آشنایی با رشته طراحی و دکوراسیون داخلی

سـعید

مدیر بازنشسته
طراحی داخلی (Interior Design) چه نوع رشته ای است ؟
طراحی داخلی که به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده،بهینه­ سازی فضاهای داخلی ساختمان­ها به منظور انجام فعالیت­های روزمره یعنی زندگی وکار است.
بخش اعظم عمر ما در فضاهای داخلی بناها سپری می­شود. این فضاها محیطی را ایجاد می­کنند که پاسخ­گوی نیازهای اساسی ما نظیر نیاز به سرپناه بوده و بسیاری از فعالیت­های ما در آن صورت می­گیرد. همچنین آنچه به یک بنا روح می­بخشد، فضای داخلی آن است. بنابراین می­توان گفت کیفیت فضای داخلی از یک طرف تأثیر مستقیمی بر نحوه انجام فعالیت­های ما در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تأثیر قرار می­دهد. بر این اساس، هدف طراحی داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت­سازی زندگی در آن است. فضای معماری بدون طراحی داخلی یا اصلاً قابل استفاده نیست و یا در صورت قابل استفاده بودن، کارآیی لازم و بهینه را نخواهد داشت.

طراحی داخلی زندگی همه آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار می­دهد و تأثیرات آن در زندگی به وضوح قابل مشاهده است. از این­رو موضوع طراحی داخلی به هیچ وجه محدود به اقشار مرفه و خانه­های اعیانی نیست. طراحی داخلی می­تواند برای کل جامعه و طبقات کم­درآمد هم مفید باشد. اگر قناعت را اصل اساسی امروز جامعه بدانیم و قصد داشته باشیم امکان زندگی راحت را در فضای 40 یا 60 متری آپارتمان­ها فراهم کنیم، طراحی داخلی یک ضرورت گریزناپذیر خواهد بود. طراحی داخلی می­تواند به ما نشان دهد که در این فضای کوچک چطور و با چه وسایلی باید زندگی کنیم.

از آنجا که طراحی داخلی در ارتباط مستقیم با ویژگی­های روحی ـ روانی انسان قرار دارد، بایستی برای نیل به یک طرح مطلوب، ویژگی­های رفتارهای انسانی در فضاهای داخلی زیستی اعم از عمومی و خصوصی، در طراحی به دقت مورد توجه قرار ­گیرد. از این­رو طراح به هنگام طراحی فضای داخلی با دو مقوله سروکار دارد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثیری که می­خواهد آن فضا بر استفاده­کننده داشته باشد.

طراحی داخلی طیف گوناگونی از عناصر و مؤلفه­ها از قبیل فرم، نور، رنگ، بافت، کف، سقف، دیوار، عناصر کارکردی و تزیینی و مبلمان را در برمی­گیرد. این عناصر ابزارهای کار طراح هستند که همگی باید بطور هماهنگ و متناسب در یک طرح مرتبط و خوشایند قرار گیرند.
طراحی داخلی که در حد واسط میان معماری و طراحی قرار می­گیرد، به همان میزان که شامل جنبه­های کاربردی، ساختاری و فنی می­شود، طراحی تجسمی و جنبه­های بصری و زیبایی­شناسانه را نیز در بر دارد. از این­رو طراحی داخلی اغلب در ردیف هنرهای تجسمی به حساب آمده است و برای موفقیت در آن، بایستی تا حد نسبتاً زیادی با عناصر و اصول طراحی تجسمی و مبادی سواد بصری آشنا بود.

اگرچه طراحی داخلی امروزه به عنوان یک تخصص شناخته می­شود و محدوده بسیار وسیعی را در بر می­گیرد، اما از آنجایی که این رشته در ارتباط مستقیم با فضای داخلی خانه و زندگی روزمره می­باشد، شناخت الفبای طراحی داخلی و تبیین مبانی آن به زبان ساده برای عموم مردم و بویژه زنان خانه­دار، به قابل فهم کردن آن و برخوردی علمی با این پدیده خواهد انجامید و در نهایت تأثیری عمیق بر کیفیت فضاهای زیستی جامعه ما خواهد داشت. از این­رو بنا داریم طی یادداشت­هایی به مباحث مختلف طراحی داخلی بپردازیم و با بهره­گیری از اصول طراحی تجسمی و سواد بصری و نیز با استناد به نمونه­های موفق طراحی داخلی خانه در سطح جهان، دانش و آگاهی افراد خانواده را در این خصوص افزایش دهیم. در این یادداشت­ها سعی خواهیم نمود با ذکر نکات کلیدی و کاربردی در مورد کیفیت فضاهای داخلی خانه، شما را نسبت به محیط و فضای اطرافتان و عناصر موجود در آن حساس­تر کنیم و توانایی­های علمی و کاربردی شما را در زیباسازی محیط خانه و بهبود کیفیت فضاهای آن افزایش دهیم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

salam memar

عضو جدید
طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی چیست؟

معماری داخلی چیست؟ه
معماری داخلی که به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده، بهینه­سازی فضاهای داخلی ساختمان­ها به منظور انجام فعالیت­های روزمره یعنی زندگی و کار است.
بخش اعظم عمر ما در فضاهای داخلی بناها سپری می­شود. این فضاها محیطی را ایجاد می­کنند که پاسخ­گوی نیازهای اساسی ما نظیر نیاز به سرپناه بوده و بسیاری از فعالیت­های ما در آن صورت می­گیرد. همچنین آنچه به یک بنا روح می­بخشد، فضای داخلی آن است. بنابراین می­توان گفت کیفیت فضای داخلی از یک طرف تأثیر مستقیمی بر نحوه انجام فعالیت­های ما در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تأثیر قرار می­دهد. بر این اساس، هدف معماری داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت­سازی زندگی در آن است. فضای معماری بدون معماری داخلی یا اصلاً قابل استفاده نیست و یا در صورت قابل استفاده بودن، کارآیی لازم و بهینه را نخواهد داشت.
معماری داخلی زندگی همه آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار می­دهد و تأثیرات آن در زندگی به وضوح قابل مشاهده است. از این­رو موضوع معماری داخلی به هیچ وجه محدود به اقشار مرفه و خانه­های اعیانی نیست. معماری داخلی می­تواند برای کل جامعه و طبقات کم­درآمد هم مفید باشد. اگر قناعت را اصل اساسی امروز جامعه بدانیم و قصد داشته باشیم امکان زندگی راحت را در فضای 40 یا 60 متری آپارتمان­ها فراهم کنیم، معماری داخلی یک ضرورت گریزناپذیر خواهد بود. طراحی داخلی می­تواند به ما نشان دهد که در این فضای کوچک چطور و با چه وسایلی باید زندگی کنیم.
از آنجا که معماری داخلی در ارتباط مستقیم با ویژگی­های روحی ـ روانی انسان قرار دارد، بایستی برای نیل به یک طرح مطلوب، ویژگی­های رفتارهای انسانی در فضاهای داخلی زیستی اعم از عمومی و خصوصی، در طراحی به دقت مورد توجه قرار ­گیرد. از این­رو طراح به هنگام طراحی فضای داخلی با دو مقوله سروکار دارد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثیری که می­خواهد آن فضا بر استفاده­کننده داشته باشد.
معماری داخلی طیف گوناگونی از عناصر و مؤلفه­ها از قبیل فرم، نور، رنگ، بافت، کف، سقف، دیوار، عناصر کارکردی و تزیینی و مبلمان را در برمی­گیرد. این عناصر ابزارهای کار طراح هستند که همگی باید بطور هماهنگ و متناسب در یک طرح مرتبط و خوشایند قرار گیرند.
معماری داخلی که در حد واسط میان معماری و طراحی قرار می­گیرد، به همان میزان که شامل جنبه­های کاربردی، ساختاری و فنی می­شود، طراحی تجسمی و جنبه­های بصری و زیبایی­شناسانه را نیز در بر دارد. از این­رو معماری داخلی اغلب در ردیف هنرهای تجسمی به حساب آمده است و برای موفقیت در آن، بایستی تا حد نسبتاً زیادی با عناصر و اصول طراحی تجسمی و مبادی سواد بصری آشنا بود.
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
[مبانی معماری داخلی] وظایف و مسئولیت های طراح داخلی

[مبانی معماری داخلی] وظایف و مسئولیت های طراح داخلی

یك طراح داخلی مسئول طراحی، دکوراسیون و عملکرد فضای کارفرماست خواه فضا تجاری باشد یا صنعتی و مسکونی. او همکاری نزدیکی با معماران و کارفرمایان برای تصمیم‌گیری در مورد ساختار یک فضا، نیاز کاربران آن و بهترین سبک مناسب هر دو مورد دارد. این حرفه ترکیبی از مهندسی و هنر می‌باشد و مستلزم داشتن ذهنی منحصر به فرد برای بکارگیری مناسب هر دو رشته است.

علاوه بر شناسائی رنگ و محصولات و مصالح و مبلمان باید مهارت گفتگو با كارفرما و قبول سفارشات را داشته و روشهای اجرا و نگهداری عناصر معرفی کنندۀ فضا را بداند. همچنین باید ساختار فضا را بشناسد. این عامل از دانش مورد نیاز برای طراح او را از دکوراتور متمایز می‌کند.

طراح داخلی باید قابلیت برنامه‌ریزی و اجرای پروژه، تصمیم‌های عملکردی را داشته و با پیمانکار و کارفرما همکاری کند و تمام کارها بنا به نظر خود آنها انجام شود. برای این منظور باید بین سلیقۀ خود و کارفرما تعادل برقرار کند و بیشتر سلیقۀ کارفرمای خود را در نظر داشته باشد. این عامل شاید در ابتدا برای کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند ناامید کننده باشد. بخصوص كسانیكه می‌خواهند قبل از اینکه ساخت یک بنا تمام شود طراحی خودشان را شروع کنند. این دو موضوع بیانگر این نکته است که آنها باید در مورد طراحی اولیه و پردازش اطلاعات و زمان‌بندی کارها مهارت داشته باشد. این اصل موجب تعجب تعداد زیادی از طراحان واقعی می‌شود که انتظار دارند تأثیرپذیری کمتری از قواعد اجرایی و فنی در مورد پیدایش یک فضاء و حس کلی آن داشته باشد.

افراد موفق در این صنعت اظهار می دارند قابلیت متعادل کردن عملکرد با زیبایی تعیین کنندۀ موفقیت یک طراح داخلی است. با وجود پیچیدگی كار، آنان که بخوبی از عهدۀ آن بر می‌آیند بسیار راضی و خشنودند.

شرایط علمی و حرفه‌ای در ایالات متحده برای اکثر زمینه‌های طراحی با توجه بر اسناد و تجربیات بطور کلی یکسان است یک طراح داخلی مطابق شرایط ملی استاندارد باید مدرک کارشناسی داشته باشدو برای کسب مجوز حقوقی در آینده بایستی در امتحان صلاحیت حرفه‌ای که توسط انجمن ملی طراحان داخلی برگزار می‌شود پذیرفته شوندکارفرمایانی که خواهان تحصیلات تکمیلی (طراحی داخلی) هستند علاقمندند کسانی را به کار گمارند که مدرک تحصیلی مهندسی، طراحی و هنر را دارند. سراسر ایالات متحدۀ و کانادا 105 کالج و دانشگاه معتبر وجود دارند اعتبار آنها براساس آموزش طراحی داخلی است. و سازمانهای حرفه‌ای قابل توجهی در این زمینه هستند که طراحان زیادی برای پیوستن به آنها تلاش می كنند. برای کسب شایستگی استخدام در این سازمانها باید بعد از 3-2 سال کار آموزی و فعالیت در امتحان صلاحیت حرفه‌ای پذیرفته شود.
 

mars

کاربر بیش فعال
[مبانی معماری داخلی] آسيب شناسي آموزش طراحی داخلی

[مبانی معماری داخلی] آسيب شناسي آموزش طراحی داخلی

آسيب شناسي آموزش طراحی داخلی
آسيب
شناسي آموزش طراحی داخلی در دانشگاههاي ايران نزديک به 7 دهه است که از آموزش معماري در دانشگاه هاي ايران مي گذردو هنوز اين رشته تحصيلي که بهترين دانش آموزان کشوررا به خودجذب مي کند،آنچنان که بايد وشايد نتوانسته استاز نظر روشهاي آموزشي به سطح رضايت بخشي برسد. براي شناسايي عواملي که باعث شده است اين رشته دانشگاهي دچار آسيب شود،نيازمند بررسي موضوع ازمنظرهاي متفاوت هستيم.

مراکز آموزش معماري در کشورهايي که سابقه اي چندصدساله در اين زمينه را پشت سر گذاشته اند، متناسب با اهداف آموزشي و نوع نگرشيکه به معماري دارند،محتواي دروس وبرنامه ريزي هاي آموزشي خود را طراحيو اجرا مي کنند. دانشجوياننيز با شناخت کافيو آگاهانه ، دانشکدهو نوع گرايش معماريخود را انتخابمي کنند و درطول تحصيل باآن نگرش آموزش ميبينند. اما درايران وضعيت به گونه ديگري است وهنوز برنامه ريزان آموزشي نتوانسته اند اهداف و برنامه هاي مناسبي را براي تدريس گرايش هاي متفاوت اين رشته تحصيلي طراحي کنند. مهمترين وبارزترين دليل اين ادعاهم تدريس معماري در دانشکده هاي هنري و دانشکده هاي فني و مهندسي براساس سرفصل هاي مشترک درسي است ، بيآن که به کارکردهاي متفاوت اين دانشکده ها و مراکز آموزشي توجهي بشود.
مهمترين دليلي که اين مشکل رابه وجود آورده، نبودتعريف دقيق معماري ومشخص نشدن مرزهاي گرايش هاي متعدد ومتفاوت است.تعريف معماري و گرايشهاي آن حدوديک قرن پيش بتدريج حوزه وسيع و گسترده معماري به زيرمجموعه هاي کوچکتري تقسيم شد. ابتدا حوزه هاي معماري، عمران (راه و ساختمان) و شهرسازي از هم تفکيک شدندو سپس اين رشته به حوزه هاي ديگري مانند طراحي منظر، مرمت بناها،طراحي فضاهاي مسکوني و طراحي داخلي تجزيه شد. قطعا درآينده نيز باتوجه به گسترش تقسيم کار و فعاليتهاي اجتماعي مربوط به انواع فضاهاي معماري و شهري ، تجزيه اين رشته به رشته هاي جديد دانشگاهي و حرفه اي ادامه خواهد يافت. در اين ميان ، چگونگي نگاه مراکز آموزشي به معماري يا به عبارت ديگر نگرش و تعريف هر يک از مراکز آموزشي به اين رشته تحصيلي بسيار مهم است. درارتباط با معماري، ديدگاه هاي بسيار متفاوت ومتنوعي از گذشته تاامروز مطرح شدهاست که ميتوان آنها رادر3دسته کلي طبقه بندي کرد. در ساده ترين تعريف ، معماري به عنوان يک تخصص فني ،حرفه اي و اجرايي مورد توجه مراکزآموزشي قرار مي گيرد. دراين نگرش ، رشته معماري بسيار نزديک به رشته عمران ديده مي شود که وظيفه اصلي آن طراحي و ساخت فضابراساس کارکرد بنا، اصول سازه ، فنون ساختمان سازي و شرايط محيطي است. بي ترديدبراساس چنين تعريفي ، آموزش اين رشته تحصيلي در دانشکده هاي فني و مهندسي دنبال مي شود.
در
تعريفي ديگر، معماري به عنوان يک رشته فني هنري معرفي ميشود که برپايه آن درطراحيي ک فضا، افزون بر جنبه هاي سازه اي و فني بايد به نکات و خصوصيات هنري فضا نيز توجه کرد. دراين نگرش ، معماري وجوهي مشترک با هنرهايي همچون نقاشي، گرافيک، مجسمه سازي و موسيقي دارد و به همين دليل در کنارديگر رشته هاي هنري در دانشکده هاي هنر تدريس ميشود. نگرش سومي که در چند دهه اخير مطرح شده، توجه به معماري به عنوان هنري است که از برخي مباحث نظري در زمينه فلسفه، روانشناسي ، فرهنگ مردم و جامعه شناسي تاثير مي پذيرد. هرچند به نظر ميرسد موافقان ايننگرش در زمينهنقش مباحث نظري علومانساني و طبيعيدر زمينه طراحي افراطمي کنند، امادر مجموع ديدگاه هاييقابل توجهي دراين زمينه وجوددارد که نمي توانآنها را ناديده گرفت.
تاثيرفناوري هاي جديددرزمينه تاثير فناوريهاي جديد درمعماري مي توان به نقش رايانه وانواع نرم افزارهادر طراحي معماري وسازه اشاره کرد. رايانه سبب شد امکانات تصويريبسيار زياد وقابل توجهي در طراحي پديد آيد وبتوان در فرصتي کوتاه و بسادگي طرحهاي اوليه متعددي راآزمود و هر کدام را از زواياي گوناگون ملاحظه و بررسي کرد. در اين زمينه بايد توجه داشت که سطوح وفضاهايي را که مي توان به کمک رايانه طراحي کرد،بسادگي با دستو به شيوه سنتي قابل طراحي نيستند. افزون بر اين زمينه ،مي توان به نقش و کارکردبسيار مهم رايانه درعرصه محاسبه سازه، قطعات و جز ييات اجرايياشاره کرد کهامکان طراحي واجراي سازه هاي پيچيدهرا فراهم کردهاست. با وجود اين، يکياز نکاتي کههنوز در مراکزآموزش معماري در ايرانچالش برانگيز استو اساتيد و مدرساندرخصوص ديدگاه هاي متفاوتي دارند، موضوع انجام طراحي بادست و به صورت سنتي و يابا رايانه است.

اگرچه بسياري از مدرسان کاربردرايانه را درطراحي مجاز مي دانند،تعدادي از اساتيدهمچنان بر انجام طراحي با دست تاکيد دارند. طرفداران اين ديدگاه معتقدند معماري به عنوان يک هنر، جنبه اي شخصي دارد و طراح بايد از توانمنديهاي فردي خود حداکثربهره برداري راداشته باشد. تفاوت ديدگاهها در اين زمينه و تدوين نکردن برنامه هاي آموزشي يک پارچه به دليل همين اختلاف عقيده، باعث سردرگمي دانشجويان معماري شده و بهره گيري از فناوريهاي روز را بامشکل مواجه کردهاست.
آموزش غيرخلاقانه يکي از نقايص عمده آموزش معماري در دانشگاهها، روش غيرخلاقانه آموزشي است که درآن غالبا دانشجويان به حفظ کردن مباحث و مطالب ميپردازند و فضاهاي معماري را بدون انديشه يا فلسفه اي منسجم و خلاق طراحي مي کنند.به عبارت ديگر، بسياري ازمراکز دانشگاهي بيشتره مانند يک آموزشگاه اداره مي شوند وفعاليت هاي پژوهشي و خلاقانه در آنهاچندان جريان نمي يابد. براي رفع اين نقصان ، لازم است مديريت هاي آموزشي و پژوهشي دانشکده ها برنامه ريزي هاي مناسبي را براي بارور کردن خلاقيت دانشجويان انجام دهند که قدم اول آن اصلاح کارکرد کارگاه هاي آموزشي و تغيير نظام ارزيابي واحدهاي درسي عملي است. باتوجه به آنکه هر سال صدهانفر در گرايشهاي مختلف معماري فارغ التحصيل مي شوند،لازم است باآسيب شناسي نظام آموزشي در اين رشته و اصلاح آن، به بهبود کيفي اين حرفه فني وهنري ياري رساند.

برگرفته از نشریه تخصصی دکومان
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mars

کاربر بیش فعال
[مبانی معماری داخلی] طراحان داخلــــــی : شرح وظایف و فعالیت

[مبانی معماری داخلی] طراحان داخلــــــی : شرح وظایف و فعالیت

معرفی شغل طراحی داخلی
اگر به طراحی و چیدمان (دکوراسیون) علاقه زیادی دارید، این شغل ایده آل شماست.
طراحی داخلی مجموعه‌ای از طرح‌های به هم پیوسته و متنوع است که محیط داخلی یک ساختمان را به فضایی که برای یک فعالیت انسانی خاص مناسب است، تبدیل می‌کند. طراحی داخلی، فرآیند طراحی کامل نمای داخلی یک فضا، با در نظر داشتن مواردی مثل طراحی کف، پنجره‌ها، درها، دیوارها، نورپردازی، اثاثیه و دیگر بخش‌هاست. هدف از طراحی داخلی، عموما فراهم کردن محیطی راحت و از منظر زیبایی‌شناسی دلپذیر است که خواسته‌ها و انتظارات صاحب آن را برآورده می‌کند. در واقع طراحی داخلی ترکیبی از هنر و مهندسی است.

طراح داخلی، کسی است که چنین پروژه‌ای را رهبری می‌کند. طراحی داخلی حرفه‌ای چند وجهی است. به این ترتیب که طراح باید بهترین روش را برای دستیابی به اهداف پروژه مورد نظر بیاید، با صاحبان پروژه تماس برقرار کند و به مدیریت و اجرای طرح بپردازد. طراح به هنگام طراحی فضای داخلی دو مورد را باید در نظر بگیرد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثیری که می­خواهد آن فضا بر استفاده
­کننده داشته باشد.

طراح داخلی وضعیت داخلی ساختمان را طراحی و سازماندهی می کند. این ساختمان ها می تواند خانه های شخصی، ادارات و شرکتها، هتل ها، رستوران ها و مغازه ها باشند.
یک طراح داخلی باید مهارت های خلاقانه و عملی خوبی داشته باشد. او باید به خوبی بتواند با دیگران ارتباط برقرار کرده و توان عالی ای در سازماندهی کارها داشته باشد. طراحان داخلی باید در دیگر زمینه‌های مرتبط مثلا کف سازی یا قوانین محلی ساختمان سازی که ممکن است تصمیم گیری‌های آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهند، نیز اطلاعاتی داشته باشند.

ساعت کاری طراح داخلی معمولا زیاد ولی نامنظم است. حتی در شب ها و تعطیلات هم باید گاهی سرکار خود باشد. محل کار اصلی طراح داخلی در دفاتر کاری است که امور اداری و کارهای طراحی را در آن انجام می دهد. ولی بیشتر زمان کاری خود را در محل مشتریان می گذراند.

وظایف طراح داخلی

  • ملاقات با مشتریان برای آگاهی از نیازها و نظرات آنها
  • ایجاد طرح ها مطابق با نیاز مشتریان، بودجه آنها و نوع ساختمان
  • تهیه طرح اولیه برای نشان دادن به مشتریان
  • مشاوره دادن به مشتریان در خصوص رنگ ها، پارچه ها، وسائل و مبلمان
  • ایجاد طرح های نهایی با کمک برنامه های کامپیوتری
  • مشخص کردن زمان بندی و تخمین هزینه های پروژه
  • تهیه مبلمان، پارچه ها، کف پوش ها و پوشش دیوارها در صورت لزوم
  • نظارت بر نصب و اجرای طرح ها
  • بازدید از پروژه برای اطمینان از رضایت داشتن مشتری

طراح داخلی معمولا افرادی را برای انجام کارها در ساختمان ها استخدام کرده و خود بر آنها نظارت دارد.

مهارت و دانش مورد نیاز

  • خلاقیت – یکی از مهم ترین عوامل موثر در یک طراحی داخلی خوب است. طراح داخلی باید از خلاقیت خود در تطبیق مناسب ویژگی های کار با نیاز مشتری استفاده کند.
  • مهارت عالی در سازماندهی – در طراحی داخلی عوامل زیادی دخیل هستند که باید مدنظر قرار بگیرند تا کار به خوبی انجام شود. مثلا در یک خانه مسکونی باید با سازنده کف پوش ها، نقاش ، پرده دوز و بسیاری افراد دیگر ارتباط برقرار کرده و کارهای آنها را مطابق با طرح خود برنامه ریزی و سازماندهی کند.
  • مهارت مدیریت پروژه – برای کنترل و مدیریت عوامل مختلف از جمله دوزنده و نصاب پرده ها، نصاب کف پوش، نصاب در و پنجره و...
  • مهارت طراحی و مدل سازی کامپیوتری – به دلیل اینکه بخش اعظم طراحی بوسیله نرم افزارهای کامپیوتری انجام می گیرد.
  • آگاهی از مقررات ایمنی و ساختمان – برای رعایت آنها در طراحی و اجرای پروژه و جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی برای مشتری
  • اطلاع از محصولات، مواد و تجهیزات مرتبط به کار خود که در بازار موجود است.
  • مهارت ارتباطی موثر برای همکاری با تامین کنندگان، پیمانکاران و مشتریان
  • توانایی یافت راه حل های عملی برای مسائل و مشکلات احتمالی
  • توانایی کنترل هزینه ها و انجام کار در چارچوب بودجه معین شده توسط مشتری

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل
داشتن دانش معماری داخلی در کنار عواملی مانند علاقه، ذوق هنری، تجربه و... برای موفق شدن در شغل طراحی داخلی لازم و ضروری است. برای کسب این دانش علاقه مندان می توانند در رشته های طراحی داخلی یا معماری داخلی تحصیل نمایند.

دانش آموزان علاقه مند پس از گذراندن سال اول متوسطه می توانند وارد شاخه کاردانش شده و در رشته طراحی معماری داخلی تحصیل کنند و در صورت علاقه در دانشگاه نیز وارد شوند.
در کنار همه این موارد آموزشگاه های آزاد زیادی هستند که دوره های تخصصی طراحی داخلی را برگذار می کنند. آنهایی که نمی خواهند در طراحی داخلی تحصیل کنند ولی به این شغل علاقه دارند، می توانند این دوره ها را بگذرانند.
البته بدیهی است در طراحی داخلی مانند هر رشته هنری دیگر، داشتن تحصیلات در کنار استعداد و تخصص برای موفق شدن ضروری است.

بازارکار و آینده شغلی طراحی داخلی
طراح داخلی می تواند در شرکت های مشاوره طراحی کار کند. همچنین می تواند به صورت مستقل کارکرده و یا به صورت پروژه ای با شرکت های طراحی قرارداد ببندد. در صورت داشتن تجربه بیشتر می تواند به کارهایی مانند طراحی صحنه تئاتر، طراحی نمایشگاه ها و ... بپردازد. به دلیل کمبود اساتید معماری داخلی در دانشگاه های کشور، افراد علاقه مند به تدریس می توانند با ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، جذب دانشگاه ها شوند. در خصوص وضعیت بازارکار و فرصت های شغلی طراح داخلی آمار دقیقی در دسترس نیست. حوزه طراحی داخلی و دکوراسیون در منازل، شرکت ها و... در سال های اخیر از سوی مردم مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. به دنبال آن بازارکار بهتری نیز پیش روی طراحان داخلی خواهد بود. البته با توجه به رقابت شدید در این شغل، افرادی که دانش، تخصص، مهارت و تجربه لازم و کافی را دارند، می توانند در این بازارکار موفق شده و درآمد خوبی کسب کنند.

طراحی داخلی در ایران با مسایل و مشکلاتی روبرو است که برخی از آنها عبارتند از :

  • تعداد دانشگاه های اندک و ظرفیت محدود آنها در جذب دانشجو در رشته معماری داخلی
  • کاربردی نبودن دروسی که در دانشگاه ها در رشته معماری داخلی تدریس می شود که منجر به نبود مهارت کافی در فارغ التحصیلان آن می شود.
  • حضور تعداد زیادی افراد غیرمتخصص در کار طراحی داخلی و ارائه کارهایی با کیفیت پایین – این امر منجر به محدود شدن فرصت های شغلی برای طراحان داخلی مجرب شده و سطح و کیفیت عمومی کارها را کاهش می دهد.
  • تقلیدی بودن بسیاری از طرح ها و الگوهای مورد استفاده در طراحی داخلی و بومی نبودن آنها
  • عدم درک کافی مردم از اهمیت طراحی داخلی منازل، شرکت ها و... و تاثیرات مثبت آن در زندگی و کارشان

میزان درآمد طراحی داخلی
در خصوص میزان درآمد طراح داخلی در ایران آمار درستی در دسترس نمی باشد. به طور کلی میزان درآمد طراح داخلی به تخصص، مهارت و تجربه او بستگی دارد. طراحانی که در شرکت های خصوصی استخدام شده اند، درآمدهای متفاوتی دارند. طراح داخلی که خود یک شرکت مستقل راه اندازی می کند، درآمدش به میزان فعالیت و تعداد سفارشاتی که از مشتریان می گیرد، وابسته است.
مطالبه برگرفته از سایت مسیر ایرانی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

anita30

عضو جدید
دکوراسیون-دکوراسیون داخلی

دکوراسیون-دکوراسیون داخلی

[h=2][/h]
دکوراسیون داخلی اداری

توضيح فارسي : در دسترس ترين فضا هنگام ورود ، مناسب ترين محل براي قرارگيري لابي است. لزوم شکل گيري چنين فضايي به اين دليل است که شخص هنگام ورود به فضاي اداري بتواند با منشي يا بخش اطلاعات ارتباط داشته باشد و در صورت لزوم لحظاتي را منتظر بماند؛ در نتيجه در اين فضا به ميز منشي يا پذيرش و مبلماني براي نشستن اشخاص نياز است. اين مبلمان الزاماً نبايد شکل رسمي و معمول مبلمان اداري را داشته باشد و تعداد و شکل اين مبلمان به تعداد اشخاص مراجعه کننده بستگي دارد. در مورد انتخاب يا طراحي اين مبلمان بايد در نظر داشت که درجه راحتي ميبايست بين مبلمان رسمي اداري و مبلمان راحتي نشيمن باشد.


دکوراسیون داخلی آرایشگاه
توضيح فارسي : دکوراسیون داخلی سالن عروس به گونه ای طراحی شده که نسبت به بقیه ی قسمت های ارایشگاه مجلل و با شکوه و هم شاٌن عروس باشد.
طراحی سقف کاذب و چگونگی چیندمان چراغ آویز دکوراتیو و نحوه نورپردازی به گونه ای زیبا و چشم گیر میباشد.
انتخاب رنگ سفید برای پرده بسیار مناسب و به جا بوده که هماهنگی آن با رنگ آبی بر اساس تلفیق دکوراسیون و علم روانشناسی است.


دکوراسیون داخلی تجاری
توضيح فارسي : یک فروشگاه ایده ال از نظر مشتری باید ویژگی های متمایز کننده ای داشته باشد.برای مثال چگونگی چیندمان محصولات قابله عرضه برای دسترسی هرچه بهتر مشتری و قابل دید بودن چگونگی نورپردازی و دیزایین یک فروشگاه در دید مشتری جهت خرید تاًثیر میگذارد.....


دکوراسیون داخلی فروشگاه
توضيح فارسي : نورپردازی فضای فروشگاه بسیار مقوله ی مهم و پر اهمیتی در طراحی داخلی یک فروشگاه است که موجب جذابیت دوچندان محیط فروشگاه میشود.

دکوراسیون داخلی محیط اداری
توضيح فارسي : اتاق مديريت
رسمي ترين مبلمان فضاي اداري به اين بخش اختصاص مي يابد اين فضا مي بايست براي القاي حس رياست و مديريت نسبت به فضاهاي موجود شکيل تر و محلي مناسب براي پذيرايي از ميهمانان مدير باشد. ميز مديريت از لحاظ ابعاد بزرگتر از ميزهاي ديگر موجود در فضاهاي اداري است تا بيان کننده بالاتر بودن سمت مدير نسبت به ديگر پرسنل باشد.

از نکات قابل توجه ، تعبيه وسايلي است که اسباب راحتي مدير را فراهم مي کند. وسائلي چون بوفه کوچک شخصي ، دسترسي به سرويس بهداشتي شخصي و غيره که اين عوامل در فضا ضرورتي ندارند و بسته به وسعت فضا و تمايلات شخصي استفاده کننده آن مي باشد.

دکوراسیون داخلی مجتمع تجاری
توضيح فارسي : طراحی بسیار زیبای یک محیط تجاری هماهنگی و یکسان بودن همه ی فروشگاه هایی با طراحی و اندازه های یکسان موجود و دیزایین بسیار متفاوتی ارائه شده است.

دکوراسیون داخلی
توضيح فارسي : دکوراسیون داخلی در لغت نامه آکسفورد عبارت است از : هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه در آوردن فضای داخلی از طریق چیدمان وسایل، مبلمان، رنگ، نور و ... با در نظر گرفتن نقش و کارکردشان در فضا به صورت هنرمندانه.
در دکوراسیون این اتاق خواب با الهام گرفتن از سبک اسپایدر,تعبیه جکوزی در مرکز اتاق خواب و شومینه و نقاط کانونی جکوزی و نمای پنجره روبرو جکوزی ترکیب خوشایندی را به وجود اورده است و همچنین استفاده از تکنیک های نورپردازی نقش بسزیی در این طراحی داشته است.

دکوراسیون داخلی
توضيح فارسي : دکوراسیون داخلی در ساختمان از اهمیت بسیار بالای برخوردار می باشد زیرا به دلایل متعددی ساختمان ها با نواقص معماری روبرو هستند که این نواقص نه تنها توسط دکوراسیون داخلی، چیدمان صحیح، نورپردازی صحیح، انتخاب رنگ، بافت و متریال مناسب پوشش داده می شود بلکه از هر فضا تصویری خیره کننده می سازند.

دکوراسیون داخلی منزل
توضيح فارسي : طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی در منازل با متراژ های کوچک بسیار حائز اهمیت است چنانچه با استفاده از دکوراسیون میتوان به بهترین وجه ممکن از فضای کوچک منزل بهره برد...

دکوراسیون داخلی اتاق خواب
توضيح فارسي : از محیطی محدود با خلاقیت و ابتکار نا محدود فضایی منحصر به فرد ایجاد گشته است.
اتاق خوابی ویژه با رنگ هایی خاص،ایجاد گالری کوچکی در اتاق خواب و نورپردازی مخصوص به خود تفاوتی بی نظیر را ترتیب داده است.
تعبیه کتابخانه در اطراف کمد لباس ها دسترسی اسان را براورده کرده است، ایجاد امکانات مورد نیاز در محیطی حدود با کمک خلاقیت نامحدود.منبع:
دکوراسیون-دکوراسیون داخلی
 

anita30

عضو جدید
معماری داخلی-طراحی داخلی

معماری داخلی-طراحی داخلی

توضيح فارسي : معماری داخلی که به عنوان یک حرفه ، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده ، به معنی مدیریت فضا می باشد و نقش عمده ای در کیفیت فضای ساختمان ایفا می کند .
در این کار از محیطی نسبتاً کوچک در جهت نیاز کاربر بهترین استفاده از فضا شده شده است.


طراحی و معماری داخلی
توضيح فارسي : علاوه بر تأمین نیازهای کاربران ساختمان آنچه در این مرحله مورد توجه قرار می گیرد میزان دقت و توانایی طراح در بیان فضا در ارتباط با کاربری آن است.محیط انتظارمطب پزشک علاوه بر شیک و مدرن بودن باید سادگی یک مطب را حفظ کند و در جهت اهداف پزشک معالج طراحی و دیزایین گردد.

لابي ( فضاي انتظار )
در دسترس ترين فضا هنگام ورود ، مناسب ترين محل براي قرارگيري لابي است. لزوم شکل گيري چنين فضايي به اين دليل است که شخص هنگام ورود به فضاي اداري بتواند با منشي يا بخش اطلاعات ارتباط داشته باشد و در صورت لزوم لحظاتي را منتظر بماند؛ در نتيجه در اين فضا به ميز منشي يا پذيرش و مبلماني براي نشستن اشخاص نياز است. اين مبلمان الزاماً نبايد شکل رسمي و معمول مبلمان اداري را داشته باشد و تعداد و شکل اين مبلمان به تعداد اشخاص مراجعه کننده بستگي دارد. در مورد انتخاب يا طراحي اين مبلمان بايد در نظر داشت که درجه راحتي ميبايست بين مبلمان رسمي اداري و مبلمان راحتي نشيمن باشد.

معماری داخلی رستوران
توضيح فارسي : طراحی اماکن فراغت ، همه روزه دستخوش تحولات و خلاقیت های جدید است.طی سالیان اخیر معماران از رهگذر استفاده از شیوه های خاص مواد و فرم های نوین ، و خلق فضاهای متمایز و چشم نواز در کافی شاپ ه اورستوران ها آزادانه تر به ابراز خلاقیت های نهفته خویش مبادرت نموده اند


معماری داخلی ساختمان
توضيح فارسي : شما ممکن است تاکنون با عبارت ( خانه هوشمند ) يا ( اتوماسيون ساختمان ) برخورد کرده باشيد.اتوماسيون ساختمان در واقع سامانه کنترلي است که براي مديريت تجهيزات گوناگون در يک محيط مسکوني يا تجاري جهت افزايش آسايش ، امنيت و همچنين کاهش مصرف انرژي الکتريکي به کار گرفته مي شود .
بطور اختصار مي توان به امکانات : حفاظتي ، امنيتي ،موزيک ، روشنايي ، پريزهاي برق يا هر نوع مصرف کننده الکتريکي ديگر ،گرمايش و سرمايش ، پرده ها يا سايه بان هاي الکتريکي در يک خانه اشاره نمود .
تجهيزات کنترل شونده توسط سامانه ( ساختمان هوشمند ) مي تواند شامل کل يا بخشي از موارد فوق باشد که در ادامه به آنها اشاره شده است .
کليه سيستم هاي اتوماسيون ساختمان مبتني بر چند بخش اصلي مي باشد :
1. حسگرها بعنوان ابزارهاي تشخيص يا اندازه گيري
2. عملکردها براي اجراي فرامين برنامه ريزي شده
3. ماژول هاي کنترل ( واحد هاي کنترل ) بعنوان رابط بين کاربر ( انسان ) و سيستم

معماری داخلی اداری
توضيح فارسي : تناسب سبک مبلمان امري بديهي است که در قسمت مبلمان منزل به طور کامل به آن اشاره شده است. اما نکتۀ قابل توجه اين است که تضاد سبکي در فضا هاي مجزا مانعي ندارد بلکه اين تضاد خود به تفکيک فضا ها کمک بسزايي مي کند. براي مثال اتاق مديريت با طراحي و مبلمان کاملاً کلاسيک در کنار فضاهاي ديگر که مدرن طراحي شده اند مانعي ندارد، بلکه اين فضا را از بخش هاي ديگر مجزا مي سازد.

نکتۀ که بايد به آن اشاره کنيم که در طراحي و تجهيز فضاي اداري معمولاً از سبک مدرن استفاده مي شود و اتاق مديريت نيز کلاسيک طراحي مي شود.منبع:
معماری داخلی-طراحی داخلی

 

chaharchoob

عضو جدید
دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی عبارت است از:
هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها ، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه .

دکوراسیون داخلی مانند هنرهای دیگر ، دارای سبک و سیاق و اصولی است که براساس سلیقه‌ها و نیازهای هر دوره ، دستخوش تغییر می‌شوند .

دکوراسیون داخلی در واقع همان خلق فضاست ، فضایی که در عین زیبایی و اثرگذار بودن کارایی لازم را نیز داشته باشد. طراح با ترکیب اصول و ارکان تخصصی معماری داخلی با حس زیبایی شناسی ، فضایی را ایجاد می‌کند که معرف هویت، نیاز، درک و خواسته‌های طرف مقابلش است.

دکوراسیون داخلی حلقه اتصال بین دو علم معماری و طراحی داخلی است . دکوراسیون داخلی از یک طرف مانند علم معماری با ساختمان و اجزاء و عناصر تشکیل دهنده آن ارتباط دارد و از طرف دیگر همانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تمرکز می کند.

علم معماری با مسائلی با مقیاس کلان شهری در ارتباط است ، اما معماری داخلی در مقیاس های انسانی و در رابطه با فضاهای عمومی و شخصی است و نتیجه آن ارتباط انسان با جهان اطراف خود است . معمار داخلی علاوه بربرخورداری از علم کافی در زمینه معماری به تحلیل و بررسی حس دریافتی از فضاهای معمارانه می‌پردازد به نحوی که حس تعلق و یکپارچگی را در فضا ایجاد می نماید و به بیان دیگر به معماری فضا از دیدگاه ساکنان یا استفاده کنندگان از آن می‌پردازد .

برگرفته از سایت :
chaharchoob.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sarasaeedifar

عضو جدید
دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی

طراحی داخلی که معادل آن در انگلیسی Interior Design می باشد این روزها بر خلاف گذشته از اهمیت بالایی در جامعه برخوردار شده است و توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده است.درجه اهمیت ان به حدی است که به عنوان یک رشته دانشگاهی و به عنوان یک شغل در جوامع امروزی از ان یاد می شود. برخی معتقدند که طراحی داخلی تنها یک رشته دانشگاهی و یا یک شغل بازاری نیست و در واقع یک هنر در قالب صنعت است.مهمترین چیزی که ما از بعد از طراحی داخلی یک محیط انتظار داریم با ان روبرو شویم این است که فضای موجود کاملا بهینه سازی شده و از تمام بخش های ان به خوبی استفاده شود و همچنین نوع طرح های به کار رفته در خدمت بالا رفتن عملکرد کاربری آن مکان باشد .البته نباید از این نکته غافل شد که حتما باید در زیبایی بصری نیز حرف های زیادی را برای گفتن داشته باشد.

در واقع اهمیت مبحث طراحی داخلی به این حد است که شما با طرحی که ارائه می دهید روح و جان تازه ای به ان بنا خواهید بخشید .پس می توان اینگونه متصور شد که کیفیت ایجاد شده در فضای داخلی محیط چه از لحاظ ظاهری و چه از نظر عملکرد بر می گردد به نوع طراحی داخلی که قرار است برای آن محیط صورت پذیرد.این تاثیر می تواند تا به انجا پیش رود که حتی بروی نگرش و شخصیت و احوال درونی ما نیز تاثیر گذار باشد.

در واقع با طراحی دکوراسیون داخلی که برای محیط مورد نظرمان انجام می دهیم قصد داریم تا هر چه بیشتر و بهتر عملکرد فیزیکی و روانی افراد درون ان محیط را افزایش دهیم.اهمیت این موضوع امروزه کاملا در جوامع پیشرفته نمود پیدا کرده به طوری که برای بهبود عملکرد کارکنان یک اداره حتما بخشی از طرح و نقشه ای که برای ان در نظر خواهند گرفت باز می گردد به تغییراتی که باید در زمینه طراحی داخلی محیط اعمال کنند.در این راستا شرکت طراحی داخلی آرک مایان با کادری مجرب و حرفه ای و همراه با ده ها سال تجربه موفق در بازار اماده ارارئه خدمات تخصصی به شما علاقه مندان و متقاضیان محترم می باشد. اولین پیشنهاد ما این است که حتما به دفتر شرکت مراجعه نمایید تا بتوانید به صورت مستقیم از آخرین نمونه کارهای ما دیدن نموده و حتی خودتان شخصا با دریافت مشخصات از ما می توانید بر سر پروژه ها حضور یافته و از نزدیک شاهد طرح هایی باشید که برای سایر مشتریان خود طراحی و پیاده سازی نموده ایم.
 

arex_decor

عضو جدید
از همه دوستان عزیز به خاطر اطلاعاتی در اختیار انجمن می گذارند سپاسگزارم. علاوه بر تعریف ها و وظایفی که برای معمار داخلی گفته شد، مهارت های بسیاری نیاز است که صرفا با مطالعه و تحصیل در رشته بدست نمی آید. بلکه نیاز به تجربه و کار دارد. باز هم اگر دوستان وبسایت هایی می شناسند که برای پیشرفت به این رشته کمک می کند، ممنون می شوم معرفی کنید.
سپاس
 

arex_decor

عضو جدید
رشته دانشگاهی طراحی داخلی

رشته دانشگاهی طراحی داخلی

یکی از رشته های محبوب دانشگاه در زمینه هنر، طراحی داخلی است. اگر کسی دوست دارد در این زمینه فعالیت کند بهتر است رشته تحصیلی خود را نیز طراحی داخلی انتخاب کند. در این رشته مهارت های خییلی خاص تدریس می شود. علاوه بر دروس مختص به هنر، درس هایی هم مربوط به جنبه های مدیریتی کسب و کار طراحی داخلی آموزش داده می شود. در یک دانشگاه معتبر علاوه بر هنر طراحی، مهارت های زیر به شما یاد داده می شود:

1- مهارت های برخورد با مشتری: چگونه آنچه مشتری در ذهن دارد را بفهمید و به نیازهای پروژه پی ببرید.
2- رسم پنل های دو بعدی و سه بعدی3- انتخاب رنگ، طرح و مدل4- مشخص کردن ایمنی پنل های طراحی در اجرا5- بودجه بندی و زمان بندی پروژه6- آماده کردن مستندات ساخت 7- همکاری با مهندسان و معماران 8- مدیریت پروژه

در زیر یک لیست از 10 دانشکده برتر طراحی داخلی در ایالات متحده آمریکا به عنوان نمونه آورده شده است:

1- دانشکده طراحی دانشگاه نیویورک2- دانشکده طراحی پارسون3- موسسه پرات (رشته طراحی داخلی)4- دانشکده طراحی رود آیلندز5- کالج هنر و طراحی ساوانا6- دانشگاه کورنل7- دانشگاه درکسل8- موسسه طراحی و تکنولوژی9- دانشگاه سایراکس10- دانشکده معماری و طراحی سینسیناتی

منبع:
arovaco.com

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا