«پيوند پر» اضطراري به پرنده مجروح توان پريدن داد

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
يك دامپزشك انگليسي با پيوند پر با استفاده از ساقه‌هاي بامبو و پرهاي بال به يك سارگپه آسيب‌ديده كمك كرد تا دوباره پرواز كند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مقامات انجمن سلطنتی جلوگیری از آزار حیوانات اين سارگپه را كه نحيف و لاغر شده و در اثر آسيب‌هاي سنگين وار شده به پرهاي بال و دم در شرف مرگ بود، شناسايي كردند.
كريس گاردنر، دامپزشك كلينيك دامپزشكي سنت كلمنت كه مجموعه‌اي از پر دارد، يك دم كامل و پرهاي بال شاهين اروپايي را براي ترميم بال اين جانور شكارچي پيوند زد.
گاردنر 41 ساله اظهار كرد: اين كار كمي سخت بود. به نظر مي‌رسيد كه اين سارگپه با از دست دادن دم و پرهاي رديف دوم بال خود وارد دوره‌اي از تنش شده بود.
وي افزود: اين امر باعث ايجاد يك بخش ضعف در تمانم پرهاي يك ناحيه شده و تمام پرهاي دم و برخي از پرهاي دوم بالها از پايه ريخته بودند.
اين امر باعث شده كه پرواز و اوج گرفتن و در نتيجه يافتن غذا براي اين حيوان غير ممكن شود.
با اينكه به دليل آغاز تابستان تعدادي پر در بدن اين پرنده روئيده بود اما از آنجايي كه هيچ حمايتي از پرهاي همسايه نداشتند، ضعيف شده و آسيب ديده بودند.
از اين رو گاردنر و همكارانش چند پر جايگزين جديد را به اين سارگپه پيوند زدند تا پرواز كرده و همچنين پشتيباني براي رشد پرهاي جديد ايجاد شود.
دو سانتي‌متر از بالاي ساقه از پرهاي آسيب‌ديده جدا شده و يك دندانه بامبو به شكل مناسب بريده شده و با رزين اپوكسي به شفت پر چسبانده شد. اين پرنده سپس بیهوش شد تا ساقه پرهاي آسيب‌ديده از نزديك پوست بريده شده و پرهاي جديد با چسب و دندانه بامبو به سواخ سفت پرها چسبانده شوند.
گاردنر گفت: متاسفانه از پرهاي دوم بال كافي براي جايگزيني ميزان لازم پرهاي آسيب ديده برخوردار نبودم تا بتوانم به سرعت پرنده را به طبيعت بازگردانم. از اين رو اين سارگپه نزد انجن خواهد ماند تا زماني كه پرهاي لازم رشد كرده و طي چند ماه بتواند دوباره پرواز كند.
وي همچنين اظهار كرد كه ممكن است رنگ‌بندي متنوع دم اين حيوان به دليل تركيب پرهاي جغد و شاهين باعث سردرگمي دوستداران پرندگان شود اما بر روي قابليت اين حيوان براي پرواز و شكار تاثيري نخواهد داشت.
سارگپه يك پرنده شکاری کوچک‌تر از عقاب با جثه‌ای متوسط و تو پر است كه از سری کوچک و گرد روی گردنی کلفت، بال‌های پهن و دم کوتاه برخوردار است. رنگ پر و بال اين جانور بسیار متنوع است.
پيوند پر اضطراري​

پيوند پر اضطراري​

پيوند پر اضطراري​






 
بالا