[ آبرو > پل > آبنما > ابنیه راه ] پرسش و پاسخ

aghaeepour

عضو جدید
راه سازي

راه سازي

با سلام
پرسيده بودم منظور از پل 2 در 3 چيه؟
جواب دادين 2 دهنه 3 متري
حالا سوالم اينه كه اين كد (3*2) به آبروي دالي گفته ميشه يا قوطي و يا هر دو؟
ارتفاع در اين كدگذاري نقشي داره؟
تو نشريه 83 آبرو 2 در 3 نيست ! درست ميگم؟
با تشكر
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
با سلام
پرسيده بودم منظور از پل 2 در 3 چيه؟
جواب دادين 2 دهنه 3 متري
حالا سوالم اينه كه اين كد (3*2) به آبروي دالي گفته ميشه يا قوطي و يا هر دو؟
ارتفاع در اين كدگذاري نقشي داره؟
تو نشريه 83 آبرو 2 در 3 نيست ! درست ميگم؟
با تشكر ر

با سلام ابتدا خدمتون عرض کنم ...............که سایر سوالاتتون رو درهمین تاپیکی که مطرح کرده بودید................ ارسال کنید............حالا من کپی کردم سوالاتون ............ ..........

1- خدمتون باید بگم که والا در هر صنف و رشته ای یک اصطلاح شناخته شده ای هستش در اصلاح راهداری یا راهسازی پل 3*2 یعنی پل با دو تا دهانه سه متر .................

2- اینجا ارتفاع مطرح نیسش ............

3- بله در نشریه 83 این نوع رو نداره ................اما نمونه های دیگه هستش شما مشخصات پل سه متر رو که دارید در نشریه ...................از اون می تونید استفاده کنید...........................بدرود.
 
آخرین ویرایش:

مجتبی1361

کاربر فعال مهندسی عمران ,
مثل روشنایی جاده هست . فقط بحث افت ولتاژ هست که با توجه به طول مسیر در مورد استفاده از ترانس تصمیم گیری میشه
 

elyasps67

عضو جدید
[ پل > زیر گذر > آبرو ] پرسش و پاسخ

[ پل > زیر گذر > آبرو ] پرسش و پاسخ

در مدل سازي پل در بالاي ستون هاي مياني در قسمت بالا بين عرشه و ستون عضوي به صورت تير قرار دارد كه به آن beam cap گفته ميشود ستون پل من به صورت گيردار به زير عرشه متصل شده و اين تير وجود ندارد هركاري ميكنم نميتونم به صورت مستقيم ستون رو به عرشه متصل كنم چيكار بايد بكنم منتظر جوابتون هستم دو روزه رو همين مسئله گير كردم ممنون ميشم كسي راهنمائيم كنه
 

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
در مدل سازي پل در بالاي ستون هاي مياني در قسمت بالا بين عرشه و ستون عضوي به صورت تير قرار دارد كه به آن beam cap گفته ميشود ستون پل من به صورت گيردار به زير عرشه متصل شده و اين تير وجود ندارد هركاري ميكنم نميتونم به صورت مستقيم ستون رو به عرشه متصل كنم چيكار بايد بكنم منتظر جوابتون هستم دو روزه رو همين مسئله گير كردم ممنون ميشم كسي راهنمائيم كنه

سلام دوست عزیز
چرا اسم نرم افزاری که با اون مدلسازی رو انجام دادید رو ننوشتید؟
 

elyasps67

عضو جدید
سلام دوست عزیز
چرا اسم نرم افزاری که با اون مدلسازی رو انجام دادید رو ننوشتید؟
سلام من با sap دارم طراحي ميكنم و از مدل عرشه با مقطع جعبه اي كه در قسمت مدل هاي آماده هستش استفاده كردم اگه تير روي ستون رو پاك كنم به صورت عادي و ستون رو به سمت بالا حركت بدم و سر ستون رو داخل مقطع عرشه بزارم آيا اون گيرداري رو خودش ميفهمه
 
آخرین ویرایش:

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
سلام من با sap دارم طراحي ميكنم و از مدل عرشه با مقطع جعبه اي كه در قسمت مدل هاي آماده هستش استفاده كردم اگه تير روي ستون رو پاك كنم به صورت عادي و ستون رو به سمت بالا حركت بدم و سر ستون رو داخل مقطع عرشه بزارم آيا اون گيرداري رو خودش ميفهمه

سلام
دقیقا نمی دونم مدلتون چه جوریه ولی توجه بفرمایید که مدل عرشه از نوع المان shell و تیرها و ستونها از نوع المانهای beam هستن. که اولی یه المان دوبعدی و دومی یه المان یک بعدی (یه خط راست) هستش.
در صورت گذاشتن المان تیر در یک نقطه گرهی از المان shell با استفاده از Assign Frame Releases می تونید درجات آزادی انتهایی المان تیر رو کنترل کنید. لبه های المان shell هم در اتصال با همدیگه به صورت اتوماتیک گیردار هستن (Auto Constrain).
 

rostamy_mohammad

عضو جدید
درخواست کمک در مورد تکیه گاه پلهای زیر گذر

درخواست کمک در مورد تکیه گاه پلهای زیر گذر

با عرض سلام و ادب خدمت مهندسان عزیز
دوستان به عنوان پروژه دانشگاهی باید در مورد تکیه گاههای یاتاقانی و تکیه گاهها در پلهای بسیار بزرگ مطالبی ارائه بدیم
از مهندسان عزیز خواهشمندم اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید، بنده رو راهنمایی کنید. متاسفانه در اینترنت مطالب جالبی وجود نداره.

با تشکر فراوان
 

ساسان پور

عضو جدید
سلاممیشه کسی کمکم کنه که ابنما در پل رو یه توضیح بده
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
سلاممیشه کسی کمکم کنه که ابنما در پل رو یه توضیح بده

با سلام ......

دوست من به صورت ساده و خلاصه یک توضیحی در این خصوص براتون میدم ........... در محلهایی که عبور آب از رودخانه ها به صورت فصلی هستش ............ و یا به دلیل طولانی بودن عرض رود خانه ......طراحان ابنیه فنی راه ..... در طراحی ابنیه راه به جهت اینکه هم ابنیه با کمترین هزینه احداث بشه ....، و هم اینکه از صرف هزینه زیاد با توجه به درجه راه احداثی جلوگیری بشه ..... و یا شرایط در اون نقطه طوری هستش در عبور آبهای سطحی اطراف راه مشکلی پیش نمیاد و نیاز به احداث ابنیه نداره ............ به جای استفاده از پل از آبنما استفاده می کنند.......... آبنما در سمت پایین دست نیاز به اجرای رادیه و برید داره .........تا از شسته شدن پایین دست آبنما و خطر سیل بردگی آبنما جلوگیری بکنه ........

- آبنما .......گاهی ممکنه از سطح پروفیل راه پایین تر باشه .......... و شما با رد شدن از روی اون احساس موج سواری بهتون دست میده .......
- روی آبنما ها معمولا گاردریل نصب نمی کنند..... دلیلشم اینکه که در هنگام بروز سیلهای فصلی امکان کنده شدن این تاسیسات وجود داره ......اما به جهت بالا بردن ایمنی آبنما اقدام به نصب تابلوهای مسیر نما در طرفین آبنما در فواصل 15 تا 25 متری می کنند.

-در بعضی از مسیرها هم با لولهای بتنی 100 ، 80 ، 60 ابنیه احداث میکنند گاه طول آن به 150 متر هم میرسه ......... که این فاصله عرض یک رودخانه فصلی هستش ........ اما به این مستحدثات پل لوله ای نمیگن باز هم اصطلاح آبنما رو به کار می برند ........ چون وقتی سیلاب میاد 2تا 3 متر از روی ابنیه احداثی بالاتر قرار میگیره ........... و شهروندانی هم در این حوادث سیل ناگهانی حین عبور از آبنما جانشون رو از دست دادن ........

- در بعضی جاها با کوبیدن بستر و احداث رادیه برید در پایین دست به کار احداث آبنما پایان میدن .......و آب از روی آسفالت میاد رد میشه و میره ........... و از هیچ لوله بتنی استفاده نمی کنند.
 
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
[FONT=&quot]کوله چیست : قسمتی از تکیه گاه کناری پل که وظیفه ی آن نگهداری خاک پشت در ارتفاع عرشه میباشد.[/FONT]
 

PERSIA2500

عضو جدید
سلام دوستان
اگه کسی مطلبی یا کتلبی در مورد مطالب زیر میشناسه خواهش میکنم کمک کنید بد جور ضروریه :
1) روش و جزئیات ساخت پل به روش دهانه به دهانه
2) روش و جزئیات ساخت پل به روش کشیدن به پهلو
3) جزئیات و نحوه ی اجرای پروفیل طولی پل
4) مشخصات و جزئیات اجرایی پلهای عابر پیاده
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
گاهی اوقات در راهسازی مسیر رودخانه و نسبت به راستای راه دارای زاویه میباشد . که بایستی جهت هدایت آبهای رودخانه پل را با توجه به مسیر رودخانه در نظر گرفت تا خللی در مسیر آب رود خانه به وجود نیاید و باعث خسارت به راه احداثی نشود . جهت حل این موضوع پل را زوایه دار نسبت به راستای راه میسازند که به اصطلاح به آن پل بیه گفته میشود.

به پلی که به صورت زاویه دار نسبت به محور جاده ساخته شود به این پل ها در اصطلاح راهسازی "پل بیه" گفته میشود.


پل بیه یا زاویه دار.jpg
 

nima139

عضو جدید
پل

پل

بازهم سپاس
متاسفانه برای چند روز به منطقه ای قرار است بروم که دسترسی به انترنت وجود ندارد
پس تا یکشنبه هفته ی آینده من آنلاین نخواهم بود. انشاالله به محض برگشت بحث رو ادامه خواهیم داد.

اصطلاحا به این پل ها میگن پل های بیه. یعنی زاویه دار نسبت به محور رودخانه اجرا میشوند. نشریه 83 رو از اینترنت بگیر و مباحث طرح پل رو بخون.
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
برای اینکه اهمیت اجرای پل به صورت بیه برای دوستان روشن بشه ...... بنده یک تصویر از اینترنت گرفتم که مربوط به خسارت سیل در راههای ارتباطی استان زنجان میشه ......
با دقت به تصویر و مسیر رود خانه دقت فرمایید.......... فکر میکنید اگر پل به صورت بیه اجرا میشد باز هم مشکل آبردگی ترانشه و خطر آبردگی راه وجود داشت ؟
Click image for larger version  Name:	اجرای پل بیه.jpg Views:	1 Size:	96.0 كيلو بايت ID:	11016022



بنده نظرم اینکه اگه طی مسیر فلش صورتی رنگ پلها به صورت مورب یا بیه اجرای میشد به هیچ عنوان پاشنه و ترانشه راه دچار آبشستگی نمی شد. کارشناسان و یا مشاورانی که نقشه های اجرایی مسیر و ابنیه راه را تعریف میکنند بایستی به جهت مسیر رود خانه ها دقت لازم رو داشته باشند و این طراحها می تواند جلو بسیاری از خسارات را در آینده بگیرد و عمر راه و ابنیه را چندین برابر کند
جهت دانلود متره و برآورد انواع آبرو و دیتال و جزئیات به این پست مراجعه کنید.


منبع : [ وبلاگ تخصصی راهدار ] rahdar.blog.ir
 
آخرین ویرایش:

didar_2026

عضو جدید
سلام من رشتم مکانیکه و پروژه ی طراحی پل برداشتم. در مورد نرم افزار های عمرانی چیزی نمیدونم. من اباکوس یکم بلدم. میخواستم بدونم ایا sap 2000 خوبه برا طراحی پل یا با اباکوس طراحیش کنم. یه پلی هست که نصفش بتن ارمه هست و نصف وسطش خرپای قوسی هست.اگه یه نرم افزاری رو پیشنهاد میکنین لطفا کتاب اموزش اونم مخصوص پل اگه میشناسید معرفی کنین. ممنون از مهندسین عزیز.
 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
سلام من رشتم مکانیکه و پروژه ی طراحی پل برداشتم. در مورد نرم افزار های عمرانی چیزی نمیدونم. من اباکوس یکم بلدم. میخواستم بدونم ایا sap 2000 خوبه برا طراحی پل یا با اباکوس طراحیش کنم. یه پلی هست که نصفش بتن ارمه هست و نصف وسطش خرپای قوسی هست.اگه یه نرم افزاری رو پیشنهاد میکنین لطفا کتاب اموزش اونم مخصوص پل اگه میشناسید معرفی کنین. ممنون از مهندسین عزیز.

سلام . بله در حال حاضر بهترین نرم افزار جهت طراحی سازه های خاص مثل پل ، سد ، خرپا ، دکل ، منبع هوایی آب و ... نرم افزار sap 2000 است . برید تو سایت انتشارات علم عمران و از اونجا کتاب مربوط به sap رو خریداری کنید .
 

gasemvali

عضو جدید
سلام دوستان من یه سوال داشتم و اون اینکه نحوه محاسبه طول دیوار برگشتی آبرو چجوری هستش؟ ممنونم
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
سلام دوستان من یه سوال داشتم و اون اینکه نحوه محاسبه طول دیوار برگشتی آبرو چجوری هستش؟ ممنونم

درود بر شما
وقت بخیر می تونید به نشریه شماره 292 مراجعه کنید. کلیه جزئیات و دیتال و محاسبات رو می تونید برابر جداول تهیه شده انجام بدید.

توضیحات کلی و دانلود نقشه های آبرو و آبنما و.. به این لینک مراجعه کنید.
 
آخرین ویرایش:
بالا