[آبگینه] - همجوشی شیشه (فیوز گلاس)

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز

فیوزگلاس چیست ؟


فیوز گلاس که معادل فارسی آن همجوشی شیشه است عبارت است از برش شیشه های جام در رنگ و طرح های مختلف و جوش دادن این شیشه ها در کوره .که البته گاهی این شیشه های برش داده شده می بایست با اکسیدهای فلزی ( رنگ و لعاب شیشه ) رنگ آمیزی شوند . در این هنر صنعت مدرن صنعتگر هنرمند می بایست هم با اصول هنری و زیبایی شناختی آشنایی کامل داشته باشد و هم ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی شیشه را بخوبی بداند .

با تو جه به اینکه این رشته در ایران بسیار جوان است هنرمند از نظر ابزار و مواد اولیه با محدودیتهایی روبروست .اما این موضوع چیزی نیست که بتواند سدی در برابر ما ایجاد کند .ذکر این نکته بجاست که این هنر ریشه ای اروپایی داشته و هم اکنون کشورهای صاحب این تکنیک را میتوان آمریکا . کانادا . ایتالیا . اسپانیا . یونان و بتازگی ترکیه و چین دانست . در این کشورها و بویژه امریکا شرکتهای بزرگی به تولید مواد اولیه و ابزار مورد نیاز هنرمندان این رشته میپردازند . و شرکتهای کوچکتر و حتی هنرمندان خانگی با بهره گیری از این مواد به خلق آثار هنری میپردازند .
این رشته هنری از حدود یک دهه پیش در ایران آغاز شده و رشد کندی در گسترش و جذب هنرمندان داشته بهمین دلیل است که شاید خیلی کم معمارانی باشند که با کاربردهای ارزشمند این هنر صنعت در دکوراسیون داخلی آشنایی داشته باشند .


کاربردهاو مزایای فیوز گلاس


استفاده بسیار وسیع از مصنوعاتی که به این روش تولید میشود این هنر را به یک رشته کاربردی در کشورهای صاحب این تکنیک تبدیل کرده است . در این جا به برخی از آنها اشاره میکنیم .


۱- کاشیهای شیشه ای

لعاب شیشه بدلیل ایجاد سطح بسیار صیقلی و نفوذ ناپذیرو نیز زیبایی و درخشندگی چشم نواز از دیرباز به عنوان پوشش ظروف سفالی مورد استفاده و نیز در پوشش کاشی و سرامیکهای امروزی مورد استفاده قرار میگیرد . حال کاشیهای شیشه ای که همه متریال آنها از جنس شیشه هستند به مراتب زیبایی و درخشندگی و استحکام بیشتری نسبت به کاشیهای سرامیکی دارند همچنین قابلیتهایی نظیر نورپردازی از پشت و رو سبب میشود که این نوع کاشی ها درخشندگی و زیبایی منحصر به فردی در فضای ایجاد کنند .


۲- نقوش برجسته شیشه ای



هنر نقش برجسته و مجسمه سازی از انواع مواد ( سنگ و گچ و چوب و فلز و... ) از گذشته تا کنون در نقاط مختلف این مرزو بوم چشم هر بیننده ای را مینوازد . اما اینبار خلق آثار نقش برجسته شیشه ای با کاربرد زیباسازی فضا های شهری ( تابلو های نقش برجسته در مترو ها و اماکن عمومی شهری ) جلوه ای دیگر از این هنر را نمایان میسازد و با نورپردازیهای رنگین از پشت به زیبایی اثر می افزاید .


۳- روشنایی



روشناییهای دیواری . رومیزی و انواع لوسرها ستونهای نوری و سقفهای کاذب به این روش با طرح و رنگهای همخوان با فضای داخلی تولید میشود .


4- شیشه های درب و پنجره های ورودی و داخلی



با استفاده از این متد شیشه های مات و رنگی با طراحیهای همخوان با فضا های تجاری و اداری و مسکونی انجام میشود .
ظروف دکوری و قابهای آیینه و تابلو های عنوان و .... از دیگر کاربدهای وسیع این هنر است .
ترکیب فیوز گلاس با موادی همچون چوب . سفال . فلزات و گچ بسیار زیبا و این قابلیت بالای ترکیبی این هنر را از دیگر آثار متمایز میسازد . با این توضیحات امیدوارم جامعه معماران ایرانی با بهره گیری از این متریال که توانسته ایم آنرا برای کار در این سرزمین بومی سازی کنیم . به خلق آثار زیبای دکوراتیو در فضاهای شهری و داخلی بپردازند. زیرا ایران و ایرانی همیشه درخور بهترینها بوده و هست .
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
آموزش فیوز گلاس در 5 قدم


قبل از شروع آموزش هنرجویان عزیز این نکته را باید در نظر داشته باشند که این آموزش به صورت تئوری است وکمک می کند تا با هنر فیوزگلاس به صورت مختصر و مفید آشنا شوید ولی جهت یادگیری کامل بایستی هنرجویان حتما تجربه های شخصی داشته باشند تا به طور کامل با این هنر زیبا و جذاب آشنا شوند .

تعریف فیوز گلاس : فیوز گلاس به اتصال شیشه های همفاز بر اثر حرارت گفته می شود .


قدم اول : برش شیشه



برش شیشه در فیوز گلاس مهم است چرا که می بایست بیس و فرم مورد نظر به خوبی برش بخورد هرچند که قطعات فیوز در درون کوره کمی دچار تغییر سایز و گاهی اعوجاج می شوند , که خود زیبایی کار را بیشتر می کند , ولی برش مهارتی است که همه هنرجویانی که علاقمند به کار در این رشته هستند باید آن را به خوبی بدانند و این مهم میسر نمی شود مگر با تمرین بسیار .
هنرجویانی که علاقمند به یادگیری دقیق برش شیشه هستند می توانند در قسمت آموزش استین گلاس جزئیات را مطالعه نمایند .
پس از انتخاب طرح مورد نظر شروع به برش زمینه کار و فرمها و قطعات مورد نظر میکنیم . نکته مهم در این قسمت این است که در انتخاب قطعات باید دقت کنیم تا ضخامت شیشه های فیوز از بیس کار کمتر و یا حداقل به یک ضخامت باشد . به عنوان مثال اگر بیس شیشه 6 میل است قطعات فیوز آن 6 میل و یا کمتر باشد . و همچنین از قطعاتی استفاده کنیم تا با شیشه زمینه همفاز بوده و شیشه را دچار تنش نکند . این موضوع البته تا حد نیازی به تجربه دارد که تا آنجا که تجربیات اینجانب کفایت کند به هنرجویان منتقل می نمایم و مابقی را هنرجویان در تستهایی که در طول کار انجام میدهند خود تجربه می کنند .


قدم دوم : رنگ آمیزی



گاه در فیوز قطعات از شیشه های رنگی استفاده می کنیم که زیبایی خاصی به کار می دهند ولی گاهی نیز به جای استفاده از شیشه های رنگی می توانیم از رنگهای مخصوص استفاده کنیم . این رنگها , رنگهای مخصوصی هستند که در دمای بالا پخته می شوند و کاملا در درون شیشه نفوذ می کنند و ثابت می شوند و بر اثر خراش و یا شستشو نیز دیگر پاک نمی شوند .

رنگهای مخصوص شیشه به شکل پودری در بازار وجود دارند که باید با روغن مخصوص مخلوط شود و سپس با کمی تینر می توان غلظت رنگ را کنترل کرد . پس از آماده شدن رنگ می توان آن را با قلمو و یا پیستوله بر سطح کار پاشید تا قطعات با شکل و طرح مورد نظر رنگ آمیزی شوند .



قدم سوم : آماده کردن سایر قطعات فیوز


اگر به آثار فیوز گلاس نگاه کنیم میبینیم که علاوه بر قطعات شیشه های برش خرده از انواع دیگرشیشه ها نیز می توان استفاده کرد که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می کنیم .
شیشه خرده : انواع شیشه های رنگی فلوت و یا کارگاهی و یا حتی انواع شیشه های ضایعاتی را می توان پس از خرد کردن کامل بر روی کار فیوز کرد . این شیشه ها به دلیل آنکه ریز و خرد هستند قابلیت اجرای بسیاری از طرحها را دارند .
خرده های شیشه سکوریت : شیشه های سکوریت شیشه هایی هستند که بدلیل عمل سکوریت شدن بر روی آنها بعد از خرد شدن به شکل قطعات بسیار ریز و زیبایی در می آیند که بعد از فیوز جلوه زیبایی دارند .
تیله های شیشه ای : تیله و یا گویهای شیشه ای در کارهای فیوز شیرینی خاصی به اثر می دهد و گاه در بعضی از طرحها قطعه ای است که کمک می کند تا طرح به شکل زیباتری اجرا شود .
ورق مس : بسیاری از هنرجویان علاقمند هستند تا مواد مختلف را با شیشه تلفیق کنند این کار هرچند با بسیاری از مواد امکان ندارد و آن هم بدلیل حرارت نسبتا بالای کوره است ولی بعضی از مواد این امکان را به ما می دهند که با شیشه تلفیق شوند از آنجمله می توان به ورق مس اشاره کرد .
ورقهای نازک مس به راحتی برش می خورند و شکل می گیرند به همین دلیل فرمهای زیبایی را می توان با آنها ایجاد کرد و مابین دو لایه شیشه فیوز کرد .
جذابیت فیوز گلاس برای هنرجویان همیشه در این است که خودشان مواد مورد علاقه شان را تست کنند و نتیجه را ببینند که البته گاهی اتفاقات جالب و جذابی می افتد که خیلی هم از قواعد پیروی نمی کند .
فیوز نواری : نوارهای نازک از شیشه را برش می زنیم و به شکل دلخواه که می تواند منظم و یا نامنظم باشد بر روی هم قرار می دهیم در این روش می توان از رنگهای مختلف نیز استفاده کرد . بعد از فیوز شدن این قطعات اگر مایل باشید می توانید آن را اسلامپ کرده و به هر فرمی که علاقه دارید در آورید که در قسمت آموزش اسلامپ به این تکنیک خواهیم پرداخت .



قدم چهارم : قرار دادن در کوره


این مرحله مانند قرار دادن پیتزا در فر است چرا که قطعات بر روی بیس چیده شده اند ولی هنوز خام هستند و امکان دارد از روی کار بریزند و یا جابه جا شوند به همین دلیل قطعه را به آرامی حرکت می دهیم و داخل کوره قرار می دهیم .
سطح کوره های فیوز از مواد نسوز پوشیده شده اند و شیشه به آنها نمی چسبد ولی بهتر است که سطح کوره را با پودر بپوشانیم تا سطح اصلی کوره بهتر محافظت شود . برای این کار از پودر تالک استفاده می کنیم تا سطحی یکدست به ما بدهد .



قدم پنجم : نمودار حرارتی کوره


پس از قرار دادن کارهای فیوز در داخل کوره درب آن را می بندیم و کوره را روشن می کنیم و آماده حرارت دهی می نماییم . شیشه ها باید به آرامی و طبق یک نمودار حرارتی مناسب به دمای مورد نظر برسند . در فیوز شیشه با کنترل حرارت می توانیم مقدار فیوز شدن قطعات را تغییر دهیم که این موضوع منجر به دو نوع فیوز می شود . نوع اول فیوز خام است که شیشه ها فقط به هم می چسبند و لبه ها کامل باقی می مانند و دفرمگی زیادی اتفاق نمی افتد نوع دوم فیوز کامل یا در اصطلاح فول فیوز است که در این حالت شیشه ها طوری در دل هم فیوز می شوند که گویا یکپارچه بوده اند و لبه ها از بین می رود و معمولا سایز شیشه تغییر می کند و گاه دفرمه می شود .
در ذیل نمودار حرارت دهی در دو حالت مختلف مشخص شده است که البته باید توجه داشت که پیک حرارتی در کوره های مختلف کمی با هم متفاوت است .


خط آبی نمودار حرارتی فیوز کامل است

خط قرمز نمودار حرارتی خام است




برای آشنایی شما عزیزان سعی می شود بیشتر از تصاویری که نشان دهنده ماهیت شیشه دکوراتیو است استفاده شود . بهمین دلیل توضیحات را در مطالب قبلی بخوانید


کاشی شیشه ای - حاشیه کاشی






چراغ دیواری اتاق کودک





اینهم پنجره ای زیبا









http://glassfuser.blogfa.com
 

Similar threads

بالا