«آلیسون جان»، پزشکی که افتخار بریتانیا شد

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
در دنیای پرسرعتی که خیلی‌ها از بدو تولد در یک مسابقه دوی سرعت برای به دست آوردن پول و شهرت و افتخار و رقابت با دیگران قرار می‌گیرند، «آلیسون جان» از همان نوزادی مجبور شد که با بیماری‌هایش به مبارزه برخیزد.

هنوز ۶ هفته از عمر آلیسون نگذشته بود که پزشکان تشخیص دادند که مبتلا به بیماری «سیستیک فایبروزیس» است، این بیماری باعث انبوهی از مشکلات پزشکی می‌شود:
اختلال رشد – مشکلات کبدی – عفونت‌های ریوی- نارسایی سمت راست قلب- مشکلات کبد و مجاری صفراوی – مشکلات لوزالمعده و …

پیداست که با این مشکلات، آلیسون دوره کودکی و نوجوانی چندان خوبی را طی نکرد، اما اوضاع وقتی بدتر شد که در سال ۱۹۹۵، زمانی که او ۱۴ ساله بود، پزشکان به وی گفتند که وضعیت پزشکی‌اش به قدر بد شده که بدون پیوند کبد، زنده نمی‌ماند، ۱۶ ماه طول کشید، تا اهداکننده‌ای پیدا شد و آلیسون مورد پیوند کبد قرار گرفت.

اما بیماری، آلیسون را رها نکرد و درست در همان زمانی که وی در پی ورود به رشته پزشکی بود، وضع قلب و ریه‌اش هم به هم ریخت، او که در این زمان بیشتر عمرش را در بیمارستان سپری می‌کرد، مجبور شد از پزشکی صرف‌نظر کند و به رشته علوم اعصاب یا «نوروساینس» فکر کند. سرانجام شدت بیماری، پزشکان را وادار کرد که پیوند قلب و ریه را هم برای آلیسون انجام دهند.



آلیسون بعد از مرخص شدن از بیمارستان، با عزمی آهنین، به تحصیل ادامه داد تا اینکه در سال ۲۰۰۱، از رشته علوم اعصاب فارغ‌التحصیل شد. او تصمیم گرفت که وارد رشته پزشکی شود و موفق به این کار هم شد.

اما در نیمه راه تحصیل پزشکی، یک بار دیگر وضع مزاجی آلیسون بد شد. پزشکان تشخیص دادند که داروهای مصرفی برای جلوگیری از پس شده اعصای پیوند شده، باعث نارسایی برگشت‌ناپذیر کلیه‌های او شده و او باید مورد پیوند کلیه هم قرار بگیرد.

این بار پدر آلیسون داوطلب اهدای کلیه شد و خوشبختانه، آزمایشان نشان دادند که کلیه‌ او بادخترش سازگار است، بنابراین در سال ۲۰۰۵، آلیسون کلیه پیوندی هم دریافت کرد. به علت خطراتی که بیهوشی عمومی در جریان این پیوند می‌توانست برای وی در بر داشته باشد، این عمل تحت بیهوشی اپیدورال انجام شد، به عبارتی آلیسون در طی این پیوند، هشیار بود.

با دریافت پیوند کلیه، آلیسون جزو معدود افرادی در بریتانیا یا حتی جهان شد که مورد پیوند همه اعضای حیاتی عمده یا قلب، ریه، کبد و کلیه قرار گرفته است.

آلیسون سرانجام در ماه جولای ۲۰۱۰، از رشته پزشکی از از دانشکده پزشکی کاردیف فارغ‌التحصیل شد و در حال حاضر در بیمارستانی مشغول به کار است.



اما داستان زندگی این پزشک ۳۲ ساله، آنقدر الهام‌بخش و مثال‌زدنی و تحیربرانگیز بود که خیلی زود مورد توجه مقامات و رسانه‌ها قرار گرفت.

در دهم نوامبر سال پیش، او در جریان مراسمی، به عنوان یکی از برندگان جایزه سالانه افتخار بریتانیا، معرفی شد و مورد تقدیر قرار گرفت.



دیوید کامرون -نخست‌وزیر انگلیس- هم در جریان یک ضیافت نهار که به طور اختصاصی برای آلیسون جان برگزار شده بود، از او به عنوان، الگویی برای ملت کشورش، یاد کرد.

منبع
 
بالا