آرشیو آیات منتخب تاپیک قرائت هفتگی قران کریم

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
«به نام خالق یکتا»

قال امیرالمؤمنین علیه السلام :

وَ اعلَموا اَنَّ هذَالقُرآنَ هُوَ النّاصِحُ الَّذی لا یَغُشُّ، وَالهادِی الَّذی لایُضِلُّ ، وَالمُحَدِّثُ اَّلذی لایَکذِبُ .
بدانید که این قرآن پندآموز است که خیانت نمی کند؛ وهدایت گری است که گمراه نمی سازد ؛ وسخن گویی است که دروغ نمی گوید .
نهج البلاغه خطبه 176




سلام دوستان.

در این تاپیک بعد از هر ختم قرآنی که در تاپیک****<< جلسه هفتگی قرائت قرآن باشگاه مهندسان ایران >>****


می خونیم.آیات منتخب شمارو اینجا قرارمیدم تا دسترسی بهش آسون تر و همچنین منسجم تر باشه.
تا ان شالله بهره ی بیشتری بتونیم ببریم.

 
آخرین ویرایش:

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
گرد آوری اولین دوره آیات منتخب

گرد آوری اولین دوره آیات منتخب

نوشته اصلي بوسيله onia$

آنهایی که از مال خود بفقرا درحال وسعت و تنگدستی انفاق کنند و خشم و غضب فرونشانند و از بدی مردم در گذرند (چنین مردمی نیکوکارند)و خدا دوست دار نیکوکاران است (آیه 134 سوره ال عمران صفحه67)
پس خداوند فتح و فیروزی در دنیا و ثواب در آخرت نصیبشان گردانید که خداوند نیکوکاران را دوست میدارد(آیه 148سوره ال عمران صفحه68)

نوشته اصلي بوسيله onia$

ای اهل ایمان چون در راه خدا (برای جهاد کفار) بیرون روید (در کار دشمن درست)تحقیق و جستجو کنید و به آن کس که اظهار اسلام کند و بشما سر تسلیم فرو اورد نسبت کفر مدهید تا ببهانه مال و جانش را بر خود حلال کنید و از متاع ناچیز دنیا چیزی غنیمت برید که عنایم بیشمار نزد خداست اسلام شما هم اول امر همچنین اظهار و تسلیمی بیش نبود تا وقتیکه خدا بر شما منت گذاشت پس اکنون شما باید تحقیق کنید که خدا بهرچه کنید کاملا آگاه است.




نوشته اصلي بوسيله Ir. A. P


چقدر بر اتش جهنم سخت جان و پر طاقت اند.:(




نوشته اصلي بوسيله **آگاهدخت**

سلام

تفسیری در رابطه با آیات مطالعه شده از آیت الله مکارم شیرازی

خیلی زیبا بود وقت بذارید مطالعه کنید لطفا


اصحاب اعراف چه کسانى هستند؟


همان طور که گفتیم «اعراف» در اصل به معنى زمین هاى برجسته است و با قرائنى که در آیات فوق و احادیث پیشوایان اسلام آمده، روشن مى شود: مکان خاصى است میان دو قطب سعادت و شقاوت، یعنى بهشت و دوزخ که همچون حجابى میان این دو کشیده شده.
و یا همچون زمین مرتفعى در میان این دو فاصله گردیده است به طورى که آنها که روى آن قرار دارند، مشرف بر بهشت و دوزخند و هر دو گروه را مشاهده مى کنند، و از چهره هاى تاریک و روشن آنها مى توانند آنها را بشناسند.

اکنون ببینیم چه کسانى بر «اعراف» قرار دارند و اصحاب اعراف کیانند؟

بررسى آیات چهارگانه فوق نشان مى دهد: دو گونه صفات مختلف و متضاد براى این اشخاص ذکر شده است:
در آیه اول و دوم، افرادى که بر اعراف قرار دارند چنین معرفى شده اند: آرزو دارند وارد بهشت شوند ولى موانعى از آنها جلوگیرى کرده است، به هنگامى که نگاه به بهشتیان مى کنند بر آنها درود مى فرستند، و مى خواهند با آنها باشند، اما هنوز نمى توانند.و به هنگامى که نظر به دوزخیان مى افکنند، از سرنوشت آنها وحشت نموده و به خدا پناه مى برند.

ولى از آیه سوم و چهارم استفاده مى شود: آنها افرادى با نفوذ و صاحب قدرتند، دوزخیان را مؤاخذه و سرزنش مى کنند و به واماندگان در اعراف کمک مى نمایند که از آن بگذرند و به سر منزل سعادت برسند.

روایاتى که در زمینه «اعراف و اصحاب اعراف» نقل شده نیز ترسیمى از دو گروه متضاد مى کند.

در بسیارى از روایاتى که از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) نقل شده مى خوانیم: نَحْنُ الأَعْرافُ: «اعراف مائیم».(2)

یا: آلُ مُحَمَّد هُمُ الأَعْرافُ: «خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله) اعرافند»(3) و مانند این تعبیرات.

و در بعضى دیگر از روایات مى خوانیم: هُمْ أَکْرَمُ الْخَلْقِ عَلَى اللّهِ تَبارَکَ وَ تَعالى: «آنها گرامى ترین مردم در پیشگاه خدایند».(4)

و یا: هُمُ الشُّهَداءُ عَلَى النّاسِ، وَ النَّبِیُّونَ شُهَدائُهُم: «آنها گواهان بر مردمند و پیامبران گواهان آنها هستند».(5)

و روایات دیگرى حکایت دارد: آنها پیامبران و امامان و صلحاء و بزرگانند.

ولى دسته دیگرى از روایات مى گوید: آنها واماندگانى هستند که بدى ها و نیکى هایشان مساوى بوده است یا گنهکارانى هستند که

اعمال نیکى نیز داشته اند، مانند حدیثى که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که فرمود:

هُمْ قَوْمٌ اسْتَوَتْ حَسَناتُهُمْ وَ سَیِّئاتُهُمْ فَإِنْ أَدْخَلَهُمُ النّارَ فَبِذُنُوبِهِمْ وَ إِنْ أَدْخَلَهُمُ الْجَنَّةَ فَبِرَحْمَتِهِ:

«آنها گروهى هستند که حسنات و سیئاتشان مساوى است، اگر خداوند آنها را به دوزخ بفرستد به خاطر گناهانشان است و اگر به

بهشت بفرستد به برکت رحمت او است».(6)

اما با دقت روشن مى شود نه در میان آیات و نه در میان روایات تضادى وجود ندارد، بلکه همه یک واقعیت را تعقیب مى کنند.

توضیح این که:

همان طور که گفتیم، از مجموع آیات و روایات چنین استفاده مى شود: «اعراف» گذرگاه سخت و صعب العبورى بر سر راه بهشت سعادت جاویدان است.
طبیعى است افراد نیرومند و قوى، یعنى صالحان و پاکان با سرعت از این گذرگاه عبور مى کنند اما افرادى که خوبى و بدى را به هم آمیختند، در این مسیر وا مى مانند.

همچنین طبیعى است که سرپرستان جمعیت و پیشوایان قوم در گذرگاه هاى سخت همانند فرماندهانى که در این گونه موارد در آخر لشکر راه مى روند تا همه سپاهیان بگذرند، در آنجا توقف مى کنند تا به کمک ضعفاى مؤمنان بشتابند و آنها که شایستگى نجات را دارند در پرتو امدادشان رهائى یابند.

بنابراین، در «
اعراف»، دو گروه وجود دارند، ضعیفان و آلودگانى که در رحمتند و پیشوایان بزرگى که در همه حال یار و یاور ضعیفانند، بر این اساس قسمت اول آیات و روایات اشاره به گروه نخستین یعنى ضعفا است و قسمت دوم اشاره به گروه دوم یعنى بزرگان و انبیاء و امامان و صلحا.




بعد از آن اضافه مى کند: «امامان و پیشوایان در این موقع به پیروان گناهکار خود مى گویند خوب نگاه کنید، برادران با ایمان خود را که

چگونه بدون حساب به بهشت شتافته اند، و این همان است که خداوند مى فرماید: سَلامٌ عَلَیْکُمْ لَمْ یُدْخِلُوها وَ هُمْ یَطْمَعُونَ: «یعنى

آنها به بهشتیان درود مى فرستند در حالى که خودشان هنوز وارد بهشت نشده اند و آرزو دارند».

سپس به آنها گفته مى شود: دشمنان حق را بنگرید که چگونه در آتشند و این همان است که خداوند مى فرماید: «وَ إِذا صُرِفَتْ

أَبْصارُهُمْ تِلْقاءَ أَصْحابِ النّارِ قالُوا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمینَ...».


بعد به دوزخیان مى گویند: اینها (پیروان و شیعیانى که آلوده گناهانى بوده اند) همان ها هستند که شما مى گفتید: هرگز مشمول رحمت الهى نخواهند شد، (چگونه رحمت الهى شامل حال آنها شده)؟
و به این دسته از گنهکاران (که بر اثر ایمان و اعمال صالحى شایستگى عفو و آمرزش را دارند) از طرف امامان و پیشوایان دستور داده مى شود: «به سوى بهشت بروید نه ترسى دارید و نه غمى».(8)



نکته قابل توجه این که: زندگى در جهان دیگر بر اساس الگوهائى است که از این جهان گرفته مى شود، در مورد اعراف نیز همین گونه است; زیرا در این دنیا مردم سه گروهند:

مؤمنان راستین که در پرتو ایمان به آرامش کامل رسیده اند و از هیچ گونه مجاهدتى دریغ ندارند.

معاندان و دشمنان لجوج حق که به هیچ وسیله به راه نمى آیند.

و گروه سومى که در گذرگاه صعب العبورى میان این دو گروه قرار گرفته اند و بیشتر توجه رهبران راستین و پیشوایان حق نیز به آنها است که در کنارشان بمانند، دستشان را بگیرند و از مرحله اعراف مانند، نجاتشان دهند تا در صف مؤمنان حقیقى قرار گیرند.

و از اینجا نیز روشن مى شود که: دخالت انبیاء و امامان در وضع این گروه در قیامت، همانند دخالتشان در زمینه رهبرى در این دنیا، هیچ گونه منافاتى با قدرت مطلقه پروردگار و حاکمیت او بر همه چیز ندارد، بلکه هر چه آنها مى کنند به اذن و فرمان او است.





نوشته اصلي بوسيله fereshte.m
سوره اعراف آیه 179

وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كثِيراً مِّنَ الجِْنّ‏ِ وَ الانسِلهَُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بهَا وَ لهَُمْ أَعْينٌ لا يُبْصِرُونَ بهَا وَ لهَُمْ ءَاذَانٌ لا يَسمَعُونَ بهَاأُولَئك كالأَنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضلُّأُولَئك هُمُ الْغَفِلُونَ

به طور مسلم گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم ، آنها دلها ( عقلها ) ئى دارند كه با آن ( انديشه نمى‏كنند و ) نمى‏فهمند و چشمانى دارند كه با آن نمى‏بينند و گوشهائى دارند كه با آن نمى‏شنوند ، آنها همچون چهار پايانند ، بلكه گمراه‏تر اينان همانا غافلانند ( زيرا با اينكه همه گونه امكانات هدايت دارند باز هم گمراهند ) .


تفسير نمونه ج : 7ص :22


چشمه آب حيات كنار دستشان است ، ولى از تشنگى فرياد مى‏كشند ، درهاى سعادت در برابر رويشان بازاست ، اما حتى به آن نگاه نمى‏كنند .


آنها با دست خود وسائل بدبختى خويش را فراهم مى‏سازند و نعمتهاى گرانبهاى عقل و چشم و گوش را به هدر میدهند ، نه اينكه خداوند اجبارا آنها را در صف دوزخيان قرار داده باشد .

چرا همچون چهار پايان ؟!

بارها در قرآن مجيد غافلان بيخبر به چهار پايان و حيوانات بى شعور ديگر تشبيه شده‏اند ولى نكته تشبيه آنها به انعام ( چهارپايان ) شايد اين باشد كه آنها تنها به خواب و خور و شهوت جنسى مى‏پردازند ، درست همانند ملتهائى كه تحت شعارهاى فريبندهانسانى آخرين هدف عدالت اجتماعى و قوانين بشرى را رسيدن به آب و نان و يك زندگى مرفه مادى مى‏پندارند .


تفسير نمونه ج : 7ص :23

نه گوش شنوا دارند و نه چشم بينا ، آنها نيز دوزخى هستند نه تنها در دوزخ قيامت ، بلكه در دوزخ زندگى اين دنيا نيز گرفتارند .




نوشته اصلي بوسيله graceful

صفحه 195 _ آیه 48 تا 54 سوره توبه
بگو :هرگز مارا جز آنچه خدا برایمان نوشته و مقرر کرده نخواهد رسید او سرپرست و یاور ماست و همه مومنان باید به خدا توکل کنند.
51/توبه




نوشته اصلي بوسيله فرزانه 343

(آيه 21)- در اين آيه مى‏گويد خداوند سه موهبت بزرگ در برابر اين سه كار مهم (ايمان، هجرت و جهاد) به آنها مى‏بخشد: 1- «پروردگارشان آنها را به رحمت گسترده خود بشارت مى‏دهد» و از آن بهره‏مند مى‏سازد (يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ).
2- «آنها را از رضايت و خشنودى خويش بهره‏مند مى‏كند» (وَ رِضْوانٍ).
3- «و باغهايى از بهشت در اختيار آنها مى‏گذارد كه نعمتهايش دائمى و هميشگى است» (وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فِيها نَعِيمٌ مُقِيمٌ).
(آيه 22)- در اين آيه براى تأكيد بيشتر اضافه مى‏كند: «جاودانه در آن تا ابد خواهند ماند» (خالِدِينَ فِيها أَبَداً). «زيرا نزد خداوند پاداشهاى عظيم است»
كه در برابر اعمال بندگان به آنها مى‏بخشد (إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ).

(آيه 23)- همه چيز فداى هدف و براى خدا! آخرين وسوسه و بهانه‏اى كه برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 188

ممكن بود براى گروهى از مسلمانان در برابر دستور پيكار با بت پرستان پيدا شود- و طبق بعضى از تفاسير پيدا شد- اين بود كه آنها فكر مى‏كردند
كه از يك سو در ميان مشركان و بت پرستان، خويشاوندان و بستگان نزديك آنها وجود دارند و اگر بنا شود با همه مشركان پيكار كنند بايد
از خويشاوندان و قبيله خود چشم بپوشند! از سوى ديگر سرمايه‏ها و تجارت آنان تا حد زيادى در دست مشركان بود، با آمد و شد آنها به مكّه آن را رونق مى‏بخشيدند.

و از سوى سوم خانه‏هاى مرفّه و نسبتا آبادى در مكّه داشتند كه در صورت درگيرى با مشركان ممكن بود به ويرانى بكشد.

آيه شريفه با بيان قاطعى به اين گونه اشخاص پاسخ صريح مى‏دهد، نخست مى‏گويد: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! پدران و برادران خود را در صورتى
كه كفر را بر ايمان مقدم دارند يار و ياور و متحد و ولى خود قرار ندهيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمانِ).

سپس به عنوان تأكيد اضافه مى‏كند: «كسانى كه از شما آنها را به يارى، دوستى و ولايت برگزينند ستمگرند» (وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ).

چه ظلمى از اين بالاتر كه انسان با پيوند دوستى با بيگانگان و دشمنان حق، هم به خويشتن ستم كند و هم به جامعه‏اى كه تعلق به آن دارد، و هم به فرستاده خدا!

(آيه 24)- در اين آيه به خاطر اهميت فوق العاده موضوع، همين مطلب با شرح و تأكيد و تهديد بيشترى بيان مى‏شود، روى سخن را به پيامبر كرده، مى‏فرمايد:
«به آنها بگو: اگر پدران، و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما، و اموالى كه به دست آورده‏ايد، و تجارتى كه از كساد آن بيم داريد و
مساكن مرفهى كه مورد رضايت و علاقه شماست، در نظرتان محبوبتر از خدا و پيامبر او و جهاد در راهش مى‏باشد، در انتظار باشيد
كه مجازات و كيفر شديدى از ناحيه خدا بر شما نازل گردد»
(قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ). برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 189

و از آنجا كه ترجيح اين امور بر رضاى خدا و جهاد يك نوع نافرمانبردارى و فسق آشكار است و دلباختگان زرق و برق زندگى مادى شايستگى هدايت الهى را ندارند در پايان آيه اضافه مى‏كند: «و خداوند گروه نافرمانبردار را هدايت نمى‏كند» (وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ).

آنچه در آيات فوق مى‏خوانيم مفهومش بريدن پيوندهاى دوستى و محبت با خويشاوندان و ناديده گرفتن سرمايه‏هاى اقتصادى و سوق دادن به ترك عواطف انسانى نيست، بلكه منظور اين است كه بر سر دو راهيها نبايد عشق زن و فرزند و مال و مقام و خانه و خانواده مانع از اجراى حكم خدا و گرايش به جهاد گردد و انسان را از هدف مقدسش باز دارد.
لذا اگر انسان بر سر دو راهى نباشد رعايت هر دو بر او لازم است.
آيات فوق به عنوان يك شعار، بايد به تمام فرزندان و جوانان مسلمانان تعليم گردد تا روح فداكارى و سلحشورى و ايمان در آنها زنده شود، و بتوانند دين خدا و ميراثهاى خود را پاسدارى كنند.

(آيه 25)- انبوه جمعيت به تنهايى كارى نمى‏كند: در آيات گذشته ديديم كه خداوند مسلمانان را دعوت به فداكارى همه جانبه در مسير جهاد و برانداختن ريشه شرك و بت پرستى مى‏كند، و به آنها كه عشق زن و فرزند، اقوام و خويشاوندان، و مال و ثروت آن چنان روحشان را فراگرفته كه حاضر به فداكارى و جهاد نيستند، شديدا اخطار مى‏كند.
به دنبال آن به مسأله مهمى اشاره مى‏كند كه هر رهبرى در لحظات حساس بايد پيروان خود را به آن متوجه سازد، و آن اين كه: اگر عشق مال و فرزند گروهى از افراد ضعيف الايمان را از جهاد بزرگى كه با مشركان در پيش داشتند باز دارد، نبايد گروه مؤمنان راستين از اين موضوع نگرانى به خود راه دهند، براى اين كه خداوند نه در آن روزهايى كه نفراتشان كم بود (مانند ميدان جنگ بدر) آنها را تنها گذارد، و نه در آن روز كه جمعيتشان چشم پر كن بود (مانند ميدان جنگ حنين)، انبوه جمعيت دردى را از آنها دوا كرد، بلكه در هر حال يارى خدا و مددهاى او بود كه باعث پيروزيشان شد. برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 190
لذا نخست مى‏گويد: «خداوند شما را در ميدانهاى بسيارى يارى كرد» (لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَواطِنَ كَثِيرَةٍ).
عدد ميدانهاى نبرد اسلام و كفر در زمان پيامبر به هشتاد مى‏رسد.
سپس اضافه مى‏كند: «و در روز حنين شما را يارى نمود، در آن روز كه فزونى جمعيتتان مايه اعجاب شما بود ولى هيچ مشكلى را براى شما حل نكرد» (وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئاً).
تعداد لشكر اسلام را در اين جنگ دوازده هزار نفر نوشته‏اند كه در هيچ يك از جنگهاى اسلامى تا آن روز اين عدد سابقه نداشت، آن چنانكه بعضى از مسلمانان مغرورانه گفتند: «لن نغلب اليوم» هيچ گاه با اين همه جمعيت امروز شكست نخواهيم خورد! اما اين انبوه جمعيت كه گروهى از آنها از افراد تازه مسلمان و ساخته نشده بودند، موجب فرار لشكر و شكست ابتدايى شدند.
اين شكست ابتدايى چنان بود كه قرآن اضافه مى‏كند: «و زمين با آن همه وسعتش بر شما تنگ شد» (وَ ضاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ).
«سپس پشت به دشمن كرده و فرار نموديد» (ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ).

(آيه 26)- در اين موقع كه سپاه اسلام در اطراف سرزمين حنين پراكنده شده بود، و جز گروه كمى با پيامبر صلّى اللّه عليه و آله باقى نمانده بودند، و پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله به خاطر فرار آنها شديدا نگران و ناراحت بود، «خداوند آرامش و اطمينان خويش را بر پيامبرش و بر مؤمنان فرستاد» (ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ).
«و هم چنين لشكريانى كه شما نمى‏ديديد، (براى تقويت و ياريتان) فرو فرستاد» (وَ أَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها).
و در پايان نتيجه نهايى جنگ «حنين» را چنين بيان مى‏كند: «خداوند افراد بى‏ايمان و بت پرست را كيفر داد» (وَ عَذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُوا). گروهى كشته و گروهى اسير و جمعى پا به فرار گذاردند آن چنان كه از دسترس ارتش اسلام خارج شدند.
«و اين است كيفر افراد بى‏ايمان»! (وَ ذلِكَ جَزاءُ الْكافِرِينَ).
برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 191
 
آخرین ویرایش:

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
ادامه دوره اول

ادامه دوره اول

نوشته اصلي بوسيله island1991


صفحه 222 _ آیه 6 تا 12 سوره هود

برداشت شخصی : فقط اگر بعد از هر لبخند خدا رو شکر میکنی حق داری در هر گرفتاری و مصیبت ازش انتظار داشته باشی! (همه چیز نتیجه اعمال خودمونه)



نوشته اصلي بوسيله self confidence


آنان که قرآن را جزء جزء و پاره پاره کردند (91حجر)
قسم به خدای تو ، که از همه ی آنها سخت مؤاخذه خواهیم کرد (92حجر)
روزی ، از آنچه می کنند ، بازخواست می شوند.(93حجر)
و دائم بر پرستش خدای خود مشغول باش تا ساعت یقین بر تو فرا رسد(99 حجر)
امر خدا به زودی فرا می رسد ، پس تقاضای تعجیل نکنید ، خدای یکتا متعالی و منزه از شرک مشرکانست (1 نحل)





نوشته اصلي بوسيله fereshte.m


سوره : الشورى آیه : 51و هيچ بشرى را نسزد و ممكن نباشد كه خداوند با او سخن گويد مگر به صورت وحى (به القاء نهانى و سريع مطلب بر قلب، بدون وساطت حواس، در خواب يا بيدارى، به استقلال يا به وسيله فرشته) يا (با سخن گفتن به گوش او) از پشت پرده (غيب) يا آن كه رسولى (از فرشتگان) را بفرستد كه به اذن (و نظارت) خودش آنچه را مى‏خواهد (به ديدن شخص و شنيدن صوت) بر او وحى كند، همانا خداوند والا مرتبه و حكيم است.

سوره : الشورى آیه : 52

وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا مَا كُنتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَكِن جَعَلْنَاهُ نُورًا نَّهْدِي بِهِ مَنْ نَّشَاء مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ

و اين گونه (از اين سه راه) روحى از امر خود را (قرآن و معارف دينى نشأت يافته از فرمان خود را) بر تو وحى كرديم، تو (پيش از اين) نمى‏دانستى كتاب چيست و ايمان (اصول و فروع احكام دين) كدام است، و لكن ما اين قرآن را نورى قرار داديم كه با آن هر كس از بندگان خود را بخواهيم (پس از پذيرش اصل دين، به مراتب كمالات بعدى) هدايت مى‏كنيم، و بى شك تو (مردم را) به سوى راهى راست هدايت مى‏كنى

سوره : الشورى آیه : 53

صِرَاطِ اللَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ

راه آن خدايی که از آن اوست هر چه در آسمانها و زمين است آگاه باشيدکه همه کارها به خدا باز می گردد.

:gol:





نوشته اصلي بوسيله fereshte.m


سوره نجم

أَ فَرَءَيْت الَّذِي تَوَلي‏(33) وَ أَعْطي قَلِيلاً وَ أَكْدَي‏(34) أَ عِندَهُ عِلْمُ الْغَيْبِ فَهُوَ يَرَي‏(35) أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِمَا في صحُفِ مُوسي‏(36) وَ إِبْرَهِيمَ الَّذِي وَفي‏(37) أَلا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَي‏(38) وَ أَن لَّيْس لِلانسنِ إِلا مَا سعَي‏(39)

آيا آن كس را كه از انفاق روي‏گردان شد مشاهده كردي ؟ ( 33) .

مختصري انفاق كرد و ( به خاطر گفتار رفيقش كه گفت اگر ترك انفاق كردي گناهت به گردن

من ) ترك انفاق نمود ( 34) .

آيا او علم غيب دارد و مي‏داند ( كه رفيقش گناهش را گردن مي‏گيرد ) ( 35) .

يا از آن سفارش‏ها كه در تورات در باره دادن حق شده با خبر نشده ؟ ( 36) .

و در صحف ابراهيمي كه حق را به حد تمام ادا كرد ( 37) .

و نمي‏داند كه هيچ گنهكاري گناه ديگري را تحمل نمي‏كند ، و به گردن نمي‏گيرد ؟ ( 38) .

و اينكه انسان به جز كار و تلاشش سرمايه‏اي ندارد ؟ ( 39) .
 
آخرین ویرایش:

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
گرد آوری دوره دوم آیات منتخب

گرد آوری دوره دوم آیات منتخب

نوشته اصلي بوسيله nafise05


صفحه 24 و 25

یکی از بخش های قشنگش:

"... و انا التواب الرحیم"
... و منم توبه پذیر و مهربان


نوشته اصلي بوسيله nafise05


صفحه 33


همانا گمان کردید به بهشت داخل میشوید بدون امتحاناتی که پیش از شما بر گذشتگان آمد؟
که بر آنان رنج و سختی ها رسید و همواره پریشان خاطر و هراسان بودند تا آنگاه که رسول و گروندگان با او گفتند: بار خدایا، کی ما را یاری می کنی؟
(در آن حال خطاب شد که: بشارت ده) هان! همانا یاری خدا نزدیک است.




نوشته اصلي بوسيله fereshte.m



آیه200و201 سوره اعراف:

وچنانچه از طرف شیطان به تو وسوسه ای رسد، به خدا پناه ببر، که او به حقیقت شنوا و داناست.چون اهل تقوا را وسوسه ای از طرف شیطان به دل آنها رسد همان دم خدا را به یاد می آورند و بصیری و بینایی پیدا کنند.

آیه 205 سوره اعراف:

در دل خود، پروردگارت را درصبح و شام با تضرع و پنهانی، بی آنکه آواز برکشی یادکن، و از غافلان مباش.:gol:




نوشته اصلي بوسيله fereshte.m


سوره اعراف آیه 50:
و اهل دوزخ بهشتیان را آواز کنند که مارا از آن آب های گوارا یا از نعمت های بهشتی که خدا روزی شماکرده، بهره مندکنید.و (آنها) پاسخ می دهند که خدا این آب و طعام را برکافران حرام گردانیده است.

سوره اعراف آیه 51:

آنهایی که دین خود را فسوس و بازیچه گرفتند و متاع حیات دنیا آنها را مغرور و غافل کرد پس چنان که آنان چنین روزشان را به خاطر نیاوردند، و آیات ما را راجع به قیامت انکار کردند ما هم آنها را در نظر نمی آوریم.




نوشته اصلي بوسيله کیجا


وَإِن يَمْسَسْكَ اللَّـهُ بِضُرٍّ‌ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِن يُرِ‌دْكَ بِخَيْرٍ‌ فَلَا رَ‌ادَّ لِفَضْلِهِ ۚ يُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْغَفُورُ‌ الرَّ‌حِيمُ ﴿١٠٧﴾

و اگر خدا به تو زيانى برساند، آن را برطرف‌كننده‌اى جز او نيست، و اگر براى تو خيرى بخواهد، بخشش او را ردكننده‌اى نيست. آن را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مى‌رساند، و او آمرزنده مهربان است.


:gol:سوره یونس صفحه 221:gol:




نوشته اصلي بوسيله کیجا


بَقِيَّتُ اللَّـهِ خَيْرٌ‌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ۚ وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ ﴿٨٦
«اگر مؤمن باشيد، باقيمانده [حلال‌] خدا براى شما بهتر است، و من بر شما نگاهبان نيستم.»

صفحه 231 _ آیه 86سوره هود






نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 53 تا 69 سوره هود (خیلی زیباست) ( لواط.......)
آنگاه که فرشتگان الهی بر ابراهیم خلیل بشارت آوردند و او را سلام گفتند و از او پاسخ سلام شنیدند.آنگاه ابراهیم چون فرشتگان را به شکل بشر دید و مهمان پنداشت بر آن ها از گوشت گوساله، کبابی مهیا کرد. و چون ابراهیم دید که آنان به طعام دست دراز نمی کنند، بیمناک گردید.آنان (فرشتگان الهی) حس کرده و گفتند مترس که ما فرستاده ی خدا به قوم لوط هستیم.
زن ابراهیم (ساره) از فرط شوق متبسم گردید، پس ما آن زن را به فرزندی به نام اسحق و سپس یعقوب بشارت دادیم. چون ابراهیم را وحشت از دل برفت و بشارت فرزند بیامد در آن حال برای خلاص قوم لوط با ما به گفتگو و التماس درآمد (فرشتگان وعده ی هلاک قوم لوط را از جانب خداوند آورده بودند)، که خطاب شد: ای ابراهیم از این خواهش (نجات قوم لوط) در گذر که هنگام قهر الهی بر این قوم فرا رسیده و بر آن ها عذابی که حتمی است و برگشت ندارد خواهد رسید.
و چون فرشتگان الهی ( فرشتگان قهر) بصورت جوانان زیبا به خانه ی لوط در آمدند، قوم لوط آگاه شده و به قصد عمل زشتی که در آن سابقه داشتند به سرعت به درگاه او وارد شدند.
لوط به آن ها گفت این دختران من، برای شما پاکیزه و نیکوترند، از خدا بترسید و مرا نزد مهمانان بعمل زشت خود، خوار و سرشکسته نکنید. قوم لوط گفتند: ما را رغبت و میلی به آن دختران نیست و تو بخوبی میدانی که مطلب ما چیست. و چون (لوط) دید صحبت او بی اثر است فرمود که از شر شما به رکن محکمی (که اقتدار بی انتهای خداست) پناه میبرم.
فرشتگان به لوط گفتند: ما رسولان پروردگاریم و هرگز دست آزار قوم، به تو نرسد. تو با اهل بیت خود شبانه از این دیار بیرون شو. از اهل بیت خود هیچکس جز، آن زن کافرت که آنهم با قوم باید هلاک شود یکی را وا مگذار که وعده ی غذاب صبحگاه است و تا صبح وقت بسیار نیست.
برای اطلاعات بیشتر : http://ghadianloo.blogsky.com/1387/12/28/post-206/




نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 53 تا 69 سوره انفال
آیه 55. ان شر الدواب عند الله الذين كفروا فهم لا يؤمنون
به يقين، بدترين جنبندگان نزد خدا، كسانى هستند كه كافر شدند و ايمان نمى‏آورند.
آیه 63.و الف بين قلوبهم لو انفقت ما في الارض جميعا ما الفت بين قلوبهم و لكن الله الف بينهم انه عزيز حكيم
و دلهاى آنها (مومنان) را با هم، الفت داد! اگر تمام آنچه را روى زمين است صرف مى‏كردى كه ميان دلهاى آنان الفت دهى، نمى‏توانستى! ولى خداوند در ميان آنها الفت ايجاد كرد! او توانا و حكيم است!
آیه 65.يا ايها النبي حرض المؤمنين على القتال ان يكن منكم عشرون صابرون يغلبوا مائتين و ان يكن منكم مائة يغلبوا الفا من الذين كفروا بانهم قوم لا يفقهون
اى پيامبر! مؤمنان را به جنگ (با دشمن) تشويق كن! هرگاه بيست نفر با استقامت از شما باشند، بر دويست نفر غلبه مى‏كنند; و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از كسانى كه كافر شدند، پيروز مى‏گردند; چرا كه آنها گروهى هستند كه نمى‏فهمند!





نوشته اصلي بوسيله الهه20


سوره توبه آیه 107 تا 117
در حقيقت‏، خدا از مؤمنان، جان و مالشان را به [بهاى] اينكه بهشت براى آنان باشد، خريده است همان كسانى كه در راه خدا مى‏جنگند و مى‏كشند و كشته مى‏شوند [اين] به عنوان وعده حقى در تورات و انجيل و قرآن بر عهده اوست (خداوند) و چه كسى از خدا به عهد خويش وفادارتر است پس به اين معامله‏اى كه با او كرده‏ايد شادمان باشيد و اين همان كاميابى بزرگ است (۱۱۱)إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ﴿۱۱۱﴾
[آن مؤمنان] همان توبه‏كنندگان، پرستندگان، سپاسگزاران، روزه‏داران، ركوع‏كنندگان، سجده‏كنندگان، وادارندگان به كارهاى پسنديده، بازدارندگان از كارهاى ناپسند و پاسداران مقررات خدايند و مؤمنان را بشارت ده (۱۱۲)التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدونَ الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ ﴿۱۱۲﴾
بر پيامبر و كسانى كه ايمان آورده‏اند سزاوار نيست كه براى مشركان، پس از آنكه برايشان آشكار گرديد كه آنان اهل دوزخند طلب آمرزش كنند هر چند خويشاوند [آنان] باشند (۱۱۳)مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَن يَسْتَغْفِرُواْ لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُواْ أُوْلِي قُرْبَى مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ ﴿۱۱۳﴾






نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 14 تا 28 سوره رعد
أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
آگاه باش كه باياد خدا دلها آرامش مى‏يابد(۲۸)





نوشته اصلي بوسيله fereshte.m

سوره یوسف آیه 104:
و تو ای رسول! از آنها اجر رسالت نمی خواهی، این کتاب جز تذکر و پندی برای جهانیان نیست.

سوره یوسف آیه 105:

چه بسیار نشانه های قدرت حق در آسمان ها و زمین که آن مردم بی خرد از کنارش می گذرند، و از آن روی می گردانند.

سوره یوسف آیه 106:

و اکثر خلق به خدا ایمان نمی آورند، مگر آنکه مشرک می شوند.




نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 32 تا 70 سوره حجر
قَالَ لَمْ أَكُن لِّأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ ﴿۳۳﴾
شیطان زمانی که خداوند به او فرمان داد که به انسان سجده کند... گفت:
گفت من آن نيستم كه براى بشرى كه او را از گلى خشك, از گلى سياه و بدبو آفريده‏اى سجده كنم
إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغَاوِينَ ﴿۴۲﴾
خداوند می فرمایند:
در حقيقت تو را بر بندگان من تسلطى نيست مگر كسانى از گمراهان, كه تو را پيروى كنند
در 2 آیه زیر خداوند بیم و امید را به پیامبر سفارش می کند که به بندگان متذکر شوند:
نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿۴۹﴾
وَ أَنَّ عَذَابِي هُوَ الْعَذَابُ الأَلِيمَ ﴿۵۰﴾
به بندگان من خبر ده كه منم آمرزنده مهربان (۴۹)
و اينكه عذاب من عذابى است دردناك (۵۰)
:gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله lastman313


رفیق او در مقام اندرز و گفت و گو به او گفت: (( آیا به خدایی که نخست و بعد از نطفه تو را آفرید و آنگاه مردی کامل و آراسته ساخت کافر شدی؟(37)
...
و تو چون به باغ خود درآمدی نگفتی که همه چیز به خواست خداست و جز قدرت خدا قوه ای نیست؟(39)
...
آنجا ولایت و حکفرمایی خاص خداست که به حق فرمان دهد و بهترین اجر و ثواب و عاقبت نیکو را هم او عطا کند(44)
وبرای امت، زندگانی دنیا را چنین مثال زن که ما آب بارانی از آسمان نازل کنیم و به آن آب درختان و نباتات گوناگون زمین درهم پیچیده و خرم بروید، سپس همه درهم شکسته و خشک شود و به دست بادها زیر و زبر و پراکنده گردد، و خدا بر همه چیز اقتدار کامل دارد(45) ...

نمیخوام منبر برما،ولی خب چهارکلمه میگم شما ببخشید:smile::redface:
از این آیات خیلی خوب میشه فهمید که فقط خداس که می تونه، تنها کسی که قادر به هر کاره خداس، ینی دیگه اول خدا بعدش... نداریم، فقط خدا رو داریم. حالا همین خدای قادر، هم حکیمه هم مهربونه و رحمت رو به بنده هاش، بر خودش واجب کرده(انعام/54)، خب پس دلیلی نداره در مورد کاری که واگذار کردم(کردیم) به خدا نگران باشیم...وقتی نگرانی پیش بیاد خدا هم میاد توی آیات بالا قادریت خودشو به رخ میکشه و میگه آقا خیالت راحت، من تو رو از هیچی به وجودت آوردم تو رو بزرگت کردم، یه مرد کامل و آراستت کردم!...خوب ببین اینا دنیای تو هستن،غیر از اینا آخرت و اجر و ثوابتم دست منه...پس خیالت راحت باشه که همه چیز به خواست خداست و جز قدرت خدا قوه ای نیست. اما حواستم باشه که خودتو هم که بکشی و زندگی دنیاتو خوب درست کنی همش یهویی میره و نمیمونه.
اشتباه منو نکنید و حتی تو دلتون یه لحظه هم فک نکنید که کاریو که بخدا واگذار کردین ممکنه خدا حواسش بش نباشه...البته نباید انتظار داشته باشیم که خدا همیشه کاری کنه که ما میخوایم.
ببخشید دیگه:redface:





 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
ادامه دوره دوم:

نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 59 تا 75 سوره اسراء
پروردگار شما كسى است كه كشتى را در دريا براى شما به حركت در مى‏آورد تا از فضل او براى خود بجوييد چرا كه او همواره به شما مهربان است (۶۶)
وچون در دريا به شما صدمه‏اى برسدهر كه را جز او مى‏خوانيد ناپديد [و فراموش] مى‏گردد و چون [خدا] شما را به سوى خشكى رهانيد رويگردان مى‏شويد و انسان همواره ناسپاس است (۶۷)





نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 26 تا 51 سوره مریم
هرگز براي خدا شايسته نبود که فرزندي اختيار کند! منزّه است او! هرگاه چيزي را فرمان دهد، مي‏گويد: «موجود باش!» همان دم موجود مي‏شود! (35)
.
.
.
حضرت ابراهیم زمانی که دید پدرش ( عمویش آزر) هدایت نمی شود به او گفت:
و از شما، و آنچه غير خدا مي‏خوانيد، کناره‏گيري مي‏کنم؛ و پروردگارم را مي‏خوانم؛ و اميدوارم در خواندن پروردگارم بي‏پاسخ نمانم!» (48)
هنگامي که از آنان و آنچه غير خدا مي‏پرستيدند کناره‏گيري کرد، ما اسحاق و يعقوب را به او بخشيديم؛ و هر يک را پيامبري (بزرگ) قرار داديم!(49)
و از رحمت خود به آنان عطا کرديم؛ و براي آنها نام نيک و مقام برجسته‏اي (در ميان همه امّتها) قرار داديم!(50):gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله lastman313


همانا انان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می گرداند (مریم/98)
.
.
.
إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى(طه/12)
منم پروردگار تو، نعلین(همه علایق غیر مرا) از خود دور کن که اکنون در وادی مقدس طوی(مقام قرب) قدم نهاده ای






نوشته اصلي بوسيله fereshte.m

سوره اسراء آیه 43:
خدا برتراست از آنچه آن ها می گویند، بسیار برتر و منزه.

سوره اسراء آیه 44:

هفت آسمان و زمین و هرچه در آن هاست، همه به تنزیه خدا مشغولند؛ و هیچ موجودی نیست مگر آنکه به تسبیح و ستایش او مشغول است، لیکن شما آنها را فهم نمی کنید.همانا او بردبار و آمرزنده است.

سوره اسراء آیه45
:
و چون قرآن تلاوت کنی میان تو و آنها که به آخرت ایمان نمی آورند، حجابی پنهان قرار می دهیم تا از فهم حقایق آن دور مانند.
.
.
.
:gol:





نوشته اصلي بوسيله fereshte.m



سوره حجرآیه 85:
ما آسمان ها و زمین و هرچه بین آنها است، جزبحق و برای مقصودی برتر و حکمتی بزرگ خلق نکرده ایم؛ و البته ساعت قیامت خواهد آمد.پس از آنها به نیکویی صرف نظر کن.

سوره حجرآیه 88و87:

ای محمد! ما برتو سوره حمد و قرآن عظیم را دادیم.هرگز چشم به نعمت های دنیوی که به طایفه هایی از کافران دادیم، میفکن، و بر اینان اندوه مخور، و بال و پر علم و حکمت خود را برای اهل ایمان فرود آور!
.
.
.
:gol:




نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 25 تا 44 سوره انبیاء
و پيش از تو (خطاب به پیامبر (ص)) براى هيچ بشرى جاودانگى [در دنيا] قرار نداديم, آيا اگر تو از دنيا بروى- آنان جاويدانند؟ (۳۴)
و مى‏گويند (منظور کافران است) اگر راست مى‏گوييد اين وعده [قيامت] كى خواهد بود (۳۸)
كاش آنان كه كافر شده‏اند مى‏دانستند, آنگاه كه آتش را نه از چهره‏هاى خود و نه از پشتشان بازنمى‏توانند داشت و خود مورد حمايت قرار نمى‏گيرند [چه حالى خواهند داشت] (۳۹)
بلكه [آتش] به طور ناگهانى به آنان مى‏رسد و ايشان را بهت‏زده مى‏كند [به گونه‏اى] كه نه مى‏توانند آن را برگردانند و نه به آنان مهلت داده مى‏شود (۴۰)
بگو چه كسى شما را شب و روز از [عذاب] رحمان حفظ مى‏كند [نه] ------------ بلكه آنان از ياد پروردگارشان رويگردانند (۴۲)
:gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله الهه20



آیه 75 تا 104 سوره مومنون
و اوست آن كس كه براى شما گوش و چشم و دل پديد آورد, چه اندك سپاسگزاريد (۷۸)
و اوست آن كس كه شما را در زمين پديد آورد و به سوى اوست كه گرد آورده خواهيد شد (۷۹)
و اوست آن كس كه زنده مى‏كند و مى‏ميراند و اختلاف شب و روز از اوست مگر نمى‏انديشيد (۸۰)
.
.
.
و زمانی که مرگ یکی از آنان فرا رسد گویند:

تا آنگاه كه مرگ يكى از ايشان فرا رسد مى‏گويد: پروردگارا مرا بازگردانيد (۹۹)
شايد من در آنچه وانهاده‏ام كار نيكى انجام دهم...... نه چنين است, اين سخنى است كه او, گوينده آن است و پشاپيش آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته خواهند شد (۱۰۰)
پس آنگاه كه در صور دميده شود [ديگر] ميانشان نسبت‏خويشاوندى وجود ندارد و از [حال] يكديگر نمى‏پرسند (۱۰۱)
پس كسانى كه كفه ميزان [اعمال] آنان سنگين باشد ايشان رستگارانند (۱۰۲)
و كسانى كه كفه ميزان [اعمال]شان سبك باشد آنان به خويشتن زيان زده [و] هميشه در جهنم مى‏مانند (۱۰۳)
آتش چهره آنها را مى‏سوزاند و آنان در آنجا ترش‏رويند (۱۰۴)
:gol::gol::gol:




نوشته اصلي بوسيله Hodaa37


وَأَلْقِ عَصَاكَ ۚ فَلَمَّا رَ‌آهَا تَهْتَزُّ كَأَنَّهَا جَانٌّ وَلَّىٰ مُدْبِرً‌ا وَلَمْ يُعَقِّبْ ۚ يَا مُوسَىٰ لَا تَخَفْ إِنِّي لَا يَخَافُ لَدَيَّ الْمُرْ‌سَلُونَ ﴿١٠صفحه377....... سوره نمل


و عصايت را بيفكن. پس چون آن را همچون مارى ديد كه مى‌جنبد، پشت گردانيد و به عقب بازنگشت. «اى موسى، مترس كه فرستادگان پيش من نمى‌ترسند.




نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 56 تا 77 سوره فرقان
و بر آن زنده كه نمى‏ميرد توكل كن و به ستايش او تسبيح گوى و همين بس كه او به گناهان بندگانش آگاه است (۵۸)
بندگان خدای رحمان دارای ویژگی های زیرند:
و کسانی که در حال سجده شب را به روز می آورند (64)
و كسانى‏اند كه با خدا معبودى ديگر نمى‏خوانند و كسى را كه خدا [خونش را] حرام كرده است جز به حق نمى‏كشند و زنا نمى‏كنند و هر كس اينها را انجام دهد سزايش را دريافت‏خواهد كرد (۶۸)
براى او در روز قيامت, (کسانی که اعمال ذکر شده را انجام دهند) عذاب دو چندان مى‏شود و پيوسته در آن خوار مى‏ماند (۶۹)
مگر كسى كه توبه كند و ايمان آورد و كار شايسته كند پس خداوند بديهايشان را به نيكيها تبديل مى‏كند و خدا همواره آمرزنده مهربان است (۷۰)
و هر كس توبه كند و كار شايسته انجام دهد در حقيقت به سوى خدا بازمى‏گردد (۷۱)
و كسانى‏اند كه گواهى دروغ نمى‏دهند و چون بر لغو بگذرند با بزرگوارى مى‏گذرند (۷۲)
و كسانى‏اند كه چون به آيات پروردگارشان تذكر داده شوند, كر و كور روى آن نمى‏افتند (۷۳)
و كسانى‏اند كه مى‏گويند پروردگارا به ما از همسران و فرزندانمان آن ده كه مايه روشنى چشمان [ما] باشد و ما را پيشواى پرهيزگاران گردان (۷۴)
اينانند كه به پاس آنكه صبر كردند غرفه[هاى بهشت را] پاداش خواهند يافت و در آنجا با سلام و درود مواجه خواهند شد (۷۵)
در آنجا جاودانه خواهند ماند چه خوش قرارگاه و مقامى (۷۶):gol::gol::gol:




نوشته اصلي بوسيله کیجا



وَأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْ‌آنَ ۖ فَمَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ۖ وَمَن ضَلَّ فَقُلْ إِنَّمَا أَنَا مِنَ الْمُنذِرِ‌ينَ ﴿٩٢﴾ وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّـهِ سَيُرِ‌يكُمْ آيَاتِهِ فَتَعْرِ‌فُونَهَا ۚ وَمَا رَ‌بُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿٩٣﴾سورة النمل


و اينكه قرآن را بخوانم پس هر كه راه يابد تنها به سود خود راه يافته است و هر كه گمراه شود بگو من فقط از هشداردهندگانم (۹۲)و بگو ستايش از آن خداست به زودى آياتش را به شما نشان خواهد داد و آن را خواهيد شناخت و پروردگار تو از آنچه مى‏كنيد غافل نيست
(۹۳)




نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 36 تا 50 سوره قصص
هرگاه ما پيش از فرستادن پيامبري, آنها را به خاطر اعمالشان مجازات مي‏كرديم مي‏گفتند: پروردگارا چرا رسولي براي ما نفرستادي تا آيات ترا پيروي كنيم و از مؤ منان باشيم ؟ اگر به خاطر اين امر نبود مجازات آنها به جهت اعمالشان نياز به ارسال پيامبر هم نداشت! (47)
هنگامي كه حق از نزد ما براي آنها آمد گفتند: چرا مثل همان چيزي كه به موسي داده شد به اين پيامبر اعطا نگرديده است ؟ مگر بهانه جوياني همانند آنها معجزاتي را كه در گذشته به موسي داده شد، انكار نكردند و گفتند اين دو (موسي و هارون) دو نفر ساحرند كه دست بدست هم داده‏اند (تا ما را گمراه كنند) و ما به هر يك از آنها كافريم؟!(48)
بگو، اگر راست مي‏گوئيد (كه تورات و قرآن از سوي خدا نيست) كتابي هدايت بخش تر از ايندو بياوريد تا من از آن پيروي كنم.(49)
هر گاه اين پيشنهاد تو را نپذيرند، بدان آنها از هوسهاي خود پيروي مي‏كنند و آيا گمراه تر از آن كس كه پيروي هواي نفس خويش كرده و هيچ هدايت الهي را نپذيرفته است كسي پيدا مي‏شود؟ مسلما خداوند قوم ستمگر را هدايت نمي‏كند.(50):gol::gol::gol:




نوشته اصلي بوسيله الهه20



آیه 1 تا 20 سوره سجده
(خداوند) امور اين جهان را از آسمان به سوى زمين تدبير مى‏كند؛ سپس در روزى كه مقدار آن هزار سال از سالهايى است كه شما مى‏شمريد بسوى او بالا مى‏رود [و دنيا پايان مى‏يابد]. «5» او خداوندى است كه از پنهان و آشكار با خبر است‏، و شكست‏ناپذير و مهربان است‏! (6) او همان كسى است كه هر چه را آفريد نيكو آفريد؛ و آفرينش انسان را از گِل آغاز كرد؛ «7» سپس نسل او را از عصاره‏اى از آب ناچيز و بى‏قدر آفريد. «8» سپس [اندام‏] او را موزون ساخت و از روح خويش در وى دميد؛ و براى شما گوش و چشمها و دلها قرار داد؛ امّا كمتر شكر نعمتهاى او را بجا مى‏آوريد!(9)

و اگر مى‏خواستيم به هر انسانى هدايت لازمش را [از روى اجبار بدهيم‏] مى‏داديم‏؛ ولى [من آنها را آزاد گذارده‏ام و] سخن و وعده‏ام حق است كه دوزخ را [از افراد بى‏ايمان و گنهكار] از جنّ و انس همگى پر كنم‏! «13»

تنها كسانى كه به آيات ما ايمان مى‏آورند كه هر وقت اين آيات به آنان يادآورى شود به سجده مى‏افتند و تسبيح و حمد پروردگارشان را بجا مى‏آورند، و تكبّر نمى‏كنند. «15»:gol::gol::gol:





 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
پایان دوره دوم:

نوشته اصلي بوسيله الهه20


اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد اگر زنان مؤمن را به نكاح خود درآورديد آنگاه پيش از آنكه با آنان همخوابگى كنيد طلاقشان داديد, ديگر بر عهده آنها عده‏اى كه آن را بشماريد نيست پس مهرشان را بدهيد و خوش و خرم آنها را رها كنيد (۴۹)
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد داخل اتاقهاى پيامبر مشويد مگر آنكه براى [خوردن] طعامى به شما اجازه داده شود [آن هم] بى‏آنكه در انتظار پخته‏شدن آن باشيد ولى هنگامى كه دعوت شديد داخل گرديد و وقتى غذا خورديد پراكنده شويد بى‏آنكه سرگرم سخنى گرديد اين [رفتار] شما پيامبر را مى‏رنجاند و[لى] از شما شرم مى‏دارد و حال آنكه خدا از حق[گويى] شرم نمى‏كند و چون از زنان [پيامبر] چيزى خواستيد از پشت پرده از آنان بخواهيد اين براى دلهاى شما و دلهاى آنان پاكيزه‏تر است و شما حق نداريد رسول خدا را برنجانيد و مطلقا [نبايد] زنانش را پس از [مرگ] او به نكاح خود درآوريد چرا كه اين [كار] نزد خدا همواره [گناهى] بزرگ است (۵۳)
اگر چيزى را فاش كنيد يا آن را پنهان داريد, قطعا خدا به هر چيزى داناست (۵۴):gol::gol::gol:


نوشته اصلي بوسيله Hodaa37


إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ‌ لِّلْعَالَمِينَ ﴿٨٧
این قران جز پندی برای جهانیان نیستسوره ص





نوشته اصلي بوسيله fereshte.m


سوره ص آیه 82 و 83:

شیطان گفت:به عزت و جلال تو قسم که خلق را به تمام گمراه خواهم کرد مگرخاصان از بندگانت.

سوره ص آیه 84 و 85:
خداوند در پاسخ شیطان فرمود:
به حق سوگند و کلام من حق و حقیقت است، که جهنم را از تو و پیروانت پر خواهم کرد.

سوره ص آیه 87 و 88:

این قرآن نیست جز اندرز و پند برای اهل عالم و پس از هنگام مرگ بخوبی آگاه می شوید.
.
.
.
:gol:





نوشته اصلي بوسيله الهه20



آیه 30 تا 46 فصلت
هرگز نيكي و بدي يكسان نيست، بدي را با نيكي دفع كن، تا دشمنان سرسخت, همچون دوستان گرم و صميمي شوند! (34)
اما به اين مرحله جز كساني كه داراي صبر و استقامتند نمي‏رسند، و جز كساني كه بهره عظيمي از ايمان و تقوا دارند به آن نائل نمي‏گردند.(35)
.
.
.

و هر گاه وسوسه‏هائي از شيطان متوجه تو گردد از خدا پناه طلب كه او شنونده و آگاه است.(36)
از نشانه‏هاي او شب و روز و خورشيد و ماه است، براي خورشيد و ماه سجده نكنيد، براي خدائي كه آفريننده آنهاست سجده كنيد، اگر مي‏خواهيد او را عبادت نمائيد.(37) سجده واجب
از آيات او اين است كه زمين را خشك و خاضع مي‏بيني، اما هنگامي كه آب بر آن مي‏فرستيم به جنبش در مي‏آيد و نمو مي‏كند، همان كس كه آنرا زنده كرد مردگان را نيز زنده مي‏كند، او بر هر چيز تواناست.(39)
كسي كه عمل صالحي بجا آورد نفعش براي خود او است و هر كس ‍ بدي كند به خويشتن بدي كرده، و پروردگارت هرگز به بندگان ستم نمي‏كند. (46):gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 45 سوره شوری تا 10 سوره زخرف

خداست تنها مالک زمین و آسمان ها هر چه بخواهد می آفریند و به هر که خواهد فرزند اناث (دختر) و به هر که بخواهد فرزند ذکور (پسر) عطا می کند(49)
یا در یک رحم دو فرزند پسر و دختر قرار می دهد و هر که را خواهد عقیم می گرداند, که او (به صلاح خلق) دانا و ( به هر چه خواهد) تواناس (50)

سوره زخرف

ما قران را به لسان فصیح عربی مقرر داشتیم تا شما بندگان در فهم آن, عقل و فکرت کار بندید (تا دانا شوید و سعادت ابد یابید) (3)
و همانا این کتاب نزد ما در لوح محفوظ که اصل مخزن کتب آسمانی است بسی بلند پایه و محکم اساس است(4) :gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله mani24


(آیه 61)- این آیه اشاره به یکى از ویژگیهاى حضرت مسیح است مى‏فرماید: «او (عیسى) سبب آگاهى بر روز قیامت است» (وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ).
یا از این جهت که تولد او بدون پدر دلیلى است بر قدرت بى‏پایان خداوند که مسأله زندگى بعد از مرگ در پرتو آن حل مى‏شود.
و یا از این نظر که نزول حضرت مسیح از آسمان طبق روایات متعدد اسلامى در آخر زمان صورت مى‏گیرد و دلیل بر نزدیک شدن قیام قیامت است.
به هر حال به دنبال آن مى‏فرماید: قیام قیامت قطعى و وقوع آن نزدیک است «و هرگز شک و تردید از ناحیه آن به خود راه ندهید» (فَلا تَمْتَرُنَّ بِها).
نه از نظر عقیده، و نه از نظر عمل همچون غافلان از قیامت رفتار نکنید.
«و از من پیروى کنید که این راه مستقیم است» (وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ).





نوشته اصلي بوسيله fereshte.m


سوره نور آیه 64:


«آگاه باشيد كه براى خداست آنچه در آسمانها و زمين است» (أَلا إِنَّ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ).
خدايى كه علم و دانش او همه جهان را در بر مى‏گيرد و «مى‏داند آنچه را شما بر آن هستيد» (قَدْ يَعْلَمُ ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ) روش شما، اعمال شما، عقيده و نيت شما، همه براى او آشكار است.
و تمام اين امور بر صفحه علم او ثبت است «و آن روز كه انسانها به سوى او باز مى‏گردند آنها را از اعمالى كه انجام داده‏اند آگاه مى‏سازد» و نتيجه آن را هر چه باشد به آنها مى‏دهد (وَ يَوْمَ يُرْجَعُونَ إِلَيْهِ فَيُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا).

«و خدا به هر چيزى داناست» (وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ).
برگزيده تفسير نمونه، ج‏3، ص: 318
.
.
.
:gol:





نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیات 29 سوره احقاف تا 11 سوره محمد (ص)
سوره محمد (ص)
پس چون با كسانى كه كفر ورزيده‏اند برخورد كنيد, گردنها[يشان] را بزنيد تا چون آنان را [در كشتار] از پاى درآورديد پس [اسيران را] استوار در بند كشيد سپس يا [بر آنان] منت نهيد [و آزادشان كنيد] و يا فديه [و عوض از ايشان بگيريد] تا در جنگ اسلحه بر زمين گذاشته شود اين است [دستور خدا] و اگر خدا مى‏خواست از ايشان انتقام مى‏كشيد ولى [فرمان پيكار داد] تا برخى از شما را به وسيله برخى [ديگر] بيازمايد و كسانى كه در راه خدا كشته شده‏اند هرگز كارهايشان را ضايع نمى‏كند (۴)

به زودى آنان را راه مى‏نمايد و حالشان را نيكو مى‏گرداند (۵)
و در بهشتى كه براى آنان وصف كرده آنان را درمى‏آورد (۶)
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد اگر خدا را يارى كنيد ياريتان مى‏كند و گامهايتان را استوار مى‏دارد (۷)
چرا كه خدا سرپرست كسانى است كه ايمان آورده‏اند ولى كافران را سرپرست [و يارى] نيست (۱۱)
سوره احقاف
و چون تنى چند از جن را به سوى تو (حضرت محمد (ص)) روانه كرديم كه قرآن را بشنوند پس چون بر آن حاضر شدند [به يكديگر] گفتند گوش فرا دهيد و چون به انجام رسيد هشداردهنده به سوى قوم خود بازگشتند (۲۹)
گفتند اى قوم ما ما كتابى را شنيديم كه بعد از موسى نازل شده [و] تصديق‏كننده [كتابهاى] پيش از خود است و به سوى حق و به سوى راهى راست راهبرى مى‏كند (۳۰)
اى قوم ما, دعوت‏كننده خدا را پاسخ [مثبت] دهيد و به او ايمان آوريد تا [خدا] برخى از گناهانتان را بر شما ببخشايد و از عذابى پر درد پناهتان دهد (۳۱)
مگر ندانسته‏اند كه آن خدايى كه آسمانها و زمين را آفريده و در آفريدن آنها درمانده نگرديد مى‏تواند مردگان را [نيز] زنده كند آرى اوست كه بر همه چيز تواناست (۳۳)
و روزى كه كافران بر آتش عرضه مى‏شوند [از آنان مى‏پرسند] آيا اين راست نيست مى‏گويند: سوگند به پروردگارمان كه آرى. مى‏فرمايد پس به [سزاى] آنكه انكار مى‏كرديد عذاب را بچشيد (۳۴)
آيا جز مردم نافرمان هلاكت‏خواهند يافت (۳۵)





نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 4 تا 18 سوره حدید

او همان كسى است كه بر بنده خود آيات روشنى فرو مى‏فرستد تا شما را از تاريكيها به سوى نور بيرون كشاند و در حقيقت‏خدا [نسبت] به شما سخت رئوف و مهربان است (۹)
و شما را چه شده كه در راه خدا انفاق نمى‏كنيد و [حال آنكه] ميراث آسمانها و زمين به خدا تعلق دارد كسانى از شما كه پيش از فتح [مكه] انفاق و جهاد كرده‏اند [با ديگران] يكسان نيستند آنان از [حيث] درجه بزرگتر از كسانى‏اند كه بعدا به انفاق و جهاد پرداخته‏اند و خداوند به هر كدام وعده نيكو داده است و خدا به آنچه مى‏كنيد آگاه است (۱۰)
كيست آن كس كه به خدا وامى نيكو دهد تا [نتيجه‏اش را] براى وى دوچندان گرداند و او را پاداشى خوش باشد (۱۱)
آن روز كه مردان و زنان مؤمن را مى‏بينى كه نورشان پيشاپيششان و به جانب راستشان دوان است [به آنان گويند] امروز شما را مژده باد به باغهايى كه از زير [درختان] آن نهرها روان است در آنها جاودانيد اين است همان كاميابى بزرگ (۱۲):gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله الهه20



دوستان عزیز و مهربونم آیه 25 سوره حدید خیلی زیباس, پارسال استاد برامون یه فیلم گذاشت که با آیه 25 سوره حدید شروع میشد (رشته من که در مورد فلزاته به دو دسته فلزات آهنی و غیر آهنی تقسیم میشه و این اهمیت بالای فلز آهن رو نشون میده و اینکه ( شماره ي سوره حديد وعدد جرمي آهن)
آهن 57 ه حالا به اعجاز این سوره نگاه کنید)

آیه 25 سوره الحدید

خداوند در آیه ی 25 (که با بسمله 26مین آیه می شود) می فرماید:{وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنفِعُ لِلنَّاسِ}[الحدید:25]

و آهن را فروفرستادیم که در آن نیرویی است سخت و سودهایی برای انسان ها..."

سوره حدید(به معنای آهن)، دارای دو کد ریاضی جالب می باشد:

1- جمع حروف ابجد کلمه الحدید 57 می باشد و این سوره (سورة الحدید)، سوره ی شماره ی 57 قرآن کریم است..

2- جمع حروف ابجد کلمه "حدید" (بدون ال) 26 است و عدد 26 نیز عدد اتمی آهن است.


كلمه ي آهن درآيه ي 25 از سوره ي 57 قرارداردوتعداد كل آيه ها درسوره ي حديد 29 است.اگر اين دورا از هم كم كنيم، به عدد چهار خواهيم رسيد كه تعداد ايزوتوپ هاي پايدار آهن است. هم چنين 4 تعداد لايه هاي اصلي الكتروني دراتم آهن است.

اگر 29 ( تعداد آيه هاي سوره حديد) و57 ( شماره سوره ي حديد) را به دنبال هم بياوريم، به سومين انرژي يونيزاسيون آهن خواهيم رسيد يعني براي جدا كردن سومين الكنرون آهن ورسيدن به يون پايدارآهن، مقدار2957 كيلو ژول برمول لازم است.

پس مي گوييم ستايش مخصوص خداي قادر ي است كه خالق جهان امن است ودعاي خيربر محمد(ص) وخاندان وپيروانش.





نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 1 تا 12 سوره تحریم

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد بسوى خدا توبه كنيد، توبه‏اى خالص‏؛ اميد است [با اين كار] پروردگارتان گناهانتان را ببخشد (8)
.
.
.

خداوند براى كسانى كه كافر شده‏اند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است‏، آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خيانت كردند و ارتباط با اين دو [پيامبر] سودى به حالشان [در برابر عذاب

الهى‏] نداشت‏، و به آنها گفته شد: (وارد آتش شويد همراه كسانى كه وارد مى‏شوند!) «10»

و خداوند براى مؤمنان‏، به همسر فرعون مثَل زده است‏، در آن هنگام كه گفت‏: (پروردگارا! خانه‏اى براى من نزد خودت در بهشت بساز، و مرا از فرعون و كار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهايى بخش‏!) «11»

و همچنين به مريم دختر عمران كه دامان خود را پاك نگه داشت‏، و ما را از روح خود در آن دميديم‏؛ او كلمات پروردگار و كتابهايش را تصديق كرد و از مطيعان فرمان خدا بود! «12»





نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 27 تا 30 سوره ملک

خداوند به پیامبر (ص) می فرماید:

بگو: (به من خبر دهيد اگر خداوند مرا و تمام كسانى را كه با من هستند هلاك كند، يا مورد ترحّم قرار دهد، چه كسى كافران را از عذاب دردناك پناه مى‏دهد؟!) (28)

بگو: (به من خبر دهيد اگر آبهاى [سرزمين‏] شما در زمين فرو رود، چه كسى مى‏تواند آب جارى و گوارا در دسترس شما قرار دهد؟!) «30»

آیه 1 تا42 سوره قلم

ن‏، سوگند به قلم و آنچه مينويسند، «1»

و از كسى كه بسيار سوگند ياد مى‏كند و پست است اطاعت مكن‏، «10»

كسى كه بسيار عيبجوست و به سخن چينى آمد و شد مى‏كند، «11»

و بسيار مانع كار خير، و متجاوز و گناهكار است‏؛ «12»

علاوه بر اينها كينه توز و پرخور و خشن و بدنام است‏! «13»

مبادا بخاطر اينكه صاحب مال و فرزندان فراوان است [از او پيروى كنى‏]! «14»

هنگامى كه آيات ما بر او خوانده مى‏شود مى‏گويد: (اينها افسانه‏هاى خرافى پيشينيان است‏!) «15»

[ولى‏] ما بزودى بر بينى او علامت و داغ ننگ مى‏نهيم‏! «16»





نوشته اصلي بوسيله fereshte.m


سوره مزمل آیه 8 و9:
نام پروردگارت را یاد کن و بکلی از غیر او ببر و به او پرداز! همان پروردگار مشرق و مغرب (عالم) که جز او معبودی نیست ، او را بر خود وکیل و نگهبان اختیار کن.

سوره مزمل آیه13 و 14:

طعامی گلو گیر و عذاب دردناک با حسرت و ندامت در روز ثواب و عقاب برای تکذیب کنندگان آماده است.روزی که از وحشت آن روز بزرگ زمین و کوه ها به لرزه درآید و کوه ها تل ریگی روان شود.

سوره مزمل آیه 19:

این قرآن تذکر و یاد آوری است، تا هرکه بخواهد راهی به سوی خداوند پیش گیرد.

سوره ی نبا آیه17 و 18 و 19 :


همانا
روز فصل وعده گاه خلق است، روزی که در صور دمیده می شود پس فوج فوج به محشر درآیید.و درهای آسمان گشوده شود و به درهای مختلفی درآیید.
.
.
.
:gol:





نوشته اصلي بوسيله الهه20


إِآیه 31 تا 40 سوره نباء

إنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَابًا(40)

ما شما را از عذابی نزدیک می ترسانیم: روزی که (روز قیامت) آدمی هر چه را پیشاپیش فرستاده است می نگرد و کافر می گوید: ای کاش من خاک می بودم

آیه 1 تا 15 سوره نازعات

توصیف قیامت

آن روز كه زلزله‏هاى وحشتناك همه چیز را به لرزه درمى‏آورد، (۶)

و بدنبال آن، حادثه دومین ( صیحه عظیم محشر) رخ مى‏دهد، (۷)

ولى (بدانید) این بازگشت تنها با یك صیحه عظیم است! (۱۳)

ناگهان همگى بر عرصه زمین ظاهر مى‏گردند! (۱۴)
 
آخرین ویرایش:

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
گردآوری دوره سوم آیات منتخب

گردآوری دوره سوم آیات منتخب


نوشته اصلي بوسيله الهه20

آیه 6 تا 24 سوره بقره


صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَرْجِعُونَ

كرند، لالند، كورند، بنابراين به راه نمى‏آيند (منظور گمراهان است) (۱۸)
.
.
.
دعوت به تحدی قرآن در آیه 23 و 24 سوره بقره (قرآن کریم، تمامی انسان‌ها را از هر زبان و هر نژادی که باشند و در هر مکان و زمانی که مخاطب قرآن قرار گیرند، تا آخرین روز این دنیا دعوت می‌کند که اگر می‌توانند همانند سوره‌ای از سوره‌های آن را بیاورند.)
.
.
.

و اگر در آنچه بر بنده خود نازل كرده‏ايم شك داريد پس اگر راست مى‏گوييد سوره‏اى مانند آن بياوريد و گواهان خود را غير خدا فرا خوانيد (۲۳)

پس اگر نكرديد و هرگز نمى‏توانيد كرد از آن آتشى كه سوختش مردمان و سنگها هستند و براى كافران آماده شده بپرهيزيد (۲۴):gol::gol::gol:




نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 170 تا 181 سوره بقره

طعام حرام

[خداوند] تنها مردار و خون و گوشت‏خوك و آنچه را كه [هنگام سر بريدن] نام غير خدا بر آن برده شده بر شما حرام گردانيده است [ولى] كسى كه [براى حفظ جان خود به خوردن آنها] ناچار شود

در صورتى كه ستمگر و متجاوز نباشد بر او گناهى نيست زيرا خدا آمرزنده و مهربان است (۱۷۳)

نیکوکاری

نيكى آن است كه كسى به خدا و روز بازپسين و فرشتگان و كتاب [آسمانى] و پيامبران ايمان آورد و مال [خود] را با وجود دوست داشتنش به خويشاوندان و يتيمان و بينوايان و در راه‏ماندگان و

گدايان و در [راه آزاد كردن] بندگان بدهد و نماز را برپاى دارد و زكات را بدهد و آنان كه چون عهد بندند به عهد خود وفادارانند و در سختى و زيان و به هنگام جنگ شكيبايانند آنانند كسانى كه راست

گفته‏اند و آنان همان پرهيزگارانند (۱۷۷)

حکم قصاص

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد در باره كشتگان بر شما [حق] قصاص مقرر شده آزاد عوض آزاد و بنده عوض بنده و زن عوض زن و هر كس كه از جانب برادر [دينى]اش [يعنى ولى مقتول] چيزى [از

حق قصاص] به او گذشت‏شود [بايد از گذشت ولى مقتول] به طور پسنديده پيروى كند و با [رعايت] احسان [خونبها را] به او بپردازد اين [حكم] تخفيف و رحمتى از پروردگار شماست پس هر كس

بعد از آن از اندازه درگذرد وى را عذابى دردناك است (۱۷۸)

وصیت کردن اموال

بر شما مقرر شده است كه چون يكى از شما را مرگ فرا رسد اگر مالى بر جاى گذارد براى پدر و مادر و خويشاوندان [خود] به طور پسنديده وصيت كند [اين كار] حقى است بر پرهيزگاران (۱۸۰):gol::gol::gol:




نوشته اصلي بوسيله الهه20



آیه 46 تا 61 سوره آل عمران

[مريم] گفت پروردگارا چگونه مرا فرزندى خواهد بود با آنكه بشرى به من دست نزده است گفت چنين است [كار] پروردگار خدا هر چه بخواهد مى‏آفريند چون به كارى فرمان دهد فقط به آن مى‏گويد باش پس مى‏باشد (۴۷)

وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ ﴿۵۴﴾

و [دشمنان] مكر ورزيدند و خدا [در پاسخشان] مكر در ميان آورد و خداوند بهترين مكرانگيزان است (۵۴)
.
.
.
در واقع مثل عيسى نزد خدا همچون مثل [خلقت] آدم است [كه] او را از خاك آفريد سپس بدو گفت باش پس وجود يافت (۵۹):gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 181 تا 194 سوره آل عمران

خداوند هرگز نسبت به بندگان [خود] بيدادگر نيست (۱۸۲)

هر جاندارى چشنده [طعم] مرگ است و همانا روز رستاخيز پاداشهايتان به طور كامل به شما داده مى‏شود پس هر كه را از آتش به دور دارند و در بهشت درآورند قطعا كامياب شده است و زندگى دنيا جز مايه فريب نيست (۱۸۵)

قطعا در مالها و جانهايتان آزموده خواهيد شد (187)

همانان كه خدا را [در همه احوال] ايستاده و نشسته و به پهلو آرميده ياد مى‏كنند و در آفرينش آسمانها و زمين مى‏انديشند [كه] پروردگارا اينها را بيهوده نيافريده‏اى منزهى تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار (۱۹۱)

پروردگارا آنچه را كه به وسيله فرستادگانت به ما وعده داده‏اى به ما عطا كن و ما را روز رستاخيز رسوا مگردان زيرا تو وعده‏ات را خلاف نمى‏كنى (۱۹۴)

الهی آمین:gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله الهه20



آیه 34 تا 44 سوره نساء

و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خويش و همسايه بيگانه و همنشين و در راه‏مانده و بردگان خود [نيكى كنيد] كه خدا كسى را كه متكبر و فخرفروش است دوست نمى‏دارد (۳۶)

و كسانى كه اموالشان را براى نشان‏دادن به مردم انفاق مى‏كنند و به خدا و روز بازپسين ايمان ندارند و هر كس شيطان يار او باشد چه بد همدمى است (۳۸)

در حقيقت‏خدا هم‏وزن ذره‏اى ستم نمى‏كند و اگر [آن ذره كار] نيكى باشد دو چندانش مى‏كند و از نزد خويش پاداشى بزرگ مى‏بخشد (۴۰):gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله الهه20

سلام دوستای عزیزم. چند وقت پیش یکی از دوستان پرسیدن که علی و حسن و حسین، امام نیستند چون در قرآن نامی از امامت این بزرگواران نیومده، البته سعی کردم دقیق صحبتشونو بگم ولی خیلی یادم نمیاد ایشون کی بودن ولی داشتم آیه 55 سوره مائده رو میخوندم جوابشونو پیدا کردم که اثبات میکنه خداوند سرپرست و ولی انسان ها رو 1. خداوند 2. پیامبر و 3. امام علی (ع) معرفی می کنن ...
اگر از دوستای عزیزم، کسی هستن که با این آقا ارتباط دارن این آیه (آیه 55 سوره مائده) رو براشون بفرستن و یادمه امضاء شون این بود که هر روز 5 صفحه قرآن با معنی میخونن، ولی خوب گویا دقت به این آیه نداشتن که خداوند وقتی دارن ولی و سرپرست رو معرفی میکنن و در سومین مورد وقتی میفرمایند: و کسی که در حال رکوع زکات می دهد منظور خداوند امام علی (ع) است. بنا به اسناد معتبر و اینکه اگر باز این آقا متقاعد نشدند آیه 86 سوره مائده رو بهشون یاداوری کنن..... که هر دوی این آیات جزو قسمت های مشخص شده من بود ....

با تشکر از عزیزی که ایشون رو میشناسن و بهشون خبر میدن. یه دنیا تشکر

آیه 55 سوره مائده (شان نزول آیه ولایت)

سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده‏اند؛ همانها كه نماز را برپا مى‏دارند، و در حال ركوع‏، زكات مى‏دهند. «55»


آیه 86 سوره مائده

و كسانى كه كافر شدند و آيات ما را تكذيب كردند، همانها اهل دوزخند. «86»:gol::gol::gol:
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
ادامه دوره سوم:

نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 46 تا 57 سوره مائده

اهل انجيل [= پيروان مسيح‏] نيز بايد به آنچه خداوند در آن ( در کتاب انجیل) نازل كرده حكم كنند! و كسانى كه بر طبق آنچه خدا نازل كرده حكم نمى‏كنند، فاسقند. «47»


و اين كتاب [= قرآن‏] را به حق بر تو نازل كرديم‏، در حالى كه كتب پيشين را تصديق مى‏كند، و حافظ و نگاهبان آنهاست‏؛ پس بر طبق احكامى كه خدا نازل كرده‏، در ميان آنها حكم كن‏! از هوى و هوسهاى آنان پيروى نكن‏! و از احكام الهى‏، روى مگردان‏! ما براى هر كدام از شما، آيين و طريقه روشنى قرار داديم‏؛ و اگر خدا مى‏خواست‏، همه شما را امت واحدى قرارمى‏داد؛ ولى خدا مى‏خواهد شما را در آنچه به شما بخشيده بيازمايد؛ [و استعدادهاى مختلف شما را پرورش دهد]. پس در نيكيها بر يكديگر سبقت جوييد! بازگشت همه شما، به سوى خداست‏؛ سپس از آنچه در آن اختلاف مى‏كرديد؛ به شما خبر خواهد داد. «48»

سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده‏اند؛ همانها كه نماز را برپا مى‏دارند، و در حال ركوع‏، زكات مى‏دهند. «55»

و كسانى كه ولايت خدا و پيامبر او و افراد باايمان را بپذيرند، پيروزند؛ [زيرا] حزب و جمعيّت خدا پيروز است‏. «56»:gol::gol::gol:


نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 83 تا 95 سوره مائده

و كسانى كه كافر شدند و آيات ما را تكذيب كردند، همانها اهل دوزخند. «86»

خداوند شما را بخاطر سوگندهاى بيهوده [و خالى از اراده‏،] مؤاخذه نمى‏كند؛ ولى در برابر سوگندهايى كه [از روى اراده‏] محكم كرده‏ايد، مؤاخذه مى‏نمايد. كفاره اين‏گونه قسمها، اطعام ده نفر مستمند، از غذاهاى معمولى است كه به خانواده خود مى‏دهيد؛ يا لباس پوشاندن بر آن ده نفر؛ و يا آزاد كردن يك برده‏؛ و كسى كه هيچ كدام از اينها را نيابد، سه روز روزه مى‏گيرد؛ اين‏، كفاره سوگندهاى شماست به هنگامى كه سوگند ياد مى‏كنيد [و مخالفت مى‏نماييد]. و سوگندهاى خود را حفظ كنيد [و نشكنيد!] خداوند آيات خود را اين چنين براى شما بيان مى‏كند، شايد شكر او را بجا آوريد! «89»

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! شراب و قمار و بتها و ازلام [= نوعى بخت‏آزمايى ]، پليد و از عمل شيطان است‏، از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد! «90»

و خداوند، نيكوكاران را دوست مى‏دارد. «93»

شکر و سپاس مخصوص خداوندی است که، پروردگار جهانیان است:gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله mani24


وَكَذَلِكَ فَتَنَّا بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لِيَقُولُوا أَهَؤُلاءِ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنْ بَيْنِنَا أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِالشَّاكِرِينَ (٥٣)
53. Thus did we try some of them by comparison with others, that They should say: "Is it these then that Allah hath favoured from amongst us?" doth not Allah know best those who are grateful?
53* و اینچنین برخی شان را به برخی آزمودیم تا کافران و توانگر و متکبر بگویند : اینانند که خدا از میان ما بر آنان منت نهاده است – به آنان توفیق ایمان داده و به ما نداده است - ؟! آیا خداوند به حال سپاسگذاران داناترنیست؟
53. ainsi, éprouvons-Nous (les gens) les uns par les autres, pour qu'ils disent: ‹Est-ce là ceux qu'Allah a favorisés Parmi nous?› N'est-ce pas Allah qui sait le mieux lesquels sont reconnaissants?

بارها در قرآن بلند پروازی و پر توقعی سرمایه داران را مطرح و محکوم کرده است. آنان توقع داتند وحی و قرآن بر آنان نازل شود، از جمله : "ءالقی الذکر علیه من بیننا " ( قمر : 25) آیا در میان ما سرمایه داران وحی بر او نازل شد؟! "لولا نزل هذا القرآن علی رجل من القریتین عظیم " (زخرف:31) چرا وحی بر مرد بزرگی از آن دوقریه نازل نشد؟!!

- مومن واقعی شکر نعمت ایمان است. کسی نزد امام کاظم (ع) از فقر خود شکایت کرد. حضرت فرمود: غنی ترین افراد به نظر تو کیست؟ گفت: هارون الرشید. پرسید آیا حاضری ایمان خود رابدهی و ثروت او را بگیری؟ گفت: نه. فرمود: پس تو غنی تری ، چون چیزی داری که حاضر به مبادله با ثروت او نیستی .

تفاوت های اجتماعی، گاهی وسیله آزمایش و شکوفا شدن خصلتها و رشد آنهاست. اغنیا با فقرا آزمایش میشوند .
- فقرای با ایمان ، برگزیدگان خدایند .
- منت الهی بر فقیران ، نتیجه شکر آنان است .
- پاسخ توهینهای کافران ، با نوازش الهی نسبت به مومنان داده می شود.
- خداوند طبق حکمت خویش عمل می کند نه توقع مردم .






نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 111 تا 124 سوره انعام

[و حتّى‏] اگر فرشتگان را بر آنها (کافران) نازل مى‏كرديم‏، و مردگان با آنان سخن مى‏گفتند، و همه چيز را در برابر آنها جمع مى‏نموديم‏، هرگز ايمان نمى‏آوردند؛ مگر آنكه خدا بخواهد! ولى بيشتر آنها نمى‏دانند! «111»

و كلام پروردگار تو، با صدق و عدل‏، به حدّ تمام رسيد؛ هيچ كس نمى‏تواند كلمات او را دگرگون سازد؛ و او شنونده داناست‏. «115»

اگر از بيشتر كسانى كه در روى زمين هستند اطاعت كنى‏، تو را از راه خدا گمراه مى كنند؛ [زيرا] آنها تنها از گمان پيروى مى‏نمايند، و تخمين و حدس [واهى‏] مى‏زنند. «116»

از [گوشت‏] آنچه نام خدا [هنگام سر بريدن‏] بر آن گفته شده‏، بخوريد [و غير از آن نخوريد] اگر به آيات او ايمان داريد! «118

گناهان آشكار و پنهان را رها كنيد! زيرا كسانى كه گناه مى‏كنند، بزودى در برابر آنچه مرتكب مى‏شدند، مجازات خواهند شد. «120»

و [نيز] اين گونه در هر شهر و آبادى‏، بزرگان گنهكارى قرار داديم‏؛ [افرادى كه همه گونه قدرت در اختيارشان گذارديم‏؛ اما آنها سوء استفاده كرده‏، و راه خطا پيش گرفتند؛] و سرانجام كارشان اين شد كه به مكر [و فريب مردم‏] پرداختند؛ ولى تنها خودشان را فريب مى‏دهند و نمى‏فهمند! «123»:gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله الهه20



آیه 121 تا 137 سوره اعراف

و مشرقها و مغربهاي پربركت زمين را به آن قوم تضعيف شده (زير زنجير ظلم و ستم) واگذار كرديم و وعده نيك پروردگارت بر بني اسرائيل، بخاطر صبر و استقامتي كه نشان دادند، تحقق يافت و آنچه فرعونيان (از كاخهاي مجلل مي‏ساختند، و آنچه از باغات داربستدار فراهم ساخته بودند درهم كوبيديم(137):gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله الهه20


« فاعفُ عنى يا كريم » تو آقايى! من را عفو كن. حالا گذشته‏ام را ببخش: « عفوك عفوك » من به گدايى آمده‏ام، گداى بخشش تو هستم.





:gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 21 تا 31 سوره توبه

پروردگارشان آنان را از جانب خود به رحمت و خشنودى و باغهايى [در بهشت] كه در آنها نعمتهايى پايدار دارند مژده مى‏دهد (۲۱)
سپس خدا بعد از اين [واقعه] (روز حنين) توبه هر كس را بخواهد مى‏پذيرد و خدا آمرزنده مهربان است (۲۷)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد حقيقت اين است كه مشركان ناپاكند، پس نبايد از سال آينده به مسجدالحرام نزديك شوند و اگر [در اين قطع رابطه] از فقر بيمناكيد پس به زودى خدا اگر بخواهد شما را به فضل خويش بى‏نياز مى‏گرداند كه خدا داناى حكيم است (28)

:gol::gol::gol:
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
ادامه دوره سوم:

نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 7 تا 20 سوره یونس

نيايش آنان در آنجا (در بهشت) سبحانك اللهم [=خدايا تو پاك و منزهى] و درودشان در آنجا سلام است و پايان نيايش آنان اين است كه الحمد لله رب العالمين [=ستايش ويژه پروردگار جهانيان است] (10)

پس كسانى را كه به ديدار ما اميد ندارند در طغيانشان رها مى‏كنيم تا سرگردان بمانند (11)

و چون انسان را آسيبى رسد ما را به پهلو خوابيده يا نشسته يا ايستاده مى‏خواند و چون گرفتاريش را برطرف كنيم چنان مى‏رود كه گويى ما را براى گرفتاريى كه به او رسيده نخوانده است اين گونه براى اسرافكاران آنچه انجام مى‏دادند زينت داده شده است (۱۲)

پس كيست‏ستمكارتر از آن كس كه دروغى بر خداى بندد يا آيات او را تكذيب كند به راستى مجرمان رستگار نمى‏شوند (۱۷):gol::gol::gol:


نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 6 تا 19 سوره هود

و هيچ جنبنده‏اى در زمين نيست مگر [اينكه] روزيش بر عهده خداست و [او] قرارگاه و محل مردنش را مى‏داند همه [اينها] در كتابى روشن [ثبت] است (۶)

و اگر از جانب خود رحمتى به انسان بچشانيم سپس آن را از وى سلب كنيم قطعا نوميد و ناسپاس خواهد بود (۹)
.
.
.

كسانى كه زندگى دنيا و زيور آن را بخواهند [جزاى] كارهايشان را در آنجا به طور كامل به آنان مى‏دهيم و به آنان در آنجا (در دنیا) كم داده نخواهد شد (۱۵)

اينان (دنیا دوستان) كسانى هستند كه در آخرت جز آتش برايشان نخواهد بود و آنچه در آنجا كرده‏اند به هدر رفته و آنچه انجام مى‏داده‏اند باطل گرديده است (۱۶)
.
.
.
و چه كسى ستمكارتر از آن كس است كه بر خدا دروغ بندد آنان بر پروردگارشان دروغ عرضه مى‏شوند و گواهان خواهند گفت: اينان بودند كه بر پروردگارشان دروغ بستند هان لعنت‏خدا بر ستمگران باد (۱۸)

:gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله الهه20



آیه 14 تا 28 سوره رعد

و هر كه در آسمانها و زمين است‏خواه و ناخواه با سايه‏هايشان بامدادان و شامگاهان براى خدا سجده مى‏كنند (۱۵)

و كسانى كه براى طلب خشنودى پروردگارشان شكيبايى كردند و نماز برپا داشتند و از آنچه روزيشان داديم نهان و آشكارا انفاق كردند و بدى را با نيكى مى‏زدايند ايشان راست فرجام خوش سراى باقى اند (۲۲)

[همان] بهشتهاى عدن كه آنان با پدرانشان و همسرانشان و فرزندانشان كه درستكارند در آن داخل مى‏شوند و فرشتگان از هر درى بر آنان درمى‏آيند (۲۳)
.
.
.
أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ﴿۲۸﴾

آگاه باش كه با ياد خدا دلها آرامش مى‏يابد (۲۸)
:gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله lastman313


وَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يَا أَسَفَى عَلَى يُوسُفَ وَابْيَضَّتْ عَيْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِيمٌ﴿۸۴﴾
و از آنان روى گردانيد و گفت اى دريغ بر يوسف و در حالى كه اندوه خود را فرو مى‏خورد چشمانش از اندوه سپيد شد (۸۴)





نوشته اصلي بوسيله الهه20



آیه 103 تا 118 سوره نحل

آنان (کافران) كسانى‏اند كه خدا بر دلها و گوش و ديدگانشان مهر نهاده و آنان خود غافلانند (۱۰۸)

با اين حال پروردگار تو نسبت به كسانى كه پس از [آن همه] زجر كشيدن هجرت كرده و سپس جهاد نمودند و صبر پيشه ساختند پروردگارت [نسبت به آنان] بعد از آن [همه مصايب] قطعا آمرزنده و مهربان است (۱۱۰)

پس از آنچه خدا شما را روزى كرده است‏حلال [و] پاكيزه بخوريد و نعمت‏خدا را اگر تنها او را مى‏پرستيد شكر گزاريد (۱۱۴)

جز اين نيست كه [خدا] مردار و خون و گوشت‏خوك و آنچه را كه نام غير خدا بر آن برده شده حرام گردانيده است [با اين همه] هر كس كه [به خوردن آنها] ناگزير شود و سركش و زياده‏خواه نباشد قطعا خدا آمرزنده مهربان است (۱۱۵)

:gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 18 تا 28 سوره اسراء

هر كس خواهان [دنياى] زودگذر است به زودى هر كه را خواهيم [نصيبى] از آن مى‏دهيم آنگاه جهنم را كه در آن خوار و رانده داخل خواهد شد براى او مقرر مى‏داريم (۱۸)

و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى (۲۳)

و از سر مهربانى بال فروتنى بر آنان (پدر و مادر) بگستر و بگو پروردگارا آن دو را رحمت كن چنانكه مرا در خردى پروردند (۲۴)

پروردگار شما به آنچه در دلهاى خود داريد آگاه‏تر است اگر شايسته باشيد قطعا او آمرزنده ی توبه‏كنندگان است (۲۵)

اسرافكاران برادران شيطانهايند و شيطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است (۲۷):gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله الهه20



آیه 13 تا 51 سوره طه

منم من خدايى كه جز من خدايى نيست پس مرا پرستش كن و به ياد من نماز برپا دار (۱۴)

گفت (حضرت موسی به فرعون) پروردگار ما كسى است كه هر چيزى را خلقتى كه درخور اوست داده سپس آن را هدايت فرموده است (۵۰)

رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي ﴿۲۵﴾

وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي ﴿۲۶﴾

:gol::gol::gol:





نوشته اصلي بوسيله Hodaa37


قَالَ رَ‌بِّ احْكُم بِالْحَقِّ ۗ وَرَ‌بُّنَا الرَّ‌حْمَـٰنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ ﴿١١٢سوره انبیاء

گفت: «پروردگارا، [خودت‌] به حق داورى كن، و به رغم آنچه وصف مى‌كنيد، پروردگار ما همان بخشايشگر دستگير است.»
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
ادامه دوره سوم:

نوشته اصلي بوسيله Hodaa37


قَالَ رَ‌بِّ احْكُم بِالْحَقِّ ۗ وَرَ‌بُّنَا الرَّ‌حْمَـٰنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ ﴿
١١٢سوره انبیاء

گفت: «پروردگارا، [خودت‌] به حق داورى كن، و به رغم آنچه وصف مى‌كنيد، پروردگار ما همان بخشايشگر دستگير است.»



يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِن كُنتُمْ فِي رَ‌يْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن تُرَ‌ابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ‌ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَيِّنَ لَكُمْ ۚ وَنُقِرُّ‌ فِي الْأَرْ‌حَامِ مَا نَشَاءُ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ نُخْرِ‌جُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ۖ وَمِنكُم مَّن يُتَوَفَّىٰ وَمِنكُم مَّن يُرَ‌دُّ إِلَىٰ أَرْ‌ذَلِ الْعُمُرِ‌ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئًا ۚ وَتَرَ‌ى الْأَرْ‌ضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَ‌بَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ ﴿٥ حج

اى مردم، اگر در باره برانگيخته شدن در شكّيد، پس [بدانيد] كه ما شما را از خاك آفريده‌ايم، سپس از نطفه، سپس از علقه، آنگاه از مضغه، داراى خلقت كامل و [احياناً] خلقت ناقص، تا [قدرت خود را] بر شما روشن گردانيم. و آنچه را اراده مى‌كنيم تا مدتى معين در رحمها قرار مى‌دهيم، آنگاه شما را [به صورت‌] كودك برون مى‌آوريم، سپس [حيات شما را ادامه مى‌دهيم‌] تا به حد رشدتان برسيد، و برخى از شما [زودرس‌] مى‌ميرد، و برخى از شما به غايت پيرى مى‌رسد به گونه‌اى كه پس از دانستن [بسى چيزها] چيزى نمى‌داند. و زمين را خشكيده مى‌بينى و[لى‌] چون آب بر آن فرود آوريم به جنبش درمى‌آيد و نمو مى‌كند و از هر نوع [رستنيهاى‌] نيكو مى‌روياند.


نوشته اصلي بوسيله الهه20



آیه 1 تا 24 سوره انبیاء

براى مردم [وقت] حسابشان نزديك شده است و آنان در بى‏خبرى رويگردانند (۱)

و آسمان و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است به بازيچه نيافريديم (۱۶)

و هر كه در آسمانها و زمين است براى اوست و كسانى كه نزد اويند از پرستش وى تكبر نمى‏ورزند و درمانده نمى‏شوند (۱۹)

شبانه روز بى‏آنكه سستى ورزند نيايش مى‏كنند (۲۰)

اگر در آنها [=زمين و آسمان] جز خدا، خدايانى [ديگر] وجود داشت، قطعا [زمين و آسمان] مى‏شد پس منزه است‏خدا پروردگار عرش از آنچه وصف مى‏كنند (۲۲)





نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 60 تا 89 سوره مومنون

و هيچ كس را جز به قدر توانش تكليف نمى‏كنيم و نزد ما كتابى است كه به حق سخن مى‏گويد و آنان مورد ستم قرار نخواهند گرفت (۶۲)

اوست كه بهترين روزى‏دهندگان است (۷۲)

و به راستى كسانى كه به آخرت ايمان ندارند از راه [درست] سخت منحرفند (۷۴)
.
.
.
و اوست آن كس كه براى شما گوش و چشم و دل پديد آورد چه اندك سپاسگزاريد (۷۸)

و اوست آن كس كه شما را در زمين پديد آورد و به سوى اوست كه گرد آورده خواهيد شد (۷۹)

و اوست آن كس كه زنده مى‏كند و مى‏ميراند و اختلاف شب و روز از اوست مگر نمى‏انديشيد (۸۰)





نوشته اصلي بوسيله lastman313


أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَکُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ (2)
آیا مردم پنداشته اند همین که بگویند: ایمان آوردیم، رها می شوند و مورد امتحان قرار نمی گیرند؟
خدایا خودت کمکمون کن






نوشته اصلي بوسيله quan


إِنَّ اللّهَ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ
خداوند به آنچه درون سينه‏ هاست آگاه است.

التماس دعا





نوشته اصلي بوسيله lastman313


أَأَتَّخِذُ مِن دُونِهِ آلِهَةً إِن يُرِدْنِ الرَّحْمَن بِضُرٍّ لاَّ تُغْنِ عَنِّي شَفَاعَتُهُمْ شَيْئًا وَلاَ يُنقِذُونِ ﴿۲۳﴾
آيا به جاى او خدايانى را بپرستم كه اگر [خداى] رحمان بخواهد به من گزندى برساند نه شفاعتشان به حالم سود مى‏دهد و نه مى‏توانند مرا برهانند (۲۳)






نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 33 تا 55 سوره فرقان

و اوست كسى كه شب را براى شما پوششى قرار داد و خواب را [مايه] آرامشى و روز را زمان برخاستن [شما] گردانيد (۴۷)

و اوست آن كس كه بادها را نويدى پيشاپيش رحمت‏خويش [=باران] فرستاد و از آسمان آبى پاك فرود آورديم (۴۸)

و اوست كسى كه دو دريا را موج‏زنان به سوى هم روان كرد اين يكى شيرين [و] گوارا و آن يكى شور [و] تلخ است و ميان آن دو مانع و حريمى استوار قرار داد (۵۳)

و اوست كسى كه از آب بشرى آفريد و او را [داراى خويشاوندى] نسبى و دامادى قرار داد و پروردگار تو همواره تواناست (۵۴)





نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 36 تا 50 سوره قصص

در اين دنيا لعنت پشت سر لعنت نصيب آنها (کافران) كرديم، و روز قيامت از زشت رويانند.(42)

هرگاه ما پيش از فرستادن پيامبري آنها را به خاطر اعمالشان مجازات مي‏كرديم مي‏گفتند: پروردگارا چرا رسولي براي ما نفرستادي تا آيات ترا پيروي كنيم و از مؤ منان باشيم ؟ (47)

هنگامي كه حق از نزد ما براي آنها آمد گفتند: چرا مثل همان چيزي كه به موسي داده شد به اين پيامبر اعطا نگرديده است ؟ مگر بهانه جوياني همانند آنها معجزاتي را كه در گذشته به موسي داده شد، انكار نكردند و گفتند اين دو (موسي و هارون) دو نفر ساحرند، كه دست بدست هم داده‏اند (تا ما را گمراه كنند) و ما به هر يك از آنها كافريم؟!(48)


بگو، اگر راست مي‏گوئيد (كه تورات و قرآن از سوي خدا نيست) كتابي هدايت بخشتر از ايندو بياوريد تا من از آن پيروي كنم.(49)





نوشته اصلي بوسيله الهه20



آیه 46 تا 63 سوره عنکبوت

و جز كافران [كسى] آيات ما را انكار نمى‏كند (۴۷)

آن روز كه عذاب از بالاى [سر] آنها و از زير پاهايشان آنها را فرو گيرد و [خدا] مى‏فرمايد [نتيجه] آنچه را مى‏كرديد بچشيد (۵۵)
.
.
.


يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضِي وَاسِعَةٌ فَإِيَّايَ فَاعْبُدُونِ ﴿۵۶﴾
اى بندگان من كه ايمان آورده‏ايد زمين من فراخ است تنها مرا بپرستيد (۵۶)

و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند قطعا آنان را در غرفه‏هايى از بهشت جاى مى‏دهيم كه از زير آنها جوي ها روان است جاودان در آنجا خواهند بود چه نيكوست پاداش عمل‏كنندگان (۵۸)

همان كسانى كه شكيبايى ورزيده و بر پروردگارشان توكل نموده‏اند (۵۹)

خدا بر هر كس از بندگانش كه بخواهد روزى را گشاده مى‏گرداند و [يا] بر او تنگ مى‏سازد زيرا خدا به هر چيزى داناست (۶۲)





نوشته اصلي بوسيله الهه20



آیه 23 تا 39 سوره سبا

بگو پروردگارمان، ما و شما را جمع خواهد كرد سپس ميان ما به حق داورى مى كند و اوست داور دانا (۲۶)

و در گردنهاى كسانى كه كافر شده‏اند غلها مى‏نهيم آيا جز به سزاى آنچه انجام مى‏دادند مى‏رسند؟ (۳۳)

و اموال و فرزندانتان چيزى نيست كه شما را به پيشگاه ما نزديك گرداند مگر كسانى كه ايمان آورده و كار شايسته كرده باشند پس براى آنان دو برابر آنچه انجام داده‏اند پاداش است و آنها در غرفه‏ها[ى بهشتى] آسوده خاطر خواهند بود (۳۷)

و هر چه را انفاق كرديد عوضش را او (خداوند) مى‏دهد و او بهترين روزى دهندگان است (۳۹)




نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 11 تا 31 سوره زمر

آنها (کافران) از بالاى سرشان چترهايى از آتش خواهند داشت و از زير پايشان [نيز] طبق‏هايى [آتشين است] اين [كيفرى] است كه خدا بندگانش را به آن بيم مى‏دهد، اى بندگان من از من بترسيد (۱۶)

پس خدا در زندگى دنيا رسوايى را به آنان (کافرن) چشانيد و اگر مى‏دانستند قطعا عذاب آخرت بزرگتر است (۲۶)





نوشته اصلي بوسيله الهه20


آیه 8 تا 25 سوره غافر

پروردگارا آنان را در باغهاى جاويد كه وعده‏شان داده‏اى با هر كه از پدران و همسران و فرزندانشان كه به صلاح آمده‏اند داخل كن زيرا تو خود ارجمند و حكيمى (۸)

و آنان را از بديها نگاه دار و هر كه را در آن روز از بديها حفظ كنى البته رحمتش كرده‏اى و اين همان كاميابى بزرگ است (۹)

(الهی آمین)
.
.
.


و آنها را از آن روز قريب[الوقوع] بترسان آنگاه كه جانها به گلوگاه مى‏رسد در حالى كه اندوه خود را فرو مى‏خورند براى ستمگران نه يارى است و نه شفاعتگرى كه مورد اطاعت باشد (۱۸)

[خدا] نگاههاى دزدانه و آنچه را كه دلها نهان مى‏دارند مى‏داند (۱۹)





نوشته اصلي بوسيله fereshte.m



سوره مبارکه جاثیه، آیه 23:

ای رسول ما! آیا دیدی آن کس که هوای نفسش را معبود خود قرار داده بود و خدا او را دانسته و پس از اتمام حجت گمراه ساخته، و بر گوش و دل او مهر نهاده و بر چشم وی پرده ای کشیده است؟! پس، چه کسی غیر خدا هدایتش خواهد کرد؟! آیا متذکر می شوید؟!

آیه مبارکه 27:

مالکیت آسمان ها و زمین از آن خداست؛ و روزی که قیامت برپا شود، اهل باطل زیانکار خواهند شد.





نوشته اصلي بوسيله fereshte.m


سوره مبارکه انعام آیه 88و89:

پیغمبران کسانی بودند که آنها را کتاب و فرمان ونبوت عطا کردیم،و اگر این قوم به آن کافر شوند، بی گمان قومی را بر آن می گماریم که به آن کافر نشوند و همیشه ،
مانند علی و شیعیان او از دل و جان به آن ایمان دارند.
آنها کسانی بودند که خدا خود آنها را هدایت نمود.پس تو نیز از راه آنها پیروی نما،و امت را بگو :«من مزد رسالت از شما نمی خواهم. این قرآن جز تذکری برای اهل عالم نیس و من خواهم که آنها به یاد خدا متذکر شوند.»
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
پایان دوره سوم:
[h=2][/h]
نوشته اصلي بوسيله lastman313


لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ﴿۲۱﴾
اگر اين قرآن را بر كوهى فرومى‏فرستاديم يقينا آن [كوه] را از بيم خدا فروتن [و] از هم ‏پاشيده مى‏ديدى و اين مثلها را براى مردم مى‏زنيم باشد كه آنان بينديشند (۲۱)
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ ﴿۲۲﴾
اوست‏خدايى كه غير از او معبودى نيست داننده غيب و آشكار است اوست رحمتگر مهربان (۲۲)
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿۲۳﴾
اوست‏خدايى كه جز او معبودى نيست همان فرمانرواى پاك سلامت[بخش و] مؤمن [به حقيقت‏حقه خود كه] نگهبان عزيز جبار [و] متكبر [است] پاك است‏خدا از آنچه [با او] شريك مى‏گردانند (۲۳)
هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۲۴﴾
اوست‏خداى خالق نوساز صورتگر [كه] بهترين نامها [و صفات] از آن اوست آنچه در آسمانها و زمين است [جمله] تسبيح او مى‏گويند و او عزيز حكيم است (۲۴)

این آیات فوق العادس، تلاوتش رو هم میذارم اگه دوست داشتید بگیرید، واقعا بیان شدنی نیست.
دانلود
لینک 2





نوشته اصلي بوسيله bar bad



در سوره 17تا40الرحمن خداوند به نعمتهایی که به جن و انس بخشیده اشاره دارند و با آیه: فبای الاء ربکما تکذبان ( الا ای جن و انس کدامین نعمتهای خدایتان را انکار میکنید )
در این آیه ها به آفریدهاشون(مشرق و مغرب،دریاها . لولو و مرجان داخل آن،حرکت کشتی برروی آن) اشاره دارند و
در آیه 26میفرمایند:هرکه روی زمین است دستخوش مرگ و فناست و
درآیه 27 نیز میفرمایند:زنده ابدی ذات منعم باجلال و عظمت است.




نوشته اصلي بوسيله fereshte.m



سوره نباء آیات17تا19:

همانا روز فصل (يعني روز قيامت که در آن فصل خصومتها شود) وعده گاه خلق است. ( 17 )
آن روزي که در صور بدمند (تا مردگان زنده شوند) و فوج فوج (به محشر) در آييد. ( 18 )و درهاي آسمان به ابواب مختلف گشوده شود (تا هر فوجي از دري شتابند) . ( 19 )

سوره نباء آیات21تا27:


همانا دوزخ کمينگاه (کافران و بد کاران) است
. ( 21 )
آن دوزخ جايگاه مردم سرکش ستمکار است. ( 22 )که در آن قرنها بمانند (و عذاب کشند). ( 23 )هرگز در آنجا هيچ هوي خنک و شراب (طهور) نياشامند. ( 24 )
مگر آبي پليد و سوزان که حميم و غسّاق جهنم است به آنها دهند. ( 25 )کيفري که با اعمال آنها موافق است. ( 26 )زيرا آنها به حقيقت اميد به روز حساب نداشتند. ( 27 )





نوشته اصلي بوسيله fereshte.m
:smile:

«به نام خداوند بخشنده مهربان »




نوشته اصلي بوسيله sanijoon


محتوای سوره تکویر

محتوای این سوره نشان می دهد که این سوره در اوایل بعثت نازل شده ، زیرا مخالفان در اوایل دعوت ، آن حضرت را مجنون می خواندند .
بخش اول این سوره ، تغییرات عظیم و فراگیر این جهان را که مقدمه بر پا شدن قیامت است ، بیان می کند .
بخش دوم این سوره ، بیانگر جایگاه والای قرآن و نقش تاثیر آن در روح و روان آدمیان است و با سوگندهای بیدار کننده و پر محتوایی همراه است .

نام های سوره ی تکویر و علت نام گذاری


۱- تکویر به معنای در هم پیچیده شدن و تاریک شدن می باشد و این نام بر گرفته از آیه اول است .
۲- کُوِّرَت از ماده تکویر به معنای پیچیده شدن ، و در آیه اول اشاره به پیچیده شدن و تاریک شدن خورشید دارد .

سیاق های سوره تکویر


آیات ۱ تا ۱۴ - هشدار و انذار ، آگاهی انسان از دستاورد خود در روز قیامت :

نظام عادی عالم بر چیده می شود و نظام تعیین سرنوشت بر اساس دستاوردهای خود جای آن را می گیرد .
إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ (١) وَإِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ (٢) وَإِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَتْ (٣) وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ (۴) وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ (۵) وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ (۶) وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ (٧) وَإِذَا الْمَوْءُودَهُ سُئِلَتْ (٨) بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ (٩) وَإِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ (١٠) وَإِذَا السَّمَاءُ کُشِطَتْ (١١) وَإِذَا الْجَحِیمُ سُعِّرَتْ (١٢) وَإِذَا الْجَنَّهُ أُزْلِفَتْ (١٣) عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا أَحْضَرَتْ (١۴)

آیه ۱۵ تا ۲۹ -
از سخن وحی دوری نکنید و متذکر آن شوید :

آگاهی انسان از دستاورد خود در روز قیامت ، سخن فرشته امین وحی است و رسول خدا (ص) آن را از جنیان و شیاطین دریافت نکرده است ، پس چرا از آن دوری می کنید ؟ به جای دوری کردن ، متذکر آن شوید .
فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ (١۵) الْجَوَارِ الْکُنَّسِ (١۶) وَاللَّیْلِ إِذَا عَسْعَسَ (١٧) وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ (١٨) إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ (١٩) ذِی قُوَّهٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَکِینٍ (٢٠) مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ (٢١) وَمَا صَاحِبُکُمْ بِمَجْنُونٍ (٢٢) وَلَقَدْ رَآهُ بِالأفُقِ الْمُبِینِ (٢٣) وَمَا هُوَ عَلَى الْغَیْبِ بِضَنِینٍ (٢۴) وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَیْطَانٍ رَجِیمٍ (٢۵) فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ (٢۶) إِنْ هُوَ إِلا ذِکْرٌ لِلْعَالَمِینَ (٢٧) لِمَنْ شَاءَ مِنْکُمْ أَنْ یَسْتَقِیمَ (٢٨) وَمَا تَشَاءُونَ إِلا أَنْ یَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ (٢٩)

نکات اخلاقی و اجتماعی سوره ی تکویر

۱- دفاع از مظلوم ، اسلام و کفر ندارد . با اینکه دختران زنده به گور شده مسلمان نبودند ، ولی قرآن از حق آنان دفاع می کند ( و اذا المؤوده سئلت )
۲- با سوأل ، وجدان ها را بیدار کنید ( بای ذنب قتلت )
۳- کرامت و بزرگواری ، توانایی و مکنت ، داشتن نیروهای فرمان بر و امانت داری ازشرایط لازم برای پیام رسانی و ارشاد است ( کریم ، ذی قوه ، مکین ، مطاع ، امین )
۴- گاهی باید تهمت ها را بی جواب نگذاشت و پاسخ داد ( و ما صاحبکم بمجنون )
۵- در شیوه تبلیغ ، تذکر آری ولی اجبار نه (ذکر للعالمین لمن شاء منکم ان یستقیم )
۶- انسان ، نه بی اراده است و نه خود مختار . ( و ما تشاؤن الا ان یشاءالله )
۷- چون خداوند رب العالمین است و بر همه امور تسلط دارد ، پس خواست انسان نیز مشروط به خواست اوست . ( و ما تشاؤن الا ان یشاء الله رب العالمین )
در ماشین های تعلیم رانندگی ، دو دستگاه ترمز و گاز وجود دارد، یکی زیر پای کارآموز و دیگری زیر پای مربی ، در این ماشین کارآموز می تواند از گاز و ترمز سمت خود استفاده کند ، ولی به شرط آنکه مربی هم بخواهد ، یا نظیر چک های دو امضائی که هر یک از دو صاحب امضاء می تواند امضاء کند ، اما اثر و پرداخت چک زمانی است که دیگری نیز آن را امضاء کرده باشد .

نوشته اصلی به وسیله الهه20


آیه 1 تا 22 سوره جاثیه


خداست آن که برای شما دریا را مسخر گردانیدتا کشتی به امر او (آسان) در آب جاری شود و از آن (به تجارت و سفر) از فضل خدا (روزی)طلبید و باشد که شکر نعمتش به جای آرید. (۱۲)

و آنچه در آسمانها و زمین است تمام را مسخرشما گردانید و اینها همه از سوی اوست. در این کار نیز برای مردم با فکرت آیاتی (ازقدرت الهی) کاملا پدیدار است. (۱۳)
هر کس کار نیک کند به نفع خود و هر که بدکند به زیان خویش کرده است، آن گاه (برای پاداش نیک و بد) به سوی خدای خود بازگردانیدهمی‌شوید. (۱۵)
خدا دوستدار و مددکار متقیان است. (۱۹)
این قرآن برای عموم مردم مایه بصیرت بسیارو برای اهل یقین موجب هدایت و رحمت پروردگار است. (۲۰)

آیه 6 تا 20 سوره احقاف

و ما انسان را به احسان در حق پدر و مادرخود سفارش کردیم، که مادر با رنج و زحمت بار حمل او کشید و باز با درد و مشقّت وضعحمل نمود و سی ماه تمام مدت حمل و شیرخواری او بود تا وقتی که طفل به حد رشد رسید وآدمی چهل ساله گشت (و عقل و کمال یافت آن گاه سزد که) عرض کند: بار خدایا، مرا بر نعمتیکه به من و پدر و مادر من عطا فرمودی شکر بیاموز و به کار شایسته‌ای که رضا و خشنودیتو در آن است موفق دار و فرزندان مرا صالح گردان، من به درگاه تو باز آمدم و از تسلیمانفرمان تو شدم. (۱۵)
و روزی که کافران را بر آتش دوزخ عرضه کنند(فرشتگان قهر و عذاب به آنها گویند) شما (لذّات بهشتی و) خوشیهایتان را در زندگانیدنیا (به شهوت رانی و ظلم و عصیان) از بین بردید و بدان لذّات دنیوی بر خوردار و دلباختهبودید، پس امروز به عذاب ذلّت و خواری مجازات می‌شوید چون در زمین به ناحق تکبر می‌کردیدو راه فسق و تبهکاری پیش می‌گرفتید. (۲۰)

[h=2][/h] آیه 19 تا 29 سوره حدید

به سوی آمرزش پروردگارتان بشتابید و بهراه بهشتی که عرضش به قدر پهنای آسمان و زمین است و برای اهل ایمان به خدا و پیمبرانشمهیّا گردیده. این فضل خداست که به هر کس خواهد عطا می‌کند و خدا دارای فضل و کرم بسیارعظیم است. (۲۱)
هر فضلی و رحمتی به دست خداست، که او بههر که خواهد می‌بخشد و خدا دارای فضل و رحمت بزرگ و بی‌انتها است. (۲۹)






آیه 1 تا 18 سوره تغابن
هر چه در آسمانها و زمین است همه به تسبیحو ستایش خدا مشغولند که سلطنت ملک هستی و ستایش (اهل عالم) برای اوست و او بر هر چیزتواناست. (۱)
خدا آسمانها و زمین را به حق (و نظم احسناتقن) آفرید و شما آدمیان را به زیباترین صورت برنگاشت، و بازگشت همه خلایق به سویاوست. (۳)
او آنچه را که در آسمانها و زمین است وآنچه را که شما پنهان و آشکار کنید همه را می‌داند و خدا به اسرار دلها هم داناست. (۴)
تنها بر خدا اهل ایمان توکل باید کنند. (۱۳)
او دانای عوالم غیب و شهود و سلطان مقتدرملک وجود و آگاه از صلاح نظام آفرینش است. (۱۸)

آیه 1 تا 26 سوره ملک

بزرگوار خدایی که سلطنت ملک هستی به دستقدرت اوست و بر همه چیز تواناست. (۱)
آن خدایی که هفت آسمان بلند را به طبقاتیمنظم بیافرید و هیچ در نظم خلقت خدای رحمان بی‌نظمی و نقصان نخواهی یافت، باز بارهابه دیده عقل بنگر تا هیچ نقص و خلل هرگز در آن توانی یافت؟ (۳)
خدا به اسرار دلها هم البته داناست. (۱۳)

آیا مرغان هوا را نمی‌نگرند که بالای سرشانپر گشوده، گاه بی‌حرکت و گاه با حرکت بال پرواز می‌کنند؟ کسی جز خدای مهربان آنها را(در فضا) نگاه نمی‌دارد، که او به احوال همه موجودات کاملا بیناست. (۱۹)
بگو: اوست خدایی که شما را از نیستی بههستی آورد و دو گوش و چشم (شنوا و بینا) و دل (هوشیار) به شما عطا کرد (تا شکر نعمتشگویید) حال آنکه بسیار کم از نعم او شکرگزاری می‌کنید. (۲۳)
: اوست خدایی که شما را در زمین (از خاک) برانگیخت و(پس از مرگ) باز به سوی او محشور می‌شوید. (۲۴):gol::gol::gol:
آیه 35و 36 مطففین- آیه 1 تا 25 سوره انشقاق. (توصیف قیامت)
هنگامی که آسمان شکافته شود. (۱)
و هنگامی که زمین وسیع و منبسط شود. (۳) و هر چه در درون دل پنهان داشته (از مردگانو گنجها و معادن) همه را به کلی بیرون افکند و تهی گردد. (۴)
ای انسان البته با هر رنج و مشقت (در راهطاعت و عبادت حق بکوش که) عاقبت حضور پروردگار خود می‌روی. (۶)
و خدا به آنچه در دل پنهان می‌دارند (ازخود آنها) داناتر است. (۲۳):gol::gol::gol:


 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
گرد آوردی دوره چهارم آیات منتخب

گرد آوردی دوره چهارم آیات منتخب

آغاز دوره چهارم آیات منتخب:


صفحه 10 _ آیات 62 تا 69 سوره بقره

آیه 65 سوره بقره: (این واقعه را) محققا دانسته اید آن گروه را که در( حکم) روز شنبه عصیان و تعدی کردند (مسخ کردیم و) گفتیم بوزینه شوید(رانده از مقام قرب و مقام انسانیت).

آیه 66: و این عقوبت مسخ را عذاب آنها و عبرت اخلاف آنها گردانیدیم و پند برای پرهیزگاران
.

سوره حمد+ دعای شروع قرآن و آیات 1 تا5 سوره بقره

به نام خداوند رحمتگر مهربان

سوره حمد

الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ﴿۳﴾

رحمتگر مهربان (۳)
..............................
سوره بقره

آنان كه به غيب ايمان مى‏آورند و نماز رابر پا مى‏دارند و از آنچه به ايشان روزى داده‏ايم انفاق مى‏كنند (۳)

و آنان كه بدانچه به سوى تو فرود آمده وبه آنچه پيش از تو نازل شده است ايمان مى آورند و آنانند كه به آخرت يقين دارند(۴)

آنان برخوردار از هدايتى از سوى پروردگارخويشند و آنان همان رستگارانند (۵):gol::gol::gol:

آیات 142 تا 153 سوره بقره

بگو مشرق و مغرب از آن خداست هر كه را خواهد به راه راست هدايت مى‏كند (۱۴۲)

حق از جانب پروردگار توست پس مبادا از ترديدكنندگان باشى (۱۴۷)

در ميان شما فرستاده‏اى از خودتان روانه كرديم [كه] آيات ما را بر شما مى‏خواند و شما را پاك مى‏گرداند و به شما كتاب و حكمت مى‏آموزد و آنچه را نمى‏دانستيد به شما ياد مى‏دهد (۱۵۱)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد از شكيبايى و نماز يارى جوييد زيرا خدا با شكيبايان است (۱۵۳):gol::gol::gol:

آیات 253 تا 259 سوره بقره

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد از آنچه به شما روزى داده‏ايم انفاق كنيد پيش از آنكه روزى فرا رسد كه در آن نه داد و ستدى است و نه دوستى و نه شفاعتى و كافران خود ستمكارانند (۲۵۴)

خداست كه معبودى جز او نيست زنده و برپادارنده است نه خوابى سبك او را فرو مى‏گيرد و نه خوابى گران آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن اوست كيست آن كس كه جز به اذن او در پيشگاهش شفاعت كند آنچه در پيش روى آنان و آنچه در پشت‏ سرشان است مى‏داند و به چيزى از علم او جز به آنچه بخواهد احاطه نمى‏يابند كرسى او آسمانها و زمين را در بر گرفته و نگهدارى آنها بر او دشوار نيست و اوست والاى بزرگ (۲۵۵)

:gol:
:gol::gol:

آیات 92 تا 108 سوره آل عمران

هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد انفاق كنيد و از هر چه انفاق كنيد قطعا خدا بدان داناست (۹۲)

در حقيقت نخستين خانه‏ اى كه براى [عبادت]مردم نهاده شده همان است كه در مكه است و مبارك و براى جهانيان [مايه] هدايت است(۹۶)

و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد و نعمت‏خدا را بر خود ياد كنيد آنگاه كه دشمنان [يكديگر] بوديد پس ميان دلهاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شديد و بر كنار پرتگاه آتش بوديد كه شما رااز آن رهانيد اين گونه خداوند نشانه‏ هاى خود را براى شما روشن مى‏كند باشد كه شما راه يابيد (۱۰۳)

اينها آيات خداست كه آن را به حق بر تو مى‏خوانيم و خداوند هيچ ستمى بر جهانيان نمى‏خواهد (۱۰۸):gol::gol::gol:

آیه 24 تا 33 سوره نساء

سلام دوستان عزیزم. ببخشید تشکرام تموم شد

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد اموال همديگر را به ناروا مخوريد مگر آنكه داد و ستدى با تراضى يكديگر از شما [انجام گرفته] باشد و خودتان را مكشيد زيرا خدا همواره با شما مهربان است (۲۹)


اگر از گناهان بزرگى كه از آن[ها] نهى شده‏ايد دورى گزينيد بديهاى شما را از شما مى زداييم و شما را در جايگاهى ارجمند درمى‏آوريم (۳۱)
:gol::gol::gol:

آیه 148 تا 162 سوره نساء


لاَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ وَكَانَ اللّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا ﴿۱۴۸﴾

خداوند بانگ برداشتن به بد زبانى را دوست ندارد مگر [از] كسى كه بر او ستم رفته باشد و خدا شنواى داناست (۱۴۸)


و كسانى كه به خدا و پيامبرانش ايمان آورده و ميان هيچ كدام از آنان فرق نمى‏گذارند به زودى [خدا] پاداش آنان را عطا مى‏كند و خدا آمرزنده مهربان است (۱۵۲)


و [به سبب] ربا گرفتنشان با آنكه از آن نهى شده بودند و به ناروا مال مردم خوردنشان و ما براى كافران آنان عذابى دردناك آماده كرده‏ايم (۱۶۱)

مؤمنان به آنچه بر تو نازل شده و به آنچه پيش از تو نازل گرديده ايمان دارند و خوشا بر نمازگزاران و زكات‏دهندگان و ايمان‏آورندگان به خدا و روز بازپسين كه به زودى به آنان پاداشى بزرگ خواهيم داد (۱۶۲)
:gol::gol::gol:

صفحه 147 – آیات 143 تا146 – سوره انعام

پس ستمكارتر از كسى كه به خدا دروغ بندد تا مردم را از روى نادانى گمراه كند ، كيست ؟ ! مسلماً خدا گروه ستمكاران را هدايت نمى‏كند .
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
بخش دوم _ دوره چهارم:

صفحه 176 – آیات196 تا206 – سوره اعراف

عفو و گذشت را پيشه كن
به كار پسنديده فرمان ده
و از نادانان روى بگردان

صفحه 192 _ آیه 32 تا 36 سوره توبه
صفحه 193 _ آیه 37 تا 40 سوره توبه

آیه 31 توبه : کافران میخواهند که نور خدارا بنفس تیره و گفتار جاهلانه خود خاموش کنند و خدا نگذارد تا انکه نور خود را در منتهای ظهور و حد اعلای کمال برساند هرچند کافران ناراضی و مخالف او باشند.

آیه 36 توبه
: ماهها نزد خدا در کتاب خدا 12ماه است از آن روزی که خدا آسمان و زمین را بیافرید و آز آن دوازده ماه چهار ماه آن ماههای حرام خواهد بود این است دستور دین استوار و محکم پس در آن ماهها ظلم و ستم در حق خود و یکدیگر مکنید و متفقا همه با مشرکان قتال و کارزار کنید چنانکه مشرکان نیز همه متفقا با شما بجنگ و خصومت برمیخیزند و بدانید که خدا با اهل تقوی است.




صفحه 196 _ آیه 55 تا 61 سوره توبه

صدقات ، فقط ويژه نيازمندان و تهيدستان و كارگزاران و آنانكه بايدقلوبشان را به دست آورد ، و براى بردگان وبدهكاران و در راه خداو در راه ماندگان است.

صفحه 209_آیه 7 تا 14 سوره یونس

شما را در زمین جانشین قراردادیم تا بنگریم ، چگونه عمل میکنید.

صفحه 252.......آیه 19 تا 28 سوره رعد


آگاه باش كه با ياد خدا دلها آرامش مى‏يابد

آیه 93سوره ی مبارکه بقره:

و (به ياد آوريد) زماني را که از شما پيمان گرفتيم، و کوه طور را بالاي سر شما برافراشتيم، (و گفتيم : (اين دستوراتي را که به شما دادهايم محکم بگيريد، و درست بشنويد!) آنها گفتند: (شنيديم، ولي مخالفت کرديم. ) و دلهاي آنها، بر اثر کفرشان، با محبت گوساله آميخته شد. بگو: (ايمان شما، چه فرمان بدي به شما ميدهد، اگر ايمان داريد!) ( 93 )

صفحه 278 _ آیه 94 تا 102 سوره نحل

از مرد و زن ، هر كس كار شايسته انجام دهد در حالى كه مؤمن باشد، مسلماً او را به زندگى پاك و پاكيزه‏اى زنده مى‏داريم و پاداششان را بر پايه بهترين عملى كه همواره انجام مى‏داده‏اند مى‏دهيم

و خداوند کسانی را که هدایت یافته اند ، بر هدایتشان می افزاید و نیکی های ماندگار، نزد پروردگارت از حیث پاداش بهتر و خوش فرجام تر است. (76 مریم )

صفحه 315.......آیه 52 تا 64 سوره طه


شما را از زمين آفريديم ، و به آن باز مى‏گردانيم ، و بار ديگر از آن بيرونتان مى‏آوريم.

صفحه 331:gol:
این آیات سوره اسراء که توفیق بود خوندم انقدر زیبا بود. هر آیه رو می خوندم می گفتم این آیه رو توی باشگاه می نویسم ولی همشون حس عجیبی به من می دادند.
مشاهده پیوست 196264
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
بخش سوم _ دوره چهارم:

وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُ‌وا إِنْ هَـٰذَا إِلَّا إِفْكٌ افْتَرَ‌اهُ وَأَعَانَهُ عَلَيْهِ قَوْمٌ آخَرُ‌ونَ ۖ فَقَدْ جَاءُوا ظُلْمًا وَزُورً‌ا ﴿٤﴾ وَقَالُوا أَسَاطِيرُ‌ الْأَوَّلِينَ اكْتَتَبَهَا فَهِيَ تُمْلَىٰ عَلَيْهِ بُكْرَ‌ةً وَأَصِيلًا ﴿٥﴾ قُلْ أَنزَلَهُ الَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ‌ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ ۚ إِنَّهُ كَانَ غَفُورً‌ا رَّ‌حِيمًا ﴿٦

و كسانى كه كفر ورزيدند، گفتند: «اين [كتاب‌] جز دروغى كه آن را بربافته [چيزى‌] نيست، و گروهى ديگر او را بر آن يارى كرده‌اند.» و قطعاً [با چنين نسبتى‌] ظلم و بهتانى به پيش آوردند. (۴) و گفتند: «افسانه‌هاى پيشينيان است كه آنها را براى خود نوشته، و صبح و شام بر او املا مى‌شود.» (۵) بگو: «آن را كسى نازل ساخته است كه راز نهانها را در آسمانها و زمين مى‌داند، و هموست كه همواره آمرزنده مهربان است.» (۶)
سوره فرقان

تَبَارَ‌كَ الَّذِي جَعَلَ فِي السَّمَاءِ بُرُ‌وجًا وَجَعَلَ فِيهَا سِرَ‌اجًا وَقَمَرً‌ا مُّنِيرً‌ا ﴿٦١﴾ وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ‌ خِلْفَةً لِّمَنْ أَرَ‌ادَ أَن يَذَّكَّرَ‌ أَوْ أَرَ‌ادَ شُكُورً‌ا ﴿٦٢﴾ وَعِبَادُ الرَّ‌حْمَـٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْ‌ضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا ﴿٦٣﴾ وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَ‌بِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا ﴿٦٤﴾ وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَ‌بَّنَا اصْرِ‌فْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ ۖ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَ‌امًا ﴿٦٥﴾ إِنَّهَا سَاءَتْ مُسْتَقَرًّ‌ا وَمُقَامًا ﴿٦٦﴾ وَالَّذِينَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ يُسْرِ‌فُوا وَلَمْ يَقْتُرُ‌وا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا ﴿٦٧﴾ [فرخنده و] بزرگوار است آن كسى كه در آسمان برجهايى نهاد، و در آن، چراغ و ماهى نوربخش قرار داد. (۶۱) و اوست كسى كه براى هر كس كه بخواهد عبرت گيرد يا بخواهد سپاسگزارى نمايد، شب و روز را جانشين يكديگر گردانيد. (۶۲) و بندگان خداى رحمان كسانى‌اند كه روى زمين به نرمى گام برمى‌دارند؛ و چون نادانان ايشان را طرف خطاب قرار دهند به ملايمت پاسخ مى‌دهند. (۶۳) و آنانند كه در حال سجده يا ايستاده، شب را به روز مى‌آورند. (۶۴) و كسانى‌اند كه مى‌گويند: «پروردگارا، عذاب جهنم را از ما بازگردان كه عذابش سخت و دايمى است. (۶۵) و در حقيقت، آن بد قرارگاه و جايگاهى است. (۶۶) و كسانى‌اند كه چون انفاق كنند، نه ولخرجى مى‌كنند و نه تنگ مى‌گيرند، و ميان اين دو [روش‌] حد وسط را برمى‌گزينند. (۶۷) سوره فرقان

صفحه368.......آیه 20 تا 39 سوره شعراء
یه نکته جالب که در سوره شعرا برام جالب بود این بود که تا آخرین آیه راجع به چند پیامبری که از طرف قوم خودشون تکذیب شده بودن صحبت شده.حضرت ابراهیم و لوط و نوح و هود و موسی که راجع به همشون
دو چیز مشترک بود اینکه همشون توی دعوت از قومشون میگفتن که ما از شما مردم چیزی نمیخواهیم و پاداش و اجر خداوند برای مابهتر است و دوم اینکه میگفتند من برای شما پیامبری امین و خیرخواه هستم،از من اطاعت کنید و به خدا ایمان بیاورید.
(من معنی این سوره رو تا اخر خوندم)

وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّـهِ إِلَـٰهًا آخَرَ‌ ۘ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ ۚ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْ‌جَعُونَ ﴿٨٨﴾و با خدا معبودى ديگر مخوان. خدايى جز او نيست. جز ذات او همه چيز نابودشونده است. فرمان از آنِ اوست. و به سوى او بازگردانيده مى‌شويد. (۸۸)سوره قصص

صفحه 404.......آیه 64 تا 69 سوره عنکبوت-آیه 1 تا 5 سوره سوره روم

و كيست ستمكارتر از كسى كه دروغى را بر خدا ببندد يا حق را زمانى كه به سويش آمد تكذيب كند؟ آيا در دوزخ جايگاهى براى كافران نيست ؟

مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِ‌كِينَ ﴿٣١مِنَ الَّذِينَ فَرَّ‌قُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا ۖ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِ‌حُونَ ﴿٣٢
به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: (۳۱)از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آنهاست دلخوش شدند. (۳۲)


◄ ٤٠٧ ►
الجزء الحادي والعشرون


سورة الروم

آیه 83 تا 95 سوره مائده


و كسانى كه كفر ورزيدند و آيات ما را دروغ پنداشتند آنان همدم آتشند (۸۶)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چيزهاى پاكيزه ‏اى را كه خدا براى [استفاده] شما حلال كرده حرام مشماريد و از حد مگذريد كه خدا از حدگذرندگان را دوست

نمی‏دارد (۸۷)خدا شما را به سوگندهاى بيهوده ‏تان مؤاخذه نمی‏كند ولى به سوگندهايى كه [از روى اراده] مى‏خوريد [و مى‏شكنيد] شما را مؤاخذه می‏كند و كفاره‏اش

خوراك دادن
به ده بينواست از غذاهاىمتوسطى كه به كسان خود می‏خورانيد يا پوشانيدن آنان يا آزاد كردن بنده‏اى و كسى كه [هيچ يك از اينها را] نيابد [بايد] سه

روز روزه بدارد اين است كفاره سوگندهاى شما وقتى كه سوگند خورديد و سوگندهاى خود را پاس داريد اين گونه خداوند آيات خود را براى شما بيان مى‏كند باشد

كه سپاسگزارى كنيد (۸۹)


همانا شيطان مى‏خواهد با شراب و قمار ميان شما دشمنى و كينه ايجاد كند و شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد پس آيا شما دست برمى‏داريد (۹۱)
:gol::gol::gol:

آیه 111 تا 124 سوره انعام

و بدين گونه براى هر پيامبرى دشمنى از شيطانهاى انس و جن برگماشتيم بعضى از آنها به بعضى براى فريب [يكديگر] سخنان آراسته القا مىیكنند و اگر پروردگار

تو مى‏خواست چنين نمیكردند پس آنان را با آنچه به دروغ می‏سازند واگذار (۱۱۲)


پس اگر به آيات او ايمان داريد از آنچه نام خدا بر آن برده شده است بخوريد (۱۱۸)


و گناه آشكار و پنهان را رها كنيد زيرا كسانى كه مرتكب گناه مى‏شوند به زودى در برابر آنچه به دست مى‏آوردند كيفر خواهند يافت (۱۲۰)

آیه 88 تا 104 سوره اعراف

آنها كه شعيب را تكذيب كردند (آنچنان نابود شدند كه) گويا هرگز در آن (خانه‏ ها) سكني نداشتند، آنها كه شعيب را تكذيب كردند آنها زيانكار بودند. (92)

آيا كساني كه وارث روي زمين بعد از صاحبان قبلي آن مي‏شوند, عبرت نمي‏ گيرند كه اگر بخواهيم آنها را نيز به گناهانشان هلاك مي‏كنيم و بر دلهايشان مهر مي‏نهيم تا (صداي حق را) نشنوند. (100)

آیه 41 تا 52 سوره انفال

و بدانيد كه هر چيزى را به غنيمت گرفتيد يك پنجم آن براى خدا و پيامبر و براى خويشاوندان [او] و يتيمان و بينوايان و در راه‏ماندگان است اگر به خدا و آنچه بر

بنده خود در روز جدايى [حق از باطل] روزى كه آن دو گروه با هم روبرو شدند نازل كرديم ايمان آورده ‏ايد و خدا بر هر چيزى تواناست (۴۱)

[اى پيامبر ياد كن] آنگاه را كه خداوند آنان [=سپاه دشمن] را در خوابت به تو اندك نشان داد و اگر ايشان را به تو بسيار نشان می ‏داد قطعا سست می‏شديد و

حتما در كار [جهاد] منازعه می‏كرديد ولى خدا شما را به سلامت داشت چرا كه او به راز دلها داناست (۴۳)

صبر كنيد كه خدا با شكيبايان است (۴۶)

و مانند كسانى مباشيد كه از خانه ‏هايشان با حالت ‏سرمستى و به صرف نمايش به مردم خارج شدند و [مردم را] از راه خدا باز می‏داشتند و خدا به آنچه می‏كنند

احاطه دارد (۴۷)

هر كس بر خدا توكل كند [بداند كه] در حقيقت خدا شكست ‏ناپذير حكيم است (۴۹)

و اگر ببينى آنگاه كه فرشتگان جان كافران را می‏ستانند بر چهره و پشت آنان مى‏زنند و [گويند] عذاب سوزان را بچشيد (۵۰)
:gol::gol::gol:

آیه 94 تا 106 سوره توبه


إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۹۹﴾


خدا آمرزنده مهربان است (۹۹)


و ديگرانى هستند كه به گناهان خود اعتراف كرده و كار شايسته را با [كارى] ديگر كه بد است درآميخته‏اند اميد است‏ خدا توبه آنان را بپذيرد كه خدا آمرزنده مهربان است (۱۰۲)

آيا ندانسته ‏اند كه تنها خداست كه از بندگانش توبه را مى‏پذيرد و صدقات را میگيرد و خداست كه خود توبه ‏پذير مهربان است (۱۰۴)
:gol::gol::gol:

آیه 6 تا 19 سوره هود

و هيچ جنبنده ‏اى در زمين نيست مگر [اينكه] روزيش بر عهده خداست و [او] قرارگاه و محل مردنش را میداند همه [اينها] در كتابى روشن [ثبت] است (۶)


و اوست كسى كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش او بر آب بود تا شما را بيازمايد كه كدام‏يك نيكوكارتريد (7)


و اگر از جانب خود رحمتى به انسان بچشانيم سپس آن را از وى سلب كنيم قطعا نوميد و ناسپاس خواهد بود (۹)


أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَيَاتٍ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿۱۳﴾


يا می‏گويند اين [قرآن] را به دروغ ساخته است بگو اگر راست می‏گوييد ده سوره برساخته ‏شده مانند آن بياوريد و غير از خدا هر كه را می‏توانيد فرا خوانيد (۱۳)



لعنت ‏خدا بر ستمگران باد (۱۸) همانانكه [مردم را] از راه خدا باز می‏دارند و آن را كج می‏شمارند و خود آخرت را باور ندارند (۱۹)


آیه 53 تا 69 سوره یوسف


وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّيَ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۵۳﴾


و من (حضرت یوسف ) نفس خود را تبرئه نمی‏كنم چرا كه نفس قطعا به بدى امر می‏كند مگر كسى را كه خدا رحم كند زيرا پروردگار من آمرزنده مهربان است (۵۳)


اجر آخرت براى كسانى كه ايمان آورده و پرهيزگارى می‏نمودند بهتر است (۵۷)


فرمان جز براى خدا نيست بر او توكل كردم و توكل ‏كنندگان بايد بر او توكل كنند (۶۷)
:gol::gol::gol:

آیه 1 تا 31 سوره حجر


و در حقيقت انسان را از گلى خشك از گلى سياه و بدبو آفريديم (۲۶)

و پيش از آن جن را از آتشى سوزان و بی‏دود خلق كرديم (۲۷)

و [ياد كن] هنگامى را كه پروردگار تو به فرشتگان گفت من بشرى را از گلى خشك از گلى سياه و بدبو خواهم آفريد (۲۸)

پس وقتى آن را درست كردم و از روح خود در آن دميدم پيش او به سجده درافتيد (۲۹)

پس فرشتگان همگى يكسره سجده كردند (۳۰)

قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا لَكَ أَلاَّ تَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ ﴿۳۲﴾

فرمود اى ابليس تو را چه شده است كه با سجده ‏كنندگان نيستى (۳۲)

گفت من آن نيستم كه براى بشرى كه او را از گلى خشك از گلى سياه و بدبو آفريده‏اى سجده كنم (۳۳)
:gol::gol::gol:



آیه 1 تا 17 سوره اسراء


اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده ‏ايد و اگر بدى كنيد به خود [بد نموده ‏ايد] (7)

و اينكه براى كسانى كه به آخرت ايمان نمى ‏آورند عذابى پر درد آماده كرده ‏ايم (۱۰)


هر كس به راه آمده تنها به سود خود به راه آمده و هر كس بيراهه رفته تنها به زيان خود بيراهه رفته است و هيچ بردارنده ‏اى بار گناه ديگرى را بر نمى ‏دارد و ما تا پيامبرى

برنينگيزيم به عذاب نمى ‏پردازيم (۱۵)

پروردگار تو به گناهان بندگانش بس آگاه و بيناست (۱۷)

آیه 75 تا 97 سوره کهف

وقتى به ميان دو سد رسيد در برابر آن دو [سد] طايفه‏اى را يافت كه نمى ‏توانستند هيچ زبانى را بفهمند (۹۳)


گفتند اى ذوالقرنين ياجوج و ماجوج سخت در زمين فساد مى ‏كنند آيا [ممكن است] مالى در اختيار تو قرار دهيم تا ميان ما و آنان سدى قرار دهى (۹۴)


گفت آنچه پروردگارم به من در آن تمكن داده [از كمك مالى شما] بهتر است مرا با نيرويى [انسانى] يارى كنيد [تا] ميان شما و آنها سدى استوار قرار دهم (۹۵)


براى من قطعات آهن بياوريد تا آنگاه كه ميان دو كوه برابر شد گفت بدميد تا وقتى كه آن [قطعات] را آتش گردانيد گفت مس گداخته برايم بياوريد تا روى آن بريزم (۹۶)


[در نتيجه اقوام وحشى] نتوانستند از آن [مانع] بالا روند و نتوانستند آن را سوراخ كنند (۹۷)


آیه 1 تا 24 سوره انبیاء


براى مردم [وقت] حسابشان نزديك شده است و آنان در بى ‏خبرى رويگردانند (۱)


و آسمان و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است به بازيچه نيافريديم (۱۶)


و هر كه در آسمانها و زمين است براى اوست و كسانى كه نزد اويند از پرستش وى تكبر نمى ‏ورزند و درمانده نمى ‏شوند (۱۹)


آیه 1 تا 27 سوره مومنون


به راستى كه مؤمنان رستگار شدند (۱)

همانان كه در نمازشان فروتنند (۲)

و آنان كه از بيهوده رويگردانند (۳)

و آنان كه زكات مى‏پردازند (۴)

و كسانى كه پاكدامنند (۵)

و آنان كه امانتها و پيمان خود را رعايت مى‏كنند (۸)

و آنان كه بر نمازهايشان مواظبت مى‏نمايند (۹)

همانان كه بهشت را به ارث مى‏برند و در آنجا جاودان مى‏مانند (۱۱)

آیه 21 تا 43 سوره فرقان


و اين گونه براى هر پيامبرى دشمنى از گناهكاران قرار داديم و همين بس كه پروردگارت راهبر و ياور توست (۳۱)


و قوم نوح را آنگاه كه پيامبران [خدا] را تكذيب كردند غرقشان ساختيم و آنان را براى [همه] مردم عبرتى گردانيديم و براى ستمكاران عذابى پر درد آماده كرده‏ايم (۳۷)


و [نيز] عاديان و ثموديان و اصحاب رس و نسلهاى بسيارى ميان اين [جماعتها] را [هلاك كرديم] (۳۸)


آيا آن كس كه هواى [نفس] خود را معبود خويش گرفته است ديدى. آيا [مى‏ توانى] ضامن او باشى (۴۳)

و اگر خدا مردم را به [سزاى‌] آنچه انجام داده‌اند مؤاخذه مى‌كرد، هيچ جنبنده‌اى را بر پشت زمين باقى نمى‌گذاشت؛ ولى تا مدتى معين مهلتشان مى‌دهد، و چون اجلشان فرا رسد خدا به [كار] بندگانش بيناست.45 فاطر

و آنان را چه بيم دهى [و] چه بيم ندهى، به حالشان تفاوت نمى‌كند: نخواهند گرويد. 10 یس

بيم دادن تو، تنها كسى را [سودمند] است كه كتاب حق را پيروى كند و از [خداى‌] رحمان در نهان بترسد. [چنين كسى را] به آمرزش و پاداشى پر ارزش مژده ده.
11 یس

آرى! ماييم كه مردگان را زنده مى‌سازيم و آنچه را از پيش فرستاده‌اند، با آثار [و اعمال‌]شان درج مى‌كنيم، و هر چيزى را در كارنامه‌اى روشن برشمرده‌ايم.
12یس


آیه 56 تا 76 سوره نحل


و هر گاه يكى از آنان را به دختر مژده آورند چهر ه ‏اش سياه مى ‏گردد در حالى كه خشم [و اندوه] خود را فرو مى ‏خورد (۵۸)


وصف زشت براى كسانى است كه به آخرت ايمان ندارند و بهترين وصف از آن خداست و اوست ارجمند حكيم (۶۰)


و اگر خداوند مردم را به [سزاى] ستمشان مؤاخذه مى ‏كرد جنبنده ‏اى بر روى زمين باقى نمى ‏گذاشت ليكن [كيفر] آنان را تا وقتى معين بازپس مى ‏اندازد و

چون اجلشان فرا رسد ساعتى آن را پس و پيش نمى ‏توانند افكنند (۶۱)


و در دامها قطعا براى شما عبرتى است از آنچه در [لابلاى] شكم آنهاست از ميان سرگين و خون، شيرى ناب به شما مى ‏نوشانيم كه براى نوشندگان گواراست (۶۶)


و خدا براى شما از خودتان همسرانى قرار داد و از همسرانتان براى شما پسران و نوادگانى نهاد و از چيزهاى پاكيزه به شما روزى بخشيد آيا [باز هم] به باطل

ايمان مى ‏آورند و به نعمت خدا كفر مى ‏ورزند (۷۲)

آیه 46 تا 63 سوره عنکبوت


و شتاب زده از تو عذاب مى ‏خواهند و حال آنكه جهنم قطعا بر كافران احاطه دارد (۵۴)


آن روز كه عذاب از بالاى [سر] آنها و از زير پاهايشان آنها را فرو گيرد و [خدا] مى ‏فرمايد [نتيجه] آنچه را مى ‏كرديد بچشيد (۵۵)


اى بندگان من كه ايمان آورده ‏ايد زمين من فراخ است تنها مرا بپرستيد (۵۶)


خدا بر هر كس از بندگانش كه بخواهد روزى را گشاده مى ‏گرداند و [يا] بر او تنگ مى ‏سازد زيرا خدا به هر چيزى داناست (۶۲)


و اگر از آنان بپرسى چه كسى از آسمان آبى فرو فرستاده و زمين را پس از مرگش به وسيله آن زنده گردانيده است‏ حتما خواهند گفت الله بگو ستايش از آن

خداست با اين همه بيشترشان نمى ‏انديشند (۶۳)


آیه 31 تا 43 سوره احزاب


اى همسران پيامبر شما مانند هيچ يك از زنان [ديگر] نيستيد اگر سر پروا داريد پس به ناز سخن مگوييد تا آنكه در دلش بيمارى است طمع ورزد و گفتارى

شايسته گوييد (۳۲)


مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و خدا و فرستاد ه‏اش را فرمان بريد خدا فقط مى‏خواهد آلودگى را از شما

خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند (۳۳)


اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد خدا را ياد كنيد يادى بسيار (۴۱)

اوست كسى كه با فرشتگان خود بر شما درود مى ‏فرستد تا شما را از تاريكي ها به سوى روشنايى برآورد و به مؤمنان همواره مهربان است (۴۳)

464
:gol:
"بگو ای بندگان من که در جنایت به خویش از حد گذشتید، از رحمت خدا نومید مگردید، بی تردید خداوند همه گناهان را می آمرزد زیرا اوست آمرزنده مهربان"

صفحه 466.......آیه 68 تا 74 سوره زمر

و به هر كسى آنچه را انجام داده است ، به طور كامل داده شود و او به كارهايى كه انجام مى‏دهند ، داناتر است.
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
بخش پایانی _ دوره چهارم :

وَمِنْ آيَاتِهِ الْجَوَارِ‌ فِي الْبَحْرِ‌ كَالْأَعْلَامِ ﴿٣٢﴾ إِن يَشَأْ يُسْكِنِ الرِّ‌يحَ فَيَظْلَلْنَ رَ‌وَاكِدَ عَلَىٰ ظَهْرِ‌هِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ‌ شَكُورٍ‌ ﴿٣٣

و از نشانه‌هاى او سفينه‌هاى كوه‌آسا در درياست. (۳۲) اگر بخواهد باد را ساكن مى‌گرداند و [سفينه‌ها] بر پشت [آب‌] متوقف مى‌مانند. قطعاً در اين [امر] براى هر شكيباى شكرگزارى نشانه‌هاست. (۳۳) يا به [سزاى‌] آنچه [كشتى‌نشينان‌] مرتكب شده‌اند هلاكشان كند، و[لى‌] از بسيارى درمى‌گذرد. (۳۴)

صفحه 493 _ آیه 48 تا 60 سوره زخرف
صفحه 495 _ آیه 74 تا 89 سوره زخرف



به راستى ما حق را براى شما آورديم ، ولى بيشتر شما حق را خوش نداشتيد.

صفحه 514.......آیه 24 تا 28 سوره فتح

ایه 26 سوره فتح:
به یاد اور زمانی را که کا فران در دلهای خود خشم و تعصب جاهلیت نهادند پس خداوند اطمینان و ارامش دل را بر رسول خود و بر مومنین فرو فرستاد و کلمه تقوا را همراه انها نمود و انان سزاوار تر به ان و اهل ان بودند و خداوند همواره به همه چیز داناست.



صفحه 528 _آیه 45 تا 62 سوره نجم-آیه 1 تا 6 سوره قمر<سجده واجب>

.... اوست که قوم عاد را هلاک کرد .ونیز قوم ثمود را (پس احدی از انها) را باقی نگذاشت.و قوم نوح را قبل از انها هلاک کرد. ....پس در کدامین نعمتهای خدا تردید می ورزی؟ایات 50-55 سوره نجم

انسان را از گل خشكيده‌اى سفال مانند، آفريد.( 14 الرحمن)

و جن را از تشعشعى از آتش خلق كرد.
( 15 الرحمن)

پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد؟
( 16 الرحمن)

پس ضعف و سستی نورزید و (دشمن را) به آشتی دعوت نکنید. در حالی که شما برترید و خدا با شماست و هیچگاه اعمال شما را بی پاداش نمی گذارد. ( محمد آیه 36)


آيا به آبى كه مى‏نوشيد انديشيده‏ايد؟! (68)

آيا شما آن را از ابر نازل كرده‏ايد يا ما نازل مى‏كنيم؟! (69)

هرگاه بخواهيم، اين آب گوارا را تلخ و شور قرار مى‏دهيم; پس چرا شكر نمى‏كنيد؟! (70)

آيا درباره آتشى كه مى‏افروزيد فكر كرده‏ايد؟! (71)

آيا شما درخت آن را آفريده‏ايد يا ما آفريده‏ايم؟! (72)

ما آن را وسيله يادآورى (براى همگان)و وسيله زندگى براى مسافران قرار داده‏ايم! (73)

حال كه چنين است به نام پروردگار بزرگت تسبيح كن (و او را پاك و منزه بشمار)! (74)

سوگند به جايگاه ستارگان (و محل طلوع و غروب آنها)! (75)

و اين سوگندى است بسيار بزرگ، اگر بدانيد! (76)

چه زیباست!!

صفحه544.......آیه 12 تا 21 سوره مجادله
صفحه545.......آیه 22 سوره مجادله-آیه 1 تا 3 سوره حشر




گروهى را كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند ، نمى‏يابى كه با كسانى كه با خدا و پيامبرش دشمنى دارند ، دوستى برقرار كنند ، گرچه پدرانشان يا فرزاندانشان يا برادرانشان يا خويشانشان باشند . اينانند كه خدا ايمان را در دل‏هايشان پايدار كرده ، و به روحى از جانب خود نيرومندشان ساخته ، و آنان را به بهشت‏هايى كه از زير آن نهرها جارى است درمى‏آورد ، در آنجا جاودانه‏اند ، خدا از آنان خشنود است و آنان هم از خدا خشنودند. اينان حزب خدايند، آگاه باش كه يقيناً حزب خدا پيروزند.

صفحه 563 _ آیه 13 تا 26 سوره ملک
صفحه 564 _ آیه 27 تا 30 سوره ملک – آیه 1 تا 15 سوره قلم


بگو : اوست كه شما را آفريد و براى شما گوش و ديده و دل قرار داد ، ولى اندكى سپاس مى‏گزاريد.
از تكذيب‏كنندگان [قرآن و نبوّت] فرمان مبر .
و از هر سوگند خورده زبون و فرومايه فرمان مبر.

آیه2 سوره ملک : خدائیکه مرگ و زندگی را آفرید که شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر است و او مقتدر و آمرزنده است.

آیه 12
سوره ملک : همانا آنانکه از خدای خود در پنهان میترسند آنها را آمرزش وپاداش بزرگ (بهش ابدی)خواهد بود.


إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ‌ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَ‌بِّكَ وَانْحَرْ‌ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ‌ ﴿٣

سلام ممنون از دعوتتون
صفحه 583 __ آیه 31 تا 40 نبا- آیه 1 تا 15 سوره نازعات

به نام خداونده بخشنده مهربان
سوگند به فرشتگانی که جان کافران را به سختی بیرون میکشند،و به فرشتگانی که ارواح مومنان را به نرمی بیرون می اورند، و به فرشتگانی که ارواح بشر را به سرعت به سوی بهشت یا دوزخ برزخ، پس به فرشتگانی که در انجام فرمانهای خدا سبقت میجویند،پس به فرشتگانی که امور عالم را تدبیر میکنند،که همه شما برانگیخته خواهید شد
روزی که ان لرزاننده(نفحه صور اول) بشدت بلرزاند، و لرزاننده دیگر(نفحه صور دوم)در پی ان دراید، در ان روز دلهایی سخت مضطرب و بیمناکند.
سوره نازعات ایات 8-1

صفحه 601 __ سوره عصر- همزه – فیل


سوگند به عصر!

بى‏ترديد انسان در زيان‏كارى بزرگى است
مگر كسانى كه ،
ايمان آورده
و كارهاى شايسته انجام داده‏اند
و يكديگر را به حق توصيه نموده
و به شكيبايى سفارش كرده‏اند.

صفحه 597 __ سوره تین و علق <سجده واجب>

کاش این سجده پایان این جدایی و وصل تو باشه که جان به لب رسیده معشوقم...

آیه 28 تا 54 سوره یس


و زمين مرده برهانى است براى ايشان كه آن را زنده گردانيديم و دانه از آن برآورديم كه از آن مى ‏خورند (۳۳)

همه را نر و ماده گردانيده است (۳۶)


و چون به آنان گفته شود از آنچه خدا به شما روزى داده انفاق كنيد كسانى كه كافر شده ‏اند به آنان كه ايمان آورده ‏اند مى ‏گويند آيا كسى را

بخورانيم كه اگر خدا مى ‏خواست [خودش] وى را مى ‏خورانيد شما جز در گمراهى آشكارى [بيش] نيستيد (۴۷)


وعده ی عذاب روز قیامت:


و مى‏ گويند اگر راست مى‏ گوييد پس اين وعده [عذاب] كى خواهد بود (۴۸)


جز يك فرياد [مرگبار] را انتظار نخواهند كشيد كه هنگامى كه سرگرم جدالند غافلگيرشان كند (۴۹)


و در صور دميده خواهد شد پس بناگاه از گورهاى خود شتابان به سوى پروردگار خويش مى ‏آيند (۵۱)


مى ‏گويند اى واى بر ما چه كسى ما را از آرامگاهمان برانگيخت اين است همان وعده خداى رحمان و پيامبران راست مى ‏گفتند (۵۲)


امروز (روز قیامت) بر كسى هيچ ستم نمى ‏رود جز در برابر آنچه كرده ‏ايد پاداشى نخواهيد يافت (۵۴)

آیه 41 تا 49 سوره غافر



وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ ﴿۴۴﴾


و كارم را به خدا مى ‏سپارم خداست كه به [حال] بندگان [خود] بيناست (۴۴)



[اينك هر] صبح و شام بر آتش عرضه مى ‏شوند و روزى كه رستاخيز بر پا شود [فرياد مى‏ رسد كه] فرعونيان را در سخت ‏ترين [انواع] عذاب درآوريد (۴۶)



و كسانى كه در آتشند به نگهبانان جهنم مى‏ گويند پروردگارتان را بخوانيد تا يك روز از اين عذاب را به ما تخفيف دهد (۴۹)



مى‏ گويند مگر پيامبرانتان دلايل روشن به سوى شما نياوردند مى‏ گويند چرا مى‏ گويند پس بخوانيد و[لى] دعاى كافران جز در بيراهه نيست (۵۰)

آیه 59 تا 66 سوره غافر


در حقيقت رستاخيز قطعا آمدنى است در آن ترديدى نيست ولى بيشتر مردم ايمان نمى ‏آورند (۵۹)



وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ﴿۶۰﴾


و پروردگارتان فرمود مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم در حقيقت كسانى كه از پرستش من كبر مى‏ ورزند به زودى خوار در دوزخ درمى ‏آيند (۶۰)



خدا [همان] كسى است كه زمين را براى شما قرارگاه ساخت و آسمان را بنايى [گردانيد] و شما را صورتگرى كرد و صورتهاى شما را نيكو نمود و از چيزه اى

پاكيزه به شما روزى داد اين است‏ خدا پروردگار شما بلندمرتبه و بزرگ است‏ خدا پروردگار جهانيان (۶۴)

آیه 14 تا 32 سوره جاثیه


آيا كسانى كه مرتكب كارهاى بد شده ‏اند پنداشته ‏اند كه آنان را مانند كسانى قرار مى ‏دهيم كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده ‏اند [به طورى كه] زندگى

آنها و مرگشان يكسان باشد چه بد داورى مى‏ كنند (۲۱)


پس آيا ديدى كسى را كه هوس خويش را معبود خود قرار داده و خدا او را دانسته گمراه گردانيده و بر گوش او و دلش مهر زده و بر ديده ‏اش پرده نهاده است آيا

پس از خدا چه كسى او را هدايت‏ خواهد كرد آيا پند نمى ‏گيريد (۲۳)

و فرمانروايى آسمانها و زمين از آن خداست و روزى كه رستاخيز بر پا شود آن روز است كه باطل‏ انديشان زيان خواهند ديد (۲۷)

اين است كتاب ما كه عليه شما به حق سخن مى‏ گويد (در روز قیامت) ما از آنچه مى ‏كرديد نسخه بر مى ‏داشتيم (۲۹)


آیه 12 تا 29 سوره محمد



مثل بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده [چون باغى است كه] در آن نهرهايى است از آبى كه [رنگ و بو و طعمش] برنگشته و جويهايى از شيرى كه مزه

‏اش دگرگون نشود و رودهايى از باده ‏اى كه براى نوشندگان لذتى است و جويبارهايى از انگبين ناب و در آنجا از هر گونه ميوه براى آنان [فراهم] است و [از همه

بالاتر] آمرزش پروردگار آنهاست [آيا چنين كسى در چنين باغى دل‏ انگيز] مانند كسى است كه جاودانه در آتش است و آبى جوشان به خوردشان داده مى ‏شود

[تا] روده‏هايشان را از هم فرو پاشد (۱۵)



خدا بر دلهايشان (منظور دل های منافقان) مهر نهاده است و از هوسهاى خود پيروى كرده ‏اند (۱۶)


پس بدان كه هيچ معبودى جز خدا نيست و براى گناه خويش آمرزش جوى و براى مردان و زنان با ايمان [طلب مغفرت كن] و خداست كه فرجام [هر يك از] شما

را مى‏ داند (۱۹)


پس چگونه [تاب مى ‏آورند] وقتى كه فرشتگان [عذاب] جانشان را مى‏ ستانند و بر چهره و پشت آنان تازيانه مى ‏نوازند (۲۷)

آیه 17 تا 67 سوره الرحمن



رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ ﴿۱۷﴾

پروردگار دو خاور و پروردگار دو باختر (۱۷)




هر چه بر [زمين] است فانى ‏شونده است (۲۶)


و ذات باشكوه و ارجمند پروردگارت باقى خواهد ماند (۲۷)



جهنمیان:


بر سر شما شراره ‏هايى از [نوع] تفته آهن و مس فرو فرستاده خواهد شد و [از كسى] يارى نتوانيد طلبيد (۳۵)


پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۳۶)


مجرمان از چهره ‏هايشان شناخته مى ‏شوند; و آنگاه آنها را از موهاى پيش سر، و پاهايشان مى‏ گيرند (و به دوزخ مى ‏افكنند)! (41)


ميان [آتش] و ميان آب جوشان سرگردان باشند (۴۴)



بهشتیان:


و هر كس را كه از مقام پروردگارش بترسد دو باغ است (۴۶)


كه داراى شاخسارانند (۴۸)


در آن دو [باغ] دو چشمه روان است (۵۰)


در آن دو [باغ] از هر ميوه ‏اى دو گونه است (۵۲)


اين در حالى است كه آنها بر فرشهايى تكيه كرده ‏اند با آسترهائى از ديبا و ابريشم، و ميوه ‏هاى رسيده آن دو باغ بهشتى در دسترس است! (54)

در آن باغهاى بهشتى زنانى هستند كه جز به همسران خود عشق نمى‏ ورزند; و هيچ انس و جن پيش از اين ها با آنان تماس نگرفته است. (56)

آیه 1 تا 12 سوره تحریم


اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد خودتان و كسانتان را از آتشى كه سوخت آن مردم و سنگهاست‏ حفظ كنيد بر آن [آتش] فرشتگانى خشن [و] سخت گير [گمارده

شده] اند از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپيچى نمى‏ كنند و آنچه را كه مامورند انجام مى ‏دهند (۶)


اى كسانى كه كافر شده‏ ايد امروز عذر نياوريد در واقع به آنچه مى‏ كرديد كيفر مى ‏يابيد (۷)


اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد به درگاه خدا توبه ‏اى راستين كنيد اميد است كه پروردگارتان بديهايتان را از شما بزدايد و شما را به باغهايى كه از زير [درختان] آن

جويبارها روان است درآورد در آن روز خدا پيامبر [خود] و كسانى را كه با او ايمان آورده بودند خوار نمى‏ گرداند نورشان از پيشاپيش آنان و سمت راستشان روان

است مى‏ گويند پروردگارا نور ما را براى ما كامل گردان و بر ما ببخشاى كه تو بر هر چيز توانايى (۸)



خدا براى كسانى كه كفر ورزيده‏ اند همسر نوح و آن لوط را مثل آورده (10)


و براى كسانى كه ايمان آورده ‏اند خدا همسر فرعون (11) و مريم دخت عمران را همان كسى كه خود را پاكدامن نگاه داشت و در او از روح خود دميديم و

سخنان پروردگار خود و كتابهاى او را تصديق كرد و از فرمانبرداران بود (۱۲)

آیه 18 تا 56 سوره مدثر


[و] بر آن [دوزخ] نوزده [نگهبان] است (۳۰)



سوگند به ماه (۳۲)

و سوگند به شامگاه چون پشت كند (۳۳)

و سوگند به بامداد چون آشكار شود (۳۴)

كه آيات [قرآن] از پديده‏ هاى بزرگ است (۳۵)

بشر را هشداردهنده است (۳۶)



جهنمیان:


چه چيز شما را در آتش [سقر] درآورد (۴۲)

گويند از نمازگزاران نبوديم (۴۳)

و بينوايان را غذا نمى‏ داديم (۴۴)

با هرزه‏ درايان هرزه‏ درايى مى ‏كرديم (۴۵)

و روز جزا را دروغ مى‏شمرديم (۴۶)

آیه 16 تا 46 سوره نازعات



اما هر كه طغيان كرد (۳۷)

و زندگى پست دنيا را برگزيد (۳۸)

پس جايگاه او همان آتش است (۳۹)



و اما كسى كه از ايستادن در برابر پروردگارش هراسيد و نفس خود را از هوس باز داشت (۴۰)

پس جايگاه او همان بهشت است (۴۱
 

Similar threads

بالا