آب ماست يا آب پنير

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
آب ماست يا آب پنير
بعضي ها مزه آب پنير يا آب ماست را دوست ندارند ، در حاليكه ديگران آن را خيلي دوست دارند . آب پنير يا آب ماست مايعي است كه هنگام تهيه ماست يا پنير از شير جوشيده و غليظ شده تشكيل مي شود و


روي سطح ماست يا پنير قرار مي گيرد . در حاليكه تمام پروتئين به پنير يا ماست منتقل مي شود ، مواد حياتي در آب آن جمع مي گردد . ( به دليل يكسان بودن خاصيت آب پنير و آب ماست، براي جلوگيري از تكرار هر دو لغت در اين مطلب، فقط از كلمه آب ماست استفاده ميكنيم ولي منظور هر دوي آنهاست.)

آب ماست از يبوست جلوگيري مي كند . منبع پروتئين خوبي براي مشكلات كليوي است و سلول هاي ايمني بدن را فعال مي كند. با توجه به اينكه آب ماست مقدار كمي چربي و پروتئين دارد ولي داراي مقادير زيادي مواد معدني خصوصاً كلسيم و ويتامين هاي محلول در آب مثل 2b و 6b مي باشد ، در مقايسه با شير ميزان مواد با ارزش آن در هر كالري بيشتر است. بنابراين به فردي كه بايد چربي و پروتئين كمي مصرف كند و در مقابل به مواد معدني و ويتامين نياز دارد ، توصيه مي شود آب ماست بيشتري مصرف كند.

مصرف آب ماست ، نه بار كليه ها را سنگين مي كند و نه داراي پروتئين است كه در اثر تجزيه موادي تشكيل گردد كه باعث چاق شدن باسن و ران و شكم گردد .

كليه ها مي توانند مقادير كم پروتئين را تحمل كنند ، زيرا در صورت مصرف زياد پروتئين مواد حاصل از تجزيه آن، فشار را در كليه ها افزايش داده و در نهايت اجزاء تشكيل دهنده كليه صدمه ديده و حساس مي شوند .

به استثناي آب ماست، تقريباً تمام مواد لبني كه منبع تأمين كلسيم و ويتامين مي باشند ، داراي مقادير زيادي پروتئين هستند . آب ماست داراي مقادير كمي پروتئين است و بدن مي تواند به راحتي از اين مقدار پروتئين ، به طور مطلوب استفاده كند . بنابراين براي افرادي كه به دليل داشتن پروتئين بالا ، از خوردن شير منع شده اند ، آب ماست به عنوان يك جايگزين مناسب توصيه مي شود .

با نوشيدن آب ماست به جنگ سلول هاي چربي برويد . با رژيم محتوي آب ماست ، خيلي از افراد چاق وزن خود را كم مي كنند . نبودن چربي ، پايين بودن كالري ، و وجود ويتامين و مواد معدني در آب ماست، بدون ايجاد كمبود مواد مغذي ، لاغر شدن را تسهيل مي كند . علاوه بر اين ، خوردن آب ماست هضم غذا را شدت مي بخشد.

پروتئين آب ماست براي سيستم ايمني بدن مناسب است . علاوه بر باكتريهاي اسيد لاكتيك موجود در آب ماست تازه ، پروتئين موجود در آن به سيستم ايمني بدن قدرت مي بخشد .

آب ماست كمك خوبي براي رفع يبوست است

كساني كه از يبوست رنج مي برند با خوردن آب ماست مي توانند اين مشكل را رفع كنند . كافي است هر روز يك ليوان آب ماست بنوشند. با نوشيدن آب ماست ، اسيد لاكتيك و ميكروب هاي اسيد لاكتيك موجود در آب ماست ، روده را به راحتي تحريك مي كند .

نسخه آب ماست : يك هندوانه را نصف كنيد ، هسته هاي آن را خارج كنيد ، گوشت آن را جدا كرده و با نيم ليتر آب ماست ، آن را به صورت پوره در آوريد . با افزودن وانيل و شكر ، مزه آن را بهتر كنيد.

تذكر : كسانيكه يبوست ندارند بايد از مصرف زياد آب پنير يا آب ماست خودداري كنند زيرا باعث اسهال مي شود
 

fsohrabpour

عضو جدید
آب ماست يا آب پنير

آب ماست يا آب پنير بعضي ها مزه آب پنير يا آب ماست را دوست ندارند ، در حاليكه ديگران آن را خيلي دوست دارند . آب پنير يا آب ماست مايعي است كه هنگام تهيه ماست يا پنير از شير جوشيده و غليظ شده تشكيل مي شود و روي سطح ماست يا پنير قرار مي گيرد . در حاليكه تمام پروتئين به پنير يا ماست منتقل مي شود ، مواد حياتي در آب آن جمع مي گردد . ( به دليل يكسان بودن خاصيت آب پنير و آب ماست، براي جلوگيري از تكرار هر دو لغت در اين مطلب، فقط از كلمه آب ماست استفاده ميكنيم ولي منظور هر دوي آنهاست.) آب ماست از يبوست جلوگيري مي كند . منبع پروتئين خوبي براي مشكلات كليوي است و سلول هاي ايمني بدن را فعال مي كند. با توجه به اينكه آب ماست مقدار كمي چربي و پروتئين دارد ولي داراي مقادير زيادي مواد معدني خصوصاً كلسيم و ويتامين هاي محلول در آب مثل 2B و 6B مي باشد ، در مقايسه با شير ميزان مواد با ارزش آن در هر كالري بيشتر است. بنابراين به فردي كه بايد چربي و پروتئين كمي مصرف كند و در مقابل به مواد معدني و ويتامين نياز دارد ، توصيه مي شود آب ماست بيشتري مصرف كند.مصرف آب ماست ، نه بار كليه ها را سنگين مي كند و نه داراي پروتئين است كه در اثر تجزيه موادي تشكيل گردد كه باعث چاق شدن باسن و ران و شكم گردد .كليه ها مي توانند مقادير كم پروتئين را تحمل كنند ، زيرا در صورت مصرف زياد پروتئين مواد حاصل از تجزيه آن، فشار را در كليه ها افزايش داده و در نهايت اجزاء تشكيل دهنده كليه صدمه ديده و حساس مي شوند .به استثناي آب ماست، تقريباً تمام مواد لبني كه منبع تأمين كلسيم و ويتامين مي باشند ، داراي مقادير زيادي پروتئين هستند . آب ماست داراي مقادير كمي پروتئين است و بدن مي تواند به راحتي از اين مقدار پروتئين ، به طور مطلوب استفاده كند . بنابراين براي افرادي كه به دليل داشتن پروتئين بالا ، از خوردن شير منع شده اند ، آب ماست به عنوان يك جايگزين مناسب توصيه مي شود .با نوشيدن آب ماست به جنگ سلول هاي چربي برويد . با رژيم محتوي آب ماست ، خيلي از افراد چاق وزن خود را كم مي كنند . نبودن چربي ، پايين بودن كالري ، و وجود ويتامين و مواد معدني در آب ماست، بدون ايجاد كمبود مواد مغذي ، لاغر شدن را تسهيل مي كند . علاوه بر اين ، خوردن آب ماست هضم غذا را شدت مي بخشد.پروتئين آب ماست براي سيستم ايمني بدن مناسب است . علاوه بر باكتريهاي اسيد لاكتيك موجود در آب ماست تازه ، پروتئين موجود در آن به سيستم ايمني بدن قدرت مي بخشد .آب ماست كمك خوبي براي رفع يبوست استكساني كه از يبوست رنج مي برند با خوردن آب ماست مي توانند اين مشكل را رفع كنند . كافي است هر روز يك ليوان آب ماست بنوشند. با نوشيدن آب ماست ، اسيد لاكتيك و ميكروب هاي اسيد لاكتيك موجود در آب ماست ، روده را به راحتي تحريك مي كند .نسخه آب ماست : يك هندوانه را نصف كنيد ، هسته هاي آن را خارج كنيد ، گوشت آن را جدا كرده و با نيم ليتر آب ماست ، آن را به صورت پوره در آوريد . با افزودن وانيل و شكر ، مزه آن را بهتر كنيد.تذكر : كسانيكه يبوست ندارند بايد از مصرف زياد آب پنير يا آب ماست خودداري كنند زيرا باعث اسهال مي شود.
 

mohy

عضو جدید
سلام

سلام

سلام دوست عزیز
منم صنایع غذایی خودنم
فکر می کنم مطلبی که نوشتی ( یا اینکه از جای دیگه نقل کردی) کاملا غلطه!
می دونی چرا :
1- آب ماست با آب پنیر کاملا فرق دارد
2- آب پنیر داری پروتئین زیادی هست که شامل تمام پروتئین های معروف به پروتئین آب پنیر می شود .
3- آب پنیری که از پنیر تهیه شده به روش انزیمی به دست می آید فاقد کلسیم است و کلسیم شیر در پنیر باقی می ماند. ولی آب پنیر حاصل از پنیر اسیدی شامل تمام کلسیم شیر می باشد که از پنیر خارج و وارد آب پنیر می شود و اصولا چنین پنیر دارای ارزش غذایی لازم نیست
بیشتر دقت کنید
 

cyber 247

عضو جدید
باید بگم تا زمانی که از یه موضوع مطمئن نیستی با قاطعیت نظر نده. موضوعات بالا کاملا سندیت داره. آب پنیر یا آب ماست پروتئین سرم شیر
 

momo_lavish

عضو جدید
مطالب درسته اما فکر کنم فقط اصطلاح آب پنیر درسته یا whey و آب ماست به کار برده نمی شه
 

mohy

عضو جدید
باید بگم تا زمانی که از یه موضوع مطمئن نیستی با قاطعیت نظر نده. موضوعات بالا کاملا سندیت داره. آب پنیر یا آب ماست پروتئین سرم شیر


دوست عزیز شما از کجا می دونی مطالب بالا سندیت داره؟ دلایل خودتون رو مطرح کنید . من از حرفی که زدم کاملا مطمئنم. دلایل خودم رو هم یکی یکی آوردم . ولی فکر می کنم شما فقط یه چیزی نوشتی که تعداد پستهاتون زیاد بشه.
دلیل بیار که سندیت داره عزیزم
 

sangesaboor65

عضو جدید
در ماست مخصوصا ماست هاي پروبيوتيك باكتري وجود داره به نام Bifidobacterium كه در روده وجود داره و در سالمندان اين باكتري از بين مي ره و موجب اسهال در فرد مي شه.
اما اگر سالمندان بتونن ماست بخورن اين باكتري به فلور روده پيوسته و از اسهال آنان جلوگيري به عمل مياره.
 

Similar threads

بالا