<<آزمایش ها و سرگرمی های فیزیک>>

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
بادکنک می ترکد





الف- بادکنکی را از آب پر کنید تا منبسط شود.
ب- از پایین گرن بادکنک، مطابق شکل ببرید.
ج- کتری معمولی را تا نصفه اش از آب پر کنید، طوری که تا نزدیک لوله‌ی کتری برسد و بخار آب بتواند از لوله خارج شود. اگر لوله‌ی کتری بزرگ تر از دهانه‌ی بطری باشد مقوائی بطول 7 × 12 سانتیمتر بریده و لوله‌ای از آن درست کنید، یک طرف لوله مقوائی را وارد لوله کتری کرده و دهانه‌ی دیگرش را داخل بطری شیر بکنید، حال بگذارید مدت یک دقیقه جدار بطری با بخار در تماس باید بعداً
د- به سرعت بادکنک را در دهانه‌ی بطری بگذارید و لبه ی آنرا به حاشیه‌ی دهانه‌ی بطری برگردانید.
ه- خواهید دید که بادکنک در داخل بطری بزرگ و مستع می شود و
و- ناگهان با صدای شدیدی می ترکد.






1- - ج- بخار آب هوای موجود در بطری را به خارج می‌راند.
د- بخار سرد شده و تبدیل به آب می‌گردد و در داخل بطری ایجاد خلاء نسبی می‌کند.
هـ - فشار هوا بادکنک لاستیکی را به داخل بطری می‌راند.
و – لاستیک با صدای بلند می‌ترکد.
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
آزمایش با سکه



الف- سکه دو زاری (سکه 25‌تومانی جدید) را داخل قیف کوچکی بگذارید و انتهای تحتانی قیف را با انگشت بگیرید. از لبه‌ی قیف نزدیک سطح داخلی آن محکم فوت کنید، می‌بینید که سکه به آسانی بلند می‌شود.
ب- این دفعه ته قیف را نگیرید و دوباره به قیف بدمید، این دفعه سکه بلند نمی شود، هر قدر فشار دم شما زیاد باشد باز سکه بلند نمی شود.












1- الف- وقتی که ته قیف با انگشت گرفته شده‌است و شما با فشار می‌دمید، جریان هوا دو کار می‌کند.
ابتدا فشار هوا روی سطح فوقانی سکه مؤثر واقع می‌شود ولی قسمتی از هوا نیز وارد محفظه‌ی محدود تحتانی شده و باعث ازدیاد فشار در آنجا گشته و این فشار سکه را به بیرون پرت می‌کند.
وقتی ته قیف مسدود نیست، جریان هوا تنها در روی سطح فوقانی سکه موثر می‌شود و فشار هوای محفظه‌ی پایین، بالا نمی‌رود، در نتیجه سکه همانطور بی‌حرکت و ساکن می‌ماند.
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
انبساط هوا

الف- بطری دهان گشادی را انتخاب کنید.
ب- شیشه‌ی دیگری را بگیرید آنچنانکه در داخل بطری اول جا بگیرد. دهان بادکنک را به دهانه‌ی بطری کوچک وارد سازید، یک صفحه‌ی روزنامه را شانزده مرتبه تا کنید، طوری که کاغذ از دهانه شیشه بزرگتر باشد، صفحه‌ی کاغذ را مرطوب کرده در داخل بشقابی قرار دهید، بطری کوچک را در وسط صفحه‌ی کاغذی بگذارید.
ج- بطری دهان گشاد را مدت یک دقیقه در معرض بخار آب بگذارید و بعد
د- با سرعت روی شیشه‌ی کوچک و بالون وارونه قرار بدهید و فشار دهید تا دهانه‌ی بطری روی کاغذ مرطوب محکم بشود. خواهید دید که بادکنک مستع می گردد.







1- ج- بخار، هوای داخل بطری را به بیرون می‌راند.
د- بخار تبدیل به آب شده و خلاء نسبی در داخل بطری بزرگ ایجاد می‌شود. در نتیجه هوای داخل بطری کوچک منبسط می شود تا خلاء شیشه بزرگ را پر کند. در نتیجه بادکنک منبسط می‌شود.
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
دور نمی‌شود ، بلکه نزدیک می‌شوند


الف- از کاغذ روزنامه نواری به طول 15 × 55 سانتیمتر بریده و از وسط آنرا خم کنید، بعد روی یک بطری بیندازید، از وسط دو لبه‌ی کاغذ و زیر بطری فوت کنید، لبه‌ها به جای دور شدن، به هم نزدیک می شوند.
ب- دو صفحه کاغذ با ابعاد 15×30 سانتیمتر بریده و به فاصله 10 سانتیمتر از هم بگیرید، و از وسط آنها بدمید، باز مشاهده خواهید کرد که صفحات کاغذ به هم نزدیک می شوند.





1- الف و ب- نظریه برنولی Bernoulli چنین است:
جریان سریع یک گاز یا مایع از فشار اطراف خود می‌کاهد و اگر جریان خیلی سریع باشد ، فشار بیشتر پایین خواهد آمد.
جریان هوائی که در اثر فوت شما تولید می‌شود باعث پایین آمدن فشار هوا در بین لایه های کاغذ می‌شود و فشار خارج ورقه های کاغذ را به هم نزدیک می‌کند.

 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
گلوله کاغذی به طرف شما حرکت می کند



الف- تکه کاغذی به اندازه 2×2 سانتیمتر بریده و آنرا چهار پنج قطعه کنید، تکه های کاغذ را روی میز، پشت کتابی بگذارید و از روی کتاب محکم فوت کنید، خواهید دید که تکه های کاغذ بلند شده، همراه جریان هوا به طرف جلو پرواز می کند.
ب- از کاغذ روزنامه ای تکه‌ای به اندازه 2×2 سانتیمتر ببرید و به‌صورت گلوله کوچکی در آورید، گلوله کاغذی را در داخل گردن یک بطری خوابیده قرار دهید، و از مقابل دهانه ی بطری فوت کنید. گلوله‌ی کاغذی به طرف جریان هوا آمده و همراه آن دور برده می‌شود.






1- الف- جریان سریع هوا از فشار اطراف تکه های کاغذ می‌کاهد و فشار هوای اطراف، تکه های کاغذ را به محوطه‌ی کم فشار آورده و داخل جریان هوا می‌سازد.
ب- در مواقعی که فوت می‌کنید، جریان سریع هوا در جلو دهانه‌ی بطری باعث می‌گردد که از فشار هوای جلو دهانه‌ی بطری کاسته شود و گلوله ی کاغذی وارد جریان شده دور برده می‌شود.
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
آزمایش با سکه پول




یک عدد سکه‌ی دوریالی(25 تومانی جدید) را به فاصله 5 سانتیمتر از لبه‌ی میز قرار دهید و در عقب سکه بشقابی را طوری بگذارید که فاصله لبه‌ی میز تا وسط بشقاب 30 سانتیمتر باشد.
در کف اطاق بنشینید طوری که لب های شما نیم سانتیمتر بالاتر از لبه ی میز باشد و محکم از روی سکه به نقطه‌ای در حدود 15 سانتیمتر بالاتر از وسط بشقاب فوت کنید، خواهید دید که سکه بلند شده به وسط بشقاب یا آن‌طرف بشقاب می‌افتد.
توجه – برای بلند شدن سکه خیلی محکم باید فوت کرد.





1- در اثر فوت از فشار هوای بالای سکه کاسته می‌شود و فشار زیاد پایین سکه، آنرا به فضای کم فشار وارد می‌کند و ستون هوائی سکه را به داخل بشقاب پرتاب می‌کند.

 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
از میان حباب لامپ فوت کنید



یک عدد لامپ معمولی را جلو لبان خود بگیرید، کبریتی را روشن کرده به فاصله ی 5 سانتی متر پشت لامپ نگه دارید، حال فوت محکمی بکنید، کبریت خاموش می شود.






1- جریان هوا توسط لامپ به دو شاخه تقسیم می‌شود و آن دو بین خود و لامپ فشار کمتری ایجاد می‌کند ( طبق قانون برنولی ) این دو نیمه جریان از دو طرف حباب گذشته و دوباره در نقطه‌ای یکی شده کبریت را خاموش می‌کند.
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
جریان هوا در داخل قیف



از انتهای کوچک یک قیف بدمید، و در همان حال کبریتی را روشن کرده در مرکز دهانه‌ی بزرگ قیف نگه دارید. شعله کبریت به طرف شما متوجه خواهد شد، اما اگر کبریت را به کنار و لبه‌ی قیف نزدیک کنید شعله به طرف خارج متوجه می شود.








1- موقعی که به قیف می‌دمید، دم شما به صورت صفحه‌ای که به سطح داخلی قیف تماس دارد پخش و منتشر می‌شود، در نتیجه فشار کمتری بین قیف و آتمسفر خارج ایجاد می‌شود. جریان هوا از دهانه بزرگ قیف به صورت یک مخروط خالی خارج می‌شود در حالی که در مرکز این مخروط خلاء نسبی به وجود آمد، فشار هوای بیرون به داخل این خلاء هجوم می‌آورد و شعله را به طرف شما می‌راند. ولی جریان هوا، از کناره‌ی قیف خارج می‌شود و شعله‌ی کبریت را به طرف مقابل می‌برد.


 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
توپ پینگ پونگ در داخل قیف



الف- توپ پینگ پونگی را وارد قیف آشپزخانه بکنید، حال دهانه‌ی بزرگ قیف را به خارج بگیرید و محکم فوت کنید تا توپ از قیف خارج شود.
خواهید دید که هر قدر شما سخت تر بدمید، توپ با سماجت به بدنه‌ی قیف می‌چسبد.
ب- توپ را داخل قیف قرار داده، ساقه‌ی قیف را به شیر آبی وصل کنید و آب را باز کنید.
جریان آب توپ را در داخل قیف نگه می‌دارد . یعنی سنگینی توپ و نیروی جاذبه‌ی زمینی را خنثی کرده و باعث می‌شود که توپ در داخل قیف باقی بماند.
















1- الف- دم شما بین جدار قیف و توپ فشار کم ایجاد می‌کند. (فرضیه‌ی برنولی) و فشار آتمسفری توپ را در محل خود نگه می‌دارید.
ب- جریان آب بین جدار قیف و توپ فشار کم ایجاد می‌کند (فرضیه برنولی) و فشار آتمسفری توپ را در محل خود نگه می‌دارید.


 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
توپ و جریان آب





الف- لوله لاستیکی را به شیر آبی وصل کنید.
ب- به داخل وان حمام به ارتفاع 6-8 سانتی متر آب باز کنید، حال یک عدد توپ پینگ پونگ را روی آب ول کنید، جریان آب را به وسیله‌ی لوله‌ی لاستیکی‌، به طور عمودی روی توپ باز کنید، حال جریان آب را در هر جهت که بگردانید، توپ نیز همراه آن به هر طرف می‌رود.






1- جریان آب وقتی به طور عمودی روی توپ می‌ریزد، از هر آنرا در میان می‌گیرد و در نتیجه بین آب و توپ فشار کم ایجاد می‌شود (فرضیه برنولی) و فشار آتمسفری خارج روی توپ مؤثر واقع می‌شود.
وقتی جریان آب حرکت می‌کنند توپ را نیز با خود می‌برد،
دلیل: وقتی که آب یک طرف توپ را ترک می‌کند فشار کم بین آب دیگر توپ برقرار می‌شود و فشار آتمسفر یک روی توپ مؤثر شده را به داخل جریان می‌راند.

 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
جریان آب بادکنک را نگهمیدارد





بادکنکی را از هوا پر کرده نخی به طول یک متر یا بیشتر به آن ببندید، بادکنک را به نوسان در بیاورید تا به جریان آبی که از شیر می‌ریزد برخورد کند.
جریان آب بادکنک را می‌گیرد و رشته‌ای از آب به‌صورت قوس از زیر بادکنک جاری می‌شود.
کشش آب را بادست حس خواهید کرد.





1- آب که با سرعت می‌ریزد ، بین خود و جدار بادکنک فشار کم ایجاد می‌کند، نیروی آتمسفر یک که بادکنک به آب بچسبد، کشش بادکنک را توسط جریان آب خیلی واضح می‌شد حس کرد یک قسمت از آب روی آن ریخته و قسمت دیگر آنرا به خود می‌کشد، با وجود این نیرویی که برای نگهداری بادکنک لازم است باید با مقدار نیرویی که در اثر ریزش آب بادکنک را پایین می‌برد مساوی باشد.

 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
جریان آب و سیب ها



در یک لگن یا دست شوئی، سه عدد سیب را پهلوی هم توی آب قرار دهید، شیر آب را باز کنید تا آب به نقطه‌ی بین سیب ها جاری شود، حال خواهید دید که جریان آب سیب ها را پهلوی آب نگه می‌دارد.






1- نظریه برنولی چنین است:
در اثر جریان سریع یک گاز یا مایع فشار کم ایجاد می‌شود، و اگر جریان سریع تر باشد «فشار کم» بیشتر به وجود می‌آید. وقتی آب را باز می‌کنیم، جریان آب به کناره‌ی سیب‌ها و مخصوصاً بین سیب‌ها می‌ریزد و در بین آنها فشار کم به وجود می‌آورد. در نتیجه فشار آتمسفر یک از طرف خارج به سیب ها فشار آورده و آنها را نزدیک هم نگاه می‌دارد.

 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
سطوح آب یکدیگر را می کشند



الف- دو نوار از کاغذ روزنامه به طول و عرض 50×5 سانتیمتر ببرید و آنها را در آب خیس کرده، بعد از روی انگشت سبابه آویزان کنید، طوری که فاصله ی آن دو از هم در حدود یک سانتیمتر باشد و سطوح پهن نوارها، روبروی هم قرار گرفته ولی به یکدیگر نچسبند.
ب- از حال از پائین نوارها را به یکدیگر نزدیک کنید، خواهید دید که یکدیگر را جذب کرده و بالا رفته و تا زیر انگشت به یکدیگر می‌چسبند.











1- سطوح آب روی نوارهای کاغذ به هم چسبیده و یکی شده، نوارها را به هم می‌چسباند. علت اینکه این آزمایش سریع انجام می‌گیرد، بدین جهت است که سطوح آب به فوریت به هم می‌چسبد و تا دو نقطه‌ی کوچک به هم برسد هر دو نوار یکدیگر را جذب کرده است.



 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
حباب آتش

برای این آزمایش نیز آب صابون لازم است. لوله‌ی لاستیکی معمولی را گرفته یک طرف آن را به لوله ی گاز و طرف دیگرش را به ساقه ی قیف خانگی متصل کنید.
ابتدا دهانه ی بزرگ قیف را به محلول صابون بزنید، بعد شیر گاز را باز کنید تا حبابی به قطر هشت تا ده سانتی متر درست بشود، گاز را ببندید و قیف را سوا کنید و با انگشت دهانه ی کوچک قیف را بگیرید، کبریتی را روشن کرده انگشت تان را بردارید، گاز روشن میشود.
به تدریج حباب کوچک شده و گاز را از قیف بیرون می راند.







- علت اینکه شعله مدتی دوام می آورد در نتیجه‌ی کوچک شدن حباب است که گاز را بتدریج بیرون می‌راند.

 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
ستاره پنج پر


الف- پنج چوب کبریت را از وسط شکسته و آنها را توی یک بشقاب خشک در دایره ای به قطر 2 سانتی متر به طور قرینه بپیچید.
ب- چوب کبریت ششمی را به آب فرو کرده و نوک تکه های چوب را با یک یا دو قطره آب خیس کنید.
ج- کبریت ها ستاره پنج پر درست می کنند.











از نقاط شکسته‌ی کبریت آب وارد سلول‌های خشک شده و باعث تورم آنها می‌گردد. این تورم باعث می شود که چوب کبریت ها تمایل به راست شدن پیدا کنند، انتهای آنها از هم دور و به یکدیگر نزدیک شده، ستاره ی پنج پر درست می‌کند.

 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
آونگ ساده



توپ تنیسی را به وسیله طنابی از یک محل آویزان بیاویزید تا آونگی درست شود. روی زمین، مطابق شکل نشسته و به پشتی یک صندلی که نفر دیگر روی آن نشسته است تکیه بدهید. توپ را جلو بینی آورده و رها کنید.
چنین به نظر می رسد که توپ موقع برگشت دوباره به بینی تان می خورد، اما توپ برخلاف انتظار در برگشت به بینی نمی خورد، مگر اینکه در ابتدا حرکت، توپ را هل داده باشید.








توپ در هر نوسان مقداری از کار مایه (انرژی) خود را به هوا می‌دهد، در نتیجه هر نوسان از نوسان قبلی کوتاه تر می‌شود.

 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
جوشاندن آب با برودت



الف- در داخل شیشه ی شیر مخصوص بچه ها، به ارتفاع 2-3 سانتی متر آب گرم بریزید و دوباره بجوشانید تا مدت یک دقیقه بخار از دهانه ی شیشه خارج شود.
ب- بعد دستورات زیر را به ترتیب انجام دهید.
1- آتش را خاموش کنید.
2- بطری را با حوله ای گرفته دهانه ی آن را با پنبه ی چوبی محکم کنید.

ج3- پس از این که مطمئن شدید هوا داخل بطری نمی شود، بطری را وارونه توی لیوان قرار داده، لیوان و بطری را در داخل ظرف دیگری بگذارید.
4- آرام آرام روی بطری آب سرد بریزید، مشاهده خواهید کرد که در عین حالی که بطری سرد می شود، آب داخل آن به جوش می آید.
5- برای بیرون آوردن پنبه چوب ته شیشه را مدتی توی آب گرم بگذارید تا به سهولت خارج شود.








الف- بخار آب هوای داخل شیشه را بیرون می‌راند.
ب- چوب پنبه مانع دخول هوا می شود.
ج- آب سرد باعث می شود که بخار داخل شیشه متراکم گشته و در نتیجه فشار بالای سطح آب نیز کم تر بشود، وقتی فشار کم شد آب به جوش می‌آید و بخار حاصله دوباره در اثر ریزش آب سرد روی بطری متراکم می‌گردد و این عمل ادامه پیدا می‌کند. آب در فشار کم در درجه‌ی حرارت کمتری به جوش می‌آید.
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
ته بطری را چگونه می شود برید




الف- از نخ تابیده سه دور و نیم دور یک بطری پیچیده و اندازه بگیرید.
ب- نخ را مدت پنج دقیقه توی نفت خیس بکنید.
ج- نخ را دور بطری پیچیده و گره محکمی زده، نوک گره را قیچی کنید. بطری را طوری بگیرید که ته بطری 5 سانتی متر بالاتر از سر بطری باشد، به نخ آتش بزنید، بطری را آرام بچرخانید تا آتش تمام نخ را بگیرد.
د- پس از اینکه نفت نخ سوخت و تمام شد، بطری را در داخل آب سرد کرده و بیرون بیاورید، ضربه ای به ته بطری بزنید ته بطری جدا می شود.
چ- لبه ی تیز و برنده ته بطری را از کنار داخل و خارج سوهان بزنید تا اینکه دست را پاره نکند.







نیاز به توضیح ندارد
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
بادکنک باد می کند


الف- چوب پنبه ی محکمی برای بستن سر بطری آماده کنید.
ب- در چوب چنبه سوراخی به اندازه ی یک لوله ی کوچک پلاستیکی تعبیه کرده، بادکنکی به قسمت پائین لوله ببندید و مطابق شکل لوله را از چوب پنبه بگذرانید.
ج- نخست چوب پنبه و لوله و بادکنک داخل بطری را آزمایش کنید و برای اطمینان، بادکنک را نیز بدمید، سپس آنها را از بطری درآورید.
د- بطری را به مدت یک دقیقه به وسیله ی قوری بخار دهید.
هـ) آن را با حوله ای برداشته ،به سرعت چوب پنبه و بادکنک را در آن بچپانید. ملاحظه خواهید کرد که با سرد شدن بخار آب بادکنک داخل بطری نیز بزرگ شده، باد می کند.









د- بخاریکه به بطری وارد می‌شود هوای آن را تخلیه می‌کند.
هـ- بعد بخار تبدیل به آب می‌شود و در بطری خلأ تولید می‌گردد.
فشار هوای خارج که در حدود1000 گرم در هر سانتیمتر مربع است از راه لوله‌ی پلاستیکی وارد بادکنک می‌شود و آن را باد می‌کند.
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیت حلبی



الف- یک پیت حلبی سرپیچ دار تهیه کرده، لیوانی آب داخل آن بریزید و حلبی را بدون سرپیچ روی بخاری گذاشته، حرارت دهید تا آب بخار شده، به مدت یک دقیقه از دهنه ی پیت خارج شود.
ب- بخاری را خاموش کرده، سرپیچ حلبی را محکم ببندید و آن را داخل یک طشتک یا سطل آب به طور وارونه قرار دهید، پیت له خواهد شد.







الف-بخار وارد پیت می‌شود و هوای آن را خارج می‌سازد
ب- بخار تبدیل به آب می شود و در داخل پیت خلأ ایجاد می‌کند این خلأ هیچگونه فشاری به کناره های پیت وارد نمی‌آورد ولی فشار هوای خارج که 1000گرم در هر سانتیمتر مربع می‌باشد بدان فشار آورده باعث له شدن قوطی می‌شود.


 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
پاشنه و شانه در کنار دیوار



طوری بایستید که پاشنه ها و شانه هایتان در موازات دیوار قرار بگیرند.
دستمالی را به فاصله ی یک پا از نوک کفش تان، به کف اطاق بیندازید. حالا سعی کنید آن را بدون خم کردن زانو و حرکت پاهایتان بردارید. ملاحظه خواهید کرد که قادر به برداشتن آن نیستید.












- هرگاه یک خط مستقیم فرضی که از مرکز ثقل یک جسم به مرکز زمین رسم می‌شود از داخل قاعدۀ آن جسم بگذرد، جسم در حال تعادل است.
مرکز ثقل هر جسم، گرانیگاه یا مرکز سنگینی آنست. وقتی شما خم می شوید که دستمالی را بردارید احساس می‌کنید در حال سقوط هستید زیرا خط عمودی که از مرکز ثقل شما رسم می‌شود خارج از قاعده(پاهای) شما می‌گذرد.


 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
آدمک سرپا می ایستد





الف- سیب زمینی گردی را از وسط ببرید و سوراخی در وسط آن باز کنید.
ب- کاغذی را لوله کرده از سوراخ بگذرانید.
ج- آدمکی از کاغذ بریده به لوله بچسبانید.
د- آدمک را کج کنید.
هـ) آن را رها سازید. آدمک به آرامی سرپا می ایستد.










مرکز ثقل تمامی وسایل آزمایش کمی مایل به طرف راست نقطه اتکا در حاشیه سیب زمینی قرار دارد.
هـ - جاذبه زمین مرکز ثقل را بطرف پائین می کشد و در نتیجه آدمک به بالا می رود.
 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
نبض



الف- پونزی را داخل چوب کبریتی کرده، روی نبض دستتان بگذارید، ملاحظه خواهید کرد که هر بار که نبض شما می زند سر کبریت کمی خم می شود.
ب- از گوشه ی یک آئینه ، مثلثی به اندازه های سانتیمتر ببرید و آن را روی نبض دستتان بگذارید و در مقابل آفتاب بگیرید.
هر بار که نبض شما می زند شعاع منعکس به دیوار یا سقف در حدود سانتیمتر حرکت می کند.








- الف- ضربان نبض شما باعث حرکت پونز می شود و در نتیجه چوب کبریت نیز حرکت می کند.
ب- ضربان نبض آئینه را به حرکت درمی آورد و حرکت آئینه نیز باعث حرکت نور می گردد.



 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
سنگ و نخ
الف- قطعه سنگ کوچکی را بردارید و به دور آن طناب محکمی ببندید و دو قطعه نخ نازکی را به دو طرف طناب وصل کنید و سر یکی از نخ ها را از دستگیره ی در آویزان سازید.
ب- خیلی آهسته از نوک نخ گرفته پایین بکشید، ملاحظه خواهید کرد که نخ بالایی پاره می شود.
ج- این بار از نوک نخ گرفته به سرعت تکان بدهید، ملاحظه خواهید کرد که نخ پایین باز می گردد.









وقتی شما آهسته از نوک نخ می کشید، فشاریکه به نخ پائینی وارد می اید، تنها فشار دست شماست. ولی فشاریکه به نخ بالائی وارد می آید، فشار دست شما به اضافه سنگینی سنگ است، بدین جهت نخ بالائی پاره می‌شود.
در مرحله دوم که نخ را به سرعت حرکت می دهید فشاریکه به نخ پائینی وارد می آید، فشار دست شما به اضافه خاصیت ماند یا مقاومت سنگ در برابر حرکت می‌باشد، در حالیکه فشار وارد به نخ بالائی، تنها سنگینی سنگ است لذا نخ پائینی پاره می شود.



 

Campus

عضو جدید
کاربر ممتاز
موتور الكتريكي در 10 دقيقه

توجه: با كليك كردن روي تصاوير آنها را در اندازه‌ي بزرگتر ببينيد.


1- سيم روپوش داري( لاكي) را حدود بيست پنج يا سي دور در كنارهم روي يك مداد يا خودكار بپيچيد.



2- با استفاده از دوسر ديگر سيم مسي اين سيم پيچ را مطابق شكل محكم كنيد طوري كه يك حلقه مغناطيسي داشته باشيد. حالا شما يك حلقه با دوسر سيم آزاد داريد. با فاصله حدود دو سانتي متر انتهاي سيم ها را قطع كنيد.



3- فوت كوزه گري ساخت اين موتور در شكل زير نشان داده شده است. نيمي از سطح سيم لاكي در يك سر آزاد سيم را مطابق شكل و سر ديگر را كاملا با استفاده از تيغ بتراشيد تا عايق يا لاك آن از بين برود.





4- با استفاده از دو سنجاق قفلي دو پايه براي اتصال سيم هاي برق به اين موتور مطابق شكل بسازيد. البته مي توانيد از مغز يك خودكار وسيم مسي كه لخت شده استفاده كنيد. با استفاده از چسب حرارتي آنها را روي يك پايه محكم كنيد.





5- حالا يك آهنرباي قوي كوچك مطابق شكل در زير حلقه قرار دهيد. و با چسب در جاي خودش روي پايه محكم كنيد.





6- براي امتحان دوپايه را به يك ولتاژ 3 يا 6 ولت وصل كنيد. در شكل هاي زير موتور را در حال كار نيز مي بينيد.


 
بالا