[آب و تصفیه آب] - عملكرد تجهيزات ابزار دقيق در سيستم اسمز معكوس

Honey.ChEng

عضو جدید
کاربر ممتاز
عملكرد تجهيزات ابزار دقيق در سيستم اسمز معكوس

بطور كلي براي تنظيم دقيق دبي‌ها و فشارها بهتر آن است تا به منظور ثبت آسانتر داده ها، پارامترهاي ابزار دقيق در داخل اتاق كنترل مركزي نشان داده شود. در اين راستا پيشنهاد مي­شود تا تجهيزات كنترلي ابزار دقيق و سيستم‌هاي كنترل در يك تابلوي ضد آب نصب شوند. مشخصات چنين تابلوهايي در استاندارد NEMA وجود دارد.
سيگنالهاي ارسالي از سنسورهاي قوي معمولاً در حد ميلي‌ولت مي­باشند. طول سيم بين سنسور و تابلو نبايد بيش از ft 25 باشد. به عبارت ديگر، سيم موجب تشديد دخالت الكترومكانيكي (MAI) مي‌شود كه در دقت پارامتر تأثيرگذار است. لازم به توضيح است كه سنسورها تنها بايد در يك نقطه به زمين متصل شوند. اين كار معمولاً در نشانگرها انجام مي‌گيرد.

توان ابزار دقيق
از آنجا ­كه تجهیزات ابزار دقيق RO در مجاورت آب می­باشند، استفاده از برق ولتاژ پائین 24 ولت ایمن­تر است. برق V 24، برقی استاندارد است که در تجهیزات ابزار دقيق آنالوگ نظیر pH مترها، درجه حرارت سنجها، باز و بسته كردن شيرهاي برقي و شيرهاي اتومات مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
برق ابزار دقيق ولتاژ پايين را مي‌توان از طريق انتقال برق كنترلي به تابلوي كنترلي سيستم يا با استفاده از يك ترانسفورماتور كاهنده تأمين نمود. اگر از ترانسفورماتور استفاده مي‌شود بايد برق ولتاژ ضعيف اتصال به زمين شود. استفاده از كنترل ترانسفورماتور، چندين مزيت دارد. اول اينكه در هزينه انتقال برق به ساير سيستم‌هاي كنترل ولتاژ صرفه‌جويي مي‌شود و دوم اينكه احتمال راه‌اندازي دستگاه توسط اپراتور با يكي از دو منبع توليد جريان از بين مي‌رود و احتمال برق گرفتگي توسط برق فشار قوي مرتفع مي‌شود.


هشدار و از سرویس خارج نمودن سیستم
در هر سیستم RO ، احتمال بروز اشکال در سیستم یا تجهیزات پیش تصفیه وجود دارد. معمولاً تجهیزات ابزار دقیق کنترلی سیستم به نحوی طراحی می­شوند که با تغییر مقادیر کمیتها از رنج مشخص از پیش تعیین شده با چراغ چشمکزن یا سیگنال متصل به بوق بروز متغیرهای ناصحیح اطلاع داده شود. در برخی موارد همزمان با اطلاع به اپراتور سیستم بطور اتومات از سرویس خارج می­شود. وجود اخطار و نیاز به از سرویس خارج شدن اتومات سیستم در موارد ذیل ضروری بنظر می رسد:


abzar.jpg
نمونه‌ ای از وسايل ابزار دقيقي در سيستم اسمز معكوس



1- فشار ورودي پايين
برای کارکرد مناسب پمپهای فشار قوي، وجود جریان کافی آب با یک حداقل فشار در ورودی آنها ضروری می­باشد. در بسياري از پمپها از پره‌هاي پلاستيكي استفاده مي‌شود که اگر پمپ بدون جريان آب كار كند، در عرض چند ثانيه ذوب مي‌شوند. بنابراين براي سيستم‌هاي كوچك و بزرگ RO ، نصب تجهيزات ابزار دقيق جهت علائم هشدار در شرایط فشار پایین آب ورودي به پمپ فشار قوي توصیه مي‌شود.

2- بالا و پايين بودن PH
تنظیم pH آب خوراک سیستمهای RO یک پارامتر مهم در کنترل و کارکرد مناسب سیستم است. غشاهاي سلولز استات در مقایسه با غشا پلي­آميد و پلي سلوفان باردار نسبت به تغییر pH بسیار حساستر می­باشند و در صورت انحراف pH از میزان نرمال، غشا سلولز استات شدیداً هیدرولیز خواهند شد. فرایند هیدرولیز در صورت ترسیب کربنات کلسیم روی سطح غشا تشدید می­شود.
تشکیل رسوب کربنات کلسیم یا سایر نمکها در pH بالا برای تمامی سیستمهای RO مشکل آفرین است. لیکن در ارتباط با غشا پلی آمید، با پایین آوردن pH آب خوراک رسوب کربنات کلسیم مجدداً در آب حل می­گردد. اما برای غشا سلولز استات بدلیل هیدرولیز غشا امکان کاهش pH از حد خاصی نمی­باشد.
سيستم هشدار دهنده بايد داراي تأخير زماني چند ثانيه‌اي باشد تا در زمان راه‌اندازي سيستم RO ، امكان قرار گرفتن pH در دامنه مطلوب وجود داشته باشد.

3- درجه حرارت بالا
عدم کنترل مناسب مبدلهای حرارتی مورد استفاده در سیستم پیش تصفیه RO می­تواند سبب بروز مشکلات حادی برای غشاهای RO شود. در مبدلهای سیستم پیش تصفیه باید بجای استفاده از بخار برای گرمایش آب خوراک از آب گرم برگشتی سایر قسمتهای کارخانه استفاده نمود تا در ابتدای راه اندازی واحد، آب خوراک که برای مدت زمان طولانی در مجاورت سیال گرم کننده باقی مانده است، با درجه حرارت بسیار بالا (بیش از Cº80) وارد مدولهای RO نگردد. همچنین در طی عملیات شستشوی شیمیائی باید درجه حرارت سیال در حال چرخش در سیستم بدقت کنترل شود.
اثرات سوء درجه حرارت بالا شامل از هم باز شدن لایه­های غشاء (از بین رفتن چسب نگهدارنده لایه­های غشا)، افزایش نرخ فولینگ، آسیب ساختار پلیمر غشا و ... می­باشد. معمولاً حداقل دمای کاری سیستمهای RO ، Cº16 پیشنهاد می­شود. به این دلیل وجود یک آلارم درجه حرارت بالا پیشنهاد می­گردد.

4- سختي بالای آب خوراك
براي سيستم‌هاي پیش تصفیه که از نرم‌كننده‌ها برای حذف سختي کلسیم و منيزيم آب خوراك استفاده می­شود، نصب سيستم هشدار دهنده در زمان وجود سختي بالای آب خوراك پیشنهاد می­گردد. چنانکه سختي سبب ترسیب نمکهای سولفات و كربنات شده و در غشا سلولز استات هیدرولیز غشا را تشدید می­نماید.

5- پتانسيل اكسيداسيون بالا
غشاأ سلولز استات تحمل مقادیر پایین غلظت مواد اکسید کننده نظیر کلر را دارا است (ppm 1). اما غشا پلی آمید نسبت به مواد اکسید کننده بسیار حساس می­باشد و باید دستگاه اندازه­گیر پتانسیل اکسیداسیون احیا در سیستمهای RO قرار داده شود و محیط نیز اندی اکسیدی نگهداشته شود. خروجي دستگاه اندازه‌گير ORP بايد متصل به آژير باشد تا بتوان سيستم RO را از سرويس خارج كرد.
نصب این دستگاه خصوصاً در شرایطی كه از يك عامل احيا كننده (نظیر بی سولفیت سدیم) جهت كاهش عوامل اكسيد كننده استفاده مي‌شود، برای تزریق میزان مناسب ماده احیا کننده، توصيه مي‌شود.

6- سطح پايين مايع در داخل تانك
در سيستم‌ پیش تصفیه RO ، تزريق شيميايي براي اهداف مهمی مورد استفاده قرار مي‌گيرند. لذا کنترل دقیق سطح مواد شيميايي در تانکها و ساخت محلول جدید در زمان لازم از ضرورت خاصی برخوردار است. معمولاً از سوئیچهاي نشان دهنده سطح در این تانکها استفاده می­شود تا در صورت پایین آمدن سطح سیال از حد مجاز اخطار دهد.

7- فشار بالاي آب محصول
افزایش فشار جریان محصول RO نشان دهنده ایجاد مانع در مقابل جریان یا ایجاد نشتی بین جریان خوراک و محصول می­باشد و در هر دو صورت می­تواند باعث نفوذ محصول به لایه­های غشا و از هم باز شدن لایه­های بهم چسبیده غشا گردد و سبب آسیب دائمی المنتهای RO گردد.
وجود یک آلارم با مقدار مقرر مناسب که با افزایش فشار، واحد را از سرویس خارج نماید، ضروری بنظر می­رسد. همچنین در برخی طراحی علاوه بر آلارم از یک شیر ایمنی مناسب نیز استفاده می­شود. پيشنهاد مي‌شود كه اگر فشار آب ­­محصول به Psig 40 يا كمتر رسيد، واحد از سرویس خارج شود.
اگر آب محصول مستقيماً به داخل تانك بدون فشار هدايت مي‌شود، بهترين راه براي جلوگيري احتمال فشار زياد آب محصول اين است كه در اين مسير، هيچ شيري نصب نشود. اگر جريان آب محصول مستقيماً به ساير تجهيزات واحد تصفيه آب هدايت شود (نظير واحد مبدل يوني يا فيلتر)، احتمال افزايش فشار آب محصول وجود دارد و بايد دقت كافي در اين مورد اعمال شود.

8- جريان كم آب دور ريز
اعلام آژير و توقف واحد به علت جريان كم آب دور ريز، روشی است كه از سيستم RO در برابر بسته‌شدن سهوي شير آب دور ريز محافظت مي‌كند. هر سيستم داراي آژير هشدار و توقف واحد در برابر دبي بسيار پايين آب دورريز، بايد مجهز به سيستم تأخير زمان باشد تا در زمان راه‌اندازي سيستم RO كه دبي آب صفر است، اجازه داشته باشد در سرويس قرار گيرد.
چنانچه بخاطر این آلارم سیستم از سرویس خارج شود، باید برای مدتی واحد با بازیافت کم و میزان جریان غلیظ بال در سرویس قرار گیرد تا کلیه مواد معلق و نمکهای فوق اشباع شده در سیستم از سطح غشا همراه جریان دفعی از سیستم خارج شوند


9- هدايت الكتريكي زياد آب محصول
به منظور حفظ تجهیزات و فرآیندهای پایین دست سیستم RO ، وجود یک آلارم روی هدايت الكتريكي بالای آب خروجي ضروری می­باشد. اگر چه این هشدار برای حفاظت خود سیستم چندان مفید نبوده و نباید واحد را از سرویس خارج نمود. یک تأخير زماني در طی راه اندازی سیستم RO لازم است تا میزان دفع نمک به میزان نرمال باز گردد.
 
آخرین ویرایش:

amitistech

عضو جدید
فلومتر

- Flow meter
- اندازه گیری جریان سیالات
- Flow measurement





فلو یکی از مهم‌ترین متغیرهای اندازه‌گیری در صنعت می‌باشد. آب، گاز طبیعی، بخار، روغن، هیدروکربن‌ها، مواد شیمیایی و یا فاضلاب چند نمونه از مایعات است که باید فلوی آنها هرروز اندازه‌گیری شود. برای اندازه‌گیری همه این سیالات یک روش یکسان وجود ندارد بنابراین تولیدکنندگان روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری فلو ارائه کرده‌اند.

علاوه بر کنترل خودکار فرآیند و با استفاده از ارتباط دو طرفه (سیستم مبتنی بر فیلد باس) فلومترها در سال های اخیر پیشرفته تر شده و قابلیت های نرم افزاری زیر را نیز دارا می باشند


منبع : فلومتر
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا