آرشيو سوال و جوابهای مسابقه طرح سوال معماری

وضعیت
موضوع بسته شده است.

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از dynamic

سوال11

فرآيند تهيه نقشه هاي شناختي (cognitive map) را توضيح دهيد .
(به زبون خودموني )

***********************

پاسخ از Nazanin F

نقشهاي شناختي فرآيندیه که طی شكل گيري نقشه ها در ذهن آدم به وسیله تجربه مستقيم، شنيده هاي فردی از يه مكان و اطلاعات تصويری از یه محيط صورت می گیره . اين تصویرا شامل ظاهر مكان، موقعيت نسبي و ارزشهاي اون میشه. اما این نقشه ها ؛ یه نقشه دقیق واقعی نیست بلکه میشه گفت یه مدلی از واقعیته . چون تصاویریه که تو ذهن ما نقش می بنده . و این نقش بستن به ارزیابی و درک ما از محیط و ... بستگی داره. و البته اینکه ما چقدر اون تصاویر رو دقیق در حافظه امون ثبت کرده باشیم .
به قول كاپلان : نقشهاي شناختي به تشخيص اينكه فرد كجاست ، پيش بيني اينكه چه چيز رخ خواهد داد، ارزيابي خوب و بد وقايع و دانش اينكه چه اعمالي بايد انجام بشه ، ربط دارند.

******************************
توضیحات بیشتر از طرح سوال

در واقع در اين فرآيند ذهن ما اطلاعات مذكور را كسب مي كند ، رمز دار مي كند ،ذخيره مي نمايد ، به ياد مي آورد و رمزگشايي مي كند.....;)
 
آخرین ویرایش:

mahliya

عضو جدید
طرح سوال

طرح سوال

ایا موزه ای با مفهوم موزه غار که نشان دهنده غارهای جهان باشد در جهان وجود دارد
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از : Nazanin F
سوال شماره 12 :

برای حفاظت از ساختمان های فلز دریایی و پل ها از زنگ زدگی چه روش هایی وجود داره و مناسبترینشون کدومه ؟

*********************

پاسخ از ( به صورت مشترک) : architectshervin , کدخدا , Pleiades.Arch

به صورت پاشیدن ماسه تحت فشار به فلز
یکیش استفاده از فولاد کورتن یا آلیاژهای کروم نیکل فولاد ،یکی دیگش شن پاشی ،بعدی هم حفاظت کاتدی دیگه چیزی یادم نمیاد
برداشتن زنگ های سطحی با پارچه زبر، ضد زنگ، سند بلاست sand blast که همون پرتاب ماسه س، استفاده از فولاد روی اندود(گالوانیزه) که فکر کنم این آخری از همه بهتره

توضیحات بیشتر از طراح سوال :

همه ی اینها روش هایی هستند که برای این منظور استفاده میشه .

به اضافه پاشیدن خاک شیشه و رنگ با دستگاه تحت فشار و همچین استفاده از انواع پوشش ها که مناسبت ترینشون پوشش های قیری هستند ( رنگ های قیری غلیظ شده یا قیر زغالی ) .
پوشش های قیری حداقل در 3 لایه استفاده میشند و اگر در معرض تابش آفتاب باشند ، باید از مواد قیری آلومینیوم دار استفاده بشه .

مناسب ترین و معمول ترین روش : پاشیدن مواد ماسه ای و خاک شیشه و رنگ با دستگاه تحت فشار هست .
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از : dynamic

سوال 13

(به نظرتون) شباهت و تفاوت معماري و سينما در چيه؟

**************************

پاسخ از : امیر1984

خیلی ها سینما رو معماری متحرک می دونن
پس فرقشون میتونه متحرک بودن سینما باشه و شباهتشون انعکاس فرهنگ

توضیحات بیشتر از طراح سوال :
"درك هر دو ، معماري و سينما ، بر پايه حركته ... اما در معماري اثر ثابته و اين ما هستيم كه با حركت باعث به وجود آومدن تصاوير مختلف و پشت سر هم از اثر ميشيم و اينگونه، توسط به ميان آمدن زمان ، معماري رو درك مي كنيم.
اما در سينما اين اثره كه حركت مي كنه و ما ثابتيم ، تصاويري كه با حركت به دنبال هم فيلمي رو تشكيل مي دن ،‌ باعث درك ما از اثر (هنري) ميشن ."
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از : یونیک

سوال شماره 14

طاق چهار بخش کم خیز برای اولین بار در کدام مسجد استفاده شد؟

**********************

پاسخ از :sanaz950

مسجد جامع سمنان
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از : Pleiades.Arch

سوال 15:

در معماری سومر از چه مصالحی استفاده شده؟

****************************

پاسخ از ( به سورت مشترک ) : erick , m13652

سنگ هاي آهكي سرخ و سياه و مرمر...براي تزيينات از موزاييك متشكل از مخروط هاي گلي...براي زيگورات ها از آجر و گل و قير و خشت براي زير كار و آجر جوش و گاهي آجر هاي لعاب دار براي روي كار(نما) استفاده مي كردند.



در معماري سومر از مصالح آجر و گل و تير و خشت براي زير كار و از آجر جوش و لعابدار براي روكار استفاده مي‌شد/ اساس و پايه معماري سومري جرز و قوس و طاق گهواره‌اي است
(آجرهای قالبزده اما نپخته از گل و بصورت خشکه چین استفاده می شدو همینطور از حصیر و گل و نی مرداب)
امیدوارم درست باشه.
موفق باشید.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از : erick

سوال 16:
كليساهاي جامع رنس، آمين، بووه و بورژ در كدام دوره ساخته شدند و مشخصه ي آن ها چيست؟

******************************

پاسخ از : dynamic

گوتيك پيشرفته
مشخص به بلندي و سبكي بي سابقه و باريكي جرزها و نازكي ديوارها كشيدگي برجها و مناره ها و تيزي سر مناره ها تكرار و تاكيد قائمهاي ساختماني
به علاوه ديوار ها سراسرشان از شيشه بندي منقوش پوشيده شده بود تا نور بيشتري به فضاي گسترده شبستان بتاباند و ....

يه مورد ديگه خودم اضافه كنم ، وقتي داشتم در مورد معماري نور مطالعه مي كردم خوندم كه : كليساي (دير ) سن دني بر اساس نظريه نور ساخته شده (گوتيك آغازين) . بارها خونده بودم اما متوجه مطلب نشده بودم يعني چي بر اساس نظريه نور !
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از : dynamic

سوال 17.
كتابخانه عمومي سياتل كار كدوم معماره؟ (به اضافه يه عكس كلي از پروژه)

*****************************

پاسخ از :erick

کتابخانه مرکزی سیاتل (به انگلیسی: Seattle Public Library) از کتابخانه های عمومی شهر سیاتل در واشینگتن در ایالات متحده آمریکا است که در سال ۱۹۰۶ با حمایت مالی اندرو کارنگی تأسیس شده است.
کتابخانه عمومی سیاتل ۱۱ طبقه دارد و معمار کتابخانه رم کولهاوس است.

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/statusicon/wol_error.gifاندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 800x600 است.
__________________
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از : erick

سوال شماره ي 18:
فضاهاي داخل يك گرمخانه چه بوده است؟و خزانه در حمام هاي كامل چند عدد بوده است؟

********************************

پاسخ از :dynamic

سه عدد بوده خزانه در حمام هاي كامل ...
فضاها:
1.ورودي
2.هشتي
3.سربينه(بينه ،رختكن)
4.مياندر
5.گرمخانه
6.خزينه
7.تن حمام....
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از : Pleiades.Arch

سوال 19:

سه اصل ویترویوس رو نام ببرید.( زبان اصلی باشه، ترجمه ش رو نمیخوام!)

*****************************

پاسخ از : بدون پاسخ

سه اصل وترویوس: وینستاس یوتیلتاس و فرمیتاس هستن! یعنی زیبایی استحکام و فایده.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از nooshafarin

سوال شماره 20

پنج اصل ثابت در آثار لویی کان رو بگید....

******************************

پاسخ از : erick

1ـ احساس ترکیب درکل بنا...2ـ استفاده ازمواد و مصالح ساختمانی متناسب با طبیعت آنها...3ـ احساس فضای معماری به عنوان هدف اصلی ...4ـ اهمیت نور به منزله ی بخشی ازطرح...5ـ تناسب ها وارتباط های معمارانه...
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از erick

سوال شماره ي 21:

گنبد كدام بنا در خارج از كشور شباهت ساختاري و ظاهري زيادي با گنبد سلطانيه در زنجان دارد؟و اين بنا مربوط به كدام دوره ي معماري مي باشد؟

*************************

پاسخ از : nooshafarin

سانتا ماریا دل فیوره در فلورانس-ایتالیا
رنسانس

 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از setareh_arch

سوال شماره 22

زاها حدید با الهام از کدوم هنرمند طراحی می کنه؟

*****************************

پاسخ از erick

زاها حدید معمار معروف دیسکانتراکشن کارهای مالویچ ( معروفترین نقاش مرتبط با این سبک) و نقاشیهای گروه برتر را منبع الهام خود قرار داده است
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از raha_

سوال 23

pantadome چیست؟

****************************

پاسخ از : بدون پاسخ

پنتادوم یکی از شیوهای جدید اچرای سازه space frame هست که با کمک چنتا جک سازه برپا شده ودیگه نیازی هم به داربست نداره البته خود سازه قابلیت تا شوندگی داره و به راحتی چمع میشه... از مزایای این شیوه -کنترل بهتر کیفیت -کاهش زمان دوره ساخت و افزایش ایمنی حین اجراست...
از نمونه مواردی که به این شیوه اجرا شدن:
Sant Jordi Sport Palace
World Memorial Hall
Namihaya Dome
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از alireza arc

سوال 24

تنها مناره دورهي غزنوي موجود در خاك ايران چه نام دارد؟

*************************

پاسخ از : nooshafarin

مناره ایاز در نزدیکی مشهد
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از یونیک

سوال شماره 25

لوکولوس و کوبیکولوم اصطلاحاتی مربوط به کدام فضاها ؟و معماری کدام تمدن؟

***************************

پاسخ از : erick

معماری صدر مسیحیت
معماری دوره پیگرد
بارزترین آثار معماری دوره پیگرد مقبره های زیرزمینی است که به آنها مقابر دخمه ای گفته می شد.
معماری مقابر دخمه ای:
در گرداگردیک قطعه زمین، دالانی به پهنای 90 تا 130 سانتی متر با فاصله مناسب از سطح حفر می شد...فرورفتگی هایی را در سطح دیوار جانبی به وجود می آمد به آنها لوکولوس می گفتند...اتاقک های کوچکی هم به نام کوبیکولوم به عنوان نمازخانه تدفینی در دیوارها ساخته می شد...
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از raha_

سوال26
2 شخصیت برجسته در شکل گیری معماری گوتیک را بگین لطفا؟

**************************

پاسخ از erick

برنارد كلرويي و سوژر
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از optimistic

سوال 27
یه سوال آسون می پرسم :بلندترین بادگیر جهان کجا واقع شده و چند طرفه است و ارتفاع آن چه قدره ؟

*****************************

پاسخ از sanaz950

بادگيري كه تو باغ دولت آباد يزد قرار داره 8 طرفه و داراي 33 متر ارتفاع


توضیحات بیشتر از طراح سوال :

"مرتفع ترین بادگیر جهان یعنی بادگیر باغ دولت آباد یزد حدود 34 متر ارتفاع دارد ،ارتفاع دهانه فوقانی بادگیر 11 متر می باشد.این بادگیر 8 طرفه است و باد را از هر سمتی که بوزد به درون ساختمان هدایت می کند."
منبعش هم کتاب بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران از وحید قبادیان.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از raha_

سوال 28
3 اثر مهم معماری در میدان ونیز و هر کدام متعلق به چه دوره ای میباشد؟؟؟

***********************

پاسخ از چوبین

-کلیسای سن مارک ونیز (بیزانس)
-کلیسای سن جورجو ماجوره (رنسانس)
-قصر دوگاله (گوتیک)
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از alireza arc

سوال شماره 29

ستون هنج در کجا واقع شده است؟

******************************

پاسخ از raha_

استون هنج در سالزبری انگلستان واقع شده و نوعی رصد خانه یا معبدی برای پرستش خورشید بوده...
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از raha_

سوال 30

خانه های سبک پریری( prairie house) فرانک لوید رایت ملهم ازمعماری کجاست.؟ ویژگی اصلی فضای این خانه ها رو هم بگین لطفا...؟!

************

پاسخ از : بدون پاسخ

جواب سوال : معابد ژاپنی .
ویژگی اصلی اشون هم این هست که همه خانه های سبک پریری رایت دارای فضاهای دینامیک در حال حرکت بودند.


اما توضیح نسبتا کامل اش :
رایت با دیدن یک مدل چوبی از یک معبد سنتی با معماری ژاپن آشنا شد. ستون وتیهای چوبی سیاه . بیرون آمدگی عمیق سقف. پانلهای سفید. ارتباط و انس ساختمان با طبیعت. ارتباط شفاف فقاهای داخلی و خارجی که با صفحات ریلی از باغچه ها جدا میشدند . و همچنین تشکیلات مدول ساختمانی تاکیدی برای افقی بودن حجم بود که خانه های سبک پریری را پدید آورد.
در سال 1893 اولین خانه استثنائی رایت برای william H. Winslow در River Forest در حومه شیکاگو ساخته شد... ساختمانی ساده .دو طبقه محکم و قرینه وار. با سقفی سفالی و بیرون زده در تمامی اضلاع. با آجرهای رومی وپنجره های قاب شکل با تناسب افقی در دل دیوار .ورودی اصلی مرکزی از طریق تراس بزرگ و یک رمپ . پله های افقی کم ارتفاع برای طبیعت گرایی رایت کافی بود.
در خانه وینسلو رایت .اهمیت استفاده از اصل دور و نزدیک را تجربه کرد.رایت تا سال 1910 قرینگی در معماری را رها نکرد.
فضا .آزادی . حرکت مرزی .برای توسعه .موضوع اصلی امریکایی بود که با نماد های جاده باز و مرد در حال حرکت د رفضایی بی پایان نمایش داده میشدند.
خانه ها بر روی زمین وسکویی قرار میگرفت تا باعث وحدت بخشین به فضای ان باشد. پنجره ها با تقسیمات کوچکتر با شیشه های مات از سلیقه های رایت در این خانه ها بود.
رایت در این خانه ها از قانون * آب . هوا. زمین. آتش* استفاده کرد.
در قلب هر خانه پریری یک بخاری بزرگ بر روی سنگ در مرکز فضا بود. در عقب این فضاهای وسیع. آبنما ها و در آخر زمین قرار داشت.


در سال 1930 .اصول برگرفته شده از کتاب رایت در معماری و دموکراسی:
کم کردن دیوارهای داخلی و ایحاد یک محیطی واحد برای جریان نور و هوا و چشم انداز به طوری که در کل پیوسته نشان داده شود. هماهنگ ساختن بنا با محیط خارج ( سطوح افقی بهترین وسیله برای ایجاد همبستگی است.) پلان آزاد. نشان دادن پی ها به صورت سکویی آجری کوتاه برای قرار گرفتن خانه. استفاده از مصالح واحد . تناسبات منطقی درها و پنجره ها. قرار دادن تاسیسات حرارتی در داخل ساختمان. مبلمان به عنوان عناصر ارگانیک معاری و طرح انها الهام گرفته از بنا باشد. حذف تزئینات....
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از saeedgoodboy

سوال 31

یکی از دلایل قرار دادن تیغه های آجری در داخل بادگیر چیست ؟ ( ارشد معماری 85)

1 ) تسریع در جریان هوا
2 ) تصفیه مکانیکی هوا
3 ) زیادتر کردن ظرفیت حرارتی بادگیر است
4 ) صرفاً ایستایی ست..

************

پاسخ از erick

جواب صحيح گزينه ي 1 هست باگه اشتباه نكرده باشم...
چون باد به مانع يا تيغه هاي آجري دروني بادگير مي خوره ناچار به فرود آمدن مي شه...پس دليل اصلي مي تونه تسريع در جريان هوا باشه.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از erick

سوال شماره ي 32
يه سوال آسون رنگ شناسي:)
حذف رنگ سياه از حيطه ي رنگ ها اولين بار توسط چه كساني صورت گرفت؟و دليلش چي بود؟

*****************

پاسخ از dynamic

امپرسیونیسم !
بررسی نور و رنگ وکیفیات طبیعی آن و ایجاد یک دیدگاه علمی در هنر، از مسایل مطرح در این مکتب هستند.
هنرمندان امپرسیونیست از ارائه اشکال با خطوط واضح محیطی سرباز زدند، آنها به نور با نگاهی علمی مي نگریسته (فك كنم علم فيزيك! ) مثلاً بجای قراردادن رنگ سبز ، رنگ های زرد و آبی را در کنار یکدیگر قرار می دادند.
استفاده از تضاد رنگ های مکمل و حذف رنگ های سیاه و خاکستری از پرده ، از اصولی است که دراین مکتب مورد توجه قرار می گیرند.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از dynamic

سوال شماره 33:
شش نمونه از كارهايي كه رباتهاي نازك كاري (پرداخت ) داخلي ميتوانند انجام بدهند + يك نمونه عكس ؟؟؟ (منبع:كتاب INDUSTRIALIZED AND AUTOMATED BUILDING SYSTEMS )

**************

پاسخ از raha_

he robot:
-Brings the blocks and arranges them in layers.
-Painting the wall
-Brings the boards to their intended location.
-Sets the tiles and the prepared area.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از raha_

سوال34

یه سوال آسون اما فنی میپرسم...


برای پوشاندن یک فضای 40×100 متر مربع. با سازه space frame ابعاد و ارتفاع بهینه ی هر مدول چقدر باید باشد؟ با دلیل.

***************

پاسخ از dynamic

برای مدول های space frame بهینه ترین اندازه 10% طول دهانه هست ... (یعنی ما در هر قاعده 10تا مدول نهایتا باید داشته باشیم که این زمانی که فضامون مربع باشه یعنی دو ضلعش برابر باشه خوب راحته... اما وقتی برابر نباشن... بزرگتر رو در نظر میگیریم)
در رابطه با ارتفاع . اگه هر مدول رو به صورت یه 5وجهی.(یه هرم) در نظر بگیريم... ارتفاع این هرم . بهترین حالتش زمانی هست که رادیکال دوم ضلع هرم باشه.
پس جواب:ابعاد هر مدول 4 متر (که 1/10 عرض فضاست) و ارتفاع هر مدول تقریبا میشه 5 متر...
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از dynamic

سوال 35
از آرايه هاي كوشك چهلستون چند نمونه ؟؟؟..(در و ديوار و پنجره ...)

************

پاسخ از
erick











مكان:قزوين-ميدان آزادي
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از erick

سوال شماره 36

نظريه ي آشفتگي(غوغا) و سبك پرش هاي كيهاني رو توضيح بديد؟نام دو تن از معماران اين سبك؟به همراه عكس از دو بناي شاخص اين سبك...

*****************

پاسخ از raha_

اولین بار یک دانشمند امریکایی به نام ادوارد لورنس با کار بر روی پدیده هواشناسی به این نتیجه رسید که همه پیش بینی ها بر اساس حدس و گمان است.و نظریه پرواز پروانه را که گویای تاثیرات متقابل عوامل طبیعی روی یکدیگر است را بیان میکند و.....

در سالهای 70 هم مساله منطق خاکستری مطرح شد که باز در همین راستاست... که مثلا بر خلاف منطق یین یانگ که دو قطب نر و ماده یا مثبت و منفی از هم تفکیک ناپذیرند... هر دو کمی از دیگری را در بر دارد و مرز مشخصی بین این دو قطب وجود ندارد...

چارلز جنکز
معتقد است که جهان به گونه ای که تفکر کلاسیک میدید چندان منظم نیست .نظم و بی نظمی باهم وجود دارند....

کتاب چارلز جنکز در این زمینه اسمش هست.... *معماری جهان در حال جهش*
به اعتقاد جنکز فرم تابع دیدگاه جهانی است و معماری باید تابع دید گاه انسان نسبت به خود و جهان پیرامونش باشد . در نگاه او معماری امروز باید معلول شرایط امروز یعنی معلول علم . فلسفه و فناوری کنونی باشد.

جنكز ضوابط اين معماري را در هشت مورد خلاصه كرده است:

1-ساختمان مجاور طبيعت با استفاده از گفتمان طبيعي
2-نمايش مبدا كيهاني سازمان دهي خودي وظاهر شدن وپرش به يك سطح بالاتر ويا پايين تر
3-عمق سازمان دهي وپيچيدگي ومرز اشفتگي
4-تجليل از گوناگوني و تنوع و دگرگوني
5-ايجاد گوناگوني از طريق روش هاي تكه چسباني (كولاژ)
6-تصديق زمان وبرنامه اجباري و چرخه طبيعي و كثرت گرايي
7-بيان موضوعات به صورت نشانه هاي دو گانه يعني نشانه هاي زيبايي و نشانه هاي ايده ها
8-توجه به علم خصوصا علم معاصر در مورد مباحث نشانه هاي كيهاني

منبع:کتاب از رومانتیک تا کیهانی (سیر تکامل سبکهای معماری معاصر)... نویسنده: میثم آهنگر


فرانک گهری و آیزنمن ودانیل لیبسکیند
3 تا از معماران مشهور این سبک هست

lموزه گوگنهایم گهری

موزه یهود دانیل لیبسکیند
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از raha_

سوال37

یه سوال آسون از مبحث آکوستیک ... انواع جذب کننده های صدا با تعریف و کاربردشون ؟

*********************

پاسخ از : بدون پاسخ

اساس طراحي صوتي يك اتاق بر تاثير جاذب هاي صوتي متفاوت در ان اتاق است.

1- جذب كننده هاي متخلخل(اليافي) : مثل pشم هاي معدني . الياف و فوم ها
كه انرژي صوتي رو به انرژي گرمايي تبديل ميكنند. و كارايي اشون در فركانس هاي بالا با طول موج هاي pايين هست.

2-جذب كننده هاي pوسته اي:صفحات سخت از جنس تخته سه لايي . نئوpان و فيبر
كه بايد با يه فاصله ي مشخص از ديوار نصب بشن و تبديل انر‍ي صوتي به گرمايي در اين صفحات به خاطر مقاومتش در برابر خميدگي است.
بيشترين بازدهي اين صفحات در فركانس هاي كم هست كه به چگالي سطحي و فاصله ي بين ديوار وصفحات بستگي داره.

3-جذب كننده هاي حفره اي( كاوك): كه در واقع مخازن كوچك از هوا هستنو با يه گلوگاه باريك با سطح ديوار در تماسن...
اين نوع جذب كننده در محدوده طيف باريكي از فركانس ها ضريب جذب بسيار بالايي داره و كاربردش در فرركانس هاي pايين هست...

4- جذب كننده هاي روزنه دار
:كه تركيبي هست از 3 جذب كننده ي بالا...

اگه علاقه داشتين توضيحات كاملش در كتاب آكوستيك .دكتر قيابكلو هستش... من يه مختصريشو اينجا تايp كردم.
موفق باشيد.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سوال از ایده جالب

سوال 38
نام دیگر هیکاتوم پلیس چیست؟در چه شهری واقع است؟در این بنا چند گونه تاق زنی مورد استفاده قرار گرفته؟

*************

پاسخ از :
raha_

زماني كه اسكندر رومي از مقدونيه پرچم كشور گشايي را بر افراشت و قدم در اين نواحي گذاشت، دامغان درنهايت آبادي بود. يونانيان اين شهر را هكاتوم پليس مي‌گفتند يعني شهر صد دروازه و عادت اهالي يونان اين بود كه هر شهري كه در آبادي به اوج و كمال مي‌رسيد آن‌را هكاتوم پليس مي‌ناميدند.

دامغان از كهن ترين شهرهاي ايران بوده و از قديم تا به امروز داراي اهميت خاصي است.
اين شهر پنج دروازه (دروازه عراق، دروازه خراسان، شامان، زرجوب و سراوري) داشته است.
دور شهر دامغان ديواري ستبر كشيده شده بود كه دو درشكه از كنار هم بر روي ديوار رد مي‌شدند. بقاياي ديوار هم‌اكنون باقي مانده و به ديوار بارو مشهور است.

از آثار به‌جاي مانده در اين شهر مي‌توان به مسجد جامع دامغان، ‌مسجد تاريخانه دامغان، برج طغرل، گنبد چهل دختر، مقبره شاهرخ ميرزا، مدرسه موسويه، گنبد زنگوله، برج پير علمدار، عمارت دختر ناصرالدين شاه، عمارت آغامحمد خان و فتحعلي شاه قاجار اشاره كرد.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا