مونا
عضو جدید
تلفیق استراتژیهای واقعی و مجازی
• فضای رقابتی امروز، ایجاب می كند که شرکتها استراتژیهای واقعی و مجازی خود را با
یکدیگر تلفیق كنند.
• در بعد داخلی، واحدهای مجازی شرکتها باید کسب و کار بیشتری را هدایت کنند و
واحدهای فیزیکی نیز باید مجاری و کانالهای مجازی را افزایش دهند.
• در بعد خارجی، مشتریان باید بتوانند از طریق مجاری فیزیکی یا مجازی با هم تعامل کنند،
میان این کانالها حرکت کنند و محصولات، خدمات و قیمتهای یکسانی را دریافت كنند.
مقدمه
مدت زمانی از این پیشبینی کارشناسان و متخصصان مبنی بر فروپاشی شرکتهای قدیمی
دوران عصر صنعتی نمیگذرد. با ظهور شرکتهای پیشرفته تکنولوژیکی، ناظران این گونه
نتیجهگیری کردهاند که عصر دیجیتال به اوج خود نزدیک شده است.
امروزه، اثبات شده که موفقیت یک شرکت در قرن 21 به استفاده از فنآوریهای نوین و
فعالیت صحیح در دنیای مجازی بستگی دارد. آنچه که اكنون اهمیت زیادی پیدا کرده آن است
که شرکتها بتوانند هم در دنیای واقعی و هم در دنیای مجازی به درستی عمل کنند تا بتوانند
به موفقیت و اهداف از پیش تعیین شده دست یابند. بررسی شرکتهایی که توانستهاند در
تلفیق این دو حوزه به موفقیت برسند، مؤید استفاده صحیح از عناصر به شرح زیر است»
• حمایت همه جانبه مدیریت ارشد سازمان؛
• برنامهریزی دقیق استراتژیک با نگاهی به آنچه که دیگر سازمانهای موفق انجام دادهاند؛
• استفاده از دنیای مجازی برای پیشرفت در دنیای واقعی و بالعکس؛
• استفاده از فنآوری نه به عنوان جایگزینی برای کارکنان بلکه برای اعطای اختیارات مناسب به آنها؛
• تولید محصولات و ارایه خدماتی که به مشتریان امكان میدهند هر آنچه را که میخواهند
هم در دنیای مجازی و هم در دنیای واقعی تهیه كنند.
چگونه میتوانید به چنین تلفیقی از استراتژیهای دنیای واقعی و مجازی دست یابید؟ ما در
اینجا اصول مربوطه را برای شما تشریح کردهایم.
دستیابی به هدف از بالا
تلفیق دنیای مجازی و دنیای واقعی ، مستلزم کاری سخت، نگرشی جامع و خستگیناپذیری
است. باید توجه داشته باشید که برای نیل به چنین هدف مهمی، تنها حمایت مدیران سازمان
کافی نیست. اما بدون حمایت آنها نیز این هدف هرگز محقق نخواهد شد. افرادی از رأس
سازمان باید مسئولیت تدوین استراتژیها و تلفیق دنیای مجازی و دنیای واقعی را بر عهده
گیرند. ضمن این که مدیریت ارشد باید به طور مستمر به رفع موانع موجود بر سر این راه کمک کند.
یکی از شرکتهای فعال در صنعت شیمی که از رهبری بسیار خوبی بهرهمند است، شرکت
مواد شیمیایی ایستمن است. ایستمن یکی از موفقترین تولیدکنندگانی است که به خوبی
خود را با عصر دیجیتال وفق داده است. این شرکت موفقیت خود را مدیون تلاشهای مدیر
عامل آن یعنی ارنست دیونپورت و مدیر اطلاعات آن یعنی راجر ماون میداند. این دو ضمن
اشتغال در شرکت ایستمن ، دارای سابقه ای طولانی در فعالیتهای مهندسی، بازاریابی و
فروش این شرکت هستند. با این همه موفقیت، دیونپورت معتقد است که به اطلاعات و
دانشی فراتر از علم شیمی احتیاج دارد و ماون نیز بر این باور است که به دانش بالایی در
زمینه فنآوری اطلاعات دست یابد.
این دو توانستهاند با تعهدی مثال زدنی، یک استراتژی تلفیق دنیای مجازی و دنیای واقعی را به
اجرا درآورند. اگر مدیران به ویژه آنانی که قدیمی هستند، از حمایت مدیران ارشد برخوردار
باشند، میتوانند با اطمینان خاطر به کارشان ادامه داده و همچنان در مسیر خود حرکت کنند.
معیارسنجی و بهترین روشها
احتمالاً بارها به شما توصیه شده که چرخی را بازسازی نکنید. این امر شاید تا حدی به دلیل
راهنمایی ژاک ناسر مدیر عامل موفق فورد باشد که همواره بهترین روشها را از دیگر صنایع به
کار گرفته و امروزه نمادی موفق از تلفیق استراتژیهای دنیای مجازی و دنیای واقعی است. از
جمله ابتکارات او میتوان به تدوین نگرشهای مدیران او برای استفاده از الگوی موفق شرکت
دل یعنی ساختن بر اساس سفارش اشاره کرد. شرکت FordDirect.com کاملاً بر اساس این
استراتژی شرکت دل طراحی و تأسیس شده است.
میتوانید به چنین اطلاعاتی از طریق شبکه، نشریات و ارتباطات خود با دیگران دست یابید.
چه شرکتهایی اقدام به تلفیق موفقیتآمیز استراتژیهای دنیای مجازی و دنیای واقعی
کردهاند که شما نیز میتوانید از آنها تقلید کنید؟ چه فرصتهایی را میتوانید برای تبادل
بهترین روشها مهیا سازید؟ چگونه میتوانید واحدهای کسب و کار خود را ترغیب به تبادل
بهترین روشها كنید؟ قبلاً کسی چرخی را ساخته که الان برای شما مناسب است. فقط آن را
پیدا کنید.
مارپیچی مجازی از کمکهای دوجانبه
برای افرادی که در دنیای مجازی و واقعی کار میکنند، باید مشوقها و امتیازاتی را در نظر
بگیرید تا کسب و کارتان را همان گونه که انتظار دارید، به پیش ببرند. این همان هدفی است
که شرکت آفیس دیپات بدان دست یافته است. محصولات این شرکت مستقر در فلوریدا، به
شکلی یکسان هم از طریق شبکه و هم از طریق فروشگاههای آن در دسترس مشتریان قرار
میگیرند.
• آفیس دیپات واحد شبکه خود را به عنوان یک بخش مکمل و مشابه کل سازمان خود ایجاد
كرده است. مونیکا لیوکتفلد مدیر واحد تجارت الکترونیک این شرکت میگوید: «این امر بدان
معنا است که ما خود را درگیر این موضوع نمیکنیم که چه کسی باید با مشتریان تماس بگیرد
و چه کسی باید محصولات را بفروشد.» با فراهم آوردن امکان دستیابی به اطلاعات
الکترونیکی، وب سایت این شرکت توانسته تا حجم زیادی از آمد و شد مردم به فروشگاههایش
را کاهش دهد.
• آفیس دیپات خود را متعهد به صرفهجویی زمانی و مالی مشتریانش از طریق تقویت
زیرساختارهای اطلاعاتی خود میداند. لیوکتفلد میگوید این یک استراتژی بسیار مهم است
که میتواند نقش بسزایی در موفقیت یک شرکت داشته باشد اما عمدتاً توسط شرکتها
نادیده گرفته میشود. اکنون مشتریان این شرکت میتوانند از طریق خدمات الکترونیکی آن به
سوابق 18 ماهه گذشته خرید خود دسترسی داشته باشند.
تجربیات آفیس دیپات، مؤید استراتژیهای زیر هستند:
• ایجاد مشوقها و امتیازاتی برای تلفیق دنیای مجازی و دنیای واقعی. مثلاً نمایندگان فروش،
در ازای تشویق و ترغیب مشتریان برای استفاده از خدمات تجارت الکترونیک، پاداشهایی را
دریافت میدارند.
• ایجاد کانالها و مجاری شبکهای که ساختاری کاملاً مشابه کانالهای قدیمی و رایج دارند.
• انطباق کامل شبکه با سیستمهای فعلی شرکت .
• فضای رقابتی امروز، ایجاب می كند که شرکتها استراتژیهای واقعی و مجازی خود را با
یکدیگر تلفیق كنند.
• در بعد داخلی، واحدهای مجازی شرکتها باید کسب و کار بیشتری را هدایت کنند و
واحدهای فیزیکی نیز باید مجاری و کانالهای مجازی را افزایش دهند.
• در بعد خارجی، مشتریان باید بتوانند از طریق مجاری فیزیکی یا مجازی با هم تعامل کنند،
میان این کانالها حرکت کنند و محصولات، خدمات و قیمتهای یکسانی را دریافت كنند.
مقدمه
مدت زمانی از این پیشبینی کارشناسان و متخصصان مبنی بر فروپاشی شرکتهای قدیمی
دوران عصر صنعتی نمیگذرد. با ظهور شرکتهای پیشرفته تکنولوژیکی، ناظران این گونه
نتیجهگیری کردهاند که عصر دیجیتال به اوج خود نزدیک شده است.
امروزه، اثبات شده که موفقیت یک شرکت در قرن 21 به استفاده از فنآوریهای نوین و
فعالیت صحیح در دنیای مجازی بستگی دارد. آنچه که اكنون اهمیت زیادی پیدا کرده آن است
که شرکتها بتوانند هم در دنیای واقعی و هم در دنیای مجازی به درستی عمل کنند تا بتوانند
به موفقیت و اهداف از پیش تعیین شده دست یابند. بررسی شرکتهایی که توانستهاند در
تلفیق این دو حوزه به موفقیت برسند، مؤید استفاده صحیح از عناصر به شرح زیر است»
• حمایت همه جانبه مدیریت ارشد سازمان؛
• برنامهریزی دقیق استراتژیک با نگاهی به آنچه که دیگر سازمانهای موفق انجام دادهاند؛
• استفاده از دنیای مجازی برای پیشرفت در دنیای واقعی و بالعکس؛
• استفاده از فنآوری نه به عنوان جایگزینی برای کارکنان بلکه برای اعطای اختیارات مناسب به آنها؛
• تولید محصولات و ارایه خدماتی که به مشتریان امكان میدهند هر آنچه را که میخواهند
هم در دنیای مجازی و هم در دنیای واقعی تهیه كنند.
چگونه میتوانید به چنین تلفیقی از استراتژیهای دنیای واقعی و مجازی دست یابید؟ ما در
اینجا اصول مربوطه را برای شما تشریح کردهایم.
دستیابی به هدف از بالا
تلفیق دنیای مجازی و دنیای واقعی ، مستلزم کاری سخت، نگرشی جامع و خستگیناپذیری
است. باید توجه داشته باشید که برای نیل به چنین هدف مهمی، تنها حمایت مدیران سازمان
کافی نیست. اما بدون حمایت آنها نیز این هدف هرگز محقق نخواهد شد. افرادی از رأس
سازمان باید مسئولیت تدوین استراتژیها و تلفیق دنیای مجازی و دنیای واقعی را بر عهده
گیرند. ضمن این که مدیریت ارشد باید به طور مستمر به رفع موانع موجود بر سر این راه کمک کند.
یکی از شرکتهای فعال در صنعت شیمی که از رهبری بسیار خوبی بهرهمند است، شرکت
مواد شیمیایی ایستمن است. ایستمن یکی از موفقترین تولیدکنندگانی است که به خوبی
خود را با عصر دیجیتال وفق داده است. این شرکت موفقیت خود را مدیون تلاشهای مدیر
عامل آن یعنی ارنست دیونپورت و مدیر اطلاعات آن یعنی راجر ماون میداند. این دو ضمن
اشتغال در شرکت ایستمن ، دارای سابقه ای طولانی در فعالیتهای مهندسی، بازاریابی و
فروش این شرکت هستند. با این همه موفقیت، دیونپورت معتقد است که به اطلاعات و
دانشی فراتر از علم شیمی احتیاج دارد و ماون نیز بر این باور است که به دانش بالایی در
زمینه فنآوری اطلاعات دست یابد.
این دو توانستهاند با تعهدی مثال زدنی، یک استراتژی تلفیق دنیای مجازی و دنیای واقعی را به
اجرا درآورند. اگر مدیران به ویژه آنانی که قدیمی هستند، از حمایت مدیران ارشد برخوردار
باشند، میتوانند با اطمینان خاطر به کارشان ادامه داده و همچنان در مسیر خود حرکت کنند.
معیارسنجی و بهترین روشها
احتمالاً بارها به شما توصیه شده که چرخی را بازسازی نکنید. این امر شاید تا حدی به دلیل
راهنمایی ژاک ناسر مدیر عامل موفق فورد باشد که همواره بهترین روشها را از دیگر صنایع به
کار گرفته و امروزه نمادی موفق از تلفیق استراتژیهای دنیای مجازی و دنیای واقعی است. از
جمله ابتکارات او میتوان به تدوین نگرشهای مدیران او برای استفاده از الگوی موفق شرکت
دل یعنی ساختن بر اساس سفارش اشاره کرد. شرکت FordDirect.com کاملاً بر اساس این
استراتژی شرکت دل طراحی و تأسیس شده است.
میتوانید به چنین اطلاعاتی از طریق شبکه، نشریات و ارتباطات خود با دیگران دست یابید.
چه شرکتهایی اقدام به تلفیق موفقیتآمیز استراتژیهای دنیای مجازی و دنیای واقعی
کردهاند که شما نیز میتوانید از آنها تقلید کنید؟ چه فرصتهایی را میتوانید برای تبادل
بهترین روشها مهیا سازید؟ چگونه میتوانید واحدهای کسب و کار خود را ترغیب به تبادل
بهترین روشها كنید؟ قبلاً کسی چرخی را ساخته که الان برای شما مناسب است. فقط آن را
پیدا کنید.
مارپیچی مجازی از کمکهای دوجانبه
برای افرادی که در دنیای مجازی و واقعی کار میکنند، باید مشوقها و امتیازاتی را در نظر
بگیرید تا کسب و کارتان را همان گونه که انتظار دارید، به پیش ببرند. این همان هدفی است
که شرکت آفیس دیپات بدان دست یافته است. محصولات این شرکت مستقر در فلوریدا، به
شکلی یکسان هم از طریق شبکه و هم از طریق فروشگاههای آن در دسترس مشتریان قرار
میگیرند.
• آفیس دیپات واحد شبکه خود را به عنوان یک بخش مکمل و مشابه کل سازمان خود ایجاد
كرده است. مونیکا لیوکتفلد مدیر واحد تجارت الکترونیک این شرکت میگوید: «این امر بدان
معنا است که ما خود را درگیر این موضوع نمیکنیم که چه کسی باید با مشتریان تماس بگیرد
و چه کسی باید محصولات را بفروشد.» با فراهم آوردن امکان دستیابی به اطلاعات
الکترونیکی، وب سایت این شرکت توانسته تا حجم زیادی از آمد و شد مردم به فروشگاههایش
را کاهش دهد.
• آفیس دیپات خود را متعهد به صرفهجویی زمانی و مالی مشتریانش از طریق تقویت
زیرساختارهای اطلاعاتی خود میداند. لیوکتفلد میگوید این یک استراتژی بسیار مهم است
که میتواند نقش بسزایی در موفقیت یک شرکت داشته باشد اما عمدتاً توسط شرکتها
نادیده گرفته میشود. اکنون مشتریان این شرکت میتوانند از طریق خدمات الکترونیکی آن به
سوابق 18 ماهه گذشته خرید خود دسترسی داشته باشند.
تجربیات آفیس دیپات، مؤید استراتژیهای زیر هستند:
• ایجاد مشوقها و امتیازاتی برای تلفیق دنیای مجازی و دنیای واقعی. مثلاً نمایندگان فروش،
در ازای تشویق و ترغیب مشتریان برای استفاده از خدمات تجارت الکترونیک، پاداشهایی را
دریافت میدارند.
• ایجاد کانالها و مجاری شبکهای که ساختاری کاملاً مشابه کانالهای قدیمی و رایج دارند.
• انطباق کامل شبکه با سیستمهای فعلی شرکت .