آرشيو سوال و جوابهای مسابقه طرح سوال معماری

وضعیت
موضوع بسته شده است.

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از raha_

سوال 39

يكي از وي‍‍ژگي هاي خانه سنتي . شيوه ي سويابي فضايي است كه معماران سنتي به آن رون ميگفتند. رون هايي كه در اين باره استفاده شدند .جهاتشون .و براي هر رون .حداقل 2 شهر رو مثال بزنيد؟
(منبع: كتاب معماري اسلامي ايران. پيرنيا...يا...معماري ايراني. غلامحسين معماريان)

*********************

پاسخ از sanaz950

رون راسته جهت شمال غربي - جنوب شرقي مثل تهران و يزد
رون اصفهاني جهت شمال شرقي - جنوب غربي مثل اصفهان و فارس
رون كرماني جهت شرقي غربي مثل كرمان و همدان
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از sanaz950

سوال 40
مدرسه خان شيراز توسط چه كسي ساخته شد ؟ ويژگي مهم اين بنا را توضيح دهيد.

********************

پاسخ از raha_

از ویژگی های این مدرسه به کار گیری اعداد مقدس در ساخت عناصر مختلف ان است.

تعداد حجره های ان 92 عدد استکه به حروف جمل اسم مبارک حضرت محمد ص است. دو اتاق ان و اتاقهای درس خارج مجمو عا چهارده میشود که با جمع کردن تعدادی از عناصر عدد صد و ده اسم حضرت امیر بدست می اید .

معمار بنا استاد حسین شماع شیرازی است.


توضيحات بيشتر:
حجره های مدرسه دارای یک ایوانچه و دارای فضایی متناسب برای یک نفر همراه با یک پستو است که دارای انبار کتابخانه و کمر پوش یا نیم اشکوب می باشد. اندازه حجره ها چیزی در حدود 3.30*3.62 متر که بهر احتی گرم میشده و تابستان هم بدلیل واقع شدن در وسط باغی بزرگ که الان از بین رفته خنک بوده است. این باغ پیرامون مدرسه و کلا جای دنجی برای مطالعه و استراحت بوده است تاسیسات مدرسه در خارج قرار داشتند چهار عددد ر شمال و جنوب و دو عدد در شرق ان در زیر زمین است. پوشش طاقها نیز متنوع است .کار بندی کریاس ان از نوع اختری و خیلی خوابیده است.انواع کار بندی ها ی نیم کار و طاق کجاوه در پوشش های مختلف بخصوص در حجره ها مشاهده می شود.
این مدرسه را امامقلی خان پسر الله وردی خان حاکم شیراز برای ملا صدرا دانشمند بزرگ شیعه میسازد.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از raha_

سوال41

مقايسه ي سبك شعله سان(مشعشع) با سبك شعله آسا در معماري گوتيك. هم به لحاظ نوع معماري و هم دوره تاريخي ؟ (با مثال و حتي المقدور تصوير)

*******************

پاسخ از Nazanin F

هر دو از ظرافتکاریهای فوق العاده ایی برخوردارن .

سبک مشعشع که اصالتا مربوط به دربار لوئی هفتم بوده ؛ ولی در قرن سیزدهم میلادی مشهوریت پیدا می کنه و به عنوان یک سبک مستقل درمیاد.

در کلیساهای این سبک؛ باريكي جزرها و نازكي نوارها و كشيدگي برجها و مناره ها و تیزی سر مناره ‌ها که تکرار میشد و همین طور ستون ها ظریف و قاب بنديهاي كشيده و نازك ، و رديف پنجره هاي عمودي همه تاکید به ارتفاع ساختمان داشتند . علاوه براين سطح ديوارهاشون سراسر شيشه بندي منقوش پوشيده شده بود تا نور بيشتري به داخل برسه . نقش برجسته كاري با ردیف پیکرهای كوچیک برقوسهاي مکرر در درگاههاي ورودي و مشبك كاري روی سنگ و تزئينات سطحي در این سبک نسبت به قبل افزايش پیدا کرد . ( کلیسای سن شاپل ، از کلیساهای معروف این سبکه )

اما در معماری شعله آسا این جزرها و نوارها و كشيدگي برجها و مناره ها و تیزی سر مناره ‌ها بیشتر و کشیده تر و نازکتر و همچنین ظریفتر و مرتفع تر از سبک مشعشع شد. بالكانه هاي سوراخ سوراخ ؛ قوس بنديهاي تارعنكبوتي با شيب کم و روي هم افتادن تمام عناصر و سوراخ سوراخ بودنشان باعث آشفتگي خطوط ساختمان مي شد و مناظره ی پيچيده و گيج كننده اي بوجود می آورد . استفاده از نقش و نگارهاي نوک تیز و پر پیچ و خم هم یکی دیگه از ویژگی ای مهم این سبک بود. ( که در سبک مشعشع به این شکل نبود ) در این سبک کلا مناره ها و نوارها و جرزها که بر ارتفاع و خطوط عمودی بنا تاکید می کردن ؛ بیشتر تکرار می شد و چون نوک تیزتر و ظریف تر هم بودن بیشتر یادآور شعله های آتیش بود . ( کلیسای سن ماکلو و میلان و جامع کلن در آلمان از کلیساهای معروف این سبکه )






کلیسای سن شاپل در پاریس - سبک مشعشع یا شعله سان

« البته اینجا چیزی از مناره های که نوک تیز و مرتفعی داشتن نمونده »​







اینم پرسپکتیو کلیسای مبلان - سبک شعله آسا​




توضیحات بیشتر از طراح سوال


فقط در رابطه با مثال ها .كليساي بووه هم يكي ديگه از كليساهاي معروف سبك مشعشع هست.

در رابطه با كليساي ميلان هم. چيزي كه من درباره اش خوندم جزو كليساهاي غير فرانسوي دسته بندي شده بود .اما باتوجه به نمايي كه داره و ويژگي هاي كليساهاي سبك شعله اسا فكر ميكنم درست باشه كه جزو اين سبك دسته بندي بشه..

و در مورد تصويري كه گذاشتين. اين تصوير مربوط به كليسا ي سنت شاپل نيست. از روي نماش حدس ميزنم كليسايي مربوط به گوتيك آغازين باشه !!!!!!!!!!!!!:surprise
d:

كليساي سنت شاپل...



اين بنا در شهر پاريس قرار دارد و درابتدا قرار بود كه به كاخ شاهي متصل شود و محل دفن يكسري از مسيحي‌هاي كشته د جنگهاي صليبي باشدچون اصلاً سبك مشعشع مرتبط با دربار لوئي هفتم بود.
در ساختمان سنت شاپل تحليل رفتن ديوار كوچك شدن بدنه ستونها تا نقطه اي تداوم يافته است كه بيش از سه چهارم كل بنا را شيشه منقوش تشكيل مي‌دهد عناصر نگهدارنده را آنچنان كم حجم و كوچك كرده‌اند كه به نظر مي‌رسد به عنوان جرز مياني پنجره‌هاي بزرگ به ابعاد 5/14 تا 5/4 متر از يكديگر جدا كرده است. اين پنجره‌ها در آن زمان بزرگترين پنجره‌هاي طراحي شده بودند هنوز از شيشه‌هاي منقوش به رنگ گلسرخ و بنفش باقيمانده است در كليساي مزبور تاكيد برنازكي و ظرافت هرچه بيشتر عناصر معماري و نمايش خطي بطور كلي با رنگ آميزي دلپسند و كنده كاري ظريف جزئيات است.


كليساي بووه...



.............

كليساي ميلان ايتاليا!!!



نماي باشكوه اين كليسا مظهري از درآميختگي آشفته عناصر گوتيك پسين با عناصر كلاسيك است و درمقام نماد روال سبك گوتيك برپامانده است. .



كليساي سن ماكلو...


در روان پايتخت نورماندي نمايي بسيار متفاوت با نماهاي كليساهاي سده سيزدهم دارد كليساي سن مالكو با درازايي نزديك به 54 متر و از تفاعي نزديك به 5/22 متر در مقايسه با كليساهاي بزرگ تقريباً كوچك است پنج سر در كه دوتايشان مسدود هستند با يك قوس به سمت بيرون انحنا پيدا مي‌كند و بربالاي هر كدامشان يك سرپناه سه گوش سوراخ سوراخ ساخته شده است كه درونش با نقش و نگارهاي پر پيچ و خم و سيگمونه شعله آسا پرشده است بالكانه هاي سوراخ سوراخ قوس بنديهاي تارعنكبوتي با شيب آرامي به واحد يا بلوك مركزي مي رسند و از پشت سرپناهاي سه گوش پشت نما ادامه مي يابند روي هم افتادن تمام عناصر و سوراخ سوراخ بودنشان باعث آشفتگي خطوط سشاختماني مي شود و مناظره پيچيده گيج كننده اي پديد مي آورد بااين حال ديكر چندان راهي تا رنسانس نمانده است و سرزمين فرانسه به فاصله يك يا دونسل پس از ساخته شدن كليساي سن ماكلو سبك كلاسيك جديدي را از ايتاليا اقتباس خواهد كرد.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از Nazanin F

سوال 42

منظور از پوسته خارجی ساختمان (طبق تعریف مقررات ملی ساختمان ) چیست ؟ بصورت دقیق و کامل شرح دهید .

*******************

پاسخ از
mona.h

پوسته خارجی(Building envelope):
کلیه سطوح پیرامونی ساختمان، اعم از دیوارها، سقف‌ها، کف‌ها، بازشوها، سطوح نورگذر و نظایر آنها که از یک طرف با فضای خارج و یا فضای کنترل نشده، و از طرف دیگر با فضای کنترل شده داخل ساختمان در ارتباط هستند.
پوسته خارجی ساختمان شامل عناصری که در وجه خارجی خود مجاور خاک و زمین هستند نیز می‌باشد.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از mona.h

سوال 43

کلمه "اسکیس" اولین بار در کجا و به چه مفهومی کاربرد داشته؟

*******************

پاسخ از dynamic

در Beaux Arts School در فرانسه قرن 19 مورد استفاده بود.(esquisse) . متدی گرافیکی و کانسپچوال . در این متد ازدانشجویان خواسته میشد که مهارت کانسپچوال خود رو به سطحی بالاتر ارتقا بدن. یعنی کانسپت یا طرحی اولیه رو (از ساختمان) در ساعت اندکی از کار توسعه بدن (روش کار بشه دیگه:d) و البته حین کار روی طرح اولیه ، کانسپت و همچنین طرح اولیه تغییری نکنه;)
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از Pleiades.Arch

سوال 44:

ویژگی های معماری گوتیک پیشرفته چیه؟

********************

پاسخ از
Nazanin F

بلندی و سبکی کم سابق و باریکی جرزها و نازکی دیوارها، کشیدگی برجها و منارها و تیزی سر مناره ها ؛ تکرار و تاکید قائمهای ساختمانی بودن ، به شکلی که حالت خیزی رو به آسمان یا فضاهایی محصور کلیسا داشتن.

دیوارهای سراسر از شیشه بندی منقوش پوشیده شده بود تا نور بیشتری به فضای شبستان برسه .

نقش برجسته کاری از ردیف پیکره کوچک اندام قدیسان بر قوسهای مکرر درگاههای ورودی و مشبک کاری بر سنگ و تزئینات سطحی افزایش پیدا کرد و این تحول به اسم گوتیک شعاع سان معروف شد.

جرزهای پشت بند توام با پشت بندهای معلق ( شمع های شمشیری ) برپا شده در دو جانب بیرونی پیکر اصلی کلیسا برای پایداری در برابر رانش سقف بلند و استحکام بخشیدن به بدنه نازک و سبک دیوارها و دیگر عنصرهای تزئینی بود.

تغییر در روش بلوک بندی که تغییری در طراحی تاق ایجاد می کرد. تاق بندی در گوتیک پیشرفته نسبت به گذشته ، محوطه نسبتا کوچکی رو اشغال میکرد. حائل بندیش آسونتر بود. یعنی چهار بخشی بود. حتی از نظر بصری هم تاثیر قابل توجهی داشت . چون دیگه تصور نمی شد که هر یک از واحدهای اصلی و کنار هم حجم های جداگانه ای باشند. و همچنین دیگه اثری از از روش ستون بندی در این بنا ( بناهای گوتیک پیشرفته ) دیده نمی شد.

از ویژگی های مهم این شیوه اینه ک با طراحی صحن ، نور بیشتری از طریق ردیف های پنجره های بزرگتر شده زیر تاق به درون صحن راه پیدا می کنه .

استفاده از پشت بندهای بازویی ، حذف بالکانه خطابه را از بالای راهروی جانبی ممکن می ساخت . این بالکانه در سبکهای رومانسک و گوتیک آغازین تا حدودی نقش حایل نگهدارنده صحن ایفا می کرد. در دیواره سه بخشی و جدید گوتیک پیشرفته مرکب از یک ردیف قوس ، سه دهانه و ردیف پنجره های زیر تاقی بر پنجره های بزرگ زیر قوس تاکیده شده که در این میان پنجره های کلیسای شارتر ، درست به اندازه ارتفاع قوسهاس اصلی است.

نکته دیگه ایی که درباره معماری گوتیک پیشرفته باید گفت ، استفاده از شیشه های منقوش و رنگی است که با همه تلاش به علت رنگی بودن شیشه ها ، داخل کلیسا ها تا حدودی تاریک هستند.

سبک مشعشع هم از سبک های معماری گوتیک پیشرفته است که خودش ویژگی های جالبی داره از جمله ارتفاع سر گیج آور ، برج های کشیده و نوک تیز و ستون های فوق العاده ظریف . معماران سبک مشعشع از سنگ بیشترین استفاده رو می کردن . در کلیسای سنت شاپل که جز این سبک بود ؛ تحلیل رفتن دیوار و کوچک شدن بدنه ستونها تا نقطه ای هست که بیش از سه چهارم کل بنا را شیشه منقوش تشکیل داده .

کلیساهای گوتیک پیشرفته : کلیسای جامع رنس ، آمین ، بووه ، بووژ ، شارتر ، سنت شاپل و ...
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از Nazanin F

سوال 45

ضریب آبسورپسیون چیست ؟ و چه رابطه ایی با مسئله آکوستیک در ساختمان و ایزولاسیون آکوستیکی دارد ؟

******************

پاسخ از raha_

ضریب Absorbtion یا ضریب جذب. برای میزان سنجش انرژی صوتی حذب شده توسط سطح جاذب صدا به کل انرژی تابیده شده به اون سطح هست. که با حرف a نشونش میدن. و حالت ایده الش هم زمانیه که جاذب صدا ضریبش 1 باشه که فقط پنجره ی باز دارای ضریب 1 هست. چون هیچ صدایی رو منعکس نمیکنه.
سطوحی که دارای ضریب بالاتر از 0.5 باشن. سطوح جذب کننده . سطوحی که ضریبشون مساوی یا کمتر از 0.2 باشه . سطوح بازتابنده به حساب میان.



پاسخ از MEG

در ايزولاسيون صوتي بزرگ بودن مقاومت نشت يعني عدم امكان عبور هوا از قشر ان داراي اهميت است.هر چه مقاومت نشت بزرگتر باشد ضريب ابسورپسيون كوچكتر ميشود.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از MEG

سوال 46
كنوكتور چيست؟و بيشتر در استفاده در چه كارهايي مناسب ميباشد؟

*******************


پاسخ از mona.h

« كنوكتور » از يك يا چند لوله ي پره دار كه داخل محفظه اي قرار گرفته اند، تشكيل شده است. اين دستگاه در اندازه هاي مختلفي از نظر طول ، ارتفاع و پهنا ساخته مي شود.لوله هاي پره دار ممكن است از نوع لوله هاي آهني و يا غيره آهني مانند لوله هاي مسي باشند. هوا از قسمت پايين وارد و پس از گرم شدن به روش جا به جايي از دريچه بالا خارج شده ، وارد فضاي مورد نظر مي شود. در محل خروج هوا از کنکتور دمپری وجود دارد که به وسیله آن می توان مقدار جریان هوا و در نتیجه قدرت حرارتی کنکتور را تنظیم کرد.

کاربرد کنکتور در جایی که از آب داغ یا بخار به عنوان حامل انرژی حرارتی استفاده می شود، مناسب است
.زیرا به علت داشتن پوشش روی لوله ها امکان تماس سطوح بدن با سطوح داغ پره ها و لوله ها وجود ندارد.

دستگاه كنوكتور يكى از بهترين دستگاههاى آپارتمانى توليد گرما مى‌باشد. اين دستگاه بدليل مزايايى كه دارد جايگزينى مناسب و مطمئن براى رادياتور مى‌باشد. به علت داشتن كاور مشكل كثيف شدن ديوارها كه زيبايى اتاقها را از بين مى‌برد، تا حدود زيادى حل شده است. بدليل نوع كويل اسپيرال آن، هم از بازده حرارتى بالاترى برخوردار است و هم مقاومت آن در مقابل فشار بيشتر است و بدليل ظاهر زيباى آن جزئى از دكوراسيون ساختمان منظور مى شود. در اين دستگاه هم مى توان از آب گرم و هم از بخار به عنوان سيال عامل استفاده نمود. روش انتقال حرارت آن از طريق جابجايى و همرفت مى باشد. اين دستگاه در دو نوع ايستاده و ديوارى بر حسب سفارش قابل ساخت است.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از mona.h

سوال 47

سازه پارچه ای به عنوان یک عنصر سازه ای اصلی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟(6 مورد کافیه)

************************

پاسخ از Nazanin F

درصد اشتعال پایینی داشته باشه .
دارای خاصیت ضد قارچ یا ضد کپک زدگی باشه .
مقاومت بالایی در برابر اشعه های مضر آفتاب (uv) داشته باشه .
عدم فرسایش در شرایط مختلف آب و هوایی و طول عمر بسیار بالا
استفاده از رنگدانه های با کیفیت بالا (ثبات و دوام بالای رنگ)
قابلیت جوش ، با تکنوژی هوای گرم رو داشته باشه .

و ..... .



در مورد ویژگی های خود سازه :

این سازه ها بسیار سبک و انحناپذیر و اقتصادی هستند.
سهولت اجرا و سرعت در اجرا از ویزگی های این سازه است .
با استفاده از این سازه ؛ انرژی کمتری برای تنظیم شرایط محیط حاصل می شه .
دوام و طول عمر بالای مصالح از دیگر ویژگی های این سازه است .
در مناطق گرمسیر با استفاده از آنها می شه مقدار زیادی از نور خورشید را منعکس کرد و دمای ساختمان را با صرف انرژی کمتری تنظیم کرد.
در مناطق سردسیر با بهره گیری از لایه های عایق حرارتی که منعطف و مات میشن می توان با انژری کمتری شرایط مطبوع رو بوجود آورد.

و .... .
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از raha_

سوال 48
در تاسیسات ساختمان. منبع انبساط به چه منظوری استفاده میشه؟ انواعش و محل نصبشون رو هم بگین لطفا ؟

**********************

پاسخ از marya_com

به منظور تثبیت فشار سیستم و فراهم آوردن امکان انبساط حجمی آب در اثر افزایش دما در سیستم های بسته
2 صورت :باز و بسته
باز:در خط مکش پمپ و بالای بالاترین مبدل حرارتی ساختمان (حداقل 7 فوت بالاتر) نصب می شود
بسته:در هر جای ساختمان می تواند قرار گیرد(باهوای آزاد ارتباط ندارد)


پاسخ از MEG

منبع انبساط به منظور كاهش و جلوگيري از خطرات ناشي ازدياد حجمي اب و همينطور افزايش فشار سيستم كه در اثر افزايش حرارت اب ايجاد ميگردد
منبع انبساط باز: با هواي ازاد در ارتباط بوده و براي سيستم هاي حرارت مركزي با فشار كم و دماي حد اكثر 82 درجه استفاده ميشود و براي كاهش تلفات حرارتي اين منبع انرا با عايق حرارتي ايزوله ميكنند.
منبع انبساط بسته: در موارديكه بعلت محدوديت ارتفاع يا در سيستم هايي كه دماي اب زياد بيش از دماي جوشش اب در فشار جو يا اتمسفر است.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از MEG

سوال 49
معني اصطلاحات معماري زير؟
هزار باف:
هلو چين:
هنجار:
يورت:

****************

پاسخ از Nazanin F

هزار باف: طرح های هندسی و نقوشی هستند که اصطلاحا بهشون هزار باف می گن و برای تزئینات بنا استفاده میشه . ( یک نوع شیوه تزئیتاتی ایرانیه )
مثلا تو مسجد جامع برسیان ؛ داخل حاشیه های باریک بالای منار با اشکال لوزی و گرد یک در میان و میله منار با نقوش خفته راسته که همون هزار باف هست؛ تزئین شده .

هلو چين: هلوچین به معنی تاب ، سهمی و در اصطلاح معماران به قوسی گفته میشه که به شکل نیمه تخم مرغ هست.

هنجار: زنجیری هست که در ساختن گنبد ازش استفاده می کنند.
سازنده گنبد از پشت کار مشغول چیدن میشه و منحنی گنبد رو که از داخل باید صاف و دقیق باشه رو با این زنجیر کنترل می کنه .
در واقع این زنجیر با شاهنگ تشکیل دستگاهی میده که به ساختن گنبد کمک می کنه.

يورت: یورت در فرهنگ مغولی به ساختمانی عظیم که پایینش به زمین چسبیده گفته میشه .اما یورت در واقع همون چادر مغولی هست که درش از پوشش نمدی استفاده میشد که با پیشرفت علم پلاستیک جای اون پوشش های نمدی سنتی رو گرفت .
در بناهای دوره ایلخانی از یورت های نمدی استفاده میشده.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از Nazanin F

سوال 50

مواد زیر چه اثری روی رنگ و شفافت شیشه دارند :

  • اکسید اورانیوم و کادمیوم و اکسید تیتان
  • فلوراسپار و کریولیت
  • شوره
  • کروم ، آهک و سیلیکات آهن
  • اکسید مس و سلنیم

( موادی که کنار هم نوشتم ؛ یک اثر رنگی روی شیشه میذارن . )

**********************

پاسخ از yekbinam

اکسید اورانیوم و کادمیوم و اکسید تیتان زرد
فلوراسپار و کریولیت بيرنگ
شوره
نميدونم خودش که سفيده ولی بنفش؟
کروم ، آهک و سیلیکات آهنآهن که باعت سبزی ميشه پس با اين حساب سبز
اکسید مس و سلنیمقرمز


پاسخ تکمیلی

اکسید اورانیوم و کادمیوم و اکسید تیتان :::::::: > زرد درخشان

فلوراسپار و کریولیت ::::: > مات و شیری رنگ

اسید فلوئور ::::::::::::::: > مات

شوره :::::::::::::::::::::: > بی رنگ

کروم ، آهک و سیلیکات آهن :::::::::::: > سبز

اکسید مس و سلنیم ::::: > قرمز

کبالت ::::::::::::::::::::::: > آبی
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از yekbinam

51.
الف.در بيس پليت يه سوراخ اضافی ايجاد ميکنند چرا؟
ب.ميزان اورلپ(همپوشانی،وصله)ميلگرد ها چقدر است؟(قديم را هم اگر ميدونيد بگيد لطفاً)
ج.يکی از اولين مساجد شبستانی است.از اولين مساجد قرون اوليه هم هست.در ايران هم هست
دومين مسجد شبستانی؟
د.انواع گنبد؟

*****************

پاسخ از raha_

1_ سوراخی که در بیس پلیت ایجاد میکنند واسه خروج هوای بتن تسطیح کننده ی زیرشه...

2_میزان اورلپ میلگرد بستگی داره که عضومون کششیه یا فشاری. در اعضاء کششی یا قسمت هایی از بنا که نیروی کششی بهش وارد میشه مثل قسمت زیر تیر ها . میزان همپوشانی 40 برابر قطر میلگرد هست یا 40ф اما واسه اعضا فشاری مثل ستون ها یا بخش رویی تیر های با اتصال ساده که تحت فشارن. اورلپ 35 برابر قطر میلگرد هست... اگه نیروی کششی به عضوی زیاد باشه. همپوشانیش 50ф هست...

3_ سوالتون دقیق نیست دوست من. اما طبق کتاب دکتر پیرنیا. در دوره ی خراسانی همه ی مساجد شبستانی ساخته میشدند. مساجد دوره ی شبستانی... فهرج -علاقه وندی- مهراباد ابرقو- تاریخانه ی دامغان- مسجد جامع اصفهان (اولین دوره اش)- جامع سمنان- جامع نائین- جامع اردستان- جامع نیریز... ترتیبی که نوشتم تقریبا بر مبنای تاریخ ساختشون هست

4- انواع گنبد... بیزتند- بیز کند- شلجمی- اورچین... دیگه؟ همینا فعلا یادمه...!!! البته بیشتر هستن.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از raha_

سوال 52

7 اصل برونو زوی در کتاب زبان مدرن معماری برای معماران چی بود؟!

*******************

پاسخ از mehran66

1 - پاسخ به عملکرد
2 - عدم تقارن
3 - سه بعدی بودن و رد پزسپکتیو
4 - گشودن جعبه (باز شکستن چهار بعدی ترکیب )
5 - عوامل فرساختی
6 - فضا در زمان
7 - وحدت دوباره ساختمان ، شهر و فضاهای سبز و باز
__________________
 

raha

مدیر بازنشسته
سوال ازraha_

سوال 53

زاویه های چرخش مطلوب محور ساختمان نسبت به محور شمالی- جنوبی در 4 اقلیم مختلف ایران...؟!!!

*******************

پاسخ ازNazanin F

اگه بخوایم نسبت به محور شمالی - جنوبی در نظر بگیریم : در اقلیم سرد زاویه 12 درجه ، در اقلیم گرم و خشک 25 درجه ، در اقلیم گرم و مرطوب 5 درجه و در اقلیم معتدل و مرطوب 5/17 درجه از سمت جنوب به شمال در ساختمان چرخش داریم.

(البته این زاویه ها دامنه ای تغییراتی هم داره که در نقاط مختلف یک اقلیم ؛ تغییراتی اندکی در این زاویه ها میتونه ایجاد بشه . چون آب و هوا در بعضی نقاط یک اقلیم با نقاط دیگه همون اقلیم ؛ گاهی تفاوت های جزئی پیدا می کنه .مثل تفاوتی که بین نقاط نیمه بیابانی و بیابانی هست که هر دو از نقاط اقلیم گرم و خشکن و .... )
 
آخرین ویرایش:

raha

مدیر بازنشسته
سوال ازNazanin F


سوال 54



اصطلاحات زیر - که همگی در رابطه با گنبدسازی هستند - را توضیح دهید .
  1. شنگه
  2. زینه ای
  3. کوهه
  4. خیاره
  5. خرستو

*******************

پاسخ ازFROM_HELL

شنگه = میله آهنی که در پائین گنبد به قلاب ختم می کنندتا برای آویختن قندیل ها و چراغ ها مورد استفاده قرار گیرد. برای گیر دا شدن میله آهنی در درون گنبد پایه آن را به شکل شش پر یا هشت پر می سازند. در مجموع به ستونی که حد فاصل بین پوسته زیرین و رویی گنبد است و میله آهنی را در بر می گیرد (شنگرگ یا شنگه ) می گویند.

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=11617&stc=1&d=1248519266

زینه ای=نوعی پوشش گنبد در معماری یخچالها

کوهه=گاهی چنبرها در نمای بیرونی گنبد پشت گوشه سازی ها را به نمایشمی گذارند که در این صورت کوهه نامیده می شوند.برای مثال می توان گنبد حمد الله مستوفی قزوین و امامزاده صالح را نام برد.

خیاره=یک نوع روش تزئینی گنبد سازی که در دوره آذری رواج یافت مانند گنبد مقبره ی گوهرشاد

خرستو=گنبدهای رک نیز به انواع گوناگون ساخته میشده مانند ارچین که قطعات سنگ یا آجر را روی هم میچیدند ( مانند گنبد دانیال نبی در شوش و آرامگاه یعقوب لیث در جندی شاپور ( شاه آباد اهواز ) و گاهی به صورت هرم ساخته می شده است و گاهی مخروطی که آخری را خرستو یا خرستوک مینامند .
 

raha

مدیر بازنشسته
سوال ازFROM_HELL

سوال 55
فرانک گهری در روند طراحی های خود از چه نرم افزاری استفاده می کند؟



*******************

پاسخ از dynamic


جواب:
catia
یه برنامه سه بعدی سازه که یه سری خصوصیات داره بیشتر هم در رشته مکانیک کاربرد داره مدل سازی برا ماشین و ...

تاریخچة نرم افزار CATIA :

در سال 1969 شرکتی با نام Dassault در فرانسـه نرم افزاری بنام CATI برای نقشه کشی دوبُعدی و ماشینکاری با کمک کامپیوتر پایه گذاری نمود و در سال 1975 این محصول به محیط سه بُعدی گسترش پیدا کرد و در آن زمان با انجام پروژة ساخت مدل تونل باد برای یک شرکت هواپیماسازی که بطور معمول 6 ماه زمان نیاز داشت ، در طی 4 هفته به نتیجه رساند. با این عمل تحولی در دنیای طراحی، ساخت و تولید ایجاد کرد.

ویرایش 5 آن که تحت ویندوز مي باشد در اواخر دهة 90 وارد بازار شد.
در ایران نگارش 4.2.2 توسط شرکتهای خودروسازی سایپا و ایران خودرو با هزینة بالا وارد شد. هماکنون در کشورمان نرم افزارهای زیادی از قبیل AutoCAD ، Solid Works ، Pro/Engineer ، IDES و . . . در زمینة CAD استفاده میشوند. اما هریک از این کاربران که با نرم افزار CATIA V.5 آشنا میشوند مشتاقانه بسمت آن گرایش پیدا میکنند. البته پیش بینی میشود که در آینده نزدیک در همة زمینه های نرم افزاری مشابه جای خود را به CATIA بدهند.


ویژگیهای اصلی این نرم افزار :

نگهداری تاریخچة تهیة مدل ( History ) : این امر سبب میگردد تا بتوان با حداکثر قدرت به ساخت و مدیریت مدلها پرداخت ( میتوان مکان عملیات را جابجا و یا آنان را موقتاً بی اثر نمود. بعنوان مثال میتوان اثر یک فیلد را خنثی کرد. )
برخورداری از قابلیت پارامتریک و فرمول پذیری ( Parametric ) : با این خاصیت میتوان ابعاد یک مدل را بصورت وابسته به مقادیر دیگر ترسیم نمود و در صورت تغییر در پارامترهای اولیه مدل بهنگام میگردد.
بلادرنگ ( Real Time ) : مشاهده شدن تغییرات بصورت همزمان. بعنوان مثال تغییر در سایز یک مکعب و یا دوران آن در حالت Shade در هنگام اجراء سایر دستورات.
هوشمندی ( Intelligent ) : سبب میگردد تا با بکارگیری الگوریتمهای پیشرفته کمک شایانی به کاربر نماید تا با حداقل عملیات به هدف مورد نظر دست یابد.
رابطة بسیار قوی گرافیک ( Advance Interface ) : یکی از ایرادهای اصلی اکثر نرم افزارها، نداشتن محیط راحت و قوی گرافیکی است. محیط راحت و کاربرپسند کتیا سبب میگردد تا کاربر براحتی خواسته های خویش را مهیا سازد

از دیگر ویژگیها میتوان قابلیت جابجائی آسان و سریع بین محیط ها، سرعت بالای واکنش نرم افزار در برابر عملیات صورت گرفته، مدیریت بر فعالیتهای مربوط به طراحی، خروجی با فرمتهای مختلف، قابلیت تبادل اطلاعات بین دیگر نرم افزارهای CAD اشاره کرد ...

:smile:


 
آخرین ویرایش:

raha

مدیر بازنشسته
سوال ازdynamic

سوال 56
کدام دوره معماری در ایران به باروک ایرانی معروف است؟ چرا؟ (چند نمونه شو بگید کافیه مختصر و مفید ;))

منظورم از نمونه ، نمونه بنا نیست . چند نمونه از موارد و ویژگیهاست

*******************

جواب : به صورت مشترک...

دوره قاجار رو باروک ایرانی میگن . به خاطر استفاده از بعضی از مبانی معماری باروک در معماری بناهای ساخته شده در دوره قاجار.
به طور مثال در این دوره برخی از معماران ایرانی از جمله معمار باشی بناهای خود را از روی کارت پستال های بناهای خارجی می ساختن (معماری کارت پستالی)که همین موضوع باعث شد تا بناهای این دوره شباهت بیشتری به بناهی دورهی باروک پیدا کنند.
استفاده از شیروانی که در این زمان متداول شد
ستون‌هایی که مستقیما از مغرب زمین اقتباس شده بودند اغلب آن‌ها اگر نه در اساس ولی در پرداخت باروک بودند این نکته را شاید بارز تر از هر جا بتوان در ستون هایی دید که مقطع چهار گوش و شش گوش دارند
تبدیل سه دریها به دو دری
استفاده از نقش گل لندنی در کاشیکاری
عناصر تزئینی و نما کاری تحت تاثیر عناصر غربی
مصالح سنگ وسیمان وآهن
تزئینات داخل
ایجاد ایوانهای عظیم ومرتفع در ورودیها

من هم فکر ميکنم به دليل تجملات و تزئيناتش باشه.استفاده کردن از هنر.همينطور ستونهايی که استفاده ميکردن.شايد يه حالات تصنعی بودنش.تقليدی بودنش از شيوه باروک

سلام
فکر می کنم به خاطر توجه زیاد به تزئینات در معماری دوره قاجار به این اسم معروف شده.
چون یکی از شاخصه های مهم باروک تزئیناتش هستش.

خب بخاطر اینکه از غرب تاثیر گرفته بود همونطور که گفتم بوسیله سفرهای دوات به اروپا و همینطور دانشجوهای ایرانی که به اروپا رفتن و از معماری اروپا تاثیر گرفتن .
یکی دیگه از دلایل تشابه بصری این سبک به معماری باروک مثلا :
استفاده از پنجره های عمودی مشبک رنگی به نام ارسی .یا استفاده از کنگره کنار بام کاخ ها یا استفاده از مصالحی مثل سیمان آهن و سنگ و همچنین سقف های شیروانی و به خصوص به کار بردن ستون های عظیم تزئین شده .
در کل اگر معماری جایی مثل توپخانه تهران رو نگاه کنیم شباهت زیادی به سبک باروک داره .
دیگه شرمنده بیشتر از این نمیدونم .

فکر کنم معماری دوره قاجار به خاطر تاثیر از معماری اروپایی به خاطر سفر هایی که شاه و هیئت دولت به اروپا داشتند .
نمونه هاش :تکیه دولت از روی یک ساختمان اپرا در اروپا ، مدرسه دارالفنون .
 

raha

مدیر بازنشسته
سوال ازFROM_HELL

سوال 57
اوژن ویوله لودک کی بود و دو تا از نظریه هاشو بگید.

*******************

پاسخ از asal sadra

اوژن ویوله لودوک (زاده:1818 - درگذشت : 1879) معمار بزرگ فرانسوی است.:)
در مرمت آثار باستانی به ابعاد اقتصادی و بهداشتی (نور, هوا, ....) توجه داشت. به عقیده وی آثار باستانی باید با تخریب بناهای اطراف بیش از پیش در معرض دید قرار گیرد.
دو نظریه مهم لودوک :
1-نظريه پويايی ماده در ساختمان : ماده بي جان براي برخورداري از روح و روان بايد به صورتی به كار گرفته شود كه معمار در نظر دارد
2-نظريه سبك و زمان : او سبك را مجموعه‌ای از قوانين و مقرراتی مي داند كه با توجه به تكنولوژی زمان و در زمان تعريف مي شود .
:sweatdrop::smile:
 

raha

مدیر بازنشسته
سوال از raha

سوال 58

تشابه و تفاوت شیوه ی طراحی معماری میرمیران و بهرام شیردل رو توضیح بدین!


*******************

پاسخ از raha

میرمیران و بهرام شیردل هر2 شون شیوه ی طراحی اشون براساس دیاگرام فرم هست
.

میرمیران مثل لوکوربوزیه بیشتر به فرم و ویژگی های تندیسگونه تاکید میکنه
و بیشتر آثارش شبیه هم هستند در 3 دوره ی معماریش .
اما
بهرام شیردل بیشتر به فضا و روابط بین احجام توجه میکنه . و اثارش دارای ویژگی های متفاوت هستند. که شیوه ی طراحیش رو مشابه جان هیجداک میدونند در پروژه ی ماسک برلین.

.
.
.
توضیحات بیشتر در رابطه با شیوه ی طراحی این 2 معمار و بعضی از آثارشون:

مرحوم مهندس میرمیران از 3 شیوه در طول دوران طراحیش استفاده کرده:

1-دیاگرام فرم معماری...
فرهنگستانها... استفاده از عناصر فضایی معماری ایران مثل دروازه . چهار طاق. صفه و...
کتابخانه ی ملی ایران... استفاده از شکل انتزاعی شده ی کوه دماوند
مجموعه ی ورزشی رفسنجان... دیاگرام فرم یک یخچال سنتی در نزدیکی سایت

2- دیاگرام فرم آثار هنری و طبیعی...

موزه ی آب ایران... استفاده از خواص شکلی آب و خاک
کتابخانه مجلس کانسای... استفاده از دیاگرام فرم مجسمه ی آلبرتو جیا کومتی
پروژه ی بانک توصعه صادرات ایران

3- دیاگرام 2فرم و فضای مابین...
پروژه ی کانون وکلای دادگستری تهران... مکعبی که فضای تهی مورب اون رو بریده
پروژه ی توسعه ی حرم حضرت معصومه... برداشتی از جریان معماری نواری
سفارت ایران در فرانکفورت... فضای بینابین گذری ست عمومی ...

مهندس بهرام شیردل:

1- دیاگرام هندسه ی فولد...

طرح کتابخانه ی اسکندریه... فولدینگ
تالار همایش نارا... هندسه فولد+ دیاگرام زین اسبی که 90 درجه چرخیده
موزه ی ملی اسکاتلند... الهام از عناصر موجود در طبیعت

2-دیاگرام فرم بدون مرکز...
پروژه مجموعه مسکونی استیجاری یزد
سفارت ایران در برزیل
مرکز فناوری نهاد ریاست جمهوری
 

raha

مدیر بازنشسته
erick

مثل اينكه كسي نمي خواد سوال بعدي رو مطرح كنه...بازم خودم بايد آستين بالا بزنم!!
سوال شماره ي59
اکلکتیزم در معماری به چه معنی است؟؟
زود جواب بدين ببينم!!:)

*******************

yekbinam

اکلکتيزم يعنی التقاط گرايی.يعنی معمار نبايد سبکش را به طور کامل از گذشته بگيره،ميتونه نشانه يا عنصری رابه دلخواه به کارگيره و اثر جديدی به وجود بياره.
اگر اشتباه نکنم سؤال کنکور هم بوده. که از اون گزينه هايی که داده به کارگيری عناصر
سبک های مختلف معماری در يک بنا
درست بود
 

raha

مدیر بازنشسته
سوال ازarchi-tecture

چون عمران خوندم ولی اومدم تو کاری معماری سوالی متفافت می پرسم:)
سوالی 60
بلوکاژ چیست؟

*******************

پاسخ ازerick

به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین به کف ساختمان‌ها، از بلوکاژ یا ماکادم استفاده می‌شود که عبارت است از لاشه سنگhttp://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%84%D8%A7%D8%B4%D9%87_%D8%B3%D9%86%DA%AF&action=edit&redlink=1 و قلوه سنگhttp://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%82%D9%84%D9%88%D9%87_%D8%B3%D9%86%DA%AF&action=edit&redlink=1 که بدون ملاتhttp://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA به ضخامت ۲۵ تا ۴۰ سانتی متر در زیر كف سازيhttp://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DA%A9%D9%81_%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C&action=edit&redlink=1 ریخته می‌شود. و معمولا قيرگوني دیوار از میان دیوار عبور نموده و به داخل بلوکاژ ختم می‌شود.(چون حال نداشتم تايپ كنم از ويكيپديا كپي كردم...باور كنيد بلد بودم!!)
درسته؟

 

raha

مدیر بازنشسته
سوال از erick

سوال 61
کتاب هفت مشعل معماری از کیه و منظور از این هفت مشعل چی هست؟

*******************

پاسخ ازmoya_memar

فك كنم:
اثر جان راسكين
منظور از اونها :حقيقت،ايثار،زيبايي،قدرت،اطاعت،زندگي،خاطره
 

raha

مدیر بازنشسته
سوال از FROM_HELL

سوال 62

معمار برج آزادی تهران کی بوده؟
در مورد نوع معماری برج توضیح بدید.


*******************

پاسخ ازoptimistic

معمارش كه حسين امانت بوده.يك نماد شهري كه تلفيقي از طاق هاي معماري قبل و بعد از اسلام بوده و در واقع تلفيقي از معماري سه دوران ساساني ، هخامنشي و اسلامي هستش.درسته؟

برج ميدان آزادي تهران ‌بهترين نماد " نوگرايي " معماري معاصر ايران است.معماري برج آزادي تهران تقليدي نيست و ايرانيت،كالبد اين برج و اسلاميت،تزئين برج آزادي است.
معماری قبل از اسلام آن ملهم از طاق كسری و معماری بعد از اسلام آن از قوس پنج و هفت یا همان قوس جناقی الهام گرفته شده.
این فضا با توجه به بهره‌گیری از تمامی ادیانی كه در ایران وجود دارد به شكل تودرتو طراحی شده تا نمادی برای ایران باشد.آب نمایی هم برای تلطیف فضا در بام این برج تعبیه شده است كه به فرهنگ میتراییسم و هخامنشی برمي گردد.در اين بنا از سنگ استفاده شده كه سنگ در معماری ایران عنصری است كه بیننده را به یاد معماری هخامنشی می‌اندازد، اما با این وجود این سازه به لحاظ اجرایی تكنولوژی پیشرفته‌ای دارد.


*******************

پاسخ تکمیلی از FROM_HELL

درسته . :w27::w27::w27:
این هم جواب کامل سوال 62
برج آزادی به سال 1345 شمسی برمی‌گردد. در این سال طرح یك نماد معرف ایران، بین معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد و در نهایت طرح "مهندس حسین امانت"، 26 ساله و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران برنده و برای ساخت انتخاب شد
عملیات بنای برج آزادی در یازدهم آبان 1348 شمسی آغاز شد و پس از 28 ماه كار، در 24 دی 1350 با نام برج شهیاد به بهره‌برداری رسید
معماری برج آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و اسلامی است. این بنای سه طبقه، چهار آسانسور و دو راه‌پله و 286 پلكان دارد. در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، كتابخانه و موزه قرار دارد. طول این بنا 63 متر، ارتفاع آن از سطح زمین 45 و ارتفاع از كف موزه 5 متر است
در نگاه نخست قوس بیضی طاق كسری ساسانی را می‌بینیم كه به وسیله یك مقرنس تبدیل به قوس جناقی شده و نوعی انتضام را در این برج به وجود آورده است
در هنگام طلوع خورشید از مشرق قوس پنج و هفت و در موقع غروب خورشید از مغرب قوس ایران قبل از اسلام (قوس كاخ كسری) را می‌بینیم.» این فضا با توجه به بهره‌گیری از تمامی ادیانی كه در ایران وجود دارد به شكل تودرتو طراحی شده تا نمادی برای ایران باشد
آب نمایی نیز برای تلطیف فضا در بام این برج تعبیه شده است كه به فرهنگ میتراییسم و هخامنشی باز می‌گردد
سنگ در معماری ایران عنصری بسیار مهم و بنیادین است كه كاربرد زیادی دارد و بیننده را به یاد معماری هخامنشی می‌اندازد، اما با این وجود این سازه به لحاظ اجرایی تكنولوژی پیشرفته‌ای دارد؛ در آن دوره شركت آو اروپ (AVE – ARUP) كه یكی از برجسته‌ترین و بزرگ‌ترین شركت‌های طراحی سازه‌های خاص در دنیاست، متولی اجرای این طرح با استفاده از سنگ‌های بزرگ گرانیت لاشه‌ای همدان به عنوان قالب بتون شد كه این سنگ‌ها به شكل قالبی در كار، باقی ماند و باعث استحكام بنا شد


سوال 63 لطفا
 

raha

مدیر بازنشسته
سوال از FROM_HELL

حالا که هیچ کس سوال نمی گه دوباره خودم می پرسم.
سوال 63:
معمار آرامگاه کمال الملک کی بود(با توضیح مختصر در مورد معمار)؟ در مورد معماری آرامگاه توضیح بدید.
اگه تونسیتد 1 عکس قشنگ هم ازش آپ کنید.


*******************

پاسخ از mehran66

آرامگاه کمال‌الملک بنایی است که در شهر نیشابورhttp://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B1 ساخته شده است.
این بنا کنار آرامگاه عطار نیشابوری و در باغی در محله کهن شادباخ در شهر نیشابور ساخته‌شده‌است. این باغ در فاصله نزدیک به یک کیلومتر در سمت غرب آرامگاه خیام قرار گرفته‌است.
طراح این بنای یادبود استادهوشنگ سیحون است.
وی استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و سه دوره رئیس این دانشکده بود. استاد «هوشنگ سیحون» نقاش و معمار پرسابقه ایرانی، به مرد بناهای ماندگار معروف است. آن هم به دلیل طراحی و نظارت بر ساخت آرامگاه بزرگانی چون خیام ، کمال الملک ، بو علی سیناhttp://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%88%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B3%DB%8C%D9%86%D8%A7 ،نادر شاهhttp://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D9%87_%D8%A7%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1 ، کلنل محمد تقی خان پسیانhttp://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D9%84%D9%86%D9%84_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AA%D9%82%DB%8C_%D8%AE%D8%A7%D9%86_%D9%BE%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%86 و ده‌ها مقبره و آرامگاه دیگر ، ضمناً وی طراح بنای موزه توسhttp://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87_%D8%AA%D9%88%D8%B3&action=edit&redlink=1 در سال 1347و همچنین ساختمان بانک سپهhttp://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9_%D8%B3%D9%BE%D9%87&action=edit&redlink=1 در میدان توپخانهhttp://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86_%D8%AA%D9%88%D9%BE%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87 تهران نیز می‌باشد.

نمای بنا

این بنا در نقشه از دو مدول مربعی شکل تشکیل شده است که مستطیلی با تناسب ۱ بر ۲ را می‌سازند. اضلاع مربع در نما با یک قوس نیم دایره خود نمایی می‌کنند؛ حجم بنا از قوس‌هایی متقاطع که بر روی اقطار مربع زده شده اند پدید آمده که این فوسهای متقاطع، «تاق‌های چهاربخش» را که در معماری سنتی ایران بسیار دیده شده اند را تداعی می‌کنند و احتمالاً منبع الهام طراح نیز بوده است. طراح با بهره‌گیری خلاقانه از قوس و با پیچشی که در ایده کلی آن ایجاد کرده، به نتیجه‌ای ظاهراً متفاوت با هندسه‌ای پیچیده دست یافته است. این طرح نوآورانه با به‌کارگیری سازه پوسته‌ای بتنی اجرا شده است.
در بنای یادبود کمال الملک دو نوع قوس به شرح زیر دیده می‌شود. شش قوس نیم دایره نما که نسبت دهانه به ارتفاع آنها 1 به 2/1 است، چهار قوس متقاطع که بر روی اقطار دیده می‌شوند. همچنین در پایین قوس‌های اصلی نما از روبرو دو قوس کوتاه‌تر نیز وجود دارند که در واقع تلاقی قوس‌های متقاطع هستند. شاید بتوان گفت حجم کلی بنا از پوسته‌ای سه بعدی در فضا حاصل آمده است که در یک حرکت نرم دو نوع قوس یاد شده را به هم پیوند می‌دهند. این قوسها و پوشش آنها در بالا، اشکال هندسی مخروطی شکلی را بوجود آورده‌اند که ابتکاری هندسی بوده، اوج خلاقیت معماری را در بهره‌گیری از عناصر معماری سنتی ایران در ترکیبی جدید و موزون نشان می‌دهد . در این بنا نیز همانند آرامگاه خیامhttp://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85%DA%AF%D8%A7%D9%87_%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D9%85 هندسه نقشی شایان توجه دارد و پیوند عمیق این بنا را با نظام معماری ایرانی برقرار کرده است.
تزیینات استفاده شده برای آرامگاه کمال الملک کاشی معرقhttp://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%82 است که نقوش آنها بسیار هنرمندانه بر روی سطوح منحنی نما بکار گرفته شده‌اند و به سمت خط تقارن قوس‌ها این نقوش کوچک و کوچک‌تر می‌شوند. به گفته طراح، کاشی معرق، معماری کاشان یعنی محل زادگاه کمال الملک را یادآور می‌شود. نمای بنا و تزیینات و همچنین رنگ کاشی ها، هماهنگی فراوانی با آرامگاه عطار ،که در کنار آن است، دارد؛ به گونه‌ای که شاید بازدید کننده در نگاه نخست گمان کند
که این بناها بخشی از هم هستند.


 

raha

مدیر بازنشسته
سوال از raha

سوال 64

اندام های کلیسا ( ریزفضاهای معماری) رو نام ببرید با یه توضیح مختصر !
منبع : کتاب معماری ایرانی .غلامحسین معماریان


*******************

پاسخ از raha


چون ممکنه فردا و پس فردا نتونم به باشگاه سر بزنم. جواب سوال رو امروز میدم...

اندام های کلیسا: ( کلیساهای ایران )

گنبد: نیاز به توضیح نداره اما طبق نوشته ی دکتر معماریان نشانه یا نماد عیسی مسیح هست.

در آیگاه: در های چوبی با نقش صلیب... کلیسا به طور معمول دارای 2 تا 3 در میباشد. یکی در جبهه ی غربی و 2 تای دیگه شمال و جنوب...

ناقوس خانه: ساختمانی معمولا 3 طبقه...

خوران = محراب :در شرقی ترین بخش کلیسا...

آواندادون= میراث خانه :در دو سوی محراب هست و محل آماده شدن روحانیون برای برگزاری آئین باداراک ( عشای ربانی ) اتاق اشیاء هم به ان میگویند...

حوضچه ی غسل تعمید: در بخش شمالی کلیسا قرار دارد و از سنگ مرمر هست... و نماد رود اردن میباشد...

ورنادون = بالا خانه : همهی کلیسا ها ان را ندارندو جایگاه کر کلیسا و نوازنده ها میباشد... و نماد جایگاه فرشتگان هست...


جهت مطالعات بیشتر به کتاب معماری ایرانی ( دکتر غلامحسین معماریان ) رجوع شود.

سوال 65 رو مطرح کنید لطفا...
 

raha

مدیر بازنشسته
سوال از FROM_HELL

سوال 65
این عکس متعلق به چه بناییه؟ تویه کدوم شهرقرار داره؟ معمارش کیه؟
با یه توضیح مختصر در مورد بنا و معمار.............
:victory:





این هم نمایی از بنا در شب.................



ببخشید مثل اینکه عکسها پریده مجددا آپشون کردم بازم معذرت میخام...........::redface::sweatdrop:



این هم نمایی از بنا درشب........




*******************
پاسخ از FROM_HELL


نگارخانه ملی لندن
یکی از موزه‌های مشهور جهان در زمینه هنر نقاشی است. نگارخانه ملی در سال ۱۸۲۴ میلادی در شهر لندن تاسیس شد و هم‌اکنون دارای گنجینه‌ای با بیش از ۲٬۳۰۰ تابلوی نقاشی کم‌نظیر از سده سیزدهم تا سده نوزدهم میلادی است.

معمار" رابرت ونچوری،رابرت ونچوری معمار آمریکائی از شاگردان سارنین Saarinen و توئی کان Khan بود ودر دفتر آنها کار می کرد . در سال ۱۹۶۶ کتابی به نام ” پیچیدگی و تضاد در معماری “Complexity & Contradiction In Architecture را به رشته تحریر در آورد .

طرح موزه ملی لندن ۱۹۸۰:

رابرت ونچوری به همراه همسرش این مرکز را طراحی کردند . ساختمان ۳ نما دارد . طراحی نمای ساختمان با خصوصیات محله است
ساختمان 3 نما دارد:
یک نمای سنتی که سمت یک موزه تاریخی قرار دارد .
یک نمای مدرن که سمت خیابان وساختمانهای مدرن قرار دارد .
نمای داخل کوچه که همگون با بافت محلی است.
 

raha

مدیر بازنشسته
سوال ازraha

سوال 66

5 تن از معماران مشهور دوره ی رنسانس رو معرفی کنید با ذکر و تصویر یک یا چند تا از آثارشون!

*******************
پاسخ از king kurosh

پالادیو:میلا کاپرا و..
میکل آنژ:سن پیترو
برونلسکی :سانتا ماریا دلفیوره
آلبرتی:کلیسای سن آندئا
برنینی:
برامانته:قسمتهای زیادی از واتیکان از جمله محراب مشهور اون

ممنون .پاسختون درسته. اما من کامل ترش میکنم

آندره آ پالادیو :ویلا های زیادی ساخت که یکیش همین که شما گفتین و ویلا روتوندا هم از معروف ترین اثارش هست- کلیسای سن جورجو ماجوره

فیلپو برونلسکی :گنبد کلیسای سانتا ماریا دلفیوره ( که به عقیده ی عده ای تاریخ ساختاین گنبد رو شروع دوره ی رنسانس میدونند ) - بیمارستان کودکان سر راهی - نمازخانه ی پاتسی - کلیسای سن اسپریتو

آلبرتی: قصر روچلای - کلیسای سن آندرئا- کلیسای سن فرانچسکو- کلیسای سانتا ماریا نوولا

میکل آنژ : تکمیل نقشه ی کلیسای سن پیترو که توسط برامانته ترسیم شده بود- میدان کامپیدولیو

دوناتلو برامانته: تمپیه تو- و نقشه ی اولیه کلیسای سن پیترو

و برنینی هم از معماران دوره ی باروک هستش.


سوال 67ذ رو مطرح کنید لطفا...
 

raha

مدیر بازنشسته
سوال از king kurosh

سوال 67
اهمیت لویی کان در تاریخ معماری از چه جهت هست؟
فقط با ذکر منبع پاسخ قابل قبوله

*******************
پاسخ از king kurosh

مطمئنم كه اهميت كان در تاريخ معماري به علت pرداختنش به نور و سايه و اهميتي كه براي اون در معماري وفلسفه ي طراحيش قائله هست ... اما نميدونم منظور شما هم از اين سوال همين بوده يا نه... الان به منبع دسترسي ندارم كه بتونم با استناد به اون جواب سوال رو بدم...

نه دقیقا رها جان در واقع این خصوصیات معماری کان هست، که خوب در واقع از یک مقیاس بالاتر باید به قضیه نگاه کنی مثلا ت. به قضیه 1/200 نگاه می کنی ولی باید 1/500 بهش نگاه کنی.

البته کتابها یه جوری قضیه رو سخت بیان می کنند برای یافتن پاسخ به صفحه 100 تا 108 از زمان معماری یا صفحات 214 تا218 دانشنامه معماری قرن بیستم مراجعه کنید.

خلاصه جواب میشه= برگشت به گذشته در اوج شکوه مدرنیسم و توجه به بستر طرح.

شما نمی تونید بگید کارهای کان مدرن نیست و در عین حال نمی تونید بگید که یک سبک بین الملله یا فقط یک تفکر قالب شکنانه رو دنبال می کنه.(این قسمت رو می تونید تفسیر به رای بدونید)

سوال بعد رو مطرح کنید این سوال یک هفته بدون جواب موند
 

raha

مدیر بازنشسته
سوال از king kurosh

خوب خودم می نویسم
سوال شماره 68
نظریه کامیلو بویی تو در مورد مرمت توضیح دهید.
(این نظریه یه روح داره در حد 2 جمله کسی اوها رو هم بگه قبوله)


*******************
پاسخ از FROM_HELL و raha

نظریات بویی تو را می توان به دو مورد خلاصه کرد :

الف: جایگزینی مفاهیم معماری به جای ویژگیهای شکلی و سبکی : مفهوم معماری مهم است نه سبک و شکل آن .

ب: فراتر از زمان بودن بنا ها و مجموعه های تاریخی : دمیدن روح جدید به کالبد قدیم سبب می شود تا بنا ها و مجموعه های تاریخی زنده شوند . هنگامی که یک اثر تولید می شود کاری مادی وقوع یافته است ولی بعد از یک نسل تعاملات غیر مادی و فرهنگی در اثر وارد شده و معنای فرهنگی می یابد .

سلام .من تا به حال در رابطه با بویی تو مطلبی نخوندم . اما چیزی که راجع بهش تو اینترنت سرچ کردم... در واقع همون جواب FROM_HELL هست که من متن کاملش رو میزارم... king kourosh اگر اشتباست لطف کن خودت اصلاحش کن و جواب درست رو بگو...

جواب سوال :

الف- جایگزینی مفاهیم معماری به جای ویژگی های شکلی وسبکی:مفهوم معماری مهم است نه شکل وسبک آن،اگر مفهوم شناخته شود،شکل و سبک نیز شناخته می شود.بنابراین،بنا یا مجموعه ویا شهریک سند تاریخی است که می توان در آن تغییر شکل را به انجام رساند،مشروط بر اینکه مفهوم آن حفظ شود.

ب-فراتر از زمان بودن بناها و مجموعه های تاریخی:دمیدن روح جدید به کالبد قدیم،سبب می شود تا بنا و مجموعه های تاریخی زنده شوند.تزریق عملکرد جدید به بناهای قبلی می تواند موجب تجدید حیات آنها شود.اضافه نمودن بناهای جدید به بناهای قبلی می تواند سبب کاراتر شدن آنها شود و بدین ترتیب می توان آنها را از حالت موزه ای خارج ساخت و معنی دارتر کرد.هنگامی که یک اثر تولد می شود،کاری مادی وقوع یافته است ولی بعد از یک نسل،تعاملات غیر مادی وفرهنگی در اثر وارد شده ومعنایی فرهنگی می یابد.سرمایه های اجتماعی مستقر شده و نهفته شده چندین نسل در اثر می توانند در گذر اثر از مفهوم مادی به مفهوم مادی به مفهوم معنایی سخت موثر افتد.


مطالب تکمیلی راجع به نظریه های کامیلو بویی تو:

بر اساس نظریه های فوق می توان اصول زیر را مطرح نمود:

یکم-ایجاد عملکرد جدید در کالبد قدیم:بر اساس این اصل با استفاده از عملکردهای جدید در کالبد بناها یا مجموعه های بافت کهن می توان آنها را زنده نگه داشت.

دوم- تعیین دوره مداخله در هر دوره:با مشخص کردن تاریخ هر اقدام مرمتی می توان دوره های اقدام و مداخله را از یکدیگر تمیز داد.

سوم-تدوین مباتی اقدام:علاوه بر توصیف مداخله،بر بیان دلایل مداخله و مشخص نمودن اقدامات در هر نوره در حد جزئیات تأکید شده است.

چهارم- عدم تقلید از سبک های معماری در گذشته :بوی تو از سبک های معماری گذشتگان را جایز نمی داند.

1-دخالت در بنا با استفاده از مفاهیم کهن ولی متفاوت از سبک قدیم.

2-تفاوت گذاشتن بین میان مصالح قدیم و جدید به هنگام اقدام.

3-استقرار نمایشگاه در کنار هر نوع جایگاه عناصر مداخله.

4-معرفی بنا یا مجموعه های تاریخی با استفاده از امکانات آموزشی

5-حک تاریخ وزمان اقدام

6-توصیف مراحل مداخله وبیان علت اقدام

بنابر نظرات،اصول ودستورالعمل های مورد نظر بویی تو می توان دریافت که هدف از مداخله در بناها یا مجموعه های تاریخی،بهبود بهبود کارکرد کالبدی بناها و مجموعه های تاریخی است.وی در پی احیای بافت یا بناهای است.کابر های پیشنهادی بویی تو،معاصر سازی است و شیوه اقدام،بهسازی و نوسازی می باشد وتوجه به بازسازی ندارد.روش مداخله وی غالبأ بصورت موضعی-موضوعی است.


معرفی کامیلو بویی تو:

کامیلو بویی تو محقق ومعمارایتالیایی،تفکر جدید مرمت شهری را در قرن بیستم پایه گذاری کرد.وی را پدر مرمت شهری می نامند.او اولین شخصیتی است که در باز زنده سازی توجه به مفاهیم معماری را جایگزین تبعیت از ویژگی های شکلی-سبکی بناهای در دست تعمییر کرد.«نکات پیشنهادی وی در مورد مرمت شهری تأ ثیر زیادی در تدوین و شکل گیری "اولین منشور معماری"داشت»


منبع : http://ravagh-manzar.blogfa.com/post-156.aspx

*******************

پاسخ تکمیلی طراح سوال


اول ممنون که زحمت کشیدید.
دوم وبلاگ ها اصئلا قابل استناد نیستند چرا که عموما به نظر شخصی نویسنده آلوده هستند. البته صحیح اینه که نویسنده وبلاگ با درج منبع ما رو از این سردر گمی در بیاره.

خوب من سوالات رو از کتاب ها معمولا انتخاب می کنم چون قابل استناد هستن، اما فکر می کنم باید تغییر رویه بدم:D

بیان ساده:
در مرمت دو تا مفهوم اساسی هست که از ابتدای مرمت تا حالا دارن نظریه ها رو شکل میدن 1- اصالت 2- انسجام و این دو بین یک بازه تفکری رمانتیسیزم مطلق تا راسیونالیسم مطلق به کار برده شدن. و البته بوئی تو تا حد زیادی به اصالت تاریخی و مصالح پرداخته و از این بابتراهکار هایی که ذکر کردید رو به کار برده و خوب حیات بنا رو صرفا در بازسازی بنا نمی دونست و ...-نکته دیگه نوع مطالعه های بویی تو هستش که به جای گمانه زنی ها و کاوش های سنتی به مطالعات علمی پرداخت و ...

و اما جواب:
برای خوندن متن دقیق مراجعه کنید به کتاب باز زنده سازی بنا ها و شهرهای تاریخی نوشته دکتر محمد منصور فلامکی انتشارات دانشگاه تهران صفحه 24
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا