[آثار هنری] - هنری که از دل آتش و خون زبانه میکشد... هنر بچه های غزه

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
هنری که از دل آتش و خون زبانه می‌کشد




این هنری است که از دل خـــاکســتر و خــون برمی‌خیزد و به دنیا وجهی دیگر از خوی خونخوار رژیم کودک‌کش اسرائیل نشان می‌دهد.

3هنرمند فلسطيني در روزهايي كه گلوله‌هاي توپ و موشك‌هاي صهيونيستي قلب كودكان غزه را نشانه مي‌روند، از هنر خود براي خلق تصاويري هنرمندانه از دود و خاك برخاسته از ويراني‌هاي فلسطين مظلوم استفاده مي‌كنند.
به گزارش همشهري به نقل از اينديپندنت، توفيق جبرئيل، بلال خالد و بشري شنان در تصاوير ابداعي خود با ابرهاي تيره آسمان اين روزهاي غزه شكل‌هايي به‌وجود آورده‌اند تا توجه تمام مردم دنيا را به اوضاع اسفناك ساكنان باريكه غزه جلب كنند. شنان 25ساله كه طراح گرافيك است و ساكن الخليل مي‌گويد: اين كاري است كه مي‌توانم براي غزه انجام بدهم به‌ويژه براي كساني كه خارج از اين دنيا زندگي مي‌كنند و نمي‌دانند بر ما چه مي‌گذرد. او در يكي از آثارش گروهي از كودكان را به‌گونه‌اي در آسمان به تصوير كشيده كه گويي دارند به سوي بهشت مي‌روند.
بلال خالد عكاس فلسطيني خبرگزاري تركيه‌اي آنادولو است و با دودهاي ناشي از انفجارهاي پياپي غزه چند تصوير تكان‌دهنده براي نشان دادن اوج مظلوميت خلق كرده است؛ يك مشت‌گره‌كرده در آسمان، اسبي كه روي دوپايش ايستاده و زوجي چفيه‌پوش در حال سوگواري كردن و غم از دست دادن فرزندان. انتشار اين تصاوير در شبكه‌هاي اجتماعي با استقبال و اظهار همدردي كاربران نقاط مختلف دنيا همراه بوده است.
جبرئيل هم هدف خود را از كشيدن تصاوير هنرمندانه چنين ذكر كرده است: آرزوي من اين است كه از كارهايم چند نمايشگاه در نقاط و كشورهاي مختلف دنيا برپا كنم و درك و دريافت خودم را از رنج مردم فلسطين از دريچه هنر گرافيك به نمايش بگذارم. مي‌خواهم تمام مردم بدانند ساكنان باريكه غزه چه مي‌كشند. يكي از تأثيرگذارترين آثار اين هنرمند فلسطيني مادري است كه فرزندش را در حال پر كشيدن به آسمان نشان مي‌دهد.
پس از انتشار اين تصاوير در شبكه‌هاي اجتماعي، فعالان سياسي فلسطين و ديگر كشورهاي عربي آنها را به اشتراك گذاشتند. يكي از پربازديدترين تابلوهاي شنان تبديل كردن دود سياه و زبانه‌هاي سرخ آتش برخاسته از ساختمان‌هاي غزه به چهره ده‌ها كودك مظلوم است كه در اين يك‌ماه كشته شده‌اند. شنان مي‌گويد: كساني كه در اين جنگ نابرابر بي‌رحمانه كشته مي‌شوند، كودكان بي‌گناه غزه هستند نه مبارزاني كه اسرائيل ادعا مي‌كند در مدارس و بيمارستان‌ها پنهان شده‌اند.
او در اثري ديگر دود برخاسته از محله‌هاي شجاعيه و تفاح در شرق غزه را به هيولايي بزرگ تبديل كرده كه در حال خزيدن به سمت خانه‌هاي شهروندان فلسطيني است. اين تصوير آشكارا به نفوذ تانك‌هاي اسرائيل در اين منطقه و كشتار شهروندان غزه اشاره دارد. كاربران شبكه‌هاي اجتماعي با نوشتن عباراتي چون نوآوري هنرمندان فلسطيني و زنده شدن ياد و خاطره ده‌ها كودك شهيد در بمباران‌هاي اسرائيل از اين آثار استقبال كرده‌اند.
حمايت هنرمندان ايراني از كودكان غزه
همگام با هنرمندان ديگر نقاط دنيا، گروهي از هنرمندان ايراني هم با حضور در يك برنامه تلويزيوني حمايت خود را از كودكان و مادران مظلوم فلسطيني اعلام كردند. پوران درخشنده در برنامه «بچه‌هاي ايران، بچه‌هاي غزه» گفت: مردم غزه غريب‌اند و جنايات اسرائيل غيرقابل تحمل. دنيا شاهد يك نسل‌كشي در غزه است و كودكاني كه بايد كشورهاي خود را در آينده بسازند، در حال نابود شدن هستند. حداقل كار ما رساندن صداي غربت مردم غزه به‌ويژه كودكان آن سرزمين است. حامد زماني با ابراز همدردي با كودكان مظلوم غزه گفت: ما وظيفه داريم به هر طريق ممكن حمايت خود را از مردم غزه به‌ويژه كودكان آن ديار اعلام كنيم و مصطفي رحماندوست با ابراز شرمندگي از اينكه نمي‌تواند به‌خاطر غم بزرگ كودكان غزه براي آنها شعر بگويد، افزود: واقعاً نمي‌دانم چه اتفاقي افتاده كه تا اين حد شاهد وحشيگري صهيونيست‌ها با حمايت اربابان بدتر از خودشان هستيم. گويا عصر تمدن تمام و عصر توحش آغاز شده است.
 

Similar threads

بالا