آراتا ایسوزاکی Arata Isozaki

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
معمار برجستهٔ ژاپنی است

تولد در سال 1931

تکمیل تحصیلات در دانشگاه توکیو

همکاری با تانگه از سال 1954 (به مدت نه سال)

پیروی از سنت های لوکوربوزیه در کارهای اولیه


افتتاح دفتر شخصی در سال 1963

از پیروان مکتب متابولیسم ژاپن

شاخه موج نو در معماری ژاپن با همکاری کاسو اسینو

تاثیر پذیری از کنزو تانگه و لویی کان

اولین دوره فعالیت حرفه ای در دهه 1960

توجه به مفاهیم شکل دهنده ی اثر مفهومی
(the conceptual approach)

تاثیر پذیری از الگوهای آمریکایی و اروپایی در دهه 1970

(ترکیب احجام افلاطونی خالص)

استاد مدعو دانشگاه هاروارد .توکیو.کلمبیا

پایه گذار معماری معاصر ژاپن


شهرت بین المللی ایسوزاکی از سال ١٩٦٨ در چهاردهمین همایش سه سالانه میلان و در نمایشگاه هزار توی رعد آغاز می گردد . در اینجا ایسوزاکی در نمایشگاهی ، تصاویر و نقد مطالب فاجعه هیروشیما را به معرض نمایش درآورده و از لحاظ پرداخت ، بیان و نظریه پردازی ، خود را دوشادوش مدرنیست های اروپا قرار می دهد . او با عنایت به کلیه وقایع و سنت های ژاپنی کلیه تمثیل های محیطی تاریخی خویش را در زبانی نو همراه با پیشرفت های نظری علمی جهان در بستزی ویژه مطرح نموده و تاثیرگذاری اولیه کنزو تانگه و لویی کان و نفوذ فکری هنری نوعی تاریخ گرایی کلاسیک افرادی مانند جولیو رمانو ، آندره آ پالادیو ، اتین لویی بولی و بلاخص کلود نیکولا لدو در سال های ١٩٧٠ در نظریات او آشکار می گردد

در دهه ١٩٦٠ اولین دوره فعالیت حرفه ای ایسوزاکی با کار هنرمندانه فرم از طریق بیانی قوی و خالص که قبلا در کارهای تانگه مطرح شده بود ، مشاهده می شود که در واقع توجه ویژه ای است به مفهوم کاربرد خالص مصالح در قالب شکلی ساخص که این در ضمن ، حدفاصل کار وی با تانگه ، به دلیل عنایت خاص او به مفاهیم شکل دهنده اثر مفهومی است.

دوره دوم فعالیت حرفه ای ایسوزاکی در دهه ١٩٧٠ تحت تاثیر الکوهای اروپایی و آمریکایی در تدوین شناخت هنر معماری خالص انتزاعی هندسی نوین است که همجواری و ترکیب احجام افلاطونی خالص را در بر دارد و شاید شاخه ای از دوران هندسی مدرنیستی منظری پسامدرن بوده که در تاریخ گرایی ، کلاسیسیم ، محتوی ، قالب هندسی ، تمثیل های بومی و جهانی ، عامل تشکیل دهنده آثار جدید وی در این دوران می گردد.

دیدگاههای ایسوزاکی در طراحی


تفکیک عناصر و اجزا

نابرابری اشکال

استقلال ساخت وساز های ترکیبی

ترکیب بندی عناصر متکثر متجانس

استفاده از استعاره تمثیل های مخفیآشکار اشکال تداعی کننده ی ژاپن و جهان

گفت و گو و پیوند با محیط و فرهنگ از طریق آرمان های جهانی

استفاده از مفاهیم انتزاعی علاوه بر بیان مدرنیستی تکنولوژی

محو تدریجی شبکه هندسی با بکارگیری عناصری چون عبور خطوط مورب در دیوارها و سقف ها برای خنثی کردن وحدت فضایی عناصر راست گوشه


نظرات و عقاید ایسوزاکی

سبک

وی معتقد است هر گونه طراحی باید سرچشمه وجودی خود را از محیط در یافت کند و چون متغیر های محیط متفاوت هستند ، نگاه طراحی و روند رسیدن به الگو نمی تواند از پیش تعیین شده باشد . پس سبک معنی ندارد.

سنت و مدرنیته

معماری مدرن ژاپن توشه ای از سنت را با خود همراه دارد.

وی در معماری خود از عوامل شناور در فرهنگ گذشته و امروز استفاده می کند


نهضت معماری نو ژاپن

در این نهضت معماران به دنبال کلیه ویژگیهای ترکیبی معماری بودند نه فقط مدرنیسم ومتابولیسم.
وی معتقد است معماری باید به انسان احترام بگذارد

برخی از آثار آراتا ایسوزاکی


موزه ی هنرهای معاصر لوس آنجلس

تالار یادبود نارا

شهری در آسمان

team Disney

تالار شهر نیویورک

ایستگاه راه آهن یوانو در توکیو

ntv plaza

دانشگاه هنر توکیو

منبع : اتووود - ویکی پدیا
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
برج هنر میتو - اراتا ایسوزاکی

برج هنر میتو - اراتا ایسوزاکی



پس از 20 دقیقه پیاده روی در امتداد شیبی ملایم از ایستگاه میتو، برج پیچان موزه هنری میتو، از میان ساختمان ها قد برمی افرازد، برج در سال 1999 افتتحاح شد، متشکل از یک سالن تئاتر، یک گالری و یک سالن کنسرت است، این برج که به وسیله اراتا ایسوزاکی طراحی شده است، متشکله ایست از 28 چهاروجهی منتظم تیتانیومی که بر روی هم سوار شده اند.

زمانی که سالن تئاتر را مشاهده می کنید، متوجه نزدیکی بیش از اندازه سکو و جایگاه تماشاچیان می شوید و البته این انتخاب تعمدی بوده است تا درگیری مخاطب و اجرا بیشینه شود و البته چیدمان مدور صندلی ها نیز این حس را تقویت می کند. دیواره های سالن تئاتر از اجرهای ابی رنگ ساخته شده اند غرق در نورپردازی های الکتریکی زیباتر به نظر می ایند.

سالن کنسرت مجموعه اما عمیقا کلاسیک و بی نهایت موقرانه طراحی شده است، دیوارهای چوبی سفید و سقف مدوری که با سه ستون عظیم الجثه مرمر مهار شده اند یک پوسته منعکس کننده صدا دارد که می تواند متناسب با نیازها به صورت عمودی به بالا و پایین حرکت کند.

گالری هنرهای معاصر در قامت یکی از فضاهای ورودی جانمایی شده است و با سقف های مرتفعش نور را از سقف تامین می کند گالری از 9 اتاق متفاوت ساخته شده است، که هر یک متناسب با نوع نمایشی که می خواهند ایفا کنند قابل تغییرند. دیوارها سفیدند تا تاثیرشان بر اثار به نمایش درامده به حداقل برسد.

این برج تفسیرهای بی نهایت زیادی به همراه داشته است بر قرار دیدگاه برخی ترکیبی از باک مینستر فولر و برانکوزی است و از دید برخی همچون یک قطعه عظیم از نگاتیو فیلمی به هم پیچ خورده بر قوام انچه دیگران می گویند همچون رباتی است اماده بلعیدن شهر، اما در یک نگاه کلی اثر به سبب کارکردی که در احیا بافت داشته است، روایتی است از انچه بر مکان رفته است و نوعی زایش مجدد است از دل ویانه هایی که عمیقا مورد علاقه ایسوزاکی اند.​


برج از نمای نزدیک

گالری هنری مجموعه

سالن تئاتر مجموعه

سالن کنسرت برج
منبع : forum.98ia.com
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
موزه ي هنر مدرنِ گونما - مدولاسیون متابولستی - آراتا ايسوزاكي

موزه ي هنر مدرنِ گونما - مدولاسیون متابولستی - آراتا ايسوزاكي





این موزه به عنوان يكي از بزرگترين شاهكارهاي آراتا ايسوزاكي، در نظر گرفته شده است. گونما از ان دسته پروژه های غنی است که به گونه ای خاص ایدئولوژی و دستاوردهای معمارانه ی ایسوزاکی را بطور خلاصه ارائه می دهد. این فرم، یک موزه در قالب مفهوم کانسپچوالی وُید و چهارچوب(فریم) است.


موزه اساسا از يك مكعب12 متري تشکیل شده که چهارچوب کلی طرح را تعریف میکند. در این پروژه مكعب خالص ايسوزاكي ساختمانی با وزن کم را ایجاد میکند که شکل معمارانه ای به خود می گیرد. در این طرح هماهنگی عناصر موجود ، مانع از هرگونه تاثیر عوامل و عناصر فرعی و جانبی بر روی فرم این مکعب میشود و پانل های آلومینیومی مربع شکل نما عناصر سازه ای را می پوشانند؛ که نهایتا ساختمان از لحاظ بصری سبک بنظر میرسد. مانندیک فریم که عکس درونش را کادربندی میکند ، این چهارچوب مکعبی شکل موزه، فضای درونش را از چشم انداز خارجی اش(لنداِسکِیپَش) تفکیک کرده و بازدیدکنندگان را به گونه ای خاص فقط به تماشای آثار هنری دعوت میکند.


هرچند این ساختمان در نوع خود یک شاهکار هنری است اما آرتا ایسوزاکی از رویکرد مینیمالیستی در طراحی این موزه استفاده کرده است. رویکرد مینیمالیستی این پروژه و نتیجتا طرح مینیمالیستی اش، ایجاد اثر خنثی برروی آثار هنری می باشد؛ به این معنا که بیشتر نگاه بازدیدکنندگان به آثار هنری به نمایش گذاشته شده جلب شود تا طرح داخلی این موزه... در راستای محور ورودي اصلي، يك پله ي مانیومنتی از میان مكعب به طبقه ي دوم و فضاي گالري، بالا مي رود.


دو ديواره ي اطراف این پله از جنس سنگ مرمر براق(منعکس کننده) می باشد که انعکاس پله در آن باعث میشود که پله بی انتها به نظر برسد. در سمت شرق پله اصلی، در میان ردیفِ مکعب ها، سالن اصلی قرار دارد. در انتهای این سالن یک مجسمه ی مرمری قرار دارد که همانند مجموعه ای از ردیفِ پله ها می باشد. (هرچند که ارتفاع آنها برای بالا رفتن بسیار زیاد است). اولين مرحله ساخت موزه ي هنر مدرنِ گونما در سال 1974 تكميل شد.


در آن زمان پیشنهاد شد که از یک تقارن دو جانبه با ابعاد a:b:c:c در پلان و نما استفاده شود اما در عمل به این تقارن دست بطورکامل دست نیافتند. مرحله دوم ساخت این موزه در سال 1994 بود که به گونه ای اين تقارن را کمرنگ تر ساخت. . ايسوزاكي بدلیل محدودیت مکانی که داشت، نتوانست بیش از دو بخش به سمت غرب این موزه اضافه کند که نتیجتا فقط یک مربع 12 متری را به این موزه اضافه کرد. این مکعب یک سالن تئاتر با پلان چرخیده شده در طبقه ی دوم دارد که طول نمای شیشه ای را بگونه ای میشکند که تقارن ایجاد شده توسط نمای مودولار و یکدست را خنثی میکند.



اراتا ایسوزاکی هیچگاه به صورت رسمی عضو متابولیست ها نبود اما تاثیرات عمیقی بر ان ها گذاشت





تصویر 2


تصویر 3، فضای داخلی


تصویر 4، فضای داخلی


تصویر 4، فضای داخلی


تصویر 6، پله مانیومنتی


تصویر 7، پله با بدنه ی براق و منعکس کننده


تصویر 8، موزه هنر گونما



منبع : اتووود
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
بازْتخریب هیروشیما - آراتا ایسوزاکی

بازْتخریب هیروشیما - آراتا ایسوزاکی




" در 30 . مه . 1968 ، در جریان چاپ کنفرانس چهاردهمین ترینال دی میلان بسیاری از هنرمندان، روشنفکران و پروفسورهای معماری از دانشگاه میلان فضای ترینال را گرفتند و آن را برای 10 روز آینده اشغال کردند . بعد از پایان این اشغال، نمایشگاه تاریخی معماری انتقادی آوان ـ گارد در سال های 1960، اتاق های آرشیگرام، سائول باس، جورجز کنَدلیس، آلدو وَن اِیک، آراتا ایسوزاکی، جورجی کیپی، جورج نِلسون، پیتر و آلیسون اِسمیتسون و شاد وودز کاملا تخریب وتبدیل به ویرانه شدند . این نمایشگاه دیگر هیچ گاه برای عموم بازگشایی نشد . "
باز تخریب هیروشیما یکی از طراحی هایی بود که آراتا ایسوزاکی در غالب بخشی از اینستالیشِن لابیرنت الکتریکی (Electric Labyrinth) اش در چهاردهیم ترینال دی میلان در سال 1968 ارائه کرده بود .


بِوین کلین و تینا دی کارلو درباره ی این اثر می نویسند : " این اثر در حقیقت به ویرانی های باقیمانده در هیروشیما، بیست و دو سال بعد از آن که بمب اتمی منفجر شد، ارجاع می دهد . آراتا ایسوزاکی تصویرهایی از اَبر سازه هایش را برتصویر نقاشی های دیواری متعلق به شهری ویران طراحی کرده است . در این تصویر هم ساختمان های او در ویرانه ها هستند . در این تصویر به نظر می رسد که او هیروشیما را دوباره ساخته است و دیگر بار نابود شده است . ویرانه نماد مهمی برای ایسوزاکی به حساب می آید : " آن ها (ویرانه ها ) معماری مرده هستند . فرم کلی شان از دست رفته است . تکه های باقی مانده به کاربرد قدرت تخیل نیازمند است اگر که آن ها را بازگردانده (ترمیم) کنند . "





تصویری از ساختمان های طراحی آراتا ایسوزاکی که در طرحش قرار بود در ویرانه ها ساخته شوند
منبع : اتووود
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
برج سیتی لایف؛ آرتا ایسوزاکی و کلان سازه ای متابولیستی در ایتالیای 2015

برج سیتی لایف؛ آرتا ایسوزاکی و کلان سازه ای متابولیستی در ایتالیای 2015



برج سیتی لایف توسط آرتا ایسوزاکی و آندریا مآفی طراحی شده است. این برج منطقه ی تجاری و بیزینیسی سیتی لایفِ میلان است که به سرعت در حال پیشترفت است را در آینده نشان میدهد. تا سال ۲۰۱۵، این برج با ارتفاع ۲۰۷ متر ، با ۵۰ طبقه اداری بلند ترین آسمان خراش در ایتالیا خواهد شد. فونداسیون این ساختمان که اخیرا به اتمام رسیده است ، حاصلِ ۴۲ ساعت کارِ پیاپی بود. این برج بخشی از برنامه گسترش منطقه قدیمی تجاری میلان است که بر عهده کمپانی سیتی لایف می باشد. در چند هفته ی اخیر، ۶۲ پایه های شمعی با طولی بالغ بر ۳۰ متر ، بروی بتن مسلح قرار گرفته است که بروی فونداسیونی با وزن کلی ۱۲۰۰ تن مسلح شده با میلگردهای فولادی قرار گرفته میگیرد. در حال حاضر۶۳۰ متر مربع از قالب بندي ها و 570 متر مربع از صفحات عايق حرارتي نصب شده اند. ابعاد پايه برج در صفحه ای 27×63 متر است که بدنه هاي اين سازه كه برروي پايه ای با ابعاد 27× 5/61 متر مي نشينند. درحال حاضر عمليات ساختماني در مرحله اي است كه تناسبهاي ويژه اي از لحاظ فيزيكي و تكنولوژيكي با هم در پروژه وجود دارد.

در ابتدا داربست ها از سازه ها و سقف ها به تدريج جدا مي شوند و بعدأ نماي سازه روي آنها نصب مي شود. اين آسمانخراش با سيستم مدولار مي تواند بصورت نامحدودي تكرار شود. اين آسمانخراش در هر مدول داراي 6 طبقه اداري با پوسته ي شيشه اي دوجداره مي باشد. توالی عمودي وار مدول ها محدب ، براساس کانسپت "برج بی انتها" طراحي شده است. الهام اين برج به "برج بي انتها" در رومانيا برمي گردد كه در سال 1918 توسط مجسمه ساز واچينيو كونستانتين برانكسي براي پارك عمومي تاركوچيو ساخته شد.



چهار پایه مورب موجود در نمای اصلی در نقش بادبند عمل مي كنند که به پایداری نماي اصلي برج كمك مي كنند . نماهاي برِ اصلي كه تقريبا شيشه ای هستند، سازه پاناروميكي آسانسورها را که در میان طبقات مختلف ساختمان در حرکت است را نشان می دهند. آسانسورهای پاناروميكي برای تاكيد بر كانسپت فتوریستی در ساختار ساختمان طراحي مي شده اند. اين برج از ميان فضاي باز لابي ورودي ( در 3 طبقه) به صورت مستقيم به ميدان مركزي سيتي لايف متصل شده است. فضاهاي خدماتي و اتاق هاي مكانيكي در طبقات زير زمين قرار گرفته اند. همچنين اين برج در زيرزمين، داراي پاركينگي با ظرفيت 11 ماشين سواری و 93 موتورسيكلت مي باشد. اين پروژه بدليل داشتن فاکتورو مشخصه های پايداري محيطي استانداردهاي بين المللي leed ، جايزه معماري سبز را دريافت كرده است.





تصویر 2: 4 پایه مورب نمای اصلی



تصویر 3: فونداسیون برج



تصویر 4: فونداسیون برج
منبع : اتووود
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مرکز هنری هیمالیایی زِندایی؛ آراتا ایسوزاکی و هم زیستی عملکردهای گوناگون در شانگهای

مرکز هنری هیمالیایی زِندایی؛ آراتا ایسوزاکی و هم زیستی عملکردهای گوناگون در شانگهای




مرکز هنری هیمالیایی زندایی در ناحیه پودُ نگ طراحی شده , جایی که به عنوان نماد ترقی اقتصادی اخیر شانگهای نام گذاری شده است . جبهه روبروی سایت توسط مرکز نمایشگاهی بین المللی اشتغال شده که بزرگترین مرکز بعد از اتمام ساخت آن خواهد بود ، این مرکز هنری برآن است تا رویدادها را در مقیاس بین المللی در خود جای دهد.

سطح اشغال این ساختمان در حدود 155000 متر مربع است , از نمای بیرونی به نظر می رسد که به وسیله سه بال ساختمانی شکل داده شده ؛ بال هتل , موزه / تالار چند منظوره وبال مرکز طراحی .

بال هتل عبارت است از 450 اتاق مهمان در هتلی 5 ستاره. بال مرکز طراحی , تشکیلات تجاری, دفاتر اجاره ای و فضاهای نمایش برای هنر مدرن را در خود جای می دهد . درون بال موزه / تالار چند منظوره ای مطابق با سطح نمای خارجی با سازه های منحنی , شکل داده شده است , شامل یک تالار چند منظوره با ظرفیت 2000 نفر برای رویدادهای گوناگون , موزه هنر مدرن و فضای لابی بزرگی برای این برنامه ها.از مراحل ابتدایی این پروژه , نظر به این که این بنا حضوری دایمی را هدف قرار داده , چگونگی توزیع عملکردها در ماهیت های گوناگون مانند ( فضای هتل , دفاتر , فروشگاه بزرگ , موزه و تالار چند منظوره ) بررسی شده تا به بنا شکل داده شود , ساختمانی یکپارچه به جای قرار دادن هر عملکرد به صورت یک بخش مجزا .

در نتیجه سه بال ساختمان در ارتفاع 16.2 متری بالای زمین برای به اشتراک گذاری این فضای واحد و یکپارچه ی بزرگ به یکدیگر مرتبط شده اند. تاسیسات موزه هنر مدرن , تالار چند منظوره و تالار ضیافت بزرگ مقیاس در کنار یکدیگر جای داده شده اند . در بنا دو نمونه فضای نمایش برای موزه هنر مدرن در نظر گرفته شده است.یکی در فرم مکعبی سفید کنار بال مرکز طراحی ودیگری فضایی منحنی شکل درون بال موزه / تالار چند منظوره . صفحه نمایش تالار چند منظوره اندکی به درون فضای هتل کشیده شده و در کنار تالار بزرگ ضیافت قرار گرفته است . این سه عملکرد گوناگون پیش فرضی هستند برای استفاده از آنها به صورت جداگانه ,اما همچنان می توانند در مواقع لزوم به عنوان فضایی پیوسته مورد استفاده قرار گیرند .

این طبقه به عنوان عرصه مرکزی فعالیت های هنری این تاسیسات در نظر گرفته شده است .سیرکولاسیون عمودی پیشبینی شده درون ساختمان از طبقه همکف تا ارتفاع 16.2 متری ، پله های برقی هستند. این سیرکولاسیون برآن است تا رویارویی غیر منتظره ای را برای بازدید کنندگان ، در جریان گردش به دیگر عرصه های ساختمان ایجاد کند. ضلع فوقانی بنا اتاق های مهمان هتل را درون فرمی مکعب شکل در خود جای داده و فضای دفاتر در ترکیب صلیب شکسته ای , محصور شده با دیوارهای پرده ای قرار گرفته است.

ضلع تحتانی بال هتل و بال مرکز طراحی , با جداره هایی از جنسی مشابه با سنگ مرمر پوشانیده شده اند. این جداره ها از ماهیت چینی مانند نقش و نگارها ناشی شده و بوسیله تجزیه و دوباره نویسی عناصر ترکیبی رموز چینی طراحی شده است.بال موزه / تالار چند منظوره , مستقیما سازه منحنی شکلی را منعکس می سازد که یادآور صخره های تایهو در منطقه ای محدود در ناحیه جیانگستان است . مرکز هنری هیمالیایی زندایی به عنوان پیوندی از عناصر گوناگون طرح عرضه شده که انتظار می رود به نمادی نو برای حوزه پودانگ تبدیل شود.

اراتا ایسوزاکی هیچگاه به صورت رسمی عضو متابولیست ها نبود اما تاثیرات عمیقی بر ان ها گذاشت .



مرکز هنری هیمالیایی زِندایی - آراتا ایسوزاکی - هم زیستی عملکردهای گوناگون



مرکز هنری هیمالیایی زِندایی - آراتا ایسوزاکی - هم زیستی عملکردهای گوناگون

مرکز هنری هیمالیایی زِندایی - آراتا ایسوزاکی - هم زیستی عملکردهای گوناگون


مرکز هنری هیمالیایی زِندایی - آراتا ایسوزاکی - هم زیستی عملکردهای گوناگون



مرکز هنری هیمالیایی زِندایی - آراتا ایسوزاکی - هم زیستی عملکردهای گوناگون



پلان مرکز هنری هیمالیایی زِندایی - آراتا ایسوزاکی - هم زیستی عملکردهای گوناگون


مرکز هنری هیمالیایی زِندایی - آراتا ایسوزاکی - هم زیستی عملکردهای گوناگون



مرکز هنری هیمالیایی زِندایی - آراتا ایسوزاکی - هم زیستی عملکردهای گوناگون


مرکز هنری هیمالیایی زِندایی - آراتا ایسوزاکی - هم زیستی عملکردهای گوناگون


مرکز هنری هیمالیایی زِندایی - آراتا ایسوزاکی - هم زیستی عملکردهای گوناگون



منبع :اتووود
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
دانلود پاورپوینت آشنایی با آثار معماری اراتا ایسوزاکی ( Arata Isozaki )

دانلود پاورپوینت آشنایی با آثار معماری اراتا ایسوزاکی ( Arata Isozaki )

مقدمه:
در سال ۱۹۳۱ اویتا- کیوشو- ژاپن به دنیا آمد. در دانشگاه توکیو زیر نظر کنسو تانگ درس خواند. بعدها یکی از اعضاء تیم طراحی تانگ شد. او در سال ۱۹۶۳ کارمستقل خود را شروع کرد. کارهای او در اواخر ۱۹۶۰ از مدرسه متابولیسم تاثیر می گرفت. کارهای بعدی او خوداگاه ، مصنوعی و ظاهری بود که از تاثیر معماری نشات می گرفت. اواز ایده هایی که در کارهای متناقض منابعی چون مارسل کوچامپ و ارچیگرام و… استفاده می کرد. با در نظر گرفتن موفقیت تانگ به عنوان اصلی ترین شخصیت معماری ژاپن، ایسوزاکی به طور یکسانی در زمینه نویسندگی و تئوری پردازی با او برابری می کند. او نیز به عنوان رهبری در زمینه گرایش ها و جنبش های بیرون گرایانه الگوی مهمی برای طراحان ژاپنی به شمار می آید. او پایه گذار معماری معاصر ژاپن بود. شهرت بین المللی ایسوزاکی از سال ١٩٦٨ در چهاردهمین همایش سه سالانه میلان و در نمایشگاه هزار توی رعد آغاز می گردد . در اینجا ایسوزاکی در نمایشگاهی ، تصاویر و نقد مطالب فاجعه هیروشیما را به معرض نمایش درآورده و از لحاظ پرداخت ، بیان و نظریه پردازی ، خود را دوشادوش مدرنیست های اروپا قرار می دهد . او با عنایت به کلیه وقایع و سنت های ژاپنی کلیه تمثیل های محیطی تاریخی خویش را در زبانی نو همراه با پیشرفت های نظری علمی جهان در بستری ویژه مطرح نموده و تاثیرگذاری اولیه کنزو تانگه و لویی کان و نفوذ فکری هنری نوعی تاریخ گرایی کلاسیک افرادی مانند جولیو رمانو ، آندره آپالادیو ، اتین لویی بولی و بلاخص کلود نیکولا لدو در سال های ١٩٧٠ در نظریات او آشکار می گردد. در دهه ١٩٦٠ اولین دوره فعالیت حرفه ای ایسوزاکی با کار هنرمندانه فرم از طریق بیانی قوی و خالص که قبلا در کارهای تانگه مطرح شده بود ، مشاهده می شود که در واقع توجه ویژه ای است به مفهوم کاربرد خالص مصالح در قالب شکلی شاخص که این در ضمن ، حدفاصل کار وی با تانگه ، به دلیل عنایت خاص او به مفاهیم شکل دهنده اثر مفهومی است. دوره دوم فعالیت حرفه ای ایسوزاکی در دهه ١٩٧٠ تحت تاثیر الگوهای اروپایی و آمریکایی در تدوین شناخت هنر معماری خالص انتزاعی هندسی نوین است که همجواری و ترکیب احجام افلاطونی خالص را در بر دارد و شاید شاخه ای از دوران هندسی مدرنیستی ، منظری پسامدرن بوده که در تاریخ گرایی ، کلاسیسیم ، محتوی ، قالب هندسی ، تمثیل های بومی و جهانی ، عامل تشکیل دهنده آثار جدید وی در این دوران می گردد. معمار ژاپنی آراتا ایسوزاکی، که از جمله کارهایش می توان به موزه هنرهای معاصر لس آنجلس، استادیوم المپیک بارسلنا و دانشگاه هنر و طراحی توکیو اشاره کرد، ساختمان ها را نه در قامت ابژه های مرده، بلکه همچون رویدادهایی می بیند که دربردارنده بستری اجتماعی و تاریخی می باشند، ابژه هایی که نه به واسطه مادیتی که به صورتی ابدی در آن ها رسوب کرده تعریف می شوند بلکه هم چون متونی اند که باید بارها و بارها تفسیر و بازخوانی گردند .

منبع:irdwg.ir
 

پیوست ها

  • Arata Isozaki 24-(www.irdwg.ir).rar
    3.1 مگایابت · بازدیدها: 1
بالا