آرماتورگذاری

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
;)

آرماتورگذاری غیر فلزی
در سال های اخیر استفاده محدودی از آرماتورهای غیر فلزی آغاز گشته است هر چند تحقیقات بر روی کاربرد وسیعتر آنها و عملکرد دراز مدت این نوع آرماتورها ادامه دارد این آرماتورها که معروف به آرماتورهای با الیاف پلاستیکی (FRP) هستند از الیاف مختلفی چون الیاف شیشه ای (GFRP) الیاف آرامیدی (Afrp) والیاف کربنی (CFRP) در یک رزین چسباننده تشکیل شده اند.
خاصیت عمده این آرماتورها که سبب کار برد آنها شده است مقاومت در برابر خوردگی آنهاست که می تواند در محیط های بسیار خورنده دوام دراز مدتی داشته باشند. علاوه بر این مقاومت بالا، مقاومت به خستگی بالا، ظرفیت بالای تغییر شکل ارتجاعی، مقاومت الکتریکی زیاد و هدایت مغناطیسی پایین و کم این مواد از مزایای آنها شمرده می شود. البته این مواد معایبی چون کرنش گسیختگی کم و شکننده بودن و خزش زیاد و تفاوت قابل ملاحظه ضریب انبساط حرارتی آنها در مقایسه با بتن را به همراه دارند.
اخیراً از الیاف مختلف شبکه هایی بافته شده و به صورت یک شبکه آرماتور در سطح بتن برای کنترل ترک و کم کردن عرض آن و همچنین در دیوارهای نمای بتنی ازآن استفاده می کنند. تحقیقات روی کاربرد صفحات الیافی به جای صفحات فولادی برای تقویت قطعات خمشی و تیرها و دال ها به ویژه در پل ها ادامه دارد. این صفحات با رزین های اپوکسی به نواحی کششی از خارج اتصال داده می شود. کاربرد صفحات با الیاف کربنی برای این تقویت بیشتر رایج گشته و در چندین پل در ژاپن و در بعضی کشورهای اروپایی از آن استفاده شده است.
منبع سایت دانشنامه رشد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

reza._y

کاربر فعال
اصول گره زدن آرماتورها

اصول گره زدن آرماتورها

برای اینکه آرماتورها هنگام کارهای مختلف سر جای خود قرار گیرد گره هایی دقیقی میزنند اما زدن گره باعث مقاومت سازه نمی شوند.اغلب در 3یا 4 محل تقاطع آرماتورها یک گره میزنند که کافی است باید دقت داشت که دوسر گره در نمای بتن ظاهر نشود.
زمانی که آرماتورهای دال ها در شرف بستن و مونتاژ شدن در محل می باشند،فاصله گذاری گره ها باید به وسیله اندازه آرماتورها کنترل شود.در این موارد معمولا از گره های یک طرفه استفاده می شود.
همچنین آرماتورهای که در محل های دیوار بسته شده اند باید به اندازه کافی گره زده شده باشند تا در هنگام بتن ریزی جابه جا نشوند.برای شبکه های میلگرد از پیش مونتاژ شده،تعداد محل های تقاطع هایی که گره زده می شود باید به حدی محکم باشد تا شبکه ها برای نقل و انتقال محکم شده باشند. زمانی که از گره یک طرفه استفاده می شود اگر محل تقاطع ها یک گره زده شود باعث استحکام کار می شود.
 

reza._y

کاربر فعال
نکات برای آرماتور بندی

نکات برای آرماتور بندی

آرماتور بندی دقت و نظارت مضاع می طلبد زیرا بعضی از سازه ها تمام مقاومت پی توسط آرماتورها تحمل می شود بنابراین ناظرین عزیز قبل از بتن ریزی فنداسیون و تا پایین بتن ریزی باید به دقت نسبت به نوع آرماتور بندی نظارت داشته باشند و نکات زیر را مورد توجه قرار دهند. به هیچ عنوان از آرماتور آغشته به روغن و یا زنگ زده استفاده نشود.2- حداکثر فاصله ی مجاز بین خاموت ها 20 سانتی متر است که بیش تر از این تخلف محسوب می شود و پیمانکار باید این موضوع را رعایت کند. 3- نکته ی دیری که باید رعایت شود این است میلگردها توسط خاموت ها به وسیله ی سیم آرماتوربندی مهار شوند. 4- میلگردها را نباید توسط دستگاه هوابرش برید زیرا دمای زیاد از کیفیت و مقاومت آن ها می کاهد و باید از قیچی مخصوص استفاده شود.5- نکته ی دیگری که باید رعایت شود این است که فاصله ی بین میلگرد و دیواره ی قالب رعایت شود. اگر این فاصله به درستی رعایت نشود استحکام و عمر پی کاهش می یابد.

 
بالا