آزمونهای پرابهام نظام مهندسی!!!

amin_civil

عضو جدید
سلام به مهندسان عزیز..

یکی از سازمانهایی که جایگاه ویژه ای برای مهندسین عمران، معماری، مکانیک، برق، نقشه برداری و... در زمینه ساختمان پیدا کرده، "سازمان نظام مهندسی ساختمان" می باشد که باتوجه به گستردگی گرایشهای کاری و علمی رشته های فنی و مهندسی، این سازمان محل ارتباط و تعامل خوبی برای این قشر از جامعه می تواند باشد..
به همین دلیل؛ عضویت، اخذ پروانه اشتغال به کار، شرکت در کلاسها، آزمونها، انتخابات و... در این سازمان، از دغدغه­های مهندسان شده است و حتی بسیاری، پیشرفت کاریشان را منوط به پیشرفت در این سازمان می دانند.
البته قابل توضیح است که مهندسان، براساس گرایش و شرایط رشته و کارشان، تعامل متفاوتی با این سازمان دارند و باتوجه به اینکه هر استان نظام مهندسی مرتبط با منطقه خود را دارد، کسانی که در شهرها و استانها و حتی کشورهای دیگر و یا در پروژه های خارج از محدوده کاری تعریف شده نظام مهندسی ساختمان کار می کنند، ممکن است تاحدودی از این دغدغه­ها فارغ باشند..
به هرحال اکثر مهندسین در رشته­های ذکرشده ارتباط تنگاتنگ با این سازمان دارند و از دغدغه­هایشان اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی در حوزه­های مختلف مانند: اجرا، نظارت، طراحی، محاسبات و... می باشد..
اما چیزی که بر حساسیت این دغدغه افزوده، نوع برگزاری و طرح سوال آزمونهای تعیین صلاحیت مهندسین برای فعالیت در این حوزه­ها می باشد که فرآیند این آزمونها؛ از طرح سوال، معرفی منابع، انتخاب طراحان آزمون، کمیته های کنترل و تصحیح کننده، سازمان برگزارکننده، شیوه برگزاری آزمون و.... گرفته، تا نظرها و انتقاداتی مبنی بر اینکه آیا این آزمونها روشی مناسب برای تعیین این صلاحیت ها می باشد یا نه؟!، مسئله ساز شده است!!!
علی الخصوص در این چند دوره پیشین که ایرادات، اشتباهها، غلط و ابهامات موجود در سوالات و یا پاسخها بر این انتقادات افزوده و موجب نارضایتی و بدبینی و دلسردی بسیاری از مهندسین جوان شده است و گویی شرط قبولی را خارج از محدوده مطالعات و معلومات مهندسی خود جستجو می کنند!!...
باتوجه به افزایش دانشگاهها و پذیرش روزافزون دانشجو در رشته فنی و مهندسی و بزرگتر شدن جامعه مهندسی و خانواده نظام مهندسی ساختمان، شاید بعید و دور از ذهن نبود که مسئولین درصدد باشند برای اعطای صلاحیت سختگیری نمایند و بر پیچیدگی آزمونها بیافزایند، اما انگار خود نیز در این کلاف سردرگم پیچیده شدند و بجای طرح سوالات مفهومی، بر نامفهومی آن افزودند!! و بجای سوالات پیچیده و حساس و نکته دار، در دام ابهام و انحراف و اشتباه و غلط افتادند و هر دوره متقاضیان منتظر ارائه سوالات و یا پاسخهای غلط و چندگزینه ای و همچنین پخش و کسب نمره می باشند!!!
این رویداد و اعتراض در سالهای پیش امری معمول شده (مانند آزمون سال 92 که بعداز اعتراضهای مکرر موفق به کسب نمره ازطریق تقسیم نمره سوالات اشتباه شدند!!) و درهمین آزمون خرداد93 -که تمام رشته های فنی و مهندسی به نحوه سوالات و پاسخها معترضند- شاهد هستیم که اینبار اشتباه و غلط در کلید و پاسخهای تشریحی مشهود، اعتراضات جدی تر و مستندتر و نارضایتی و دلسردی برای آزمونهای بعدی بیشتر از قبل می باشد.
متاسفانه ازسوی مسئولین هم؛ پیگیری، تائید، تکذیب، تغییر رویه، احترام به معترضین و... شاهد نیستیم و همین امر بر نگرانی بخش جوان جامعه مهندسی می افزاید که آیا در دوره های بعد نیز این رویه ادامه خواهد داشت؟!؟!!!
حال این پرسشها به ذهن متبادر می گردد که :


  • نقش مهندسین در ورز دادن و شکل گرفتن شیوه و رویه درست تعیین صلاحیت و احقاق حقوق مهندسین چه می باشد؟!
  • آیا این مهم با اعتراض چندنفری که بدون پشتوانه و خارج از محدوده و بدون حمایت سازمان نظام مهندسی و دیگر مهندسانی که یا موفق به اخذ پروانه اشتغال شده اند یا خیر، امکانپذیر است؟!
  • آیا باید افراد معترض به ابهامات موجود در آزمونها، متغیر و براساس کسانی باشد که در هر دوره نیاز به چند نمره اندک برای قبولی دارند؟ یا حمایت سازمان نظام مهندسی از اعضای جوان خود نیز، می تواند مطلوب و موثر باشد؟!
  • و . . . . .


حال که این امر مهم برای مهندسین جوان، که جایگاه نامناسبی باتوجه به شرایط اقتصادی و بازار کار برای­شان ایجاد شده است، می­تواند عامل ایجاد جایگاه جدید و تثبیت آن باشد و امید تازه­ای برای این قشر ایجاد نماید، بهتر است از جدی گرفتن آن دریغ نشود و همکاری و پیگیری لازم به عمل آید و اعضا و مدیران "سازمان نظام مهندسی" شهرها و استانهای مختلف خود را مبرا و جدا از دغدغه دیگر مهندسانشان ندانند و در پیگیری مشکلاتشان پیشگام و یاری کننده باشند..

به امید همدلی و هم­زبانی بیشتر جامعه مهندسی...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

سایتها و وبلاگهایی که به "اعتراضات آزمون خرداد 93" پرداخته اند :

http://azmoonengineering.blogfa.com/

www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/598813

قسمت نظرات سایت و پیگیری اعتراضات توسط اعضا:
http://elm24.com/fa/2014/06/15/

سایتهای خبری:

http://irna.ir/fa/News/81301965

www.tabnak.ir/fa/news/432499

http://sokhanonline.ir/fa/news/49790

http://ensafnews.com/index.aspx/n/8467
 

mina8432

عضو جدید
جزوات ویژه نظام مهندسی برای روزهای آخر + تضمین قبولی

www.engfa.ir
جزوات ویژه نظام مهندسی برای روزهای آخر + تضمین قبولی

www.engfa.ir
جزوات ویژه نظام مهندسی برای روزهای آخر + تضمین قبولی

www.engfa.ir
جزوات ویژه نظام مهندسی برای روزهای آخر + تضمین قبولی

www.engfa.ir
 
بالا