آزمون سازی زبان انگلیسی

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
سلام

در این تاپیک قصد دارم آزمون در زبان انگلیسی نوشته ی فرهادی ؛ جعفر پور ؛ بیرجندی که برگردانش کار خودم هست رو قرار بدم;)


موفق باشید
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
اهمیت آزمون

اهمیت آزمون

انسان ها همیشه با مقوله ی اندازه گیری و ارزشیابی سر و کار داشتند. به خصوص معلم ها که برای آگاهی از پیشرفت درسی دانش آموزان خود از ارزشیابی و اندازه گیری استفاده می کنند.

همچنان که هدف آموزش پیچیده تر و تعداد دانش آموزان بیشتر شد ؛ به همان نسبت ارزشیابی نیز مشکل تر شد. توسط ارزشیابی معلم ها می توانند برنامه های درسی را بازسازی کنند و برنامه های جدیدی را طراحی کنند.

اکثر مردم فکر می کنند که پیشرفت جامعه در گرو پیشرفت سیستم آموزشی آن است. به اعتقاد آنان برای هر مشکل اجتماعی یک راه حل در حیطه ی آموزش وجود دارد.

آموزش یک کار مهم و بزرگی است که هم فرایند و هم بازده آن باید مورد ارزشیابی قرار بگیرد.

معلمان همیشه می خواهند تا سطح آموخته های دانش آموزان خود را بسنجند. همچنین دولت و بخش های خصوصی که معلمان را استخدام کرده اند نیز علاقمندند در مورد توانایی های دانش آموزان اطلاعات کسب کنند.

دانش آموزان؛ معلمان ؛ رؤسا و والدین ؛ همه در راستای رسیدن به اهداف آموزشی تلاش می کنند و این طبیعی است که آنان بخواهند درجه ی رسیدن به این اهداف را تعیین کنند.



منبع
آزمون در زبان انگلیسی نوشته ی فرهادی ؛ جعفر پور ؛ بیرجندی

ترجمه و برگردان
انجمن آموزشی و درسی شفق
ellforum.com [h=4]
[/h]
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
تصمیم گیری

تصمیم گیری

درگیر بودن انسان ها در امر آموزش بدین معناست که هر کس در بعضی مواقع تصمیمات آموزشی بگیرد. بعضی از این تصمیمات بر روی تعداد زیادی از مردم (مثلا امتحان ورودی دانشگاه) ؛ روی شخص خاصی (مثلا علی نمیخواهد این کتاب ریاضی را برای امتحان مرور کند).

معلمان تصمیمات زیادی باید بگیرند و به تک تک دانش آموزان کمک کنند.

مثال های زیر فقط تعدادی از این موقعیت ها را نشان می دهد :

۱. آیا رضا باید در یک گروه که در سطح پیشرفته هستند قرار بگیرد؟

۲. آیا مدرسه باید همین کتابی که امسال تعیین کرده را ادامه بده یا یک کتاب دیگه انتخاب کند ؟

۳. آیا گرامر سال اول به تلفظ هم اهمیت می دهد ؟

۴. آیا من وظایف خود را در کلاس انگلیسی آن طور که باید انجام می دهم یا خیر ؟

۵. آیا من باید به دانشگاه بروم ؟

اینها تعدادی از انواع سوالاتی است که معلمان ؛ والدین و دانش آموزان با آن ها مواجه هستند.

وقتی تصمیمی گرفته شد چه بزرگ چه کوچک ؛ باید بر اساس اطلاعات دقیق پایه ریزی شود. هر چقدر اطلاعات دقیق تر ؛ تصمیم گیری بهتر انجام میشود. بسیاری از محققان در این زمینه معتقدند که تصمیم گیری خوب بر اساس اطلاعات به هم مرتبط و پیوسته بنا شده است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
آزمون ؛ اندازه گیری و ارزشیابی

آزمون ؛ اندازه گیری و ارزشیابی

گاهی اوقات این سه واژه به جای هم بکارمی روند اما معلم ها باید تفاوت بین آنها را تشخیص دهند.

واژه ی آزمون نسبت به دو واژه ی دیگر محدودتر و جزیی تر است. معمولا به تعدادی از سوالات که باید پاسخ داده شود اشاره می کند.

آزمون وسیله ی اندازه گیری صفات و ویژگی های روانی آزمون است. مثل هوش؛ خلاقیت؛ انگیزش و .... .


در اندازه گیری ؛ ویژگی ها یا صفات اشیا و افراد تعیین می گردند و مقدار آن ویژگی ها یا صفات بطور عدد و رقم بیان میشود.


ارزشیابی به یک فرایند نظام دار برای جمع آوری؛ تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته میشود به این منظور که تعیین شود آیا هدف های مورد نظر تحقق یافته اند یا در حال تحقق یافتن هستند و به چه میزانی.


همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که به یاد داشته باشیم؛ ما هرگز خود اشخاص را ارزشیابی نمی کنیم بلکه ویژگی ها و توانایی آنها را میسنجیم و ارزشیابی می کنیم.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
آزمون سازی زبان

آزمون سازی زبان

آزمون سازی مهم ترین بخش آموزش و یادگیری هر زبانی است. آزمون های خوب توسط معلمین و تیمی متخصص ساخته میشود که به دو طریق به دانش آموزان کمک می کنند.

۱. آزمون؛ دانش آموزان را در یادگیری تشویق و با انگیزه می کند. تمام معلمین موظف هستند در حین انجام آزمون شرایط کلاسی را مثبت و سازنده ایجاد کنند.
تعدادی از معلمان گمان می کنند که وظیفه ی اصلی آنان آموزش خوب است اما در حقیقت تنها آموزش خوب بدون ارزشیابی ؛ کار زیادی نمی تواند انجام دهد.

۲. آزمون به دانش آموزان کمک می کند تا خود را بهتر آماده کرده و درس های جدیدی را یاد بگیرند. نتایج بدست آمده از آزمون به آنها کمک زیادی خواهد کرد. همچنین این آزمون ها در طول دوره درسی دانش آموزان را با اهداف دوره آشنا خواهد کرد.

بررسی نتایج آزمون ؛ نقاط ضعف دانش آموزان را مشخص خواهد کرد و می توانند این نقاط ضعف را بهبود ببخشند.

آگاهی از اهداف دوره درسی و نیازهای زبانی شخص میتواند به دانش آموزان در انتخاب فعالیت ها کمک کرده و راحت تر به اهداف خود برسند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
چرا آزمون ؟

چرا آزمون ؟

معلمین زبان انگلیسی باید در کلاس در مورد مواد آموزشی و فعالیت هایی که در طول ترم استفاده خواهند کرد به دانش آموزان توضیح دهند.

یک آزمون خوب و مناسب باید بتواند پاسخگوی سوالات زیر باشد :

۱. آیا آموزش موفقیت آمیز بوده است ؟

۲. آیا مواد آموزشی برای آن سطح مناسب بوده است ؟

۳. آیا به همه ی مهارت های زبانی بطور یکسان توجه شده است ؟

۴. کدام قسمت ها احتیاج به دوره ی دوباره دارد ؟

۵. آیا برای سال بعد نیز باید همین مواد آموزشی را استفاده کرد یا نه باید آنها را عوض کرد ؟

تمامی سوالاتی که بالا مطرح شد تاثیر آزمون سازی بر روی تدریس را نشان میدهد. (backwash effect)


بررسی دقیق نتایج آزمون ما را قادر میسازد تا مراحل ارزشیابی را بهبود بخشیم. این بررسی پاسخ سوالات زیر را در بر خواهد داشت :

۱. آیا دستور العمل های آزمون مفهوم بود ؟

۲. آیا وقت داده شده کافی بود یا خیر ؟

۳. دانش آموزان در حین پاسخگویی به سوالات چه احساسی داشتند ؟

۴. آیا نتایج آزمون نشان دهنده ی عملکرد دانش آموزان در طول دوره بود ؟

کاملا مشخص است که آزمون ها به ما کمک می کنند کیفت آموزش را بالا ببریم. نتایج آزمون هم برای معلم و هم برای شاگرد بسیار مهم است. اهمیت یک آزمون خوب بر هیچکس پوشیده نیست؛ تست خوب حتما نباید توسط سازمان های حرفه ای طراحی شود.

یک آزمون چه معلم ساخته و چه معیار شده باشد میتواند اهداف خوبی به دنبال داشته باشد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
آزمون های معلم ساخته در مقابل آزمون های معیار شده

آزمون های معلم ساخته در مقابل آزمون های معیار شده

آزمون های معلم ساخته معمولا برای ارزشیابی پیشرفت دانش آموزان در مدارس به کار می روند. در محیط های آموزشی دانش آموزان با این گونه آزمون ها رو به رو میشوند. نتایج این آزمون ها به معلم کمک می کند تا اثر بخشی آموزش خود را بسنجند و اندازه گیری کنند؛ و اینکه تا چه حدی آنها درس هارا یاد گرفته اند.

به عبارت دیگر ؛ آزمون های معلم ساخته، آزمون هایی هستند که معلمان برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان خود تهیه می کنند و در طول دوره ی آموزش به اجرا در می آورند و در آن ملاک مطلق اندازه گیری بکار گرفته می شود.

بر اساس گفته های schawrtz و tiedeman ازمون های معلم ساخته با ارزش هستند زیرا :

۱. پیشرفت دانش آموزان را بر اساس فعالیت های کلاسی می سنجند.

۲. دانش آموزان را تشویق می کنند.

۳. فرصت مناسب برای معلم بوجود میاورد تا به نقاط ضعف دانش آموزان در یک مبحث خاص پی ببرد.

۴. به معلم کمک می کنند تا در صورت نیاز ؛ برای دانش آموزان دوره های جبرانی برگزار کند.

بر خلاف تمامی استفاده هایی که این آزمون ها دارند؛ از طرفی با شکایت دانش آموزان رو به رو شده اند. آنها از مبهم بودن مطالب آزمون و گاهی نامربوط بودن آزمون ها با مواد آموزشی تدریس شده شکایت دارند.

مثلا نمونه های زیر :

این یک تمرین بی حاصل بود.
من نمیدونم معلم دنبال چی بود ؟
من تمام جزییات مهم رو خونده بودم اما مطالب غیر ضروری تو امتحان اومده بود.


بنابراین هر آزمون باید بر اساس مطالب از پیش تعیین شده گرفته شود تا بتواند دانش هر یک از فراگیران را اندازه گیره کند.

این گونه آزمون ها باید توسط معلمان و یا گروه متخصص آزمون سازان آماده شود.

آزمون های معیار شده ؛ آزمون هایی هشتند که با استفاده از نمونه های بزرگ آزمون شوندگان و غالبا بوسیله ی موسسات یا بنگاه های آزمون سازی دولتی برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی یا هوش و استعداد گروه های بزرگ دانش آموزان با مقاصد ارزشیابی از دوره های تحصیلی ؛ تهیه و توزیع میشوند.

روش این آزمون ها ؛ بدست آوردن نمونه های رفتاری طی مراحل یکسان است. مراحل یکسان یعنی دسته ای از سوالات ثابت که دستور العمل و محدودیت زمانی و نمره دهی مشخصی دارند.

نمره دهی در این ازمون ها عینی صورت می گیرد هر چند در بعضی از این ازمون ها از سوالات essay-type هم استفاده میشود. (منظور از عینی که در برابر ذهنی قرار دارد ؛ اینست که تصمیم تصحیح کننده برگه هیچ تاثیری در نمره نهایی ندارد چون پاسخ ها از قبل مشخص هستند مانند امتحان های چهار گزینه ای. اما در ذهنی نظر و تصمیم تصحیح کننده برگه در نمره نهایی کاملا موثر است مانند امتحان های تشریحی).


در مقایسه ی این دو نوع آزمون باید گفت که آزمون های معیار شده معمولا طیف وسیع تری را مورد پوشش قرار می دهند. و برای ارزیابی یادگیری یک سال و یا بیشتر دانش آموزان استفاده میشود. از طرف دیگر آزمون های معلم ساخته معمولا برای ارزیابی یادگیری یک دوره استفاده میشود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
آزمون های سنتی و قدیمی

آزمون های سنتی و قدیمی

این نوع آزمون ها به شیوه ی تدریس گرامر - ترجمه مربوط میشوند. بسیاری از معلمان تازه کار از این نوع آزمون استفاده می کردند. دانش آموزان مجبور بودند یک سری قواعد گرامری و لغات زیادی را حفظ کنند و خود را برای امتحان آماده سازند.

نمونه های زیر نشان دهنده ی این نوع آزمون ها هستند :

۱. عبارت زیر را به زمان گذشته تبدیل کنید.

He drives his car fast.

۲. با لغات زیر جمله بسازید.

Intelligent , bashful , diligent

همچنین نوع آزمون ها شامل مقاله نویسی (انشا) و درک مطلب است. مثال :

۱. مقاله ی ۱۵۰ تا ۲۰۰ لغتی در مورد 'اهمیت آموزش در کشورهای جهان سوم' بنویسید.

۲. یک متن برای دیکته گفتن

۳. یک متن درک مطلب


بعد از آزمون های سنتی؛ آزمون سازی زبان وارد مرحله ی جدید و علمی تری شد. به راحتی تاثیر زبان شناسی ساختاری و روانشناسی رفتاری را بر روی آموزش و آزمون سازی زبان مشخص کردند.

نتایج این دو اصل نشان داد که روان شناسان رفتار گرا ؛ زبان را به عنوان یک سری عادات میشناسند. و هم زمان ؛ زبان شناسان ساختار گرا به تجزیه و تحلیل اجزای زبان (اصوات ؛ لغات ؛ قواعد؛ تکواژ) پرداختند.

در نتیجه ؛ آزمون های عینی بوجود آمدند تا این اجزای مختلف زبانی را اندازه گیری کنند.
از دلایل دیگر رشد آزمون های عینی ؛ غیر قابل قبول بودن آزمون های ذهنی است.


منبع
آزمون در زبان انگلیسی نوشته ی فرهادی ؛ جعفر پور ؛ بیرجندی

ترجمه و برگردان
انجمن آموزشی و درسی شفق
ellforum.com
[h=4]
[/h]
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
آزمون چند گزینه ای

آزمون چند گزینه ای

آزمون چند گزینه ای شامل تعدادی سوال است که هر یک از آنها از یک قسمت اصلی و تعدادی گزینه (پاسخ) تشکیل میشود و آزمون شونده از میان گزینه های پیشنهادی ، گزینه ی صحیح را انتخاب می کند.

این نوع آزمون ؛ محبوب ترین نوع آزمون های عینی است. در این نوع آزمون یک جواب درست است و اون سه تایی که غلط هستندdistractor هست و کارشون گمراه کردن آزمون دهنده است. مثال :

He left home ..... ten o'clock.

A. In
B. At
C. By
D. Until

در تست بالا فقط بخشی از ویژگی های گرامر مورد آزمون قرار گرفته است. آزمون های چهار گزینه ای در همان متن داده شده خلاصه میشوند و به آزمون شونده اطلاعاتی در مورد گوینده و یا شرایط موجود نمی دهند پس متعاقبا انتخاب گزینه ی صحیح مشکل خواهد بود.

بطور خلاصه می توان گفت که ساختن آزمون خوب با گزینه های انحرافی مناسب کار خیلی سختی است و متاسفانه بسیاری از آزمون های معلم ساخته جزو آزمون های بد هستند.

همچنین باید خاطر نشان کرد که استفاده از گزینه های انحرافی که غیر معمول و غیر موجه هستند بسیار خطرناک است. مثال :

1. The teacher .... me what to do.

A. Told
B. Suggested to
C. Explained to
D. Said


2. How is everything ?

A. Not so good
B. All right
C. Thank you so much
D. Every thing is all right


قسمت های مختلف یک سوال چند گزینه ای :

۱. قسمت اصلی یا تنه سوال
۲. گزینه ی درست یا پاسخ سوال
۳. گزینه های انحرافی


انواع آزمون های چند گزینه ای :

۱. تنها گزینه ی درست
۲. نوع بهترین گزینه ی درست (همش درسته)
۳. نوع منفی
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
موارد کاربرد آزمون های زبان انگلیسی

موارد کاربرد آزمون های زبان انگلیسی

این آزمون ها به دو نوع اصلی آزمون های پیش بینی و ارزشیابی تقسیم می شوند :


آزمون های پیش بینی شامل سه نوع آزمون؛ گزینش ، تعیین سطح ، استعداد هستند.


آزمون های ارزشیابی شامل آزمون های ؛ پیشرفت تحصیلی ، تبحر زبانی ، دانش سنجی هستند.


آزمون های پیش بینی

نمرات این آزمون ها برای رشته ی تحصیلی ؛ یادگیری زبان های خارجه ؛ آینده ی شغلی دانش آموزان بکار می رود.


آزمون های گزینش

هدف این نوع آزمون ها؛ تهیه ی اطلاعاتی در مورد آزمون شونده است که آیا در یک برنامه ی خاص پذیرفته خواهد شد یا نه. این برنامه حتما نباید یک برنامه ی آموزشی باشد. مثل امتحان ماشین نویسی و رانندگی.

زمانی که تعداد متقاضیان قبول شده در آزمون بیشتر از ظرفیت برنامه ی آموزشی باشد ؛ در این موارد ، آزمون گزینش به آزمون رقابتی تبدیل می شود. مانند آزمون ورودی دانشگاه ها.


آزمون تعیین سطح

در این نوع آزمون توانایی متقاضیان و دانش اموزان سنجیده خواهد شد. بر خلاف ازمون های گزینشی در این ازمون ها هیچ گونه قبولی و یا رد شدنی مد نظر نیست. هدف این نوع ازمون ها اندازه گیری توانایی های متقاضیان برای یادگیری زبان است.


آزمون های استعداد

این ازمون ها؛ مقدار توانایی یا آمادگی فرد را برای انجام دادن کارهایی که در پیش دارد و همچنین ظرفیت او را برای یادگیری های مختلف می سنجد.


۲. آزمون های مهارت

در این ازمون ها بر خلاف ازمون های پیش بینی؛ یاد گرفته های ازمون شونده در گذشته را میسنجد.


ازمونهای موفقیت ـ پیشرفت تحصیلی

ازمون های پیشرفت تحصیلی دانش ها و مهارت هایی را که فرد تا لحظه اجرای ازمون کسب کرده است اندازه می گیرند.


ازمون های تبحر زبانی

در این نوع ازمون ها توانایی زبانی یادگیرنده سنجیده میشود. مثل ازمون های تافل و ایلتس


ازمون های دانش


ازمون هایی که در آن ؛ زبان امتحانی غیر از زبان مادری ازمون شونده هست. مثال
ازمون فیزیک که به زبان انگلیسی گرفته میشود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
آزمون های عینی و ذهنی

آزمون های عینی و ذهنی

آزمون های عینی ، آزمون هایی هستند که در آنها هم سوال و هم جواب به دانش آموزان داده میشود و دانش آموزان از بین جواب های داده شده تصمیماتی اتخاذ می کنند. این آزمون ها توانایی (بازشناسی) یا تشخیص را می سنجند. مانند : صحیح - غلط ؛ جور کردنی ؛ چند گزینه ای

1. There are four .... In a year.

a. Seasons
b. Months
c. Weeks
d. Fortnights

2. There are four seasons in a year.

True
false

- name the seasons of the year.

Answer : spring , summer, fall , winter

- translate the following sentence into farsi :

The seasons of the year are spring, summer, fall, and winter.

آزمون های ذهنی توانایی بازخوانی را می سنجند. مانند آزمون های تشریحی ؛ کوته پاسخ

- there are four......seasons in a year.
a. Beautiful
b. Tiring
c. Uninteresting
d. Exciting

- there are four beautiful seasons in a year.
true
false

- how many exciting seasons are there in a year?

- in summer, the weather is usually pleasant here.

- which seasons do you like best?


تفاوت بین این دو نوع آزمون در روش های نمره دادن است و هیچ ربطی به فرم و شکل ظاهری آزمون ندارد. مثلا نمی توان گفت که همه ی آزمون های مقاله نویسی ؛ ذهنی هستند و یا تمام آزمون های چهار گزینه ای ؛ عینی هستند.
همان طور که در مثال های بالا ذکر شد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
آزمون های تشریحی و چند گزینه ای

آزمون های تشریحی و چند گزینه ای

آزمون های تشریحی

آزمون های تشریحی را با توجه به آزادی عمل آزمون شونده در پاسخ دادن به سوال های آزمون ؛ به دو دسته گسترده پاسخ و محدود پاسخ تقسیم می کنند. ویژگی های این دو نوع آزمون را در زیر توضیح می دهیم.

آزمون گسترده پاسخ

در این آزمون ها هیچ گونه محدودیتی برای آزمون شونده منظور نمیشود و او عملا آزاد است تا هر طور که مایل باشد پاسخ خود را بپروراند و سازمان دهد. آزمون شونده در پاسخ دادن به سوال های این نوع آزمون هم از لحاظ زمان پاسخ دهی و هم از جهت مقدار پاسخ ؛ آزادی کامل دارد.

آزمون محدود پاسخ

در این نوع آزمون ؛ آزمون شونده در دادن پاسخ به سوال ها آزادی کامل ندارد بلکه صورت سوال او را ملزم می سازد تا پاسخ خود را در چهار چوب شرایطی خاص محدود کند. همچنین این سوال ها برای پاسخ آزمون شونده هم از لحاظ زمان پاسخ دهی و هم از نظر مقدار پاسخ محدودیت هایی قائل می شوند.

مثال های زیر همه از نوع آزمون تشریحی هستند :

1. The students .....playing now.
2. The students ......in the park everyday.
3. What is the past tense of "go"?
4. What is the passive form of "he wrote a book"?
5. Change the following sentence into indirect form :
Hossein said, "i'm going to start my graduate studies in physics at tehran university."
6. Write a short paragraph about "your education".
7. Discuss the advantages and disadvantages of living in big cities.
8. Compare and contrast two educational systems in Iran.

آزمون چند گزینه ای

آزمون چند گزینه ای متداول ترین آزمون عینی مورد استفاده است. این نوع آزمون هم از لحاظ یکنواختی سوال ها؛ هم از لحاظ حساسیت کم در مقابل حدس کورکورانه و هم از لحاظ سهولت تصحیح پاسخنامه ها بهترین نوع آزمون های عینی است.

آزمون چند گزینه ای شامل تعدادی سوال است که هر یک از آنها از یک قسمت اصلی و تعدادی گزینه (پاسخ) تشکیل می شود و آزمون شونده از میان گزینه های پیشنهادی گزینه ی صحیح (پاسخ سوال را) انتخاب می کند.

قسمت های مختلف سوال چند گزینه ای

هر سوال چند گزینه ای شامل قسمت های اصلی زیر است :

۱. قسمت اصلی یا تنه سوال : این بخش سوال متن اصلی سوال را تشکیل می دهد و در برگیرنده ی مسئله یا موضوعی است که سوال باید آن را اندازه گیری کند.

۲. گزینه ی درست یا پاسخ سوال : یکی از گزینه های پیشنهادی پاسخ درست سوال است که آزمون شونده باید آن را برگزیند؛ به این گزینه ، گزینه ی کلید گفته می شود.

۳. گزینه های انحرافی : به غیر از گزینه ی درست سوال ؛ تعدادی گزینه ی دیگر نیز برای هر سوال تهیه می شود که به آن گزینه های انحرافی می گویند. نقش گزینه های انحرافی منحرف کردن آزمون شوندگانی است که پاسخ درست سوال را نمی دانند.

متن اصلی یا تنه ی سوال را یک جمله استفهامی یا یک جمله ی ناتمام تشکیل می دهد و گزینه های پیشنهادی جواب جمله ی استفهامی یا تکمیل کننده ی جمله ی ناقص هستند.


انواع سوال های چند گزینه ای


- نوع تنها گزینه درست : این نوع سوال ساده ترین نوع سوال های چند گزینه ای است. در این نوع سوال تنها یکی از گزینه ها درست است و بقیه گزینه ها کاملا غلط هستند.

- نوع بهترین گزینه : در این نوع سوال؛ همه ی گزینه ها درست هستند اما یکی از آنها از همه درست تر یا بهتر است.

- نوع منفی : در این نوع سوال تنه ی سوال به صورت منفی بیان می شود و همه ی گزینه ها بجز یکی از آنها درست هستند.



منابع

آزمون در زبان انگلیسی نوشته ی فرهادی ؛ جعفر پور ؛ بیرجندی
اندازه گیری و سنجش و ارزشیابی آموزشی نوشته ی دکتر علی اکبر سیف
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
آمار مقدماتی در آزمون سازی زبان انگلیسی

آمار مقدماتی در آزمون سازی زبان انگلیسی

اکثر ما فکر می کنیم، آمار با جدول و اعداد سر و کار دارد. در حالیکه این عقیده اشتباه نیست ، ریاضی دانان و آمارگران ؛ از کلمه ی آمار در یک بعد وسیع تری استفاده می کنند. آمار گران، آمار را چنین تعریف می کنند : شامل جمع آوری اطلاعات ارقامی است که داده نامیده میشود. سپس آنها را بررسی و بر اساس نتیجه ی این بررسی ها، تصمیم گیری می کنند.

نقش آمار در زندگی روزمره ما در حال افزایش است. دانشمند قرن نوزدهم؛ H.G Wells پیش بینی کرد که روزی طرز تفکر آماری، برای هر شهروند مانند توانایی خواندن و نوشتن، به صورت یک ضرورت در خواهد آمد. مثال های زیر نشان دهنده ی این ضرورت می باشد :

۱. آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که هزینه ی زندگی در توکیو در طی یک سال ۸ درصد افزایش یافته است.

۲. آمارها نشان می دهد که استفاده ی مواد مخدر توسط زنان باردار، می تواند برای جنین خطرناک باشد.

۳. آمارهای جمع آوری شده توسط شرکت های بیمه نشان می دهد که امروزه میزان متوسط عمر افراد بیشتر از پیشینیان آنهاست.

۴. آمارها نشان می دهد که اگر هوای استنشاقی ما بسیار آلوده باشد بدون شک افراد زیادی بیمار خواهند شد.

برای بدست آوردن و قرار دادن داده ها، دانش ریاضی اندکی لازم است. همچنین برای بدست آوردن داده ها به روش دقیق و مطمئن به بررسی دقیق توسط افراد وارد نیاز است. اگر داده ها توسط ریاضی دانان و آمارگران کارآزموده بررسی نگردد ممکن است آمارها اشتباه شود.

منبع

آزمون در زبان انگلیسی نوشته ی فرهادی ؛ جعفر پور ؛ بیرجندی
 

maniiya

عضو جدید
اکثر ما فکر می کنیم، آمار با جدول و اعداد سر و کار دارد. در حالیکه این عقیده اشتباه نیست ، ریاضی دانان و آمارگران ؛ از کلمه ی آمار در یک بعد وسیع تری استفاده می کنند. آمار گران، آمار را چنین تعریف می کنند : شامل جمع آوری اطلاعات ارقامی است که داده نامیده میشود. سپس آنها را بررسی و بر اساس نتیجه ی این بررسی ها، تصمیم گیری می کنند.

نقش آمار در زندگی روزمره ما در حال افزایش است. دانشمند قرن نوزدهم؛ H.G Wells پیش بینی کرد که روزی طرز تفکر آماری، برای هر شهروند مانند توانایی خواندن و نوشتن، به صورت یک ضرورت در خواهد آمد. مثال های زیر نشان دهنده ی این ضرورت می باشد :

۱. آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که هزینه ی زندگی در توکیو در طی یک سال ۸ درصد افزایش یافته است.

۲. آمارها نشان می دهد که استفاده ی مواد مخدر توسط زنان باردار، می تواند برای جنین خطرناک باشد.

۳. آمارهای جمع آوری شده توسط شرکت های بیمه نشان می دهد که امروزه میزان متوسط عمر افراد بیشتر از پیشینیان آنهاست.

۴. آمارها نشان می دهد که اگر هوای استنشاقی ما بسیار آلوده باشد بدون شک افراد زیادی بیمار خواهند شد.

برای بدست آوردن و قرار دادن داده ها، دانش ریاضی اندکی لازم است. همچنین برای بدست آوردن داده ها به روش دقیق و مطمئن به بررسی دقیق توسط افراد وارد نیاز است. اگر داده ها توسط ریاضی دانان و آمارگران کارآزموده بررسی نگردد ممکن است آمارها اشتباه شود.

منبع

آزمون در زبان انگلیسی نوشته ی فرهادی ؛ جعفر پور ؛ بیرجندی
سلام ،كل كتاب ازمون سازي فقط انقدره؟اخه من براي ارشد ميخوام اموزش زبان شركت كنم،بعد كتاب مدرسانو كرفتم،اما ترجمه نشده هيجي نميفهمم.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
سلام ،كل كتاب ازمون سازي فقط انقدره؟اخه من براي ارشد ميخوام اموزش زبان شركت كنم،بعد كتاب مدرسانو كرفتم،اما ترجمه نشده هيجي نميفهمم.

سلام

نه کلش نیست اینا فقط دو فصلشه:D

نمیدونم این کتاب ترجمش هست یا نه؟!

ولی برای فهم بهتر آزمون سازی بهتره کتاب سنجش و اندازه گیری (نوشته ی دکتر سیف) که برای رشته ی علوم تربیتی هست رو بخونید

همونو برداشتن انگلیسیش کردن
 

navidpchi

عضو جدید
با سلام ابتدا تشکر از زحمات شما برای این پست و سپس می خواستم بدونم ادامه مطالب رو هم دارید.
با سپاس فراوان
 
بالا