آشنایی با رشته مخابرات

nazliii

مدیر مهندسی برق مخابرات - متخصص نیمه هادی
همانطورکه می دانید مخابرات، گرایشی از مهندسی برق است که در حوزه ارسال و دریافت اطلاعات فعالیت می کند. مهندسی مخابرات با ارائه نظریه ها و مبانی لازم جهت ایجاد ارتباط بین دو یا چند کاربر، انجام عملی فرایندها را به طور بهینه ممکن می سازد. پس هدف از مهندسی مخابرات، پرورش متخصصان در چهار زمینه اصلی این گرایش است شامل فرستنده، مرحله میانی، گیرنده و گسترش شبکه که گستره هر کدام عبارتند از:
فرستنده: شامل آنتن، نحوه ارسال و …
مرحله میانی: شامل خط انتقال و محاسبات مربوط و …
گیرنده: شامل آنتن، نحوه دریافت، تشخیص و …
گسترش شبکه: مشتمل بر تعمیم خط ارتباطی ساده، ادوات سویچینگ ، ارتباط بین مجموعه کاربرها و …
هدف از مخابرات ارسال و انتقال اطلاعات از نقطه ای به نقطه دیگر است که این اطلاعات می تواند صوت، تصویر یا داده های کامپیوتری باشد.
مخابرات از دو گرایش میدان و سیستم تشکیل می شود. که در گرایش میدان، دانشجویان با مفاهیم میدان های مغناطیسی، امواج، ماکروویو، آنتن و … آشنا می شوند تا بتوانند مناسبترین وسیله را برای انتقال موجی از نقطه ای به نقطه دیگر پیدا کنند.
همچنین یکی از فعالیت های عمده مهندسی مخابرات گرایش سیستم، طراحی فلیترهای مختلفی است که می توانند امواج مزاحم شامل صوت یا پارازیت را از امواج اصلی تشخیص و آنها را حذف کرده و تنها امواج اصلی را از آنتن دریافت کنند.
گفتنی است که امروزه با توسعه مخابرات بی سیم، ارتباط نزدیکتری بین دو گرایش میدان و سیستم ایجاد شده است. برای نمونه در گوشی تلفن همراه ما هم تجهیزات مربوط به مدارهای مخابراتی و هم تجهیزات مربوط به فرستنده و هم آنتن گیرنده را داریم. از همین رو یک مهندس مخابرات امروزه باید از هر دو گرایش بخوبی اطلاع داشته باشد تا بتواند یک دستگاه بی سیم را طراحی کند.
علی‌ایحال، از آنجاکه در حال حاضر بیشتر بازارکار این گرایش در بخش دولتی متمرکز است، به دوست خوبم توصیه می‌کنم حتی‌الامکان در حین تحصیل با مراکز مخابراتی در ارتباط بوده تا ضمن تحصیل مهارت و تجربه لازم، انشا‌الله بعداز فراغت از تحصیل نیز بتوانید به سهولت جذب بازارکار شوید.
منبع تبیان گرد اوری وتکمیل توسط بانک مقالات فارسی(articlefa.ir)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

aoma

عضو جدید
آینده ی مخابرات از نظر کار و درامد

آینده ی مخابرات از نظر کار و درامد

سلام به همه ی دوستان خصوصا مهندسای عزیز.من پذیرفته شده ی رشته مخابرات هستم می خواستم ببینم که بازار کارش چه جوریه؟
 

daneshpajooh

عضو جدید
بازار كار مخابرات با توجه به اپراتور هاي مخابراتي متعددي كه در ايران شروع به كار كردن رو به افزايشه و خوشبختانه نسبت به گرايش الكترونيك بازار كار بهتري وجود داره ...
اما درس هايي كه در دانشگاه تدريس ميشه با اون چيزي كه در صنعت مخابرات به كار مياد فاصله داره و بايد براي هر كار مخابراتي دوره ي كارورزي هم طي بشه ...
موفق باشيد
 
  • Like
واکنش ها: aoma

tabnak

عضو جدید
آینده شغلی و بازارکار رشته مخابرات

فارغ التحصیلان رشته مخابرات گزینه های متنوعی جهت اشتغال به کار در ایران پیشروی خود دارند:

1) طراحی و ارتقاء شبکه های مخابراتی ( کار در دفتر)

در این خصوص یک مهندس مخابرات میبایستی آشنا به مباحثی نظیر محاسبه لینکهای رادیویی نقطه به نقطه (PTP) / یک نقطه به چند نقطه (PMP) ، شبکه های سلولی (GSM/TETRA) ، تخصیص کانال، استانداردهای مخابراتی ، پروتکل ها ، سیستم اسکادا، فیبر نوری و WiMax باشد.

2) اجرای پروژهای مخابراتی (کار در سایت)

برخلاف تصور، عموما" بیشتر پروژهای مخابراتی در نواحی دور از شهر (مناطق مرتفع و بیابانی، سایتهای نفت و گاز و ..) اجرا میشوند ، بنابراین نیاز به افراد متخصصی است که بتوانند دور از خانه و خانواده به کار بپردازند. یک مهندس سایت میابیستی توانایی نصب ، برنامه ریزی و راه اندازی تجهیزات مخابراتی (و الکتریکی) را داشته باشد. آشنایی با سیستمها و تجهیزات، توانایی سرپرستی گروه، کار در ارتفاع (دکل های مرتفع مخابراتی) ،اصول قانون کار، قردادها ، مسائل مدیریتی و مالی از دیگر قابلیتهایی است که یک مهندس سایت مخابرات میبایستی دارا باشد. البته بسیاری ازاین مسائل با استفاده تجربیات دیگران و مطالعه و تلاش قابل کسب کردن هستند.

3) نظارت و مشاوره جهت طراحی و اجرای پروژه های مخابراتی (کار در دفتر و سایت)

تمامی پروژهای مخابراتی نیازمند متخصصینی هستند که بر نحوه طراحی و اجرا نظارت داشته باشند و در صورت نیاز با مشاوره ، پروژه را به سوی اهداف پیش بینی شده هدایت کنند، چرا که عموما" کارفرما اطلاعات کافی در مورد مسائل ریز فنی و حتی نیازهای آینده خود ندارد. آینده نگری جهت طراحی و اجرای پروژه های مخابراتی از مسائل مهم میباشد که شامل خرید تجهیزات ، تخصیص فضا مناسب برای تجهیزات و سیستم تغذیه است.

4) تحقیق و توسعه (کار در آزمایشگاه و کارخانه)

کارخانه ها و شرکتها تولید کننده لوازم الکترونیکی و مخابراتی نیازمند متخصصینی میباشند که توانایی طراحی و ساخت مدارات و تجهیزات مخابراتی را داشته باشند و بتوانند تولیدات آنان را ارتقاء دهند . از این میان می توان به کارخانه های ساخت تجهیزات مخابراتی، آنتن ، تلوزیون و موبایل را نام برد.

5) سوپروایزری، تعمیر و نگهداری ( کار دردفتر و سایت)

تمامی ارگانهای دولتی و خصوصی جهت پشتیبانی فنی تجهیزات مخابراتی خود به افرادی نیاز دارند تا در صورت هر گونه بروز خرابی و اختلال در کار این ادوات بتوانند به رفع مشکل و تعمیر سیستم بپردازند . معمولا در بسیاری از ارگانها نظیر شرکتهای عملیاتی نفت و گاز، پتروشیمی ، شرکت مخابرات، ارگانهای نظامی قطع ارتباط همانند یک فاجعه است .

6)مدیریت پروژه سیستمهای مخابرتی (کار در دفتر)

هر پروژه مخابراتی نیازمند یک مهندس مخابرات بعنوان مدیر پروژه است. یک مدیر پروژه میبایستی آشنا با مباحث اصول قراردادها، مدیریت فنی، منابع انسانی و مالی، زمانبندی پروژه، خرید تجهیزات، مسائل فنی پروژه، گزینش و آموزش پرسنل باشد . وظیفه مدیریت پروژه ، مدیریت و هماهنگی بین تمامی گروههای کاری و پرسنل در دفتر و سایت میباشد . معمولا افرادی که سابقه و تجربه طولانی در پروژه های مخابراتی دارند به این سطح از مدیریت میرسند .

نکته مهم در تمامی گروه های کاری این است که شخص باید این قابلیت را داشته باشد که در یک تیم کار کند.

منبع:
http://www.applyabroad.org
 

tahmasbi

عضو جدید
ولی به نظر من بازار کار مخابرات خیلی کمه.من که هر جا سر میزنم خبری نیست.فقط باید فوق داشته باشی.در اون صورت یه کم وضع بهتره...
 

tabnak

عضو جدید
ولی به نظر من بازار کار مخابرات خیلی کمه.من که هر جا سر میزنم خبری نیست.فقط باید فوق داشته باشی.در اون صورت یه کم وضع بهتره...

قبول دارم. به تازگی بازار همه مشاغل بد شده و بعضی ها بیشتر ، ولی شما اگه جستجو کنی میتونی شرکت هایی رو پیدا کنی که در حال اجرای پروژه های مخابراتی هستند. جوینده یابنده است(نیازمندیهای همشهری یادت نره)
 

* Mojtaba *

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
درووووووووووود
نظر شخصی من اینه که الان جهان در حال تنگاتنگ کردن هر چه بیشتر ارتباطات هست...حالا هر نوع ارتباط،در واقع منظورم ارتباطات شبکه ای و الکترونیکی هست....
و هر جا اسم ارتباط میاد،یعنی مخابره اطلاعات بین دو یا چند نقطه...
 

shayan234

عضو جدید
سلام دوستان
من دانشجوی مهندسی برق مخابرات از دانشگاه علوم تحقیقات فارس هستم.
دوستان به نظر بنده مشکل ترین گرایش، برق مخابرات هست. درسهاش واقعا سختتر از گرایش های دیگست. بازار کار برق بیشتر به خودتون برمیگرده. که چقدر بارعلمی دارین. مهندس برق قدرت هست که الاف میچرخه و بیکاره . یه دیپلمه برق قدرت هم هست که یه تابلو برق درست میکنه 7میلیون تومان. به نظر بنده برق قدرت حرف اول رو میزنه و شکی توش نیست. ولی من شخصا دوستش ندارم. واحد های درسی رشته های برق که تا ترم سوم مثل هم هستند. مخابرات و الکترونیک واحدهای مشابه زیاد دارن. اوضاع کار این دو رشته فعلا تو ایران چنگی به دل نمیزنه. مخابرات فارس که همه رو اخراج کرد. شرکت زیمنس هم که فعلا داغونه. میمونه ایرانسل که اونم مهندس مخابرات از کره آورده. برق کنترل هم که با قدرت رقابت میکنه ولی فقط مقطع ارشد گرایش ابزار دقیقش خوبه. پتروشیمی تو هوا میگیره. به شرطی که دوره فنی حرفه ای ابزار دقیق رو رفته باشی ومدرکش رو داشته باشی. الکترونیک هم که تو ایران ول معطله آخرش یا قطعه فروش میشی یا نمایندگی تعمیرات یه شرکت کوفتی رو اگه زرنگ باشی میگیری. یا لامپ کم مصرف تعمیر میکنی. یا تعمیرکار میشی وتلویزیون های مردم رو تعمیر میکنی. یا تعمیر کار موبایل می شی. در آخر هم میری دیش رسیور تنظیم می کنی. دوستان اینارو که گفتم به چشم خودم دیدم. رویا بافی نکنین . واقع بین باشین . من خودم عاشق الکترونیکم. همین الان تمام دوره های فنی حرفه ای شو گذروندم. مهندس الکترونیک تو ایران پشمه از 100 تا یکیشم سر کار نمیره. تازه اگرم بره اگه خوش شانس باشه در بهترین حالتش با حقوق 600 تا700. با این چندر غاز کرایه خونه هم نمیتونی بدی. باید یه شیفت هم بری مسافر بکشی . ولی بیرون از ایران مهندس الکترونیک و مخابرات یعنی خدا . همه کاره . در هر صورت توی هر رشته ای که هستین فقط به درس های دانشگاه اکتفا نکنین. اگه عملی بلد نباشی هر چی تئوری هم که خوندی کشکه و وقتت رو تلف کردی. تجربه عملی خیلی مهمه . اینجور نباشه که برای استخدام بری توی یه شرکتی .یه دونه ترانزیستور یا یه مقاومت بزارن جلوت ، ندونی چیه.توش بمونی. بهت بگن یه تثیبت کننده ولتاژ درست کن . مخت هنگ کنه . از این جور مهندسا من زیاد دیدم . من الان از کار تعمیر موبایل و تلویزیون گرفته تا هر چی که به ذهنت برسه رو انجام میدم . اگر راک بی تی اس هم جلوم بزارن درستش میکنم .استاد دانشگاه هم سراغ دارم که اسم آیسی رگولاتور رو نمیدونه . به رگولاتور 7805 میگه lm35 که سنسور دما هست . هر کی برق رو عملی خوب بلد باشه تئوریشم خوب باشه. کار براش فراوونه و حتی تو ناسا هم ممکنه کار گیرش بیاد و کسی که فقط تئوری خوونده یکی از شغلهای بالا رو که گفتم میتونه انتخاب کنه. رباتیک هم یه رشته نوپا هست و در آینده یکی از پرکاربرد ترین رشته ها خواهد شد. اگه دانشگاه قزوین در بیای کاسبیت توپه هست و برات سر و دست میشکنن . چون قزوین تو رباتیک اوله . شریف و امیرکبیر هم که در اومدن توش فقط یه رویاست.حالا دیگه انتخاب با خودتونه . من که عاشق رشته ام هستم. و میخوام تا دکتری ادامه بدم . راستی من خرج دانشگامو از مسافر کشی در میارم.


دانشگاه MIT آمریکا در تقسیم بندی رشته ها سخترین رشته را در بین همه رشته های جهان
رشته مهندسی برق گرایش مخابرات عنوان عنوان کرده.جالب اینکه رتبه دوم را رشته مهندسی مکانیک گرایش سیالات دارد(نه برق/الکترونیک).این را مجله برق دانشگاه صنعتی شریف در طی ترجمه مقاله ای گفته است

در ایران نه صنعت الکترونیکی وجود دارد و نه صنعت پزشکی و نه چندان هسته ای پس قدرت در حال حاضر از نظر استخدام دولتی اول هست و مخابرات دوم.
در مورد شرکت های خصوصی هم 100 % مخابرات اول هست چون در حال حاضر 50% شرکت های خصوصی پروژ هایی مثل نصب دوربین مدار بسته و نصب وایرلس و فلز یاب وو.... دارند که 80% مخابراتی هستند و 40% هم شرکت هایی مربوط به قدرت هست . پزشکی و الکترونیک هم بدلیل عدم وجود زیر پایه 10% قضیه رو تشکیل میدن
.​

بر گرفته از http://barq88.blogfa.com/post-316.aspx


امیدوارم که توی هر رشته ای که هستین تمام سعیتونو به کار ببرید تا موفق بشید.
 

alireza_tc_eng

عضو جدید
سلام به دوستان.
اونجایی که فرمودین کار توی سایت اون کار مهندسین نیست بلکه کار تکنسین هست
کار واسه مخابرات تو ایران میتونی استاد دانشگاه بشی یا تو صاایران مشغول به کار بشی و همچنین امکان کار تو صداو سیما .مراکز تحقیقاتی و شرکاتهای خصوصی هم هست و همونطور که دوستمون اشاره کردن به عنوان مدیر پروژه یا طراح
 

tabnak

عضو جدید
سلام به دوستان.
اونجایی که فرمودین کار توی سایت اون کار مهندسین نیست بلکه کار تکنسین هست
کار واسه مخابرات تو ایران میتونی استاد دانشگاه بشی یا تو صاایران مشغول به کار بشی و همچنین امکان کار تو صداو سیما .مراکز تحقیقاتی و شرکاتهای خصوصی هم هست و همونطور که دوستمون اشاره کردن به عنوان مدیر پروژه یا طراح

در مورد اینکه کار در سایت فقط برای تکنسین هست : والله چی بگم. فقط اینکه کاملا در اشتباهید. لطفا بیشتر مطالعه بفرمایید !!!!
 

fififd

عضو جدید
بررسی تفاوت های گرایش سیستم و میدان

بررسی تفاوت های گرایش سیستم و میدان

سلام
امیدوارم که حالتون خوب باشه
راستیتش برادرم برای ارشد گرایش میدان قبول شده (دانشگاه سراسری روزانه)اما این اشتباهی بوده چون همه رو سیستم زده اما این یه دونه رو که اشتباهی میدان زده قبول شده و از این راضی نیست میخواد بره آزاد سیستم بخونه
حالا میخوام از دوستان راهنمایی بگیرم ببینم که آیا گرایش میدان اونقدر وضعش خرابه؟یا بردار من در اشتباه؟؟؟(لطف کنید از نظر بازار کار و سختی درس بررسی کنید چون برادرم میگه که سیستم مطالعه ی بیشتری داشته)
ممنون
 

EECi

مدیر بازنشسته
سلام
امیدوارم که حالتون خوب باشه
راستیتش برادرم برای ارشد گرایش میدان قبول شده (دانشگاه سراسری روزانه)اما این اشتباهی بوده چون همه رو سیستم زده اما این یه دونه رو که اشتباهی میدان زده قبول شده و از این راضی نیست میخواد بره آزاد سیستم بخونه
حالا میخوام از دوستان راهنمایی بگیرم ببینم که آیا گرایش میدان اونقدر وضعش خرابه؟یا بردار من در اشتباه؟؟؟(لطف کنید از نظر بازار کار و سختی درس بررسی کنید چون برادرم میگه که سیستم مطالعه ی بیشتری داشته)
ممنون
سلام

شما باید بدانید که یک مهندس مخابرات باید در زمینه میدان و سیستم اطلاعات کاملی داشته باشد . بنظر بنده بهتر هست ایشان در دانشگاه دولتی تحصیل بکنند ، چون در درجه اول رایگان هست
پشت کنکور ماندن هم کار معقولی برای ایشان نیست
 

kianyict

عضو جدید
سلام
امیدوارم که حالتون خوب باشه
راستیتش برادرم برای ارشد گرایش میدان قبول شده (دانشگاه سراسری روزانه)اما این اشتباهی بوده چون همه رو سیستم زده اما این یه دونه رو که اشتباهی میدان زده قبول شده و از این راضی نیست میخواد بره آزاد سیستم بخونه
حالا میخوام از دوستان راهنمایی بگیرم ببینم که آیا گرایش میدان اونقدر وضعش خرابه؟یا بردار من در اشتباه؟؟؟(لطف کنید از نظر بازار کار و سختی درس بررسی کنید چون برادرم میگه که سیستم مطالعه ی بیشتری داشته)
ممنون
سلام به داداشتون بگین اشتباه محض می کنه اگر سراسری روزانه رو ول کنه بره آزاد؟ولی خب به علاقش برمی گرده چون واقعا گرایش سیستم با میدان متفاوته؟ ولی در مورد خود شما
گرایش میدان اصلا وضعش خراب نیست گرایشی بسیار زیبا و شیکیه و در درجه ی بالای سختیه به قدری که فارغ التحصیلاش همه کچلند.یه ارشد میدان می تونه توی طراحی شبکه های رادیویی ( در مفهوم مخابراتیش) صاحب نظر باشه اصلا هر شبکه ی مخابراتی که طراحی می شه باید یه میدانی بالای سرش باشه چون بالاخره قراره سیگنالی بره یا بیاد که این هم راست کار میدانی هاست. در کل اگر توی کارشناسی از درسهایی مثل مخابرات 1و 2 یا سیگنال و سیستم یا DSP خوشتون میاد گرایش سیستم و اگر از درسهایی مثل مغناطیس و میدان و امواج و آنتن خوشتون میاد گرایش میدان رو انتخاب کنین.
 

Hamid Shiri

عضو جدید
سلام ، اگر من اشتباه نکنم برادرتون میتونه تغییر گرایش بده (البته اگر دانشگاه مورد نظر رشته و ظرفیتش رو داشته باشه) مثلا از میدان به سیستم ولی با این کار از یک دانشجوی روزانه به یک دانشجوی شبانه تبدیل میشه که باید شهریه پرداخت کنه که باز هم به مراتب کمتر از دانشگاه آزاد هست و از خیلی جهات دیگه هم شاید بهتر باشه براش. حتما پیگیر این موضوع قبل از تصمیمش بشه.

مخابراتیا کلا کچلن یا کچلیشونو پوشوندن :دی ولی خوب با اطلاعات من حتی برای بچه های میدان تو ایران کار ساده تر پیدا میشه تا سیستمی ها. منظورم کار مرتبط با رشته و درسی که خوندن هستش ;)
 

strsdr26

عضو جدید
سلام دوستان
راجع به ICT هم اگه اطلاعاتی دارین میشه بدین؟
 

nazliii

مدیر مهندسی برق مخابرات - متخصص نیمه هادی
تاجایی که من اطلاع دارم ict مخابرات نیست. یه رشته کاملا جدید ما بین فناوری اطلاعات و مخابراته
 

khkh

عضو جدید
سلام.

رشته مخابرات بيشتر با مباحث شبكه همپوشاني داره يا اينكه مباحث رياضي و فيزيك بيشتر توش مطرحه ؟


 

alireza_tc_eng

عضو جدید
سلام.

رشته مخابرات بيشتر با مباحث شبكه همپوشاني داره يا اينكه مباحث رياضي و فيزيك بيشتر توش مطرحه ؟



سلام دوست عزیز
مخابرات توی ارشد هم با زیر شاخه ی شبکه سرو کار داری هم زیر شاخه ی میدان که توی قسمتی از این زیر شاخه با مباحث فیزیک امواج سروکار داری و نهایتاً به طراحی مدارات ماکروویو و طراحی آنتن و.... میرسه
و هم گرایش سیستم و رمز که بیشتر با ریاضیات سرکار داری .
 

khkh

عضو جدید
سلام دوست عزیز
مخابرات توی ارشد هم با زیر شاخه ی شبکه سرو کار داری هم زیر شاخه ی میدان که توی قسمتی از این زیر شاخه با مباحث فیزیک امواج سروکار داری و نهایتاً به طراحی مدارات ماکروویو و طراحی آنتن و.... میرسه
و هم گرایش سیستم و رمز که بیشتر با ریاضیات سرکار داری .

در مورد گرايش سيستم مي شه بيشتر توضيح بدين؟زمينه هاي اصلي توي اين گرايش چيا هستن؟! از مطالبي كه توي همين تالار خوندم اين جور فهميدم كه اين گرايش شباهتاي زيادي با گرايشاي شبكه و امنيت از رشته it داره . حتي فك كنم چيزي به نام شبكه هاي كامپيوتري هم جز زير شاخه هاي اين گرايش هست ! درست مي گم؟

اصلا ميشه وارد گرايش سيستم شد اما توي حوزه شبكه كار نكرد؟! اخه من علاقه اي به اين زمينه ندارم! عوضش به رياضيات خيلي علاقه دارم.
 
آخرین ویرایش:

alireza_tc_eng

عضو جدید
در مورد گرايش سيستم مي شه بيشتر توضيح بدين؟زمينه هاي اصلي توي اين گرايش چيا هستن؟! از مطالبي كه توي همين تالار خوندم اين جور فهميدم كه اين گرايش شباهتاي زيادي با گرايشاي شبكه و امنيت از رشته it داره . حتي فك كنم چيزي به نام شبكه هاي كامپيوتري هم جز زير شاخه هاي اين گرايش هست ! درست مي گم؟

اصلا ميشه وارد گرايش سيستم شد اما توي حوزه شبكه كار نكرد؟! اخه من علاقه اي به اين زمينه ندارم! عوضش به رياضيات خيلي علاقه دارم.

شباهت داره ولی نه اونقدر که شما میگید . یه زیرشاخش اونجوری هست .
گرایش سیستم -سیستم اگه بخونید بیشبر مبحث حول طراحی سیستمهای مخابراتی میگرده . مثلاً قسمت سیستمی 1 رادار ( قسمت آنتن و دیش و .. هم کار بچه های میدانی هست) یا مثلاً طراحی 1 مودم ADSL یا سیستم فرستنده - گیرنده تلفن همراه و .....-
البته تو ارشد میتونی با توجه به علاقه ای که داری دروستو انتخاب کنی - گرایش سیستم تو حوزه پردازش سیگنالهای صوتی - تصویری و .... هم میتونه وارد بشه .
 

bargharshadexam

عضو جدید
مخابرات سیستم هیچ ارتباطی با گرایش شبکه رشته کامپیوتر نداره.فقط یه زیر گرایش از اون بنام مخابرات بی سیم بدلیل ارتباط با شبکه های مخابراتی یک درس سه واحدی اختیاری بنام شبکه مخابرات داده پاس میکنند که دو سه فصلش معرفی شبکه های خاصی که کاملا کاربدهای مخابراتی داره و بشدت با ریاضی درگیره
کلا مخابرات سیستمی ها توی ایران باید یکی از این زیر گرایشها که بعبارتی زمینه پژوهشی اونها خواهد شد رو انتخاب کنند:
1-مخابرات بی سیم که بیشتر به مباحث تخمین طیفی کانال-مخابرات شبکه های رادیویی شناختی-شبکه های طیف گسترده-و...
2- تئوری اطلاعات داده که بیشتر مباحث تئوری اطلاعات و کدینگ از جمله رمزنگاری نهاننگاری و...
3-سیگنال پراسسینگ که دو زیر مجموعه مهم Image و Speech رو در بر می گیره
4-بیومدیکال سیگنالینگ که البته یجورایی همون سومی هست ولی روی مباحث مهندسی پزشکی کار می کنند
5-مخابرات ماهواره که خیلی محدوده(علم و صنعت و مالک اشتر) و اطلاعات زیادی ازش ندارم
 

khkh

عضو جدید
ميدانيا به غير از طراحي ديش و انتن ديگه چه كارايي مي تونن انجام بدن؟

من چون كارشناسي برق نبودم اشنايي زيادي ندارم ولي به نظرم الكترومغناطيس كاربرداي خوبي مي تونه توي صنعت داشته باشه؟

توي اين زمينه ها چطور، جا واسه كار هست؟
 

alireza_tc_eng

عضو جدید
ميدانيا به غير از طراحي ديش و انتن ديگه چه كارايي مي تونن انجام بدن؟

من چون كارشناسي برق نبودم اشنايي زيادي ندارم ولي به نظرم الكترومغناطيس كاربرداي خوبي مي تونه توي صنعت داشته باشه؟

توي اين زمينه ها چطور، جا واسه كار هست؟

کلاً میدانیها تو زمینه طراحی آنتن و مدارات فرکانس بالا و مایکروویو کار میکنند که هر کدام از این کارایی که نام بردم دنیایی واسه کار هیست و به زیر شاخه های زیادی تقسیم میشن . میتونن بین رشته ای هم کارای زیادی بکنن.
 

khkh

عضو جدید
توي گرايش الكترونيك و هوش مصنوعي هم ظاهرا بازار پردازش سيگنال خيلي داغه البته از نوع تصوير.

مخابراتيا ولي بعيد مي دونم كاري به كار الگوريتماي پردازشي داشته باشن .كارشون طراحي پردازشگر

سيگنال هست، طراحي يه جور مدار مخابراتي درست مي گم؟

در مورد الكترونيك چطوره ؟كسي مي دونه كار اين گرايشا توي اين زمينه چه فرقايي داره با هم؟
 
آخرین ویرایش:

alireza_tc_eng

عضو جدید
توي گرايش الكترونيك و هوش مصنوعي هم ظاهرا بازار پردازش سيگنال خيلي داغه البته از نوع تصوير.

مخابراتيا ولي بعيد مي دونم كاري به كار الگوريتماي پردازشي داشته باشن .كارشون طراحي پردازشگر

سيگنال هست، طراحي يه جور مدار مخابراتي درست مي گم؟

در مورد الكترونيك چطوره ؟كسي مي دونه كار اين گرايشا توي اين زمينه چه فرقايي داره با هم؟

مدار مخابراتی 1جور مدار پردازشگر نیست . اونم 1 حوزه ی دیگست که میشه فعالیت داشت .
پردازش تصویر هم خودش حوزه های خاصی داره بچه های مخابرات اگه بخوان توی این زمینه کار کنن معمولاً فعالیتشون حول پردازش تصویر سیگنالهای رادار و موشک واسه تراکینگ و شناسایی و تعقیب هدف خاص میاد
البته این 1 حوزه ی خاص به جهت مثال بود . حوزه های دیگری هم هست .
رشته ی الکترونیک تو ایزان کار وافعیش که مثلاً ساخت انواع سنسورها و طراحی همچنین المانهایی هست رو نداریم و اکثراً نمیشه خیلی اومد جلو . راستش خودم هم موندم این گرایش چیه و کارش تو چه حوزه ای میاد . کارایی که بچه های این گرایش تو ایران میکنن سنخیتی با خود گرایش به معنای واقعی کلمه ( علم الکترونیک ) نداره.
 

Similar threads

بالا