آشنایی با برق مترو

آشنایی با برق مترو

  • خوب

    رای: 11 91.7%
  • ضعیف

    رای: 1 8.3%

  • مجموع رای دهندگان
    12
  • نظرسنجی بسته .

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
شاید این سوال به ذهن دوستان رسیده باشه که ریل سوم چیه، با اینکه توضیح داده بودم ولی برای یادآوری لینک اون پست رو دوباره قرار میدم:
http://www.www.www.iran-eng.ir/show...-با-برق-مترو?p=2836419&viewfull=1#post2836419

چند عکس دیگه در مورد تغذیه...

اولا در عکس زیر جزییات قطارهای متروی تبریز رو مشاهده میکنید:



عکس بعدی متعلق به متروی مشهد هست که از نوع سیستم پانتوگراف هست.





و عکسی دیگه از سیستم تغذیه ریل سوم تهران

 

jafar_bagheri

عضو جدید
سلام
قطارهايي كه با نيروي مغناطيسي كار مي‌كنند در واقع از موتورهاي خطي استفاده مي‌كنند كه پيشتر در همين تاپيك راجع به اونها صحبت شده بود. در موتور خطي، روتور روي قطار و استاتور روي خط قرار مي‌گيرد. به زبان خيلي ساده با تغيير مرتب قطب‌هاي مثبت و منفي روي خط و حركت آنها قطار كه قطب مخالف است از يك سو دفع و از سوي ديگر جذب مي‌شود (خيلي تعبير مبتدي بود!) به اين صورت قطار به حركت درمي‌آد. اين نوع موتور بسيار پرهزينه و پرمصرف است اما عملاً تعميرات و نگهداري آن به علت حذف اجرام دوار كم مي‌شود. اين سيستم بيشتر در متروها كاربرد دارد. به عنوان مثال دو تا از خطهاي مترو توكيو از اين سيستم (موتور خطي) استفاده مي‌كنند. (با همون محدودويت سرعت مترو كه حدود 80-90 است)
حال فرض كنيد كه قطار فاقد چرخ هم باشد. در اين حالت در قطارهاي مغناطيسي، قطار با استفاده از نيروي مغناطيسي از روي خط بلند مي‌شود. در اين حالت حركت قطار به صورت بدون اصطكاك خواهد بود و امكان افزايش سرعت آن وجود خواهد داشت. به اين سيستم مگلو (Maglev=Magnetic Leviation) گفته مي‌شود. يك خط آزمايشي چند كيلومتري در برلن و يك خط قابل بهره‌برداري حدود 40 كيلومتري در چين (فرودگاه شانگهاي تا شهر) در دنيا اصلي‌ترين نمونه‌ها هستند. خط چين را آلمانيها احداث كردند كه سرعت آن به حدود 550 كيلومتر بر ساعت مي‌رسه. (قبل از ركورد شكني قطار سريع‌السير TGV در مسير پاريس-ليون اين خط براي سالها ركورددار سرعت زميني بود و البته هنوز ركورددار سرعت بهره برداري است) قيمت احداث اين خط با ناوگان حدوداً‌ كيلومتري 40-60 ميليون دلار برآورد شده است. خاطرتان باشد چند سال قبل، وزارت راه مدعي در نظر داشت راه‌آهن سريع با زمان 5/2ساعت بين تهران-مشهد بسازد كه از همين دست بود. اون طرح كه يك مشاور آلماني‌(يا اطريشي ) داشت كه نمي‌خوام اسمشو بگم كه در واقع همه رو سركار گذاشته بود.
سازه مگلو يك سازه به شكل T است كه قطار يه جورايي اون رو از طرفين بغل مي كنه. بسيار شبيه مونوريل با اين تفاوت كه عرض سازه از مونوريل بيشتر است. (توي گوگل سرچ كنيد، پر از عكس است)
 

musich2

عضو جدید
اقا دست همگی درد نکنه.یه سوال داشتم.مترو به صورت خط سوم به چه صورت میباشد یعنی 3 فاز میباشد؟
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
اقا دست همگی درد نکنه.یه سوال داشتم.مترو به صورت خط سوم به چه صورت میباشد یعنی 3 فاز میباشد؟
فکر کنم اگه پست زیر رو بخونید مسئله براتون روشن میشه، بازم اگه در این مورد سوالی و یا نقطه مبهمی بود مطرح کنید.

http://www.www.www.iran-eng.ir/show...-با-برق-مترو?p=2836419&viewfull=1#post2836419
 

hamed 33

عضو جدید
سلام
علي آقا يه سوال داشتم مي خواستم بدون كه به چه دليل در برق متر از فركانس 400hz استفاده مي كنن
مرسي.
 

m_tavakoli

کاربر فعال
سلام
علي آقا يه سوال داشتم مي خواستم بدون كه به چه دليل در برق متر از فركانس 400hz استفاده مي كنن
مرسي.

علت استفاده از فرکانس 400 هرتز جهت شارژ باطری هاست چون فرکانس 400 هرتز بعد از یکسوسازی ریپل کمتری نسبت به فرکانس 50هرتز دارد.
 

amir0o

عضو جدید
سلام. ممنونم از مطلبتون جالب بود تا حالا نمی دونستم
 

oshpower

عضو جدید
دوست عزیز کدوم قطار از ولتاژ 400 ولت استفاده میکنه.
قطار درون شهری : سطح ولتاژ 750 ولت . قطار کرج سطح ولتاژ دریافتی از پانتوگراف 25kv
موتور قطار درون شهری قدیمی dc و جدید ( موشکی ) ac میباشد . البته لاین زرد رنگ وسط ریل ها dc است و درون قطار های جدید از مبدل استفاده شده است.
موتور قطار کرج ac از نوع القایی که درون لوکوموتیو کشنده قرار دارند . هر لوکوموتیو دارای 4 موتور 800kw میباشد. ولتاژ دریافتی از پانتوگراف مستقیم به رکتیفایر رفته به تبدیل به dc شده از انجا به انورتر قوی رفته و دوباره تبدیل به ac میشود با این کار راننده قطار میتواند فرکانس و ولتاژ اعمالی به موتور ها را کاهش دهد و در نتیجه سرعت قطار را تحت کنترل داشته باشد.
من این صفحه را مطالعه کردم 70 درصد اطلاعات داده شده غلط میباشد. لطفا دقت بیشتری کنید. با تشکر امید
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
دوست عزیز کدوم قطار از ولتاژ 400 ولت استفاده میکنه.
قطار درون شهری : سطح ولتاژ 750 ولت . قطار کرج سطح ولتاژ دریافتی از پانتوگراف 25kv
موتور قطار درون شهری قدیمی dc و جدید ( موشکی ) ac میباشد . البته لاین زرد رنگ وسط ریل ها dc است و درون قطار های جدید از مبدل استفاده شده است.
موتور قطار کرج ac از نوع القایی که درون لوکوموتیو کشنده قرار دارند . هر لوکوموتیو دارای 4 موتور 800kw میباشد. ولتاژ دریافتی از پانتوگراف مستقیم به رکتیفایر رفته به تبدیل به dc شده از انجا به انورتر قوی رفته و دوباره تبدیل به ac میشود با این کار راننده قطار میتواند فرکانس و ولتاژ اعمالی به موتور ها را کاهش دهد و در نتیجه سرعت قطار را تحت کنترل داشته باشد.
من این صفحه را مطالعه کردم 70 درصد اطلاعات داده شده غلط میباشد. لطفا دقت بیشتری کنید. با تشکر امید
منظور دوستمون فرکانس 400 هرتز بود نه ولتاژ 400 ولت و ای کاش ذکر میکردید که اطلاعاتی که دادید مربوط به مترو تهران بود.

در ضمن در صورت امکان اطلاعاتی که به نظرتون اشتباه داده شده رو تصحیح کنید.
 

freedom_m1005

عضو جدید
سلام علی آقا-اولین سوالی که میکنم شاید یکی از سخترین سوال ها باشه
درجاهایی که از برق dc استفاده میشه ایجاد جریان سرگردان یا stray curent میشه میخوام بدونم که چجوری این جریان در خطوط مترو دفع میشه من شنیدم چندین روش مثل آندهای فدا شونده و کاهش مقاومت ریل و افزایش ولتاژ و زمین کردن شناور و.................. هست میخوام بدونم از کدوم روش بیشتر استفاده میشه
با تشکر
 

رضوانپور

عضو جدید
سلام به همه دوستان گلم...
علی هستم رشته برق مترو...
این تاپیک برای اینه که دوستان با سیستم برق مترو و خود مترو بیشتر آشنا بشن ...
امیدوارم موفق باشید
ضمنا هرسوالی از مترو داشتید من در خدمتم ...
سلام علی جون خیلی جالب بود دستت درد نکنه.
 

m.n- memar

عضو جدید
سلام علی آقا-بابت مطالب خوبتون ممنون. من رشته ام معماریه!!!!!:Dزیاد از برق سردر نمیارم!!!ولی موضوع پایان نامه ام طراحی ایستگاه مترو هست!!! مطالب شما بیشتر توی بخش تأسیسات بدردم خورد ;) دستتون درد نکنه.
در ضمن اگر امکانش هست در مورد اینکه یک ایستگاه به عنوان سوزن عمل میکنه توضیح بدین؟( البته میدونم که زیاد به برق مترو مرتبط نیست) و اینکه توی طراحی خود ایستگاه تأثیری میذاره؟( ای کاش یه سایتی هم بود و طراحی اایستگاه رو توضیح میداد.) در هر حال اگه کمکم کنین یه دنیا ممنون میشم:smile:
 

nava8486

عضو جدید
سلام
ترم 4 قدرتم
مطلب هایی که ازتون خوندم به برق مترو علاقه مندم کرد
میخوام بدونم در این شته باید از کجا شروع کنم ؟؟
ممنون میشم راهنماییم کنید
راستی اگه میشه بگید ساکن کجاید.
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
تجهیزات متروی تبریز

تجهیزات سازمان قطار شهری تبریز شامل سیستمهای ocs ، مخابرات، پستهای برق، مکانیک و تأسیسات می باشد.
1ـ سیستم سیگنالینگ: این سیستم شامل تجهیزات کنار خط و نصب شده در onboard قطار بوده که از طریق کابل کشیهای انجام شده هماهنگی بین قطار و تجهیزات کنار خط را بر عهده دارد و اطلاعات خط از طریق کابل کشی به مرکز کنترل فرمان منتقل می گردد. از مزایای مهم این سیستم جلوگیری از برخورد قطارها و کاهش سرفاصله زمانی حرکت قطارها و اطمینان خاطر مسافر وپرسنل از وجود یک سیستم ایمن و قابل اعتماد جهت هدایت قطار می باشد.



2ـ سیستم ocs (برق بالاسری): سیستم ocs وظیفه انتقال مصرف برق قطارها را عهده دار می باشد. نوع سیستم شبکه بالاسری زنجیره ای بوده و دارای دوسیم حمال و دو سیم کنتاکت می باشد.حداکثرکشش در این سیمها 100N/ می باشد. ولتاژ شبکه بالاسری د دهانه پانتوگراف v 1500DC می باشد. حداکثر توان انتقال انرژی شبکه بالاسری در 20درجه سانتیگراد 2770 آمپر می باشد. فاصله حمایتهای سقفی تونل در سقف حداکثر 25 متر و فاصله سیستم head span برای زیگزاگ حداکثر 50 متر می باشد. تیپ شبکه برای حداکثر سرعت 80km/h طراحی شده است. حداکثر ارتفاع در مسیر تونلی از سطح ریل 4/4 متر و در مسرهای روباز 5متر می باشد.



3ـ سیستم مخابرات: این سیستم شامل پانزده ، زیرسیستم به شرح ذیل می باشد؛ 1)SDH شبکه انتقال 2) شبکه ارتباط رادیویی 3) شبکه تلفن4) شبکه دوربین مداربسته 5) سیستم اعلان عمومی 6) سیستم اطلاع رسانی مسافران 7) سیستم توزیع ساعت 8) سیستم ضبط صدا 9) سیستم منبع تغذیه بدون وقفه 10) سیستم جمع آوری کرایه 11) سیستم اعلام حریق 12) سیستم حفاظت و ایمنی محلی و مرکزی 13) سیستم مدیریت ساختمان 14) سیستم کامپیوتری محلی و گسترده 15) سیستم اسکادا

4) سیستم برق: برق مصرفی قطار شهری تبریز از طریق پستهای اختصاصی 132 به 20 تأمین می شود. پستهای برق شامل پستهای RS و پستهای LPS می باشد. پستهای RS تأمین کننده برق بالاسری و نهایتاً برق کششی قطار بوده و پستهای LPS تأمین کننده روشنایی قطار و تونل و ساختمان بهره برداری می باشد.



5) سیستم مکانیک و تأسیسات: شامل سیستمهای تهویه و هواساز، اطفاء حریق، آسانسور، پله برقی و... بوده و سیستم تهویه جهت تأمین هوای مناسب داخل تونل و ایستگاهها هست. سیستم اطفاء حریق جهت جلوگیری از انتشار دود و آتش در موارد احتمالی می باشد. سیستمهای پله برقی و آسانسور نیز جهت رفاه حال مسافران بویژه سالمندان و معلولین مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات سازمان قطار شهری تبریز در یک نگاه کلی

سیستم تغذیه انرژی قطارهای متروی تبریز از نوع شبکه بالا سری با ولتاژ 1500 VDCاز شرکت زیمنس آلمان خریداری شده است.
.
سیستم سیگنالینگ که عهده دار کنترل حرکت قطارها می باشد و قابلیت حرکت قطارها بدون نیاز به دخالت راهبر(راننده قطار) را دارند برای HEAD WAY دو دقیقه ( حداکثر زمان انتظار مسافر در ایستگاه) طراحی شده است. توسط این سیستم مسیر وحرکت و توقف کلیه قطارها از طریق مرکز کنترل و فرمان قابل کنترل وهدایت خواهد بود.
. اطلاعات کلیه تجهیزات نصب شده در مترو در اتاق مرکز کنترل و فرمان بر روی پانل های LCDقابل مشاهده می باشد. جهت صرفه جویی در مصرف انرژی امکان برگشت Regeneration ) ) در شبکه برق قطارها حداکثر تا میزان 30% پیش بینی شده است. تمهیدات لازم در صورت قطع برق در یکی از پستهای برق تغذیه کننده قطارها وپستهای تغذیه کننده ایستگاهها جهت جلوگیری از وقوع اختلال در حرکت قطارها وجذب مسافر در نظر گرفته شده است.


جمع آوری: Ice Man
 

tanha_zizi

عضو جدید
میزان مصرف برق

میزان مصرف برق

سلام دوستان و علی آقای گل .
چند بار بهتون ایمیل زدم . خیلی کارم گیره . رشته من برق نیست واطلاعات زیادی ندارم .
مشکل می و سوالم اینه که مثلا میزان مصرف برق مونوریل چقدر هست ؟ حالا اگر نمیدونید همین مترو رو هم بفرمایید ممنون میشم . چطور بیان میشه ؟ بر اساس مسافت طی شده ؟ یا ..

تنها چیزی که میدونم اینه که مصرفش از نوع تماسی ریل سوم که شما ذکر کردید.هست و 750DC


یه جایی خوندم که مصرفش 75 کیلو وات ساعت هست این یعنی چی؟ یعنی تو هر چقدر اینقدر مصرف میکنه چون رشته تون نزدیک بود امیدوارم جوابمو بدید ؟

قربونتون هر چه زود تر . بفرمایید ممنون میشم .
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
اقا دست همگی درد نکنه.یه سوال داشتم.مترو به صورت خط سوم به چه صورت میباشد یعنی 3 فاز میباشد؟
سلام دوست عزیز
سیستمهای مترو کلا 3 فاز هستند
حتی سیستم روشنایی هم از شبکه های 3 فاز استفاده شده ...
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
سلام آقا علی
میشه یه توضیح مختصری در مورد تغذیه بالا سری در اختیارم قرار بدید:que:
شبکه بالاسری در مترو ها ....
در این سیستم برق مترو توسط بازوهایی که پانتوگراف نام دارن و وظیفه برق رسانی رو بر عهده دارن تامین میشه
پانتوگراف به بازوهایی میگن که توسط زغالی که روی اون قرار داره با شبکه زیگزاگی که با زاویه 45 درجه روی این بازو قرار گرفته تماس برقرار میکنه و برق مورد نظر و تامین میکنه
دلیل زاویه 45 درجه جلوگیری از خورده شدن زغال از یک نقطه است ...
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
دوست عزیز کدوم قطار از ولتاژ 400 ولت استفاده میکنه.
قطار درون شهری : سطح ولتاژ 750 ولت . قطار کرج سطح ولتاژ دریافتی از پانتوگراف 25kv
موتور قطار درون شهری قدیمی dc و جدید ( موشکی ) ac میباشد . البته لاین زرد رنگ وسط ریل ها dc است و درون قطار های جدید از مبدل استفاده شده است.
موتور قطار کرج ac از نوع القایی که درون لوکوموتیو کشنده قرار دارند . هر لوکوموتیو دارای 4 موتور 800kw میباشد. ولتاژ دریافتی از پانتوگراف مستقیم به رکتیفایر رفته به تبدیل به dc شده از انجا به انورتر قوی رفته و دوباره تبدیل به ac میشود با این کار راننده قطار میتواند فرکانس و ولتاژ اعمالی به موتور ها را کاهش دهد و در نتیجه سرعت قطار را تحت کنترل داشته باشد.
من این صفحه را مطالعه کردم 70 درصد اطلاعات داده شده غلط میباشد. لطفا دقت بیشتری کنید. با تشکر امید
سلام
هسچ قطاری توان دریافت 25 کیلو ولت رو از پانتوگراف نداره
25 کیلو ولت در هر استگاه تبدیل میشه
این نیست که حتما قطارهای جدید از موتور ac یا dc استفاده کنن
هر قطار در هر منطقه بسته به نوع نیاز از موتور خاص خودش استفاده میکنه
در قطار شهری مشهد به دلیل اینکه نیاز به شتاب بالا ندارن (دلیل : فاصله کم ایستگاهها ) و کنترل راحت تر از موتور AC و مترو تهران دقیقا برعکس این حالت از موتور dc استفاده میشه
نوع سیستم قطارها متفاوته
یعنی در مترو تهران فقط لوکومتیو دارای موتور تراکشن یا کشنده هست اما کلیه واگن های قطار مشهد دارای موتورن و استاندارد خاصی وجود نداره که این قطار و این واگن حتما باید 4 موتور کشنده داشته باشه
مثلا در قطار مشهد هر واگن به 3 بخش تقسیم شده که هر بخش و یک ماژول میگن در ماژول اول و اخر 4 موتور وجود داره که مجموعا 8 موتور در هر واگن با 3 بوژی مجزا میشه
فکز کنم واسه دوستان کاملا روشن شده باشه ...
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
سلام علی آقا-بابت مطالب خوبتون ممنون. من رشته ام معماریه!!!!!:Dزیاد از برق سردر نمیارم!!!ولی موضوع پایان نامه ام طراحی ایستگاه مترو هست!!! مطالب شما بیشتر توی بخش تأسیسات بدردم خورد ;) دستتون درد نکنه.
در ضمن اگر امکانش هست در مورد اینکه یک ایستگاه به عنوان سوزن عمل میکنه توضیح بدین؟( البته میدونم که زیاد به برق مترو مرتبط نیست) و اینکه توی طراحی خود ایستگاه تأثیری میذاره؟( ای کاش یه سایتی هم بود و طراحی اایستگاه رو توضیح میداد.) در هر حال اگه کمکم کنین یه دنیا ممنون میشم:smile:
سلام
اگه منظورتون تغیر دادن مسیر قطارهاست که باید بگم هیچ سوزنی در مترو در ایستگاهها قرار نمیگیره
کلیه سوزنهای سیستم مترو به دلیل مسائل امنیتی بین خطوط قرار داره ...
اما در کل متوجه سوالتون نشدم ...
اگر مجددا توضیح بدین سوالتون رو شاید بتونم کمکتون کنم
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
سلام دوستان و علی آقای گل .
چند بار بهتون ایمیل زدم . خیلی کارم گیره . رشته من برق نیست واطلاعات زیادی ندارم .
مشکل می و سوالم اینه که مثلا میزان مصرف برق مونوریل چقدر هست ؟ حالا اگر نمیدونید همین مترو رو هم بفرمایید ممنون میشم . چطور بیان میشه ؟ بر اساس مسافت طی شده ؟ یا ..

تنها چیزی که میدونم اینه که مصرفش از نوع تماسی ریل سوم که شما ذکر کردید.هست و 750DC


یه جایی خوندم که مصرفش 75 کیلو وات ساعت هست این یعنی چی؟ یعنی تو هر چقدر اینقدر مصرف میکنه چون رشته تون نزدیک بود امیدوارم جوابمو بدید ؟

قربونتون هر چه زود تر . بفرمایید ممنون میشم .
سلام
اگه منظورتون مصرف برق موتورهای واگنهاست که اغلب در سیستمهای موجود در ایران 750 تا 800 ولت یا AC یا DC مصرف میشه
وقتی سیستم روشن باشه این میزان مصرف میشه فقط در زمان حرکت و ترمز تغییراتی در مصرف ایجاد خواهد شد.
موتورهای مونوریل هم مشابه همین نوع موتورها هستند فقط از نظر نوع سیستم حرکتی متفاوتند
 

mohsen_dargaz

عضو جدید
کنترل سرعت قطار

کنترل سرعت قطار

تا جایی که من می دونم سیستم کنترل راهبر روی هر قطار هست که بهش میگن ATP که کارش نظارت بر عملکرد راهبر و کنترل دربها و کنترل سرعت قطار هست
اگه سرعت قطار از مثلا 60 کیلومتر بیشتر بشه و به 9 کیلومتر بیشتر از سرعت مجاز یعنی به 69 کیلومتر برسه قطار به صورت اتوماتیک ترمز اضطراری میکنه
روی سکوهای مسافر گیری هم کلیدهایی با نام EBS هست که اگه 3 ثانیه نگهش داری قطار ترمز اضطراری میکنه
قطار از مرکز فرمان و توسط راهبر هم کنترل میشه
اهرمی هم زیر دست راهبر هست که شتاب و ترمز قطار رو بر عهده داره و باید حتما فشار داده نگه داشته بشه و اگه دستش رو از روش برداره بعد از گذشت بازه زمانی مشخص به معنی عدم هوشیاری راهبر خواهد بود به همین دلیل راهبر دیگری برای مواقع اضطراری در آخرین کابین قطار قرار داره که بهش Real نشین گفته میشه
حالا جای بحث بسیاره که حوصله تایپ ندارم.....
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
اهرمی هم زیر دست راهبر هست که شتاب و ترمز قطار رو بر عهده داره و باید حتما فشار داده نگه داشته بشه و اگه دستش رو از روش برداره بعد از گذشت بازه زمانی مشخص به معنی عدم هوشیاری راهبر خواهد بود به همین دلیل راهبر دیگری برای مواقع اضطراری در آخرین کابین قطار قرار داره که بهش Real نشین گفته میشه

سلام
ممنون از مطالبت
تا حدودی صحبتها درست بود اما در این دو مورد
راهبر در یک بازه ی زمانی مشخص اهرم رو فشار میده برای اینکه هوشیاریش مشخص بشه مثلا هر 30 ثانیه یک مرتبه اگه این این مدت به دو برابر برسه یعنی 1 دقیقه , ترمزهای اضطراری فعال میشه و کل سیستم قطارهای خط متوقف میشن(طبق استاندارد)
و اینکه طبق استاندارد ها باید راهبر دوم در انتهای قطار در واگن باشه که در پایان خط قطار عمل شنت و انجام بده و دپو رو دور نزنه
اما به خاطر صرفه جویی در هزینه ها از یک راهبر استفاده میشه
ضمنا به اون کابین اخر قطار شنتینگ دسک میگن
یا حق
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
اما به خاطر صرفه جویی در هزینه ها از یک راهبر استفاده میشه

یا حق
تا جایی که من میدونم در متروی تهران و قطار برقی از دو راهبر و لوکوموتیوران استفاده میشه، اما از متروی مشهد اطلاعی ندارم.
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
تا جایی که من میدونم در متروی تهران و قطار برقی از دو راهبر و لوکوموتیوران استفاده میشه، اما از متروی مشهد اطلاعی ندارم.
در قطار شهری مشهد از یک راهبر استفاده میشه
تو مشهد ترجیح دادن دپو رو دور بزنن ... البته فاصله کوتاهی داره انتها و ابتدای خطوط در مشهد
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
در قطار شهری مشهد از یک راهبر استفاده میشه
تو مشهد ترجیح دادن دپو رو دور بزنن ... البته فاصله کوتاهی داره انتها و ابتدای خطوط در مشهد
فکر کنم اونطور که در عکسها دیدم یه اتاق کنترل داره و آخره قطار هم اتاق کنترل نداره.

 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
فکر کنم اونطور که در عکسها دیدم یه اتاق کنترل داره و آخره قطار هم اتاق کنترل نداره.


RECOVEREDFILE3731.jpg
دوستان این شنتینگ دسک
میزی ک تو عکس بالا چند نفر روش تکیه دادن
این انتهای قطار قرار میگیره و عمل شنت و انجام میده
RECOVEREDFILE3732.jpg

این اتاق راهبر
در قطار شهری مشهد 3 تا واگن پشت سر هم قرار میگیره که واگن آخر برعکس قطار های دیگست
یعنی دو سر قطار 2 اتاق راهبر در جهت مخالف هم قرار میگیرن
در عکسی که دوستمون گذاشتن , عکس از شنتینگ دسک واگن سوم گرفته شده که نشون میده واگن سوم برعکس این دو واگن قرار گرفته .
امیدوارم متوجه شده باشین
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
البته این رو هم به دوستان یادآور بشیم که در تقسیم بندی که شده قطار شهری مشهد نه به عنوان مترو بلکه به عنوان قطار سبک یا LTR تقسیم شده.
 

Similar threads

بالا