* آرشیــو شناسایی شیلات و آبزیــان *

وضعیت
موضوع بسته شده است.

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

درود :gol:


در این بخش هم آرشیو مطالبی که در تاپیک مسابقه *** تشخیصِ شیلات و آبزیـــان

گذاشته شده تا دوستان برای راحتی کار به این بخش مراجعه کنن

و آرشیو رو بخونن تا علاوه بر نگذاشتن سوال تکراری

با شیلات و آبزیان بیشتر آشنا بشن


سپاس از همکاری شما عزیزان
:gol:
 
آخرین ویرایش:

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 1 -ماهی غزل آلای رنگین کمان

تصویر 1 -ماهی غزل آلای رنگین کمان

نام علمي : Oncorhynchus mykiss

از خانواده Salmonids

نام عمومي : Rainbow Trout











قزل‌آلای رنگین‌کمان
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو:جانوران
شاخه:طنابداران
رده:پرتوبالگان
راسته:آزادماهی‌شکلان
تیره:آزادماهیان
سرده:قزل‌آلاها
گونه:O. mykiss
نام علمی
Oncorhynchus mykiss
توصیفگر: والباوم، ۱۷۹۲
زیرگونه‌ها
متن را ببینید.
زیستگاه بومی قزل‌آلای رنگین‌کمان

قزل‌آلای رنگین‌کمان نوعی ماهی از خانوادهٔ آزادماهیان (Salmonidae) است.
این ماهی از راستهٔ آزادماهی‌شکلان (Salmoniformes)، از جنس قزل‌آلاها (Oncorhynchus) است.
از لحاظ ظاهری دارای بدنی کشیده و باله‌های توسعه یافته‌است که تعداد آنها ۸ عدد می‌باشد و شامل دو باله سینه‌ای، دو باله شکمی، یک باله مخرجی و دو باله پشتی است. یکی از باله‌های پشتی بالای بدن و در وسط قرار دارد و دارای شعاع می‌باشد.باله پشتی دیگر کوچک و بدون شععاع و بر روی ساقه دمی قرار داشته که به نام بالچه چربی معروف است که مشخصه اصلی کلیه آزاد ماهیان می‌باشد. قزل آلای رنگین کمان دهان بزرگی دارد که هنگام صید طعمه به علت آزاد بودن استخوان فکی تا حد زیادی باز شده و طعمه‌های بزرگ را شکار می‌کند. رنگ اصلی سر و حاشیه بدن ماهی به رنگ زرد روشن است که در بالای خط جانبی لکه‌های تیره فراوانی دیده می‌شود.البته شایان ذکر است که رنگ بدن ان در رودخانه‌های مختلف تغییر می‌کند و در رودخانه‌هایی که در سایه واقع گردیده‌است بسیار تیره می‌گردد. طول این ماهی به ۴۰ سانتی متر و وزن ان به ۱٫۳ کیلو گرم می‌رسد. این ماهی دارای ۶۳-۶۱ مهره، ۱۹ خار آبششی، ۴۸ عدد زوائد باب المعده‌ای و همچنین دارای دندان وومر است.
زیستگاه

زیستگاه اصلی آن از رودخانه کاسکوکوئیم در آلاسکا شروع شده و به سمت جنوب ادامه یافته و به منطقه باجا در کالیفرنیا می‌رسد. پراکنش این ماهی در ایران در حوزه دریای خزر، رودخانه‌های دجله، کارون، تجن و دریاچه نمک می‌باشد.بطور کلی قزل آلای رنگین کمان متعلق به آبهای سرد و شفاف، بستر سنگی، سنگلاخی و شنی است. این ماهی در شرایط طبیعی در رودخانه‌ها و دریاچه‌های سرد و خنک زیست می‌کند.
واریته‌ها:

دو واریته اصلی از آن وجود دارد. یکی از این واریته‌ها که مهاجر دریا می‌باشد قزل آلای پولاد سر نامیده می‌شود.این ماهی در اغلب رود خانه‌هایی که به *اقیانوس آرام می‌ریزند وجود دارد. واریته دیگر ساکن آب شیرین است که البته این نوع واریته به چندین نژاد تقسیم می‌شود.
درجه حرارت:

درجه حرارت مناسب برای رشد اپتیمم ماهی قزل آلای رنگین کمان بین ۱۷-۱۵ درجه سانتی گراد است. در این دما حداکثر توانایی در هضم و جذب غذا و بالاترین میزان فعالیت آنزیمی را داراست و درجه حرارت‌های پایین تر مقداری از فعالیت‌های آنزیمی را کاهش داده و رشد ماهی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
اکسیژن:

غلظت *اکسیژن مناسب برای ماهیان سردابی در شرایط طبیعی ۷ میلی گرم در لیتر بوده و حداقل اکسیژنی که ماهی می‌تواند تحمل کند بستگی به مدت زمان کمبود اکسیژن دارد.

ph:

یکی دیگر از مهمترین فاکتورهای شیمیایی تعیین کننده رشد و تولید مثل ماهی پ-هاش می‌باشد. دامنه ۵/۸ -۵/۶ بهترین بازه می‌باشد.
co۲:

تمام آبهای طبیعی دارای مقداری گاز کربنیک هستند که در حالت تعادل میزان ۲ میلی گرم در لیتر می‌باشد. برای قزل آلای رنگین کمان همین میزان ۲ میلی گرم در لیتر مناسب می‌باشد.


ماهیان سردابی به دلیل دارا بودن روده کوتاه رژیم غذایی گوشتخواری دارند. تغذیه قزل آلا به طور طبیعی از لارو حشرات آبزی، سخت پوستان، نرمتنان، ماهیان ریز و سایر موجودات مستقر در رودخانه می‌باشد. زمان تخم ریزی آن فصل بهار می‌باشد. البته قابل ذکر است که فصل تخم ریزی به تناسب محل و درجه حرارت متفاوت می‌باشد. هنگام بلوغ تغییراتی در ظاهر ماهی‌ها مشاهده می‌شود. در جنس نر، رنگ بدن تیره شده و فم کاهی انحنا پیدا می‌کند.
تولید مثل [ویرایش]

زمان تخم ریزی آن فصل بهار می‌باشد. البته قابل ذکر است که فصل تخم ریزی به تناسب محل و درجه حرارت متفاوت می‌باشد. هنگام بلوغ تغییراتی در ظاهر ماهی‌ها مشاهده می‌شود. در جنس نر، رنگ بدن تیره شده و فم کاهی انحنا پیدا می‌کند.
نگارخانه [ویرایش]


منابع [ویرایش]


- رینز، ارل. ترجمه:عمادی، حسین. ۱۳۷۴. راهنمای تکثیر و پرورش قزل آلا و ماهی آزاد.موسسه فنی پرورش ماهی. - صادقی، ناصر. ۱۳۸۰. پرورش قزل آلای رنگین کمان. نقش مهر. - ستاری، مسعود. شاهسونی، داور. شفیعی، شهنام. ۱۳۸۲. ماهی‌شناسی (۲). حق شناس. - Kath ellen, F.ladewig and michelle morat.1995.rainbow.trout - Gall. G.A.E. and P.A. Crandell. 1992. The rainbow trout. Aquaculture 100:1-10. - www.fishbase.com


  • برابرهای علمی بر پایهٔ: عطری، مرتضی، واژه‌نامه علوم زیستی، دوجلدی، همدان: اداره انتشارات دانشگاه بوعلی‌سینا، ۱۳۸۴.
 
آخرین ویرایش:

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 2- دلقک ماهی

تصویر 2- دلقک ماهی











اسم علمی اشAmphiprion ocellaris میباشد .

نام عمومی این ماهی دلقک ماهی یا clown fish یا شقایق ماهی است علت نام گذاری این ماهی به دلیل رنگ آمیزی بدنش و علت نام گذاری شقایق ماهی به خاطر همزیستی این ماهی با شقایق دریایی است.
جالب است که این ماهی نسبت به تنتاکولهای سمی شقایق دریایی مقاوم است برخی از دانشمندان اعتقاد دارند که موکوس ویژه ای که روی بدن این ماهی است موجب مقاوم شدن اوشده.



شناسایی نر و ماده ی دلقک ماهی
دلقک ماهی یکی از ساده ترین ماهی های آب شور از نقطه نظر تکثیر است, بار ها دیده شده که دلقک ماهان در آکواریوم ها تخم ریزی کرده اند, تخم این ماهی نسبتا" بزرگ است و نوزادان درشتی نیز از آن خارج میشود همین امر باعث میشود که بتوان لارو ها را به آسانی با غذا های زنده ی معمول تغذیه کرد.

برای تغذیه ی این ماهی ها- و البته هر ماهی دیگری - نیاز به یک جفت یا یک ماهی نر و یک ماهی ماده داریم اما داستان به این سادگی ها هم نیست نه این که فکر کنید مثل بسیاری از ماهیان تشخیص نر و ماده در این ماهی دشوار است! نه! ابدا" این طور نیست دلقک ماهیان

از لحاظ تولید مثلی جز ماهیان Protandrous hermaphrodites می باشد به بیان ساده تر همه ی دلقک ماهیان نر به دنیا می ایند و سپس ماده می شوند! یعنی وقتی بالغ شدند بزرگ ترین و غالب ترین ماهی گروه از نر به ماده تغییر جنسیت میدهد.از طرف دیگردومین ماهی بزرگ گروه( یعنی ماهی که از نظر بزرگی در جایگاه دوم قرار دارد) نر مناسب برای جفت گیری با ماده ی مورد نظر می باشد. برای انتخواب جفت یکی از بهترین راه ها این است که چند ماهی جوان را خریداری کنید و آنها را با هم نگهداری و بزرگ کنید و تفاوت اندازه ی آنها را به مرور مورد بررسی قرار دهید البته این روش چندان مورد پسند نیست زیرا قیمت این ماهیان هنوز گران است و خرید مثلا" 5 عدد دلقک ماهی از نظر اقتصادی توجیه پذیر نیست . راه دوم این است که از همان ابتدا یک جفت از آنها را خریداری کنید( یعنی یک نر و یک ماده) برای این کار باید مخزن حاوی این ماهیان را مد نظر قرار داد و با توجه به همان اختلاف اندازه ای که گفتم یک جفت را برگزید بهترین جفت ان دو ماهی هستند که از سایرین جدا شده اند و اگر خوش شانس باشید ممکن است کمی بعد از جابه جایی آنها به آبزی دان شخصی خود تخم ریزی نمایند اگر جفتی را انتخواب کرده اید که قبلا" خودشان همدیگر را انتخواب نکرده اند به بیان دیگر شما آنها را نامزد کرده اید باید مواظب باشید زیرا اگر ماهی ماده ( ماهی بزرگتر) از ماهی نر خوشش نیاید با حمله و زخمی کردن وی او را خواهد کشت!
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 3- سفره مای دم شلاقی

تصویر 3- سفره مای دم شلاقی







Trygon sephen - سفره ماهی دم شلاقی

1- اين ماهی را اغلب با نام سفره ماهی دم شلاقی يا Trygon می شناسند.

2- دارای بدنی پهن و ديسک شکل است .
3- باله سينه ای امتداد يافته و از اطراف بدن تا باله لگنی کشيده شده است.
4- دهان شکمی فاقد اندام توليد کننده الکتريسيته
5- دارای يک پوزه چند وجهی در قسمت جلو دهان
6- اسپيراکل در پشت ( Dorsal ) و در زير چشم واقع شده است.
7- دارای 5 ذوج شکاف آبششی در ناحيه شکمی ( Ventral )
8- دم بلند ، استوانه ای و شلاق مانند ، يک باله دمی در انتهای قدامی به طرف Ventral و يک تيغه نازک سوزن مانند و سمی در طرف Dorsal . دم دارای چين های پوستی
9- در جنس نر ، کلاسپر را می توان در مجاور باله لگنی مشاهده کرد.
10- صفحه دندانی پائينی نوک تيز و صفحه فوقانی به طور زاويه دار به سمت محل تلاقی و برخورد با صفحه پائينی خم شده است .
11- زنده زا هستند.
12- گوشت خوار ، معمولاً از دو کفه ای ها ، سخت پوستان و يا ماهيان کوچک تغذيه می کند.
13- اين ماهی ارزش غذائی داشته ( خوراکی ) و از کبد اين ماهی روغن گرفته می شود.
14- در بسياری از نقاط دنيا خصوصاً در خليج فارس زندگی می کند.

 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 4 - گربه ماهی مرمری باله بادبانی

تصویر 4 - گربه ماهی مرمری باله بادبانی








گربه ماهی مرمری باله بادبانی / Sailfin Marbled Catfish / Leiarius pictus

نام این ماهی در ایران به ردتیل یا دراگون پلنگی و چیز های شبیه این معروف تر است.خلق و خوی این ماهی نیز شبیه ردتیل است از نظر قیمت گرانتر از ردتیل و کمیاب است.نام علمی: Leiarius pictusاسامی عمومی: Sailfin Marbled Catfish ( گربه ماهی مرمری باله بادبانی )

خانواده: Pimelodidae
Painted Catfish - Saddle Catfish - Sailfin Pim

زیستگاه اصلی: آمریکای جنوبی / حوزه رودخانه های آمازون و ارینوکو

حداکثر اندازه: 24 اینچ / 60 سانتیمتر

تشخیص جنسیت: نرها لاغر تر و ظریف تر از ماده ها هستند.

رژیم غذایی: گوشتخوار است و تنوع زیادی در رژیم غذایی اش دیده می شود. کرم های خاکی ، میگو های درسته ، صدف های دو کفه ای و قرص های غذایی گربه ماهی ها از غذاهای مورد علاقه اش هستند. در محیط طبیعی اش، عمده تغذیه اش از ماهیان دیگر است.

رفتار: مهاجم است و ممکن است به هنگام گرسنگی به ماهیان کوچکتر از خود حمله کند پس بهتر است این گربه ماهی را با ماهی های بزرگ دیگر نگهداری کنید.

شرایط تانک: به تانکی بزرگ با فضایی باز و جادار برای گشت های شبانه اش نیاز دارد. فضایی مسقف به شکل یک پناهگاه هم برای اینکه بتواند در طول روز در آن پناه بگیرد، در اختیارش قرار دهید.

سازگاری: می توانید این ماهی را با گربه ماهی های بزرگ دیگر، اسکار ها و یا اعضای بزرگ خانواده کاراسین ها نگهداری کنید.

حداقل حجم تانک: 135 گالن / 511 لیتر

درجه حرارت: 71 تا 79 درجه فارنهایت / 22 تا 26 درجه سانتیگراد

اسیدیته آب : 6 تا 7.5 PH

سختی آب: بالای 18 dh

 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 5- مارماهي آتشي

تصویر 5- مارماهي آتشي



نام: مارماهي آتشي / Fire Eel
نام علمي: Mastacembelus erthrotaenia
حداقل اندازه تانك: 200 ليتر
سختي نگهداري: متوسط
خلق و خو: نيمه مهاجم
دما: 24 تا 28 درجه سانتي گراد
اسيديته آب: 6.8 تا 7.2
سختي آب: 10 تا 15
حداكثر اندازه: 60 سانتي متر
رنگ: برنزه
رژيم غذايي: گوشتخوار
خانواده: Mastacembelidae
زادگاه اصلي: جنوب شرقي آسيا

توضيحات تكميلي:

مارماهي آتشي از دسته شكارچيان شب گرد است.براي نگهداري اين موجود آكواريوم هاي بزرگ الزاميست.بستر آكواريومي كه اين موجود در آن است بايد بستري نرم داشته باشد.اين مارماهي با گياهان سازگار نيست و آنها را از ريشه خواهد كند.هيچ اطلاعات مكتوبي از نحوه جفت گيري و تخمريزي اين موجود ثبت نشده است.غذاهاي زنده ايي همچون كرم خاكي و كرم مشكي بايد در جيره غذايي اين جانور آبزي قرار بگيرد.شاي با تلاش بتوانيد اين مارماهي را متقاعد به خوردن پلانكتونهاي دريايي و يا ميگو بكنيد.مارماهي آتشي را بايد با ماهي هاي همسايز يا بزرگتر نگهداري كنيد .اين مارماهي مارماهي هاي ديگر را نمي تواند تحمل كند،پس آن را به تنهايي و يا با ماهي هاي بزرگتر از خود و به غير از نژاد مارسانان نگهداري نماييد.


تولید مثل در مارماهی آتشین / fire eel / Mastacembelus erythrotaenia


مارماهی آتشین / fire eel / Mastacembelus erythrotaenia

تشخیص جنسیت این مارماهی ها کار سختی است. در کل ماده ها چاق تر و فربه تر از نرهای هم سنشان هستند.


آنها زمانی در اسارت، اقدام به تخم گذاری خواهند کرد که طول بدنشان به بالغ بر 50 سانتیمتر رسیده باشد. در این زمان، دقت کنید که PH و dh آب در حد مطلوبی باشد. اسیدیته آب حدود 7 و سختی آب بین 10 تا 15 . اجازه دهید که دمای تانک از حد طبیعی اش بالاتر برود و به حدود 27 تا 29 درجه سانتیگراد برسد.


این ماهی ها روی گیاهان تخم گذاری می کنند به این معنی که باید در یک آکواریوم بزرگ که به خوبی گیاهکاری شده باشد، نگهداری شوند. ریشه های برخی گیاهان شناور، جایگاه مناسبی برای تخم گذاری این ماهیان هستند.


تخم های این ماهی ها حالتی نیمه شفاف دارند. تعداد تخم های جنس ماده بسته به سن، جثه و اینکه چندمین تخم گذاری اش باشد، بین 800 تا 1200 تخم در نوسان است. این تخم ها در میان انبوه گیاهان شناور تانک گذاشته می شوند. حدود 72 ساعت بعد از تخم گذاری، نوزادان متولد می شوند و سه روز بعد از تولد، شنای آزادشان را آغاز می کنند.


لاروهای تازه متولد شده، باید با غذای زنده بسیار ریز تغذیه شوند. بیشتر از هر چیز، زیاده روی در امر غذا دهی به لارو هاست که باعث مرگشان می شود. چنانچه رژیم غذایی درستی برایشان در نظر گرفته بشود، به سرعت رشد می کنند و بزرگ می شوند.





توضيحات تكميلي:

مارماهي آتشي از دسته شكارچيان شب گرد است.براي نگهداري اين موجود آكواريوم هاي بزرگ الزاميست.بستر آكواريومي كه اين موجود در آن است بايد بستري نرم داشته باشد.اين مارماهي با گياهان سازگار نيست و آنها را از ريشه خواهد كند.هيچ اطلاعات مكتوبي از نحوه جفت گيري و تخمريزي اين موجود ثبت نشده است.غذاهاي زنده ايي همچون كرم خاكي و كرم مشكي بايد در جيره غذايي اين جانور آبزي قرار بگيرد.شاي با تلاش بتوانيد اين مارماهي را متقاعد به خوردن پلانكتونهاي دريايي و يا ميگو بكنيد.مارماهي آتشي را بايد با ماهي هاي همسايز يا بزرگتر نگهداري كنيد .اين مارماهي مارماهي هاي ديگر را نمي تواند تحمل كند،پس آن را به تنهايي و يا با ماهي هاي بزرگتر از خود و به غير از نژاد مارسانان نگهداري نماييد.
تشخیص جنسیت این مارماهی ها کار سختی است. در کل ماده ها چاق تر و فربه تر از نرهای هم سنشان هستند.
آنها زمانی در اسارت، اقدام به تخم گذاری خواهند کرد که طول بدنشان به بالغ بر 50 سانتیمتر رسیده باشد. در این زمان، دقت کنید که PH و dh آب در حد مطلوبی باشد. اسیدیته آب حدود 7 و سختی آب بین 10 تا 15 . اجازه دهید که دمای تانک از حد طبیعی اش بالاتر برود و به حدود 27 تا 29 درجه سانتیگراد برسد.
این ماهی ها روی گیاهان تخم گذاری می کنند به این معنی که باید در یک آکواریوم بزرگ که به خوبی گیاهکاری شده باشد، نگهداری شوند. ریشه های برخی گیاهان شناور، جایگاه مناسبی برای تخم گذاری این ماهیان هستند.
تخم های این ماهی ها حالتی نیمه شفاف دارند. تعداد تخم های جنس ماده بسته به سن، جثه و اینکه چندمین تخم گذاری اش باشد، بین 800 تا 1200 تخم در نوسان است. این تخم ها در میان انبوه گیاهان شناور تانک گذاشته می شوند. حدود 72 ساعت بعد از تخم گذاری، نوزادان متولد می شوند و سه روز بعد از تولد، شنای آزادشان را آغاز می کنند.
لاروهای تازه متولد شده، باید با غذای زنده بسیار ریز تغذیه شوند. بیشتر از هر چیز، زیاده روی در امر غذا دهی به لارو هاست که باعث مرگشان می شود. چنانچه رژیم غذایی درستی برایشان در نظر گرفته بشود، به سرعت رشد می کنند و بزرگ می شوند.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 6 - گربه ماهی یا سگ ماهی

تصویر 6 - گربه ماهی یا سگ ماهی

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=100838&d=1338910556&thumb=1





این تصویر متعلق به نوعی گربه ماهی ( یا سگ ماهی یه ماهی سبیلو ) می باشد

گربه‌ماهی یا سگ‌ماهی یا ماهی سبیلو راسته‌ای از ماهی‌های بدون پولک را در بر می‌گیرد که با سبیل‌های بلند خود از دیگر ماهیان متمایز می‌شوند.

این ماهی از گونه ماهیان سمی می باشد که محل اصلی زندگی این ماهی در اقیانوس هند، مجمع الجزایر مالاریاوپراکنش آن درسراسر سواحل شمالی دریای عمان وبخش شرقی خلیج فارس تا بوشهر می باشد. این ماهی اندازه متوسط داشته ودر آبهای نزدیک بستر سطح دریادارند، در دریاهای گرمسیر ونیمه گرمسیر تقریبا در تمام دنیا پراکنده می‌باشند. گربه‌ماهیان از گونه‌های مهم جانوری در دنیا محسوب می‌شوند و بدلیل حضور در نقاط مختلف جهان تنوع قابل ملاحضه‌ای پیدا کرده‌اند. حضور این گروه از ماهیان در نقاط مختلف جهان در دماهاوارتفاعات مختلف تنوع قابل ملاحظه‌ای به آنها داده است. این ماهیان دارای کاربردهای بسیار متنوعی هستند، برخی مانندگربه ماهی کانالی در تکثیر و پرورش اهمیت دارند. این ماهی مهمترین ماهی پرورشی کشور ایالات متحده است. تعداد زیادی ازآنها مانند کوریدوراس برای نگهداری زینتی مناسبند. صید بعضی از آنها مانند pla buk در جنوب شرق آسیا اهمیت فوق العاده ای دارد، و بسیاری از کاربردهای گوناگون پزشکی، توریستی، ورزشی و تجاری هر کدام از گونه ها دارند. در این میان ماهی اسبله جزو معدود ماهیانی است که تمامی خصوصیات فوق الذکر را به تنهایی دارا می باشد. بدلیل همین خصوصیات در سراسر جهان اهمیت زیادی به این ماهی داده می‌شود، که در هر کشور این اهمیت به علت یکی از زمینه های فوق است. در کشور ایران این ماهی به علت حرام گوشت بودن چندان مورد توجه نیست.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 7 -ماهی قزل آلای خال قرمزه

تصویر 7 -ماهی قزل آلای خال قرمزه





ماهی قزل آلای خال قرمزه

نام علمی: Salmonidae

نام انگلیسی: Salmo Trutta fario




خصوصیات:
دارای پیش فکیهای کوچک . فکیهای بزرگ.
دارای کیسه شنای یک قسمتی
دارای یک زائده در کنارباله شکمی.
دارای فلسهای زیری

مشخصات:
رنگ بدن این ماهی در پشت زیتونی تا سیاه متمایل به قهوه ای پهلوهای نقره ای یا زرد و نارنجی رنگ و شکم سفید تا متمایل به زرد می باشند.
باله چربی به رنگ روشن می باشد و در اطراف خط جانبی خالهای سیاه و قرمز رنگ مشاهده می شوند.
حداکثر طول این ماهی ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر است.

زیست شناسی:
قزل آلای خال قرمز مهاجر بوده و در عمق دریاچه ها زندگی می کند و برای تخمریزی در فصل پاییز وارد دهانه رودخانه ها شده و تخمریزی می کند و در همین منطقه بچه ماهیان رشد می کنند.
ماهیان مسن تر در عمق آب و ماهیان جوانتر در سطح آب یافت می شوند.
این ماهی در مناطقی از رودخانه که دارای مواد غذایی کم است حداکثر بطول ۱۵-۲۰ سانتی متر می رسد و به همین دلیل قزل آلای این قسمت را قزل آلای سنگی می گویند.
این ماهی در رودخانه هایی که دارای آب زلال و سرد و سرشار از اکسیژن است زندگی می کند و به شدت به محل زندگی خود علاقه مند بوده و بشدت از آن محل دفاع می کند.
از نظر اقتصادی دارای ارزش اقتصادی خوبی است و از ماهیان مورد علاقه ورزش دوستان برای صید ورزشی می باشد.

ماهی قزلآلای خال قرمز :
این ماهی وابسته به آبهای کوهستانی می باشد و از لحاظ شکل و رنگ بسیار متنوع است و وجه تمایز آن با نوع رنگین کمان خالهای قرمز نارنجی می باشد . اندازه ماهی وابستگی به محیط و میزان غذای طبیعی دارد و به ندرت از ۴۵ سانتی متر تجاوز می کند . تخم ریزی در پاییز و اول زمستان روی بستر شنی با جریان کند آب انجام می گیرد . این ماهی گوشتخوار است و غذای اصلی آن انواع سخت پوستان ـ لارو حشرات و ماهیان ریز می باشد ، و در نزدیکی بستر رودخانه زندگی می کند و در مقایسه با نوع رنگین کمان که وابستگی بیشتر به سطح آب دارد متمایز است.

[h=3]ماهی شناسی قزل آلای خال قرمز[/h]این ماهی محبوبترین ماهی قابل صید در بین ورزشکاران است و تیره ای از آن بومی ایران است و بقیه از دانمارک و کانادا وارد ایران شده است.
رنگ این ماهی در کل زرد متمایل به طلایی است و رنگ آن در پشت زیتونی روشن مایل به قهوه ای و پهلوها زرد متمایل به طلایی است و به سمت شکم متمایل به سفید تا سفید میشود. برروی بدن این ماهی خصوصا در نیمه بالایی آن خالهای بسیار خوشرنگ قرمزی وجود دارد که از سر تا دم این ماهی پراکنده شده و میان آنها خالهای ریزتری به رنگ سیاه موجود است.
حداکثر طول بدن این ماهیها هشتاد سانت ولی به طور معمول بین پنجاه تا شصت سانت است .این نژاد از قزل آلاها در نوع نر آن بلوغ در دوسالگی و در نوع ماده آن بلوغ در سه سالگی انجام میگیرد، محل زندگی این ماهی اصولا در رودخانه هایی با آب سرد و تمیز و پر اکسیژن و با ph خنثی است و تغذیه آن بیشتر از حشرات و آبزیها و پستانداران و خزندگان کوچک ، و زمان تخمریزی این ماهی پاییز است.
این قزل آلا در ایران به چهار نوع تقسیم می گردد:
۱-قزل آلای خال قرمز رود خانه کرج و چالوس و دامنه کوهستانهای شمالی و غربی : که شکلی و ظاهری آن پر رنگتر و زیبا تر نسبت به دیگر همنوعان خود است.
۲-قزل آلای خال قرمز کوهستانی البرزی : از نظر اندازه بسیار کوچک و تقریبا بیش از بیست سانت بزرگتر نمی گردد و نوارهای تیره رنگ ببری شکل و رنگ صورتی پوزه و باله بزرگ مشخصه بارز این ماهی است.

۳-قزل آلای خال قرمز لار: این ماهی که ترکیب نژادی بین قزل آلای سرخپوستی یا شینوک با قزل آلای خال قرمز است از بدنی بزرگ و گوشتی نارنجی رنگ برخوردار بوده و رنگ آن نسبت به دیگر همنوعان خود بسیار کمرنگ تر است و البته طول بدن این نوع به بیش از هفتاد سانت نیز میرسد
۴-قزل آلای خال قرمز دامنه البرزی و شمالی : این نوع از قزل آلای خال قرمز به همنوع رودخانه کرج خود بسیار شبیه است ولی از نظر رنگ کمی کمرنگتر است و رنگ پشت آن بیشتر به صورتی متمایل است که به گفته برخی از محققان این نوع از قزل آلا در دریا ساکن بوده و پس از تغییر نمودن سختی آب در دریا به رودخانه ها مهاجرت نموده اند




 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 8- ماهی بیاح

تصویر 8- ماهی بیاح









نام خانواده:کفال ماهیان(Mugilidae)

نام علمی: (Liza abu (Heckel, 1843

نام انگلیسی: Abu mullet

نام فارسی: بیاح biah

نام محلی: دوکُکِی do'kelki

پراکنش: گونه بومی رودخانه دز

زیستگاه: در قسمتهای آرام رودخانه در نزدیکی سطح آب به سر می برد.
تغذیه: رژیم غذای دیتریت خواری دارد از موجودات ریزداخل گل و لای تغذیه می کند.
فصل تخمریزی: از اسفند تا اواخر اردیبهشت ماه تخمریزی می کند.
اهمیت اقتصادی:جنبه صید ورزشی دارد.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 9 - شانک زرد باله

تصویر 9 - شانک زرد باله

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=117264&d=1349987856&thumb=1 http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=117263&d=1349987851&thumb=1






شانک زرد باله! Acanthopagrus latus!

دریازی هستند و به ندرت در آب های شیرین و لب شور دیده میشن.

خانواده شون 33 جنس و 115 گونه داره!
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 10 - فرشته ماهی فرانسوی

تصویر 10 - فرشته ماهی فرانسوی

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=117728&d=1350199374&thumb=1 http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=117884&stc=1&thumb=1&d=1350291171 http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=117885&stc=1&thumb=1&d=1350291230







نام علمی : Pomacanthus paru


نام معمولی : فرشته ماهی سیاه یا فرشته ماهی فرانسوی Black Angelfish , French Angelfish


خانواده : Pomacanthidae


سختی نگهداری : متوسط


حداکثر اندازه بالغین : به 38 سانتیمتر میرسد.


طول عمر : 15 سال یا بیشتر


پی اچ مناسب یا اسیدیته مطلوب : 8.1 تا 8.4


درجه حرارت مطلوب : 22 تا 27 درجه سانتیگراد


سنگینی اختصاصی : 1.020 - 1.025


سختی کربناته d k h : 8 تا 12


منشا : کارائیب


خلق و خو و رفتار : ماهی فرشته سیاه نسبت به ماهی های دیگر میتواند مهاجم شود و خیلی زود به ماهی مقتدر آکواریوم تبدیل میشود .


تولید مثل و تکثیر :تکثیر فرشته ماهی فرانسوی در اسارت بسیار مشکل است.


حداقل اندازه تانک نگهداری : 570 لیتر


ماهی های مناسب برای هم تانکی : در انتخاب ماهی های هم تانکی باید دقت به خرج داد ماهی های آکواریوم نباید در حدی باشند که توسط فرشته ماهی سیاه قابل خوردن باشند چه ماهی یا سخت پوست در اکواریوم .


تغذیه و خوراک :فرشته ماهی فرانسوی همه چیزخوار است .


منطقه زندگی در اکواریوم : معمولا در منطقه میانی تا تحتانی آکواریوم زندگی میکند.


تشخیص جنسیت ماهی : روش مطمئن برای تشخیص ماهی فرشته سیاه نر از ماده وجود ندارد.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 11 - ماهی تیلاپیا

تصویر 11 - ماهی تیلاپیا

[h=1]ماهی تیلاپیا[/h]





تیلاپیا (به انگلیسی: Tilapia)‏ نوعی ماهی است.
جنس تیلاپیا از اعضای خانواده سیچلیدها و از راسته سوف ماهیان می‌باشد که داری بدنی مستطیلی شکل با فلس‌های ریز هستند.باله پشتی طویلی با ۲۳ تا ۳۱ خار و شعاع دارند. بینی آنها دارای یک سوراخ در هر دو طرف است.
جنس تیلاپیا دارای دو زیر جنس است که تفاوت اساسی آنهادر روش تولید مثلی می‌باشد.
[h=2]زیستگاه [ویرایش][/h]زیستگاه اصلی این ماهی شرق آفریقا به ویژه کنیا می‌باشد.ژاپنی‌ها به دلیل کمبود غذا تیلاپیا را از مالزی به کشور خود بردند و به عنوان گونه پرورشی معرفی کردند. امروزه تیلاپیا در ژاپن، روسیه، هند و بخش‌هایی از آمریکا و اروپا پرورش داده می‌شود . جدیدا این ماهی با وجود مخالفت محیط زیست وارد ایران شده و توسط شیلات توسعه یافته است. هنوز تحقیقات مشخصی درمورد عوارض استفاده از این ماهی در ایران صورت نگرفته است
[h=2]تغذیه [ویرایش][/h]اکثر تیلاپیاها میکروفیت خوار هستند اما تعدادی از انها گیاهان عالی تر راترجیح می‌دهند و در محل‌هایی که دیگر گونه‌های پرورشی روی پلانکتون‌ها تغذیه می‌کنند از گیاهان عالی استفاده می‌کنند. گونه‌هایی که خارهای آبششی کوتاه تر و ضمخت تری دارند ذرات غذایی بزرگتر را تغذیه می‌کنند.
[h=2]شرایط فیزکو شیمیایی [ویرایش][/h]ماهی تیلاپیا یوری هالین است و می‌تواند در آب دریا نیز زندگی کند . اکثر گونه‌های آن در آّبهای لب شور یافت می‌شوند اما برخی از گونه‌ها در آب دریا هم تخم ریزی می‌کنند. آنها کمتر حالت تهاجمی دارند و اگر گاه گداری از انها این رفتار دیده شود بدلیل عوامل جنسی، دما و تراکم جمعیت می‌باشد . محدوده دمای بهینه رشد انها ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است و در این دماها تخم ریزی می‌کنند . حد کشنده دمایی انها ۹ تا ۱۳ درجه سانتی گراد است.
[h=2]تولید مثل [ویرایش][/h]برای انجام تخمریزی نیاز به ۲۵ تا ۳۰ عدد ماهی ماده و حدود ۱۲ تا ۱۵ نر در هر ۱۰۰۰ متر مربع می‌باشد.لاروها در سن ۲ تا ۳ ماهگی با طولی معادل ۶ تا ۱۰ سانتی متر بالغ می‌شوند.در آب و هوای معتدله تولید مثل در حدود ۲ ماه متوقف می‌شود . مولدین تیلاپیا جمعیت خود را تا حد اشباع استخر افزایش می‌دهند.برای جلوگیری از این عمل روش‌های زیر پیشنهاد می‌گردد: - کاهش مدت زمان رشد ماهی - استفاده از ماهیان شکارچی - تفکیک مولدین و لاروها.
[h=2]منابع [ویرایش][/h]

  • هفر، بالفور. پروکینین، یوئل. مترجم؛ وثوقی، غلامحسین. و همکاران. ۱۳۸۱. پرورش تجاری ماهی. مرگز نشر دانشگاهی.
  • وثوقی، غلامحسین. ۱۳۷۳. ماهیان آب شیرین. نشر دانشگاه تهران.
  • John E.Bardach,John H.Ryther,Wiliam O.Mclarney,1972, Aquaculture, United States of America
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 12 - ماهی شهری

تصویر 12 - ماهی شهری

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=121964&d=1352368588&thumb=1 http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=121963&d=1352368587&thumb=1






ماهی شهری !

اسم عربیش هم شعری هست

Lethrinus nebulosus

Spangled emperor






جنس Lethrinus

Inhabit coral reefs, coralline lagoons, seagrass beds, mangrove swamps and coastal sand and rock areas. Adults solitary or in small schools; juveniles form large schools in shallow, sheltered sandy areas, also harbors where in seagrasses, algae or sponge habitats at various depths. Feed on echinoderms, mollusks and crustaceans, and to some extent on polychaetes and fish. A protogynous hermaphrodite (Ref. 55367). May have a coppery or iodine taste or smell in the Indian Ocean (Ref. 2295, 11888). It has been shown that this species can survive for long periods in salinities as low as 10 parts per thousand and therefore it is a potential estuarine aquaculture species (Ref. 2295). Utilized as a food fish.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 13 - ماهی سوارتر ( دم شمشیری )

تصویر 13 - ماهی سوارتر ( دم شمشیری )

سوارتر ( دم شمشیری )
این ماهی نیز از خانواده رنده زاها بوده و کمی هم به پلاتیها شباهت دارد و بر خلاف ماهیهای زنده زای دیگر این ماهی تهاجمی بوده و می تواند به ماهیهای دیگر آسیب برساند اما بیشترشان هم بی آزار می باشند و دارای رنگهای متفاوتی هستند ولی همگی به یک اندازه می باشند و فقط از لحاظ رنگ آمیزی با یکدیگر تفاوت دارند ؛ نام این ماهی را از زائده شمشیر مانندی که از ناحیه پائین دم جنس نر بیرون می آید انتخاب کرده اند که جنس ماده این زائده شمشیر مانند را ندارد و دارای دمی ساده است.
دمای مورد نیاز برای این ماهی بین 22 تا 28 درجه است و ( پ.هاش ) بین 7 تا 8.5 را ترجیح می دهد ؛ اما نکته بسیار مهم که در رابطه با نگهداری این ماهی باید به آن توجه کنید اینکه ماهیهای نر همانند ماهیهای نر گوپی وحشی بر سر به دست آوردن ماده ها و قلمرو با یکدیگر به جنگ و ستیز می پردازند که بهتره از یک نر برای چندین ماده استفاده نمایید و بهتره که از نرهای بزرگ و قوی برای این منظور استفاده نمایید تا نوزادانشان نیز دارای جثه بزرگی باشند ؛ ماهیهای سوارتر گاه به اندازه 12 سانتیمتر هم می رسد پس باید از اول با نری بزرگ ، ماده های را جفت دهید و بعد نوزادان را با غذاهای مقوی مثل لارو آرتمیا تغذیه نمایید تا خوب رشد نمایند.





یکی از ویژگیهای خوب این ماهی اینکه ماهی ماده نارنجی رنگ سوارتر ( دم شمشیری ) را می توان با جنس نر قرمز یا نارنجی رنگ ماهیهای مولی و پلاتی جفت زد و تکثیرشان نمود.
تشخیص جنسیت:

جنس نر:
1: دارای باله های پشتی کشیده بلندی است.
2: دارای بدنی باریک و کشیده و کوچکتریست.
3: دارای باله جنسی نوک تیز و باریک است ( که اصلا" به عنوان باله مورد استفاده قرار نمی گیرد ).
4: دارای زائده شمشیر مانندی است.

جنس ماده:
1: دارای باله های پشتی کوچکتر از جنس نر است.
2: نسبت به جنس نر چاقتر و بزرگتر هستند.
3: دارای باله شکمی است که جنس نر این باله را ندارد و به جای آن باله بسیار باریک و نوک تیزی دارد.

4: فاقد این زائدهشمشیر مانند است.


سوارتر فنس:

این ماهی نیز میشه گفت یک دم شمشیری اصلاح شده است و از دم شمشیریها زیباتر بوده و خواهانشاناز دم شمشیریها زیادتر است ؛ حتما" با خود فکر می کنید که این ماهی چه چیزی دارد که از دم شمشیریها زیباتر است ، سوارتر فنس به خاطر داشتن زائده شمشیر مانند و باله های بلند که هر دو جنس ( هم جنس نر و هم جنس ماده ) دارای زیبایی زیادی است.
نوک باله های پشتی و شکمی آنها بلندتر از بقیه باله هایشان است و دارای 2 و حتی 3 زائده شمشیر مانند در قسمت دمشان می باشند و باله پشتی جنس نر به قدری بلند است که همانند باله پشتی ماهی فایتر کمی به طرف پائین خم می شود ؛ ماهی سوارتر فنس را با خانواده زنده زاها می توان نگهداری نمود ولی باید کمی احتیاط نمود تا به ماهیها آسیب نرسانند.
این ماهی از لحاظ تغذیه ، همانند دم شمشیریها هم از سطح آب تغذیه می کند و هم از غذاهای زنده ؛ این ماهی را می توان در درجه حرارت بین 22 تا 28 نگهداری نمود.

تشخیص جنسیت:

جنس نر:

1: دارای باله های پشتی کشیده بسیار بلندی است.
2: دارای بدنی باریک و کشیده و کوچکتریست.
3: دارای باله جنسی نوک تیز و بسیار دراز است ( که اصلا" به عنوان باله مورد استفاده قرار نمی گیرد ).
4: دارای زائده شمشیر مانند بزرگتری در قسمت پائینی دمش می باشد.

جنس ماده:
1: دارای باله های پشتی کوچکتر از جنس نر است.
2: نسبت به جنس نر چاقتر و بزرگتر هستند.
3: دارای باله شکمی است که جنس نر این باله را ندارد و به جای آن باله بسیار دراز و نوک تیزی است.
4:فاقد زائده شمشیر مانند کوچکتری نسبت به جنس نر در قسمت پائینی دمش می باشد.
تکثیر ماهی دم شمشیری و فنس:
این ماهیها نیز همانند ماهیهای مولی و پلاتی تکثیر می شود و نوزادانشان نیز همانند ماهیهای زنده زای دیگر بعد از فرو رفتن زرده شکمیشان از سطح آب تغذیه می کنند و نوزادانشان هم رشدی سریعتر از مولیها دارند و برای تکثیر. ماهی بسیار مناسبی است.








اینم یه عکس که تفاوت نر و ماده xiphophorus_helleri رو نشون میده
 
آخرین ویرایش:

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 14 - Pseudanthias bartlettorum

تصویر 14 - Pseudanthias bartlettorum

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=140841&d=1362547612&thumb=1

Pseudanthias bartlettorum (اصلا فک کنم يکي از گونه هاي آنتياس باشه، زياد مشخص نيست)

is a Pseudanthias fish from the Pacific Ocean. It occasionally makes its way into the aquarium trade. It grows to a size of 9cm in length. It's thought to be a social creature and doesn't shy away from other fish when in tanks. It's known to hover around corals. They eat zooplankton, floating filamentous algae, and occasionally other small fish.

Kingdom:Animalia
Phylum:Chordata
Class:Actinopterygii
Order:Perciformes
Family:Serranidae
Genus:Pseudanthias
Species:P. bartlettorum

اين ماهي در اقيانوس آرام يافت مي شود.جزو ماهي هاي آکواريومي است.
حداکثر طول9cm، موجودي اجتماعي است و از ماهي هاي ديگر خجالت نمي کشد يا نمي ترسد.در محيط طبيعي در اطراف مرجان ها شنا مي کند و از زئوپلانکتون ها، جلبک هاي رشته اي شناور و ماهي هاي ريز تغذيه مي کند.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 15 - ماهی فایتر یا جنگجوی سیاه

تصویر 15 - ماهی فایتر یا جنگجوی سیاه

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=141070&d=1363110057&thumb=1 http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=145074&d=1365328232&thumb=1





ماهي جنگجوي سيامي fighter
جنگجو سیامی (ماهی بتا و فایتر هم می‌گویند) یکی از رایجترین انواع ماهی‌های آکواریوم آب شیرین است. این ماهی بومی رودخانه مکونگ واقع در جنوب شرق آسیا است و نام بومی آن در تایلندی پلا-کَد یا پلا-کَت (ماهی گزنده) می‌باشد.
این ماهی‌ها در طبیعت در برنج‌زارها و تالاب‌های کم‌عمق و جریان‌های آبی آهسته تکثیر می‌یابند. گر چه زندگی در آبهای کم عمق یکی از شاخصه‌های این ماهی است، ولی یکی از کلیدی‌ترین فاکتورهای نگهداری این ماهی دمای آب است. از این رو این ماهی بومی مناطق گرمسیری می‌باشد. بطور معمول طول عمر ماهی فایتر ۲-۵ سال است که در بعضی از انها تا ۸ سال عمر می‌کنند.معمولا جنس نر در مراکز فروش در سنین ۱۲-۹ ماهگی بفروش می‌رسند. هم چنین جنس نر در آزمایشگاه و اکواریوم شخصی خود تا ۱۰ سال هم عمر می‌کند.

ویژگی‌های ظاهری



  • شکل دم: انواع دم در ماهی جنگجوی سیامی به اشکال زیر می‌باشد: دم نقابی‌شکل، دم تاجی‌شکل، هلال ماه، دم کوتاه با حالت تهاجمی، دو دم
  • رنگ: بعضی از جنس‌ها دارای رنگ‌های صورتی کم رنگ با باله‌های قرمز و سبز لجنی است. فایترها در جهان به جواهر شرقی معروف می‌باشند چون رنگ‌های گونه‌های وحشی دارای گستره وسیعی هستند و این رنگ‌ها برای تولید مثل موثر است. جنگجوها در رنگ‌هایی از قبیل: قرمز، نارنجی، سفید و سبز زمردی وجود دارند.

تغذیه
در طبیعت به طور معمول از حشرات و کرمینه آن‌ها تغذیه می‌کند. هم چنین می‌توانند با غذاهای پولکی، منجمد و نیز خشک شده سازگاری پیدا کنند.میگوی آب شیرین، دافنی، کرم شیشه‌ای، کرم خونی و.. نیز می‌توانند برای آنها مناسب باشند.
تولید مثل
به طور میانگین در جنگجوهای سیامی جنس نر نسبت به ماده تهاجمی تر است و لی در کشورهای آسیایی به طور معمول ماهیان باله کوتاه تهاجمی تر بوده چون قابلیت مانور بیشتری دارند.
متوسط عمرکمتر از سه سال بوده و هنگامی که زیر یک سال سن دارند در تولید مثل موفق تر می‌باشند. تولید مثل آنها در لانه حبابی و بدون احتیاج به آکواریوم بزرگ صورت می‌پذیرد. درجه سختی آب شیر کاملا برای فایتر مناسب است. جهت از بین بردن کلر آب هم می‌توانید از مواد ضد کلر استفاده کنید هم اینکه مقدار مورد نیاز آب را جوشانده و سپس بگذارید خنک شود تا به دمای اتاق برسد.

 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 16 - ماهی دیسک س

تصویر 16 - ماهی دیسک س

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=145355&d=1365427285&thumb=1








دیسک ماهیان discus fish










ماهیان سیمفیسودون

symphysond discus


دیسک ماهی
discuse fish




خاستگاه:
گونه‌های ۴ گانه و سایر زیر گونه‌های آنها در مناطق مختلف حوضه آمازون و سر شاخه‌های آن زندگی می‌کنند.


دیسک ماهیان ملکه ماهیان آکواریومی قلمداد می‌شوند این ماهیها آرام، بسیار زیبا و خوش اندام هستند ولی متاسفانه فقط برای مربیان حرفه‌ای مناسبند. زیرا پرورش و تکثیر موفقیت امیز آنها نیازمند برخی شرایط اساسی است که عبارتند از آکواریوم بزرگ، آب زلال بسیار سبک، هزینه خرید ماهی و غذای زنده متنوع به طور مداوم صرف وقت کافی برای نگهداری و مراقبت و تجربه ارزشمند .
برای پرورش و تکثیر این ماهیها باید از آکواریومی استفاده کرد که طول آن حداقل ۱۰۰ وارتفاع آن ۴۰ ساتی متر باشد اگر آکواریوم مذکور از این هم بزرگتر باشد بهتر است. این ماهیها به مکانهایی برای پنهان شدن در بین گیاهن متراکم، غارهای سنگی و بین ریشه گیاهان و همچنین به امکانات لازم برای ورود و خروج آزاد از این پناهگاه نیازمندند. در ضمن باید سطح آب آکواریوم را با برگ گیاهان شناور پوشاند. زیرا این ماهیها از نور زیاد گریزانند.در هنگام تکثیر این نوع ماهیها آب باید بسیار سبک و اسیدیته آن کم (سختی ۱ تا ۳ درجه و اسیدیته ۶ تا ۶/۵ درجه) باشد. همچنین کمترین میزان نمک تاثیر ناخوشایندی بر آنان می‌گذارد. لذا به نظر می‌رسد که موفقیت در پرورش و تکثیر این ماهیها بستگی به این دارد که آب کمترین میزان نیترات را داشته باشد.تکثیر دیسک ماهی بسیار جالب توجه است زیرا بچه ماهیها در هفته نخست زندگی خود به طور مستقیم از ترشحاتی که روی پوست والدین به وجود می‌آید تغذیه می‌کنند. این پدیده در بین ماهیها منحصر به فرد است و تاکنون تمامی تلاشها برای تغذیه بچه ماهیها به روشی دیگر با شکست مواجه شده است.جالب توجه است که یک جفت از این ماهیها تا آخر به زندگی مشترک خود وفادار می‌مانند و بندرت ممکن است بتوان در آینده یکی از زوجین را با ماهی دیگری تعویض کرد.

ویژگیهای جنسی:
تشخیص نر و ماده فقط در هنگام تخم‌ریزی امکان پذیر است.


غذا:
تترامین، تتراتیبس، تترا اف دی- مینو. صرف نظر کردن از غذای زنده و غذای اف دی مقدور نیست.




منبع
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 17 - ماهی شاخ گل (فلاور)

تصویر 17 - ماهی شاخ گل (فلاور)

ممنون کار خوبي کردي



ممنون اما تو این تاپیک اسپم (پست بی ربط) مجاز نیست دوستم!
:gol:





ماهی شاخ‌گل از انواع ماهی‌های زینتی آب شیرین که در سال ۱۹۹۳ در مالزی پرورش یافته‌است. از دسته ماهی‌های گوشت‌خوار و جنگجو می‌باشد که در بیش‌تر موارد باید به تنهایی در یک آکواریوم نگهداری شود. رشد سریعی دارد و برای برجسته‌شدن سر و قرمزشدن رنگ بدن آن می‌توان از غذاهای مخصوص که در بازار موجود است استفاده نمود. نگهداری آن آسان بوده و دمای آب مناسب برای آن بین ۲۷ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد است.

فلاور
فلاور هورن یگی از زیباترین ماهیهای آب شیرین است که نسبت به سیکلید های دیگر قیمت بالایی دارد فلاور هورن دارای گونه ها ورنگ های متنوعی است برای هر چه زیبا تر شدن رنگ فلاورها میتوانید انها را با غذا های زنده و کاهو واسفناج تغذیه کنید که رنگ ماهی شما را زیبا تر میکند همچنین میتوانید از غذاهای رنگدانه که برای رنگ دهی به بدن ماهی ها مخصوصا فلاور ساخته شده استفاده کنید .


میبعضی ها اعتقاد دارند که ماهی فلاور ماهی دو رگه است که از جفت گیری دو نوع دیگر از سیکلیدها به وجود امده است فلاورها تا 30 سانتی متر رشد میکنند ماهیهای بسیار خشنی هستند که حتی به هم نوعان خویش رحم نمی کنند و به انها اسیب میرسانند ازماهی های هیبرید هستند اسم علمی ندارند در عوض اسم چینی دارن عده ای عقیده دارن که پیدایش این ماهی بر اثر جهش ژنتیکی سیکلید هاست ولی دلایل زیادی هست که این ماهی در اثر جفت گیری های انتخابی بشری بدست اومده.

شرایط سخت اکواریوم رو از لحاظ دما، سختی اب و پ هاش و نیترات رو تحمل میکند ولی بهترین پ هاش برای انها 7 تا 7.8 هست. ودمای 27 تا 32. مثل تمام سیکلید ها فضای بزرگ برای شنا و مخفیگاه رو در اکواریوم دوست داره ولی به گیاه طبیعی جور نیست. شن کف رو هم بهم میریزه. تا 30 سانت رشد میکنند.در سطوح میانی و کف اکواریوم شنا میکنند تقریبن انواع غذا هارو میخورن چه زنده و چه خشک ویا فریز شده.ماهی بسیار مهاجمی هست و عمومن با ماهی دیگری سازگاری ندارد بهتراست با دست به او غذا ندهید!بعضی عقیده دارند که با سیکلید های بزرگ میشود نگهداری بشود این ماهی برای رشد خوب احتیاج به 200 لیتر أب دارد

فلاور ها معمولا عادت دارند برای خودشان 1 مکان یا چند نقطه در آکواریوم را انتخاب کرده و آن را گود میکنند و آنجا را به مکانی امن برای استراحت و زندگی اتخاب مینمایند در بالغین این رفتار برای نگاهداری تخم ها و بچه ماهیان درون این گودال نیز دیده میشود در مورد تعیین جنسیت این ماهی باید گفت نوع نربالغ روی سرش برامدگی وجود دارد ولی نوع ماده چنین نیست نربالغ دارای رنگ زیبا ترومتنوع تر نسبت به ماده است ماهی ماهی نر لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده دارد و کمی دهانش بزرگتر است نوک لوله تخمدان درست شبیه تخم و لبه آن گرد است نوک لوله اسپرم نر شبیه به نوک قلم نی و زوکی شکل است. در مورد فلاور هورن , باید بدونید ماهی ماده هم میتونه رو سرش برامدگی داشته باشه , و با توجه به گونه اش دارای رنگهای بسیار زیبا باشه که خیلی از نرها نداشته باشن,شناخت فلاور نر و ماده با اسکار تفاوت داره خیلی مشکل تره.برای تغذیه آنها بهتر است از پروتپین های خالص استفاده شود مانند دل گاو گوشت میگو ویا ماهیان ریز





روش تکثیر فلاور مانند اسکار است فقط باید توجه داشت که برای تکثیرنر وماده بالغ را در کنار هم قرار دهید اگر نر وماده همدیگر را برای جفت گیری پذیرفتند که هیچ ولی اگر نوع نر ضربات شدیدی را به ماده وارد کرد خیلی زود بین ماهی نر وماده یک شیشه قرار دهید و پس از یک هفته شیشه را از بین انها بر دارید اگر دوباره ماهی نر خشونت به خرج داد انگاه یا ماهی نر ویا ماده را عوض میکنیم وهمین کار را انجام میدهیم تا جفت مناسب را پیدا کنیم این ماهیان در حدوده 1000 تخم میگذارند در صورتی كه شما ماهی ماده را در صورت ضربات ماهی نر كنترل نكیند و جدا نكنید منجر به مرگ حتمی ماهی ماده خواهد شد
شرایط خلقی ماهی نر برای عملیات جفتگیری یکی از حیاتی ترین مسائل است بعد از تمیز نمودن محل تخم ریزی بوسیله ماهی نر و تخم گذاری از سوی جفت فلاور به مدت 3 الی 4 روز طول خواهد کشید که تخمها به لارو و بعد از 5 الی 6 روز به بچه ماهی تبدیل شده و میتوانند تغذیه نمایند و دیگر نیازی بوجود والدین آنها نیست









 
آخرین ویرایش:

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر18- ماهی شش دار کوئینزلند

تصویر18- ماهی شش دار کوئینزلند


ماهي شش دار استراليايي Neoceratodus forsteri / Australian Lungfish



نام علمي : Neoceratodus forsteri
نام معمولي : ماهي ششدار استرالياي Australian Lungfish
نام ديگر :ماهي شش دار كوئينزلند Queensland Lungfish
خانواده : Ceratodontida
جنس : Neoceratodus
گونه : forsteri
اندازه : تا دو متر رشد ميكنند ولي با طول 130 سانتيمتر بيشتر ديده ميشوند.
وزن : به وزن 48 كيلوگرم ميرسند ولي وزن 5 تا 10 كيلوگرم معمول تر است .





ماهي شش دار كوئينزلند Queensland Lungfish



محيط: ماهي ششدار استراليايي در آبگيرهاي كم عمق گياه دار راكد يا كم جريان زندگي ميكند.
غذا: ماهيهاي ششدار بالغ هم از مواد گياهي و هم از مواد جانوري موجود در بستر رودخانه ها يا آبگيرها استفاده ميكند. آنها از قورباغه ها ، بچه قورباغه ها ، ماهيها ، ميگوها ، كرمهاي خاكي ، حلزونهاي آبي ، نرمتنان ، خزه ها ، گلهاي در آب افتاده و گياهان آبزي تغذيه ميكند.
توليد مثل : در آبهاي راكد ، ماهيهاي ششدار ترجيح ميدهند در مناطقي كه بستر ماسه اي و آبي با عمق كمتر از يك متر دارد تخمگذاري كنند.در آبهايي كه جريان دارد و واجد اكسي‍ژن بيشتري است ميتوان تخمهاي ماهيهاي ششدار را در عمق بيش از يك متر يافت .
انها 50 تا 100 تخم گذاشته و هر تخم ابعادي در حدود 3 ميليمتر دارد. كه با احتساب ‍ژل در برگيرنده اش حدود يك سانتيمتر پهنا دارد. تخمها در آب پراكنده شده و در سطحگياهان زير آبي ميچسبند.
پراكنش: ماهي ششدار استراليايي محدود ميشود به جنوب شرق كوئينزلند ، و رودخانه بورنت ، ماري و رودخانه نورث پين ، درياچه سامسونوال ، رودخانه بريسبن ، درياچه ويون هو و انوگرا رسرور






ماهيهاي شش دار Lungfish




ماهيهاي شش دار از ماهيان ابتدايي بوده كه توانايي تنفس از اكسي‍ژن هوا را بوسيله تنها شش خود دارا هستند.
ماهي شش دار استراليايي يك ماهي آب شيرين هيكلي و تنومند و دراز است كه كمي شبيه يك مارماهي چاق است .
داراي 5 جفت آبشش بوده و باله هايي شبيه كفش شنا دارد.
ماهيهاي شش دار بالغ در قسمت فوقاني بدن خود رنگ سبز زيتوني يا قهوه اي خاكستري دارند و شكمي به رنگ زرد نارنجي دارند.
اين ماهيها در بركه هاي باتلاقي استراليا زندگي كرده و داراي يك شش هستند. روي بدنشان از فلسهاي بزرگي پوشيده شده و جفت باله هاي سينه اي و شكمي شبيه برگ درخت بوده و از فلس پوشيده شده اند.
از گروه ماهي هاي شش دار neoceratodus تنها يك نوع زنده آن برايمان آشناست كه عبارتست از neoceratodus forsteri يا ماهي شش دار استراليايي كه در رودخانه هاي بنت bennet و ماري mary واقع در كوئينزلند زندگي ميكند .
طولش به 150 تا 170 سانتيمتر رسيده و وزني بين 10 تا 12 كيلوگرم دارد. رنگش قهوه اي ساده تا خاكستري است و در زير بدن سفيد نقره اي تا زرد روشن است و شكمش تقريبا به سفيدي ميزند.


ماهي شش دار استراليايي neoceratodus forsteri



انها فلسهاي رويهم افتاده بزرگ و دهان كوچكي با دندانهاي بزرگي دارند.
ماهيهاي جوان رنگ زيتوني سير ، قهوه اي يا زرد با الگوي خالداري در بالاي بدن و نيز شكم صورتي تيره دارند.


ماهي شش دار كوئينزلند Queensland Lungfish



به همان خوبي كه از آبششهايشان تنفس ميكنند ميتوانند از تنها شش خود به تنفس بپردازند.
آنها اغلب از آبششهايشان براي تنفس استفاده ميكنند اما وقتي نياز به اكسي‍ژن بيشتر يا فعاليت بدني داشته باشند از اكسي‍ژن هوا نيز استفاده ميكنند.



ماهي شش دار استراليايي



نوع بالغ اين ماهي از كرمها ، حلزونها ، گوشت ، صدف و حشرات آبزي تغذيه ميكند.
ماهي شش دار استراليايي اغلب در ماههاي سپتامبر و اكتبر تخمريزي ميكند . تخمهاي 6 تا 7 ميليمتري به گياهان آبزي ميچسبند و پس از 10 تا 12 روز ، نوزاداني كه بر خلافماهي هاي شش دار آفريقايي و آمريكاي جنوبي آبشش خارجي ندارند ، سر از تخم بيرون مياورند. اين نوزادان بلافاصله با آبشش داخلي تنفس ميكنند .
باله هاي سينه اي تنها پس از 14 روز و باله هاي شكمي پس از گذشت 10 هفته پديدار ميشوند .




برای اولین بار در سال 1870 یافت شد.



ماهی شش دار استرالیایی - Australian Lungfish
...

به دلیل داشتن تنها یک شش، با ماهی های شش دار دیگر متفاوت است.


این ماهی در آب های دائمی زندگی می کند. بنابراین برای مقاومت در برابر خشکسالی، هیچگونه دوره نهفتگی را پشت سر نمی گذارد.


در اسارت غالبا" گوشتخوار است و تقریبا" از هر گونه غذای حیوانی تغذیه می کند.


از آگوست تا اکتبر در آب های کم عمق تخمریزی می کند.


ماهی شش دار به طور طبیعی در رودخانه های بنت و ماری سکونت دارد ولی برای حفظ آن به رودخانه های دیگری نیز منتقل شده است.




منبع: دائرةالمعارف حیوانات / نشر قاف
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 19 - چاقو ماهی (نایف)

تصویر 19 - چاقو ماهی (نایف)

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=147450&stc=1&thumb=1&d=1366565580






نام : نایف فیش یا چاقو ماهی

خانواده : Phamphichthyidae

زیستگاه اصلی : آسیا ، آفریقا ، لیبری ، توگو ، کنگو

اندازه : حداکثر 12 اینچ ( 30 سانتیمتر ) – البته نایف دلقک تا 100 سانتیمتر هم رشد می کند .

خصوصیات فیزیکوشیمیایی : دما = 23-28 درجه سانتیگراد ( 73-82 درجه فارنهایت ) – PH=6.0-7.5
غذا : غذاهای زنده ، فریز شده و غذاهای دانه ای همانند لوفاک را می خورد . چاقوماهی را نباید با پولکی تغذیه کرد و برای غذای مکمل می توان از بچه ماهی یا ماهی خوراک و کرم خونی استفاده کرد . بهتر است نایف را در روز یک تا دو بار تغذیه کرده و از تعدد وعده های غذایی جلوگیری کرد .


سازگاری : با ماهی هایی چون آنجل فیش ، دیسکاس ، گورامی ، کت فیش ، اسکار ، آروانا سیلور و سایر ماهی های هم اندازه ی خود سازگار است . ولی ماهی های کوچک ( همچون گوپی و نئون ) ، حلزون و خرچنگ را می خورد .


رفتار : چاقو ماهی مهاجم نبوده ولی ماهی های کوچک را می خورد و نباید با ماهی های مهاجم و کوچکتر از خود نگهداری شود .چون نایف ها کم رو هستند بهتر است به صورت گروهی نگهداری شوند .

شرایط تانک : در آکواریوم باید گیاه وجود داشته باشد و بهتر است از گیاهان شناور روی آب استفاده شود تا مکان های تاریکی برای مخفی شدن نایف فراهم شود . هم چنین چون نایف از نور دوری می کند باید توسط سنگ ها و مرجان ها مکان هایی را برای مخفی شدن نایف فراهم کرد .

برای جلوگیری از پریدن نایف به بیرون هم حتماً باید روی تانک درپوش قرار دهید . در ضمن بهتر است برای تانک آنها از شن تیره استفاده شود .

شرایط آب تانک : آب تانک نایف ها باید تمیز بوده و تقریباً هر هفته سیفون شود .

نحوه تکثیر : تنها بعضی از گونه های نایف در اسارت و در کشور هایی مثل تایلند و برای تجارت تکثیر می شوند و تقریباً تکثیر بیش تر نایف ها در آکواریوم های خانگی غیر ممکن است .

نکات :
1- بیش تر نایف ها در شب فعالیت کرده و غذا می خورند و بهتر است شبانه به آنها غذا دهید .
2- به طور کلی نایف های تیره کم روتر بوده و بیش تر مخفی می شوند .
3- چون نایف ها فلس ( پولک ) ندارند ، وسایل تیز به آنها آسیب زیادی نمی رساند .

توجه : در صورتی که به خوبی از چاقو ماهی نگهداری شود ، بین 3 تا 7 سال عمر می کند .



تشخیص نر و ماده بودن نایف ها هم در نوع خود مشکل است ولی نر ها معمولا کشیده تر و دراز تر هستند و در خالهای و لبه های روی بدن پر رنگ ترند .
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 20-ماهـی Red_lionfish

تصویر 20-ماهـی Red_lionfish







From Wikipedia, the free encyclopedia


Red lionfish
Scientific classification
Kingdom:Animalia
Phylum:Chordata
Class:Actinopterygii
Order:Scorpaeniformes
Family:Scorpaenidae
Subfamily:Pteroinae
Genus:Pterois
Species:P. volitans
Binomial name
Pterois volitans
(Linnaeus, 1758)

The red lionfish (Pterois volitans) is a venomous coral reef fish in the family Scorpaenidae, order Scorpaeniformes. P. volitans is natively found in theIndo-Pacific region, but has become a huge invasive problem in the Caribbean Sea and along the East Coast of the United States, along with a similar species, Pterois miles. Red lionfish are clad in white stripes alternated with red, maroon, or brown. Adults can grow as large as 17 inches (43 cm) in length, while juveniles may be shorter than 1 inch (2.5 cm).[SUP][1][/SUP] They can live up to 10 years.[SUP][2][/SUP] It has large, venomous spines that protrude from the body like a mane, giving it the common name of the lionfish. The venomous spines make the fish inedible or deter most potential predators. Lionfish reproduce monthly and are able to quickly disperse during their larval stage for expansion of their invasive region. There are no definitive predators of the lionfish, and many organizations are promoting the harvest and consumption of lionfish in efforts to prevent further increases in the already high population densities.

Red lionfish near Gilli Banta Island​

[h=2]Geographic distribution [edit][/h]P. volitans is native to the Indo-Pacific region, including the western and central Pacific and off the coast of western Australia. However, the species has been accidentally introduced into the Western Atlantic and has become an invasive species there.
[h=2]Life history and behavior [edit][/h][h=3]Reproduction [edit][/h]They are mainly a solitary species and courting is the only time they aggregate, generally one male with several females.[SUP][2][/SUP] Both P. volitans and P. miles are gonochoristic, only showing ***ual dimorphism during reproduction. Similar courtship behaviors are observed in all Pterois species, including circling, sidewinding, following, and leading. The lionfish are mostly nocturnal, leading to the behaviors typically around nightfall and continuing through the night. After courtship, the female releases two egg masses that are fertilized by the male before floating to the surface. The eggs are kept together by a mucus which disintegrates within a few days to release larvae.[SUP][3][/SUP] Data suggest lionfish can reproduce monthly, through all seasons of the year.[SUP][4][/SUP]
[h=3]Early life history and dispersal [edit][/h]Although little is known about the larval stage of the lionfish, some traits of the larvae include a large head, a long, triangular snout, long, serrated head spines, a larve pelvic spine, and coloration only in the pelvic fins. Larvae hatch 36 hours after fertilization.[SUP][2][/SUP] They are good swimmers and can eat small ciliates just four days after conception.[SUP][2][/SUP]The larval stage is the shortest stage of the lionfish’s life, with a duration of about one month.[SUP][5][/SUP]
[h=3]Venom [edit][/h]Lionfish venomous dorsal spines are used purely for defense. When threatened, the fish often faces its attacker in an upside-down posture which brings its spines to bear. However, its sting is usually not fatal to humans. If a human is envenomed, that person will experience extreme pain, and possibly headaches, vomiting, and breathing difficulties. A common treatment is soaking the afflicted area in hot water, as very few hospitals carry specific treatments.[SUP][6][/SUP][SUP][7][/SUP][SUP][8][/SUP] However, immediate emergency medical treatment is still advised, as some people are more susceptible to the venom than others.
[h=2]As an invasive species [edit][/h]Main article: Pterois
Two of the 15 species of Pterois, P. volitans and P. miles, have established themselves as significant invasive species off the East Coast of the United States and in the Caribbean. About 93% of the invasive lionfish population is P. volitans, also known as the red lionfish.[SUP][9][/SUP] The red lionfish is found off the East Coast of the United States and the Caribbean Sea, and was likely first introduced off the Florida coast in the early to mid-1990s.[SUP][10][/SUP] Adult lionfish specimens are now found along the US East Coast from Cape Hatteras, North Carolina, to Florida, and in Bermuda, theBahamas, and throughout the Caribbean, including the Turks and Caicos, Haiti, Cuba, Dominican Republic, Puerto Rico, St. Croix, Belize, Honduras, Aruba and Mexico.[SUP][11][/SUP]
[h=3]Predators and prey [edit][/h]In its invasive range, few predators of the lionfish have been documented. Most larger Atlantic and Caribbean fish and sharks that should be able to eat the lionfish have not recognized them asprey, likely due to the novelty of the fish in the invaded areas. Lionfish have, however, been found in the stomachs of Nassau and tiger groupers in the Bahamas.[SUP][12][/SUP] The lionfish themselves are voracious feeders and have outcompeted and filled the niche of the overfished snapper and grouper. When hunting, they corner prey using their large fins, then use their quick reflexes to swallow the prey whole. They hunt primarily from late afternoon to dawn. High rates of prey consumption, a wide variety of prey, and increasing abundance of the fish lead to concerns the fish may have a very active role in the already declining trend of fish densities.[SUP][13][/SUP] As the fish become more abundant, they are becoming a threat to the fragile ecosystems they have invaded. Between outcompeting similar fish and having a varied diet, the lionfish is drastically changing and disrupting the food chains holding the marine ecosystems together. As these chains are disrupted, declining densities of other fish populations are found, as well as declines in the overall diversity of coral reef areas.
[h=2]Popular literature [edit][/h]A lionfish is in the aquarium of Captain Jean-Luc Picard's ready room for all seven years of Star Trek: The Next Generation.
It was also featured in the film The Spy Who Loved Me, where the villain Karl Stromberg (Curd Jürgens) tests James Bond's knowledge of fish, who for the scene was pretending to be a marine biologist.
[h=2]References [edit][/h]




 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 21- سوزن ماهی( لوله ماهی)

تصویر 21- سوزن ماهی( لوله ماهی)

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=149394&d=1367671828&thumb=1












سوزن‌ ماهي با نام علمي‎ «Syngnathus abaster» ‎به خانواده سوزن ماهيان يا‎«Syngnathidae» ‎ تعلق دارد.
از نظر ظاهري و ساختار بدن به راحتي از ديگر انواع ماهي‌‌ها قابل تشخيص است. همان ‌طور كه از نام اين ماهي پيدا است به يك سوزن بزرگ شباهت دارد.
بدني استوانه‌‌اي، باريك و طويل دارد كه طول آن در نمونه‌‌هاي ايراني تا 23 سانتي‌‌متر مي‌‌رسد. سوزن ماهي كه در ايران يافت مي‌‌شود در زير گونه Caspius ‎ يا خزري طبقه‌‌بندي مي‌‌شود. اين گونه در سواحل و مصب‌‌هاي درياي سياه، مديترانه و خزر پراكندگي دارد. در ايران از مرداب انزلي تا خليج گرگان در امتداد سواحل درياي خزر در نزديك مصب و دلتاي رودخانه‌ها يافت مي‌شود‎.‎‏ در بستر گلي و ماسه‌اي بيشتر يافت مي‌‌شود و زندگي در جاهايي كه گياهان آبزي يا بقاياي گياهان فراوان هستند را ترجيح مي‌‌دهد. در عمق بيشتر از 5 متر هرگز ديده نمي‌‌شود.
جانوران ريز را به وسيلة دهان لوله‌اي خود مي‌مكد. برخلاف ماهيان ديگر با باله‌ها شنا نمي‌كند بلكه به وسيله حركات بدن در آب شنا مي‌‌كند و تقريباً حركاتي شبيه به مارماهي دارد‎.‎‏ ارزش خوراکي براي انسان ندارد ولي در طبيعت ارزش اكولوژيکي بالايي دارد. جمعيت اين ماهي در ايران در حد مطلوب به سر مي‌برد.‏
گونه سوزن‌ ماهي‎ (Syngnathus abaster) ‎نخستين بار در سال 1826 توسط يك طبيعي ‌دان فرانسوي به نام‎ «Antonie Risso» ‎ در سواحل نيس واقع در فرانسه كشف و شناسايي شد‎.‎‏ اما زيرگونه سوزن ماهي خزري (‏Caspius‏) نيز براي نخستين بار توسط «‏Eichwald‏» در سال 1831 شناسايي و نامگذاري شد.‏
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر22-ماهی Blobfish, Psychrolutes --aka Mr Blobby

تصویر22-ماهی Blobfish, Psychrolutes --aka Mr Blobby

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=150761&d=1368432965&thumb=1



ماهی Blobfish, Psychrolutes --aka Mr Blobby هست در اعماق 1013 الی 1340 متری شمال غربی نیوزلند زندگی می کند.

اون لکه زرد حبابی شکلی که به دهان این ماهی چسبیده یک انگل copepod مي باشد.

خانواده Psychrolutidae

رده Scorpaeniformes


******************************



Par taupo le dimanche, février 1 2009, 09:00 - Strange Animals

Psychrolutes marcidus (ou poisson blob) vit dans les eaux profondes au large des côtes Australiennes ou de Tasmanie. Lors d'une expédition à des profondeurs comprises entre 1000 et 1300m, une équipe néo-zélandaise a capturé en 2003 un spécimen de cette espèce pour le moins... atypique:



L'équipe était ravie d'avoir pu ramener un spécimen car ces animaux sont difficiles à observer (et à mon avis, tant du point de vue de son accessibilité que de son apparence...).
Mais qu'est ce qui confère à Mr. Blobby (le petit nom qu'ont donné ces chercheurs à cette créature) cette apparence hideuse? Et bien il s'agit d'une adaptation liée à la pression qui règne dans son environnement. A cette profondeur, la pression est beaucoup plus importante qu'à la surface, et une manière de contrer ces effets consiste à posséder le moins de muscles possible, et de troquer sa vessie natatoire (ce qui sert à la majorité de poissons à flotter en jouant sur la quantité de gaz gonflant cet organe) contre une peau gélatineuse moins dense que l'eau. Ainsi, ce poisson flotte sans effort, mais reste quand même la majorité du temps sur le fond marin où il attend patiemment qu'une proie facile lui tombe dans la gueule.
Allez, je sais que vous en redemandez encore alors voici plus de clichés:



De face



De profil



En perspective cavalière



Et puis un film inintéressant où un poisson blob ne bouge pas...

Ref: Nelson, J.S. Psychrolutidae. in Carpenter, K.E. & V.H. Niem. 1999. The Living Marine Resources of the Western Central Pacific. Volume 4. Bony fishes part 2 (Mugilidae to Carangidae). FAO. Rome Pp. iii-v, 2069-2790.
Ebinania australiae, a new species of fathead sculpin from southern Australia (Scorpaeniformes: Psychrolutidae) Jackson, K. L., Nelson, J. S., RECORDS- AUSTRALIAN MUSEUM, 2006, VOL 58; issue 1, pages 37-42.




 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 23- ماهی سر شفاف

تصویر 23- ماهی سر شفاف

ماهی سر شفاف


این ماهی معرف به Barreleye با سری که بی شباهت به کابین خلبان هواپیماهای جنگنده نیست در آبهای اعماق اقیانوس اطلس زندگی میکند . سر نیمه شفاف این ماهی به او کمک میکند تا با جمع آوری نورهای اندک اعماق ، بینایی بهتری داشته باشد . این ماهی ۱۵ سانتیمتری نخستین بار در سال ۱۹۳۹ کشف شد ولی تصاویر گرفته شده از آن که در ۲۳ فوریه امسال منتشر شد ، باعث توجه مجدد رسانه های مختلف به این ماهی شد . دانه های گردی که در صورت ماهی دیده میشود ، چشم های ماهی نیست بلکه اندام بویایی میباشد .


گونه ای از این ماهی که در شکل زیر می بینید Macropinna microstoma نام دارد





http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=155667&d=1371656476&thumb=1 http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=155668&d=1371656478&thumb=1
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 24-ماهــی بادکنکی(Tetraodon. leiurus )

تصویر 24-ماهــی بادکنکی(Tetraodon. leiurus )

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=159727&d=1373882057




ماهی puffer ( بادکنکی) از اعضای خانواده Tetraodontidae است که بطور گسترده و در هر گونه شرایط آبی در جهان یافت می شود.

ماهیان بادکنکی از نظر شکل ظاهری از سایر گونه های زینتی متفاوت هستند.


ماهی puffer ( بادکنکی) از اعضای خانواده Tetraodontidae است که بطور گسترده و در هر گونه شرایط آبی در جهان یافت می شود. ماهیان بادکنکی از نظر شکل ظاهری از سایر گونه های زینتی متفاوت هستند. ماهیان بادکنکی نام خود را به دلیل داشتن قدرت دفاعی در برابر تهدیدات شکارچی از طریق متورم شدن بدنشان, گرفته اند. آنها با عنوان ماهی بالونی یا بادی نیز شناخته شده اند. به دلیل توانایی آنها به باد کردن بدنشان, همانند توپ گلف با بدنی بزرگ و بدون مقیاس و طرح خاصی در داخل حوضچه هایشان شناور می شوند و اغلب روی سطح بدنشان خارهایی است که تا ماهی باد نشود قابل مشاهده نیستند.


بر خلاف سایر ماهی ها، بادکنکی هاباله های لگنی ندارند و بجای استفاده از باله های دمی که یک اندام اصلی برای شنا است، آنها از باله های سینه ای شفاف به همراه باله های پشتی و مخرجی کمک می گیرد. چشمان ماهیان بادکنکی قادر به حرکت به طور مستقل از یکدیگر بوده که دید دو چشمی را مقدور می سازد.ماهیان بادکنکی طول عمر بالایی حتی در شرایط اسارات دارند و نگهداری آنها نسبتاً آسان است. آنها به راحتی می توانند خودشان را با نوسانات شرایط آب وفق بدهند ( در طول مدت زمانیکه شرایط آب تغییر می یابد) تعداد کمی از واریته های بادکنکی ها برای تکثیر به آب شیرین مهاجرت می کنند اگر چه از اصل دریایی هستند. این ماهیان با وجود گوشتخوار بودن به غذای آماده نیز به سرعت سازگاری پیدا می کنند. آنها ترجیحاً از نرم تنان, میگو و krill تغذیه می کنند.بادکنکی ها در مقابل بیماریها و عفونتها بسیار حساس هستند. آنها با داشتن خارهای گزنده در مقابل سایر ماهیان بادکنکی و ماهیان دیگری که آنها را نگه داشته و تکه تکه آنها را می خورند, به زحمت می توانند از خود حفاظت کنند. با وجود این ماهیان بادکنکی کوتوله یا کوتاه قد در مقایسه با سایر بادکنکی ها کمتر گزنده هستند. فقط تعداد کمی از این گونه ها در تجارت گونه های آکواریومی طرفدار دارند.


اگر چه بیش از ۱۵۰ گونه از این ماهیان شناخته شده اند اما اغلب آنها در محیط های آب لب شور و شیرین یافت می شوند. ماهیان بادکنکی آب شیرین شامل گونه های زیر می باشد: Carinotetraodon lorteti , C. salivator, Monotetrus travancoricus, Chonerhinos amabilis, C. nefastus, C. modestus, C. remotus,C. asellus, Colomesus asellus و C. psittacus .بعضی از ماهیان بادکنکی متعلق به گونه های Tetraodon هستند که گونه های لب شور می باشند در حالیکه سایر گونه ها بطور کل مربوط به آب شیرین هستند و تعداد کمی حد واسط هر دو آب شیرین و لب شور قرار می گیرند. ماهی Monotetrus travancoricus که نام رایج آن Malabar یا ماهی بادکنکی کوتوله است، بومی کشور هند است و به عنوان کوچکترین ماهی بادکنکی در تجارت این ماهیان شناخته شده است. این ماهی با حداکثر اندازه ۵ / ۲ سانتیمتر در حال حاضر به عنوان گونه آب شیرین مورد علاقه دوستداران آکواریوم می باشد. آنها از غذاهای گوشتی کوچک تغذیه می کنند و علاقه ای به غذاهای گیاهی ندارند.


ماهی T. fluuiatilus با نام رایج بادکنکی Ceylon بومی کشورهای سری لانکا, هند, بنگلادش, میانمار و برونئی است. آنها در بین گونه های تجاری ماهیان رایجی هستند و دارای باله های گزنده, خارهای مشخصی در دوران بزرگسالی هستند. غذای آنها شامل سخت پوستان کوچک, کرمها, نرم تنان, جلبکها و خرده ریزه ها در حیات وحش می باشد. Tetraodon Biocellatus با نام ماهی بادکنکی ( شکل &) یا بادکنکی eye spot بومی کشورهای هندوچین, مالزی و اندونزی هستند. اینها در اصل گونه های لب شور بوده و پرخاشگر هستند. فاکتورهای مناسب آنها شامل PH بین ۵ / ۶ تا ۵ / ۷ و سختی آب ۱۲ - ۵ است. اندازه این گونه بطور معمول کمی بیش از ۵ سانتی متر است.T. leiurus با نام رایج بادکنکی نشانه یا بادکنکی دو خال یک puffer آسیایی است. این ماهی می تواند هر گونه شرایط آب, شیرین تا لب شور با PH=۷ و سختی آب ۱۲ را تحمل کند. این ماهی پرخاشگر و دارای باله گزنده است. T. lineatus با نام بادکنکی fahaka یا بادکنکی نیل، بومی رودخانه های نیل، حوزه آبریز چاد، ولتای نیجر، گامبیا و سنگال در جنوب افریقا است. آنها به puffer خطی نیز معروفند. آنها به شرایط آب شیرین و لب شور سازش دارند و فاکتورهای آب برای این ماهی PH=۷ و سختی آب ۱۰ می باشد. اندازه این ماهی ۳۵ سانتی متر است.T. mbu- ماهی بادکنکی غول پیکر آب شیرین با نام mub puffer بومی آفریقا بوده و بطور وسیعی در دریاچه Tanganyika و رودخانه Congo basin گسترش یافته است.


این گونه یکی از بزرگترین ماهیان بادکنکی آب شیرین است و به عنوان puffer واقعی آب شیرین به حساب می آید. شرایط آب شامل PH متوسط با درجه حرارت ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است. حداکثر اندازه این گونه ۷۵ سانتیمتر است.T. nigroviridis- ماهی بادکنکی خال سبز به دلیل داشتن رنگ سبز زمردی که موجب کنتراست زیبا با خالهای سیاه شده است، بومی نواحی گرمسیری کشورهای آسیای شرقی شامل نواحی ساحلی هندوچین و فیلیپین تا هند می شود. آنها در آبهای شیرین و لب شور یافت می شوند و ماهی رایج درتجارت گونه های آکواریومی است. حداکثر اندازه این گونه ۱۵ سانتی متر است.

این ماهیان پرخاشگر بوده و اغلب به تنهایی نگهداری می شوند. شرایط آب متوسط سخت با PH=۸ تا ۵ / ۸ , سختی آب ۹ و درجه حرارت ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتیگراد می باشد.



منبــــــــــــع
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر25- Hemigrammus erythrozonus

تصویر25- Hemigrammus erythrozonus

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=164051&d=1375728335




Hemigrammus erythrozonus, commonly known as the glowlight tetra, is a small tropical fish from the Essequibo River, Guyana, South America. It is silver in colour and a bright iridescent orange to red stripe extends from the snout to the base of its tail, the front of the dorsal fin being the same color as the stripe. Other fins are silver to transparent. The glowlight tetra is a peaceful, shoaling fish. It is larger than the neon tetra, and its peaceful disposition makes it an ideal, and popular, community tank fish. It should be kept with similar sized, non-aggressive species. Hemigrammus gracilis is a senior synonym. The red-line rasbora (Rasbora pauciperforata) of Malaysia and Indonesiahas markings and coloring very similar to H. erythrozonus, but is a member of family Cyprinidae, not a close relative.
H. erythrozonus is a medium sized tetra growing to 4 to 5 cm (1.6 to 2 inches), notably larger than both neon and cardinal tetras. It has a life span of two to four years when kept in good conditions​
 
آخرین ویرایش:

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر 26- ماهـی پلی پتروس – آذرخش (Polypterus)

تصویر 26- ماهـی پلی پتروس – آذرخش (Polypterus)

Polypterus delhez








پلی پتروس یا آذرخش یک ماهی ایده آل برای کسانیست که علاقه به نگهداری از ماهی های عجیب و غریب و با ظاهری ترسناک دارند.

شکل ظاهری این ماهی شباهت زیادی به مار دارد. در واقع جزو مارهای اولیه به حساب می آید که هنوز در محیط آب باقی مانده است.

این ماهی بازمانده ی نسل دایناسورها است که توانسته به خاطر تنفس از شش و آب شش , نسل خودش را حفظ کند. زادگاه این ماهی برکه ها و رودخانه های کم عمق آفریقا است.

این ماهی در زمان خشکسالی حتی مهاجرت هم میکند و از برکه ای به برکه ی دیگر میرود و میتواند بیشتر از ۸ ساعت در خارج از آب زنده بماند. در آب کثیف و با اکسیژن کم هم قادر به حیات است که این به دلیل تنفس ریوی است. حالت شیمیایی اب نقشی در زندگی این ماهی ندارد ولی بهتر است آب کمی اسیدی باشد با پی هاش ۵ تا ۶٫ این ماهی گوشتخوار است و از غذاهای پروتئینی و ماهی های ریز تغذیه میکند. دو باله ی بزرگ اصلی در دو طرف سر دارد که هم حکم باله شنا را دارند و هم پاهای حیوان به حساب می آیند.

دندانهای ریز و تیغ مانندی دارد و نحوه ی غذا خوردنش دقیقا” مثل غذا خوردن سوسماری ها است و با بلعیدن غذا را میخورد. شکل بدن بسیار جالب است. سر شبیه مارمولک و مار می ماند و بدن از فلس پوشیده شده و روی بینی هم دو زائده ی کوچک دیده میشود. بینایی ماهی کم است و از طریق بویایی مکان غذا را تشخیص می دهد. در ایران به این ماهی ” پولی ” گفته می شود و دو نوع ان به فروش می رسد : یک نوع ساده که زمینه بدن طوسی با نقاط خاکستری ریز است و ارزانتر است و یک نوع ان که پلنگی است و گرانتر است و بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان قیمت دارد. این ماهی نیاز به آکواریوم بزرگ و ساده دارد و باید با ماهی های گوشتخوار نگهداری شود. چون تجاوز کار و درنده است. بهترین انتخاب برای این ماهی، ماهی نایف و یا ماهی های درشت تر از خودش هستند که با هم همزیستی خوبی دارند. بهتر است آکواریوم با گیاهان طبیعی تزئین شده باشد و چند قطعه تزئینی کنده درخت در ان قرار بگیرد.


بستری از شن نرم و ریز , کمی درشتر از ماسه های کنار دریا , برای این ماهی مناسب است. چون لقمه های غذا را میبلعد و احتمال دارد که سنگ ریزه ها را هم ببلعد و از طرفی چون روی ماسه ها میخزد و اغلب روی ماسه می شیند، ریگ نرم را میپسندد. دمای آب ۲۷ درجه سانتی گراد برای این ماهی مناسب است. اما در آب زیر صفر درجه هم به خوبی میتواند زنده بماند و متابولیسم بدنش را متوقف میکند. به این صورت که تنفس را به طور کامل قطع میکند و روی آب به صورت واژگون قرار میگیرد. اما به محض این که در آب گرم انداخته می شود شروع به شنا کردن می کند. نکته بسیار جالب در این ماهی قابلیت انطباق پذیری بسیار بالای ان با هر شرایط محیطی است. از گرم و سردی بیش از حد آب تا کمی هوا و نوع غذا و حتی بی آبی. این ماهی از غذاهای خشک هم به خوبی تغذیه می کند.
ماهی چندان فعالی نیست و اغلب دوست دارد در گوشه ای دراز بکشد. شب ها موقع خواب بدن را به حالت مارپیچ در می اورد. درست مثل حالت چمبره زدن مار. حرکت بدن هم دقیقا” مثل مار و بصورت زیگزاگ است. انعطاف بدنی بالایی دارد و خیلی زیبا حرکت می کند و بسیار با وقار است. این ماهی به سرعت رشد می کند و تا ۳۰ سانتی متر رشد می کند و نیاز به آکواریوم بزرگ دارد. تولید مثل این ماهی خیلی آسان است و در آکواریوم خودش تخم گذاری می نماید. بهتر است درپوش آکواریوم را ببندید.

چون این ماهی می تواند به بیرون بپرد. هر چند نمیمیرد چون از هوا تنفس می کند اما ممکن است دچار آلودگی پوستی بشود و یا ضربه به بدنش وارد شود. خلاصه از هر جهت این ماهی بسیار ایده آل برای افرادی است که تمایل به نگهداری ماهی های عجیب و غریب گوشتخوار دارند.

منبـــــــــع
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر27-خیــآر دریـایی/ giant California sea cucumber

تصویر27-خیــآر دریـایی/ giant California sea cucumber





Giant California sea cucumber
Scientific classification
Kingdom:Animalia
Phylum:Echinodermata
Class:Holothuroideaia
Order:Aspidochirotida
Family:Stichopodidae
Genus:Parastichopus
Species:P. californicus
Binomial name
Parastichopus californicus
(Linnaeus, 1758)

The giant California sea cucumber (Parastichopus californicus) is a sea cucumber that can be found from the Gulf of Alaska to Southern California. It is found from the low intertidal zone to a depth of 250 m. They are most abundant in areas with moderate current with cobbles, boulders or bedrock.
Contents

[hide]​


Physical description[edit source]

The giant California sea cucumber can grow to a length of 50 cm and a width of 5 cm. It has a soft, cylindrical body, with red-brown to yellowish leathery skin. It has an endoskeleton just below the skin. The mouth and anus are on opposite ends of the body. The mouth is surrounded by twenty retractable tentacles that are used to bring food in. Five rows of tube feet extend from the mouth to the anus. Mobility is limited, though individuals can move up to 4 m per day while feeding. They use their tube feet located on the underside of their body.
Feeding habits[edit source]



Parastichopus californicus at ebb/low tide, Saratoga Passage

The giant California sea cucumber is a scavenger that feeds on plankton and other organic matter. They feed by sifting through sediments with their tentacles, or by positioning themselves in a current where they can use their tentacles to catch food flowing by.
Behavior and reproduction[edit source]

P. californianus is a solitary nocturnal animal. It has the ability to regenerate all parts of its body. When threatened, it can expel all its stomach contents through its anus until its next feed. It can also expel sticky filaments to ensnare or confuse predators. It undertakes seasonal migrations to different depths.
These sea cucumbers have separate ***es, and eggs are fertilized externally. Spawning usually takes place in August, and each female can produce thousands of eggs. After fertilization, a larva is formed which metamorphoses into a sea cucumber after a few weeks.
References[edit source]


  • Benton, William, et al. Britannica Macropaedia. Chicago: Encyclopædia Britannica, Inc, 1976.
  • Stichpus californicus. NWMarineLife.com, Olympia, Washington. [1]
Wikimedia Commons has media related to: Parastichopus californicus




giant California sea cucumbe
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویـر 28-خارپشت ماهی لب منقاری

تصویـر 28-خارپشت ماهی لب منقاری

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=168636&d=1378102624 http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=168637&d=1378102666




Birdeak burrfish


خارپشت ماهی لب منقاری



خارپشت ماهی ها که از خانواده ی ماهیان بادکنکی هستند و در جنوب ایران به نام فوگل مشهورند، یکی دیگر از موجودات بسیار جذاب خلیج فارس می باشد .

طول متوسط این ماهی 15 سانتیمتر است که سراسر پوشیده از خارهای سمّی و کشنده است .

معده ی این ماهی دارای کیسه ای است که پر از آب یا هوا شده و باعث می شود حالت بادکردگی به خود بگیرد .

البته از این شیوه بیشتر در مواقع خطر نظیر حمله ی دشمن استفاده می شود .

این ماهی ها در آبهای کم عمق ساحل و اطراف مناطق مرجانی ، صخره ای ، و بسترهای پوشیده از گیاه تا عمق 100 متر زیست کرده و از نرمتنان تغذیه می کنند.

گوشت این ماهی سمّی بوده و فقط از نظر نگهداری در آکواریوم ارزش تجاری دارد.


منبـــــــــــع
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا