آسیب های آلودگی به محیط زیست

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوزاندن و قطع درختان برای تهیه زغال و هیزم، قطع درختان برای تولید الوار و مصالح ساختمانی و صنعتی و گسترش بی رویه شهرها و کارخانه ها از اصلی ترین عوامل نابودی و تخریب زیست بوم ها است.

آلودگی محیط زیست اکنون فقط به همین جا ختم نمی شود بلکه می تواند تا اعماق زمین پیش روی کند.

مسأله آلودگی یکی از مهم ترین و حادترین مسائل ناشی از تمدن انسانی در جهان امروز به شمار می رود چرا که از اعماق چند هزار متری زمین گرفته تا معادن، آب های تحت الارضی، بیوسفر، تروپوسفر و حتی در داخل هواپیماهای بلند پرواز و جو خارجی زمین، چرخه و سیستم حیات را مورد تهدید قرار داده است.

مولکول آلاینده ای که امروز از کارخانه یا منبع آلوده کننده دیگری مثلاَ در اروپا، وارد محیط می شود اگر تجزیه نشود یا تغییر شکل ندهد احتمالاَ بعد از چندی می تواند در ریه انسان ها تا دورترین نقاط جهان وارد شود .



** رها سازی زباله

رهاسازی زباله در دل طبیعت توسط گردشگران از مشکلات همه ساله شهرهای گردشگر پذیر کشور از جمله مناطق شمال کشور است.

تلاش برای ایجاد و یا تغییر الگوهای فرهنگی می تواند تلنگری باشد تا انسان های خفته در خواب غفلت، از روا داشتن بی مهری به طبیعت پرهیز کرده و برای نجات از دامی که با نابودی طبیعت برای خود پهن می کنند، با جدیت بکوشند.

یک کارشناس محیط زیست می گوید گام نخست جلوگیری از آلودگی زیست محیطی، ساخت و ارایه الگوهای فرهنگی است که بتواند مردم را از آسیب هایی که ریختن زباله در طبیعت برای آنها به همراه دارد، آگاه کند.

فرهاد بهادری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: دادن پلاستیک های جمع آوری زباله در مبادی ورودی شهر به مسافران، ایجاد محل های مناسب برای ریختن زباله و نصب علایم هشدار دهنده از جمله راهکارهای نجات طبیعت است.

بر اساس آمارها، از هر تن زباله حدود 400 متر مکعب گاز گلخانه ای دی اکسید کربن و 600 لیتر شیرابه خارج می شود.



** جلوگیری از تخریب محیط زیست

معاون سازمان حفاظت محیط زیست از دوستداران طبیعت خواست هنگام مراجعه به تفرجگاه ها از تخریب محیط زیست جلوگیری کنند.

احمد علی کیخا به مسافران توصیه کرد از افروختن شعله آتش در مناطق پردرخت خودداری و برای پخت غذا به جای استفاده از شاخه درختان و کندن بوته ها، از اجاقهای خوراک پزی استفاده شود.

وی اظهار داشت: از آنجایی که در فصل گل دهی گیاهان قرار داریم؛ محل اسکان باید در مکان هایی باشد که پوشش گیاهی و جنگلی کمتری داشته باشد و از لگدمال کردن و تخریب رستنی ها و شکست سرشاخه های درختان باید خودداری شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مسافران در زمان حضور در طبیعت ،تا حدامکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، حتی الامکان از ذغال آماده استفاده و حتما خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند.

وی از گردشگران خواست کیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود داشته باشند و زباله های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه های آب، مناطق کوهستانی و دره ها رها نکنند.



**ریخت و پاش زباله

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان مدیریت زباله در گیلان را مورد تاکید مسافران و گردشگران نوروزی قرار داد و افزود: در این روزها مشاهده ریخت و پاش زباله در معابر و حاشیه رودخانه ها تاسف بار است.

محمد رضا برجی افزود: ریخت و پاش زباله در معابر و حاشیه رودخانه ها اخلاقی و انسانی نیست و حفظ و نظافت محیط زیست مهم است.

وی سه عنصر حیاتی را هوا، آب و خاک عنوان کرد و گفت: این سه عنصر را خداوند منان به صورت رایگان در اختیار گیلان قرار داده تا همه از آن استفاده کنند و اینکه عده ای اقدام به ریخت و پاش زباله و ایجاد آلودگی در محیط زیست کنند دور از شأنیت انسانی و اخلاقی است.

برجی با بیان اینکه گیلان اقلیم مرطوب و تمام شرایط را به رایگان دارد، یادآور شد: گیلان منبع تولید اکسیژن است و با ریزش زباله در طبیعت آن را به طرف مرگ می کشانیم.

وی خاطرنشان کرد: خردمندانه نیست طبیعتی که این همه به ما سود می رساند را بیشتر آزار دهیم و در حفظ آن نکوشیم.

وی جنگل، ساحل، کوه، مرتع، دشت و… را طبیعت گیلان خواند و یادآور شد: از مسافران و گردشگران می خواهیم برای حفظ هوای پاک و طبیعت بی نظیر گیلان در نگهداری آن بکوشند و زباله های خود را طبیعت رها نکنند و آنها را جمع آوری کرده و در سطل های زباله بریزند.



** توصیه به مسافران

مسافران با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.

در زمان حضور در طبیعت، مسافران تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، در حد امکان از زغال آماده استفاده کنند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری به عمل آورند و حتماً خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند، همچنین از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند که در این شرایط ، بهترین کار همراه داشتن گاز پیک نیکی است.

گردشگران کیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود برده و در پایان روز زباله های تولیدی را به ایستگاه های مسقر تحویل دهند و زباله های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه های آب، دره ها و مناطق کوهستانی رها نکنند.

جلوگیری از شکار و صید حیات وحش و عدم حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی از دیگر توصیه ها به مردم است و هموطنان لازم است به جای شکار حیوانات و به جای چیدن گل ها و گیاهان، از آن ها عکس بگیرند و سال ها از دیدن آن عکس لذت ببرند.

مسافران در صورت مواجه شدن با هر گونه حریق در جنگل نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند.

مسافران نوروزی به منظور بهره مند شدن از محیط زیستی زیبا، سالم و با نشاط ، در پاسداشت طبیعت کوشا باشند و با رعایت توصیه های زیست محیطی و بهداشتی با مأموران و کارشناسان حفاظت محیط زیست همکاری کنند.

لازم است مردم در عرصه های طبیعی زباله نریزند و در پایان ساعاتی که در طبیعت به سر می برند، زباله ها را رها نکنند و نسبت به سلامت درختان و بوته های جنگلی اعم از طبیعی و دست کاشت دقت و توجه ویژه ای داشته باشند.

پاکیزه نگه داشتن حاشیه های رودخانه ها و نهرهای طبیعی که در نقاط مختلف کشور جاری هستند نیز مورد تأکید سازمان حفاظت محیط زیست است.


منبع : ایرنا
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ميليون تن ماده پلاستيكي كه هرروزه در طبيعت بعد از مصرف انباشته مي شوند بدليل عدم بازگشت به طبيعت باعث آلودگي محيط زيست مي شوند. ساختار شيميايي اين پلاستيكها به گونه اي است كه ميكرو اورگانيسمها اين اجازه را نمي دهد تا آنها را تجزيه كرده تا به شكل مطلوب به طبيعت برگردند. همان طوركه مشخص است بدليل حجم بالاي استفاده از پلاستيك ها ، مواد بسته بندي پلاستيكي بيشترين حجم زباله هاي شهري را تشكيل مي دهند. در حقيقت بيش از 30 در صد از تمام پلاستيك هاي سنتزي كه در صنايع بسته بندي مصر ف مي شوند بعد از مصرف درمحيط زيست باقي مي مانند.
مقادير زيادي از همين مواد بسته بندي بدون كوچكترين توجه به خسارت ايجاد شده به محيط زيست به راحتي در مكان هاي مختلف دفن مي شوند.
آلودگي به وسيله وارد شدن مواد به محيط زيست توسط انسان تعريف مي شود كه موجب پديد آمدن خسارت و زيان هاي زيادي براي سلامت انسان شده و باعث وارد آمدن خسارت به منابع زنده ، آكولوژي سيستم و محيط زيست مي گردد. اين تعريف شامل انواع ظروف يكبار مصرف ميشود كه بدليل خنثي بودن نسبي آن در مقابل واكنشهاي شيميايي موجب افزايش مصرف و در نهايت توليد زباله هاي غير قابل بازيافت مي شود وبه همين علت پلاستيك ها در سرتاسر دنيا پخش شده است و جامعه نبايد و نمي تواند از كنار اين مسئله با بي تفاوتي بگذارد.
مشكل اصلي اين است كه عليرغم كاربرد وسيع پليمرها ( از آنجا كه در ميان تمامي آلوده كننده هاي شيميايي غير قابل تخريب هستند) به خصوص بسته بنديهاي پلاستيكي كه بعد از يكبار مصرف دور ريخته مي شوند ، در نتيجه اين مواد بسته بندي منبع جدي براي آلوده كننده هاي محيط زيست هستند.
مسئله آلودگي محيط زيست يك مسئله فني ساده نيست بلكه اهميت اجتماعي و سياسي دارد جهت باز يافت انواع پلاستيكها نياز به استريل كردن آنهاست بنابراين باز يافت و دوباره مصر ف كردن آنها مشكل بوده و دفع آنها نيزگران است . در دنيا، شهرداري ها به دو وسيله از شر مواد پلاستيكي خلاص مي شوند
1- دفن كردن 2- سوزندان آنها
دفن كردن در حقيقت تنها گذاشتن و رها كردن زباله در درون خاك است زيرا پلاستيك ها نسبت به دفن كردن بي اثر هستند. از طرف ديگر سوزاندن هم يك ايده خوشايندي نيست . زيرا ميزان دي اكسيد كربن كره زمين را افزايش مي دهد . اگر چه اين مواد به عنوان سوخت بسيار مفيد هستند و ليكن سوزاندن آنها به راحتي پتانسيل آنها را به طور قابل ملاحظه اي هدر مي دهد از طرف ديگر سوزاندن پلاستيك ها نه تنها CO2 بلكه مقادير بسياري از ديگر آلوده كننده هاي نامطلوب را ايجاد مي كند
به دلیل عدم فرهنگ سازی،ایران جزء 10 کشور اول در تولید و مصرف مواد پلاستیکی است و مردم کشور ما یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ظروف یکبار مصرف و نایلکس در دنیا هستند و کشور ایران از جمله بزرگترین قبرستان های بزرگ دنیا محسوب میشود. حتی ایران در مقایسه با کشور های اطراف از جمله تركيه،‌ امارات متحده عربي و عربستان و همچنين كشورهاي توسعه يافته اروپايي و آمريكايي جزء ده کشور آخر به لحاظ توسعه یافتگی محسوب میشود و این در حالی است كه يكي از شاخص‌هاي توسعه پايدار هر كشوري،توليد و مصرف پايين آلاينده‌هاي مختلف زمين و هوا ازجمله توليد اين گونه مواد پلاستيكي است.
اصلی ترین عامل کسب این مقام منفی در دنیا نفت خیز بودن ایران است و فراوانی مواد نفتی باعث شده مواد پلیمری به عنوان مواد اولیه پلاستیکی نسبت به کشورهای دیگر با قیمت ارزانتر و فراوانی بیشتری یافت شود. در حال حاضر ایران یکی از 5 کشور اول دنیا در مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی است.گفته میشود در شهری مثل تهران بر اساس آماری که در سال 84 بدست آمد،570هزار تن ظروف یکبار مصرف در کشور مصرف شده و این در حالی است که ظروف گیاهی نتوانسته حتی یک درصد از این میزان را به خود اختصاص دهد و هم اینطور در شهر تهران روزانه 500 تن کیسه پلاستیکی مصرف میشود و اگر این میزان را بر اساس جمعیت شهر تهرن به کل ایران تعمیم دهیم،میتوان بطور تقریبی گفت که در شهرهای ایران روزانه 3هزار تن و سالانه بیش از یک میلیون تن کیسه پلاستیکی مصرف میشودواین بخاطر قیمت بیشتر ناچیز ظروف گیاهی نسبت به ظروف پلاستیکی است ولی اگر ما بخواهیم بجای یک دید کوتاه نظر،یک دید وسیع به این مهم داشته باشیم در نهایت در میابیم که این افزایش قیمت ناچیز از تحمیل هزینه های بسیار هنگفت و سنگینی که در اثر تخریب محیط زیست و بازیافت مواد پلاستیکی هر چند ناکامل و نامفید که باز بخشی از آن به طبیعت بر میگردد و باعث برهم خوردن نظم اکوسیستم طبیعت میشود جلوگیری میکند.

منبع : iranianindustry.net
 

Similar threads

بالا