*** آزمایشگاه علوم دامی ***

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان عزیز هدف از ایجاد این تاپیک معرفی وسائل ازمایشگاهی مورد استفاده در ازمایشگاه های علوم دام میباشد.
پس از معرفی وسیله مورد نظر با تصاویر مربوطه. به تشریح عملکرد آن و استفاده های علمی ان در صنعت دام و طیور میپردازیم
امیدوارم مورد توجه و استفاده دوستان قرار بگیرد:w30:
 

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
Adiobatic Bomb Calorimeter

بمب کالری متر.یک وسیله ازمایشگاهی برای تعیین انرژی ناخالص نمونه های مواد الی.این روش بر اساس احتراق کامل مواد ازمایشی و سنجش حرارت حاصله کار میکند.





اولین وسیله رو با اجازه دوستان خودم توضیح میدم. بمب کالریمتر بیشتر در تعیین انرژی ناخالص مواد خوراکی مورد استفاده قرار میگیرد و در تغذیه دام و جیره نویسی کاربرد دارد.
 

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
بمب کالریمتر

بمب کالریمتر

ساده ترین نوع این دستگاه از یک اتاقک فلزی محکم (بمب) که در داخل مخزن عایق حاوی اب قرار میگیرد ساخته شده است.نمونه غذا در داخل بمب جای میگیرد و سپس به داخل ان اکسیژن فشرده وارد نموده و بعد از اندازه گیری حرارت آب اطراف بمب.توسط جریان برق محتویات ان را میسوزانند.حرارت حاصل از اکسیداسیون توسط بمب و اب جذب میگردد.پس از برقراری تعادل حرارت اب مجددا اندازه گیری میشود.مقدار حرارت تولید شده با استفاده از اختلاف درجات حرارت قبل و بعد از سوزاندن و همچنین وزن و درجه حرارت ویژه اب و بمب تعیین میگردد.
بوسیله بمب کالریمتر میتوان انرژی خام غذا یا اجزای ان و بافت های حیوانیو انواع مواد دفعی را اندازه گیری کرد.به طور مثال چربی ها 2.5 برابر کربوهیدراتها انرژی تولید میکنند.
به این ترتیب مقدار انرژی شیمیایی غذا با سوزاندن ان و تبدیل به انرژی حرارتی اندازه گیری میشود.این تبدیل با سوزاندن غذا صورت گرفته و به مقدار حرارتی که از اکسیداسیون کامل واحد وزن غذا به دست می اید انرژی خام یا حرارت احتراق غذا گفته میشود.
یکی از واحدهای استاندارد و نسبتا قدیمی انرژی که در جیره نویسی دام و طیور کاربرد دارد همین انرژی خام میباشد
 

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش کلدال یا کجلدال برای تعیین پروتئین خام نمونه خوراک

روش کلدال یا کجلدال برای تعیین پروتئین خام نمونه خوراک

در این روش که در آزمایشگاه های علوم تغذیه بسیار کاربرد دارد.پروتئین موجود در نمونه الی از روی مقدار ازت موجود در آن محاسبه میشود .
این روش شانل سه مر حله میباشد:

1- هضم با اسید سولفوریک غلیظ و تحت حرارت بالا
2- تقطیر
3- تیتراسیون با اسید کلریدریک رقیق

عددی که از انالیز بالا به دست می اید معرف مقدار ازت موجود در نمونه است.از انجا که 16 درصد پروتئین از ازت تشکیل شده است بنابر این میزان ازت بر اساس پروتئین خام به روش زیر به دست می اید:
% پروتئین خام = % ازت . 16/100 که در نتیجه از تقسیم 100 بر 16 عدد 6.25 به دست می اید:
%پروتئین خام = %ازت ضربدر 6.25

البته این روش بسیار قدیمی میباشد و ایراداتی دارد از جمله اینکه نوع ازت از جمله نیترات یا نیتیریت آن مشخص نمیشود.علاوه بر این بسیاری از اجزائ ساده ازت نیز در این روش جزو پروتئین محسوب میشوند از جمله الکالوئید ها و امیدها و گلوسیدها و ..
امروزه اصطلاح پروتئین خام( cp) کمتر استفاده میشود و استانداردهای پیشرفته تر خصوصا در مورد نشخوار کنندگان کاربردی تر میباشند.
 

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
مواد شیمیایی لازم در روش کلدال

مواد شیمیایی لازم در روش کلدال

در این روش ازمایشگاهی به مواد شیمیایی زیر نیاز است:

اسید سولفوریک گرم و غلیظ
هیدروکسید سدیم 50 درصد
اسید کلریدریک 0.1 نرمال
اسید بوریک 4 درصد
دانه روی
اب مقطر
معرف: مخلوطی از متیل رد و بروموکروزول گرین
کاتالیزور: سولفات پتاسیم و سولفات مس به نسبت 1:10
 

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه روش کلدال

ادامه روش کلدال

در مرحله اول یا هضم از اسید سولفوریک گرم و غلیظ استفاده میشود و از کاتالیزور سولفلت پتاس و سولفات مس برای سرعت بخشیدن به واکنش استفاده میشود و ازت در پایان این مرحله به صورت سولفات امونیوم باقی میماند.
در مرحله دوم یا تقطیر .امونیاک توسط هیدروکسد سدیم یا سود سوز اور اشباع شده ازاد میشود
و در نهایت در مرحله اخر یا تیتراسیون.امونیاک با مقدار معینی از اسید کلریدریک یک دهم نرمال تیتر میشود و مقدار ازت نمونه به دست می اید.

:w30:پایان توضیحات روش انالیز کلدال:w30:
 

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعیین درصد چربی خام نمونه خوراک

تعیین درصد چربی خام نمونه خوراک




دستگاه سوکسله در مدل های مختلف. این دستگاه به یک هود بسیار قوی متصل میشود و با استفاده از دی اتیل اتر نمونه خوراک را به مدت 4 ساعت جوشانده و چربی انرا به طور کامل استخراج میکنند. سپس از تفاوت وزن نمونه قبل از جوشاندن و بعد از آن درصد چربی خام نمونه خوراک را محاسبه میکنند.
 

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
اندازه گیری رطوبت مواد غذایی

اندازه گیری رطوبت مواد غذایی

روشهای متعددی برای اندازه گیری رطوبت مواد غذایی وجود دارد:

الف: خشک کردن در هوای اون گرم
در این روش وزن آب از دست داده شدهپس از تبخیر نشان دهنده درصد رطوبت نمونه میباشد.این روش بسیار متداول است ولی در مورد بعضی نمونه های خوراک دام مانند سیلو ها دقت کافی را ندارد زیرا در خوراک های سیلاژ قسمت زیادی از وزن نمونه مربوط به اسیدهای چرب فرار ( VFA ) میباشد که همگی در دمای 70 درجه بخار میشوند.
در این روش نمونه را در ظرف مخصوص به مدت یک ساعت در دمای 100 درجه سانتیگراد در اون قرار میدهند و سپس به دسیکاتور منتقل میکنند برای مدت نیم ساعت. پس از وزن کردن نمونه ها از فرمول زیر میزان رطوبت و ماده خشک نمونه را حساب میکنند:

وزن نمونه اصلی= (وزن نمونه اصلی + وزن ظرف) - وزن ظرف
مقدار رطوبت = ( وزن نمونه اصلی + وزن ظرف) - ( وزن نمونه خشک + وزن ظرف)
درصد رطوبت= مقدار رطوبت/ مقدار نمونه اصلی ضربدر 100
درصد ماده خشک = 100- درصد رطوبت

دسیکاتور برای نگهداری نمونه های خشک و جلوگیری از اضافه شدن رطوبت محیط به نمونه


ترازوی دیجیتال
 
آخرین ویرایش:

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
اندازه گیری رطوبت مواد غذایی

اندازه گیری رطوبت مواد غذایی

ب:روش اون خلائ Vacum Oven Method
حرارت دادن بعضی نمونه ها مانند میوه ها باعث بروز تغییراتی در ماهیت انها میشود از اینرو از روش اون خلا استفاده میشود و نمونه ها تحت خلائ در این روش خشک میشوند.

ج: روش تقطیر مستقیم Direct Distilation Method
در این روش با استفاده از مواد شیمیای تولوئن . زایلان و هپتان که نقطه جوش بالاتر و وزن مخصوص کمتری نسبت به اب دارند ماده غذایی تقطیر شده و رطوبت و ماده خشک ان به دست می اید

د: روش شیمیایی
این روش بر اساس واکنش آّ ب با کاربیت کلسیم که استیلن تولید میکند عمل میکند.مقدار رطوبت میتواند از اندازه گیری رطوبت از دست رفته و یا گاز تولید شده استیلن از روش گاز سنجی براورد شود
 

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز




نمونه هایی از دستگاه سانتریفوژ. این وسیله مصارف گوناگونی در ازماییشگاه های علمی دارد. به طور مثال برای جدا کردن سرم خون از نمونه های خون از این دستگاه استفاده میشود که با نیروی گریز از مرکز کار میکند. تعداد دور دستگاه و مدت زمان چرخش قابل تنظیم میباشد
 

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
میکروسکوپ

میکروسکوپ


از دیگر ملزومات ازمایشگاههای علوم دامی میکروسکوپ است که لازم به توضیح اضافه نیست
 

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
آزمایشگاه تولید مثل

آزمایشگاه تولید مثل


واژن مصنوعی . جهت اسپرم گیری از گاو . گوسفند وانواع دامها در اندازه های مختلف وجود دارد. معمولا در ایستگاه تخقیقات دام از این وسیله استفاده میشود نمونه اسپرم جهت تحقیقات و رقیق سازی و مراحل نگهداری به ازمایشگاه منتقل میگردد.
 

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز

اسپرم گیری از اسب با استفاده از واژن مصنوعی

نوعی دیگر از واژن یا مهبل مصنوعی

در روش اسپرم گیری مصنوعی از دام. از یک دام نر یا ماده یا مانکن به عنوان تیزر استفاده میشود. دام نر هنگام پرش از ورود الت تناسلی به واژن دام ماده یا مانکن توسط فرد مسئول اسپرم گیری جلوگیری میشود و الت تناسلی دام نر به داخل مهبل مصنوعی هدایت میشود و اسپرم در ظرف مخصوص جمع اوری میشود
 

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
آزمایشگاه تولید مثل

آزمایشگاه تولید مثل


Straw . لوله های بسیار باریک برای نگهداری و ذخیره اسپرم به مدت طولانی که دو طرف انها بسته میشود.این لوله در تانکر های یخ خشک یا ازت مایه در دمای بسیار پایین معمولا کمتر از 70 درجه ساتیگراد زیر صفر نگهداری میشوند تا مدتی که برای تلقیح مصنوعی یخ گشایی شوند.




تانکهای نگهداری اسپرم
 
آخرین ویرایش:

z.mahmood

عضو جدید
كوره الکتریکی دستگاهی است که دارای محفظه ای کاملا عایق شده با آجر نسوز و سیمان نسوز و پنبه نسوز می باشد. این محفظه توسط المنت های قوی در اطراف ، دمایی تا حدود 1100 درجه سانتی گراد ایجاد کرده که جهت ذوب برخی مواد و نیز گرفتن خاکستر برخی دیگر از مواد کاربرد دارد.
مجهز به ترموستات و ترمومتر دیجیتال بوده و قابلیت نصب تایمر دیجیتال را نیز دارا می باشد.
 

Similar threads

بالا