آشامیدن آب زیاد در افطار کبد را چرب می‌کند

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آشامیدن آب زیاد در افطار کبد را چرب می‌کند



گرفتن روزه در فصل زمستان به دلیل اینکه بدن انرژی زیادی را صرف گرم کردن خود می‌کند دشوارتر از فصل تابستان است ضمن اینکه 15 تا 16 ساعت گرسنگی و تشنگی نیز هیچ صدمه‌ای به بدن وارد نخواهد کرد.



یک متخصص طب سنتی گفت: آشامیدن میزان آب زیاد در هنگام افطار نفخ معده، کبد چرب و سوء هاضمه را به‌دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، دکتر"ماه‌بانو معصوم‌زاده" در نخستین نشست ارتقاء سلامت با عنوان تغذیه در ماه مبارک رمضان در محل فرهنگسرای کوثر اظهار کرد: گرفتن روزه در فصل زمستان به دلیل اینکه بدن انرژی زیادی را صرف گرم کردن خود می‌کند دشوارتر از فصل تابستان است ضمن اینکه 15 تا 16 ساعت گرسنگی و تشنگی نیز هیچ صدمه‌ای به بدن وارد نخواهد کرد.

وی افزود: طبق روایات و احادیث اسلامی، بهترین شیوه غذاخوردن این است که در طول روز دو بار و هر بار به میزان مناسبی غذا مصرف و از پرخوری خودداری شود.

معصوم‌زاده تصریح کرد: توصیه می‌شود در هنگام افطار روزه را با خوراکی‌های گرمی همچون کشمش، مویز، خرما و دمنوش‌های گیاهی متناسب با مزاج افراد باز کرد ضمن اینکه تاکید می‌شود از مصرف نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های سرد خودداری شود.

این متخصص طب سنتی گفت: پس از باز کردن روزه نیز بهتر است از سوپ‌های آبکی و همچنین حریره استفاده کرد، مصرف آش رشته در هنگام افطار مناسب نیست زیرا معده پس از مدت طولانی گرسنگی، تحمل این غذای حجیم را نداشته و رشته موجود در آش موجب نفخ خواهد شد.

معصوم‌زاده در ادامه افزود: به علاوه آشامیدن میزان زیاد آب در هنگام افطار نفخ معده، کبد چرب و سوء هاضمه را بدنبال خواهد داشت بنابراین مایعات باید به تدریج مصرف شوند.

وی تاکید کرد: حتماً باید میوه‌جات را بعد از گذشت مدت زمان یک تا دو ساعت پس از خوردن غذا مصرف کرد ضمن اینکه انگور، خیار، خربزه، سیب و آلبالو از عود میگرن در ماه مبارک رمضان جلوگیری می‌کنند.

هنگام سحری از مصرف غذاهای شیرین پرهیز شود

رییس کمیسیون بهداشت محیط زیست شورای اسلامی شهر کرمان تصریح کرد: در هنگام سحر نیز بهتر است از خوردن غذاهای شیرین، چرب، فست فودها، غذاهای خمیری مانند ماکارونی، نوشیدنی‌های گازدار و همینطور غذاهای شب‌مانده پرهیز کرد.

معصوم‌زاده ادامه داد: افرادی‌که دچار مشکل گرمی و خشکی معده هستند بهتر است در روزهای ماه مبارک رمضان از فرنی آرد جو و بادام استفاده کنند زیرا آرد جو مسکن تشنگی است همچنین روزه‌دارانی که در طول روز خیلی تشنه می‌شوند بهتر است از خوردن باقالی و نخود خودداری کنند.

وی یادآوری کرد: توصیه می‌شود روزه‌داران در طول روز از گرفتن دوش داغ و همینطور راه رفتن زیر نور آفتاب پرهیز کنند، زنان باردار و شیرده نیز بهتر است برای روزه گرفتن به پزشک مراجعه و با متخصصین مشورت کنند.

این متخصص طب سنتی گفت: افرادی که از مشکل کم‌خونی رنج می‌برند بهتر است در زمان افطار روزه خود را با شیره انگور باز کنند زیرا خون‌ساز است، همچنین عرق بیدمشک، بادرنج‌بویه و زعفران نیز در جبران کم‌خونی موثر هستند.

معصوم‌زاده بیان کرد: کسانی که دچار زخم معده هستند نباید تا یک ساعت پس از خوردن غذا نوشیدنی مصرف کنند زیرا معده این افراد نیاز به رسیدگی خاصی دارد البته توصیه می‌شود این بیماران از خاکشیر و همچنین نارج استفاده کنند زیرا نارنج از سرطانی شدن سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: تنها افرادی نمی‌توانند روزه بگیرند که در طول سه ماه اخیر دچار حملات قلبی و بیهوش شده باشند، به علاوه برای افراد دچار کاهش‌های مکرر قند خون، بروز یک بیماری حاد همزمان با دیابت و سالمندانی که دچار مشکل قندخون هستند روزه توصیه نمی‌شود.

رییس کمیسیون بهداشت محیط زیست شورای اسلامی شهر کرمان گفت: بیمارانی که مشکل سنگ کلیه دارند بهتر است هنگام باز کردن روزه از کاکوتی، شوید و پونه استفاده کنند همچنین جوشانده انجیر به همراه ترنجبین مانع تشکیل سنگ کلیه خواهد شد.

ورزش در ماه رمضان نباید ترک شود

معصوم‌زاده با بیان اینکه ورزش در ماه مبارک رمضان نیز نباید فراموش شود، تاکید کرد: در صورت ترک ورزش در هنگام روزه‌داری به یبوست مبتلا خواهیم شد اما بایستی در نظر داشت که ضربان قلب نباید به بالای 120 برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با تلقین و واردکردن فشارهای روانی در روزه‌داری، شادی را از خودمان خواهیم گرفت.




کلمات کليدی: روزه،ماه رمضان،افطار،کبد چرب
 

Similar threads

بالا