ENGINERRING GEO
عضو جدید
سلام دوستان
امیدوارم مباحث سازنده و جدیدی مطرح گردد و تجربیات مفیدی در اختیار همه دوستان قرار گیرد .
با احترام
فوق روان کننده ها مواد افزودنی هستند که میزان آب لازم جهت ساخت بتن را بطور قابل ملاحظه ای کاهش میدهند.
این مواد توسط استاندارد ASTM C494-92 طبقه یندی میشوند.
چهار گروه اصلی فوق روان کننده وجود دارد:
افشرده ملامین فرم الدئید سولفوناته، افشرده های نفتالین فرم الدئید سولفوناته، لیگنوسولفوناته های اصلاح شده و سایرین مانند استرهای اسید سولفونیک و استرهای هیدرات کربن.
دو گروه اول متداول ترند و به اختصار به ترتیب فوق روان کننده بر پایه ملامین و فوق روان کننده بر پایه نفتالین نامیده میشوند.
فوق روان کننده ها، پلیمرهای آلی محلول در آب بوده که باید با بکار بردن فرایند پیچیده پلیمریزاسیون به صورت مصنوعی تولید شوند تا آن که رشته های دراز مولکولی با جرم مولکولی زیاد تولید نمایند و از طرف دیگر از آن جا که برای هدف ویژه ای تولید میشوند، ماهیت آنها را میتوان بر حسب طول مولکولها و افزایش و کاهش تعداد شاخه های مولکولی با کمترین ارتباط بین مولکولی بهینه نمود.
جرم مولکولی زیادتر (در محدوده مجاز) راندمان فوق روان کننده ها را بهبود میبخشد. اکثر فوق روان کننده ها به شکل نمک های سدیم میباشد، اما نمک های کلسیم آنها نیز تولید میشوند که قابلیت انحلال کمتری در آب دارند. یکی از عواقب مصرف نمک های سدیم وارد نمودن قلیایی های اضافی به داخل بتن میباشد که میتواند با واکنش های هیدراتاسیون سیمان و با استعداد واکنش قلیایی- سیلیسی رابطه داشته باشد و به این دلیل مقدار کربنات سدیم مواد افزودنی میبایست مشخص گردد.
این مواد سبب حفظ الکتریسیته ساکن بر روی ذرات سیمان میشوند و از لخته شدن بر اثر جذب سطحی بر روی ذرات سیمان جلوگیری نموده و این تاثیر در دماهای زیادتر فعالتر بوده و این اثر بویژه در بتن ریزی در هوای گرم وقتی که باید کارایی بتن را تا یک ساعت پس از مخلوط نمودن حفظ نمود مفید است.
سایر تاپیکها مرتبط :
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon5.gif علت اختلاف آزمايش استوانه اي و مكعبي بتن چيست ؟
[h=3]http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon5.gif اظهار نظر در مورد این [ نمونه بتنی مکعبی ][/h]
امیدوارم مباحث سازنده و جدیدی مطرح گردد و تجربیات مفیدی در اختیار همه دوستان قرار گیرد .
با احترام
فوق روان کننده ها مواد افزودنی هستند که میزان آب لازم جهت ساخت بتن را بطور قابل ملاحظه ای کاهش میدهند.
این مواد توسط استاندارد ASTM C494-92 طبقه یندی میشوند.
چهار گروه اصلی فوق روان کننده وجود دارد:
افشرده ملامین فرم الدئید سولفوناته، افشرده های نفتالین فرم الدئید سولفوناته، لیگنوسولفوناته های اصلاح شده و سایرین مانند استرهای اسید سولفونیک و استرهای هیدرات کربن.
دو گروه اول متداول ترند و به اختصار به ترتیب فوق روان کننده بر پایه ملامین و فوق روان کننده بر پایه نفتالین نامیده میشوند.
فوق روان کننده ها، پلیمرهای آلی محلول در آب بوده که باید با بکار بردن فرایند پیچیده پلیمریزاسیون به صورت مصنوعی تولید شوند تا آن که رشته های دراز مولکولی با جرم مولکولی زیاد تولید نمایند و از طرف دیگر از آن جا که برای هدف ویژه ای تولید میشوند، ماهیت آنها را میتوان بر حسب طول مولکولها و افزایش و کاهش تعداد شاخه های مولکولی با کمترین ارتباط بین مولکولی بهینه نمود.
جرم مولکولی زیادتر (در محدوده مجاز) راندمان فوق روان کننده ها را بهبود میبخشد. اکثر فوق روان کننده ها به شکل نمک های سدیم میباشد، اما نمک های کلسیم آنها نیز تولید میشوند که قابلیت انحلال کمتری در آب دارند. یکی از عواقب مصرف نمک های سدیم وارد نمودن قلیایی های اضافی به داخل بتن میباشد که میتواند با واکنش های هیدراتاسیون سیمان و با استعداد واکنش قلیایی- سیلیسی رابطه داشته باشد و به این دلیل مقدار کربنات سدیم مواد افزودنی میبایست مشخص گردد.
این مواد سبب حفظ الکتریسیته ساکن بر روی ذرات سیمان میشوند و از لخته شدن بر اثر جذب سطحی بر روی ذرات سیمان جلوگیری نموده و این تاثیر در دماهای زیادتر فعالتر بوده و این اثر بویژه در بتن ریزی در هوای گرم وقتی که باید کارایی بتن را تا یک ساعت پس از مخلوط نمودن حفظ نمود مفید است.
سایر تاپیکها مرتبط :
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon5.gif علت اختلاف آزمايش استوانه اي و مكعبي بتن چيست ؟
[h=3]http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon5.gif اظهار نظر در مورد این [ نمونه بتنی مکعبی ][/h]
آخرین ویرایش توسط مدیر: