[آشنايي با نحوه كار شركتهاي عمراني] ► ارائه مطالب

middbox

کاربر بیش فعال
سلام دوستان اميدوارم اين تاپيك بتونه به سوالات شما پاسخهاي مثبتي بده.
از كساني كه با نحوه كار شركتهاي عمراني آشنا هستند خواهش ميكنم اطلاع رساني كنند.


:)این نوشتار که راجع به ثبت شرکت های تجاری است؛ ‌ابتدا به معرفی مختصری از شرکت‌های تجاری هشت‌ گانه (سهامی عام‌، سهامی خاص، با مسئولیت محدود، تضامنی، مختلط غیرسهامی، مختلط سهامی، نسبی و تعاونی) پرداخته، سپس مدارک مورد نیاز جهت ثبت هر شرکت را نام برده و بعد از آن رویه‌ی عملی مراحل ثبت را به طورکلی توضیح خواهیم داد.

1- تعریف شرکت سهامی عام‌ شرکت سهامی‌عام، شرکتی است بازرگانی (‌ولو اینکه موضوع عملیات آن، امور بازرگانی نباشد) که سرمایه‌‌ی آن به سهام، تقسیم‌شده که بخشی از این سرمایه از طریق فروش سهام به مردم تأمین‌ می‌شود. در شرکت سهامی‌عام، تعداد سهام‌داران نباید از سه نفر کمتر باشد و مسئولیت سهام‌داران، محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست. در این شرکت، عبارت «شرکت سهامی عام» باید قبل از نام شرکت با بعد از آن، بدون فاصله با نام شرکت در کلیه‌ی اوراق و اطلاعیه‌ها و آگهی‌های شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.
مدارک شرکت سهامی عام برای ثبت:
الف ) ‌مدارک لازم جهت کسب اجازه‌ی پذیره‌نویسی شرکت سهامی‌عام در حال تأسیس، از مرجع ثبت شرکت‌ها:
1) دو نسخه طرح اظهارنامه‌ی شرکت سهامی‌عام
2) دونسخه طرح اساسنامه‌ی شرکت سهامی‌عام
3) دو نسخه طرح اعلامیه‌ی پذیره‌نویسی
4) گواهی بانکی مبنی بر واریز حداقل 35%‌ سرمایه، تعهد توسط مؤسسین
5) فتوکپی شناسنامه‌ی مؤسسین
ب ) مدارک لازم جهت تأسیس:
1) دو نسخه اظهارنامه
2) دو نسخه اساسنامه
3) دو نسخه صورت جلسه‌ی مجمع عمومی مؤسسین
4) دو نسخه صورت جلسه‌ی هیأت مدیره (‌تعداد مدیران، حداقل پنج نفر می باشد.)
5) آگهی دعوت مجمع مؤسسین در روزنامه‌ی تعیین شده
6) فتوکپی شناسنامه‌ی مدیران (‌در مورد اشخاص حقوقی، ارائه‌ی برگ نمایندگی، الزامی است.)
7) گواهی بانک مبنی بر واریز 35% سرمایه‌ی شرکت
8) ارائه‌ی مجوز یا موافقت اصولی یا مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز
2- تعریف شرکت سهامی خاص
شرکتی است بازرگانی (ولو اینکه موضوع عملیات آن،‌ امور بازرگانی نباشد) که تمام سرمایه‌ی آن منحصراً توسط مؤسسین، تأمین‌گردیده و سرمایه‌ی آن به سهام، تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام، ‌محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست. تعداد سهام‌داران نباید از سه نفر کمتر باشد و عنوان «‌شرکت سهامی خاص»‌ باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت، به طور روشن و خوانا قید شود.
مدارک شرکت سهامی خاص برای ثبت:
1) دو برگ اظهارنامه‌ی تکمیل شده‌ی شرکت سهامی خاص و امضا ذیل اظهارنامه توسط کلیه‌ی سهام داران
2) دو جلد اساسنامه‌ی شرکت سهامی خاص و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه‌ی سهام‌داران
3) دو نسخه صورت جلسه‌ی مجمع عمومی مؤسسین که به امضای سهام‌داران و بازرسین رسیده باشد
4) دو نسخه صورت جلسه‌ی هیأت مدیره که به امضای مدیران منتخب مجمع، رسیده باشد
5) فتوکپی شناسنامه‌ی کلیه‌ی سهام‌داران و بازرسین ( برابر اصل در دادگستری‌)
6) ارائه‌ی گواهی پرداخت حداقل 35% سرمایه‌ی شرکت از بانکی که حساب شرکت در حالِ تأسیس در آنجا باز شده است تذکر: درصورتی که مقداری از سرمایه‌ی شرکت، آورده‌ی غیرنقدی باشد ( اموال منقول و غیرمنقول ) ارائه‌ی تقویم نامه‌ی کارشناس رسمی دادگستری، الزامی است و در صورتی که اموال غیرمنقول، جزء سرمایه‌ی شرکت قرار داده شود؛ ارائه‌ی اصل سند مالکیت، ضروری است
7)ارائه‌ی مجوز در صورت نیاز، بنا به اعلام کارشناس اداره‌ی ثبت شرکت‌ها.
3- تعریف شرکت با مسئولیت محدود
شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد؛ فقط به میزان سرمایه‌ی خود مسئول قروض و تعهدات شرکت است. در نام شرکت باید عبارت ‹‹‌با مسئولیت محدود›› ‌قید شود.
مدارک شرکت با مسئولیت محدود برای ثبت:
1) دوبرگ تقاضانامه‌ی ثبت شرکت‌ها با مسئولیت محدود
2) دوبرگ شرکت نامه
3) دو نسخه از اساسنامه
4)دو نسخه صورت‌جلسه‌ی مجمع عمومی مؤسسین و هیأت مدیره
5) فتوکپی شناسنامه‌ی شرکا و مدیران و ارائه‌ی مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز.
4- تعریف شرکت تضامنی
شرکت تضامنی، شرکتی است که تحت نام مخصوص برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود. اگر دارایی شرکت برای تأدیه‌ی تمام قروض کافی نباشد؛ هر یک ازشرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. هر قراری که بین شرکا برخلاف این، ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث، کان لم یکن خواهد بود. در نام شرکت تضامنی باید عبارت «شرکت تضامنی» ‌و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود.
مدارک شرکت تضامنی برای ثبت:
1) دو برگ تقاضانامه
2) دو برگ شرکت‌نامه
3) دو نسخه اساسنامه
4) فتوکپی شناسنامه‌ی شرکا
5) مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز .
5- تعریف شرکت مختلط غیرسهامی
شرکت مختلط غیرسهامی، شرکتی است که برای امور تجاری تحت نام مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود، بدون انتشار سهام، تشکیل می‌شود. شریک ضامن، مسئول کلیه‌ی قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. شریک با مسئولیت محدود، کسی است که مسئولیت او فقط به میزان سرمایه‌ای است که درشرکت گذارده و یا بایستی بگذارد. در اسم شرکت باید عبارت «شرکت مختلط» ‌و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن، قید شود.
مدارک شرکت مختلط غیرسهامی برای ثبت:
1) یک نسخه‌ی مصدق از شرکت نامه
2) یک نسخه‌ی مصدق از اساسنامه (اگر باشد )
3) اسامی شرکت یا شرکای ضامن که سمت مدیریت دارند.
6- تعریف شرکت مختلط سهامی
شرکت مختلط سهامی، شرکتی است که تحت نام مخصوص بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می‌شود. شرکای سهامی کسانی هستند که سرمایه‌ی آنها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی القیمه درآمده و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه‌ای است که در شرکت دارند. شریک ضامن کسی است که سرمایه‌ی او به صورت سهام درنیامده و مسئول کلیه‌ی قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیداشود .در صورت تعدد شریک ضامن، مسئولیت آنها در مقابل طلبکاران و روابط آنها با یکدیگر، تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود. در نام شرکت باید عبارت «شرکت مختلط»‌ ‌و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود .
مدارک شرکت مختلط سهامی برای ثبت:
1)یک نسخه‌ی مصدق از شرکت نامه
2) یک نسخه‌ی مصدق از اساسنامه
3) اسامی مدیر یا مدیران شرکت
4) نوشته‌ای با امضای مدیر شرکت، حاکی از تعهد پرداخت تمام سرمایه و پرداخت واقعی لااقل ثلث از آن سرمایه 5) سوابق مصدق از تصمیمات مجمع عمومی در موارد مذکور در مواد 40 ،41 و 44
6)نوشته‌ای با امضای مدیر شرکت، حاکی از پرداخت تمام سرمایه‌ی نقدی شرکای ضامن و تسلیم تمام سرمایه‌ی غیرنقدی با تعیین قیمت حصه‌های غیرنقدی
7- تعریف شرکت نسبی
شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجاری، تحت نام مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شود و مسئولیت هریک از شرکا به نسبت سرمایه‌ای است که در شرکت گذاشته است. در اسم شرکت نسبی عبارت «شرکت نسبی» و لااقل اسم یکی از شرکا باید ذکر شود؛ در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد؛ بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده عبارتی از قبیل «و شرکا» و «‌و برادران» ضروری است .
مدارک شرکت نسبی برای ثبت:
1) یک نسخه‌ی مصدق از شرکت نامه
2) یک نسخه‌ی مصدق از اساسنامه (اگر باشد)
8- تعریف شرکت تعاونی
به موجب ماده‌ی17 قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران، «شرکت تعاونی، شرکتی است که تمام یا حداقل 51% سرمایه‌ی آن به وسیله‌ی اعضا در اختیار شرکت تعاونی قرارگیرد و وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت، بانک‌ها،‌ شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی کشوری، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای عمومی می‌توانند جهت اجرای بند 2 اصل 43 از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مشارکت، مضاربه، مزارعه، ‌مساقات، اجاره، اجاره به شرط تملیک، بیع شرط، فروش اقساطی و صلح، اقدام به کمک در تأمین یا افزایش سرمایه‌ی شرکت‌های تعاونی نمایند؛ بدون آن که عضو باشند. تبصره: در مواردی که دستگاه‌های دولتی در تأسیس تعاونی، شریک می شوند؛ ظرف مدتی که با موافقت طرفین درضمن عقد شرکت، تعیین خواهد شد؛ سهم سرمایه‌گذاری دولت به تدریج بازپرداخت و صددرصد سرمایه به تعاونی تعلق خواهدگرفت. مطابق ماده‌ی 26 همان قانون: «تعاونی‌های تولیدی، شامل تعاونی‌هایی است که در امور مربوط به کشاورزی، دام داری، ‌دام پروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، ‌عمران شهری و روستایی و نظایر اینها فعالیت می‌نمایند» و به موجب ماده‌ی 27: «‌تعاونی‌های توزیع، عبارتند از تعاونی‌هایی که نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان عضو خود را در چهارچوب مصالح عمومی و به منظور کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها تأمین می‌نمایند». تبصره‌ی ماده‌ی 28: ‌«‌تعاونی‌های موضوع این قانون با رعایت قوانین و مقررات می‌توانند به امر صادرات و واردات در موضوع خود بپردازند».
مدارک شرکت‌های تعاونی برای ثبت: (هر کدام در 4 نسخه)
1) صورت جلسه‌ی تشکیل مجمع مؤسس و اولین مجمع عمومی عادی و اسامی اعضا و هیأت مدیره‌ی منتخب و بازرسان و مدیرعامل شرکت
2) اساسنامه‌ی مصوب مجمع عمومی
3) درخواست کتبی ثبت
4) طرح پیشنهادی و ارائه‌ی مجوز وزارت تعاون
5) رسید پرداخت مقدار لازم التأدیه‌ی سرمایه
6)مدارک دعوت تشکیل اولین جلسه‌ی مجمع عمومی عادی (موضوع بند 2 ماده‌ی 32) 7) موافقت‌نامه‌ی تشکیل شرکت یا اتحادیه ( تبصره‌ی ماده‌ی 51)
8) مجوز ثبت شرکت یا اتحادیه ( بند 28 ماده‌ی 66 و بند 4 ماده‌ی 51)
- اولین هیأت مدیره‌ی منتخب شرکت تعاونی، مکلف است پس از اعلام قبولی با انجام تشریفات مقرر نسبت به ثبت تعاونی اقدام نماید.
- لازم به تذکر است که به موجب مقررات وزارت تعاون، سرمایه‌ی تأمین یا تعهدشده از طرف اعضا در مرحله‌ی تأسیس شرکت، نباید کمتر از 51 درصد کل سرمایه‌ی شرکت باشد و هر تعاونی وقتی ثبت و تشکیل می‌گردد که حداقل یک سوم سرمایه‌ی آن تأدیه و در صورتی که به صورت نقدی و جنسی باشد؛ تقدیم و تسلیم شده باشد. اعضای تعاونی نیز مکلفند مبلغ پرداخت نشده‌ی سهم خود را ظرف مدت مقرر در اساسنامه تأدیه نمایند. (ماده‌ی 21)
رویه‌ی عملی مراحل ثبت
در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها، فرم نمونه‌ی اسناد فوق‌الذکر، موجود است. می‌توان این فرم‌های نمونه را از اداره‌ی مذکور تهیه و تکمیل‌کرده و ذیل تمام اوراق باید توسط همه‌ی شرکا (مؤسسین) امضا شود. سپس هزینه‌ای بابت تعیین نام شرکت به بانک واریز کرده و چند نام،‌ که واژه‌ی بیگانه نبوده، فاقد سابقه‌ی ثبت بوده و دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد؛ انتخاب کرده و به «واحد تعیین نام» ‌اداره‌ی مذکور، معرفی و موافقت آن واحد را درباره‌ی نام تعیین شده اخذ کرده، سپس همه‌ی مدارک به «‌قسمت پذیرش مدارک»‌ اداره‌ی مزبور، تحویل و رسید دریافت می‌شود و موعدی برای گرفتن نتیجه تعیین می‌شود. لازم به تذکر است که امر تعیین نام، فقط در تهران انجام می‌شود و شرکت‌هایی که در سایر شهرها ثبت می‌شوند؛ نیز جهت تعیین نام به تهران معرفی می‌شوند. در صورت کامل بودن مدارک تقدیمی، کارشناس اداره‌ی ثبت شرکت‌ها اقدام به تهیه‌ی پیش‌نویس آگهی ثبت نموده و به متقاضیان ثبت یا یکی از شرکا یا وکیل رسمی شرکت تحویل می‌شود. جهت تعیین حق‌الدرج آگهی باید به «نمایندگی روابط عمومی» ‌مراجعه کرد. لازم به ذکر است درصورتی‌که کارشناس اداره، موضوع شرکت را نیازمند کسب مجوز از مرجع خاصی بداند از مرجع مزبور، استعلام می‌نماید. سپس متقاضی باید مبلغی که بابت حق‌الثبت و حق‌الدرج آگهی، معین می شود؛ ‌به بانک و حساب تعیین‌شده، واریز کند و پس از آن فیش پرداخت حق‌الثبت و حق آگهی را به «‌واحد حسابداری» ‌اداره، تحویل و واحد مذکور، این امر را در ذیل برگه‌ی تقاضانامه، درج می‌کند و بعد مدارک به «واحد ثبت تأسیس و تغییرات» اداره‌ی ثبت شرکت‌ها تحویل و شرکت، ثبت‌می‌شود و امضایی دال بر «برابر بودن ثبت با سند» ‌از شرکا یا وکیل رسمی شرکت، اخذ می‌گردد. سپس دو نسخه آگهی به امضای رئیس اداره رسیده و یک نسخه از تمامی مدارک در پرونده‌ی شرکت، ضبط و نسخه‌ی دوم جهت نگهداری در شرکت به متقاضی داده می‌شود و این سند «سند ثبت شرکت» ‌است. در نهایت، متقاضی، باید یک نسخه از آگهی را به «واحد روابط عمومی» ‌مستقر در اداره‌ی کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی و نسخه‌ی دیگر را به دفتر یک روزنامه‌ی رسمی جمهوری اسلامی ایران واقع در تهران، تسلیم کند. با توجه به ماده‌ی 6 نظامنامه‌ی قانون تجارت وزارت عدلیه و ماده‌ی 197 قانون تجارت در ظرف مدت یک ماه از تاریخ ثبت شرکت، باید خلاصه‌ی شرکت‌نامه و منضمات آن، توسط اداره‌ی ثبت در روزنامه‌ی رسمی جمهوری اسلامی ایران و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت به خرج خود شرکت، منتشر شود.
تذکر1: اظهارنامه‌ی ثبت شرکت از اوراق بهادار بوده که باید از اداره‌ی ثبت شرکت‌ها تهیه شود. برای دریافت اظهارنامه‌ی مزبور باید تقاضانامه‌ای دایر بر قصد تأسیس شرکت، تنظیم شود.
تذکر2: مرجع ثبت شرکت‌ها در تهران «اداره‌ی ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی»‌ که از دوایر اداره‌ی ثبت اسناد و املاک است؛ می‌باشد و در خارج از تهران‌ «‌اداره‌ی ثبت اسناد و املاک» مرکز اصلی شرکت و نقاطی که اداره یا دایره‌ی ثبت اسناد وجود ندارد؛ دفترخانه‌ی اسناد رسمی و اگر مرجع مذکور، وجود نداشته‌باشد؛ دفتر دادگاهِ محل است. در صورت اخیر باید تا سه ماه پس از تأسیس اداره یا شعبه‌ی اسناد در محل مذکور، شرکت را در دفتر ثبت اسناد، به ثبت رساند. (تبصره و ماده‌ی 2 نظامنامه‌ی قانون تجارت وزارت عدلیه)
تذکر3: شرکت‌نامه‌ی مذکور باید به صورت رسمی باشد. شرکت‌نامه نیز حاوی اطلاعات مذکور در فرم تقاضانامه است. به موجب ماده‌ی 5 قانون طرح اصلاحی آیین‌نامه‌ی ثبت شرکت‌ها مصوب شهریور ماه 1340، اداره‌ی ثبت شرکت‌ها در تهران و دوایر ثبت شرکت‌ها در شهرستان‌ها، در ثبت شرکت‌نامه، قائم‌مقام دفترخانه‌های اسناد رسمی هستند و از این¬رو برای تنظیم شرکت‌نامه‌ی رسمی، نیاز به مراجعه به دفترخانه‌ی اسناد رسمی نیست.
تذکر4: در صورت‌جلسه‌ی مذکور، نکات ذیل درج می‌گردد: ‌زمان تشکیل جلسه، ‌تصریح به اینکه اساسنامه، اظهارنامه و شرکت‌نامه به تصویب و امضای کلیه‌ی شرکای شرکت رسیده است؛ تعیین و تصریح اعضای هیأت مدیره و مدت مدیریت آنها، تعیینِ دارندگانِ حق امضای اسناد تعهدآور شرکت، تصریح به اینکه اعضای مدیر با امضای صورت‌جلسه‌ی مذکور، ‌قبول سِمت می‌نمایند؛ تصریح به مبلغ سرمایه‌ی شرکت و پرداخت آن از طرف کلیه‌ی شرکا و تحویل آن توسط مدیرعامل و اقرار مدیرعامل به وصول سرمایه‌ی شرکت، تعیین شخصی برای انجام کارهای لازم برای ثبت شرکت.
منابع
1) دمرچیلی، محمد، حاتمی، علی و قرائی، محسن (1381). قانون تجارت در نظم حقوقی کنونی، چاپ دوم، انتشارات میثاق عدالت،.
2) عرفانی، محمود (1381). حقوق تجارت، جلد دوم، نشر میزان.
3) عرفانی، محمود (1370). قوانین تجارت، انتشارات جهاد دانشگاهی.
 

middbox

کاربر بیش فعال
خواهش ميكنم دوست عزيز ...
منظورم اين بود كه اگه كسي راجع به انواع مراحل اداري شركت چيزي ميدونه كه ممكنه بدرد بقيه هم بخوره بگه...
مثلا مراحل شركت در يك مناقصه ، و يا روال كار اداري كه ممكنه براي شركت پيش بياد
ممنون ميشم اگه كسي ميدونه اطلاع رساني كنه
 

sarmashigh

عضو جدید
برای شرکت در مناقصه باید رتبه بندی کنین توی برنامه و بودجه سابق (معاونت فنی استانداری های حال حاضر)
ظاهرا الان اینترنتی شده و از طریق وب ثبت نام می کنن و مدارک رو میفرستن قبلا از طریق انجمن (سندیکای سابق) شرکتهای ساختمانی و تاسیساتی و راهسازی استانها میفرستادن
 

sarmashigh

عضو جدید
برای رتبه بندی (برای اولین بار) باید مدارک فقط یک نفر از اعضای شرکت (سهامداران) برای رسیدن به حد نصاب استفاده کرد یا قراردادهایی که شرکت قبلا بصورت دسته دو یا سه انجام داده
 

sarmashigh

عضو جدید
بعد از مراحل ثبت نام و اعلام درخواست رتبه بندی بهتون وقت میدن تا مدارک رو بررسی کنن و نتیجه رو بهتون بگن و یکم زمانبره
 

sarmashigh

عضو جدید
بعد از قبول رتبه بندی و ارسال گواهی رتبه از استانداری اگه بخواین تو کارهای کوچک که به صورت ترک تشریفات انجام میشن شرکت کنین باید به سازمانها و اداراتی که مرتبط با رتبه تون هستن اعلام آمادگی کنین و منتظر ارسال دعوتنامه و یا استعلام قیمت بمونین
 

sarmashigh

عضو جدید
اگر هم بخواین توی کارهای بزرگتر که فراخوان شرکت در مناقصه میدن یا فراخوان ارزیابی کیفی مناقصه گران میدن شرکت کنین باید به سایت شرکت ها و سازمان های مرتبط رفته یا روزنامه بخرید (زود زود) و روش پیشرفته و علمی ترش، در شرکتهای خدماتی که این نوع سرویس ها رو میدن هزینه پرداخت و ثبت نام کنین تا براتون هر روز از طریق ایمیل یا وب سایت مناقصه هایی که فراخوان داده میشن رو بهتون اعلام کنن تا اونها رو بررسی کنین و در هر کدوم که مایل بودید شرکت کنین


اگه سوالی داشتین در خدمتم
 

middbox

کاربر بیش فعال
اگر هم بخواین توی کارهای بزرگتر که فراخوان شرکت در مناقصه میدن یا فراخوان ارزیابی کیفی مناقصه گران میدن شرکت کنین باید به سایت شرکت ها و سازمان های مرتبط رفته یا روزنامه بخرید (زود زود) و روش پیشرفته و علمی ترش، در شرکتهای خدماتی که این نوع سرویس ها رو میدن هزینه پرداخت و ثبت نام کنین تا براتون هر روز از طریق ایمیل یا وب سایت مناقصه هایی که فراخوان داده میشن رو بهتون اعلام کنن تا اونها رو بررسی کنین و در هر کدوم که مایل بودید شرکت کنین


اگه سوالی داشتین در خدمتم

دوست عزيز ممنون از توضيحات خوبتون: با مناقصه هايي كه از قبل طرف حساب رو انتخاب ميكنن بايد چيكار كرد راهي هست كه بشه با اين معضل مقابله كرد؟

و بعد از برنده شدن يك مناقصه چه روال كاري اي بايد طي بشه؟
 

sarmashigh

عضو جدید
دوست عزيز ممنون از توضيحات خوبتون: با مناقصه هايي كه از قبل طرف حساب رو انتخاب ميكنن بايد چيكار كرد راهي هست كه بشه با اين معضل مقابله كرد؟

و بعد از برنده شدن يك مناقصه چه روال كاري اي بايد طي بشه؟

متوجه منظورتون از انتخاب طرف حساب از قبل نشدم

در مورد مناقصه هم باید بگم که برای شرکت در مناقصه یک ضمانتنامه به مبلغ حدود نیم درصد مبلغ برآورد اولیه باید ارائه داد که می تونه ضمانتنامه بانکی یا وثیقه ملکی و یا پول نقد به مقدار همان مبلغ باشه که در صورت برنده شدن در مناقصه شرکت مربوطه جانزنه و اگه نسبت به عقد قرارداد اقدام نکنه ضمانتنامه اش بره بانک یا پولش ضبط بشه
بعد از عقد قرارداد این ضمانت به پیمانکار مسترد میشه
 

sarmashigh

عضو جدید
برای عقد قرارداد پیمانکار باید یک ضمانتنامه برای تضمین انجام تعهدات به مبلغ 5 درصد مبلغ قرارداد (برآورد اولیه * ضریب پیشنهادی) ارائه دهد
برای دریافت پیش پرداخت نیز باید ضمانت نامه ای به مبلغ پیشپرداخت ارائه کرد
کلیه این ضمانتنامه ها در صورت بانکی بودن باید توسط پیمانکار در موعد مقرر تمدید گردند
مبلغ پیش پرداخت از هر یک از صورت وضعیت ها به درصد پرداخت شده کسر می گردد تا در آخر سر مستهلک گردیده و ضمانت نامه آزاد گردد
 

sarmashigh

عضو جدید
برای اطلاعات بیشتر شرایط عمومی پیمان رو براتون میذارم تا استفاده کنین
کلیه پیمانهای منعقد شده استوار بر این موافقتنامه و شرایط عمومی هستن
البته هر قرارداد یک مجموعه شرایط خصوصی دتره که بنا به شرایط دستگاه مناقصه گذار یا اجرایی و یا شرایط کاری متفاوت هستش
 

middbox

کاربر بیش فعال
آشنایی با انواع قرارداد ها بصورت فشرده

آشنایی با انواع قرارداد ها بصورت فشرده

:)
1 - قرارداد های کلید در دست یا کلید گردان turn – key contracts

واگذاری مسئولیت طرح واجرا به پیمانکار تا مرحله بهره برداری بدون نهاد دستگاه نظارت با قیمت های مشخص

2 - قرارداد های طرح و ساخت design – build contracts

واگذاری مسئولیت طرح واجرا به پیمانکار با اختلاف اینکه طراحی اولیه توسط کارفرما صورت پذیرفته است

3 - قرارداد های طراحی و مدیریت ( DM ( design Managemen

واگذاری مسئولیت مدیریت طرح واجرا مشابه قراردادهای مدیریت طرح ( عامل چهار )

4 - قرارداد های پیمان مدیریت ( MC ( Management Contracting

واگذاری کلیه اختیارات کارفرمایی به پیمانکار در حوزه طراحی ،اجرا ،مالی وفنی با در نظر گرفتن حق الزحمه ثابت یا درصدی

5 - قرارداد های مدیریت اجرایی ( CM ( Construction Management

واگذاری مسئولیت انجام امور اجرایی به پیمانکاران ساخت

6- قرارداد با قیمت کلی Lump Sum contracts

عقد قرارداد اجرایی با قیمت ثابت بر اساس مشخصات فنی تعریف شده از قبل


7 - قرارداد های فهرست بهایی Unit Price Contracts

عقد قرارداد اجرایی بر اساس فهرست بهای مشخص


8 - قرارداد های با حق الزحمه مقطوع Cost Plus Contracts

عقد قراردادهای انجام کار با حق الزحمه درصدی روی هزینه های تمام شده بصورت :
هزینه به علاوه درصد ثابت برای حق الزحمه
Cost Plus Fixed Percentage


هزینه به علاوه حق الزحمه ثابت ( مقطوع )
Cost Plus Fixed Free
هزینه به علاوه حق الزحمه درصدی متغیر
Cost Plus Variable Percentage
هزینه بر اساس بر آورد مطلوب
Target Estimate

9 - قرارداد های اجرایی با قیمت تضمین شده
Guaranteed maximum price

عقد قراردادهای سقف مشخص و کنترل شده هزینه علی رغم تعریف مشخصات فنی ثابت

10 - قرارداد های مهندسی ، تدارک و اجرا
(EPC ( Engineering Procurement Construction

عقد قراردادهای انجام مراحل مختلف پروژه اعم از طراحی ومهندسی ، تدارک وتامین کالا، تجهیزات ومصالح ، انجام عملیات اجرایی ، نصب وراه اندازی بصورت توامان وبا شرایط خاص که می تواند به روش های زیر هم صورت گیرد :
مهندسی ،تدارک کالا وتجهیزات (EP ( Eng .procurement
مهندسی ،تدارک ، مدیریت اجرا (EPCM ( E.P.Const.Manage
مهندسی ،تدارک ، اجرا ونصب ( EPCI ( E. P. Cons. Install
مهندسی ،تدارک ونظارت اجرا ( EPCS ( E.P.Cons. Supervi
مهندسی ،تدارک و برنامه ریزی ساخت ( EPMS( E.P.Manaufa.Sched
مهندسی ،تدارک و برنامه ریزی تولید ( EPPS( E.P.Production .Sch

11 - قرارداد های بیع متقابل Buy _ Back Contracts

عقد قرارداد با سرمایه گذاری سرمایه گذا رخارجی و مفاصا حساب سرمایه گذار از طریق کالا وخدمات تولیدی پروژه

12 - قرارداد های واگذاری امتیاز ( Bot ( Build Operate Transfer
واگذاری امتیاز سرمایه گذاری ، طراحی ، اجرا ، بهره برداری ، فروش محصولات و باز پرداخت هزینه ها و نهایتا واگذاری پروژه در شرایط مطلوب به طرف ، به صورت های :
ساخت ، بهره برداری و واگذاری BOT
ساخت ، مالکیت ، بهره برداری و واگذاری BOOT
طراحی ، ساخت ، بهره برداری DBO
طراحی ، ساخت ، بهره برداری و واگذاری DBOT
ساخت ، مالکیت ، بهره برداری BOO
ساخت ، واگذاری ، بهره برداری BTO
طراحی ، ساخت ، تامین منابع ، بهره برداری DBFO
 

middbox

کاربر بیش فعال
مديريت طرح هاي عمراني

مديريت طرح هاي عمراني

سلام داشتم اينترنت رو جستجو ميكردم به اين كتاب برخورد كردم بنظرم كتاب جامعي بود در رابطه با نحوه كار شركتهاي عمراني اميدوارم مورد استفاده خوبي باشه...





یک کتاب فارسی در 657 صفحه از انتشارات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در پاییز سال 1382 به حجم 11.6 مگابایت در قالب pdf :
این کتاب شامل موارد زیر است:
مراحل شکل گیری طرحهای عمرانی
کارفرما، مدیر طرح (عامل چهارم) ، مشاور، پیمانکار، ذیحساب
مناقصه و انواع قراردادهای اجرایی
نیروی انسانی، ماشین آلات ساختمانی و کنترل هزینه
برنامه ریزی و روشهای کنترل پروژه
خلاصه ای از وظایف مدیریت و بخشهای متشکل کارگاهی
نگاهی اجمالی به مهندسی ارزش
به پیوست موارد زیر نیز در کتاب وجود دارد:
نظام فنی و اجرایی طرحهای عمرانی کشور
دستورالعمل نحوه تکمیل و تنظیم موافقتنامه، شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیمانها
شرایط عمومی پیمان
شرایط خصوصی پیمان
دستورالعمل نحوه تعدیل آحاد بهای پیمانها و محاسبه مابه التفاوت بهای آهن آلات و سیمان
پیمان مدیریت، شرایط خصوصی پیمان مدیریت یا تعهدات خاص پیمانکار مدیریت
فرمهای مخصوص اظهارنامه بیمه
اسناد مناقصه
شرح خدمات مشاوره برای کارهای ساختمان
آیین نامه حفاظتی و ایمنی 1350 کارگاههای ساختمانی مصوب 3 مرداد شورایعالی حفاظت فنی
فرمهای نمونه برای تنظیم صورت وضعیت و سایر اقدامات متره و برآورد مالی و نحوه محاسبه مدت پیمان
قرارداد خدمات مدیریت طرح (عامل چهارم )
نظام جامع برنامه ریزی و کنترل پروژه
دستورالعمل ارجاع کار و انعقاد قرارداد با واحدهای خدمات مهندسی ارزش
آیین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران ساختمانی، تاسیساتی، تجهیزاتی، و ضوابط نحوه ارجاع کار به آنها

منبع: نامعلوم
 

siroskhan

عضو جدید
درخواست راهنمایی برای شروع کار پیمانکاری ساختمان

درخواست راهنمایی برای شروع کار پیمانکاری ساختمان

من میخوام وارد کار پیمانکاری ساختمان بشم و البته سابقه ی 3 ساله هم در اجرای ساختمان بتن آرمه دارم.(البته به عنوان جانشین مجری).
در حال حاضر نمیتونم توی امتحان نظام مهندسی شرکت کنم (چون امتحان آبان امساله و من بخاطر اینکه بهمن 90 فارغ شدم چند ماه سنواتم کمه). از اون طرف هم درآمد نظام مهندسی همچین آش دهن سوزی نیست که بخاطر عدم صلاحت جهت شرکت در آزمونش , بخوام گریه کنم و توی سر خودم بزنم و حسرت بخورم.
حالا میخوام تا وقتیکه سال آینده پروانه بگیرم , عجالتا یه کار پیمانی وردارم.
حالا از اون دسته از دوستانیکه اطلاعاتی در رابطه با سود و ضرر پمانکار دارن خواهش میکنم هر چی میدونن اینجا مطرح کنن و مخلصشونم هستیم.
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
من میخوام وارد کار پیمانکاری ساختمان بشم و البته سابقه ی 3 ساله هم در اجرای ساختمان بتن آرمه دارم.(البته به عنوان جانشین مجری).
در حال حاضر نمیتونم توی امتحان نظام مهندسی شرکت کنم (چون امتحان آبان امساله و من بخاطر اینکه بهمن 90 فارغ شدم چند ماه سنواتم کمه). از اون طرف هم درآمد نظام مهندسی همچین آش دهن سوزی نیست که بخاطر عدم صلاحت جهت شرکت در آزمونش , بخوام گریه کنم و توی سر خودم بزنم و حسرت بخورم.
حالا میخوام تا وقتیکه سال آینده پروانه بگیرم , عجالتا یه کار پیمانی وردارم.
حالا از اون دسته از دوستانیکه اطلاعاتی در رابطه با سود و ضرر پمانکار دارن خواهش میکنم هر چی میدونن اینجا مطرح کنن و مخلصشونم هستیم.

درود بر شما ........

الان که پروژه های دولتی ........ میشه گفت نیمه تعطیل هستش............
ساخت و ساز در حوزه مسکن ، بساز و بفروشها ............هم اینطور گله میکنن.........که قیمتهای مسکن خوب هستش ............اما خرید و فروش اصلا نمیشه ............. همین کارشون رو راکد کرده ............و تا واحدهایی که درست کردن رو نفروشن ......... پروژه جدید رو شروع نمی کنن...........
الان هم بانکها .............شروع کردن به وام دادن به مردم ............تا بلکه بازار یک تکونی بخوره ...........
- البته با تمام این تفاسیر اگه سرمایه دارین ...........ساخت و ساز کنید و چند واحد بسازید ........ مطمئنا این اوضاع زیاد دوام نخواهد اورد ....................
 

siroskhan

عضو جدید
درود بر شما ........

الان که پروژه های دولتی ........ میشه گفت نیمه تعطیل هستش............
ساخت و ساز در حوزه مسکن ، بساز و بفروشها ............هم اینطور گله میکنن.........که قیمتهای مسکن خوب هستش ............اما خرید و فروش اصلا نمیشه ............. همین کارشون رو راکد کرده ............و تا واحدهایی که درست کردن رو نفروشن ......... پروژه جدید رو شروع نمی کنن...........
الان هم بانکها .............شروع کردن به وام دادن به مردم ............تا بلکه بازار یک تکونی بخوره ...........
- البته با تمام این تفاسیر اگه سرمایه دارین ...........ساخت و ساز کنید و چند واحد بسازید ........ مطمئنا این اوضاع زیاد دوام نخواهد اورد ....................

سود و ضررش چی ؟ یالان متری چند میگیرن پیمانکارای ساختمون؟
 

Similar threads

بالا