آسیب شناسی بافت معماری تاریخی‐ فرهنگی بندر بوشهر از دیدگاه شهرسازی، فرهنگی و بهداشتی

Ashkan-kamrani

عضو جدید
آسیب شناسی بافت معماری تاریخی‐ فرهنگی بندر بوشهر از دیدگاه شهرسازی، فرهنگی و بهداشتی

چکیده
زمینه: امروزه به بافتهای معماری تاریخی‐ فرهنگی بعنوان ثروتهای فرهنگی محلی نگریسته میشود. بافت تاریخی‐ فرهنگی بندر بوشهر، یکی از بینظیرترین بافتهای معماری شهری است که در نتیجه رشد پرشتاب شهری، رو به ویرانی گذاشته است. از این رو با دیدن میان رشتهای، این پژوهش دیدگاه مردم ساکن این بافت را برای ترسیم طرح آسیب شناسانه آن جستجو نمود. مواد و روشها: در یک مطالعه توصیفی‐ مقطعی، با ابزار پرسشنامهای، دیدگاه ساکنین واحدهای مسکونی بافت تاریخی‐ فرهنگی بوشهر که به صورت نمونهگیری چند مرحلهای خوشهای تصادفی انتخاب شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه چهار گستره اجتماعی، بهداشتی، شهرسازی و میراث فرهنگی این بافت را مورد چالش قرار داد.
نتیجه گیری: مردم ساکن بافت تاریخی‐ فرهنگی بوشهر به حفظ واحدهای مسکونی خود به عنوان یک میراث فرهنگی علاقمند هستند ولی مشکلات شهرسازی و بهداشتی شامل شبکه فاضلاب، جمعآوری زباله و عدم حمایت سازمانهای ذیربط از باز زنده سازی این بافت فرهنگی‐ تاریخی معماری ایران از مسائل ریشهای آن است.
واژگان کلیدی: فرهنگ، بهداشت، شهرسازی، فاضلاب
مقدمه
از زمان دو جنگ جهانی، جنبش حفظ میراث فرهنگی تمام گیتی را درنوردید که « در نگرش مدرن آن » فرآورده آن در کنوانسیون یونسکو در زمینه محافظت از میراث طبیعی و فرهنگی جهان متجلی است. در همین هنگامه، نگرش به سوی مشارکت تمام بخشهای جامعه، تمایل به محیط زیست و آگاهی از مرزهای رشد و نیاز به مدیریت توسعه پایدار ومنابع سوق نمود از این رو تفکر حفظ و نگهداری میراث معماری و بافت های تاریخی، به معنای ثبت و سکون تاریخ نقلی در مکان نبوده و نمیبایست بعنوان طغیانی ضد مدرن قلمداد شود، بلکه در سیمای کلی آن باید بعنوان .بخشی از فرآیند شهرسازی مدرن نگریسته شود حفظ بافتهای تاریخی‐فرهنگی شهری میتواند روح جمعی مردمان آن جامعه را زنده نگهداشته و در ایجاد چنین تداوم فرهنگی و حافظه مشترک آنان مشارکت کند. هر چند که می دانیم تکنیکهای ساختمان سازی آکادمیک و فرمهای معماری میتوانند محیط یکسانی در سراسر جهان خلق کنند ولی باید دانست که حفظ و مرمت مناطق تاریخی و سازههای تاریخی شهری، کنشی سنجیده و فکورانه است که میتواند در نگهداری و توسعه ارزشهای اجتماعی و تنوع و گوناگونی فرهنگی هر ملت نقش ایفاء کند.
دانلود متن کامل مقاله


لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/26146/آسيب-شناسي-بافت-معماري-تاريخي‐-فرهنگي/
 
بالا