داشتن خط زيبا يك اتفاق بسيار خوشانيد براي هر شخصي است. حال آنكه خانواده ها به اين موضوع اهميت زيادي نمي دهند. بيشتر والدين در فكر فرستادن فرزندان خود در كلاس هاي آموزشي از قبيل موسيقي، زبان و ورزش هستند و هيچ توجهي به وضعيت دست خط فرزند خود ندارد. تمام كساني كه در بزرگسالي خط ناخوانا و ناشكيب و امضايي نازيبا دارند، ريشه آن را در كودكي جستجو مي كنند. آنها بر اين نظر هستند كه والدين هيچ توجهي به خط آنها نداشته اند و هيچگاه براي زيبا نويسي و خوشنويسي فرزند خود را تشويق نكرده اند. اگر خانواده خط ناخواناي فرزند خود را مي ديدند، بي توجه از كنار آن رد شده اند. بي آنكه براي تشويق او به زيبانويسي تلاشي كرده باشند.- عوامل تاثيرگذاري خانواده ها در خط زيباي فرزندان
- 1-بد خط بودن والدين
- 2-بي توجهي والدين به فرزندان
- 1-بي اهميت بودن نسبت به خوشنويسي فرزندان
تشويق فرزندان براي خط زيبا و خوانا
والدين مهمترين الگوها و تاثيرگذارترين افرادي هستند كه مي توانند در ارتقا سطح علمي و تربيتي فرزندان ايفاي نقش كنند. حال براي خوشنويسي و داشتن خط زيبا نيز بايد توجه زيادي بر روي فرزند خود معطوف كنند. والدين براي كمك و تشويق فرزند خود براي زيبانوشتن مي توانند او را در كلاس هاي آموزش خوشنويسي ثبت نام كنند. در كلاس هاي خوشنويسي تكنيك هاي زيادي به هنرآموزان آموزش داده مي شود كه عبارتند از:
- 1-آموزش كج نويسي: در اين روش دبيران و خوشنويسان سعي مي كنند تا به فرزندان شما نحوه به دست گرفتن و حركت صحيح قلم را آموزش دهند. براي مثال نزديك بودن بازو به بدن و سفت گرفتن بيش از حد شست و دور بودن خيلي زياد نوك قلم تاثير منفي در خوشنويسي و خط زيبا دارد كه در كلاس هاي آموزشي نحوه صحيح آن گفته مي شود.
- 2-پرفشار نوشتن: برخي از فرزندان عادت دارند در هنگام نوشتن فشار زيادي بر روي قلم وارد كنند. در حالي كه فشار بيش از حد سبابه موجب بدخط شدن نوشته ها مي شود.
- 3-زاويه دار نويسي: يكي ديگر از دلايل بدخط شدن بسياري از محصلين و فرزندان، زاويه دار نويسي بيش از حد است. به اين معنا كه با سفت شدن بيش از حد شست و بيش از حد شل نگه داشتن قلم، خط از حالت طبيعي خارج مي شود.
- 4-فاصله گذاري : يكي ديگر از آموزش هاي كلاس خوشنويسي، آموزش دادن به هنرجويان براي خودداري در فاصله گذاري بيش از حد است كه با حركت سريع قلم به سمت چپ ايجاد مي شود.
- نقش والدين در خوشنويسي فرزندان
آخرین ویرایش توسط مدیر: