آرشیو اخبار مربوط به فناوری اطلاعات (موقتی)

وضعیت
موضوع بسته شده است.

eL2rado

عضو جدید
روزانه خبرهای زیادی در مورد IT در سرتاسر دنیا شاهد هستیم....میخوام این تاپیک گلچینی باشه از خبرهای داغ و جالب و شنیدنی همراه با اظهارنظرهای ما بچه های IT در مورد بعضی خبرها.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

eL2rado

عضو جدید
IT NEWS

IT NEWS

من از اخبارهای طعنه آمیز منطقی خوشم میاد:smile: پس اولین خبر رو شروع میکنم از ITiran.com
اينترنت همراه اول آمد اما فعلا كار نمي‌كند
شركت همراه اول در سايت اصلي خود تنظيماتGPRS(اينترنت ) براي تلفن همراه مشتركان را قرار داده است اما هنوز اين سرويس فعاليت خود را آغاز نكرده است.
مشتركاني كه علاقه مند به استفاده از سرويس اينترنت همراه اول باشند مي‌توانند با مراجعه به اين صفحه اقدام به ثبت‌نام و دريافت فايل حاوي تنظيمات از طريق پيام كوتاه كنند. لینک تنظیمات: http://www.mci.ir/?83

به گفته مسولان مخابرات شركت همراه اول تا پايان شهريور قرار است اين سرويس به طور آزمايشي در تهران آغاز به كار كند.
در فرم قرارداده شده در سايت شركت همراه اول اطلاعاتي چون شماره تلفن همراه و همچنين شماره سريال گوشي درخواست مي‌شود و سپس ايميلي حاوي تنظيمات به تلفن همراه كاربر ارسال ميشود.
پس از دريافت فايل تنظيمات كاربران همچنان نمي‌توانند از اين سرويس استفاده كنند چراكه ظاهرا هنوز اين سرويس نياز به فعال سازي دارد.
گفته ميشود شركت همراه اول قصد دارد هزينه فعال سازي اين سرويس را به مبلغ 5 هزارتومان از مشتركان دريافت كند و هزينه هر كيلوبايت استفاده از اين سرويس نيز 15 ريال است.
اين هزينه گران تر از تعرفه GPRS در سيم كارت هاي ايرانسل است. هم اكنون هزينه سرويس اينترنت روي سيم كارت هاي اعتباری ایرانسل 15 ریال،‌ روي سيم كارت هاي دایمی ایرانسل 10 ریال و روي سيم كارت هاي پیام‌رسان ایرانسل 5 ریال است.

این رو هم من بگم که چند روز پیش تو اخبار شنیدم که وزیر اعلام کرد : ما فکر میکردیم برای این کار فقط مشکل نرم افزاری داریم ولی بعدش با مشکلات سخت افزاری جدی روبرو شدیم که انشاالله رو به بهبود است

 

eL2rado

عضو جدید
مشكل از ماشين است به غار رويد!

مشكل از ماشين است به غار رويد!

مشكل از ماشين است به غار رويد!
هفته دولت در حالي به پايان مي‌رسد كه صداوسيما در مصاحبه‌اي تلويزيوني با وزير ارتباطات با پخش تيزري درميان اين گفت‌وگو، آنتن‌دهي تلفن‌همراه در كشور را حتي در غارهاي ايران به نمايش گذاشت.
در اين تبليغ كه سه‌شنبه شب گذشته پخش شد زنگ تلفن‌همراه مشتركي در غار به صدا در مي آيد واز امكان برقراري تماس برخوردار مي‌شود.
اين در حالي است ك اخيرا وزير ارتباطات به ارايه آمارهاي فراواني مبني بر توسعه تلفن‌همراه در ايران پرداخته است واز ورود اپراتور سوم موبايل خبرمي‌دهد.
در آستانه ورود اپراتور سوم و نسل سوم همراه به ايران حضور دبيركلITU در كشور به مناسبت سمپوزيوم مخابرات جاي اين سوال را برانگيخت كه آيا مسوولانITU در كنار توجه به آمارهاي مبني بر توسعه كمي از كيفيت نامناسب شبكه تلفن‌همراه در ايران آگاه هستند؟اين سوال صبح روز چهارشنبه پاسخ خود را دريافت؛ چنانچه حمدون توره در جمع خبرنگاران گفت: تماس‌هاي موبايلش در ماشين با قطعي‌هاي فراواني مواجه مي‌شود كه نشانگر كيفيت نامناسب شبكه تلفن‌همراه در ايران است.
حال جاي اين سوال از مسوولان شركت ارتباطات سيار و همچنين از مسوولان نظارت بر تبليغات در صداوسيما وجود دارد مبني بر اينكه چطور تماس‌هاي تلفن‌همراه دبيركل اتحاديه مخابرات در ماشين و خيابان‌هاي شهر تهران قطعي دارد اما رسانه ملي در تبليغ هاي خود آنتن‌دهي و مكالمه سهل و آسان حتي در غار را براي مردم نمايش مي‌دهد؟
 

eL2rado

عضو جدید
ايرانيان هزار ميليارد ريال خريد اينترنتي کردند

ايرانيان هزار ميليارد ريال خريد اينترنتي کردند

ايرانيان هزار ميليارد ريال خريد اينترنتي کردند
مديرکل تجارت الکترونيکي وزارت بازرگاني گفت: مردم ايران در سال گذشته يک‌هزار ميليارد ريال از طريق شبکه اينترنت خريد کردند.
ايسنا- زرگر در همايش تجارت الکترونيک در تبريز افزود: براي توسعه اين نوع تجارت، وزارت بازرگاني برنامه‌هاي مختلف و متنوعي را در دستور کار خود قرار داده است که در صورت تحقق آنها بسترهاي لازم براي توسعه تجارت در کشور بيش از پيش فراهم خواهد شد.
وي گفت: با توجه به سرعت تحولات در جهان امروز، تجارت الکترونيکي بايد جزو کارهاي اوليه تمامي افراد جامعه به خصوص تجار، بازرگانان و صاحبان صنايع و توليد کنندگان قرار بگيرد.
 

m_homaei

عضو جدید
حقه مايكروسافت براي پي بردن به ميزان كارآيي ويندوز ويستا

حقه مايكروسافت براي پي بردن به ميزان كارآيي ويندوز ويستا

اين شركت از برخي از كاربران ويندوز XP در سان فرانسيسكو خواست نسخه جديدي از ويندوز كه نام موقت Mojave براي آن انتخاب شده را دريافت نمايند و پس از استفاده نقاط ضعف و وقوت و ميزان رضايت خود از اين سيستم عامل را به اطلاع مايكروسافت برسانند.
پس از انجام اين آزمايش و بررسي ويندوز جديد مشخص شد كه اكثر كاربران از كارآيي آن اظهار رضايت مي كنند، اما نكته اي كه مايكروسافت به آن اشاره نكرده بود آن بود كه اين ويندوز در واقع همان ويندوز ويستاست و ويندوز Mojave وجود خارجي ندارد.
عليرغم آنكه اين آزمايش از نظر مايكروسافت به معناي موفقيت ويندوز ويستاست، اما كارشناسان معتقدند در آزمايش مذكور نكاتي كه نقطه ضعف ويندوز ويستا محسوب مي شوند گنجانده نشده بود. از جمله مهم ترين اين نكات مي توان به ناسازگاري ويستا با نرم افزارها و سخت افزارهاي پرطرفدار ديگر شركت ها اشاره كرد.
وجود همين مشكل موجب شده كه تنها 10 درصد شركت هاي تجاري در ايالات متحده از ويندوز ويستا استفاده كنند و ناظران بازار معتقدند مايكروسافت براي ارتقاي جايگاه اين ويندوز بايد استراتژي تجاري خود را تغيير دهد.
 

m_homaei

عضو جدید
تولید اولین نرم افزار یکپارچه ارسال پیامک تحت وب و Windows Base

تولید اولین نرم افزار یکپارچه ارسال پیامک تحت وب و Windows Base

لزوم استفاده از نرم افزارهای تحت ویندوز بدلیل سرعت بالا و سهولت در بهره برداری از آن باعث شده که همیشه کاربران، اینگونه نرم افزارها را بر سیستم های مبتنی بر وب ترجیح دهند. از طرفی سرعت گسیل تکنولوژی بسمت بهره مندی از خدمات آنلاین و تحت وب نیز آنچنان مورد استقبال کاربران واقع گردیده که هم اکنون شاهدیم شرکتهائی همچون گوگل در زمانی بسیار کم با ارائه این خدمات به کاربرانشان خود را در زمره شرکتهای برتر دنیا به اوج رسانده اند.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از روابط عمومی سایت پارسی نیک، با مساعدت کاربران پارسی نیک و مرکز خدمات SMS ایران (www.IRAN.tc) و نیز هماهنگی تیم فنی و پشتیبانی این دو مجموعه پس از گذشت بیش از 14 ماه کار و تلاش، سرویس جدیدی تحت عنوان نرم افزار KeyanaSMS نسخه تجاری مهیا گردید.
از آنجا که کلیه صاحبان خطوط اختصاصی SMS روزانه پیامهای خود را از طریق پنل آنلاین خود مدیریت می نمائید و قطعا بجز در بهره مندی از ارسال پیامک بصورت انبوه، مدیریت پیامهای دریافتی (با توجه به استفاده از جدیدترین تکنولوژی تحت وب مانند Ajax) به سادگی امکان پذیر نمی باشد کما آنکه امروزه کلیه کاربران حرفه ای جهت پاسخگوئی به ایمیل های دریافتی از طریق سیستم هائی همچون Microsoft OutLook و ThunderBird استفاده می کنند، لذا نرم افزار KeyanaSMS با الهام از قویترین نرم افزارهای روز دنیا در مدیریت انواع پیامها (مانند Email, Message, SMS, ...) طراحی و آماده گردید.

این نرم افزار جهت کلیه کاربران خطوط اختصاصی SMS قابل فعال سازی بوده و همچنین امکان ارائه نماینده فروش مستقل برای این نرم افزار نیز مقدور می باشد.

طبق اظهارات پارسی نیک، مرکز خدمات SMS ایران تنها مرکز ایرانی است که توانسته با ارائه تلفیقی از سیستم های تحت وب و تحت ویندوز با یک خط و با یک نام کاربری و رمز عبور خدمات SMS خود را هرچه مطلوبتر به مشتریان خود ارائه نماید.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه فرمائید:
http://www.parsinic.com/?action=KeyanaSMS
 

m_homaei

عضو جدید
حمله نرم افزارهاي كد باز

حمله نرم افزارهاي كد باز

امروز و بعد از گذشت چندين و چند سال از ورود مبحث IT در ايران هنوز که هنوز است خدمات الکترونيکي شايسته‌اي از طريق وب سايت‌هاي دولتي قابل ارائه به مخاطبان نيستند، چرا که در بيشتر سايت‌هاي دولتي از خدمات الکترونيک تنها در حد تعريف و يا چند لينک بسيار معمولي به چند فرم عادي چيز ديگري پيدا نميکنيد و در اين ميان خبر روزانه هک شدن سايت‌هاي دولتي به موضوعي طبيعي تبديل شده که خود نيز مانعي بزرگ در ابتداي ورود به مباحث خدمات الکترونيکي است!

شايد بعضي به اين سخن خرده بگيرند اما با بررسي دو وب سايت معروف و جنجالي شهرهاي الکترونيک ايران يعني کيش و مشهد اگر دستي در آتش داشته باشيد حتما شما نيز به همين نتيجه ميرسيد.

اين مقاله قصد بررسي اين دو طرح شکست خورده را ندارد بلکه بيشتر مصمم است توجه دولمترادان را به آفتي جلب کند که جديدا مانند خوره‌اي به جان بسياري از نهادهاي دولتي و شرکت‌هاي خصوصي افتاده و با پيروي از هم نسبت به راه اندازي پورتال‌هايي با استفاده از نرم‌افزارهاي کدباز (Opensource) اقدام كرده اند.

نرم‌افزار كد باز چيست؟
به زبان ساده براي عموم نرم‌افزار هاي كد باز نرم‌افزارهايي هستند كه هر شخصي به تمامي كدهاي برنامه ، ساختار بانكهاي اطلاعاتي، معماري نرم‌افزاري و مسائل امنيتي آن دسترسي كامل داشته و مي‌تواند به راحتي آن نرم‌افزار را از اينترنت دانلود كند. در حقيقت اين نوع نرم‌افزارها حاصل همين دانلودها و ويرايش‌ها و تبديل‌ها از سراسر جهان و توسط هزاران برنامه نويس با سلايق و ديدهاي متفاوت است .يکي از علل كد باز شدن يك نرم‌افزار توسعه و بهينه‌سازي و گرفتن اشكالات و ايرادات آن و همچنين همکاري برنامه‌نويسان در يک پروژه است يعني در حقيقت حاصل نوعي کار گروهي بوده و چه بسا داراي حفره‌هاي امنيتي بسيار زياد و خطرناکي نيز باشد كه براي عموم استفاده كنندگان و يا ويرايشگران آن قابل مشاهده است. به همين دليل است كه اين گونه نرم‌افزارها به سرعت نسخه هاي جديدي ارائه مي‌دهند که معمولا بر طرف کننده حفره‌هاي امنيتي هستند

از طرفي استفاده بهينه و حرفه‌اي از اين نوع نرم‌افزارها کار مشکل و تخصصي بوده و از توان هر کارشناس عادي بر نمي‌ايد و اينگونه است که در اين ميان برخي از سايت‌هاي استفاده کننده از اين نوع کد‌ها بسيار زيبا و حرفه‌اي به نظر ميرسند ( Tehran.ir Dotnetnuke) و برخي واقعا اسفناک! (fa.nr-khr.ir dotnetnuke)

استفاده از نرم‌افزارهاي کد باز در سايت‌هاي دولتي
شايد استفاده از نرم‌افزارهاي کدباز براي سايت‌هايي که برنامه توسعه نداشته و اقدام به ارائه سرويسهاي معمولي مانند دانلود، خبر، اطلاع رساني و... به بازديدکنندگان خود مي‌نمايند و يا براي آگاهي برنامه‌نويسان از متدها و روشهاي روز برنامه‌نويسي مي‌تواند مفيد تلقي شود اما آيا نوع نرم‌افزارها مناسب نهادهاي دولتي و سايت‌هاي اداري نيز هستند؟

البته بهتر است اين موضوع را نيز در نظر بگيريد که بسياري از ادارت دولتي خريدار اين نوع نرم‌افزارها حتي نمي‌دانند که دارند يک نرم‌افزار کد باز رايگان را خريداري مي‌کنند و با ترفندهاي عجيب و غريب برخي شرکتهاي خصوصي مانند نام گذاري بر روي پرتال كد باز، قدري دستکاري در سورس و تغيير رد پاها و ادعاي کاملا بومي بودن آن و طراحي شده در شرکت خصوصي نسبت به فروش اين نوع پورتالها به ادارت دولتي اقدام مينمايند و بعضا با ارقام گزافي سايت‌هايي که تنها زحمت ترجمه فايلهاي زبان آنرا متحممل شده اند و شايد نهايتا اقدام به طراحي يک قالب گرافيکي براي آن نموده اند را به قيمت يک نرم‌افزار طراحي شده داخلي و بسا گرانتر از آن به مشتري عرضه مي‌کنند.
اين کار چه از لحاظ قانوني و چه از لحاظ شرعي مطمئنا داراي مشکل است اما در اين نوشته به بررسي ساير مشکلات ناشي از اين پديده مي‌پردازيم:

از بين رفتن فرصتهاي شغلي براي متخصصين داخلي:
اولين ترکش اين موضوع به سمت جمع کثيري از برنامه‌نويسان و فارغ‌التحصيلان داخلي روانه مي‌شود

شايد برنامه‌نويسان در ابتدا از اينکه بدون زحمت يک نرم‌افزار کد باز را ترجمه و نصب مي‌کنند خوشحال باشند اما در حقيقت و به طور غير مستقيم ضرر اصلي اين موضوع متوجه خود برنامه‌نويسان داخلي مي‌شود.

با معمول شدن استفاده از اينگونه نرم‌افزارها به علت پيچيدگي ساختاري اين نوع برنامه‌ها و عدم امكان به‌روزرساني نرم‌افزار در صورت اعمال تغييرات زياد، شركت‌ها تمايلي به توسعه خدمات و کدنويسي‌هاي جديد ندارند و طبعا نياز به يک برنامه‌نويس يا تجزيه‌گر سيستم در شرکت احساس نمي‌شود، حتي اگر برنامه‌نويساني باشند که در اين سيستم‌ها باقي بمانند به تدريج قدرت نوآوري و خلاقيتشان را از دست مي‌دهند. فروشندگان اين نوع نرم‌افزارها نيز با استخدام نيروهاي غير حرفه‌اي ( براي پرداخت حقوق کمتر و رهايي از بيمه ) کار خود را که تنها طراحي چند قالب گرافيکي براي پورتال است پيش ميبرند و به تدريج کد نويسي و توسعه در اين شرکت‌ها و به تبع آن مشتريان آنها فراموش شده و باعث کساد شدن بازارمتخصصان واقعي it در کشور مي‌شود.

متاسفانه برخي مدعي هستند كه عدم حضور متخصصين IT داخلي مهمترين عامل روآوري به اين نوع برنامه‌هاست، اگر به فرض محال اين موضوع صحت داشته باشد، مطمئنا راه حل آن ناديده گرفتن پتانسيل نيروهاي جوان داخل كشور نيست.

برخي از اساتيد دانشگاه نيز به جاي تشويق دانشحويان به توليد نرم‌افزار داخلي آنها را در حد ترجمه يك نرم‌افزار كد بازي خارجي محدود و همين را به عنوان پروژه پايان ترم از دانشجو مي‌پذيرند.
به‌روز نبودن نرم‌افزار و باگهاي امنيتي:
همواره يكي از مهمترين ادعاهاي مخالفين استفاده از برنامه هاي رايگان كدباز بالا بودن احتمال هك شدن سايتها به علت دسترسي عموم به كد برنامه است. در اين ميان معمولا خريداران دولتي خبر از كد باز بودن نرم‌افزار خود نداشته و مطمئنا به دنبال بروز رساني نرم‌افزار و نصب نسخه هاي جديد آن كه براي مسائل امنيتي ارائه ميشود نيستند و سايت آماده هك و نفوذ مي‌شود و اينگونه است كه هر ساله شاهد هك شدن ده‌ها سايت دولتي نيز مي‌باشيم.

بررسي بر روي يازده نرم‌افزار محبوب اوپن‌سورس اين گمان را بوجود آورد که سازمان‌ها و شرکت‌ها ريسک امنيتي استفاده از اين برنامه‌ها را دست کم گرفته‌اند.

شرکت امنيتي Fortify با مطالعه بر روي نرم‌افزارهايي همچون JBoss و OpenCMS مشکلات امنيتي متعددي را مشاهده نمودند که عمدتاً بخاطر اشتباهات برنامه‌نويسان اوپن‌سورس ايجاد گرديده‌اند.
در بخشي از اين گزارش آمده است: «توجه به نکات امنيتي در پروسه‌هاي برنامه‌نويسي اوپن‌سورس از اولويت پائيني برخوردار است.»

«با وجود اين که برنامه‌هاي اوپن‌سورس در مورد توانايي‌هاي بالقوه خود براي رفع نيازهاي سازماني تبليغات زيادي را انجام مي‌دهند اما تعداد اندکي از آنها به نيازهاي امنيتي سازمان‌ها توجه لازم و کافي را مي‌نمايند.»

از بين رفتن قدرت تجزيه تحليل و خلاقيت:
شرکتهاي فروشنده اين نوع پرتال‌ها ترجيح مي‌دهد طوري قرار داد را تنظيم کند که تنها با استفاده از ماژولهاي موجود در آن (مانند خبر، مقاله، آلبوم تصاوير، جداول اطلاعاتي و...) بتوان سايت را راه اندازي كرد. در اين بين فاز اصلي پروژه‌هايIT كه شناخت نيازها و تجزيه و تحليل عملي و علمي براي خدمات رساني به مخاطبان آن سازمان است در گير و دار انعقاد يك قرار داد تك بعدي و يك نرم‌افزار از پيش تعيين شده فراموش مي‌شودو هيچ راهكاري براي ورود به مباحث خدمات الكترونيكي در اين نوع سيستم‌ها ديده نمي‌شود.

ايجاد تغييرات و خصوصي سازي در چينين نرم‌افزارهاي کد بازي بسيار پيچيده تر و زمان برتر از طراحي يک سايت اختصاصي براي يک اداره و يا نهاد دولتي است و به همين دليل است كه معمولا شركتهاي ارائه دهنده چنين نرم‌افزار هايي به هيچ وجه پيشنهادي براي توسعه و يا پيشرفت خدمات سايت ندارند و بعد از نصب اين نرم‌افزار، ارتقاء آن به فراموشي سپرده ميشود.

اگر بخواهيم گشت و گذاري هر چند کوتاه به دنبال چينين سايت‌هايي بزنيم شايد بيشترين موارد استفاده را بتوان از نرم افزارهاي كد بازي مانند پورتال rainbow به آدرس اينترنتي http://rainbowportal.net/ پرتال dotnetnuke به آدرس اينترنتي http://www.dotnetnuke.com/ و يا نسخه فارسي آن در irandnn.ir و همچنين پورتال كد باز mojoportal به آدرس اينترنتي http://www.mojoportal.com/ نام برد که به طرز فراگيري در بسياري از سايت‌هاي دولتي به چشم ميخورند براي ديدن نمونه‌هايي مي‌توانيد به سايت شهرداري تهران ـ سايت شبکه رشد ـ سايت جزيره کيش ـ استانداري خراسان رضوي ـ دامپزشكي خراسان رضوي ـ كانون پرورش كودكان و نوجوانان و صدها نمونه ديگر كه متاسفانه با حمايت نهادهاي دولتي به طور فراگيري در حال رشد هستند مراجعه کنيد.
راهکار:
نويسنده معتقد است استفاده از اين نوع سيستمها را نميتوان کلا نفي کرد و در بعضي موارد استفاده از اين نوع نرم‌افزارها براي برخي سايت‌ها ( با چشم پوشي از مسائل امنيتي ) به صرفه است.
اما به شرط انکه با آگاهي کامل خريدار نسبت به رايگان بودن كد برنامه وذكر نام برنامه كد باز در قرارداد و تعيين قيمت منطقي براي خدماتي مانند نصب ، طراحي قالب و تعيين خدمات اضافه باشد.

علاوه بر اين موارد و در صورت اصرار بر استفاده از اين نوع سيستم‌ها چرا نبايد پايه و اساس يك نرم‌افزار داخلي opensource چيده شود، اما در پايان شايد بتوان با دعوت از نهادهاي نظارتي براي كنترل اينگونه قراردادها قدري اين بازار پرهياهو را آرام کرد تا حداقل شبهه مغبون شدن خريداران دولتي و ضايع شدن حقوق شهروندان در اين ميان برداشته شود.
 

m_homaei

عضو جدید
اولين ‌اطلاعات ‌از پلتفورم جديد اينتل منتشر شد

اولين ‌اطلاعات ‌از پلتفورم جديد اينتل منتشر شد

شركت اينتل بزرگ‌ترين سازنده تراشه جهان اطلاعات اجمالي را راجع به معماري چند هسته‌اي جديد خود منتشر كرد. پس از شايعاتي که پيرامون پلتفورم بعدي اينتل به گوش رسيد، خود اين شرکت با انتشار جزئيات بيشتري از اين معماري بر شايعات موجود مهر تأئيد زد.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از جام جم آنلاین، اين معماري که Larrabee نام دارد از پردازش چند هسته‌اي براي افزايش سرعت محاسباتي نرم‌افزارهاي سه‌بعدي گرافيکي و برنامه‌هاي شبيه‌ساز علمي و مهندسي استفاده مي‌نمايد.

به گفته اينتل تا زمان ارائه اين پردازنده در سال 2009 يا 2010 اولين مدل‌هاي مبتني بر اين تراشه پرقدرت با هدف تسخير بازار کامپيوترهاي شخصي مخصوص پردازش‌هاي گرافيکي معرفي خواهد شد.
اين شرکت اعلام کرد که در جريان کنفرانس گرافيک کامپيوتري SIGGRAPH 2008 که هفته آينده در لوس‌آنجلس برگزار مي‌گردد گزارش دقيق‌تري را در اينباره منتشر خواهد نمود.

Larrabee بر مبناي پردازنده‌هايي با معماري مشابه x86 ساخته خواهد شد اما مشخصه‌هايي از آن مانند پردازش برداري و سخت‌افزار اختصاصي براي عملياتي مانند پردازش بافت‌هاي گرافيکي ارتقاء و بهبود خواهند يافت.

طراحي اين پلتفورم با هدف انعطاف بيشتر و قابليت برنامه‌ريزي پيشرفته‌تر نسبت به تراشه ‌هاي پردازش گرافيکي (GPU) صورت گرفته است.

به گفته اينتل تراشه ‌هاي جديد نسبت به انواع تراشه ‌هاي گرافيکي حال حاضر از فاکتور انتساب به معماري آشناي اينتل و در نتيجه برنامه‌ريزي آسان‌تر برخوردار مي‌باشند.

با وجود اينکه گفته مي‌شود هسته Larrabee بر مبناي فناوري پنتيوم مي‌باشد، اما ويژگي‌هايي مانند multithreading و گسترش‌هاي 64 بيتي موجب مي‌گردند تا کارائي اين پلتفورم نسبت به پنتيوم افزايشي چشمگير از خود نشان بدهد.
 

eL2rado

عضو جدید
عرضه محصولات ویژه رمضان در ویترین ایرانسل

عرضه محصولات ویژه رمضان در ویترین ایرانسل

اینم یک خبر رمضونی...
عرضه محصولات ویژه ماه مبارک رمضان در پورتال چند رسانه ای "ویترین" که نخستین شبکه عرضه محصولات الکترونیکی از طریق تلفن همراه در ایران است، آغاز شد.
به گزارش دیده بان‌آی‌تی‌ایران به نقل از روابط عمومی ایرانسل، مشترکین سیم کارت های دائمی، اعتباری و پیام رسان ایرانسل می توانند با ارسال سفارش خود از طریق پیام کوتاه به شماره 8282 و یا پورتال ویترین به نشانی http://vitrin.irancell.ir محصولات ویژه این ماه مبارک را از طریق پیام کوتاه و با فونت فارسی بر روی تلفن همراه خود دریافت کنند
براین اساس در گروه پیام های ثبت نامی، مشترکین با ارسال کد ثبت نام SUB RAMF از طریق پیام کوتاه به شماره 8282 برای یک هفته هر روز ترجمه دعای روزهای ماه مبارک رمضان را دریافت خواهند کرد و با ارسال کد ثبت نام SUB RAMA برای یک هفته هر روز متن دعای روزهای این ماه مبارک از طریق پیام کوتاه برایشان ارسال خواهد شد.
با ارسال کد ثبت نام SUB RAMS به همین شماره برای یک هفته هر روز هنگام غروب مناجات شب های این ماه مبارک و با ارسال کد ثبت نام SUB RAMP برای یک هفته هنگام سحر متن مناجات سحرهای ماه مبارک رمضان به وسیله تلفن همراه برای مشترک ارسال می شود.
همچنین با ارسال کد ثبت نام SUB RAMN به شماره 8282 برای یک هفته هر روز نمازهای مستحبی این ماه مبارک برای مشترکین ارسال خواهد شد.
هزینه ثبت نام و دریافت محصولات ذکر شده به مدت یک هفته 210 تومان میباشد که در سیم کارت های اعتباری از اعتبار مشترک کسر و در سیم کارت های دائمی به صورتحساب آنها اضافه می شود.
همچنین دریافت محصولات فوق با ارسال کد تمدید ثبت نام توسط مشترک قابل تمدید برای یک هفته دیگر میباشد
در گروه پیام های درخواستی با ارسال عبارت RAMF به شماره 8282 می توانند ترجمه دعای روز جاری و با ارسال عبارت RAMA متن عربی دعای روز را از طریق پیام کوتاه دریافت کنند.
با ارسال عبارت RAMS مناجات شب های ماه مبارک و با ارسال عبارت RAMP مناجات سحرهای این ماه برای متقاضی ارسال می شود.
همچنین در صورت ارسال عبارت RAMH احادیث مرتب با این ماه عزیز و با ارسال عبارت RAMN به شماره 8282 نمازهای مستحبی روزهای ماه مبارک رمضان برای مشترک به وسیله پیام کوتاه ارسال می شود.
هزینه دریافت محصولات بالا 35 تومان به ازای هر بار سفارش میباشد که این هزینه شامل هزینه ارسال درخواست به شماره 8282 و ارسال محصول مورد تقاضا خواهد بود.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات و محصولات ویترین به پورتال این سرویس به نشانی http://vitrin.irancell.ir و یا بروشورها و اطلاعیه های ویژه این سرویس مراجعه فرمایید.
 

m_homaei

عضو جدید
فروشگاه گوگل براي خريد نرم افزارهاي تلفن همراه راه اندازي مي شود

فروشگاه گوگل براي خريد نرم افزارهاي تلفن همراه راه اندازي مي شود

گوگل به اميد تكرار موفقيت فروشگاه مجازي اپل براي فروش نرم افزارهاي اختصاصي تلفن همراه آيفون، قصد دارد فروشگاهي آنلاين به نام Android Market را راه اندازي كند.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران از khodkar.ir، اين فروشگاه محصولات و نرم افزارهاي سازگار با سيستم عامل اختصاصي گوگل براي تلفن هاي همراه (Android)عرضه خواهد كرد.

گوگل مي گويد اولين گوشي هاي همراه مجهز به اين سيستم عامل تا پايان سال 2008 عرضه خواهند شد و فروشگاه آنلاين Android Market نيز در همان زمان كار خود را آغاز خواهد كرد.

در ابتداي راه اندازي اين فروشگاه نرم افزارهاي رايگان در آن قرار خواهد گرفت و در ادامه نرم افزارهاي پولي و با امكانات بيشتر توسط گوگل در آن قرار خواهد گرفت. گوگل اعلام كرده كه توليدات ديگر شركت ها نيز در اين فروشگاه قابل عرضه خواهد بود.
 

m_homaei

عضو جدید
مايكروسافت خريداران ويندوزهاي تقلبي را عذاب مي دهد

مايكروسافت خريداران ويندوزهاي تقلبي را عذاب مي دهد

شركت مايكروسافت برنامه شناسايي ويندوزهاي تقلبي خود را به روز كرده و ويژگي هاي جديدي را به آن افزوده است تا خريداران اين نرم افزارها را بيش از گذشته آزار دهد.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران از khodkar.ir، نسخه جديد اين نرم افزار موسوم به Windows Genuine Advantage به گونه اي طراحي شده كه در صورت نصب بر روي سيستم هر 60 دقيقه يك بار پيامي را بر روي يك پيش زمينه سياه بر روي رايانه به نمايش درآورده و در آن به كاربر هشدار مي دهد كه ويندوز مورد استفاده وي نسخه اي تقلبي است.

اين نرم افزار معمولا در زمان استفاده از برنامه به روز رساني ويندوز بر روي دستگاه نصب مي شود و در صورت تشخيص تقلبي بودن نسخه ويندوز مورد استفاده پيامي را به طور دائمي در كنار نمايشگر به نمايش درمي آورد.

مقامات مايكروسافت مي گويند اميدوارند به اين شيوه كاربران ويندوزهاي تقلبي را به تغيير رويه و خريد نسخه هاي اصل ويندوز ترغيب كنند.
 

m_homaei

عضو جدید
سری جدید پردازنده‌های ارزان‌قیمت

سری جدید پردازنده‌های ارزان‌قیمت

پردازنده Q8200 یک چیپ چهار هسته‌ای است که با فرکانس 2.33GHz و با 4MB حافظه کش L2 در پائین‌ترین سطح از پردازنده‌های چهار هسته‌ای اینتل جای گرفته است.
چنین میزانی از حافظه کش L2 موجب می‌گردد تا سرعت پردازنده در مقایسه با پردازنده‌هایی با حافظه کش بزرگ‌تر، کاهش یابد.

این پردازنده جدید با 224 دلار قیمت، دومین چیپ ارزان‌قیمت از سری چیپ‌های چهار هسته‌ای اینتل به حساب می‌آید.

پردازنده دوهسته‌ای جدید اینتل E5200 نام دارد و سرعت کلاک هسته آن 2.5GHz می‌باشد.
میزان حافظه کش این چیپ 2MB بوده و FSB آن 800MHz می‌باشد.
اینتل قیمت این چیپ را 84 دلار در سفارشات یکهزار عددی تعیین نموده است.

D450 جدیدترین پردازنده سری سلرون است که در فرکانس 2.2GHz کار می‌کند و دارای 800MHz FSB و حافظه کش 512MB L2 می‌باشد.
قیمت این پردازنده 53 دلار در سفارشات یکهزار عددی اعلام گردیده است.
 

mehrpooyaa

عضو جدید
با اجرايي نشدن قانون کپي رايت در کشور بازار قفل شکسته ها، داغ است

با اجرايي نشدن قانون کپي رايت در کشور بازار قفل شکسته ها، داغ است

من هم وارد شدم!
منبع:اعتماد






طبق آمارها گفته مي شود در حال حاضر بيش از يک سوم نرم افزار ها در سطح جهان، بدون رعايت قوانين کپي رايت روي سيستم ها نصب و استفاده مي شوند و اين دقيقاً همان اتفاقي است که در ايران رخ مي دهد. از اين گفته تعجب نکنيد چرا که با گذري کوتاه به مراکز خريد کامپيوتري در سطح شهر به راحتي به اين نکته پي خواهيد برد که نرم افزار چند صد هزار توماني بدون رعايت حقوق مالک شکسته و به بهايي اندک به فروش مي رسد.

حتي گاهي اوقات اين نرم افزارهاي برتر را نيز مي توان از دستفروش هاي گذري خريداري کرد که اين سي دي ها را به صورت انبوه خريداري و به فروش مي رسانند. فروش اين سي دي ها در حالي صورت مي گيرد که گاهي اوقات هنوز نرم افزار به صورت کامل در دنيا معرفي نشده است. نمونه عيني اين ماجرا عرضه جنجالي ويندوز ويستا است چرا که درست زماني که در تمام دنيا مايکروسافت در تلاش بود ويندوز ويستا را پس از تلاش فراوان صدها برنامه نويس خود عرضه کند در کشور ما به راحتي چوب حراج بر محصول اين کمپاني زده شد و اين نرم افزار با بهاي کمتر از چهار هزار تومان به فروش رسيد.

قصه يي به نام کپي رايت

سال 1886 در شهر برن، پيماني به نام پيمان برن بين کشورهاي پادشاهي منعقد شد و طبق آن کشورهاي عضو پذيرفتند حق قانوني مالکيت يک اثر را در تمام کشورها رعايت کنند.

پيمان برن تاکنون بارها مورد تجديد نظر قرارگرفته و از سال 1967 مديريت آن برعهده سازمان جهاني مالکيت فکري يا WIPO قرار گرفته است.

کپي رايت نوعي حفاظت قانوني از آثار چاپ شده و چاپ نشده ادبي، علمي و هنري است. اين آثار به هر صورت که عرضه شده باشند، در حالي که داراي ماهيتي قابل درک باشند -ديده، شنيده يا لمس شوند- شامل اين حمايت خواهند بود. اگر اثر مقاله، نمايشنامه، ترانه، کد HTML يا گرافيک کامپيوتري که قابل ثبت بر کاغذ، نوار کاست، سي دي يا هارد درايو کامپيوتر باشد، شامل قانون کپي رايت مي شود.

اين قانون به خالق اثر اجازه مي دهد تا از حقوق انحصاري تکثير، اقتباس در شيوه بيان نو (به فيلم تبديل کردن يک رمان)، پخش و نمايش عمومي اثر استفاده کند. انحصاري به اين معنا است که تنها خالق اثر، نه کسي که به نحوي به اثر دسترسي دارد، مي تواند از اين حقوق استفاده کند.

در سال 1994 در موافقتنامه اروگوئه در زمينه کپي رايت تصريح شده که اعضا بايد مقررات اساسي کنوانسيون برن را (تجديد نظرشده در سال 1971) در زمينه حمايت از آثار ادبي و هنري بپذيرند. در اين موافقتنامه، کپي رايت به برنامه هاي کامپيوتري نيز تعميم داده و مقرر شد اين برنامه ها همچون آثار ادبي و هنري مورد حمايت قرارگيرند. همچنين طبق اين مقررات صاحبان آثار مجازند از اجاره آثار خود به عموم جلوگيري به عمل آورند.

در اين موافقتنامه مکانيسمي براي برخورد با کشورهايي که به تعهدات خود در زمينه حمايت از مالکيت معنوي عمل نمي کنند، پيش بيني شد و بر اساس آن در اغلب کشورهاي جهان، نقض کپي رايت از سوي اشخاص حقيقي يا حقوقي با مجازات هاي سنگيني همراه است.

کپي رايت يا حق نشر (حق تکثير) يک مجموعه از قوانين انحصاري است که به وسيله دولت براي تنظيم روش يا شيوه يا چگونگي بيان اطلاعات و ايده ها براي مدتي محدود تصويب شده است. کپي رايت ممکن است در گستره وسيعي از خلاقيت ها و کارهاي هنري، ضبط صدا، موسيقي، ادبيات، سينما و ساير توليدات اعمال شود.

علامت جهاني حق چاپ در برخي موارد به صورت (c) يا (C) نمايش داده مي شود. در زبان فارسي براي بيان اين حقوق معمولاى از عبارت هايي مانند «همه حقوق چاپ و نشر اين کتاب محفوظ است» و گاهي از علامت (ح) استفاده مي شود اما در مورد چگونگي روند اين قانون در کشور ما بايد گفت با تصويب قانون حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم افزارهاي رايانه يي در دي ماه سال 1379 و ابلاغ آيين نامه اجرايي مواد 2 و 17 اين قانون در تيرماه سال 1383، موضوع کپي رايت در ايران به مرحله جديدي وارد شد.

در ماده يک اين قانون آمده است؛ «حق نشر، عرضه، اجرا و حق بهره برداري مادي و معنوي نرم افزار رايانه يي متعلق به پديدآورنده آن است. نحوه تدوين و ارائه داده ها در محيط قابل پردازش رايانه يي نيز مشمول احکام نرم افزار خواهد بود. مدت حقوق مادي، 30 سال از تاريخ پديد آوردن نرم افزار و مدت حقوق معنوي نامحدود است.» اين حقوق در صورتي مورد حمايت اين قانون خواهد بود که موضوع براي نخستين بار در ايران توليد و توزيع شده باشد. (ماده 16 ) مطابق ماده 17 آيين نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم افزارهاي رايانه يي، اشخاصي که با علم و اطلاع از عدم رعايت حقوق پديدآورنده، نرم افزاري را که بدون اجازه پديدآورنده منتشر يا عرضه شده است، تهيه و مورد بهره برداري قرار دهند، ناقض حقوق پديدآورنده محسوب شده و علاوه بر جبران خسارت به حبس از 91 روز تا شش ماه و جزاي نقدي از 10 ميليون تا 50 ميليون ريال محکوم مي شوند که خسارت شاکي خصوصي از اموال شخص مرتکب جرم جبران مي شود. (ماده 13)

يک قانون فراموش شده

«در قانون تجارت الکترونيک دو ماده در مورد حق کپي رايت آثار، تاليفات، ترجمه و... وجود دارد که منحصر به آثار داخلي است.» رضا پرويزي کارشناس جرائم رايانه يي با بيان مطلب فوق مي افزايد؛ «اما اين قانون به اندازه پيشرفت IT در کشور رشد نداشته و نمي تواند پاسخگوي نياز هاي امروز بازار باشد و مساله حق مولف و کپي رايت از موضوعاتي است که از شروع کار مجلس هفتم مورد نظر نمايندگان بوده اما هنوز گام مثبتي در اين باره برداشته نشده و به نظر مي رسد رفته رفته به فراموشي سپرده شود.»

به عقيده بسياري از کارشناسان حق تکثير نوعي مالکيت انديشه است و جدي نبودن قانون کپي رايت در ايران سبب بي انگيزگي توليدکنندگان داخلي نرم افزارهاي فارسي زبان و بعضاً خروج آنها از کشور مي شود و با ادامه اين روند بايد گفت ما هميشه مصرف کننده باقي مي مانيم.

پرويزي اعتقاد دارد؛ «نرم افزارهايي که از روي نسخه هاي اصلي کپي مي شوند و تنها منوي فارسي به آنها افزوده مي شود، داراي کد مخصوص به خود هستند و به برنامه اصلي ضميمه مي شوند و اين بخش مستقل از برنامه محسوب مي شود و داراي کپي رايت است و اين بدين معناست که تاييديه شوراي عالي انفورماتيک کل اثر را دربر نمي گيرد بلکه تنها در مورد تاليفات داخلي است.»

براي بسياري از کاربران و صاحبان اثر اين سوال مطرح مي شود که آيا در کشور ما قانوني براي برخورد با متخلفان وجود دارد که در اين خصوص پرويزي مي گويد؛ «صاحب اثر حق شکايت و پيگيري دارد و مي تواند با توجه به حقوقي که به او تعلق مي گيرد به دادسرا، مقامات يا پليس مراجعه کند اما توجه به اين نکته ضروري است که شرط استماع دعوا در مراجع قضايي داشتن گواهي و به نوعي تاييد فني اثر از سوي شوراي عالي انفورماتيک است و از سوي ديگر بايد شاکي بتواند در دادگاه ثابت کند که چه ميزان خسارت ديده است.»

اين کارشناس جرائم رايانه يي در ادامه مي افزايد؛ «مشکل پديدآورندگان در اين حوزه آن است که اين افراد با حقوق خود به طور دقيق آشنايي ندارند و نمي دانند چطور بايد احقاق حق کنند.»

رمضانعلي صادق زاده رئيس پيشين کميته مخابرات و دبير فعلي سازمان نظام صنفي رايانه يي در پاسخ به اين سوال که در زمان مجلس هفتم چه فعاليت هايي در اين زمينه صورت گرفته، مي گويد؛ «در کميسيون ما در اين مبحث لايحه يي تقديم مجلس نشد اما بحث دفاع از حقوق مولفان و پديدآورندگان در مجلس هفتم مطرح شد.»

محبوبي به نام قفل شکسته

اکثر قريب به اتفاق فروشندگان محصولات نرم افزاري معتقدند پيوستن ايران به معاهده جهاني کپي رايت، به رغم هزينه هنگفتي که براي کشور درپي دارد، براي صنف فروشندگان نرم افزار ها به شرط داشتن ضمانت اجرايي، خبري بسيار خوشحال کننده است.

گفته مي شود اگر ايران از اعضاي معاهده کپي رايت بود، تمام اشخاص حقوقي که در امور کپي رايت براي خود حق و حقوقي قائلند جزء اولين کساني بودند که مورد مواخذه قرار مي گرفتند. مثال روشن اين داستان مي تواند سازندگان نسخه ويندوز فارسي باشد که قطعاً مايکروسافت از حقوق خود نسبت به آنها نخواهد گذشت.

در گذري بر مجتمع هاي کامپيوتري مي توان به اين نتيجه رسيد که در زمينه آنتي ويروس ها نسخه هاي اصل بيشتر از نسخه هاي قفل شکسته فروخته مي شوند که علت اصلي آن گارانتي نداشتن آپ ديت در سي دي هاي قفل شکسته است. اما اين قاعده در مورد ويندوز ها و ساير نرم افزار ها نظير 3DMAX يا AUTO CAD صدق نمي کند.

به هرحال با وجود تفاوت قيمت بسيار زياد ميان نسخه هاي اصل و کپي آنتي ويروس ها بايد گفت حتي کاربران خانگي نيز ترجيح مي دهند پول بيشتري بپردازند ولي امنيت سيستم هاي خود را تامين کنند. براي مثال نسخه اصل آنتي ويروس Norton2008 ( 3users)، 66 هزار تومان و Internet Security 43 هزار تومان در بازار فروخته مي شود. اين در حالي است که کپي قفل شکسته آن تنها2500 تومان قيمت دارد.

به هرحال وضعيت در بازار نرم افزارها به صورت ديگري است تا آنجا که بايد گفت بازار نرم افزار هاي قفل شکسته داغ تر است و گاهي مي شود حق را به عقل سليم مشتري داد چرا که وقتي يک پکيج 200 هزار دلاري KING فقط 14 هزار تومان قيمت دارد و جالب تر آنکه در پشت بسته بندي قيد شده «کليه حقوق متعلق به شرکت... است و هرگونه کپي برداري پيگرد قانوني دارد » اما در همين حد هم نظارتي وجود ندارد. اصلاً در مورد کپي هاي بي نام و نشان از چه کسي مي توان شکايت کرد؟ حتي گاهي نرم افزار قفل شکسته با پکيج نرم افزار ارژينال وارد بازار مي شود و مشتري اگر دقت نکند متوجه تفاوت ها نمي شود.

به نظر يکي از فروشندگان نرم افزار در مجتمع کامپيوتر پايتخت «ارزان بودن اين نرم افزار ها دليل اصلي عدم مهارت ايراني هاست، به اين دليل که اگر شخص مبلغ دو ميليون تومان بابت نسخه AUTO CAD بپردازد، در يادگيري آن کوشش بيشتري به خرج مي دهد و به سادگي به سراغ نرم افزار ديگري نمي رود. بنابراين اگر قانوني در اين باره تصويب شود، تمامي فروشگاه ها نمي توانند همه نرم افزار ها را بفروشند و به صورت نمايندگي فعاليت مي کنند، در اين صورت تفاوت قيمت ها از ميان مي رود.»

يکي ديگر از اعضاي صنف نيز معتقد است؛ «اتحاديه قدرت لازم را ندارد و نمي تواند يا نمي خواهد در جهت سود رساندن به اعضا قدمي بردارد چرا که من شخصاً در صورت پيوستن ايران به معاهده کپي رايت خوشحال مي شوم، چون با فروش سي دي هاي دو يا سه هزار توماني نمي توان جوابگوي سرمايه يي بود که با خريد اين فروشگاه خرج شده است، در حالي که يک دستفروش بدون صرف هيچ هزينه يي کار من را در کنار خيابان انجام مي دهد و هرگز نظارتي روي کار آنها اعمال نشده است.»

وضعيت کپي رايت در دنياي بازي ها نيز به اين صورت است که تنها بازي هاي ايراني داراي حق کپي رايت هستند. البته شرکت هايي که بازي ها يا نرم افزار هايي را کپي کرده و به آن منوي فارسي مي افزايند نيز مي توانند تاييديه گرفته و در صورت کپي غيرقانوني شکايت کنند و به عبارتي بايد گفت اين افراد مي توانند به سادگي از دسترنج ديگران سوءاستفاده کنند و مطمئن باشند توليدکننده اصلي هرگز بويي از ماجرا نمي برد.

---

بسياري از مخالفان اجرايي شدن قانون کپي رايت در کشور بر اين اصل اعتقاد دارند که اين قانون به ضرر قشر دانشجو و به نوعي آسيب پذير است چرا که قيمت نرم افزارها رشد صعودي پيدا مي کند و بالطبع دسترسي کاربران به آنها با سختي صورت مي گيرد. در اين خصوص صادق زاده دبير سازمان نظام صنفي رايانه يي مي گويد؛ «در صورت تصويب قوانين جديد در مورد نرم افزار هاي توليد خارج و پيوستن ايران به WTO با توجه به قيمت بالاي نرم افزار ها و بنيه مالي متفاوت دانشجويان لازم است نهاد هاي حقوقي وارد عمل شوند چرا که اين روش در خارج از کشور هم استفاده مي شود به اين صورت که دانشگاه ها، کتابخانه ها، مدارس و... نرم افزار هاي خاص را خريداري مي کنند و دانشجويان مي توانند در محيط از آن استفاده کنند تا مجبور به خريد و پرداخت هزينه هاي سنگين نباشند.»

در پايان بايد به اين نکته اساسي توجه داشت که براي ايران موضوع پيوستن به WTO و پذيرش موافقتنامه هاي بين المللي يک ضرورت است و به دليل تحولات تجارت بين المللي در سال هاي آينده، ايران نيز بايد اين مسائل را در سطح بين المللي پذيرفته و به آنها عمل کند.
 

mehrpooyaa

عضو جدید
عرضه صفحه لمسي دو دستي

عرضه صفحه لمسي دو دستي

هم اکنون که شما در حال مطالعه اين مطلب هستيد، آينده صفحه هاي لمسي (touch screen Mac) در حال دگرگوني است. اين يک صفحه لمسي يا touch screen معمولي نيست. بررسي ها نشان مي دهد که در آينده، ابزارtablet screen نه تنها با بيش از يک انگشت، بلکه با بيش از يک دست قابل کنترل خواهد بود. اين قابليت به کاربر اين امکان را خواهد داد تا فقط محدود به موقعيت ثابتي براي پنجره ها، مانند آنچه در iPhone و دستگاه هاي مشابه آن ديده مي شود، نباشد و قادر باشد پنجره ها را بزرگ تر و کوچک تر کند يا آنها را حرکت داده يا بچرخاند. در همين رابطه شرکت اپل مي گويد؛ از آنجايي که براي دستيابي به منافع مد نظر اين گونه از کاربران، گاهي اوقات بايد گرفتاري هايي را نيز تحمل کرد قرار گرفتن برخي کليدهاي مشترک يا بسيار کوچک در نزديک هم که باعث فشار دکمه اشتباه مي شود، از اين نوع موارد است. به نظر مي رسد با ساخته شدن چنين سيستم هايي، يادگيري برخي مهارت هاي پيشرفته انگشتي اجتناب ناپذير باشد، همچنان که يادگيري اين مهارت ها نيز به نوبه خود پيچيدگي هاي خاص خود را خواهد داشت. براساس برخي گزارش ها، کار کردن با صفحه کليدهاي روي صفحه نمايش، به راحتي کار با صفحه کليدهاي سنتي است؛ در اين مورد نيز اپل اين گونه اطمينان داده که همزماني لمس چند نقطه از صفحه مشکلي را ايجاد نخواهد کرد.
 

eL2rado

عضو جدید
شرکت‌هاي بزرگ به دنبال مديران IT با مهارت‌هاي رهبري

شرکت‌هاي بزرگ به دنبال مديران IT با مهارت‌هاي رهبري

بر اساس نتايج حاصل از يک بررسي سالانه جديد در حوزه استخدامي، داشتن تجربه مديريت و رهبري بيش از دارا بودن تخصص فني و به‌ترين مهارت‌ها براي يک مدير IT اهميت دارد.​
نتيجه يک بررسي روي 120 مرکز فناوري بزرگ و تخصصي در بريتانيا نشان داد، به دنبال افزايش درخواست کارمندان براي حقوق و نبود مهارت‌هاي رهبري، کارفرمايان اين روزها در تلاشند مديران و کارمندان ارشدي را در حوزه فناوري اطلاعات استخدام کنند که اين قابليت را داشته باشند.​
اين مطالعات که در شرکت Hays IT انجام شد، نشان داد که حدود 54 درصد از کارفرمايان براي يافتن مديران IT که بتوانند با همکاران غيرفني خود ارتباط برقرار کنند، مشکل دارند. اين در حالي است که، ‌40 درصد شرکت‌کنندگان در اين تحقيق با اين اصل موافق بوده‌اند که يافتن رهبران IT که بتوانند استراتژي‌هاي فناوري اطلاعات را به نفع افزايش سوددهي تجاري شرکت به‌کار گيرند، بسيار مشکل است.​
در اين مطالعات مشخص شد، 35 درصد از مديران ارشد شرکت‌ها يافتن افرادي با قابليت‌هاي بالاي رهبري، 34 درصد يافتن افرادي با قابليت‌ تيزهوشي در حوزه تجارت و 32 درصد پيدا کردن افرادي با قابليت تمرکز بر استراتژي‌هاي سازمان را کار دشواري خوانده‌اند.​
مطالعات مرکز Hays IT ميزان اهميت مهارت‌هاي غيرفني را نسبت به مهارت‌هاي فني براي شرکت‌هاي IT نشان داده است. با اين وجود، 48 درصد شرکت‌کنندگان در اين تحقيق معتقد بوده‌اند، افرادي که "مهارت‌هاي انساني" دارند مي‌توانند از افرادي که "مهارت‌هاي فني" ضعيف‌تر دارند پيشي بگيرند. 48 درصد افراد نيز بر اين باور بوده‌اند که داشتن هر دو مهارت انساني و فني به صورت همزمان بهترين حالت ممکن خواهد بود. در اين ميان، 6 درصد خاطر نشان ساخته‌اند که مهارت‌هاي فني مي‌تواند بر مهارت‌هاي انساني ارجحيت داشته باشد.
برگرفته از سایت شرکت همکاران سیستم به تقل از www.techworld.com
 

eL2rado

عضو جدید
«هوش يکپارچه» ضدويروس پاندا؛ انقلابي در صنعت امنيت IT

«هوش يکپارچه» ضدويروس پاندا؛ انقلابي در صنعت امنيت IT

پاندا محصولات 2009 خود، ويژه آفريقا را منتشر کرد.
پاندا تعدادي از محصولات 2009 خود، ويژه آفريقا را عرضه کرد. به گزارش ITNewsAfrica اين محصولات شامل Panda Antivirus Pro 2009، Panda Internet Security 2009و Panda Global Protection 2009 است که ويژه آفريقا عرضه مي شود.​
پاندا ابراز اميدواري کرده است كه اين سري محصولات از يک‌سو حفاظت و پاک‌سازي سريع و موثري براي کاربران به ارمغان آورد و از سوي ديگر از حداقل پهناي باند و منابع PC استفاده نمايد.​
بنا بر اعلام پاندا، در اين محصولات از هوش يکپارچه (Collective Intelligence) استفاده شده که انقلابي در صنعت امنيت IT به شمار مي رود.​
جرمي متيوز (Jeremy Matthews) يکي از مسئولان پاندا گفت که هوش يکپارچه پاندا از يک پايگاه داده آنلاين و real-time که در آن تعداد بسياري شناسه (signature) ذخيره شده، بهره مي گيرد.​
به گفته متيوز استفاده از اين تکنيک، هم در انجام پويش‌هاي برحسب درخواست (on demand) کاربرد دارد و هم امنيت کاربر را به هنگام گشت و گذار در وب تامين مي نمايد. تعيين ايمن يا ناامن بودن ايميل ها، ايجاد امنيت بهتر در مواجه با بدافزارهاي ناشناخته و بررسي نرم افزارهايي که از طريق برنامه هاي پيام دهي سريع (Instant Messaging) منتشر مي شود، از جمله اين اقدامات است.​
ITNewsAfrica با بيان اينکه در حال حاضر «هوش يکپارچه» پاندا چهار ميليون رايانه را در بر مي گيرد، عنوان کرد که اطلاعات موجود در اين تکنيک شامل بيش از 13 ميليون بدافزار نمونه و بيش از 100 ميليون برنامه آناليز شده است.​
در سال 2007 Collective Intelligence توانست بيش از 94 درصد تمام تهديدات جديدي را که به PandaLabs مي رسيد، شناسايي کند.​
رايانه هايي که ضدويروس پاندا بر روي آن‌ها نصب شده است، نسبت به بدافزارهاي جديد حساسيت ويژه اي دارند. اين رايانه ها اطلاعات آماري مربوط به گسترش بدافزارها را به فضاي اينترنت مي فرستد. اين شيوه باعث کاهش استفاده از پهناي باند رايانه ها شده و محافظت جامع، به روز و سريع تري را فراهم مي آورد.​
يکي ديگر از مزيت هاي اين شيوه نوپا اين است که با استفاده از آن مي‌توان تعداد بسيار بيشتري بدافزار را، در مقايسه با سيستم هاي غير خودکاري که توسط ضدويروس ها به کار مي رود، شناسايي کرد. حتي کشف تهديدات جديدي که هنوز مورد تجزيه و تحليل قرار نگرفته نيز امکان پذير مي شود.​
 

eL2rado

عضو جدید
ساعاتي پس از ارائه مرورگر گوگل، حفره امنيتي آن برملا شد

ساعاتي پس از ارائه مرورگر گوگل، حفره امنيتي آن برملا شد

کروم (Chrome) مرورگر متن باز گوگل عرضه شد.
سه شنبه دوم سپتامبر (دوازدهم شهريور) شرکت گوگل نسخه ويندوزي مرورگر خود به نام کروم را به صورت بتا و به 43 زبان منتشر کرد. قرار است نسخه هاي مکينتاش و لينوکس کروم در آينده ارائه شود.
در حالي که هنوز چند ساعتي از خبر انتشار مرورگر گوگل نگذشته بود، سايت ZDNet از شناسايي يک باگ امنيتي در آن خبر داد.
به گزارش ZDNet آسيب پذيري هاي موسوم به carpet-bombing، کاربران مرورگر کروم را در معرض حملات هکري قرار مي دهد.
ايويو راف (Aviv Raff) يک محقق سرشناس امنيتي با بررسي کروم دريافت که وي مي تواند با ترکيب دو باگ امنيتي، کاربران را به گونه اي بفريبد که آنان به طور مستقيم از مرورگر، فايل هاي اجرايي را نصب کنند.
اين دو باگ عبارتند از يک حفره در Safari اپل و يک باگ جاوا که امسال در کنفرانس Black Hat مورد بحث و مناقشه قرار گرفته بود.
به گزارش ZDNet، راف با ساخت يک دموي بي‌خطر نشان داد که چگونه مي توان کاربران کروم را به دانلود و نصب يک فايل JAR (Java Archive) که بدون هشداردهي اجرا مي شود، فريفت!
وي همچنين نشان داده که چگونه يک نفوذگر مي تواند با استفاده از يک ترفند مهندسي اجتماعي (Social Engineering)، بدافزاري را در desktops ويندوز جا دهد. اين کار فقط به دو کليک موشواره نياز دارد.
user-agent کروم حاکي از آن است که کروم عملاً WebKit 525.13 (Safari 3.1) است که نسخه آسيب پذير و منسوخي از اين مرورگر به شمار مي رود.
به گزارش ZDNet بعضي از کاربران کروم که از ويستا استفاده مي کنند، گفته اند که فايل هاي دانلود شده از اينترنت به طور خودکار در دسکتاپ قرار داده مي شود. اين گزارش مويد اين سناريو است که احتمالاً پشت سر اين باگ، يک combo-attack که از اين حفره اصلاح نشده IE استفاده مي کند، قرار دارد.>>>همکاران سیستم
 

eL2rado

عضو جدید
Novell يک پلتفورم جديد براي مديران IT توليد مي کند

Novell يک پلتفورم جديد براي مديران IT توليد مي کند

Novell کار توليد يک Compliance Management Platform را آغاز کرده است؛ ترکيبي از مديريت هويت و مديريت پيش آمدهاي امنيتي، همراه با ابزارهاي تحليلي و گزارشات اضافي.
براساس گفته هاي Novell، هدف از يکپارچه کردن اين محصولات که هر دو بر پايه سِروِر هستند، كسب اطمينان از اين است که " کنترل دسترسي، فعاليتي است كه مطابق سياست‌هاي امنيت كسب و كار هر سازمان بايد دائماً بايد تحت نظارت باشد."
اين مسئله به مديران IT امکان نظارت فوري را فراهم آورده و به آن‌ها اجازه مي‌دهد هم‌زمان با انجام برنامه و بدون هيچ گونه وقفه‌اي، اقدام به توليد و ارائه گزارش کنند.
"جيم اِبزري"(Jim Ebzery) ، يکي از معاونين ارشد و از مديران عمومي Novell مي‌گويد: "اين ابزار مي‌تواند در لحظه هشداري را ارسال كند و يا جلوي يک اقدام را بگيرد."
وي افزود: اين پلتفورم بهتر مي‌تواند مشتريان را متوجه حوادث مشکوک سازد. درست مثل اين که فردي وارد يک سيستم شبکه محلي(LAN) شود اما در همان لحظه اعتبارنامه الکترونيکي همين فرد در مکاني ديگر براي دستيابي به امکانات يک شرکت حقوقي (corporate building)در حال استفاده شدن باشد.
در Compliance Management Platform ، به طور خاص، محصولات Identity Manager 3.6 با SEM و Sentinel 6.1. شرکت Novell ادغام شده است.
 

eL2rado

عضو جدید
بازیابی اطلاعات تلفن همراه

بازیابی اطلاعات تلفن همراه

دستگاه الکترونیکی جدیدی عرضه شده که قادر است تمامی اطلاعات داخل تلفن همراه حتی اطلاعات پاک شده را که اطلاعات جدیدی جای آن‌ها را نگرفته‌اند، کپی‌برداری کند.
این دستگاه که به اختصار CSI Stick نام دارد در اصل برای مقامات اجرایی و کارشناسان امنیتی درنظر گرفته شده اما توسط هرکس قابل خریداری است.
دستگاه CSI Stick در حدود اندازه یک فندک بیک بوده و با متصل شدن به پورت داده و شارژ یک تلفن همراه قادر است تمامی ایمیل‌ها، پیام‌های فوری، شماره‌های گرفته شده، شماره‌های تلفن و هر اطلاعاتی که در حافظه‌ی تلفن ذخیره شده را به سرعت دانلود کند.
احتمال دارد این دستگاه مورد استقبال گسترده‌ی والدین قرار بگیرد زیرا به آن‌ها امکان می‌دهد پیام‌های فوری، تماس‌ها و مکالمات دریافتی و انجام گرفته در تلفن همراه کودکان خود را بررسی کنند.
اطلاعات دانلود شده به وسیله‌ی این دستگاه توسط نرم‌افزار DS Lite یا دستگاه Seizure شرکت Paraben، سازنده‌ی آن قابل رمزگشایی است.
 

MCSE

عضو جدید
دزدي بنام اكسين ادز oxinads

دزدي بنام اكسين ادز oxinads

با سلام دوستان سايت اكسين ادز كه تازگي خيلي هم رواج پيدا كرده دزدي بيش نيسن من خودم توسط دوستم از سايت دانشگاه با 5 سيستم مختلف با 5 اي پي مختلف در 10 دقيقه روي تبليغات خودم كليك كردم در حاليكه فقط 3 تاش ثبت شد وقتي علت از اونا جويا شدم اكانت منو بستند و هنگام ورود به سايت اخطار بهم ميده واقعا اسم اين دزدي نيست
.
 

m_homaei

عضو جدید
حمله ويروس جديد به كاربران XP

حمله ويروس جديد به كاربران XP

پس از حمله ويروس ها به نسخه هاي ويندوز در هفته گذشته ويروس جديد و خطرناك ديگري ويندوز XP را هدف قرار داده و در آمريكا صدها قرباني گرفته است.

به گزارش فارس به نقل از ماي فاكس، اين ويروس جديد در تمامي درايوهاي ويندوز نفوذ كرده و باعث قفل شدن اطلاعات درايوها مي شود به گونه اي كاربر چاره اي جز فرمت كردن ويندوز خود نخواهد داشت.
اين ويروس هنگام ورود به سيستم كاربر پيغامي مي دهد و اگر پاسخ شما به پيغام yes باشد اين ويروس پنهان از چشم آنتي ويروس شما وارد حفره هاي امنيتي ويندوز شده و اطلاعات موجود در درايوهاي مختلف را از بين مي برد.
كارشناسان امنيتي اعلام كرده اند كه تنها راه جلوگيري از ورود اين ويروس گفتن جواب "خير" به درخواست آن است و در اين حالت به همان راحتي كه ويروس وارد سيستم مي شود نمي تواند در سيستم نفوذ كند.
اين ويروس نمي تواند خود را به آدرس ميل كاربر رسانده و خود را براي افراد ديگر بفرستد و فقط از طريف صفحات اينترنتي مي تواند به سيستم كاربر نفوذ كند.
 

eL2rado

عضو جدید
متهم به هرزه نگاري كودكان در ايران دستگير شد

متهم به هرزه نگاري كودكان در ايران دستگير شد

به گزارش فارس‌، سرهنگ محمد‌رضا كريمي‌ افزود: تعدادي از اتباع كشور انگلستان با ايجاد و راه‌اندازي سايت اينترنتي مبادرت به ترويج تصاوير مستهجن كودكان كرده و عده‌اي نيز از ساير نقاط جهان با مراجعه به اين سايت ضمن ايجاد ارتباط ، مبادرت به استفاده و تبادل تصاوير مذكور مي‌كردند.
به گزارش سايت پليس‌، پليس كشور انگلستان طي انجام عملياتي تحت عنوان MERTZON ضمن شناسايي و بازداشت كاربران متهم در كشور خود، موضوع را به اطلاع اينترپل رسانده و نسبت به شناسايي ساير كاربران اين سايت در ديگر كشورها درخواست كمك كرد.

وي در ادامه افزود: پس از شناسايي كاربران مشخص شد يكي از شهروندان ايراني نيز با سايت مذكور در ارتباط بوده و تصاويري را در اين خصوص دريافت و ارسال مي‌كرده است. در اين راستا اينترپل لندن با انعكاس موضوع به اينترپل تهران و ارسال اطلاعات مربوطه خواهان رسيدگي موضوع شد كه متعاقباً اين اداره كل مراتب را به بخش مربوطه در پليس آگاهي ناجا ارجاع داد.
مدير كل اينترپل ناجا درباره نحوه دستگيري متهم ‌گفت: با بررسي فني IP ثبت شده در سرور سايت مشخص شد كه كل ‌نشاني‌هاي IPهاي اعلامي متعلق به يك شركت خصوصي است. بنابراين كارآگاهان مبارزه با جرايم رايانه‌اي پليس آگاهي با هماهنگي مرجع قضايي به شركت مربوطه مراجعه و با بررسي فني مشخص شد كه اكثرIP هاي مورد استفاده از طريق يك شماره تلفن مشخص به شبكه اينترنت متصل شده است بنابراين نشاني متهم مورد نظر شناسايي و متهم با هويت معلوم دستگير و با وي برخورد قضايي و قانوني صورت پذيرفت.
‌متهم در اعترافات خود اظهار داشته كه از طريق چت اقدام به دريافت و ارسال تصاوير مستهجن كودكان مي‌كرده است.

سرهنگ كريمي در پايان به كاربران رايانه در تمامي نقاط كشور هشدار داد: با توجه به اين كه تبادل تصاوير مستهجن و غير‌اخلاقي به هر نحو جرم به شمار رفته و پليس به راحتي(!) قادر به شناسايي و دستگيري متخلفان خواهد بود، كاربران رايانه از مراجعه به سايت‌هاي غيراخلاقي جداً خودداري كنند.
--------
ایا واقعا همین یک سایت بود؟ یا همین یک فرد بود؟ همونطور که پلیس به راحتی قادر به شناساییه, خیلیا هم به راحتی قادرن که بپیچونن... منظورم از این حرف این بود که واقعا پلیس از افراد خبره کامپیوتر برای اینکار استفاده میکنه؟ یا از چه روشهای دیگه ای؟؟
 

JUNIPER

عضو جدید
نظر مدیر موزیلا در مورد مرورگر chrome

نظر مدیر موزیلا در مورد مرورگر chrome

سلام
یه مطلب جالب دیدم حیفم اومد نگذارم در مورد ظرفیت بالای دو شرکت رقیب.
حالا اگه تو ایران بود دو تا مدیر عامل کلی بهم بدو بیراه میگفتند.اینجا را داشته باشید:

مدیر عامل موزیلا آقای John Lilly روز سه شنبه درباره انتشار مرورگر اینترنتی توسط شرکت گوگل اظهار کرد که این اتفاق قابل پیش بینی بود و دخالت غول جست و جو در این حوزه مایه حیرت نبود.

کمپانی گوگل در روز سه شنبه نسخه ویندوزی مرورگر Chrome را بر روی اینترنت قرار داد. این مرورگر که خبر انتشار آن تنها یک روز پیش به اطلاع رسید بصورت کد باز و بر مبنای موتور مرورگر WebKit ساخته گردیده است.

WebKit همان پردازنده صفحات وبی است که توسط شرکت اپل در بسیاری از برنامه ها و مرورگر وب Safari بکار رفته است. از آنجا که آزمایش کنندگان اولیه مرورگر Chrome کاربرانی هستند که از نوآوری های مایکروسافت نا امید شده اند، این مرورگر از همین ابتدای کار رقیب خود را مرورگر موزیلا فایرفاکس می شناسد.

با این حال گوگل و موزیلا سال هاست که روابط خوبی با هم دارند تا جاییکه در نظر گرفتن موتور جست و جوی پیش فرض گوگل در فایرفاکس به یک قرارداد با ارزش مالی تبدیل شد. گفتنی است که 56 میلیون دلار درآمد موزیلا از 66 میلیون درآمد سال 2006 این موسسه از ثمره این قرداد بوده است.

هر چه بیشتر افراد باهوش درباره کارآمد سازی و بازدهی وب برای مردم عادی فکر کنند، خوب است.
نه خداییش اینجا بود به نظر شما چی میشد؟
 

eL2rado

عضو جدید
افزايش هزينه‌هاي امنيت IT

افزايش هزينه‌هاي امنيت IT

Forrester Research اعلام کرد: هزينه‌هاي مربوط به امنيت IT روز به روز در حال افزايش است، و اين نشان‌دهنده چيزي نيست جز افزايش نگراني‌ها از نفوذ و سرقت اطلاعات و افزايش نيازها براي حفظ اطلاعات مهم و حساس.
مطالعات Forrester نشان مي‌دهد در سال 2008 ده درصد از بودجه‌هاي عملياتي IT صرف مسائل امنيتي شده که در مقايسه با ميزان 8 درصددر سال گذشته، 2 درصد رشد نشان مي دهد.
"خليد کارک"(Khalid Kark) ، از تحليل‌گران شرکت امنيتي Forrester در بوستون نيز در همين رابطه گفت: با بررسي 1255 تصميم‌گيرنده امنيتي که در شرکت‌هاي آمريکاي شمالي فعاليت مي‌کنند، پيش‌بيني مي‌شود در سال 2009 و در بخش هزينه‌هاي امنيتيIT ، حدود 21 درصد افزايش داشته باشيم؛ يعني يک افزايش 6 درصدي. الباقي شرکت‌ها تقريبا ميزان هزينه‌هاي امنيتي خود را ثابت نگاه داشته‌اند.
"کارک" در ادامه افزود: "به ياد دارم وقتي را که هزينه‌هاي امنيتي کمتر از 4 درصد هزينه‌هاي IT بود؛ اين رقم شگفت‌آور است. در اين ايام دشوار اقتصادي، سه چهارم ما مي‌گوييم که قصد داريم اين 10 درصد هزينه را حفظ کنيم و يک پنجم از ما نيز مي‌گوييم كه قصد داريم اين ميزان هزينه را تا 12 ماه آينده حفظ کنيم. واي اين عالي است."
اگر در پيشه‌هاي مربوط به IT تمايل به امنيت روبه کاهش رود، اين بدين معني خواهد بود که کسب پول بيش از امنيت اهميت پيدا کرده است. "کارک" در همين رابطه نيز گفت: بسياري از تشريفات زائد، فرايندها و مصوبات و ... نيازمند توجيه خريدهاي امنيتي هستند؛ حتي اگر اين خريدها مربوط به محصولات امنيتي کوچک باشند.
"کارک" معتقد است: هم اکنون رقابت بر مسائل امنيتي بسيار زياد شده، و موضوع پشتيباني از اطلاعات مربوط به مشتريان را نيز در بر گرفته است. در حال حاضر و در امور تجاري بايد تصميم گرفت که آيا بايد به موضوع امنيت IT بها داد يا خير.
 

eL2rado

عضو جدید
جشن بزرگ "روز آزادي نرم‌افزار" در سراسر جهان

جشن بزرگ "روز آزادي نرم‌افزار" در سراسر جهان

هواداران نرم‌افزارهاي رايگان و متن‌باز در استراليا، "روز آزادي نرم‌افزارها در سال 2008" را با نرم‌افزارها و CDهاي رايگان و برگزاري سمينارهاي مختلف، طي ماه جاري جشن مي‌گيرند.
در روز بيستم سپتامبر گروه‌هايي از شهرهاي بزرگ استراليا و ديگر مناطق اين کشور، به بيش از 300 گروه که از کشورهاي مختلف جهان دور هم جمع شده‌اند، مي‌پيوندند تا اين اتفاق بين‌المللي را جشن بگيرند.
اگر چه همه اين گروه‌ها يک جريان کلي را دنبال مي‌کنند، قرار است هر يک از آن‌ها به صورت جداگانه و با روش اختصاصي خود اين روز را جشن بگيرند.
"دونا بنجامين"(Donna Benjamin) يکي از اعضاي مرکز Linux Users of Victoria که مديريت اجراي اين مراسم در شهر ملبورن استراليا را بر عهده دارد، اين روز را با عنوان "تفکر جهاني؛ اقدامات محلي" خطاب کرد.
او در اين باره توضيح داد: «هر يک از اين تيم‌ها به صورت جداگانه برنامه خود را براي بزرگداشت اين روز اجرا مي‌کنند، و در عين حال با ديگر تيم‌ها در ارتباط هستند. بر اين اساس، خيلي دشوار است که بدانيد در هر شهر چه اتفاقي مي‌افتد. مراسم هر شهر با انجمن‌هاي محلي آن شهر سازماندهي مي‌شود».
بر اساس اطلاعات مندرج در سايت اينترنتي "روز آزادي نرم‌افزار"، اين مراسم در شهرهاي آدلايد، بثهارست، کانبرا، تاسماني، ملبورن و نيوکسل برگزار مي‌شود.
گروه Canberra Linux Users براي اين مراسم قصد دارند 8 هزار لوح فشرده که از طرف مرکز Linux Australia پشتيباني مي‌شود را به صورت رايگان در اختيار مردم بگذارند
 

eL2rado

عضو جدید
با شناسايي چندين باگ ديگر، امنيت کروم به زير سوال رفت

با شناسايي چندين باگ ديگر، امنيت کروم به زير سوال رفت

به نظر مي رسد کروم با معضلات امنيتي متعددي مواجه است و با گذشت زمان بايد منتظر شنيدن اخبار بيشتري در اين خصوص باشيم.
در حالي که هنوز يک هفته از زمان انتشار مرورگر گوگل به نام کروم (Chrome) نگذشته است، کارشناسان از شناسايي يک اختلال امنيتي ديگر در اين مرورگر open source خبر مي دهند.
به گزارش ChannelWeb متخصصان توانسته اند يک آسيب پذيري منجر به سرريز بافر را در کروم رديابي کنند که دست مهاجمان remote را براي در اختيار گرفتن کنترل رايانه کاربران باز مي گذارد.
محققان ضمن خطرناک خواندن اين آسيب پذيري، آن را ناشي از بروز خطاي حدي به هنگام اجراي تابع Save As مي دانند.
به گزارش ChannelWeb هنگامي که کاربر اقدام به ذخيره سازي يک صفحه وب آلوده مي نمايد، برنامه ممکن است منجر به خطاي سرريز بافر از نوع پشته (stack-based overflow) گردد و اين امر در را به روي هکرهاي برون سازماني براي تزريق کدهاي مخرب به رايانه کاربر باز مي گذارد.
در اين روش هکرها مي توانند از طريق يک صفحه وبي که به کدهاي مخرب آلوده شده، هدف خود را پيگيري کنند. در واقع آنها کاربران را به باز و ذخيره کردن آن صفحه وب آلوده وسوسه نموده و به دنبال آن يک کد مخرب به رايانه کاربر دانلود شده، نهايتاً هکر با موفقيت مي تواند کنترل رايانه را در دست بگيرد.
به گفته کارشناسان آسيب پذيري سرريز بافر در کروم، يکي از چندين اختلال و رخنه اي است که در اين مرورگر نوپا شناسايي شده است. از اين باگ هاي امنيتي بعضاً مي توان براي «اجراي کد از راه دور» استفاده کرد.
گفتني است ساعاتي پس از انتشار کروم، ZDNet با انتشار خبري اعلام کرد که آسيب پذيري هاي موسوم به carpet-bombing، کاربران اين مرورگر را در معرض حملات هکري قرار مي دهد.
 

eL2rado

عضو جدید
هند پس از آمريکا و انگليس، سومين ژنراتور مولد سود براي شرکت هاي IT است

هند پس از آمريکا و انگليس، سومين ژنراتور مولد سود براي شرکت هاي IT است

همکاران سیستم:
سال‌هاي سال، داستان فناوري در هندوستان با هزاران قرارداد بسته شده توسط شرکت‌هاي برون‌مرزي به نمايش درآمده است. رشد و توسعه در حوزه IT نيز در اين کشور فوق‌العاده افزايش يافته و شرکت‌هاي کوچک تبديل به شرکت‌هاي بزرگ‌تر شده‌اند؛ به طوري که همه اين‌ها دست به دست هم داده‌اند تا کشور هند را در نقشه IT جهان قرار دهند.
زياد هم شگفت آور نخواهد بود اگر بدانيد، حجم مبادلاتي که شرکت‌هاي خدمات IT هندي ارائه مي‌دهند، به ميزان 50 ميليارد دلار رسيده است. با ادامه فرايند اين رشد، به نظر مي‌رسد بسياري از بازيگران صحنه IT ، بازي در صحنه‌هاي بزرگ را باخته باشند. در اين ميان ممکن است آدم‌هاي شکاکي هم باشند که بگويند؛ اين ميزان مبادلات کشور هند در بازار خدمات 500 ميليارد دلاري جهان، بخش کوچکي است و ارزش ادامه اين همه تلاش را نيز ندارد.
به‌هرحال، اين بازار کوچک خانگي اکنون پيشنهاد امضاي قراردادهاي چندي ميليون دلاري مي‌دهد؛ درست شبيه قراردادهايي که شرکت‌هاي مهم و بزرگ IT هندي در خارج از مرزها دنبال مي‌كنند. وقتي يك شرکت هندي تصميم مي‌گيرد در ميدان سيستم‌هاي IT بيش‌تر هزينه کند، ميدان رقابت بعدي براي شرکت‌هاي بزرگ IT نيز، بيش از اين که بيرون از مرزها باشد، در خانه خواهد بود.
براساس آن چه Nasscom در همين زمينه اعلام کرده است، در سال 2007، مجموع کل بازار خانگي، در هر دو جوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار(IT-BPO) ، رشد حيرت‌انگيز 42 درصدي داشته ، و پيش‌بيني مي‌شود در سال مالي جاري به 23.2 ميليارد دلار برسد. علاوه بر اين، در خدمات مربوط به IT مانند "توسعه برنامه‌هاي کاربردي و خدمات مشاوره‌اي"، اين ميزان به مبلغ 7.9 ميليارد دلار رسيده است که در مقايسه با سال گذشته که 5.5 ميليارد دلار بود رشد قابل توجهي است.
جالب است بدانيد از 50 ميليارد دلاري که بابت خدمات IT نصيب شرکت‌هاي هندي شده است، حدود 10 ميليارد دلار آن از بازار خدمات مشاوره‌اي بدست آمده است. کشور هند ممکن است يک بازار کوچک در زمينه خدمات جهاني IT به نظر برسد اما فراموش نکنيد که اين کشور پس از ايالات متحده با 60 درصد و انگليس با 18 درصد از کل، سومين ژنراتور مولد سود براي شرکت‌هاي IT است.
و اکنون اين کشور با يک رشد 8 درصدي سالانه در توليد ناخالص داخلي و 10 ميليارد دلار خدمات خانگي IT و بازار نرم‌افزاري، در جهان مي‌درخشد.
از همين جا است که گفته مي‌شود در زمينه IT، ميدان جنگ تازه‌اي بين بازيگران IT هندي و خارجي بوجود آمده است. و بازيگران خارجي اين ميدان نيز شرکت‌هايي همچون: HP، IBM، Accenture، Cap Gemini، Computer Sciences Corporation هستند که اکنون نيز براي تصاحب يا حفظ اين ميادين در فعاليتند.
در آخرين دوره مالي سه ماه منتهي به سال 2007 بود که IBM يک قرارداد خدمات IT خانگي به ارزش 1.4 ميليارد دلار امضاء کرد. اين شرکت در سال 2004 نيز يک قرارداد با Bharti Aitel به ارزش 750 ميليون دلار امضاء کرد که به مدت 10 سال گسترش پيدا مي‌کرد. اکنون ارزش اين قرارداد به بيش از 1.5 ميليارد دلار رسيده است؛ که بدين ترتيب اين شرکت را تاکنون تبديل به بزرگترين تأمين‌كنندهIT خانگي کرده است. اين مبلغ حتي بيش از قرارداد خارجي است که با Mahindra British Telecom و به ارزش يک ميليارد دلار امضاء کرده است.
IBM تنها در نيمه دوم سال 2007 تقريبا 1600 قرارداد امضاء کرده است.
www.systemgroup.net
 

eL2rado

عضو جدید
هر شهروند عربستاني سالانه 590 دلار نرم‌افزار مي‌خرد

هر شهروند عربستاني سالانه 590 دلار نرم‌افزار مي‌خرد

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل کميسيون فناوري ارتباطات و اطلاعات عربستان سعودي(CITC) گفت: «به طور ميانگين، هر خانواده سعودي سالانه 30/590 دلار براي خريد سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي کامپيوتري و همچنين دوره‌هاي آموزشي فناوري اطلاعات پرداخت مي‌کند».
به گفته "سلطان مالک"، بيش از 11 ميليون نفر در عربستان سعودي سالانه 7/6 ميليارد دلار براي خريد کامپيوتر و برنامه‌هاي جانبي آن هزينه مي‌کنند.
اين طور که نتايج بررسي‌هاي جديد نشان داده است، ميزان هزينه سالانه پرداختي از جانب شرکت‌هاي سعودي براي خريد کامپيوترها و سخت‌افزارهاي کامپيوتري به طور ميانگين 8 هزار و 20 دلار است.
در بخش ديگر، شرکت‌هاي متوسط عربستان نيز در هر سال 4 هزار و 931 دلار پرداخت مي‌کنند تا بتوانند آخرين سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي کامپيوتري را در اختيار بگيرند.
اين مطالعات نشان داد، ميزان سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي پزشکي و بهداشتي عربستان براي خريد کامپيوترهاي و لوازم‌ جانبي آن‌‌ها در هر سال 7 هزار و 202 دلار است. اين در حالي است که هر بخش مربوط به آموزش در عربستان براي به‌دست آوردن اين امکانات سالانه به طور ميانگين 6 هزار و 323 دلار پرداخت مي‌کند که اين رقم براي شرکت‌هاي دولتي به 50 هزار و 530 دلار مي‌رسد.
در اين مطالعات مشخص شد، بيشترين پرداخت هزينه از جانب مراکز مختلف عربستان براي پرداخت سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي جديد کامپيوتري در شهرهاي رياض و جده صورت مي‌گيرد.
 

psychic

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
در ایران چیزی به نام دولت الکترونیک نداریم

از: هموطن سلام

صادق‌زاده:شاخص ضريب نفوذ، از نظر كمي مطابق قانون برنامه چهارم تا پايان سال 88 بايد به 30 درصد برسد كه ظاهر الآن به 17-16 درصد است و بنابراين ديده مي‌شود كه از اين نظر از اين نظر عقب هستيم، آن هم عليرغم بيش از 75 هزار كيلومتر فيبرنوري كه با سرمايه‌گذاري زياد در كشور انجام شده است. از نظر كيفي بايد يك ميليون و سيصد هزار پورت پرسرعت نصب مي‌شد كه اجراي آن در اين دولت به مشكل برخورد و محقق نشد.
گفت‌و‌گو با رمضانعلي صادق‌زاده - دبيركل سازمان نظام‌صنفي رايانه‌اي كشور

*وضعيت اينترنت پرسرعت با توجه به قانون برنامه چهارم، را در حال حاضر چگونه مي‌بينيد؟
اولا شاخص ضريب نفوذ، از نظر كمي مطابق قانون برنامه چهارم تا پايان سال 88 بايد به 30 درصد برسد كه ظاهر الآن به 17-16 درصد است و بنابراين ديده مي‌شود كه از اين نظر از اين نظر عقب هستيم، آن هم عليرغم بيش از 75 هزار كيلومتر فيبرنوري كه با سرمايه‌گذاري زياد در كشور انجام شده است. دوم از نظر كيفي بايد يك ميليون و سيصد هزار پورت پرسرعت نصب مي‌شد كه اجراي آن در اين دولت به مشكل برخورد و محقق نشد. مسئله سوم خود واژه «پرسرعت» است، كه تعريف دقيقش بيش از 500 كيلوبيت است كه بايد قابليت انتقال مالتي‌مديا را داشته باشد، در حالي كه الان گفته مي‌شود مثلا فقط 56 كيلوبيت كافي است، و دسترسي بيش از 128 را هم براي اشخاص حقيقي ممنوع مي‌كنند.

* بخش دولتي هم اين نظر را دارد كه بخش خصوصي و تعريف ساختار PAP موفق نبوده و اين شركت‌ها نتوانسته اهداف خود را محقق كند.
به نظرم نبايد يك طرفه قضاوت كرد بلكه بايد سخن هر دوطرف را شنيد. اما مشكلاتي كه در عمل ايجاد شده شامل چند بخشي است.
بخشي از مشكل به كارفرما برمي‌گردد، بخشي از مسئله به پيمانكار برمي‌گردد، همچنين بخش ديگري از مشكلات هم به نوع قرارداد مربوط است كه دقيق نبوده است. نهايتا بخشي هم ناخواسته بوده و به همه تحميل شده است، مثلا فرض كنيد اين كه مرجع ديگري خارج از مجموعه مانند شوراي عالي انقلاب فرهنگي به اين مجموعه اضافه شده و در اجرا تاثيرگذار بوده است مثلا در محدوديت سرعت اينترنت.

*فارغ از اين مشكلات، به نظرتان بخش خصوصي توان تحقيق اين اهداف را داشت؟
ببينيد مطابق قرارداد، بخش خصوصي فقط وظيفه آماده كردن پورت‌ها را داشته است، اما موضوع پهناي باند خارج از حدود اين بخش بوده و در دست دولت و حاكميت به عنوان زيرساخت قرار داشت، و بنابراين بايد اين موضوع را هم درنظر داشت...

* اين انتقاد اكنون مداوما (مخصوصا از سوي برخي مديران دولت) به بخش خصوصي وارد مي‌شود كه آنها در اجراي تعهداتشان براي ارائه پورت پرسرعت، خيلي محدود عمل كرده و در بسياري مناطق سرمايه‌گذاري نكرده و نقاط نيازمند را مورد توجه قرار نداده‌اند و فقط به نقاط و مراكز خاصي پرداخته‌اند.
خب اينجا اشكال به قرارداد وارد است؛ از ايرادات اين قرارداد اين است كه ناظري در آن پيش‌بيني نشده است، در حالي كه وجود ناظر در قرارداد ضروري است؛ همانند اشكالي كه در قرارداد مربوط به GCها هم وجود داشت و در عمل به مشكل برخورد.

*يعني از ديد شما اگر عملكرد بخش خصوصي خوب هم نباشد، باز مطابق قرارداد است؟
بله، يك دسته از اشكالات مربوط به خود قرارداد است و نبود ناظر در آن.

* حالا در اين شرايط به نظر شما مخابرات با ورود مستقيم به اين عرصه، مي‌تواند اهداف موردنظر برنامه را محقق كند؟
مخابرات تا زماني كه بيش از 50 درصد به بخش خصوصي واگذار شود نبايد بر خلاف اصل 44 عمل كند و فعاليت خودش را توسعه دهد.

* به گفته مديرعامل مخابرات استان تهران، مخابرات از شهريور ماه شروع به ارائه خواهد كرد، حالا به نظر شما در عمل مي‌توانند موفق باشند؟
به هر حال امكان دارد؛ اما به چه قيمتي؟ شايد مانند گسترش اپراتور اول.

* گذشته از مسئله زيرساخت و دسترسي و سرعت، موضوع مهم‌تر اين است كه اساسا آيا ما، سرويس‌هاي واقعي آنلاين در كشور داريم كه كاربران از آنها استفاده كنند؟
در واقع چيز زيادي نداريم، در حالي كه همه نهادهاي دولتي و خصوصي بايد بتوانند خدمات خود را آنلاين ارائه دهند، و كاربران هم از اين سرويس استفاده كنند در حالي كه خيلي كم و معدود مانند كنكور شاهد آن هستيم؛ و در حالي كه درصد عظيمي از اقتصاد كشور در دست دولت است، غالب دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در اين زمينه فعاليت قابل توجهي ندارند و بر روي اين بستر، خدماتي ارائه نمي‌كنند. الآن اكثر دستگاه‌هاي دولتي سايت به روز و مفيدي ندارند و وزارتخانه‌ها چيز مناسبي روي وب به كاربران ارائه نمي‌دهند.

* به نظرتان كدام دستگاه در اين زمينه مسئوليت دارد كه گسترش خدمات آنلاين را دنبال كند؟
ببينيد خدمات متفاوتند؛ در بخش‌هاي مختلف، دستگاه‌هاي متفاوتي وظيفه دارند مثلا در بازرگاني و تجارت، وزارت بازرگاني مشمول است، در مسائل فرهنگي هم وزارت ارشاد و شوراي عالي انقلاب فرهنگي موظف هستند، در مسائلي مانند ثبت احوال و آمار و گذرنامه و ... وزارت كشور مسئول است. دستگاه‌هاي مختلف و متعددي هستند كه مي‌توانند خدمات عيني و عملي روي اينترنت را به مردم و شهروندان ارائه دهند.

*به عنوان سؤال آخر، به نظرتان ما چيزي به عنوان دولت الكترونيك در كشورمان داريم؟
نخير! فقط نشانه‌هايي از آن به چشم مي‌خورد!
 

psychic

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
چين موفق به ساخت پردازنده چهارهسته‌اي شد

اگر چه فناوري ساخت پردازنده‌هاي پيشرفته چند موتوره تاكنون در اختيار كشورهاي محدودي بوده، اما چين نيز به تازگي به جمع معدود كشورهايي پيوسته كه قادر به توليد چنين محصولاتي هستند.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران از khodkar.ir، آكادمي علوم چين به تازگي پردازنده جديدي را به نمايش گذاشته كه از نوع چهار‌هسته‌اي است و قادر به پردازش سريع اطلاعات است.

اين محصول با نام Godson-3 تا يك سال ديگر روانه بازار مي شود و سومين پردازنده از سري پردازنده هاي Dragon چين محسوب مي شود.

پردازنده مذكور به گونه اي طراحي شده كه با نرم افزارهاي تجاري ساخت كشورهاي غربي نيز سازگاري داشته باشد.
يكي از مسئولان آكادمي علوم چين در اين مورد گفته است: " تا 20 سال قبل چين از تحقيق و پژوهش در زمينه ساخت ريزپردازنده ها حمايت نمي كرد، اما پس از آن مسئولان كشور فهميدند كه دستيابي به دانش ساخت پردازنده بسيار مهم است. ما قصد داريم در زمينه استفاده از فناوري به خودكفايي برسيم.

اين پردازنده 65 نانومتري از نظر فناوري تنها اندكي ضعيف‌تر از پردازنده‌هاي فوق مدرن غربي است كه از فناوري 45 نانومتري بهره مي‌برند.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا