µمسابقه سوال و جواب مهندسی شیمیµ

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
در بخش طراحی پوسته مبدلهای پوسته و لوله مهندسین طراح گاهی از قانون 2/3 برای محاسبه فشار طراحی استفاده میکنند مطابق کد ASME مربوط به مبدلهای حرارتی ، اگر فشار طراحی طرف کم فشار اقلا 2/3 فشار طراحی طرف پر فشار نباشد ، فشار اضافی طرف پر فشار باعث گسیختگی طرف کم فشار میشود .
گریز: امیر جان در حال حاضر چون طراحی مبدلها با نرم افزار مانند B-jac انجام میشه این قضیه لحاظ میشه و نرم افزار با کاهش تعداد بفلها این مشکل را بر طرف میکند

مرسی حامد جان.فقط یه سوال. منظورت از گسیختگی چیه؟ یعنی چه اتفاقی میفته؟ آخه فشار لوله چه ربطی به فشار پوسته داره؟

درضمن اونطور که فهمیدم ،فکر کنم این بیشتر برای مبدلهایی کاربرد داره که تغییر فاز داشته باشیم.یعنی حداقل یک سیالمون گاز باشه.درسته؟
ممنون میشم بیشتر توضیح بدی
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

مرسی حامد جان.فقط یه سوال. منظورت از گسیختگی چیه؟ یعنی چه اتفاقی میفته؟ آخه فشار لوله چه ربطی به فشار پوسته داره؟

درضمن اونطور که فهمیدم ،فکر کنم این بیشتر برای مبدلهایی کاربرد داره که تغییر فاز داشته باشیم.یعنی حداقل یک سیالمون گاز باشه.درسته؟
ممنون میشم بیشتر توضیح بدی

امیر جان منظور فشار ورود و خروجی پوسته است در مبدل نوع E ورودی و خروجی در دو طرف مخالف پوسته هستن ولی در نوع F که ورودی و خروجی که در یک سمت هستند این مشکل بیشتر نمایان میشه
و این گسیختگی مربوط به بفلهاست که داری لقی نسبت به لوله ها هستند و بر روی آنها جوش داده نشده
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اول از همه مرسی بابت سوالای کاربردیت!خدایی سختن!
بافل به دو منظور استفاده میشه فک کنم که توی مبدل ها برای یکنواخت کردن جریان و انتقال حرارت بیشتر هست و اکتورها هم برای ایجاد اغتشاش.
شاید چون توی ریبویلر به هیچکدوم از این ها نیازی نیست بافل نمیزاریم.:redface:
البته اعتراف میکنم تا حال نمیدونستم ریبویلر بافل نداره!:surprised:

چرا ريبويلر از نوع كتل كه در انتهاي برج هاي تقطير نصب مي شود فاقد بفل مي باشد؟

در مبدلهای کتل چون عملا مایع بر روی لوله انباشته شده احتیاج به بفل های تغییر دهنده جهت جریان نداره ولی نوع خاصی صفحه بنام Full Support بر روی لواه های مبدلهای نوع K و X استفاده میشود که هدفشون جلوگیری از ارتعاش لوله هاست.
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حامد جان ميشه لطف كني و ادامه بدي؟
اين تاپيك بهترين تاپيك مسابقه است. هم آموزندست و هم كاربردي.
ممنون ميشيم ادامه بدي دكتر;)
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب اینم از سوال من

امروز تو واحد ما شعله فلر زیاد شده بود و فلر دود زیادی میکرد.هیچ وسیله ای هم shut down نشده بود.به نظر شما دلیلش چی میتونه باشه و چطوری میشه فهمید؟
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب اینم از سوال من

امروز تو واحد ما شعله فلر زیاد شده بود و فلر دود زیادی میکرد.هیچ وسیله ای هم shut down نشده بود.به نظر شما دلیلش چی میتونه باشه و چطوری میشه فهمید؟


اگه پالایشگاه نفت بوده ،شاید چون گاز همراه از مخزن نفت رو برای یک واحد پتروشیمی یا پالایشگاه گاز میفرستادن،تو واحد پتروشیمی یا پالایشگاه گاز اتفاقی افتاده یا به علت خوردگی تعویض لوله داشتن از فلر شما استفاده شده؟؟؟؟؟؟

شاید هم مخزن نفت جدیدی حفاری کردن جایگزین شده چون هر ساله 9 تا 11 درصد تولید نفت کم میشه در کشور ، که با حفاری مخزن و میدان جدید سعی می کنن سطح بشکه ی تولیدی ثابت نگه دارن.

مدیران در جریانند، خیالت راحت.

واحد شما دقیقا کدوم واحد و کدوم پالایشگاه است؟؟؟
 
آخرین ویرایش:

niloo_tfm

عضو جدید
ببخشید شاید سوالم ابتدایی باشه ! اما یخچال ها با کولر ها(یا همون خنک کننده ها ) فرق میکنه ؟ !!!!
 
بالا