[ آشنایی با تونلهای تهران ]

مهندس نيمچه

عضو جدید
سلام
چند تا سؤال راجع به تونل توحيد داشتم گفتم بپرسم ببينم كي مي تونه جواب بده
1) سؤال اول پوليه من از استادمون پرسيدم گفت هر كيلو متر تونل سي ميليارد هزينه دارد . حالا چه طوره تونل حداكثر 5 كيلو متري توحيد سيصد ميليارد هزينه داشته؟؟؟!!!
2)سؤال دوم اينه كه اگه دقت كرده باشين تونل توحيد با شيب زيادي ميره پايين و از اون ور هم با شيب زيادي مي ياد بالا . پس يه چيزي تو مايه هاي چاله است . حالا تو بارندگي اين آبي كه ميره تو تونل چي ميشه؟؟؟!!! من هر چي نگاه كردم چيزي نديدم . شما بگيد چه جوريه
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
[ آشنایی با تونلهای تهران ]

تونل توحید، بزرگ‌ترین تونل شهری ایران در شهر تهران قرار دارد

این تونل با طول ۲۱۳۶ متر و ۲ رشته تونل مجاورهم و هر رشته دارای ۳ باند رفت و برگشت، با توجه به ترافیک سنگین و نیاز شدید بخشی از شهر به اتصال ۲ بزرگراه چمران و نواب صفوی احداث شده است.
اتصال این دو بزرگراه (از میدان توحید تا میدان جمهوری) تا سال ۱۳۷۷ بلاتکلیف بود، اما با توجه به حساسیت، ترافیک سنگین و نیاز شدید شهر تهران به اتصال این دو بزرگراه، شهرداری تهران در سال ۱۳۷۷ اقدام به اتصال این دو بزرگراه کرد.
از ویژگی‌های مهم احداث این تونل، تلاقی تونل با خط ۲ و ۴ مترو است.
کارگاه اصلی احداث تونل توحید:

  • رمپ شمالی، ابتدای خیابان باقر خان

  • میدان توحید

  • نیایش، بین توحید و آزادی

  • تقاطع خیابان آزادی و توحید

  • میدان جمهوری

  • تقاطع خیابان آذربایجان با نواب
استفاده از توانمندی فنی و تجربی ۳ هزار و ۴۰۰ نفر پرسنل اجرایی در تونل توحید و ۷۰۸ دستگاه تجهیزات سبک و سنگین مدرن در روند اجرای پروژه، از نکات قابل تامل است.
برای احداث تونل توحید، از تکنولوژی و دانش فنی و مهندسی روز بهره گرفته شده است. از جمله:

  • ۷۰ عدد جت‌فن

  • ۱۱ اگزوز فن برای تهویه و خروج هوای آلوده و ورود هوای تازه به تونل

  • ژنراتورهای اختصاصی و اضطراری برق که در صورت قطع برق تهران و شبکه سراسری به‌ صورت خودکار برق تونل را همواره روشن نگه دارد و جبران قطع برق کند و تأمین روشنایی استاندارد و پیش‌بینی تنظیم نور طبیعی بیرون و نور مصنوعی داخل تونل (عدم‌خیرگی)

  • تعبیه شبکه‌های فاضلاب و همچنین نصب بیش از ۳ هزار شمع و بیش از ۲۵ هزار قطعه بتنی

  • نصب سیستم هوشمند و محاسبه دقیق و مقاوم‌سازی‌ تونل در مواجهه با زلزله و تکان‌های تخریبی ناشی از گسل‌ها
تونل توحید نخستین بزرگراه شمال به جنوب تهران است که ۲ بزرگراه شهید چمران و شهید نواب صفوی را به یکدیگر متصل می‌کند.
با بهره‌برداری از تونل توحید، مشکل ترافیک در حدفاصل تقاطع خیابان باقرخان و بزرگراه شهید چمران و خیابان آذربایجان و بزرگراه شهید نواب صفوی رفع می‌شود که صرفه‌جویی در مصرف بنزین و کاهش آلودگی‌‌های هوا، صوتی و بصری از جمله اهداف احداث آن است.

مشخصات تونل توحید:

  • نوع: دوقلو

  • طول: ۲۱۳۶متر

  • شیب متوسط طولی تونل: ۴ درصد

  • تعداد خطوط عبوری از هر باند: ۳

  • عرض خارجی: ۳۰ متر

  • حداکثر عمق از سطح: سی و یک و نیم متر
مشخصات فنی پروژه:
این تونل با ۲ پرتال از شمال خیابان باقرخان تا خیابان آذربایجان در بزرگراه نواب احداث می‌شود و شامل ۶ کارگاه جهت انجام بخش‌های مختلف پروژه است.
عملیات بازگشایی ۲ رمپ ورودی و خروجی تونل از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که تأثیر عمده‌ای بر وضعیت ترافیک منطقه خواهد داشت.
تلاقی تونل با خطوط مترو باعث شده تا مطالعات فنی در سطح بالایی انجام پذیرد.
مسیر انحراف ترافیک شمال باقرخان با وجود معارض متعدد ملکی و تأسیساتی از اهمیت ویژه‌ای جهت عملیاتی شدن فعالیت‌های اصلی برخوردار است.
مزایای احداث تونل توحید:

  • کاهش نیاز به رفع معارض ملکی و تاسیسات شهری

  • ارتقای عملکرد کریدور شهید چمران – شهید نواب در شبکه معابر شهر تهران از جاده دسترسی به بزرگراه

  • افزایش سرعت اجرای پروژه و در نتیجه تسریع در بهره‌برداری از آن

  • کاهش زمان سفرهای درون شهری

  • کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه و جلوگیری از هدر رفتن سوخت

  • افزایش ایمنی عبور و مرور و در نتیجه کاهش حوادث، تصادفات و جرایم ترافیکی

  • کاهش آلودگی محیط زیست اعم از صوتی و هوایی

  • کاهش استهلاک وسایل نقلیه و هزینه‌های نگهداری و تامین قطعات یدکی

  • بالا رفتن امنیت فکری و کاهش اضطراب شهروندان
تونل توحید تونل توحید تونل توحید


لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/926/آشنایی-با-تونل-توحید-تهران/
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
تونل نیایش تهران+عکس

تونل نیایش تهران+عکس

تونل نیایش با طول کلی بیش از ۱۰ کیلومتر در شهر تهران قرار دارد.

این تونل با ۲ تونل رفت و برگشت با طول تقریبی ۶/۷ کیلومتر در بزرگراه نیایش، از حدود ۷۰۰ متری غرب بزرگراه کردستان آغاز و تا حدود ۳۰۰ متری شرق بزرگراه مدرس، ادامه دارد.
تونل نیایش که عملیات اجرایی آن به شکل رسمی از ابتدای سال ۱۳۹۰ آغاز ‌شد در دهه فجر سال ۱۳۹۱ به مرحله بهره‌برداری رسید.
این تونل شامل تونل‌های شمالی و جنوبی، تونل کردستان و تونل ۰۴ است که متراژ مجموع این تونل‌ها به همراه تونل‌های دسترسی و ارتباطی ۸۵۶۰ متر و با احتساب رمپ‌ها، طول کلی پروژه احداث تونل نیایش به ۱۰۲۵۲ متر می‌رسد.
با خاتمه بزرگراه نیایش در تقاطع ولی‌عصر، بار ترافیکی تردد از غرب به شرق، وارد خیابان‌های ولی‌عصر، اسفندیار و بزرگراه مدرس می‌گردد.
همچنین جهت تردد از شرق به غرب نیز بار ترافیکی بزرگراه صدر وارد بزرگراه مدرس و چمران شده و ترافیک سنگینی را به منطقه وارد می‌نماید لذا به منظور حل مشکل ترافیکی منطقه این پروژه با دو تونل رفت و برگشت شرقی و غربی طراحی شده است.
به این ترتیب ترافیک عبوری از بزرگراه صدر از طریق تونل شرقی- غربی به صورت مستقیم به بزرگراه نیایش وارد می‌شود و ترافیک عمده بزرگراه نیایش در مسیر غرب به شرق از طریق تونل بطور مستقیم به بزرگراه صدر می‌رسد.
این پروژه به صورت PC با مشارکت پیمانکاران ایرانشهر و تابلیه به روش NATM در دست اجرا می‌باشد و طراحی پروژه نیز توسط مهندسین مشاور پژوهش عمران راهوار و مشاور اتریشی (D2 Consult) انجام می‌گردد.
مشخصات فنی پروژه:
دو تونل رفت و برگشت مجزا به عرض ۱۶ متر مطابق طرح هندسی پروژه تونل‌های پروژه شامل تونل‌های اصلی و دسترسی و تونل عبور اضطراری(Cross passages) می‌باشد.
مقطع تونل شامل:

  • دوخط کامل هر یک به عرض ۵/۳ متر (به عرض کل۱۴٫۵ متر)
  • یک خط کامل هر یک به عرض ۵/۳ متر(به عرض کل۱۱ متر)
  • یک خط توقف به عرض ۵/۲ متر
  • یک خط پیاده رو به عرض ۱ متر
  • یک خط ایمنی به عرض ۵/۰ متر
  • لاینینگ: به ضخامت ۷۰ – ۵۰ سانتی متر ( براساس طرح نهایی ممکن است تغییر یابد)
از جمله ویژگی‌های فنی این پروژه، تقاطع تونل‌های مختلف با تونل‌های اصلی آن می‌باشد.
شرح فعالیت‌های کلی پروژه:

  • طراحی پروژه (طرح تبدیل به PC گردید)
  • تجهیز کارگاه‌ها
  • تسطیح و ریشه کنی فضای سبز کارگاه‌ها
  • خاکبرداری رمپ‌های دسترسی به تونل‌ها و تحکیم دیواره‌ها
  • حفاری تونل‌های دسترسی و تحکیم دیواره‌ها
  • حفاری تونل‌های اصلی و تحکیم دیواره‌ها
  • نصب تاسیسات تهویه و سیستم‌های روشنایی
  • خاکبرداری وکفسازی و آسفالت
  • نصب گاردریل و علائم ایمنی
  • عملیات تکمیلی
  • برچیدن کارگاه ها و تحویل موقت
مزایا و اهداف طرح:

  • کاهش آلودگی هوا با کنترل آلایندگی ناشی از ۷۵ میلیون سفر سالیانه در شهر تهران
  • جلوگیری از انتشار آلاینده ها در هوا
  • افزایش ایمنی سفر با کاهش تداخلات ترافیکی
  • فراهم آوردن پناهگاهی مناسب در هنگام وقوع زلزله برای ۳۵۰۰۰ نفر از شهروندان
  • تسهیل تردد
  • کاهش مسافت طی شده با تامین مسیر بهترو افزایش سرعت و کاهش زمان توقف
  • کاهش آلودگی صوتی
  • خروج ترافیک از بافت شهری
  • توسعه زیر ساخت ارتباطی شرق – غرب در نیمه شمالی کلانشهر تهران
  • توزیع ترافیک ورودی شمال شرق از طریق بزرگراه های پردیس و شهید بابایی
  • کاهش تراکم ترافیک در بزرگراه های صدر و مدرس
  • بهبود دسترسی شهروندان ساکن شمال شرق به مناطق مرکزی وغربی شهر و بالعکس
ویژگی طرح:

  • ساخت پروژه ای منحصر بفرد
  • سازه زیرزمینی با جاذبه شهری ماندگار
  • اجرای تونل با مجموعه ای از فن آوریهای خاص در حفاری و تحکیم
با ‌این‌ حساب می‌‌توان تونل نیایش را در جمع ۲۰ تونل طویل جاده‌ای دنیا به‌شمار‌آورد. البته بسیاری از تونل‌های جاده‌ای که در لیست تونل‌های طویل بالاتر از تونل نیایش قراردارند، تونل‌های بین‌شهری بوده و اگر بخواهیم صرفاً تونل‌های ساخته‌شده در شهرها را در محاسبات اینچنینی منظورکنیم، قطعاً رتبه تونل نیایش که البته ویژگی‌های منحصربه‌ فردی نیز دارد، در رده‌بندی جهانی ارتقاء پیدا خواهد کرد.
اینکه سطح مقطع تونل در محدوده دوراهی‌ها (Bifurcation) به ۴۴۷ مترمربع می‌رسد، تجربه‌ای کم ‌نظیر درمقوله تونل‌سازی شهری محسوب‌ می‌شود که متخصصان و کارشناسان داخلی و خارجی نیز بر آن اذعان دارند. تونل نیایش در شهری احداث‌ می‌شود که خاک بستر آن آبرفتی‌بوده و بدین‌لحاظ عملیات حفاری پیچیدگی‌های خاص خودرا به ‌همراه دارد.
درحال ‌حاضر تونل Laerdal به ‌طول بیش از ۲۴ کیلومتر درکشور نروژ طولانی‌ترین تونل جاده‌ای دنیا به‌حساب ‌می‌آید که کار ساخت آن اواخر سال ۲۰۰۰ میلادی به پایان رسیده‌است.
البته نروژی‌ها درزمینه احداث تونل‌های جاده‌ای دارای سابقه‌ای طولانی بوده و پیش‌از این نیز با ساخت تونل‌های Gudvanga و Folgefonn که هر دو بالغ ‌بر ۱۱ کیلومتر طول دارند، خود را در این عرصه مطرح‌ کرده‌اند. آنها سال ۲۰۱۲ تونل Jondal و سال ۲۰۱۴ تونل Toven را که هر دو در حدود ۱۰ کیلومتر طول دارنـد را مـورد بهـره ‌بـرداری قرار خواهند ‌داد.
با‌توجه به‌ مواردی که ذکرشد، جایگاه ارزنده تونل ۱۰ کیلومتری نیایش بیش ‌از ‌پیش مشخص‌می‌شود. حتی در کشور اتریش که مبدع روش حفاری خاص خود به‌نام ( NATM ) در دانش تونل ‌سازی محسوب‌ می‌شود، تنها ۲ تونل جاده‌ای بزرگتر از تونل نیایش ( به لحاظ طول ) احداث شده‌است ؛ یکی تونل Arlberg به طول تقریبی ۱۴ کیلومتر که اواخر سال ۱۹۷۸ میلادی افتتاح ‌شد و دیگری تونل Plabutsch به طول بالغ ‌بر ۱۰ کیلومتر که سال ۲۰۰۴ به بهره‌برداری رسید.
همچنین در قاره آسیا بعد از کشورهای چین و ژاپن، ایران سومین کشوری است که اقدام به احداث تونل‌های طویل جاده‌ای کرده و در این زمینه جزو کشورهای پیشرو در این قاره به‌ حساب می‌آید..
درکشور ما تونل موسوم به تونل البرز که طرح آن در آزاد راه جدید تهران – شمال دیده ‌شده و کار ساخت آن از سال ۱۳۸۳ آغاز شده‌ است، با ۶۳۰۰ متر طول دومین تونل جاده‌ای طویل به‌حساب‌می‌آید.






لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/4837/تونل-نیایش-تهران/
 
بالا