آشنایی با خط تولید رب گوجه فرنگی

rmreza

عضو جدید
سلام به همگی دوستان گرامی.
فکر کنم که این اولین پست من در این انجمن باشه:). امیدوارم که مقاله زیر براتون مفید باشه.
در آشپزی و پخت و پز غذاهای ایرانی یکی از مهمترین مواد غذایی مورد نیاز رب گوجه فرنگی است که به عنوان چاشنی همیشگی غذا از آن استفاده میشود و رب گوجه فرنگی دارای بیشترین تقاضا در بین مواد غذایی است. همین عامل باعث شده تا فعالان اقتصادی در حوزه مواد غذایی به خط تولید رب گوجه فرنگی نگاه ویژه ای داشته باشند. البته بسیاری هنوز معتقد هستند که رقابت در ساخت خط تولید رب‌ گوجه‌ فرنگی با توجه به وجود برندهای بیشماری که در این حوزه فعالیت دارند، بسیار دشوار است، اما مزیت اصلی راه اندازی خط تولید رب گوجه‌ فرنگی این است که با اهداف مختلف و به اشکال گوناگون قابل اجرا شدن می‌باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه توضیحات بسیار کامل و جامعی را در خصوص خط تولید رب گوجه فرنگی و آنچه در این راستا نیاز هست را بدانیم.
خط تولید رب گوجه فرنگی را با توجه به درخواست های مشتریان و نیز با توجه به فرهنگ منطقه میتوان به شکل سنتی یا صنعتی و با ظرفیت های کم یا زیاد اجرا کرد. نوع طراحی و ساخت خط تولید رب گوجه فرنگی باید بر اساس طرح های توجیهی و نیز طی مراحل امکان سنجی انجام گیرد. تا سرمایه گذار خط تولید رب گوجه فرنگی ببیند که آیا طرح ایجاد شده قابلیت سوددهی دارد یا خیر. خط تولید رب گوجه فرنگی بر اساس میزان سرمایه گذاری میتواند شامل ماشین آلات با ظرفیت های متفاوت باشد ولی در هر صورت روند کلی خط تولید رب گوجه فرنگی برای تمام تناژ ها یکسان میباشد.
خط تولید رب گوجه فرنگی:
برای راه اندازی خط تولید رب گوجه فرنگی باید در مرحله اول این عامل مهم را مد نظر داشته باشیم که تولید رب به مقدار زیادی گوجه فرنگی نیاز دارد. گوجه تشکیل شده از ۹۵ درصد آب و۵ درصد ماده خشک و سایرقند هاست.
اگر به فکر راه اندازی یک خط تولید رب گوجه فرنگی هستید باید در گام اول به فکر تامین گوجه فرنگی در مقیاس زیاد و مداوم باشید. کارخانه تولید و بسته بندی رب گوجه فرنگی زمانی میتواند صرفه اقتصادی داشته باشد که به طور مداوم با حداکثر ظرفیت خود تولید رب گوجه فرنگی داشته باشد. در صورتی که ظرفیت خط تولید رب گوجه فرنگی از یک حد مشخصی کمتر شود دیگر نسبت تولید به هزینه ها توجیه ندارد و خط تولید باید متوقف گردد. برای راه اندازی مجدد با حداکثر تولید تمامی دستگاه ها و ماشین آلات باید مجددا تمیز شوند که این کار باعث تولید ضایعات بسیار زیادی میشود.
مراحل خط تولید رب گوجه فرنگی:
خط تولید رب گوجه‌ فرنگی شامل ۳ مرحله اصلی دریافت ، آبگیری و تغلیظ میباشد که در کل شامل ۱۸ دستگاه است و در این ۱۸ مرحله محصول خروجی آماده ورود به مرحله بسته بندی رب گوجه فرنگی می باشد:
۱- دریافت معلق
۲- وان دریافت اولیه
۳- بالابر غلطکی یا الواتور
۴- وان دریافت ثانویه
۵- فیلتر فیزیکی
۶- سورتینگ
۷- مونوپمپ
۸- خردکن گوجه فرنگی(کراشر)
۹- پری هیتر
۱۰- صافی آب گوجه
۱۱- مخزن آب گوجه فرنگی
۱۲- سیلوی تفاله
۱۳- تغلیظ تحت خلاء کانتینیوس
۱۴- برج خنک کننده
۱۵- بشکه برگردان
۱۶- تغلیظ تحت خلاء (بچ)
۱۷- پاستورایزر
۱۸- تونل پاستوریزاتور (پاستوریزه)
بخش دریافت و آماده سازی:
نخستین گام در خط تولید رب گوجه‌ فرنگی، حمل گوجه‌ها به محل تولید و تخلیه آن‌ها توسط دستگاه های بارگیری مخصوص می‌باشد. گوجه‌ها ممکن است به صورت جعبه ای یا به شکل فله ا ی توسط کامیون به محل تولید آورده شوند. در این بخش از خط تولید رب گوجه فرنگی، گوجه ها وارد خط تولید شده و بعد از عملیات شست و شو و جداسازی برای تولید رب گوجه فرنگی آماده میشوند. این بخش شامل دستگاه های زیر است:
دریافت اولیه از خط تولید رب گوجه فرنگی
۱-خط دریافت: کامیون های حامل گوجه های تازه که وارد کارخانه شده اند برای تخلیه بار به قسمت خط دریافت معلق یا دریافت اولیه میروند.
۱-۱ در صورتی که بار به صورت جعبه های گوجه باشد، کامیون ها به سمت دریافت معلق هدایت میشوند که این بخش دارای پمپ آب با فشار بالا است و اپراتورهای آن به سرعت جعبه های حاوی گوجه فرنگی را در این قسمت تخلیه میکنند.
۱-۲ و اگر که گوجه فرنگی به صورت بار کامیون باشد، کامیون ها به سراغ دریافت اولیه میروند و بار گوجه فرنگی را در مخزن های دریافت اولیه تخلیه میکنند.
بخش شست و شو و سورتینگ:
سپس گوجه فرنگی ها به مرحله دریافت ثانویه وارد میشوند تا از آن طریق به خط سورتینگ وارد شوند. لازم به ذکر است که بخشی از شست و شوی گوجه ها در همین مراحل دریافت انجام میشود چون تمامی گوجه فرنگی ها در تمام طول جابجایی خود در مسیر دریافت، در آب غوطه ور هستند. همین عامل باعث میشود تا از له شدن گوجه ها جلوگیر به عمل آید.
سورتینگ از خط تولید رب گوجه فرنگی
۲- شست و شو و سورتینگ: سورتینگ یا مرتب سازی، عنوان بخشی است که در آن گوجه فرنگی ها توسط بالابر غلطکی از مخزن دارای فشار آب خارج میشوند و توسط اپراتورها گوجه فرنگی های خراب و نارس از بقیه جدا میشوند. گوجه های سالم به مسیر خود ادامه میدهند تا برای تولید رب مورد استفاده قرار بگیرند. لازم به ذکر است که فرآیند سورتینگ در بعضی از کارخانجات به صورت خودکار انجام میگیرد.
بخش تولید:
کراشر در خط تولید رب گوجه فرنگی
۱- خردکردن یا له کردن گوجه فرنگی ها: در این بخش گوجه فرنگی های آماده شده برای تولید وارد دستگاهی به نام کراشر یا خورد کن میوه میشوند تا خورد و له شده و آماده پخت شوند.
۲- گوجه فرنگی های له شده سپس وارد دستگاهی به نام پری هیتر میشوند. در این دستگاه حرارت بالایی به گوجه های خرد شده داده میشود تا کمی پخته شوند و به شکل رب گوجه فرنگی دربیایند.
بهبود كيفيت رب گوجه فرنگي
۳- گوجه فرنگی های خرد و له شده که تا حدودی پخته شدند، پس از خروج از پری هیتر با توجه به اینکه آب زیادی دارند، باید غلیط شوند. از طرفی دستگاه های تغلیط کننده که بیشترین انرژی را در طول خط تولید رب گوجه فرنگی مصرف میکنند باید به صورت دائمی تغذیه شوند و نمیتوان آنها را در بین فرآیند خاموش کرد. پس برای حل این مشکل مایع که تا اینجا تولید شده را درون مخزن های نگهدارنده انبار میکنند.
۴- مرحله بعد این است که قبل از ورود مایع رب به مرحله تغلیط، باید صاف شود تا ناخالصی های آن گرفته شود و آماده تغلیط شود. برای این کار دستگاهی به نام صافی توربو قبل از مرحله تغلیط در نظر گرفته میشود که بتواند مایع رب گوجه فرنگی را صاف کند.
در واحد هایی که فقط تولید کننده رب هستند و محصولشان را برای بسته بندی به واحد های بسته بندی رب گوجه فرنگی میفروشند، اندازه صفحات توری صافی (سرند) بر اساس نیاز مشتری هایشان تنظیم میکنند تا به این ترتیب اجازه دهند مواد جامد به مقدار زیاد یا کم از آن عبور کنند، تا به محصول نهایی سنگین تر یا نرم تر دست پیدا کنند.در این مرحله ۹۸% پالپ رب گوجه فرنگی از صفحات توری عبور میکند اما ۵ درصد باقی مانده که از فیبر، پوست و دانه ها تشکیل شده از قسمت سیلوی تفاله خارج میشود. این محصول میتواند به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد.
دستگاه بچ در خط تولید رب گوجه فرنگی
۵- سپس مایع ربی که تا این مرحله تا حدودی پخته شده و صاف شده، آماده تغلیط شدن است. برای این کار در مرحله اول تغلیط، مایع بدست آمده را وارد دستگاه تغلیظ کننده رب گوجه یا بچ میکنند تا علاوه بر تغلیط همزمان مرحله دیگری از پخت را نیز انجام دهد و همچنین خود این دستگاه مخزنی باشد برای تغذیه برج کانتینیوس.
۶- مایع بدست آمده تا این مرحله آماده است تا آخرین مرحله تولید را طی کند و تبدیل به محصول نهایی شود. برای این کار مایع نهایی رب از بچ، وارد تغلیظ کننده رب گوجه فرنگی تحت خلاءکانتینوس(اواپراتور)میشود و در این مرحله به خوبی تغلیط میشود تا به صورت محصول نهایی درآید. همانطور که مایع رب از مراحل مختلف عبور میکند، تا غلظت آن به تدریج افزایش پیدا کند، اپراتور باید مقدار بریکس را پانل کنترل تنظیم کند تا سطح غلطت نهایی بدست آید. تمام فرآیند تغلیط و تبخیر در شرایط خلاء انجام میشود و همچنین این عملیات باید در دماهای زیر ۱۰۰ درجه سانتی گراد انجام گیرد.
تولید رب گوجه فرنگی
اگرچه راه‌‌اندازی خط تولید رب گوجه‌ فرنگی در بیشتر موارد دارای مراحل مشخصی است، اما در بسیاری از خطوط تولید یک یا چند مرحله ممکن است متفاوت با روند کلی -که در این مقاله توضیح داده شد، باشد. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کننده در چگونگی راه‌اندازی خط تولید رب گوجه فرنگی، میزان سرمایه‌گذاری مورد نظر برای شروع یک کسب و کار جدید است. به‌عنوان مثال برای یک خط تولید رب گوجه فرنگی با ظرفیت ۱۰۰ تن گوجه فرنگی ورودی در روز، ممکن است بسیاری از مراحل فوق به صورت دستی انجام شود که این امر تا حدود زیادی هزینه راه‌اندازی خط تولید رب گوجه فرنگی را کاهش میدهد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا