[آبگینه] - نقاشی پشت شیشه (ویترای)

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاریخچه:

نقاشی پشت شیشه از هنرهای بسیار قدیمی اروپاست و اولین نمونه‌ی کشف شده‌ی آن در منطقه آپولیا (Apulia) در جنوب ایتالیای امروزی به دوران هلنی در اواخر قرن سوم میلادی است. در کاوش‌های بعدی تعدادی مدالیون با نقاشی پشت شیشه در کاتاکومب ها (دخمه های اجساد) در ایتالیا پیدا شده که متعلق به قرن سوم و چهارم بعد از میلاد است.

هنر شیشه‌گری ساسانی تاثیر زیادی بر ساخته های هنرمندان داشته و آثار گرانبهایی از این دست در موزه های جهان وجود دارد. هجوم قبائل وحشی در طول قرن های چهارم و پنجم میلادی به روم سبب شد تا دوران عظمت امپراطوری و شکوه فرهنگی آن رو به زوال گذارد و این امر سبب مهاجرت اقوام ژرمن به مناطق دیگر روم ،از جمله آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیای امروز شد. لیکن امپراطوری روم شرقی تحت نام بیزانس تا سقوط قسطنطنیه در سال 1453 م. مرکز رومی و یونانی باقی ماند.

روش چسباندن ورقه های نازک فلزی(فویل) نقاشی شده به پشت شیشه، در اروپا و در قرون 13-12 میلادی متداول شد و یکی از زیباترین نقاشیها نقاشی پشت شیشه نماز خانه سنت استفان در کلیسای وست مینستر لندن است که متاسفانه بسیاری از این پنجره ها تخریب شد. دوران باشکوه شیشه سازی در اروپا قرن پانزدهم میلادی است که تقاضای زیادی برای ساخت اشیای تزئینی وجود داشت و شهر ونیز در این هنر سر آمد تمام اروپا و حوزه‌ی شرقی دریای مدیترانه شد و همچنین به سبب به وجود آمدن شبکه‌ی تجاری وسیع در این زمان بین این شهر و بازار های خاور نزدیک به کشورهای حوزه‌ی دریای سیاه و اروپای غربی شد و نمونه های زیبای شیشه‌ی ونیز به سراسر دنیا صادر شد.

اختراع دستگاه چاپ در سال 1450 م توسط گوتنبرگ آلمانی استفاده از طرح های چاپی در نقاشی پشت شیشه را برای هنرمندان آلمانی و دیگر نقاط اروپا پدید آورد. بتدریج این شیوه نقاشی به صورت مستقل برای تهیه تابلوهای مذهبی نیز به کار گرفته شد. هزاران کلیسا و نمازخانه آلمان اطریش، رومانی ، چکسلواکی ، اسپانیا ، پرتقال و ایتالیا همیشه خواهان مقدار زیادی نقاشی پشت شیشه بودند . بزرگترین هنرمندان سال های1600م در اروپا "هانس جاکوب اسپرونگلی" و "کرستیوف مورد" بودند که کارهایشان را امضا کردند. در سال های بعد نقاشی پشت شیشه رنگین تر شد و تحت تاثیر باروک و روکوکو قرار گرفت و از آئینه برای دورگیری نقاشی ها استفاده می کردند و فاصله بین آینه و شیشه را با نوارهای قلع فشرده پر می کردند. درقرن17 م این هنر به کشور فرانسه برده شد و مورد توجه قرار گرفت. این هنر را در فرانسه Fixes sous verre یا تثبیت شده روی شیشه می نامیدند. و چون این اشیای تزئینی را در پاریس یک فروشنده آثار هنری به نام "ژان باپتسیت گلومی" به فروش می رساند به شیشه به سبک گلومی معرفی گشت .

در سال 1800 م که در انگلستان سبک ریجنسی(Regency) متداول بود. ساخت آینه های چهار گوش که حاشیه آنها با شیشه های نقاشی شده تزئین می شد رواج یافت . بعدها نمونه هایی از نقاشی پشت شیشه به آمریکا برده شد و آنان سمبل های ملی خود مثل عقاب و خوشه گندم را بر پشت شیشه اجرا کردند.

پس از وقوع انقلاب کبیر فرانسه در سال 1789 م و جنگهای ناپلئون بناپارت در اروپا صادرات نقاشی پشت شیشه دچار رکود شد. در قرن 19 م سفارشاتی از بازارهای آمریکا برای ساخت این آثار به اروپا می رسید و امروزه هم هنرمندانی در سراسر جهان به این هنر می پردازند . لیکن نقاشی پشت شیشه هرگز به محبوبیت قبل از قرن 19 م نرسیده و دوران شکوه و اعتلای آن به تدریج رو به افول است.


ورود ويتراي به ایران



تاریخ دقیق ورود این نوع نقاشی به ایران هنوز مشخص شده نیست، لیکن به احتمال زیاد نقاشی پشت شیشه از کشور آلمان وارد ایران شده است. روایات پذیرفتنی حاکی از آن است که این شیوه نقاشی از طریق بندر ونیز به سراسر دنیا صادرشده و از این طریق به بنادر جنوبی ایران رسیده و مورد توجه مردم قرار گرفته است.
این شیوه نقاشی بر پشت شیشه تخت اجرا می شود. در زمان صفویه این نوع شیشه در اصفهان و در شیراز تهیه می شده است. لیکن به دلیل فقدان نمونه های نقاشی پشت شیشه دوره صفوی تاکید بر تولید این نوع نقاشی در آن دوران میسر نیست.
در قرن دهم هجری (16م) با تاسیس سلسله صفوی دوران طلایی هنر ایران آغاز شد . لیکن از آن دوران آثار چندانی در دست نیست. پس از صفویه و در دوران افشاریه ترقی خاصی در هنرها مشاهده نمی شود.
با تاسیس سلسله زندیه و آغاز حکومت کریم خان زند بنیان گذاری کارگاه های بزرگ صنعتی از قبیل کارگاه های شیشه گری شیراز بنا نهاده شد ،محصول شیشه این کارخانه کاملا سفید نبود لیکن هنرمندان این دوره در تهیه شیشه های رنگی متبحر بودند. ظروف شیشه ای به رنگ آبی تند ،سبز تیره، زرد و خرمایی ساخته می شد و با ظرافت تزئین می گردید.
دوران افول سیاسی ایران در زمان قاجار، سبب شد که ایرانی برای احیای صنعت کشور و ایجاد کارگاه های مختلف و آموختن بلور سازی به مسکو و سن پترزبورگ بروند. و قائم مقام فراهانی و امیر کبیر نقش بسیاری در تاسیس کارخانه های جدید داشتند.
یکی از محصولات این کارخانه ها در اصفهان، تهران و قم ساخت شیشه های تخت بود که برای نقاشی ويتراي استفاده می شد. روش ساخت شیشه های تخت، سنتی و با دست و دارای کیفیت مطلوب نبوده است. تا آنکه در سال 1318 ه.ش در زمان پهلوی اول سلطنت شیشه های تخت با روش کششی در کارخانه شیشه ایران آغاز شد. نقاشی پشت شیشه در دوران زندیه به شهرهای جنوبی ایران رسیده و با مکتب گل و مرغ خانه های اعیانی را تزئین می نموده است و آنها را درگچ سقف ها و دیوارها همراه با قطعات آینه به کار می بردند.
از نقاشان به نام پشت شیشه در آن دروه آقا صادق شیرازی شاگرد علی اشرف نقاش معروف قرن 12 ه بوده است .با شروع دوره فتحعلیشاه شیوه نقاشی صورت یا شبیه کشی بین نقاشان درباری و شبیه کش رواج می یابد و در این دوره نقاشی پشت شیشه به شکل مستقل اجرا می شود.
به طور کلی در دوران قاجار این هنر بین مردم محبوبیت یافته و نقاشان زیادی به این هنر پرداختند .


نقاشی پشت شیشه را از نظر مضمون و محتوا به دو دسته میتوان تقسیم کرد:
1- نقاشی های مذهبی که شامل خط، خط نقاشی و شمایل نگاری است.
2- نقاشی های تزئینی مرکب از گل و مرغ، تصویر نگاری و دورنما است.

علاوه بر موارد بالا نقاشیهای پشت شیشه با محتوای تقلیدی از نقاشی های خیالی سازی(قهوه خانه ای) را هم باید نام برد که تاریخ پیدایش آنها به حدود دهه چهل ه .ش باز می گردد و تا به امروزادامه دارد. در برخی از تابلو های نقاشی پشت شیشه از موارد ومصالحی به غیر از رنگ برای تزئین استفاده شده است مانند نخ ابریشم، که برای لباس اولیاء و ضحیه بانوان اهل بیت مورد استفاده قرار گرفته است.
استفاده از کاغذ های براق طلایی و نقره ای که لفاف شکلاتهای سوغات فرنگ بوده اند در نقاشی پشت شیشه ایرانی به سالها پیش از رواج کلاژ توسط پیکاسو(1912 م ) باز می گردد.
برای حفظ نقاشی از آسیب حشرات اغلب پشت تابلو را با یک ورقه جلی و یا کاغذ تنباکو پوشانده این جلی ها در ایران نایاب بوده و نقاشان آنها را از فروشندگان خرما تهیه می کردند.
نقاشی پشت شیشه در گذر ایام از انحصار نقش گل و مرغ بیرون می آید و هنرمندان به خلق آثاری همانند چشم نور از پل رودخانه و نمای بیرونی بناهایی چون کلیساهای فرنگ پرداختند که عمده این آثار در اصفهان تولید می شده است .




این تاریخچه کوتاهی از دیروز این هنر زیبا. البته در حال حاضر این هنر به صورت مدرن برای تزیین بنا ها هم استفاده میشه علاوه بر استفاده های کاربردی که دارند که میتونید نمونه هاییش رو در عکس های زیر ببینید.















و در انتهای این پست نمونه ایی از به کاربردن شیشه های رنگی در معماری ایرانی و نقوش سنتی و زیبا








http://vitrailpatterns.blogfa.com


 
آخرین ویرایش:

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
موزه نقاشی پشت شیشه .

موزه نقاشی پشت شیشه .


موزه نقاشی پشت شیشه ایران دومین موزه نقاشی پشت شیشه در جهان است








موزه نقاشی پشت شیشه در یکی ازخانه‌های قدیمی تهران به مساحت ۱۴۰۰ مترمربع و زیربنای ۵۰۰ مترمربع برپا شد. ملک اصلی این موزه متعلق به مرحوم دکتر سیاووش شقاقی، اولین پزشک تحصیلکرده در رشته بیماریهای ریوی است که در سال ۱۳۰۹ ساخته شده است. قدمت این خانه قدیمی که به اواخر قاجار و اوایل پهلوی باز می گردد توسط ورثه دکتر شقاقی به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اهدا و پس از بازسازی، در سال ۱۳۷۷ با ۳۱۰ قلم شیء خریداری شده، از سوی شهرداری تهران که عموم این آثار متعلق به دوره صفویه تا عصر حاضر می باشند به سازمان میراث فرهنگی واگذار گردید. در تاریخ ۲۸/۱۰/۸۹ آثار موزه، بنا به صلاحدید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ارگ آزادی منتقل شدند.




موزه نقاشی پشت شیشه ایران دومین موزه نقاشی پشت شیشه در جهان و تنها موزه مستقل است که به یکی از شاخه‌های نگارگری اختصاص داده شده است. این موزه دربرگیرنده مجموعه عظیمی ازنقاشی های پشت شیشه ایران است. نقاشی پشت شیشه هنری وارداتی است که در دوره صفویه از اروپای شرقی، هند و چین وارد ایران شد اما بلافاصله رنگ و بویی بومی به خود می گیرد. تصاویر مربوط به انسان، گل مرغ، تصاویر هندسی، حیوانات، بناهای تاریخی و مناظر شهری، طبیعت، نوشته و خطوط قرآنی، تک چهره‌ها، شخصیت‌های مذهبی‌، درباری، تاریخی، شاعران و هنرمندان، تصاویری از امامان، دراویش و عامه مردم در حالت‌های مختلف، تصاویر زنان به شیوه هایی از نقاشی سبک قاجار و کارهای مینیاتوری از جمله موضوعات نقاشی های کار شده بر پشت شیشه می باشد.
هنر نقاشي پشت شيشه به جهت اجراي طراحي معكوس و استفاده از رنگ‌هاي روشن و اكليلي‌، نياز به مهارت و قدرت قلم و طراحي و ظرافت ويژه دارد. نقاشي‌هاي پشت شيشه به نمايش درآمده در اين موزه شامل موضوعات گوناگون و در زمينه‌هاي مختلف است‌. تصاوير مربوط به انسان شامل تك چهره‌ها، شخصيت‌هاي مذهبي‌، درباري‌، تاريخي و تصاويري از عامه مردم در حالت‌هاي مختلف از جمله نواختن موسيقي‌، خواندن كتاب و ورزش است‌.
اغلب تصاوير به زنان اختصاص داده شده است و نوع طراحي در برگيرنده شيوه هايي از نقاشي سبك قاجار و كارهاي مينياتوري است‌. در بسياري از نمونه‌ها تصاوير آزاد و در برخي ديگر شباهت زيادي با نقاشي‌هاي قهوه خانه‌اي مشاهده مي‌شود. شخصيت‌پردازي از اغلب شخصيت‌هاي تاريخي مانند پادشاهان‌، شاعران و هنرمندان نيز در اين دسته قرار مي‌گيرد.
تصاوير گل و مرغ نيز همان‌طور كه پيدا است‌، شامل نقاشي‌هايي است كه در آن‌ها به نقاشي گل و مرغ پرداخته شده‌است‌.
تصاوير هندسي نيز متشكل از قطعات بريده از شيشه‌هاي نقاشي شده است كه داراي طرح‌هاي هندسي مشخص و مقطع‌اند و گاهي قطعات با قرار گرفتن در كنار هم‌، شكل واحدي را عرضه مي‌دارند. موضوعات اين دسته بيش‌تر شامل طرح‌هاي گل و گياه همراه با حيواناتي نظير پرنده و ماهي است‌.





تصاوير حيواني اين گروه حيواناتي مانند شير، اسب و بز را نمايش مي‌دهند.
تصاوير بناها و منظره شامل شهرها، دشت‌ها، گله‌ها و مناظر درباري و شكار است‌.
نوشته‌ها و خطوط قرآني دسته‌اي ديگر از نقاشي‌هاي مورد نظر هستند كه همراه با حاشيه‌ها و نقوش گياهي و تصاويري از شخصيت‌هاي مذهبي و با انواع خطوط چون نستعليق‌، شكسته‌، نسخ و ثلث در پشت شيشه ثبت شده‌اند.
گروه نقاشي‌هاي مذهبي نيز در بر گيرنده روايت‌ها، وقايع‌، داستان‌ها، صحنه‌هاي جنگ و شخصيت‌هاي مذهبي از جمله امامان‌، پيامبران‌، پيشوايان مذهبي و دراويش هستند.


آدرس اول : خيابان سعدي (ايستگاه مترو دروازه دولت) ،خیابان برادران قائدی (هدایت)، تقاطع خیابان نورمحمدی( تنکابن)
آدرس دوم: پیچ شمیران ـ خیابان نورمحمدی ـ تقاطع خیابان قائدی
تلفن :۷۷۵۲۶۷۷۷
شمارهٔ ثبت: ۲۳۲۲
تاریخ ثبت ملی : ۱۳۷۸










منابع:
http://cafetehroon.blogfa.com
http://www.allmuseums.com
http://www.tehran21.ir
http://fa.wikipedia.org
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
نحوه کار با ویترای

نحوه کار با ویترای

ویترای: رنگ مخصوص نقاشی روی شیشه

خصوصیات رنگ ها

این رنگ ها مخصوص رنگ آمیزی وتزئین سطوح شیشه ای، طلق، پلی استر و پلکسی گلاس، فلز و…..می باشد.
مهمترین ویژگی های این گروه عبارتنداز:
• شفاف، درخشان، پرمایه و مقاوم در برابر نور
• پابه این رنگ ها تیز است.
• قابل ترکیب با یکدیگر
• قابل حل با حلال های نفتی
• ایجاد سطوح رنگی مجزا با استفاده از خمیرهای دورگیری (Ceme Relif)
• جدول رنگی بسیار متنوع و منحصر به فرد





رنگها: متشکل از ۲۶ رنگ مایع، آماده مصرف، شفاف، براق، پر مایه و مقاوم در برابر نور که قابلیت ترکیب با یکدیگر را دارا می باشند. جهت استفاده از این رنگها و جهت ایجاد سطوح مجزا باید از خمیره های دورگیری (Cerne Relief Out Liner) تیوب های سرسرنگی ۲۰ میلی لیتری در ۷ رنگ موجود است استفاده کنید.

محصول رقیق کننده:

جهت رقیق کردن این رنگ ها می توان از تینر و یا وایت اسپرایت استفاده کرد، نسبت رنگ به رقیق کننده باید ۲ به ۱ باشد (تینر بدون بو در گروه محصولات جانبی ویترای پیشنهاد می شود).

سطوح کاربردی:


شیشه، طلق، پلکسیگلاس، پلی استر، فلز و غیره…..

تمیز کننده قلم موها و سایر لوازم:

تینر و یا وایت اسپریت

زمان لازم جهت خشک شدن:

زمان مناسب برای خشک شدن رنگ های ویترای ۸ ساعت و خمیرهای دورگیری (Cerne Relif) 30 دقیقه می باشد، مکان مناسب جهت خشک شدن کار محیطی است که هوای آن خشک و ترجیحاً دور از گرد و غبار است.





میزان مقاومت رنگها:



رنگ های ویترای پس از خشک شدن دارای استحکام و مقاومن مناسب جهت شستشوی آرام و ملایم (و نه سنگین خیساندن و غوطه ور کردن) هستند، ولیکن سطوح تزئین شده با این رنگ ها جنبه دکوراتیوو دارند و نباید از آن ها استفاده مداوم کرد.



نمونه رنگها

جدول رنگی بسیار متنوع رنگ های ویترای این مکان را به شما می دهند که خلاقیت های خود را به بهترین نحو ارائه کنید. این رنگ ها را می توان به طور خالص، ترکیبی با یکدیگر و یا با مدیوم روشن کننده استفاده کرد

تزیین ظروف شیشه ای و همچنین آینه ها وگلدانها با نقاشی های ساده کاری بسیار ساده است که با یادگیری چند تکنیک ساده میتوانید ظرف چند ساعت در منزل انجام دهید. برای نقاشی روی شیشه که آن را ویترای نیز می نامیم، مقداری رنگ مخصوص ویترای -خمیرویترای- -و وسایلی مانند قلم مو و اسفنج می توانید ظروف شیشه ای بسیار معمولی و حتی کم ارزش مثل بطری ها و شیشه های مورداستفاده در خانه رارا به ظروف زینتی و منحصر به فردی تبدیل کنید. می توانید هروقتکه که برای خرید به سوپرمارکت می روید، به شکل ظاهریانواع ظروف وسایل موردنظرمثل ظروف مربا، ترشی، سس و...توجه کنید و ظروفی را که برای آراستن با رنگ و نقاشی مناسب ترند انتخاب نمایید. پس از خالی کردن ظرف آن را خوب بشویید. برایش پاک کردن سطح شیشه از . اگر برچسب روی شیشه به راحتی جدا نمی شود، آن را با آب داغ خیس کنید و پس از برداشتن کاغذ برای پاک کردن باقی مانده اثر چسب از روی شیشه از یک پنبه آغشته به آستون استفاده کنید.




برای نقاشی بر روی شیشه رنگ های مخصوص شیشه در بازار موجوداست. این رنگ ها را می توان به سه گروه تقسیم کرد. گروه اول رنگ های محلول در آب هستند. این رنگ ها نیازی به حرارت دیدن در کوره ندارند. این رنگ ها به ویژه برای نقاشی بر روی وسایلی مانند آینه که نیاز به شست وشو ندارند، مناسب تر هستند. رنگ های محلول در آب همچنین برای بچه ها ایده آل هستند. با این رنگ ها کودکان شما می توانند بدون نگرانی از این رنگ ها برای نقاشی روی وسایل شیشه ای استفاده کنند.

گروه دوم رنگ های مخصوص شیشه هستند که باید در کوره حرارت ببینند. این رنگ ها باید حدود ۳۰ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گرادپخته شوند و پس از پخت ثابت شده و قابل شست وشو خواهند بود.رنگ های گروه سوم رنگ های محلول در تینر هستند که اغلب شفاف بوده و بدون حرارت دیدن در کوره نیز می توان ظروف رنگ آمیزی شده با آنها را با دقت و احتیاط شست.

علاوه بر رنگ از خمیر ویترای نیز می توان برای ایجاد طرح های خطی برجسته و یا خطوط مرزی طرح های رنگی استفاده کرد. این خمیرها امروزه به صورت آماده در تیوب هایی با سر باریک و مناسب برای رسم
خطوط باریک از فروشگاه های عرضه کننده لوازم هنری قابل تهیه هستند. اما می توانید این خمیر را با پودر مل و چسب چوب نیز تهیه کنید و آن را با قیف هایی که از سلفون درست می کنید، مورد استفاده قرار دهید.
روش های متنوعی برای رنگ آمیزی شیشه وجود دارد. برای انتقال طرح بر روی شیشه می توانید به آسانی آن را زیر شیشه قرار دهید و در صورتی که قابل دسترسی باشد با چند قطعه چسب در جای خود ثابت کنید. اگر ظرف شما فرمی مانند یک بطری دارد و نمی توانید طرح را در داخل آن بچسبانید، کافی است آن را لوله کرده و در بطری قرار
دهید. سپس داخل بطری را با لپه، عدس و یا موادی از این قبیل پر کنید تا طرحی بی حرکت و چسبیده به شیشه باقی بماند.
برای رنگ کردن طرح ها علاوه بر استفاده از قلم مو از یک قطعه اسفنج نیز می توانید بهره بگیرید. اسفنج را به کمی رنگ آغشته کنید و با ضربات ملایم رنگ را روی شیشه بزنید تا پوشش کافی را ایجاد کند.
یکی دیگر از تکنیک هایی که برای اجرای طرح های رنگی روی شیشه استفاده می شود، تکنیک استنسیل است. برای این منظور استنسیل طرح مورد نظر را با کاغذ درست کنید و آن را روی شیشه بچسبانید. سپس با یک قطعه اسفنج آغشته به رنگ قسمت های خالی آن را رنگ کنید. برای تزئین انواع ظروف شیشه ای از چسباندن انواع سنگ های زینتی، نگین ها و همچون مهره های شیشه ای تخت نیز بهره می گیرند.روش دیگر برای این پست آموزش نقاشی روی شیشه نقاشی روی شیشه با رنگهای مختلفی انجام میشه : رنگهای اکرلیک ،
رنگهای ویترای معمولی و حرارتی و ...

رنگهای اکرلیک به سادگی به وسیله ناخن پاک می شوند برای همین به این رنگها نقاشی را پشت شیشه می کشند.
در نقاشی به وسیله رنگهای اکرلیک ، ترتیب نقاشی از جزئیات به کلیات است یعنی اجزایی که در نقاشی معمولی در آخر کشیده می شوند در این حالت زودتر کشیده می شوند .
بعد در آخر وقتی تمام رنگها خشک شد یک دست رنگ یکدست هم به پشت کار زده و می گذاریم خشک شود . بعد می شه اونو قاب گرفت تا پشت کار از خراشیدگی حفظ بشه .





مزیت نقاشی با رنگهای اکلیک نسبت به ویترای، قیمت بسیار پایین تر رنگهای اکلیک نسبت به ویترای و آسانیِ نقاشی با این رنگهاست . شیشه یکی از مناسب ترین متریال ها برای نقاشی است چراکه تنوع رنگی را به بهترین شکل به نمایش می گذارد.روشهای مختلفی برای این هنر مورد نظر است که عمومی ترین آنها روش استفاده از خمیر ویترای و رنگ آن است.ویژگی رنگ ویترای در این است که خاصیت منیر بودن شیشه را حفظ می کند یعنی عبور نور از شیشه را مختل نمی کند و شما به آسانی می توانید طرف دیگر شیشه را ببینید.


مواد و ابزار مورد نیاز:


خمیر ویترای(ترجیحا مشکی)
رنگ شیشه(رنگهای اصلی و سیاه و سفید)
طرح مورد نظر در ابعاد دلخواه(طرح باید تنوع رنگی زیاد داشته و ظریف کاری اش کم باشد.)
شیشه در ابعاد طرح
پالت رنگ وقلمو(چند سایز)
قطره چکان

روش کار:


طرح مورد نظر را زیر شیشه چسبانده و دقیقا منطبق کنید.طراحی خطی طرح را بااستفاده از خمیر انجام دهید.(دقت داشته باشید خطوط شما باید صاف و بدون خط خوردگی باشد.)در صورت خط خوردگی آنرا رها و بعد از خشک شدن خط را با کاتر بردارید.پس از خشک شدن کامل خطوط رنگهای طرح را در پالت تشکیل دهید و بادقت فضای خالی بین خطوط را رنگ آمیزی کنید.برای رنگ آمیزی بهتر است از قطره چکان استفاده شود.
این نوع نقاشی قدمتی طولانی دارد و البته کاربردهای دیگری نظیر ظروف،ویترین مغازه ها وتزئینات دارد و بسیار زیبا و جذاب است.طرح های مناسب برای ویترای شامل طرح های کارتونی،برخی مینیاتورها و ترکیب های ساده هندسی هستند.

محصولات جانبی رنگهای ویترای


مدیوم روشن کننده (Lightening) در بطری های ۴۵ میلی لیتری و ۲۵۰ میلی لیتری این مدیوم جهت روشن کردن و رقیق کردن رنگ های ویترای به کار می رود و این در حالی است که کیفیت رنگ کاملاً حفظ می شود و رنگدانه ها از بین نمی رود.
مدیوم براق کننده Medium) در بطری های ۴۵ میلی لیتری :
این مدیوم با قابلیت ترکیب با رنگ های ویترای باعث درخشش آن ها می شود.

مدیوم مات کننده (Matt Medium) در بطری های ۴۵ میلی لیتری :
این مدیوم با قابلیت ترکیب با رنگ های ویترای باعث مات آن ها می شود.


ست لوازم ایجاد ترک:


این بسته شامل ۲ بطری ۴۵ میلی لیتری حاوی مایع ایجاد ترک های تزئینی و یک دفترچه راهنما می باشد.
تینر بدون بو (Odurless Mineral Spirit) در بطری های ۷۵ میلی لیتری میلی لیتری ۲۴۵ میلی لیتری ۴۹۵ و ۱ لیتری
این حلال بدون بو جهت رقیق کردن رنگ های ویترای و سرامیک و تمیز کردن قلم موها و سایر لوازم به کار می رود، هیچگونه حساسیت و آلرژی ایجاد نمی کند و به ویژه افرادی که در فضای بسته بندی کار می کنند پیشنهاد می شود.
خمیرهای برجسته دورگیری ویترای (Cerne Relief) در تیوب های ۲۰ میلی لیتری:
این خمیرها به صورت تیوب های سرسنگی می باشد و به طور مستقیم از طریق دهانه نازک آنها قابل استفاده هستند. طرح را ابتدا باید با این خمیرها دورگیری کرد و سپس سطوح ایجاد شده را رنگ کرد.




دورگیر فلزی ویترای
(Self Adhesive Lead Strip)

با برداشتن برچسب زیر این دورگیر سربی و چسباندن آن بر روی شیشه می توان فرم ها و نقوش مورد نظر را ایجاد کرد.

شیوه استفاده

مرحله اول (آماده سازی)



ابتدا سطح مورد نظر (گلدان) را جهت از بین بردن هر گونه چربی و گردو خاک با کمی آب و صابون پاک کنید. با استفاده از یک مداد نوک پهن مثل ماژیک طرحتان را روی کاغذ پیاده کنید، دقت کنید که طرحتان جهت تنوع و زیبایی بیشتر، حداقل از ۶ قسمت تشکیل شده باشد.
این طرح را داخل ظرف بچسبانید به گونه ای که از بیرون ظرف قابل دیدن باشد.
با استفاده از خمیرهای دورگیری(Cerne Relief) طرح را روی شیشه پیاده کنید و مطمئن شوید که خط دور هر قسمت به طور کامل بسته شود تا از خروج رنگ ها از سطوح و ترکیب آن ها با یکدیگر خوددداری شود.به یاد داشته باشید که هرگز بطری را تکان ندهید زیرا باعث تشکیل حباب در رنگ می شود.
جهت رقیق کردن رنگ می توانید از مدیوم مخصوص آن(Thinner) در گروه محصولات جانبی ، استفاده کنید.پس از انتخاب قلم مویی پهن ، آن را داخل بطری رنگ فرو ببرید به گونه ای که کاملا آغشته به رنگ شود.توجه کنید که میزان رنگ برداشته شده در حد متوسط باشد، زیرا در صورت زیاد بودن، رنگ جاری و در صورت کم بودن راه قلم مو روی آن باقی خواهد ماند.سپس با حرکت دستتان سطح را به طور پیوسته و منظم رنگ کنید.
نکته ۱: پس از هر مرحله استفاده از رنگ در بطری را محکم ببندید تا از خشک شدن رنگ جلوگیری کنید.
نکته ۲ :اگر ظرف خود را از ماشین ظرفشویی بیرون آورده اید جهت نقاشی روی آن باز هم لازم است که سطح آن را تمییز کنید.


مرحله دوم (رنگ آمیزی)


جهت رنگ کردن سطح از چه نوع قلم مویی باید استفاده کرد؟
قلم موهایی با موی مصنوعی و یا ترکیبی از طبیعی و مصنوعی و کاملا انعطاف پذیر برای این کار مناسب می باشد. البته نوع قلم مو بستگی مستقیم با سطح مورد نظر شما دارد، جهت رنگ کردن سطوح بزرگ تر می توانید از قلم موهای ابری در سایز های متفاوت و برای سطوح کوچک تر از قلم موهایی با اشکال متفاوت (متناسب با اندازه و طرح مورد نظر )استفاده کنید.

بعد از گذشتن ۳۰دقیقه که خمیرهای برجسته دورگیری خشک شد می توانید رنگ آمیزی با رنگ های ویترای را آغاز کنید.
با استفاده از قلم موی سرگرد رنگ مورد نظر را به صورت قطره ای داخل سطح بگذارید و رنگ را به صورت یکنواخت پخش کنید (قلم مو را به صورت عمودی در دستتان نگه دارید).


مرحله سوم (پختن)


بعد از اینکه مرحله رنگ آمیزی تمام شد، ۸ ساعت به جسم مورد نظر دست نزنید تا رنگ رنگ ها کاملاً خشک شود، در این مرحله بهتر است جسم را در اتاقی که هوای آن خشک و دور از گرد و غبار است قرار دهید. جسم خود را در فر سرد قرار دهید و دمای فر را روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد(۳۲۵ درجه فارنهایت) تنظیم کنید ،از زمانی که دمای فر به درجه مورد نظر رسید اجازه دهید که جسم به مدت ۴۰ دقیقه در فر بماند،سپس در فر را باز کنید و اجازه دهید تا جسم سرد شود به یاد داشته باشیدکه هیچیک از فر های آشپزخانه دمای دقیقی را نشان نمی دهند ، پس جهت دست یافتن به نتیجه دلخواه و برای تنظیم دمای فر حتما از گرماسنج داخل فر (در گروه محصولات جانبی این رنگها ) استفاده کنید.

نکته ۱ : برای پختن رنگها نمی توانید از مایکروفر استفاده کنید.
نکته ۲: شیشه تا دمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد در گرما مقاوم می باشد، بنابر این دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد آن را خراب نخواهد کرد.
 

Similar threads

بالا