آشنائی با مدارک CCNA و نحوه اخذ آن

luca_toni

عضو جدید
شركت سیسكو (Cisco Systems) یك شركت آمریكایی تولیدكننده تجهیزات شبكه است كه مركز آن در شهر سن‌خوزه در ناحیه معروف به دره سیلیكونی در ایالت كالیفرنیا جای دارد.
این شركت محصولات مربوط به شبكه و ارتباطات را طراحی می‌كند و محصولات خود را با سه نام تجاری: سیسكو، لینك‌سیس(LinkSys) و ساینتیفیك آتلانتا (Scientific Atlanta) به فروش می‌رساند.
در آغاز، سیسكو فقط مسیریاب‌(Router)‌‌های چند پروتكل تولید می‌كرد، ولی امروز محصولات سیسكو را در همه جا از اتاق نشیمن گرفته تا شركت‌های ارایه‌دهنده خدمات شبكه می‌توان پیدا كرد.
شركت سیسكو هم اكنون با 51,480 كارمند، دارای بازده 48/28 میلیارد دلار در سال 2006 و سود خالص 58/5 میلیارد دلار است. شركت سیسكو در سال‌2003 موفق به دریافت جایزه ریاست جمهوری “ران براون” برای كیفیت عالی در روابط كارمندان و جامعه گردید.
معاون ارشد شركت سیسكو یك ایرانی‌تبار به نام محسن معظمی است. “لن بزاك” و “سندی لرنر” (دارای مدرك لیسانس از دانشگاه ایالتی كالیفرنیا، فوق‌لیسانس اقتصادسنجی از دانشگاه كلرمونت و فوق‌لیسانس علوم كامپیوتر از دانشگاه استنفورد)، زوجی كه در بخش كامپیوتر دانشگاه استنفورد كار می‌كردند، سیسكو را در سال 1984 تاسیس كردند.
بزاك نرم‌افزار مسیریاب‌های چند پروتكل را كه توسط “ویلیام یاگر” (یك كارمند دیگر كه كار را سال‌ها پیش از بزاك آغاز كرد) نوشته شده بود، تكمیل كرد. با وجود این كه سیسكو نخستین شركتی نبوده كه مسیریاب طراحی و تولید می‌كند، اما اولین شركتی بود كه یك مسیریاب چند پروتكل موفق تولید كرده كه اجازه ارتباط میان پروتكل‌های گوناگون شبكه را می‌دهد.
از زمانی كه پروتكل اینترنتIP به یك استاندارد تبدیل شد، اهمیت مسیریاب‌های چند پروتكل كاهش یافت. امروزه بزرگترین مسیریاب‌های سیسكو برای هدایت بسته‌های IP و فریم‌هایMPLS طراحی شده‌اند. در ‌1990 ، شركت به سهامی عام تبدیل شد و سهام آن در بازار بورسNASDAQ عرضه گردید. بزاك و لرنر با دریافت‌ 170 میلیون دلار از شركت جدا شدند. زمان انفجار اینترنت در 1999، سیسكو شركت سرنت (Cerent) واقع در كالیفرنیا را به‌قیمت ‌7 میلیارد دلار خرید. این شركت گرانترین خرید سیسكو در آن زمان بود (تنها خرید گرانتر مربوط به ساینتیفیك آتلانتا است). در اواخر مارس2000، سیسكو با ارزش مالی بالغ بر 500 میلیارد دلار ارزشمندترین شركت جهان به‌شمار می‌آمد و در سال‌2007، با ارزشی بالغ بر‌165میلیارد دلار همچنان یكی از ارزشمندترین شركت‌ها بوده است.
سیسكو با خرید شركت‌های دیگر، توسعه داخلی و همكاری با دیگر شركت‌ها، به بازار بسیاری از دیگر قطعات شبكه (مانند سوییچینگ اترنت (Ethernet)، دسترسی از راه دور، مسیریاب‌های شعبه‌ای، شبكه خودپرداز بانك‌ها (ATMs)، امنیت، دیواره آتش، تلفن اینترنتی و …) دست یافته است. در سال‌2003، سیسكو شركت خوشنام Linksys، تولیدكننده سخت‌افزار شبكه‌های كامپیوتری را خرید و آن را به برترین تولیدكننده قطعات مربوط به كاربران عادی تبدیل كرد.
سیسكو و برگزاری دوره‌های شبكه‌ای‌
شركت سیسكو مدارك گوناگونی را در سطوح و شاخه‌های متفاوتی ارایه می‌‌كند. هر كدام از مدارك سیسكو، حوزه خاصی از مفاهیم شبكه‌ای را پوشش می‌دهد. این شرکت برای معرفی بهتر سطوح مدارك خود، هرم‌هایی‌ را ترسیم كرده است كه در راس هر یك از آنها، بالاترین مدرك و در قاعده هرم، مدرك ورودی شركت بیان شده است.
سیسكو و مدارك آن بر پایه استانداردهای عالی و بین‌المللی بنا نهاده شده و بنابراین اخذ هر یك از مدارك سیسكو، چه برای متخصصان و مدیران شبكه و چه برای شركت‌ها و سازمان‌هایی كه قصد استخدام افراد متخصص را دارند، ارزشمند است.
سیسكو به‌منظور تعلیم افراد برای طراحی و نگهداری شبكه‌های كامپیوتری در 150 كشور جهان مراكز آموزشی بر پا كرده ‌است. مدارك شركت سیسكو در سه سطح به دانشجویان عرضه می‌گردد و گذراندن هر سطح پیش‌نیاز تحصیل در سطوح بالاتر سطح است.
مدارك سطح همكار(Associate)
نخستین گام در شبكه‌های سیسكو با این سطح برداشته می‌شود، همچنین در این سطح یك مدرك موقت، به‌نام مدرك CCNET، برای كسانی كه با مشاغل ساده‌تر ارتباط دارند، در نظر گرفته شده است. مدارك سطح همكار در حقیقت آغاز كار با شبكه است و دانشجویان این دوره‌ها در حقیقت كارآموز به‌شمار می‌آیند.
مدارك حرفه‌ای (Professional)
این سطح از مدارك، مدارك تكمیلی شركت سیسكو است و دارنده این مدارك در رده نیروهای متبحر و ماهر به‌شمار می‌آید.
مدارك تخصصی(Expert)
دستیابی به این سطح از مدارك شركت سیسكو بالاترین مرحله برای متخصصین و افراد حرفه‌ای در شبكه است و افراد پس از اخذ این گواهینامه به عنوان متخصص و استاد شناخته می‌شوند.
دانشجویان با اخذ این مدرك، دروازه سیسكو را بر روی خود می‌گشایند و خود را برای صعود از پله‌های پیشرفت و تخصص شبكه‌ای آماده می‌كنند. مدركCCNA در گروه نصب و پشتیبانی و نگهداری شبكه‌ها جای می‌‌گیرد و دارندگان این مدرك این قدرت و توانایی را خواهند یافت كه شبكه‌های كوچك و متوسط (100 و كمتر كاربر) را نصب، پیكربندی و راه‌اندازی كنند.
- دوره CCNA
- دوره CCDA
- دوره CCNP
- دوره CCDP
دوره CCNA
سطح تخصص: آشنایی(Associate)
در قاعده هرم سیسكو جای گرفته و نخستین سطح مهارتی سیسكو، یعنی سطح آشنایی و مقدمات است. دانشجویان با اخذ این مدرك، دروازه سیسكو را بر روی خود می‌گشایند و خود را برای صعود از پله‌های پیشرفت و تخصص شبكه‌ای آماده می‌كنند. مدركCCNA در گروه نصب و پشتیبانی و نگهداری شبكه‌ها جای می‌‌گیرد و دارندگان این مدرك این قدرت و توانایی را خواهند یافت كه شبكه‌های كوچك و متوسط (100 و كمتر كاربر) را نصب، پیكربندی و راه‌اندازی كنند.
دارندگان این مدرك، این توانایی‌ها را به‌دست می‌آورند:
افزایش دانش و توانایی‌ها و تجربیات شبكه‌ای و تضمین موقعیت شغلی‌
پیاده‌سازی سرویس‌های تلفنی برای شبكه‌های كوچك‌
راه‌اندازی و پیكربندی و مدیریت شبكه‌های محلی (LAN) ساده با تجهیزات سیسكو
برگزیدن یكی از سرویس‌هایWAN، با توجه به نیاز شبكه و پیاده‌سازی و مدیریت كلی آن‌
رفع اشكالات موجود در LAN وVLAN
آشنایی و مهارت كلی با سیستم عامل روتر (IOS) شامل :
اجرای فرمان‌هایی همچون به‌روزرسانی، پشتیبان‌گیری، دانلود نرم‌افزار ومدیریت IOS
تشریح فرمان‌های مسیریاب، مانند تعیین رمز عبور و استفاده از فرمان راهنمایی مسیریاب.
دریافت این مدرك، به اخذ مدرك دیگری نیاز ندارد، ولی بهتر است كه دانشجو با این مفاهیم آشنایی كلی داشته باشد:
با گذرانیدن دوره Network+ (یكی از دوره‌های(CopmTIA ، برای آشنایی پایه‌ای با مفاهیم اصلی شبكه
آشنایی كلی با لایه های OSI
- آشنایی با توپولوژی و همبندی شبكه‌
- آشنایی با پروتكلTCP/IP و اصول شبكه‌‌بندی (Subnetting)
- آشنایی كلی با تجهیزات سخت‌افزاری شبكه مانند: سوییچ، هاب و سخت‌افزار كامپیوتر
-‌6 ماه تا یك‌سال تجربه كاری در یك شبكه كوچك.
 
آخرین ویرایش:

luca_toni

عضو جدید
دوره CCDA
سطح تخصص : آشنایی (Associate)
Cisco Certified Design Associate) CCDA) تضمین‌كننده دانش طراحی و مهندسی شبكه‌های كوچك اداری است. دارندگان این مدرك توانایی بنیادی برای طراحی و نصب شبكه‌های كوچك سیسكو ( 100 یا كمتر ایستگاه‌های كاری) را خواهند داشت و با استفاده از تجهیزات مسیریاب و سوییچ قادر به پیاده‌سازی LAN و WAN و سرویس‌های Dial Access برای شركت‌ها و سازمان‌های گوناگون خواهند بود. همچنین قادر به ارزیابی راه‌حل‌هایی برای رفع اشكالات مربوط به انتقال ترافیك صوت بر روی شبكه خواهند بود.
این مدرك پیش‌نیازی ندارد، اما اخذ مدرك CCNA پیش از آن سفارش شده است.

دوره CCNP
سطح تخصص: Professional
CCNP یك مدرك رده بالای مهندسی شبكه است. افرادی كه این مدرك را دریافت دارند، خواهند توانست شبكه‌های بزرگ كامپیوتری با یكصد تا بیش از پانصد كامپیوتر را نصب، پیكربندی و عیب‌یابی كنند. این دسته از شبكه‌ها كه اغلب در كارخانجات صنعتی بزرگ، مراكز بزرگ بازرگانی و همچنین سازمان‌های بزرگ مستقر هستند و برخلاف شبكه‌های محلی كوچك و شبكه‌های دفتری به‌دلیل نوع استفاده افزایش شمار كاربران و نقشی كه در پیشبرد اهداف نهایی آن سازمان ایفا می‌كنند، از حساسیت و اهمیت حیاتی برخوردار است. بنابراین، كسانی كه با دریافت مدرك CCNP پا به عرصه كار با این‌گونه شبكه‌ها می‌گذارند، نسبت به دارندگان مدارك دیگر (مانند(CCNA ، اهداف بزرگتر و به‌دنبال آن مشكلات و دردسرهای بیشتری را پیش‌رو دارند. در عوض، این افراد از دیدگاه جایگاه شغلی در رده‌های بالاتر و از دیدگاه حساسیت نقشی كه به‌عهده دارند، دارای مسوولیتی بزرگتر و از دیدگاه درآمد، وضعیتی مطلوبتر از دیگر دست‌اندركاران طراحی و نصب شبكه دارند.
ه‌طوركلیCCNP مدركی است كه چیزی را برای دستیابی داوطلب به فناوری‌های روز شبكه‌های بزرگ، كم نمی‌گذارد. مباحث پرشماری كه در این دوره مطرح می‌شود، به‌صورت همه جانبه، هر گونه فناوری در زمینه شبكه‌های یاد شده را بررسی می‌كند و در این راه هر مساله مهمی (مانند: امنیت، كیفیت سرویس(QoS) ، شبكه‌های اختصاصی مجازی(VPN) و فناوری‌های ‌پهن‌باند) را به‌تفصیل مطرح می‌سازد.
داوطلبان دریافت مدركCCNP باید نخستین قاعده هرم تحصیلی شركت سیسكو، یعنی مدركCCNA، را (كه مربوط به شبكه‌های محلی كوچك می‌شود) گذرانیده باشند. شخصی كه به دریافت مدرك CCNP نایل می‌شود، از دیدگاه رده شغلی در میان همه شغل‌هایی كه مربوط به مهندسی شبكه به‌ویژه نصب و راه‌اندازی شبكه با استفاده از تجهیزات سیسكو می‌شود، در رده دوم یعنی پس از مدرك CCIE كه مربوط به مشاوران حرفه‌ای سیسكو است، قرار می‌گیرد. این بدان معنا است كه شخص دارندهCCNP می‌تواند فاصله مقام خود را با ارشد‌ترین سطح كارشناسی شبكه به یك گام برساند.
كارشناس شبكه با ارتقای مدرك خود از CCNA بهCCNP نه‌تنها تسلط خود بر مباحث مربوط به شبكه‌های LAN وDial up را افزایش می‌دهد، بلكه از محدوده شبكه‌های محلی با كاربرد كوچك خارج شده و توانایی خود را در راه‌اندازی شبكه‌های WAN تثبیت می‌كند.
برای كسب مدركCCNP شركت در 4 دوره آموزشی و گذرانیدن موفقیت‌آمیز آزمون‌های هر كدام از آن‌ها الزامی است. مواد این دوره عبارت است از:
1- ساخت شبكه‌های عادی سیسكو (BSCI)
در این دوره، نحوه اتصال و استفاده از مسیریاب‌های سیسكو در شبكه‌های LAN و WAN برای سایت‌های متوسط تا بزرگ آموزش داده می‌شود. در این دوره مباحث جامعی در زمینه پروتكل‌های EIGRP،BGP ، EGP،OSPF و ISIS مطرح شده و داوطلبان با دو نوع پروتكل مسیریابی به‌نام‌های Distance Vector وLink State آشنا می‌شوند. در پایان این دوره، داوطلب می‌تواند سرویس‌هایIOS مناسب یك مسیریاب سیسكو را انتخاب و راه‌اندازی كند.2 - ساخت شبكه‌های چند لایه سیسكو(BCMSN)
در این دوره، شیوه ایجاد یك فضای شبكه بر پایه فناوری سوییچینگ چند‌لایه در سرعت‌های بالای اترنت(Ethernet) به مدیران شبكه‌ها آموزش داده می‌شود. این دوره شامل مفاهیم مسیریابی و سوییچینگ و فناوری‌های لایه دو و سه است. داوطلبان پس از طی این دوره خواهند توانست یك فضای سوییچینگ چندلایه را برپا ساخته و به كنترل ترافیك شبكه با استفاده از سیستم‌های تشخیص هویت لایه‌های گوناگون بپردازند.3 - ساخت شبكه‌های راه‌دور(BCRAN)
در این دوره، داوطلب چگونگی پیكربندی و عیب‌یابی شبكه‌هایی را كه در جاهای دیگر ایجاد شده و از طریق فناوری راه‌دور(Remote) به سایت مركزی دسترسی دارند، فرا می‌گیرد. همچنین حالت عكس این كار یعنی دسترسی راه‌دور به سایت مركزی با مصرف كمترین پهنای‌باند نیز در این دوره مورد بحث قرار می‌گیرد. به‌طور كلی در BCRAN به شبكه‌های WAN توجهی ویژه می‌شود و روش پیكربندی تجهیزات سیسكو و برقراری ارتباط بهینه بین سایت مركزی و دیگر شعبه‌ها و مسایل مربوط به كیفیت سرویس(QOS) در یك شبكه WAN تشریح می‌گردد.
این دوره به‌ویژه برای مدیران شبكه‌ها كه مسوول اجرا و عیب‌یابی زیرساخت یك شبكه WAN هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است.
4 - پشتیبانی و عیب‌یابی شبكه(CIT)
در این دوره، داوطلب چگونگی عیب‌یابی كامپیوترهای‌ سرویس‌گیرنده یا سرویس‌دهنده را، كه تحت پروتكل‌های گوناگون به‌هم متصل گشته‌اند و از سوییچ‌ها و مسیریاب‌های سیسكو استفاده می‌كنند، فرا می‌گیرد. بنابراین با گذرانیدن این دوره، می‌توان به تحلیل و شناسایی مشكلات در محیط‌های Fast Ethernet، VLAN، Frame Relay،ISDN BRI و …، پرداخت و مشكلات پیچیده مربوط به سوییچ‌ها و مسیریاب‌های سیسكو را حل كرد.
 
آخرین ویرایش:

luca_toni

عضو جدید
دوره CCDP
Cisco Certified Design Professional
سطح تخصص: Professional
مدركی برای طراحی حرفه‌ای و مسیریابی و سوییچ شبكه‌ها در محیط LAN و WAN با امكان سیستم شماره‌گیری برای شبكه‌های بزرگ است.
دارندگان این مدرك، دانش لازم برای طراحی پیشرفته شبكه‌هایRouted وSwitched كه شامل LAN و WAN و سرویس‌های Dial Access است را دارا هستند. (برای بین100 تا 500 ایستگاه كاری). همچنین توانایی اعمال ماژول‌ها روی مسیریاب‌ها و انتخاب راه‌حل و طرحی مناسب برای محیط‌های كاری متفاوت (كاری، شخصی، شركت‌ها و سازمان‌های گوناگون) را به‌دست خواهند آورد.
داوطلبان برای كسب این مدرك باید دوره‌های مدرك CCNA و CCDA را با موفقیت پشت‌سر گذاشته باشند و اعتبار این مدرك از زمان اخذ آن به‌مدت 3 سال است.
دوره CCIP
Professional Cisco Certified Inetrnetwork
سطح تخصص: Professional
مدرك تخصصی در زمینه فناوری سرویس‌دهی شبكه‌ای است. دارندگان این مدرك صلاحیت لازم در زمینه تخصیصIP در شبكه‌ها را خواهند داشت و با فناوری‌ها و سرویس‌هایی مانند: IP routing ، IP QoS،MPLS وBGP آشنایی پیدا می‌‌كنند. این مدرك تنها به مباحثIP و DSL می‌پردازد و پیش‌نیاز این دوره مدرك CCNA است و اعتبار آن از زمان اخذ نیز به‌مدت 3 سال خواهد بود.
دورهCCSP
Cisco Certified Security Professional
سطح تخصص: Professional
این مدرك در زمینه مفاهیم بنیادین و پیچیده حفاظت و امنیت شبكه‌های سیسكو است. دارندگان این مدرك، توانایی مدیریتی در زمینه برقراری راه‌حل‌های امنیتی در شبكه و تجهیزات شبكه‌ای و كاهش ترافیك شبكه را به‌دست خواهند آورد.
داوطلبان برای دریافت این مدرك باید دوره CCNA را با موفقیت پشت‌سر گذاشته باشند و اعتبار این مدرك از زمان اخذ آن به‌مدت‌3 سال است.
دوره CCVP
Cisco Certified Voice Professional
سطح تخصص: Professional
این مدرك بر پایه فناوری اطلاعات پیشرفته بنا نهاده شده و برای كسانی مناسب است كه علاقمند به فناوری صوت بر پایه شبكه هستند. دارندگان این مدرك توان ایجاد راه‌حل‌های تلفنی در شبكه‌های توسعه‌پذیر را خواهند داشت.
پیش‌نیاز این مدرك دوره مدركCCNA یا مدرك ICND است و اعتبار این مدرك از زمان اخذ آن به‌مدت 3 سال است.
پایان مسیر و دورهCCIE
سطح تخصص: Expert
CCNA به‌عنوان نصب و پشتیبانی تجهیزات شبكه‌ای سیسكو و نیز به‌عنوان مدرك ورودی به چرخه مدارك سیسكو است. در همین سطح مدرك CCDA قرار گرفته كه به‌عنوان طراحی مقدماتی و پایه‌ای شبكه‌های سیسكو است. در یك سطح بالاتر، 6 مدرك CCNP، CCDP، CCIP، CCSP و CCVP در لایه میانی این هرم قرار گرفته است و به‌عنوان مدیریت و پشتیبانی شبكه‌های بزرگتر، پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر سیسكو شناخته می‌‌شود. و در نهایت با صعود به راس هرم سیسكو، شاهد پیشرفته‌ترین و بالاترین مدرك ارایه‌شده توسط سیسكو یعنیCCIE خواهیم بود. كه به‌عنوان دكترای حرفه‌ای شبكه است.
این مدرك با این كه پیشرفته‌ترین مدرك شبكه و سیسكو است. اما برای اخذ آن هیچ پیش‌نیازی از طرف سیسكو در نظر گرفته نشده است. اما پیش از اخذ آن بهتر است كه دانشجو3 تا 5 سال سابقه كار و تجربه در شبكه‌های بزرگ و پیچیده داشته باشد.
مدرك CCIE دارای 5 گرایش در زمینه‌های گوناگون است. علاقمندان برای اخذ این مدرك باید یكی از گرایش‌ها را برپایه علاقمندی خود انتخاب كنند و بگذرانند. هركدام از گرایش‌ها دارای یك آزمون نظری و یك آزمون عملی است كه در یكی از نمایندگی‌های سیسكو برگزار می‌‌شود.
1- CCIE Routing Switching
در این دوره، داوطلبان با انواع ارتباطات پیچیده Switching و Routing جهت افزایش پهنای باند، كاهش زمان پاسخ، افزایش كارایی و امنیت آشنا می‌شوند. همچنین نحوه نصب، نگهداری و رفع عیب از بزرگ‌ترین شبكه‌هایLAN ، WAN و سرویس‌های Dial Access را فرا می‌گیرند. مواردی چون Source Rout Briolging و DLSW+ (Data Link Switching) و PIX Firewall از جمله سرفصل‌های مهم این دوره به شمار می‌روند.2- CCIE Security
دوره امنیت در واقع از سال 2001 به سرفصل دروس CCIE اضافه شد كه البته سه سال بعد شركت سیسكو محتوای این دوره را به‌منظور هر چه نزدیك‌تر‌شدن به موضوعات امنیتی و فناوری روز، مورد بازبینی و ویرایش جدید قرارداد. در این دوره، ضمن بررسی انواع پروتكل‌های امنیتی شبكه و نقش سیستم‌عامل‌های مختلف در ارتباط با این پروتكل‌ها، مباحث پیچیده و مهمی چون: سیستم‌های كشف نفوذ (IDS) ، سیستم‌های برقراری امنیت در سطح شبكه‌های بزرگVPN ، پیاده‌سازی و پیكربندی سیستم‌های امنیتی برای شبكه‌های بی‌سیم و پروتكل‌هایEAP ، AES متعلق به آن‌ها، مطرح می‌شود.
3- CCIE Voice
در این دوره، اطلاعات جامعی در مورد تكنولوژی انتقال صوت از طریق پروتكل IP یعنی همان VOIP در محیط‌هایEnterprise از نصب و راه‌اندازی گرفته تا پشتیبانی و رفع عیب عرضه می‌شود. 4- CCIE Service Provider
گذراندن این دوره بیانگر وجود اطلاعات و مهارت‌های فنی در بالاترین سطح آن در زمینه پروتكل IP و كلیه فناوری‌هایی است كه براساس آن بنا شده‌اند: مثلIP Routing ،Qos ،Multicast ،MPLS ،MPLS VPN ، MBGP و مهندسی ترافیك شبكه. به‌علاوه در این دوره، حداقل آخرین اطلاعات تخصصی در یك یا چند زمینه مهم ارایه سرویس‌های دیگر شبكه، مثلDSL ،Optical Cable ،WAN Switching ،Content networking ،IP telephony و Metro Ethernet عرضه می‌شود.5- CCIE Storage Networking
همان‌طور كه از نام این دوره برمی‌آید، سرفصل‌های آموزشی آن مربوط به انواع ادوات و روش‌های ذخیره‌سازی اطلاعات است. از آن‌جا كه مدیریت نگهداری از اطلاعات، مسایل مربوط به نگهداری آرشیو، نسخه‌های پشتیبان، سرعت دسترسی از روی دیسك و امثال آن در محیط‌های Enterprise دارای اهمیت حیاتی است، در این دوره سعی شده انتخاب‌های متفاوت قابل ارایه جهت ذخیره‌سازی اطلاعات در چنین محیط‌های بزرگی همانندFICON ،FCIP ،ISCSI و امثال آن مورد بررسی قرار گیرد.
وضعیت درآمد
بر اساس آماری كه از مجلهCertification در سال 2003 گرفته شده است، داشتن مدركCCNA حدود 7/16 درصد باعث افزایش درآمد شده است. و دارندگان آن به طور متوسط درآمدی سالانه‌ای معادل 48 تا 50 هزار دلار هستند.
مدرك CCNP، در حدود 64 هزار دلار در سال وIP Telephony در حدود 78 هزار دلار در سال درآمد داشته‌اند. با مقاسه درآمد مدارك سیسكو با مدارك مایكروسافت كه در حدود‌43 هزار دلار در سال است. می‌توان به سختی اخذ این مدارك، اعتبار و نیاز آن در سطح بین المللی پی‌برد.
طبق ادعای مسئولان دوره‌های آموزشی سیسكو، این دوره‌ها، به‌ویژه دوره CCIE ، چنان تنظیم شده است كه هرگونه نیاز اشخاصی كه به كسب تخصص در امور شبكه تمایل دارند را برطرف می‌سازد. ضمن این‌كه با تكیه‌ای كه این دوره‌‌ها بر اصول علمی و فنی قضیه دارند، سعی شده است مفاد دروس صرفاً براساس تجهیزات خاصی كه خود شركت سیسكو ارایه می‌دهد بنا نشود و وابستگی كمتری به نوع تجهیزات شبكه‌ای مورد استفاده در هر یك از تكنولوژی‌های مورد بحث دوره‌ها لحاظ شود.
میانگین درآمد دارندگان مدركCCIE در سال 2004 برابر 105 هزار دلار در سال برآورد شده است كه این رقم حاكی از یك افزایش 4/12 درصدی نسبت به سال 2003 است و به همین دلیل نه تنها موقعیت این مدرك را در زمینه میزان افزایش درآمد در سال در بین كلیه مدارك IT در مقام نخست قرار داده، بلكه بیانگر این مسئله است كه اصولاً سطح درآمد هیچ مدركی حتی معتبرترین و مشكل‌ترین مدارك متعلق به شركت‌هایی چون اوراكل، IBM ‌و مایكروسافت، به رقم میانگین یكصدهزار دلار در سال نرسیده است.
همچنین طبق آمار دیگری، مدرك CCIE در زمینه اشتغال‌زایی نیز مقام اول را به خود اختصاص داده و این امر بیانگر این نكته است كه اولا هنوز تعداد زیادی از موقعیت‌های شغلی كه توسط صاحبان این مدرك می‌تواند كسب شود، خالی است و در ثانی وجود چنین افرادی چه در رده مدیریت و چه در رده آموزش افراد، می‌تواند به رونق كسب‌وكار شبكه‌ای برای سایر مدارك و مشاغل مربوط به این حوزه منجر شود.
 

luca_toni

عضو جدید
چگونه مدرک CCNA بگیریم؟
همان طور که می‌دانید این مدرک اولین و پایه مدارک cisco است و پیشنیازی ندارد.
اولین فصل کتاب منبع این دوره، در مورد مفاهیم بسیار اولیه شبکه صحبت می‌کند، اما اگر مدرک network+ را داشته باشید در مورد درک مفاهیم پایه مشکلی نخواهید داشت و به سرعت می‌توانید این فصل را پشت سر بگذارید.
دانشجو در این دوره ابتدا با اصول اولیه شبکه و سیستم‌های مخابراتی آشنا می‌شود و در ادامه نحوه طراحی‌، راه اندازی و عیب‌یابی شبکه‌های کامپیوتری را فرا می‌گیرد.
مطالب، برپایه تجهیزات ساخت شرکت cisco است آموزش داده می‌شود اما به دلیل پایه طراحی این دستگاه‌ها در تمامی شرکت‌ها یکی است، دارنده مدرک cisco می‌تواند با تمامی دستگاه‌ها کار کند.
مدرک ccna به دلیل اینکه پایه مدارک بعدی است از نظر cisco بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل در مرور زمان منابع آن تغییر یافته است.
مدرک ccna تا سال 2004 میلادی دارای دو کتاب منبع بوده که عبارتند از ccna intro و ccna icnd.
در سال 2007 نام کتاب‌ها به همراه قسمتی از مطالب کتاب‌ها تغییر کرد. در روشی که هم اکنون در حال اجرا است شما باید دو کتاب ccent/ccna icnd1 و ccna icnd2را مطالعه کنید. می‌توانید در امتحانات این 2 کتاب به صورت جداگانه و یا یکجا شرکت کنید. با این تفاوت که در حالتی که شما دو کتاب را جداگانه امتحان می‌دهید با قبول شدن در کتاب اول مدرک ccent و پس از قبول شدن در کتاب دوم مدرک ccna را اخذ می‌کنید.
ر سال 2009 تغییراتی رخ داده است. به این صورت که شما مدرک ccent خود را اخذ می‌کنید و برای هر گرایش مدرک ccna مخصوص آن آن گرایش را دریافت خواهید کرد. بطور مثال CCNA(VIOP) ,CCNA(Security و…
حالا می‌خواهیم درباره مطالب هر کتاب صحبت کنیم. در کتاب icnd1 در بخش اول درباره دلیل شبکه کردن کامپیوتر‌ها صحبت می‌کند و سپس در مورد مفاهیم پایه شبکه مانند OSI model‌، TCP/IP و پروتکل‌های آن‌، مفاهیم connection less و connection oriented‌، تکنولوژی‌های مورد استفاده در شبکه‌های WAN اطلاعاتی مطالبی ارائه می‌شود. در فصل‌های بعدی این کتاب در مورد سیستم عامل switch ها و routeهای cisco بحث می‌شود و شیوه اجرا دستورات و راه‌اندازی این دستگاه‌ها را به صورت کامل توضیح می‌دهد.
در کتاب icnd2 در مورد مباحث حرفه‌ای‌تر مانند STP، VLAN و routing protocols صحبت به میان می‌آید. این مطالب برای کسانی که می‌خواهند گرایش routing and switching را انتخاب کنند بسیار ضروری است.
نحوه برگزاری امتحان مدرک CCNA
ر دانشجو برای امتحان، باید در یک test center که در سطح جهان تعدادشان هم کم نیست ثبت نام کند و نوع امتحان خود را مشخص کند. در روز تعیین شده به آن مرکز مراجعه می‌نماید و امتحان برگزار می‌شود. امتحان از طریق رایانه(از راه دور) اخذ می‌شود.
هزینه امتحان مبلغ ثابتی نیست و ممکن است تغییر کند. در حال حاضر برای هر امتحان در حدود 125 دلار است. به این صورت که اگر 2 کتاب را با هم امتحان بدهید 125دلار باید بپردازید و اگر کتاب‌ها را جداگانه امتحان بدهید برای هر امتحان 125 می‌پردازید.
چند نکته در مورد امتحان قابل ذکر است که عبارت‌اند از:
- شما در امتحان فقط می‌توانید یک بار سوال را جواب بدهید و در صورتی که از سوال رد شوید دیگر نمی‌توانید بازگردید.
- در زمان ثبت نام یک کد به شما اختصاص می‌یابد که این کد بر روی مدرک شما چاپ خواهد شد و کد شناسایی شما در شرکت cisco می‌باشد. بدلیل اینکه این کد با اثر انگشت شما ذخیره می‌شود کسی نمی‌تواند به نام فرد دیگر امتحان بدهد.
یکی از مشکلاتی که دانشجویان با آن رو به رو هستند این است که این امتحان‌ها در ایران گرفته نمی‌شود و برای امتحان دادن شما باید به امارات یا کشورهای دیگر که امتحان را برگزار می‌کنند سفر کنید. در ایران شرکت‌هایی هستند که کلاس‌های این دوره‌ها را برگزار می‌کنند و هم برای اعزام شما به خارج اقدام می‌‌کنند.
تا اینجا در مورد منابع و مطالب این کتاب‌ها صحبت کردیم حالا کمی درباره خود مدرک و امتحان آن صحبت خواهیم کرد. مدرک ccna در سطح جهان معادل لیسانس مخابرات به حساب می‌آید و ترجمه هم می‌شود (اما در ایران این طور نیست). حقوق میانگین کسی که مدرک ccna داشته باشد طبق اعلام cisco سالی 24000 دلار است (که البته در ایران این طور نیست). البته این مدرک با ارزش به سادگی هم به دست نمی‌آید به این دلیل که اگر در امتحان که معمولا از 100 تست تشکیل شده فقط 3 تست را غلط بزنید یا نزنید امتحان را قبول نخواهید شد. و بعد از قبولی مدرکی که به شما می‌دهند فقط 3 سال اعتبار دارد و بعد از آن شما باید دوباره امتحان بدهید. اما اگر در این مدت در امتحان‌های دیگر cisco شرکت کنید این تاریخ تمدید می‌شود. این کار به این دلیل است که شرکت cisco اعلام کرده بعد از 3 سال تقریبا تمامی تکنولوژی‌ها تغییر می‌کند.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
F@tima s332 آشنايي با مدرك تخصصي CCNA شبکه های کامپیوتری و امنیت اطلاعات 0

Similar threads

بالا