·▪•●سوالات و درخواست های مهندسی پلیمر فقط در اینجا مطرح شود●•▪·

parnia

عضو جدید
کمکم کنیددددددددددددددد

کمکم کنیددددددددددددددد

سلام
نیاز به مقالات یا مطالبی در مورد پلیمرهای هادی مانندپلی انیلین دارم:gol:
 

mini

عضو جدید
پلیمر

پلیمر

با سلام
من در زمینه پلیمر به یک مشکل برخورد کرده ام
لطفا" در زمینه نام و موارد کاربرد پلیمر SAN مرا رهنمایی کنید

با تشکر فراوان
 

mahsanotash

عضو جدید
فوم فنولیک

فوم فنولیک

سلام
کسی درباره فوم های فنولیکی اطلاعی داره ؟:cool:
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
براي توليد فوم از پليمرهاي مختلف، پليمر مورد استفاده، بايستي داراي استحکام مذاب کافي باشد. برخي از گريدهاي پليمرهاي مختلف مورد استفاده، بدون استفاده از عوامل شبکه اي کننده داراي چنين استحکام مذابي مي باشند؛ اما براي گريدهاي ديگر از عوامل شبکه اي کننده استفاده مي شود تا با ايجاد پيوندهاي عرضي بين زنجيرهاي پليمر، استحکام مذاب کافي، ايجاد شود. بسياري از عوامل شبکه اي کننده شيميايي، با توليد راديکالهاي آزاد، موجب ايجاد پيوندهاي عرضي در زنجيرهاي پليمري مي شوند؛ اما عوامل پفزاي شيميايي نيز، براي توليد گاز دچار تجزيه شيميايي شده و در مرحله گذار واکنش تجزيه، راديکالهاي آزاد ناپايداري توليد مي کنند. از آنجا که تا کنون در مورد تأثير اين راديکالهاي ناپايدار بر روي زنجيرهاي پليمري مطالعه خاصي نشده بود، در اين کار با استفاده از پليمر پلي اتيلن و يک نوع عامل پفزاي شيميايي و يک نوع عامل شبکه اي کننده پروکسيدي، اين امر مورد بررسي قرار گرفت و مشخص شد که راديکالهاي حاصل از عامل پفزا در حضور عامل شبکه اي کننده پروکسيدي موجب افزايش ميزان شبکه اي شدن پليمر مي شوند، در صورتيکه اين راديکالها بطور منفرد اثري بر روي زنجيرهاي پليمري ندارند.

نياز هميشگي بشر به استفاده از مواد جديد با خواص برتر سبب شد تا به دنبال يافتن خواصي ويژه از پلاستيکها باشد. نياز به سبک کردن پلاستيکها براي برخي کاربردها و برخي خواص عايق حرارتي و صوتي سبب شد فومهايي از جنس پلاستيک تهيه شود. امروزه فومهاي پلاستيکي مهمترين فومهاي جامد ميباشند. فوم های پلي اتيلن داراي خواص منحصربه فردي در بين ساير فومهاي پلاستيکي ميباشند. اين فومها، چقرمه، منعطف، مقاوم در برابر مواد شيميايي وخورنده و عايق خوب حرارتي و الکتريکي ميباشند. خواص مکانيکي اين فومها مابين خواص فو مهاي سخت تا دانسيته پليمر جامد بوده و ساختار سلولي آنها، معمولاً به صورت kg/m و بسيار منعطف ميباشد. محدوده دانسيته آنها، از 3بسته ميباشد.
فو مهاي پل ياتيلني با درجه انبساط زياد، ارزا نترين نوع فو مهاي پلاستيکي بوده، اما به دليل نياز به تجهيزات فرآيندي پيچيد هتر، قيمت کل واحد حجم فو مهاي پل ياستيرن و پل ييورتان ارزانتر از فومهاي پلي اتيلني ميباشد.
فومهاي پلي اتيلني را با استفاده از عوامل پف زاي فيزيكييا شيميايي مي توان توليد نمود. نوع عامل پفزاي مورد استفاده تعيين كننده دستگاههاي فرآيندي ميباشد. توليد فوم با استفاده از عوامل پف زاي فيزيكي نيازمند تجهيزات پيچيده تري در مقايسه با عوامل پفزاي شيميايي ميباشد. طي اين کار فو مهاي پلي اتيلني با استفاده از يک نوع عامل پفزاي شيميايي و با استفاده از قالبگيري فشاري و آون توليد شده اند با استفاده از نمونه هاي فومي توليد شده، تأثير عوامل پف زاي شيميايي بر پلي اتيلن با اندازه گيري ميزان ژل نمونه هاي فومي مورد بررسي قرار گرفت. نتايج كار نشان ميدهد، كه عوامل پفزاي شيميايي در حضور عوامل شبك هاي كننده پروكسيدي موجب افزايش ميزان ژل نمونه هاي فومي ميشوند


فوم پلي پروپيلن کاربرد هاي فراواني مانند عايق سازي حرارتي و ساخت قطعات اتومبيل دارد. از کاربرد هاي جديد آن در عايق سازي خطوط لوله آب در عمق هاي زياد مي باشد. به ويژه فوم پلي پروپيلن خواص مکانيکي، مقاومت حرارتي و شکل پذيري گرمايي بالاتري نسبت به فوم پلي اتيلن دارد [ 1]. از فوم ها در ساختن کامپوزيت هاي ساندويجي به صورت لايه وسطي استفاده مي شود. اين کامپوزيت ها در ساخت لوازم ورزشي مانند اسکي و در ساخت قطعات وسايل حمل ونقل و همچنين هوا فضا و در عايق سازي حرارتي و صوتي ساختمان و نيز ساخت پره هاي توربين هاي بادي استفاده مي گردد. خواص مکانيکي با توجه به وزن فوق العاده کم اين کامپوزيت ها بسيار بالا ست. در فرآيند فوم سازي، پلي پروپيلن با مواد فوم کننده مخلوط شده و حرارت داده مي شود که ماده فوم کننده در اثر گرما تخريب شده و گاز توليد کرده و سبب متخلخل شدن پلي پروپيلن مي گردد. ولي هنگاميکه پلي پروپيلن معمولي بالاي دماي ذوب آن حرارت داده مي شود، ويسکوزيته مذاب آن به شدت افت مي کند به طوريکه گاز ايجاد شده از تجزيه ماده فوم کننده نمي تواند در درون پلي پروپيلن را غير ممکن مي سازد (cells) درون مذاب نگه داده شود و لذا کنترل اندازه و تعداد حفره ها جهت افزايش ويسکوزيته پلي پروپيلن روش هاي مختلفي در سال هاي اخير ابداع شده است. در روش شيميايي، با استفاده از پراکسيد ها و منومرهاي چند عامله شاخه هاي بلند در ساختمان پلي پروپيلن ايجاد مي شود.
 

REZA.F

کاربر بیش فعال
سلام
نیاز به مقالات یا مطالبی در مورد پلیمرهای هادی مانندپلی انیلین دارم:gol:
سلام دوست عزیز. بحث پلی اتیلن خیلی گسترده هستش. میشه بیشتر توضیح بدی که در مورد تولیدش یا کاربد انواع پلی اتین ها و ............؟
ولی یه مختصر توضیح میدم.
پلی اتیلن سبک LDPE و پلی اتیلن سبک خطی LLDPE با کاربرد بسیار بالا و HDPE پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا UVHPE که کاربردهایی نظیر پروتز داره. مقاله کاملش رو حتکاً واست میزارم.
 

alias

عضو جدید
قالب پلیمری

قالب پلیمری

با سلام بنده میخواستم قالب پلیمری جهت استفاده در بتن تهیه کنم. موجب امتنان خواهد بود اگر مواد لازم و محل تهیه ان و نحوه اختلاط و تهیه قالب یاریم نمایید.
 

mohamadjavad

عضو جدید
با سلام ، میکروامولسیون

با سلام ، میکروامولسیون

با سلام به دوستان گرامی ، اگه ممکنه برای من در مورد میکروامولسیون مقاله بفرستید

دارم در این مورد تحقیقات انجام میدم ....... مرسی
 

iepu

عضو جدید
پلی آمیدها و پلی استرها

پلی آمیدها و پلی استرها

سلام به پلیمریای عزیز
مطلب به زبان فارسی در باره پلی آمیدها و پلی استرها و POLY SULFONها می خواستم
البته فوری فوتی
ممنون ;)

ببخشید ترجیحا خواص مکانیکی و محصولات و معایب ومحاسن باشه
بازم ممنون
 
آخرین ویرایش:

mahdi.mozaffari

عضو جدید
بچه های مهندسی شیمی، سلام ، به راهنمایی شما نیاز دارم

بچه های مهندسی شیمی، سلام ، به راهنمایی شما نیاز دارم

من امسال در دانشگاه صنعتي سهند تبريز در رشته مهندسي شيمي در مقطع كارشناسي ارشد قبول شدم. دو هفته قبل فرم تكميل ظرفيت سازمان سنجش را ديدم. رشته مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي مالك اشتر در رشته طراحي فرايند 7 نفر دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد پذيرش ميكرد. مي خواستم راجع به امكانات آن دانشگاه (خوابگاه ، سايت اينترنت و تحقيقاتي ، اساتيد ، دانشكده ي مهندسي شيمي و .........) مطالب بيشتري بدانم. تا هفتم آبان نتايج تكميل ظرفيت مي آيد ، مي خواستم تا آن موقع بدانم كه آيا براي مصاحبه در آن دانشگاه و قبولي احتمالي در آن متحمل ضرر شده ام يا نه.
بسيار ممنون.
 

parhiz

عضو جدید
BEBINAM IN SOAL PORSIDAN DARE HARJA GHABOOL SHODI BORO BAGHIYASH MOHEM NIST KHODA BOZORGE TAZE FEKR MIKONI AGE KHABGAH NADASHT TO TO KOCHEH MI MONI:biggrin:
 

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
BEBINAM IN SOAL PORSIDAN DARE HARJA GHABOOL SHODI BORO BAGHIYASH MOHEM NIST KHODA BOZORGE TAZE FEKR MIKONI AGE KHABGAH NADASHT TO TO KOCHEH MI MONI:biggrin:

man ta`job mikonam azatoon ke ye nafari ke az moshkele khodesh dare mige va tavaghoe komak az doostan dare shoma intor ba ishoon sohbat mikoni:eek::wallbash:
in tarz harf zadan aslan sahih nist dooste aziz
 

achool

اخراجی موقت
مطالب پلیمری

مطالب پلیمری

سلام بر مهندسان جوان پلیمر

یه سری مطلب هست که می گذارم استفاده کنید

اولی مربوط به بازیاف مواد کامپوزیتی هست
 

achool

اخراجی موقت
بازیافت مواد کامپوزیتی

بازیافت مواد کامپوزیتی

بازیافت مواد کامپوزیتی




نوشتار حاضر، گزارش نهایی یک پروژه تحقیقاتی در زمینه بازیافت مواد کامپوزیتی است. هدف کلی این برنامه پژوهشی ، افزایش کاربرد کامپوزیت های پلیمری گرما سخت، از طریق توسعه فن آوری بازیافت مواد دور ریز بوده است. برای انجام این پروژه دو روش به کار گرفته شد :
[FONT='Arial','sans-serif']
[/FONT]روش کار در دانشگاه برونل به کار گیری مجدد کامپوزیت های گرما سخت خرد شده به عنوان پر کننده درپلیمرها و فن آوری مربوطه بود. یک فن آوری با فرآیندهایی که به تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا منجر می شود. این فرآیندها به ویژه برای بازیافت قراضه های تقریبا تمیز و غیر آلوده کامپوزیتی مناسب هستند.
[FONT='Arial','sans-serif']
[/FONT]در دانشگاه ناتینگهام کار بر روش های حرارتی بستر سیال متمرکز شده بود که انرژی و الیاف را به شکلی مناسب برای تهیه محصولات با ارزش بازیافت می کنند. این فرآیند برای قراضه های آلوده و مخلوط با سایر مواد، حاصل از قطعات صنایعی همچون صنعت خودرو مناسب است.
[FONT='Arial','sans-serif']
[/FONT]این گزارش نتایج کارهای انجام شده در دانشگاه ناتینگهام را بیشتر مورد بررسی قرار می دهد. در این دانشگاه یک فرآیند بستر سیال به کار گرفته شد. فرآیندی که بای بازیافت ماده تقویت کننده و انرژی از طریق سوزاندن زمینه پلیمری مواد کامپوزیتی مناسب است. سپس الیاف بازیافتی مشخصه سازی شده و کاربرد آنها درجاهایی که ارزش افزوده بالایی دارند نشان داده شده است.
[FONT='Arial','sans-serif']
[/FONT]هدف اصلی این مطالعه، کامپوزیت های گرما سختی بود که درحجم بالا به کارگرفته می شوند. کامپوزیت هایی با زمینه پلی استر، و فنلیک که با الیاف شیشه تقویت شده و با مواد معدنی پر شده اند. کامپوزیت های الیاف کربن نیز مورد مطالعه قرار گرفته اند.

فرآیند بستر سیال
به کارگیری بستر سیال برای بازیافت الیاف و شیشه و انرژی از مواد کامپوزیتی، بر مبنای یک کار قبلی در دانشگاه ناتینگهام انجام شد که درآن فرآیندهای گوناگون احتراق به عنوان روش بازیابی انرژی از کامپوزیتها مورد مطالعه قرار گرفته بودند. زمینه پلیمری کامپوزیت هنگام ورود به بستر سیال دما بالا تجزیه شده و این امر منجر به آزاد شدن الیاف و پرکننده و خروج آنها از بستر به وسیله جریان گاز می شود. یک بستر سیال دراندازه های آزمایشگاهی و به قطر 315 میلی متر ساخته شده و هوای سیال ساز به صورت الکتریکی پیش گرم شد تا بستر در دمایی بیش از 750 درجه سانتی گراد کار کند. الیاف و پرکننده ها پس از ترک بستر سیال به وسیله چرخانه از جریان گاز جدا شدند.
پژوهشهای نخستین روی یک نمونه صنعتی پایه پلی استری انجام شد که به روش قالب گیری ورقه ای ساخته شده بود. نتایج نشان دادند که استحکام الیاف شیشه در طول فرایند با افزایش دما کاهش می یابد. با این وجود حداقل دمایی برای تجزیه پلیمر و آزاد شدن الیاف مورد نیاز بود. به این ترتیب دمای بهینه فرایند تعیین شد.

در دمای 450 درجه سانتی گراد ، سوختن کامل نمی شد و به محفظه ای برای احتراق ثانویه نیاز بود که در آن، گازهای بستر سیال، پس از جدا شدن از الیاف و پرکننده ها بسوزند. پس از این محفظه، یک مبدل گرمایی قرارداده شد که در آن از سوزاندن پلیمر انرژی به دست آید.

بهینه سازی دستگاه بازیافت الیاف
سیستم جریان گردبادی الیاف و پرکننده نصب شده، نمی توانست الیاف را به طور کامل از پرکننده جدا کند و برای دستیابی به الیافی با کیفیت بالاتر، به سیستم جداساز بهتری نیاز بود. به همین علت، یک توری چرخان روی مجرای بستر سیال نصب شد. با عبور گازهای خروجی بستر سیال از توری، الیاف در سوراخ های توری گیر می کنند.
با چرخش توری، الیاف از جریان گاز خروجی جدا شده و داخل یک جریان هوای مخالف قرار می گیرند که الیاف را از توری گذرانده و وارد مجرای جمع کننده می کند. ذرات پرکننده روی شبکه توری جمع نمی شوند. این توری چرخان قادراست الیاف شیشه را با خلوص 80 در صد جمع آوری کند.

آماده سازی مواد برای بازیافت
قراضه های کامپوزیتی از داخل یک قیف و به وسیله یک ماردون به درون بستر سیال تغذیه می شوند. موثرترین روش آماده سازی، به کار گیری آسیاب چکشی برای خرد کردن ضایعات است، تا حدی که از یک توری با شبکه های 5 تا 10 میلی متری عبور کنند. نتایج نشان دادند که با کوچک تر شدن ابعاد مواد ورودی، روند فرایند بستر سیال سریع تر می شود و مواد باقی مانده درکف بستر در هر مرحله، کاهش می یابد. با این وجود درچنین شرایطی متوسط طول الیاف بازیافتی کوتاه تر است. علاوه بر قطعات [FONT='Arial','sans-serif']SMC[/FONT]، دیگر ضایعات کامپوزیتی تقویت شده با الیاف شیشه نیز از روش بستر سیال بازیافت شدند، از جمله قطعه ای از وینیل استر/ شیشه با پرکننده سیلیس. هر دوی این کامپوزیت ها با روشی مشابه به روش ذکرشده برای قطعات [FONT='Arial','sans-serif']SMC[/FONT] فرآوری شدند، اگر چه تجزیه رزین وینیل اسر بسیار کند تر از پلی استر انجام شد. یک صفحه فنلیک/ شیشه نیز بازیافت شد. رزین فنلیک زمان بیشتری برای تجزیه نیاز داشت و قطعات باقی مانده از الیاف شیشه با سختی به رشته های جداگانه تبدیل می شدند.

بازیافت قطعات خودرو
هدف اصلی این پروژه، نمایش امکان بازیافت قطعات کامپوزیتی کهنه و اسقاطی از طریق بستر سیال بود، به ویژه ضایعات صنعت خودرو که در صورت ورود کامپوزیت به صنعت خودرو حجم زیادی خواهند داشت. این ضایعات اغلب به مواد دیگر چسبیده اند و قطعه انتخاب شده برای این آزمایش نیز درصندوق عقب یک خودرو- سازه ای ساندویچی متشکل از دو لایه پلی استر تقویت شده با شیشه و یک مغزی از فوم پلی اورتان [FONT='Arial','sans-serif']–[/FONT] بود. این قطعه رنگ شده بود و تعدادی قطعه فلزی داخل آن قرار داشت. این قطع ابتدا با برش و سپس آسیاب چکشی به قطعاتی کوچک تر از 10 میلی متر خرد شد. سپس تمام محصولات آسیاب شده به درون بستر سیال تغذیه شد و دردمای 450 درجه سانتی گراد فراری شد. خلوص محصول به دست آمده 80 درصد بود. پس از آزمایش مقدار کمی زغال (ناشی از فوم پلی اورتان) و تعدادی قطعه فلزی در بستر سیال باقی مانده بود.

بازیافت کامپوزیت های الیاف کربن
چندین آزمایش نیز برای تحقیق در زمینه فرایند بازیافت الیاف کربن ازمواد کامپوزیتی انجام شد. ماده مورد آزمایش، قطعه ای اپوکسی- الیاف کربن بود که به روش پیچش الیاف ساخته شده و با آسیاب چکشی به قطعاتی کوچک تر از 10 میلی متر رد شده بود. آزمایش های بستر سیال تا دمای 5 درجه سانتی گراد انجام شدند و نتایج نشان دادند که تا این دما، اپوکسی از الیاف جدا شد ولی اکسیداسیون زیادی در سطح رخ نداد. الیاف کربن بازیافتی با میکروسکوپ الکترونی روبشی [FONT='Arial','sans-serif'](SEM)[/FONT] بررسی شدند. این الیاف در شرایط مناسب قرار داشتند.

مشخصه سازی الیاف شیشه بازیافتی
الیاف شیشه بازیافتی به شکل تک رشته های کوتاه بودند. استحکام کششی، مدول یانگ و توزیع طول آنها مورد بررسی قرار گرفت. مدول این الیاف تغییری نداشت ولی کاهش محسوس در استحکام آنها مشاهده شد که دلیل آن دمای بالای بستر سیال بود. استحکام الیاف بازیافتی در دمای 450 درجه سانتی گراد، نصف استحکام الیاف شیشه اولیه بود. این کاهش استحکام در مقالات نیز گزارش شده است. آزمایش های کنترل شده در کوره آزمایشگاهی ، نشان دادند که این اثر به علت افزایش دمای فرایند است و به نظر میرسد کار مکانیکی در بستر سیال ، تاثیر محسوسی بر استحکام ندارد.
اندازه گیری توزیع طول الیاف بازیافتی بسیار دشوار بود. پس از چندین مرحل تحقیق و بررسی، روش پردازش تصویری با به کار گیری چندین نرم افزار دقیق مورد استفاده قرار گرفت. به این ترتیب میانگین طول الیاف بازیافتی 5-3 میلی متر گزارش شد.
بررسی تصویرهای میکروسکوپی الیاف نیز نشان دهنده کیفیت خوب الیاف و آلودگی سطحی بسیار کم بود. به این ترتیب فرایند بستر سیال روشی مناسب برای جداکردن الیاف از زمینه های پلیمری است.

به کار گیری مجدد الیاف شیشه بازیافتی
الیاف شیشه بازیافت شده تک رشته های کوتاهی بودند که سفتی آنها برابر سفتی الیاف شیشه اولیه اما استحکام آنها کم تر بود. بر پایه شکل و اندازه آنها، امکان به کار گیری این الیاف درکاربردهای مورد بررسی قرار گرفت که استحکام الیاف درآنها به اندازه سفتی مهم نبود. دو کاربرد با جزئیاتی که درپی خواهد آمد مورد بررسی قرار گرفتند. در هر دوی این کاربردها الیاف بازیافتی مستقیما به جای الیاف نو به کار گرفته شدند. بنابر این می توان گفت الیاف بازیافتی این توان بالقوه را دارند که به صورت موادی ارزشمند مورد توجه قرار گیرند.

1. تهیه پارچه سوزنی
پارچه سوزنی الیاف شیشه کربرد های بسیاری ، در صنعت کامپوزیت و چه در دیگر صنایع دارد. این نوع پارچه ها به روش های گوناگون تهیه می شوند و متداول ترین روش، فرایندی تر مشابه روش شبیه به صورت تک رشته هایی درون یک مایع پراکنده شده و سپس روی یک پارچه توری یا الک خوابانده می شود تا بافت مورد نظر به دست آید. از آنجائی که در بسیاری از کاربردها استحکام پارچه ویژگی زیاد مهمی نیست، این فرایند، فرایندی ایده آل به ویژه برای به کارگیری دوباره الیاف شیشه بازیافتی است.​

پارچه های تهیه شده با نسبت های گوناگون الیاف بازیافتی، از روش های متفاوتی ارزیابی شدند. به عنوان مثال مناسب بودن بافت سطحی این پارچه ها برای فراهم کردن سطح پرداخت نهایی خوب هم در آزمایشگاه (اندازه گیری زبری سطح) و هم بصورت صنعتی (به کار گیری به عنوان پوشش یک یا چند لایی) آزمایش شد و در هر دو آزمایش ، پارچه نو عمل کرد. آزمایش های محیطی نیز به این صورت انجام شد که پارچه به عنوان بافت پوششی یک یا چند لایه به کار گرفته شد و سپس قطعه درمعرض محیط فرساینده مناسبی قرار گرفت و مجددا مشاهده شد که کارایی پارچه تهیه شده از الیاف بازیافتی، تفاوتی با پارچه های نو نداشت. استحکام پارچه سوزنی بازیافتی، به علت کاهش استحکام تک تک الیاف، عمدتا کم تر از پارچه سوزنی نو بود، اگر چه طول کوتاه تر الیاف نیز تاثیر گذار بود.

2. قالب گیری ترکیبات گرما سخت
ساخت ترکیبات گرم سخت به روش قالب گیری نیز فرصت مناسبی برای به کار گیری مجدد الیاف شیشه بازیافتی است. این مواد معمولا رکاربردهای نیازمند استحکام زیاد به کارگرفته نمی شوند و فرایند ترکیب سازی آنها با کمی اصلاح، می تواند برای الیاف بازیافتی تغییر داده شود. آزمایش های انجام شده روی یک ترکیب قالب گیری خمیری [FONT='Arial','sans-serif'](DMC)[/FONT] درآزمایشگاه نشان دادند که جایگزینی الیاف شیشه بازیافتی به جای الیاف معمولی تا 50 درصد تاثیر قابل ملاحظه ای بر ویژگی های مکانیکی ماده-استحکام کششی، مدول و استحکام ضربه ندارد.
به دنبال این آزمایش ها، یک قطعه آزمایشی توسط یکی از شرکتهای همکار در پروژه ساخته و به کار گرفته شد. برای ساخت این قطعه با کاربرد الکتریکی، 17 کیلوگرم ترکیب خمیری شکل تهیه شد که در آن 50 در صد الیاف شیشه با الیاف بازیافتی جایگزین شده بود. فرایند ترکیب سازی وعملیات قالب گیری تحت تاثیر این جایگزینی قرار نرگفت و ترکیب تولید شده از نظر ظاهری تفاوتی با سایر ترکیبات نداشت. ویژگی های مکانیکی و الکتریکی قطعه [FONT='Arial','sans-serif']DMC[/FONT] تولید شده با الیاف بازیافتی درمحدوده قابل قبولی قرار داشت.

تحلیل اقتصادی
به منظور ارزیابی چشم انداز احتمالی توسعه بیشتر فرایند بستر سیال و تعیین حوزه هایی که اصلاح آنها می تواند به بیشتر عملی شد این فرایند منجر شود، یک برآورد اقتصادی ازاین فرایند انجام شد. برای انجام این تحلیل ابتدا یک کارخانه بازیافت د رمقیاس واقعی طراحی شده و تجهیزات مورد نیاز ، اندازه تجهیزات و شرایط کار آنها (دما، فشار، سرعت، جریان سیال و...) مشخص شد.
نتایج نشان دادند که برای سر به سر شدن هزینه های این کارخانه، توان بازیافت آن باید 10000 تن در سال باشد. برای این که کارخانه پس از 10 سال، سالانه 3 درصد سود داشته باشد، توان بازیافت آن باید 15000 تن در سال باشد.
تغییر و بهبود فرایند بستر سیال ممکن است به افزایش توان تولید و عملی تر شدن چنین طرح هایی منجر شود. تحلیل هزینه های مشابهی برای کارخانه بازیافت الیاف کربن شیشه ارزش بیشتری دارد، تاسیس چنین کارخانه ای با توان تولید چند صد تن الیاف در سال امکان پذیر خواهد بود.

منبع : فصلنامه كامپوزيت
 

achool

اخراجی موقت
الیاف آرامید

الیاف آرامید

الياف آراميد











الياف آراميد كه در حدود سالهاي 1970معرفي شد، تركيب آلي حلقوي از كربن، هيدروژن، اكسيژن و نيتروژن مي‌باشد. دانسيته كم و استحكام كششي بالا در اين الياف، موجب تشكيل يك ساختار چقرمه ومقاوم به ضربه با سفتي حدود نصف الياف كربن مي‌شود. الياف آراميد در ابتدا به منظور جايگزيني فولاد در تايرهاي راديال ساخته شدند و بعدا كاربردهاي ديگري پيدا كردند. جليقه ضد گلوله از موفقيت آميزترين كاربردهاي الياف آراميد مي‌باشد.
file:///F:/drive%20h/POLYMER/alyaf%20in%20composit/aramid_files/kevlar2.giffile:///F:/drive%20h/POLYMER/alyaf%20in%20composit/aramid_files/kevlar1.gif

آراميد در دو ساختار زنجير-راست مشهور به كولار و زنجير-خم مشهور به Nomex وجود دارد كه در حال حاضر شركت dupont تنها توليد كننده هر دو محصول مي‌باشد.
file:///F:/drive%20h/POLYMER/alyaf%20in%20composit/aramid_files/kevlar6.gif​


Fibres
Strength
(MPa)
Modulus
(GPa)
Density
(g cm -3 )
E-glass
3445
81.8
2.62
S-glass
4585
88.9
2.50
Carbon AS4
4000
241
1.77
Carbon IM6
4380
276
1.77
Kevlar 29
3600
83
1.44
Kevlar 49
4000
131
1.45
Kevlar 149
3400
186
1.47
ساختار شيميايي كولار

الياف آراميد در شكلهاي مختلف وجود دارند و همانند الياف شيشه و كربن مي‌توانند در ساخت كامپوزيتها مورد استفاده قرار گيرند.
file:///F:/drive%20h/POLYMER/alyaf%20in%20composit/aramid_files/kevlar3.giffile:///F:/drive%20h/POLYMER/alyaf%20in%20composit/aramid_files/kevlar4.giffile:///F:/drive%20h/POLYMER/alyaf%20in%20composit/aramid_files/kevlar5.gif
الياف آراميد به دليل سبكي، پايداري حرارتي خوب و چقرمگي عالي، مورد توجه قرار گرفته‌اند.


الياف كولار از زنجيرهاي مولكولي طولاني پلي پارا فنيلن ترفتال آميد، توليد شده‌اند. آرايش يافتگي بالاي زنجيرها به همراه اتصال خوب بين آنها، تلفيق منحصر به فردي از خواص را ايجاد مي‌نمايد كه برخي از آنها عبارتند از:
- استحكام كششي بالا و وزن كم
- ازدياد طول كم در پارگي
- چقرمگي خوب
- مدول بالا
- پايداري ابعاد عالي
- هدايت الكتريكي پايين
- مقاومت پارگي بالا
- مقاومت شيميايي زياد
- مقاوم به شعله و خود خاموش كن
- جمع شدگي حرارتي كم
- حفظ خواص در دماهاي بسيار بالا و بسيار پايين
- خزش بسيار كم
- مقاومت سايش و اصطكاك عالي

پس از سنتز، پليمر آراميدي در محلول اسيد سولفوريك حل مي‌شود و بعد تبديل به الياف مي‌شود. قطر الياف در حد چند ميكرون است و مورفولوژي نهايي با اعمال حرارت در دماي oC 150 تا oC550 بدست مي‌آيد. كولارها بسته به درجه آرايش يافتگي مولكولي، سفتي‌هاي متفاوت دارند. كولار 29 به عنوان سيم تاير و كولار 49 در كابلهاي زير آب استفاده مي‌شوند.
كولارها تقويت كننده ممتازي در صنايع فضايي محسوب مي‌شوند. در سالهاي اخير كولار 149 نوع سفت تر كولارها معرفي شده است.
همچنين كولارها به دليل كاربرد در پرتابه‌ها و حفاظت حرارتي آنها و بدليل چقرمگي و توانايي در جذب انرژي شهرت دارند. در جدول زير مقايسه اي بين خواص كولار با ساير الياف آورده شده است. مقايسه خواص ويژه كولار با ساير الياف جالب خواهد بود.


p دوگانه extended p مي‌باشد. اين به اين معناست كه الياف لخت نسبت به نور مرئي آسيب پذيرند. اين الياف وقتي در معرض نور خورشيد قرار بگيرند، محدوده نور300 تا 400 نانومتر را جذب مي‌كنند و تخريب مي‌شوند.
به همين دليل اگر چه خود لايه تخريب شده، پليمر زيرين را تا حدي مي‌پوشاند ولي الياف كولار نياز به پوشش يا قرار گرفتن زير ساير اجزاء دارند.
سيستم الكترون دوگانه P، ويژگي‌هاي باند دوگانه را در اكثر پيوندهاي شيميايي ساختار پليمري بوجود مي‌آورد، اين امر موجب پايداري حرارتي آراميدها مي‌شود.
تخريب حرارتي اين پليمرها در دماي زيرoC400 ‌شروع نمي‌شود و اگر در اتمسفر خنثي باشد، تخريب تا دماي پانصد درجه اتفاق نمي‌افتد. ساختار منظم تكراري و شكل كشيده و صاف زنجيرها، موجب بالا رفتن كريستالينيتي تا 80%‌ مي‌شود كه براي يك پليمرآلي مقدار زيادي است. بررسي‌هاي كريستالوگرافي به طور قطعي نشان داده است كه محور زنجيرهاي پليمري با محورالياف يكي است.
ساختار ناهمگون پليمر در جهت طولي، به الياف استحكام كششي بسيار زيادي مي‌دهد. نيروي اعمالي توسط باندهاي قوي شيميايي زنجيرهاي پليمري تحمل مي‌شود. زنجيرهاي پليمري مجاور هم در يك ناحيه كريستال توسط بر هم كنش واندروالس و پيوندهاي هيدروژني‌كه نسبت به باندهاي شيميايي نسبتا ضعيف ترند و راحتتر جدا مي‌شوند، كنار هم نگاه داشته مي‌شوند. بنابراين الياف در جهت عرضي خواص مكانيكي ضعيفي دارند.
buckle ) و در بيرون حلقه بصورت طولي شكاف مي‌خورد. علاوه بر آن، وقتي تا نقطه شكست نيرو به آن اعمال مي‌شود، ليف ترك خوردگي طولي نشان مي‌دهد يا رشته رشته شدن الياف (fibrillation ) بيشتر از يك ترك روشن و واضح اتفاق مي‌افتد.nomex توسط شركت Dupont براي كاربردهايي كه پايداري ابعادي و مقاومت حرارتي عالي لازم است، به بازار معرفي شد. اين محصول به شكل ليف (رشته‌هاي پيوسته) و صفحه (كاغذ و تخته) وجود دارد. محصولات Nomex در لباسهاي محافظ، *****گازهاي داغ، شلنگ‌هاي خودرو عايقهاي الكتريكي، قطعات هواپيما و وسايل ورزشي استفاده مي‌شوند.UV
3- مقاومت شيميايي
4- جمع شدگي (Shrinkage) حرارتي پايين
5- شكل پذيري قطعات قالبگيري شده
6- ازدياد طول شكست پايين
7- هدايت حرارتي پايين

رنگ زرد الياف كولار ناشي از سيستم الكترون
تلفيق پيوند قوي در جهت طولي و نيروي ضعيف در جهت عرضي زنجيرهاي پليمري رفتار ليفي جالب توجهي بوجود مي‌آورد. وقتي الياف بصورت يك حلقه خم مي‌شوند، درون حلقه، پيچ مي‌خورد (
اين خواص انحصاري الياف، به كامپوزيت منتقل مي‌شود. چند لايه‌هاي با الياف تك جهته به عنوان مثال از كولار -‌اپوكسي، در جهت طولي الياف، محكم و قوي هستند ولي در جهت عرضي داراي ضعف مي‌باشند. استحكام فشاري كمتر از استحكام كششي مي‌باشد و خميدگي تحت بار فشاري يك مشكل محسوب مي‌شود.
همچنين محصول

Nomex داراي زنجيرهاي مولكولي سخت و بلند مي‌باشد كه از پلي متا فنيلن دي آمين توليد مي‌شود. در اثر حرارت ذوب نمي‌شود و جريان پيدا نمي‌‌كند. تخريب و زغال گذاري تا دماي oC 350 ادامه پيدا مي‌كند و از نظر شيميايي و حرارتي بسيار پايدار است.
بطور خلاصه، Nomex ويژگيهاي ذيل را داراست:

1- مقاومت حرارتي و شعله
2- مقاومت بالا در برابر



كامپوزيتهاي آراميدي عايق هستند و در تماس با فلزات جريان الكتريسيته توليد نمي‌كنند. درحاليكه رفتار كششي آنها خطي است و شكست در تنشهاي بالا اتفاق مي‌افتد، رفتار فشاري و خمشي كامپوزيتهاي آراميدي، داكتايل مي‌باشد و استحكام نهايي آنها از كامپوزيتهاي الياف شيشه و كربن كمتر است.
مي‌توان الياف آراميد را به همراه شيشه و كربن در ساخت كامپوزيتهاي هيبريد بكار برد و از خواص انحصاري هر دو نوع الياف بهره برد. با بكار بردن تركيبي از الياف در يك كامپوزيت، مي‌توان به نتايج مطلوب از نظر خواص و مسايل اقتصادي دست يافت. اين نوع كامپوزيت را كامپوزيت هيبريد مي‌نامند.














© کپی رایت توسط Iran Composite Network کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.)
 

mama_13tnt

عضو جدید
سلام ... احتیاج به راهنمایی دارم

سلام ... احتیاج به راهنمایی دارم

من احتیاج به اطلاعات کاملی راجع به رزین اوره فرمالدهید دارم . لطفآ هر کدوم از بچه ها سایتی یا کتابی سراغ داره بی خبرم نذاره
 

m3164

کاربر فعال تالار مهندسی شیمی
کاربر ممتاز
درخواست مقاله

درخواست مقاله

یه مقاله در زمینه نانوتیوبهای کربنی می خواستم لطف کنید اگر دارید برام بفرستید
mahmood3164@yahoo.com
 

rasi

عضو جدید
کمک

کمک

سلام
دنبال پلیمری میگردم که در دمای عادی بشکل پودر باشد که وقتی در معرض گرما و در تماس با مایعاتی مانند اب و گازوئیل قرار گیرد حجیم شده و پس از مدتی بصورت توده ای سخت در اید. ممنونم:gol:
 

yashar7534

عضو جدید
فرق پلیمر با ماکرومولکول

فرق پلیمر با ماکرومولکول

سلام
اصلا ایندو فرقی با هم دارن
ممنون میشم جواب بدین
 

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با سلام
من در زمینه پلیمر به یک مشکل برخورد کرده ام
لطفا" در زمینه نام و موارد کاربرد پلیمر SAN مرا رهنمایی کنید

با تشکر فراوان

san یا stayrene acrilo nitryl یه پلیمر ترکیبی بین پلی استایرین و پلی اکریل نیتریل هست که برای ضربه پذیر تر کردن پلی استایرین این عمل انجام شده.
چون پلی استایرین یه پلیمر تقریبا بریتل (brittle) هست و نقطه تنش تسلیمش با شکست روبرو می شه،اون رو با پلی آکریلو نیتریل قویتر می کنن که البته زیاد از نظر toughnessing بالا نمی ره و بعد تنش تسلیم به دوره تافنسینگ نخواهد رفت.
 

manbad

عضو جدید
سؤال در مورد تفلون

سؤال در مورد تفلون

طریقه چسباندن تفلون به کف ظروف چگونه است؟؟
 

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
البته در ادامه اين رو هم بايستي اضافه كنم كه كاربردشون در صنعت بسيار كمه ولي يه نمونه از كاربردش اينه كه چراغ راهنماي اتومبيل ها از اونها استفاده مي شه.
ولي چون قيمتشون از پلي استايرين خيلي بيشتره از نظر اقتصادي استفادشون مشكله
يا علي
 

REZA.F

کاربر بیش فعال
سلام
تفلون ÷لیمری ترموپلاست هست که دمای ذوب اون 498 درجه سانتیگراد هست. اما تا قبل از این دما به خاطر باند فلوئور تخریب میشه (میسوزه)
از این رو پلمری بد فرآیند محسوب میشه که از معمولاً طریق اکسترود یا تزریق شکل دهی نمیشه اگر هم بشه گرمای اون در دای سر اکسترودر که طول دای هم بلند هست به اون داده میشه. کلاً به این روشها و روش چسباندن به ته ظرف fusion میگن.
 

minanaz

عضو جدید
پليمر

پليمر

هر دو يكي هستن. نوع گويش دانشمندان با هم فرق داره اما هردو يه معني دارن.
 

kavoos

عضو جدید
سلام

سلام

من شبيه سازي polyethylene terephthatale ميخوام كسي داره
plz help me i need u all
 

afsh

عضو جدید
PP+PE

PP+PE

دوستان عزیز پلیمر لطفادر مورد ترکیب PP+PE برام مطالب بفرستید
 

Similar threads

بالا