«»«» معرفی کتاب های تاریخ ایران «»«»

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار



ايرانيان در بابل هخامنشي



نويسنده : محمد ا.
مترجم : محمود جعفري دهقي
موضوع: تاريخ
تاريخ چاپ : ۱۳۹۱
نوع جلد : اعلا
شماره شابك :964-311-982-9





اين كتاب يكي از مهم‌ترين پژوهش‌هاي محمد داندامايف متخصص تاريخ ماد و هخامنشي درباره ايرانيان ساكن در بابل در طول فرمانروايي هخامنشيان است . او با دقت بسيار گِلنوشته‌هاي بابلي باقيمانده از بايگاني عظيم موراشو را بررسي كرده است . فرهنگ بابل باستان در طول دو سده تسلط پارس‌ها گسترش يافت . اخترشناسي رياضي بابل تحت فرمانروايي هخامنشيان پيشرفت ويژه‌اي داشت . توفيقات آن از جمله بزرگ‌ترين پيشرفت‌هاي تأثيرگذار تمدن باستان به شمار مي‌رود . در همان دوران حقوق بابل به شكوفايي رسيد و تحولات چشمگيري نيز در روابط اجتماعي – اقتصادي كشور روي داد . دستگاه اداري پارس در بابل افزون بر دربار شاهي ، كه پائيز و زمستان را در بابل به سر مي‌برد ، به ميزان گسترده‌اي از خدمات دبيران محلي در نگارش آرامي و اكدي سود برد . اگرچه نمايندگان دولت در بابل هخامنشي زبان آرامي را به كار مي‌بردند ، ولي زبان اكدي به عنوان زبان فرقه‌هاي ديني و منابع پزشكي و رياضي و تا حدي اسناد حقوقي باقي ماند . مطالعة اسناد بابلي از اهميت خاصي برخوردار است ، زيرا تنها از ميانرودان منابع متنوعي موجود مي‌باشد كه ما را به بازسازي اشكال گوناگون روابط اجتماعي و اقتصادي اين دوره قادر مي‌سازد .


 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار



ارتش ایران هخامنشی


نويسنده : دانکن هد
مترجم : محمد آقاجری
موضوع : تاريخ ایران
تاريخ چاپ : ۱۳۹۱
نوع جلد : اعلا
شماره شابك :

964-311-983-4


امپراتوری ایران در روزگار شاهان هخامنشی تقریبا دویست سال بر خاور نزدیک و مدیترانه خاوری تسلط داشت. این بزرگ ترین امپراتوری ایران بود که جهان تا آن زمان به خود دیده بود. برخی از مورخان معتقدند کوروش هخامنشی در ارتش و سازمان اداری هخامنشی برخی ویژگی های متمایز ایجاد کرد. اما معلوم نیست این امور حقیقتا تا چه اندازه کار وی بوده است . منابع تاریخ نظامی هخامنشی سرشتی ناهمگون دارد. با توجه به این که ایرانیان کمی بودند که به تاریخ نگاری پرداختند لذا در این کتاب برای یک گفتار منسجم نویسنده به مورخان یونانی اتکا دارد. نخستین و بزرگ ترین این مورخان؛ هردوت است که به عنوان زمینه ای برای داستان اصلی خود، نبردهای بزرگ ایران و یونان، به تشریح برپایی امپراتوری هخامنشی پرداخت. کتاب ارتش ایران هخامنشی سازمان نظامی این امپراتوری، فرماندهی، آموزش های نظامی پارس ها، یگان های پاسداران، سربازان استان ها و سازماندهی یگان ها را مورد واکاوری قرار داده و در فصول بعد جامه های پارسی و مادی، سربازان ایرانی و بیگانه و آماده سازی ارتش را بررسی می کند. این کتاب در 150 صفحه و با عکس های رنگی راهی بازار نشر شده است.


 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ازکوروش کبير تا داريوش کبير

موضوع کتاب : تاريخ
نام نويسنده : بهنام محمد پناه
نام مترجم :
ناشر : سبزان
شابک : 864-8249-13-x
تاريخ چاپ : 1386
نوبت چاپ : 3
قطع کتاب : وزيری



جلد اول از سری کتابهای اسرار تمدن * بخشی از کتیبه حقوق بشر کوروش کبیر: هنگامی که من به آرامی وارد بابل شدم. در میان هلهله و شادی مردم بر تخت سلطنت نشستم. سپاه بیشمار من در کمال آرامش و نظم به سوی قلب بابل حرکت کرد. من نگذاشتم هیچکس در این سرزمین دست به ارعاب و تجاوز بزند. من برده داری را برانداختم و به بدبختی ها پایان دادم و از آن پس مردم به آزادی رسیدند. * بخشی از کتیبه داریوش کبیر در نقش رستم: گوید داریوش شاه: به خواست اهورا مزدا، من چنینم که راستی را دوست دارم و از دروغ روی گردانم. خواست من این نیست که توانایی بر ناتوانی ستم کند. آنچه راست است، خواسته من است. من دوست و برده دروغ نیستم. من بد خشم نیستم. حتی وقتی خشم مرا برمی انگیزاند، آن را فرومی نشانم و بر نفس خود سخت فرمانروا هستم.



 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
سواره نظام زبده ارتش ساساني

موضوع کتاب : تاريخ
نام نويسنده : دکتر کاوه فرّخ
نام مترجم : بهنام محمدپناه
ناشر : سبزان
شابک : 4-27-5033-600-978
تاريخ چاپ : 89
نوبت چاپ : 2
قطع کتاب : وزيری




در این کتاب تاریخچه نیروها، تجهیزات، شخصیت ها و فنون نظامی ارتش ساسانی به همراه عکس تشریح شده است. ساسانیان ابرقدرت دیگری در شرق امپراتوری روم بودند. تقریباً در هر جنگی که ایرانیان با رومی ها داشتند، سواران (سواره نظام) ساسانی نیز حضور داشتند. ماشین نظامی و تجهیزات ساسانیان در تمامی جنبه ها هم تراز و حتی قویتر از رومی ها بود؛ حقیقت تلخی که سرانجام رومیان به آن اعتراف کردند. بسیاری از ادیبان و دانشمندان، افکار عمومی و رسانه های غربی افرادی مانند اسکندر، قیصر، هانی بال و آتیلا را می شناسند اما تنها عده اندکی با شاپور اول ساسانی آشنا هستند، کسی که در دوران حکومت خود سه تن از امپراتوران رومی را شکست داد و عراق و سوریه را ضمیمه خاک ایران کرد. همچنین بسیاری از چگونگی به هلاکت رسیدن جولیان مرتد در ایران آگاهی ندارند، حادثه ای که باعث نجات و ادامه حیات دین مسیحیت در غرب شد. سوراه نظام نخبه و برگزیده ساسانی همانند دیواری مستحکم در برابر رومی ها بود تا آنها نتوانند ایران را تسخیر کنند و به مرزهای هند و چین برسند.امروزه کمتر کسی وحشتی را درک می کند که این سوران در دل رقیبان خود بر می انگیختند. برای درک این موضوع بهتر است به کتاب لیبیانوس (مورخ رومی) مراجعه کنیم جایی در آن نوشته است: لژیونرهای ما ترجیح می دهند تا هر سرنوشت و قضا و قدری را تحمل کنند اما با سواران ایرانی رو در رو نشوند!



 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مردان در جنگ: پارسيان، پارتيان و ساسانيان

موضوع کتاب : تاريخ
نام نويسنده : پيتر ويل کوکس
نام مترجم : بهنام محمدپناه
ناشر : سبزان
شابک : 2-010-117-600-978
تاريخ چاپ : 1390
نوبت چاپ : 1
قطع کتاب : وزيری
قيمت : 3800 تومان



در دوره هخامنشیان، ارتش منظمی از پیاده نظام و سواره نظام وجود داشت، اما گروه برگزیده ارتش، واحد 10 هزار نفری معروف به گارد جاویدان بود که مسئولیت محافظت از خاندان سلطنتی و دفع یورش های دشمن را بر عهده داشت. در دوره پارتیان (اشکانیان) گرچه ارتش فاقد واحدهای منظم سابق بود،اما با دارا بودن واحدهای سواره نظام با اسلحه های سبک و بسیار کارآمد، توانست درنبردهای خود با سلوکیان یونانی و بعدها رومیان،قدرت خود را به رخ دشمن بکشد و ارتش مجهز آنان را از پای درآورد.اوج اقتدار این واحدها در نبرد کاراهه (حران)بود.در دوره ساسانیان، ارتش ایران به استفاده از سواره نظام همراه با اسلحه سنگین روی آورد.این سواره نظام با بهره گیری از مدرن ترین تجهیزات نظامی آن دوره، به قدرت اول منطقه تبدیل شد تا جایی که حملات چندین باره رومیان را دفع کرد و حتی در دورانی توانست بخش هایی از سرزمین رومیان را به تسخیر خود درآورد.

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
زندگينامه کوروش بزرگ

موضوع کتاب : تاريخ - انتخاب کنید
نام نويسنده : بهنام محمد پناه
نام مترجم :
ناشر : سبزان
شابک : 9-93-5033-600-978
تاريخ چاپ : 1390
نوبت چاپ : 5
قطع کتاب : وزيری



تاریخ نویسان، کوروش را یکی از سه مرد بزرگ تاریخ جهان دانستند اند. دو مرد دیگر بزرگ تاریخ عبارتند از اسکندر و ژولیس سزار؛ اما هیچ یک از این دو نفر در انسانیت، مردم دوستی و کوشش در ایجاد آسایش برای ملت های گوناگون به پای پادشاه ایران نرسیدند. کوروش بیش از هر پادشاه دیگری با مردم نزدیک بود. او چون مردم عادی می زیست و خود را در سطح آنان می دید. بدیهی است که ارزش تاریخی و جهانی کوروش تنها از جهانگیری او ناشی نمی شود، زیرا پیش از او کشورهای مصر، بابل و آشور نیز پادشاهان بزرگ و نامداری داشتند. شهرت کوروش و عظمت تاریخی او بیشتر از ارزش های انسانی و معنوی و مردم دوستی او سرچشمه می گیرد. زیرا نه تنها اثری از رفتار ستمگرانه پادشاهان پیشین در وی یافت نمی شود، بلکه سلوک و رفتار او با دشمنانش نیز بزرگ منشانه بود. تا کنون کتاب های بسیاری درباره زندگینامه این بزرگ مرد تاریخ ایران نگاشته شده و پس از این نیز نوشته خواهد شد. کتاب حاضر نیز تلاش دارد با بهره گیری از معتبرترین اسناد تاریخی چون کتاب های هرودوت و گزنفون (مورخین یونانی)، کتیبه های کشف شده از مناطق باستانی و نیز کتاب عهد عتیق (تورات) به بررسی گوشه هایی از شخصیت والای کوروش بزرگ بپردازد.

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار



امپراتوري فراموش شده

موضوع کتاب : تاريخ
نام نويسنده : بهنام محمدپناه
نام مترجم :
ناشر : سبزان
شابک : 9786005033915
تاريخ چاپ : 1389
نوبت چاپ : 1
قطع کتاب : وزيری


تمدن ایران عصر هخامنشی، نقطه اوج تمدن ملتی است که نخستین امپراتوری جهان باستان را ساخت و شکل داد. این تمدن موفق شد در کمتر از یکصد سال، حاصل جمع تمامی تمدن های پیشین و مجتور خود را به صورت ترکیب عالی، معتدل و متوازن درآورد و این الگو را از هند تا لیبی و یونان بگستراند. بدیهی است تمدن هخامنشی بر مبنای باورها و نظام خاص خود عمل می کرد و بی آنکه در تغییر شکل تمدن های سرزمین های فتح شده و جایگزینی فرهنگ خود اصرار بورزد،قادر شد جهانی چند فرهنگی را شکل داده و اداره کند.اکنون زمان آن رسیده که جوامع دیگر اهمیت حقیقی این تمدن درخشان و فراموش شده را بشناسند و بر نگرش ناقص خود نسبت به ایران پیش از اسلام بازنگری اساسی صورت دهند.



 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
هخامنشي ها تمدن و هنر - گالينگور


موضوع کتاب : تاريخ
نام نويسنده : محمد شاهيجاني
نام مترجم :
ناشر : سبزان
شابک : 1-004-17-600-978
تاريخ چاپ : 1389
نوبت چاپ : 2
قطع کتاب : وزيری



بسیاری از ایرانیان می پندارند که آثار به جا مانده از هخامنشیان منحصر به تخت جمشید و پاسارگاد می باشد. اما غافل از اینکه هخامنشیان نام خاندانی است در ایران باستان که هنر و معماری و تاریخ اجتماعی و اقتصادی و نظامی آنها در پارسه و پاسارگاد خلاصه نمی شود و در جای جای خاک ایران و در خارج از ایران گسترش داشته است.در کتاب «هخامنشی ها تمدن و هنر» سعی شده است خلاصه ای از تحقیقات پیشینیان گردآوری شود. کتاب فوق دارای صفحات گلاسه و تصاویر رنگی می باشد.



 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
عصر فترت در ایران .....
سده های میانه



نويسنده : منوچهر پزشک
موضوع : تاريخ
تاريخ چاپ : ۱۳۸۷
نوع جلد : شومیز
شماره شابك : 964-311-634-4


اين کتاب تصويري از روزگار پرآشوب را پيش چشم خواننده قرار مي‌دهد؛ يعني روزگار ميان افول قدرت ايلخانان مغول _ پس از مرگ ابوسعيد بهادرخان _ تا ظهور اميرتيمور گورکان و تسخير ايران به دست او. در اين دوران که آن را "عصر فَتَرت" ناميده‌اند، بيش از هر دوره ديگري مدعيان حکومت و گردنکشان پيدا شدند و زمانه را به آشوب و جنگ و خونريزي کشيدند، چنان که مي توان گفت همزمان، بيش از ده‌ها قدرت موازي در ايران حضور داشتند و با هم مي جنگيدند. با مرگ سلطان ايلخاني ابوسعيد در سال 736 هجري قمري ناگهان خلأيي در دولت به وجود آمد. اميران قدرتمند و حاکمان محلي که تا آن زمان، زير نفوذ دولت ايلخاني اداره مي‌شدند، هر يک خود را مستقل خواندند و گوشه‌اي از ايران پهناور آن زمان را مقر فرمانروايي خويش ساختند. منوچهر پزشک نويسنده اين کتاب پيش از اين ترجمه کتاب "انحطاط و فروپاشي امپراتوري روم" را روانه بازار نشر کرده بود .

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پان ترکیسم ـ ایران و آذربایجان ـ نوشته‌ی محمدرضا محسنی




ناشر : سمرقند
شمارگان: 2500
سال انتشار 1389


نویسنده: محمدرضا محسنی -
پیش گفتاری از: دکتر هوشنگ طالع




این کتاب، پژوهشی است در تاریخ و فرهنگ ایران و آذربایجان و ریشه‌های اندیشه‌ی واهی و ناراست پان‌ترکیسم.
پان‌ترکیسم، چیزی جز اوهام و پندار نیست و بازگوکننده‌ی آرزوهای گویندگان آن است. اوهامی که تنها برپایه‌ی زور و پیروی از سیاست « زیان کسان از پی سود خویش»، شاید امکان تحقق آن، که نه در عالم واقع، بلکه در عالم ذهن، امکان‌پذیر است.
در گفتار یکم این کتاب زیر عنوان «پان ترکیسم چیست؟» آمده است: « با بررسی مدارک و اسناد هم پیوند با آذربایجان، تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر ترک زبان یا ترک نژاد بودن مردمان آذربایجان به دست نیامده است. حتا این پرسمان، پس از ورود اعراب به ایران نیز صدق می‌کند. چرا که تا پیش از دوره‌ی صفویه، حتا یک بند نوشته به زبان ترکی بر روی گل، سنگ، پوست یا غیره در آذربایجان بدست نیامده است. در حالی که سراسر منابع پیش و پس از اسلام، اعم از نوشته‌های تاریخ‌نگاران یونانی، رومی، عرب و ایرانی، هم‌چنین سنگ‌نبشته‌ها، سازه‌های باستانی و حتا پژوهش‌های ژنتیکی و آثار پژوهشی درون‌مرزی و برون‌مرزی، نشان از یگانگی و هم‌ریشه بودن مردم آذربایجان با دیگر مردمان ایرانی‌تبار دارد
.



 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نام کتاب:شاهنشاهی اشکانی

نویسنده:یوزف ولسکی
مترجم:مرتضی ثاقب فر


چکیده:یوزف ولسکی لهستانی که اکنون دهه ی نهم عمر پربار خود را می گذراند،قدیمی ترین،و بی گزاف،بزرگترین کارشناس تاریخ اشکانی در جهان است.او از دهه ی 1930 تا کنون بیش از پنجاه کتاب و مقاله درباره ی اشکانیان انتشار داده و بسیاری از نظریه های آغازین او درباره ی اشکانیان با کشفیات بعدی باستان شناختی،به خصوص در نسای ترکمنستان،تأیید شده است.متأسفانه از این اشکانی شناس بزرگ تا کنون اثری به زبان فارسی ترجمه نشده بود.

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شاه جنگ ايرانيان در چالدران و يونان - ترجمه ي ذبيح الله منصوري





نوشته: جون بارک, اشتن متز
ناشر:زرین
ترجمه:ذبیح الله منصوری
شابک:964-407-020-8
تعداد صفحات:629
شمارگان چاپ:3300
اطلاعات چاپ:قطع وزیری


کتاب حاضر حاوی تاریخ دو جنگ است: یکی جنگ شاه اسماعیل صفوی با نیروهای عثمانی در دشت چالدران واقع در آذربایجان در نیمه ی اول قرن دهم هجری مطابق با نیمه ی اول قرن شانزدهم میلادی و شرح سلحشوری های سربازان ایرانی در مقابل نیروهای مجهز به توپخانه ی دشمن .جنگ تاریخی دوم مربوط به لشکر کشی خشایار پادشاه هخامنشی به یونان در قرن پنجم میلادی است. تاریخ جنگ ایرانیان در یونان تنها متکی به اسناد مورخین یونانی است که مقرون به اغراق است و قضاوت را به خود خواننده واگذار می کنیم. اما در مورد جنگ چالدران آن چه باید ذکر شود این است که گرچه ایرانیان در چالدران شکست خوردند، ولی قدرت ایمان مدافعان و خلوص و فداکاری آن ها آن قدر برجسته و قابل تحسین بود (و هست) که جنگ چالدران از افتخارات جاوید ملت ایران شد و تا روزی که این ملت هست، جنگ چالدران، چون نگینی درخشان، بر پیشانی تاریخ ملت ایران می درخشد.


 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار



امپراتوری ایران
دان ناردو، مرتضی ثاقب فر (مترجم)



  • تعداد صفحه: 156
  • نشر: ققنوس (10 دی، 1390)
  • شابک: 978-964-311-257-8
  • قطع کتاب: وزیری
  • وزن: 450 گرم



 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ایران باستان (از 550 پیش از میلاد تا 650 پس از میلاد)




تعداد صفحه: 394
نشر: ققنوس (10 آبان، 1390)
شابک: 978-964-311-130-4
قطع کتاب: وزیری
وزن: 850 گرم



 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
هخامنشیان




ملی کورت، مرتضی ثاقب فر (مترجم)

تعداد صفحه: 160
نشر: ققنوس (10 بهمن، 1389)
شابک: 978-964-311-177-9
قطع کتاب: رقعی
وزن: 450 گرم



 

Similar threads

بالا