شركت‌های تأمین مواد اولیه (مستربچ) صنایع مختلف تولید كننده محصولات پلیمری​
- راه اندازی كارگاه‌ها و كارخانه‌های مختلف تولید محصولات پلیمری​
- ارائه مشاوره و طرح‌های سازنده به شركت‌های مختلف خصوصی، پتروشیمی، صنایع نفت، صنایع نظامی، پزشكی، داروسازی و كشاورزی​
- فعالیت در بخش‌های مختلف صنایع وزارت دفاع​
- انجام فعالیت‌های علمی-پژوهشی و تدر یس در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، در مقاطع بالاتر​
 
آخرین ویرایش:

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربرد پلیمرها در صنایع الکترونیک

کاربرد پلیمرها در صنایع الکترونیک

صنایع الکترونیکی و محصولات وابسته یکی از زمینه هایی است که در آن پلیمرها به شدت کاربرد دارند و روزانه بر کاربرد نوین پلیمرها در این شاخه از صنعت افزوده می شود. در این بخش نیز مهندس پلیمر ضمن ارائه پلیمر مناسب، فرآیند شکل دهی مطلوب را نیز معرفی می نماید. روکش دهی انواع سیم و کابل یکی از این کابردهاست. با توجه به وجود انواع سیم ها از سیم های خطوط تلفن تا سیم های حامل برق فشار قوی، حضور مهندس پلیمر به منظور انتخاب صحیح پلیمر متناسب با نوع کاربرد و خواص نهایی مد نظر و طراحی فرآیند روکش دهی این سیم ها را نیز امری غیر قابل انکار است. همچنین ساخت انواع لوله ها جهت پوشش دهی دسته سیم هایی که در زیر زمین یا درون یک سیال در معرض محیط مهاجم قرار میگیرند نیز از جمله زمینه های فعالیت یک مهندس پلیمر است. علاوه بر تکنولوژی روکش دهی سیم و کابل، تولید الکترودهای شفاف، انعطاف پذیر و هادی جریان الکتریسیته از جمله فعالیت های اخیر مهندسان پلیمر است.

این الکترودها با استفاده از لایه نشانی مواد رسانا روی سطح پلیمرهای شفاف و انعطاف پذیر همچون پلی اتیلن ترفتالات ساخته شده اند و ارائه آنها به مهندسین برق و الکترونیک، تحول عظیمی در این صنعت بوجود آورد که از نتایج آن میتوان به تولید انواع سطوح لمسی که در گوشی های تلفن همراه، انواع تلویزیون ها و دستگاه های خودپرداز استفاده می شوند، اشاره کرد. از جمله تکنولوژی های نو ظهور دیگر در صنایع الکترونیک، میتوان به سطوح نمایشگر (LED) و (LCD) اشاره کرد که به ترتیب در آنها از پلیمرهای ساطع کننده نور در یک میدان الکتریکی با توجه به ساختار شیمیایی و همچنین پلیمرهای بلوری مایع که تحت تاثیر میدان نور پلاریزه آرایش می یابند، اشاره نمود و کابرد وسیع این محصولات در سطح جهان خود گویای تحول این صنعت با حضور مهندسین پلیمر است. علاوه بر این کابردهای پیشرفته گونه های دیگری از پلیمرها در ساخت کلید و پریز برق کاربرد دارند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربرد پلیمرها در صنایع بسته بندی

کاربرد پلیمرها در صنایع بسته بندی

بسته بندی مواد در زمینه های مختلف از بسته بندی مواد غذایی تا بسته بندی قطعات الکتریکی از کاربردهای وسیع پلیمرهاست. مهندسین پلیمر با توجه به نوع ماده ای که هدف بسته بندی است، پلیمر را انتخاب و فرآیند تولید را طراحی میکند. ساخت انواع فیلم های پلیمری از مواد پلیمری مختلف و همچنین ساخت فیلم هایی که از عبور گازهای فاسد کننده محصول بسته بندی شده جلوگیری می کنند، با طراحی مناسب توسط مهندسین پلیمر میسر شده است. علاوه بر آن مهندسان پلیمر با دانش خود فیلم های چند لایه و فیلمهای تک لایه نانوکامپوزیتی با خواص مکانیکی بسیار مطلوب و مقاوم در برابر نفوذ اکسیژن را تولید کرده و در اختیار صنعت بسته بندی قرار داده اند.

در ارتباط با بسته بندی مدارهای الکتریکی و تولید پوشش های مناسب برای این وسایل نیز پلیمرهایی با قابلیت مقاومت حرارتی بالا و توانایی انتقال بار الکتریسیته ساکن توسط مهندسین پلیمر معرفی و فرمولاسیون آنها در اختیار صنعتگران قرار گرفته است. تولید ظروف یکبار مصرف، ظروف نگهداری مواد لبنیاتی و ظرف نگهداری انواع مایعات از دیگر زمینه های کابرد پلیمرها و فعالیت مهندسین پلیمر است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربرد پلیمرها در پزشکی و علوم مرتبط

کاربرد پلیمرها در پزشکی و علوم مرتبط

امروزه مهندسین پلیمر در بخشهای مختلف به کمک علم پزشکی آمده¬اند تا در راستای علمی دیگر خدمتگذاری خود را به اثبات برسانند. آنها با معرفی گونه های مختلفی از پلیمرها، قابلیت استفاده از پلیمرها در زمینه های مختلف را آشکار ساخته اند. پلیمرها قابلیت ساخت تجهیزات پزشکی همچون انواع کفش ها و انواع تشک های طبی را دارا می باشند و علاوه بر آن میتوان از این گروه از مواد برای ساخت اعضای داخلی بدن همچون رگ، قلب، حلزونی گوش و … استفاده کرد. این ویژگی بدلیل قابلیت زیست سازگار بودن گونه -هایی از پلیمرهاست. پلی دی متیل سیلوکسان (PDMS) یکی از پرمصرفترین این پلیمرهاست که پس از انتخاب این ماده و شکل دهی آن با شکلی مشابه با رگ، توسط مهندسین پلیمر، رگ مصنوعی ساخته شده در یک محیط آزمایشگاهی با کمک کارشناسان و متخصصین علم پزشکی مورد آزمایش قرار گرفته و سپس درون بدن قرار می گیرد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که مهندسین پلیمر با تکیه بر دانش اصلاح سطح پلیمرها سطح این ماده را نیز اصلاح میکنند تا سطح خارجی رگ مصنوعی با بافت های داخلی بدن برهمکنشهای مناسبی داشته باشد و با گذشت سالیان دراز مشکلی از جمله تغیر جایگاه آن درون بدن بوجود نیاید. استفاده از گونه دیگری از پلیمرهای از گروه پلیمرهای اکریلاتی به منظور ساخت ایمپلنت ها نیز از دیگر جنبه های همکاری مهندسین پلیمر و دندانپزشکان است. همچنین معرفی، ساخت و امکان استفاده از پلیمرها با عنوان سیمان استخوان، نمادی دیگر از همکاری مهندسان پلیمر و متخصصان علم پزشکی است. علاوه بر این موارد میتوان به استفاده از پلیمرها در سیستم های هوشمند کنترل رهایش دارو اشاره کرد. این گونه از پلیمرها توسط کارشناسان علم پلیمر طوری طراحی شده اند که دارو را در جایگاه مورد نیاز بدن و در مقادیر مناسب تجویز کنند. علاوه بر موارد ذکر شده پلیمرها در ساخت کیسه های خون، سرنگ های یکبار مصرف، دستکش های جراحی، چسب های زخم و…. کابرد وسیعی دارند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربرد پلیمرها در صنایع تزئینی

کاربرد پلیمرها در صنایع تزئینی

ساخت انواع دیوارپوش ها، کفپوش ها، لمینیت ها و انواع رنگ ها از دیگر فعالیت های مهندسین پلیمر است که نمیتوان در این زمینه تخصص و مهارت مهندس پلیمر را نادیده گرفت. امروزه سطوح شفاف و مقاوم در برابر عوامل مکانیکی و محیطی در طرح ها و رنگ های مختلف، کابرد وسیعی را به خود اختصاص داده اند که با توجه به نوع کابرد و خواص مورد نظر، مهندس پلیمر ماده نهایی را در اختیار مصرف کننده قرار خواهد داد.


علاوه بر کابردهای وسیعی که ذکر شد تحقیقات بسیار گسترده ای در ارتباط با انواع زمینه های این علم توسط محققان در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه سراسر دنیا در جهت تولید، بررسی خواص مکانیکی، رئولوژیکی، حرارتی، الکتریکی و… در حال انجام است تا زمینه های جدیدی از این مواد خارق العاده کشف شده و مورد بهره برداری قرار گیرد، لذا وجود مهندسان پلیمر به عنوان پیشگامان این علم الزامی است. از این دست تحقیقات حرکت عظیم فعالان بخش پلیمر و الکترونیک به سمت ارگانیک الکترونیک را میتوان نام برد. همچنین مهندسان پلیمر با داشتن علم کافی از چگونگی اختلاط انواع پلیمرها با یکدیگر و همچنین اختلاط پلیمرها با مواد معدنی قادر هستند آلیاژها، کامپوزیت ها و نانوکامپوزیت ها را تولید کنند تا در صورت عدم تطابق خواص یک پلیمر منفرد با نیاز مصرف کننده، ماده ای مطلوب را در اختیار صنعت و مصرف کننده قرار دهند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربرد پلیمرها در صنایع خودرو سازی

کاربرد پلیمرها در صنایع خودرو سازی

از دیگر شاخه های علم و صنعت میتوان صنعت خودروسازی را نام برد که مهندسین پلیمر به خودروسازان و طراحان خودرو کمک کرده اند تا اتومبیل های با قابلیت های بیشتر نسبت مدل های قدیمی تولید کنند. در صنعت خودرو سازی پلیمرها در بخشهای مختلف از ساخت صندلی، شیشه ها، تایر، سپر، کفپوش تا ساخت شیلنگ های مناسب جهت انتقال بنزین و چرخش آب و ساخت تجهیزات مختلفی از جمله ساخت انواع تسمه، پروانه، انواع درزگیرها و کانال های تهویه هوا استفاده شده اند و کاربرد وسیعی را به خود اختصاص داده اند. مهندسین پلیمر با تکیه بر علم شناخت انواع پلیمرها، با توجه به کابرد و خواص مورد نیاز، پلیمر مورد نظر را به خودرو ساز معرفی می کنند و با کمک مهندسین خودرو ساز، طرحی مناسب را جهت ایجاد خواص مکانیکی مطلوب و قیمت مناسب برای قطعه مورد نظر انتخاب کرده و فرآیند شکل دهی مناسب این قطعه را مشخص کرده و قطعه هدف را در اختیار صنعت و خودروساز قرار میدهند. علاوه بر آن در خودروهای بسیار پیشرفته قابلیت های دیگری همچون ساخت سنسورهای هوشمند توسط مهندسان پلیمر امکان جلوگیری از تلفات جانی را فراهم آورده است که این تکنولوژی به شدت مورد توجه خودروسازان بزرگ قرار گرفته است.

تولید خودروهایی با بدنه های از جنس مواد پلیمری تقویت شده با خواص مکانیکی فوق العاده و همچنین ساخت انواع کیسه های هوا از دیگر فعالیت های مهندسین پلیمر است. همچنین مهندسین پلیمر با تخصص رنگ امکان تولید خودروهایی با رنگ هایی شکیل و مقاوم در برابر عوامل محیطی را فراهم آورده اند. ساخت انواع تایر اتومبیل همچون تایرهای فاقد تیوب و تایرهای عاج دار با طراحی مناسب جهت رانندگی مطمئن در شرایط یخبندان، از دیگر فعالیت های مهندسین پلیمر است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربرد پلیمرها در عمران و شهرسازی

کاربرد پلیمرها در عمران و شهرسازی

پیشرفت جوامع بشری، مهاجرت به شهرهای بزرگ و صنعتی، نیاز به ایجاد فضاهایی در مقیاس های کوچکتر نسبت به گذشته، وجود اماکن عمومی همچون سالن های ورزشی، سینماها و مراکز درمانی درون شهر و الزام فراهم شدن مکان های عاری از آلودگی های صوتی مهندسین پلیمر را برا آن داشت تا با استفاده از مواد پلیمری عایق های صوتی و آسفالت های ترکیبی از مواد پلیمری را تهیه کنند تا از امکان ایجاد آلودگی و همچنین سرایت این آلودگی به محیط های مسکونی و درمانگاه ها جلوگیری کنند. همچنین استفاده از گونه ای از پلیمرها با نام پلی استایرن انبساطی برای تهیه بلوک های سقفی جنبه دیگری از کمک علم پلیمر به عمران و شهرسازی است که به این منظور مهندسان پلیمر پس از طراحی و فرمولاسیون مناسب برای سنتز پلی استایرن و امتزاج مواد پف زا با این ماده، فرآیند شکل دهی مناسب برای تهیه این بلوک ها با ابعاد و اشکال مختلف را فراهم کردند تا علاوه بر کمک به امکان ایجاد سقف های سبک در ساخت آسمان خراش ها، این مواد بتوانند به عنوان عایق صوتی و حرارتی نیز عمل کنند.


از مباحث عمده دیگر که در بحث اصلاح الگوی مصرف و بهینه سازی مصرف سوخت در صنعت ساختمان سازی مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از درب و پنجره های ساخته شده از نوعی پلیمر به نام U-PVC است که کابرد بسیار وسیعی را به خود اختصاص داده است و مهندسان پلیمر علاوه بر معرفی این پلیمر به صنعت فرآیند شکل دهی مناسب برای تولید پروفایل های مناسب جهت تهیه انواع درب و پنجره از این ماده را مطابق نیاز مصرف کننده فراهم آورده اند. علاوه بر این، تهیه پنجره های هوشمند و پنجره های مقاوم در برابر عبور امواج UV از دیگر فعالیت های مهندسان پلیمر در این بخش از صنعت عمران و شهرسازی است.


توسعه مکانهای تفریحی برای خردسالان همچون پارکهای کوچک در بخشهای مختلف شهر از دیگر قسمت هایی بوده که در دیدگاه نکته سنج مهندسین پلیمر قرار گرفته است. معرفی پلیمرها به عنوان موادی برای تهیه وسایل تفریحی و طراحی فرآیند مناسب جهت تولید وسایلی همچون انواع سرسره ها و … و همچنین قرار دادن کفپوش های از جنس پلیمرهای اسفنجی در این امکان جهت جلوگیری از صدمه دیدن کودکان در حین بازی، از دیگر کاربردهای پلیمرها و هنر نمایی مهندسین پلیمر در این راستا است. البته در این راستا مهندسین پلیمر تلاشهای بسیاری انجام داده اند و با کمک مهندسین پلیمر که در گرایش رنگ تخصص دارند در زیبا سازی هرچه بیشتر اماکن شهری کمک شایانی به بخش عمران و شهرسازی کرده اند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربرد پلیمرها در صنعت کشاورزی

کاربرد پلیمرها در صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی در هر کشور سبب پویایی و نشاط آن کشور است. یکی از ملزومات کشاورزی آب رسانی مناسب به مناطق تحت کشت است که مهندسان پلیمر با طراحی مناسب لوله های آبیاری، این مشکل را رفع کرده اند. آنها لوله های آبیاری با قطرهای مناسب را با فرآیندهای شکل دهی متناسب با جنس و قطر لوله تولید کرده اند و همچنین با تولید فیلم های گلخانه ای امکان تولید انواع محصولات کشاورزی را در فصل های مختلف سال فراهم آورده اند. علاوه بر این مهندسان پلیمر توانسته اند با تولید روکش های از جنس پلیمرهای طبیعی از فاسد شدن میوه ها در صورت قرار گرفتن آنها در محیط خارج از سردخانه جلوگیری کنند. بعضی از این روکش ها از پلیمرهای طبیعی طوری انتخاب شده اند که نیازی به جدایی آنها از سطح محصول در حین مصرف نمی باشد. علاوه بر موارد ذکر شد ساخت پلیمرهای هیدروژل که قابلیت جذب آب را دارا می باشند به رشد و توسعه صنعت کشاورزی در مناطق کم بارش کمک چشمگیری داشته باشند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربرد پلیمرها در تولید منسوجات

کاربرد پلیمرها در تولید منسوجات

از دیگر موارد پر مصرف پلیمرها در دنیا، منسوجاتی مانند کیف، کفش و لباس است. همچنین انواع قالی، موکت، پتو، کفپوش و .. کابردهای دیگری از پلیمرها را آشکار می سازد. در این راستا نیز پلیمرهای مناسب توسط مهندسین پلیمر انتخاب شده و به شکل الیاف، فیلم های پلیمری پوشش داده شده با پارچه یا کاغذ و … شکل دهی می شوند و در اختیار واحدهای تولید کننده کیف و لباس قرار میگیرند. علاوه بر آنها امروزه مهندسان پلیمر توانسته اند با تکیه بر قابلیت ذوب مجدد گونه های از پلیمرها، محصولات پلیمری بازیافتی را به انواع موکت تبدیل کرده و به بازار عرضه کنند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربرد پلیمرها در صنایع نظامی

کاربرد پلیمرها در صنایع نظامی

خواص متنوع و وجود گونه های بیشمار پلیمرها مهندسان پلیمر را قارد می سازد تا در طراحی و ساخت تجهیزات نظامی به کمک صنایع دفاعی کشور آیند تا در رشد و بالندگی کشور خود کوشاتر باشند. پلیمرها می توانند در ساخت روکش های رادارگریز و همچنین ساخت تجهیزات نظامی همچون بدنه انواع هواپیماها با وزن کم و مقاومت مکانیکی بالا مورد استفاده قرار گیرند. تولید جلیقه های ضد گلوله، ساخت انواع ماسک ها، تولید کفش های ضد مین و ساخت انواع لباس های نظامی از زمینه های دیگری است که حضور یک مهندس پلیمر به عنوان فردی کارشناس در انتخاب پلیمر مطلوب و طراح جهت شکل دهی محصول نهایی را مشخص می نماید.
 

Similar threads

بالا