فرودگاه و شهرسازی + عکس

Ashkan-kamrani

عضو جدید
با اجازه مدیر تالار در این تاپیک قصد معرفی فرودگاه ها در بخش شهرسازی را دارم.اگر دوستان هم مطالب مرتبط دارند می توانند در این بخش اضافه کنند.
با تشکر
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
فرودگاه بین‌المللی جی اف کندی آمریکا

فرودگاه بین‌المللی جی اف کندی آمریکا

فرودگاه جان اف کندی در جنوب‌شرقی نیویورک در خلیج جامائیکا قرار دارد.

ساخت این فرودگاه درآوریل سال ۱۹۴۲آغاز شد. فقط ۴ کیلوکتر مربع از زمین گلف آیدل‌وایلد برای استفاده اختصاص یافت.​
طبق اطلاعات ارائه‌شده در سایت فرودگاه و نیز سایت ادراه‌کنندگان فرودگاه جی اف کندی ، ابتدا قرار بود یک فرودگاه حدودا ۴۰۵ هکتاری ساخته‌شود اما بعد فرودگاه آیدل‌وایلد ۵ برابر چیزی شد که ابتدا قرار بود باشد.​
در جولای ۱۹۸۴ پروازهای تجاری آغاز شد و در دسامبر ۱۹۶۳، به‌یاد پنجاه و سومین رئیس‌جمهور آمریکا، نام فرودگاه به فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی تغییر کرد.​
جی اف کندی حدود ۱۹۹۵٫۱۰۰ هکتار وسعت دارد.برای ساخت بخش اولیه و همان ساختمان ابتدایی حدود ۱۵۰ میلیون دلار هزینه شد.​
در این فرودگاه ۳۵ هزار نفر مشغول به‌کارند و سهم این فرودگاه در فعالیت‌های اقتصادی منطقه نیویورک/نیوجرسی مبلغی معادل ۳۰ میلیارد دلار است.​
در حال حاضر بیش از ۸۰ خط هوایی در این فرودگاه پرواز دارند.​
هفت ترمینال در این فرودگاه‌ هم‌اکنون فعال اند.ترمینال‌ها بیش از ۱۲۵ خروجی و رودی در هواپیما دارند.در ترمینال مرکزی یک محل تهویه هوا و سیستم حرارت مرکزی وجود دارد. ترمینال شماره ۶ خارج از چرخه فعالیت است. و ترمینال هشتم در کنار بقیه ترمینال ها فعال است.​
ترمینال ۴، جدید است و در محل قبلی ساختمان پروازهای ورودی بین‌المللی که در سال ۱۹۵۷ باز شد، قرار دارد. ترمینال جدید در سال ۲۰۰۱ وارد چرخه کار شد.هزینه ساخت این ترمینال ۱٫۴ بیلیارد دلار بوده است.ترمینال ۴ مدلی است از ترمینال‌های هوایی در قرن ۲۱٫این ترمینال با تقریبا ۵۰ خط هوایی برای انجام پرواز در آمریکا و دیگر نقاط جهان قرار داد دارد و یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های فرودگاه جی اف کندی و نیز یکی از بزرگترین ترمینال‌های هوایی در آمریکای شمالی است.​
زیر ساخت این ترمینال طوری بوده که بتواند به ۱۰ تا ۱۲ میلیون مسافر در سال سرویس بدهد.​
ترمینال ۵ به صورت نمادی از پرواز در سال ۱۹۶۲ طراحی شده است.​
بسیاری از معروف‌ترین رستوران، فروشگاه و دیگر سرویس‌های دنیا(تبدیل ارز، هتل و …) در جی اف کندی حضور دارند.​
خط سریع‌السیر ترن‌هوایی فرودگاه را به نیویورک و دیگر مناطق وصل می‌کند.قطار فرودگاه به خط راه‌آهن لانگ ایلند و مترو خطوط اتوبوس‌رانی نیویورک نیز وصل می‌شود.در سال ۲۰۰۹ ترن هوایی جی اف کندی حدود ۴٫۵ میلیون مسافر را جه‌به‌جا کرد.​
مسافران برای پارک وسیله نقلیه‌شان می‌توانند از بیش از ۱۸ هزار فضای پارک که در این فرودگاه قرار دارد استفاده کنند.​
برج کنترل فرودگاه ۹۷٫۸۴۰ متر است و در سال ۱۹۹۴ موردبهره‌برداری قرار گرفت.​
جی اف کندی یکی از مرکزهای مهم انتقال هوایی بار و کالا در جهان است.محوطه انبار و اداره‌های مربوط به این کار حدود ۳۹ هزار و ۹۵۰ متر مربع است. طول باند‌های فرود هواپیما در کل حدود ۱۴٫۴۸۴ کیلومتر است.​
هر سال در این فرودگاه برنامه‌های آموزشی مختلفی برای افراد جامعه و به‌خصوص دانش‌آموزان برگزار می‌شود. بسیاری از کارکنان فرودگاه به طور منظم در جلسه‌هایی با حضور افراد جامعه و سازمان‌های مختلف شرکت می‌کنند و یکی از برنامه‌های اوقات فراغتشان عضویت در این سازمان‌هاست.​




لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/8193/فرودگاه-بین‌المللی-جی-اف-کندی-آمریکا/
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
فرودگاه بین‌المللی شیراز

فرودگاه بین‌المللی شیراز

شیراز دارای دو فرودگاه است، یکی فرودگاه قدیم که در نزدیکی صحرای آقاباباخان در جنوب شهر نزدیک جاده شیراز و بوشهر قرار دارد.

این فرودگاه در سال ۱۳۰۸ شمسی ساخته شد و امارت مفصلی برای استراحت مسافرین در آن بنا کرده‌اند.
چون این فرودگاه به اندازه کافی وسعت نداشت و توسعه آن نیز مقدور نبود، فرودگاه وسیعی در دو فرسنگی جنوب شرقی شیراز در نزدیکی قریه جعفرآباد ساخته شده است.
در این فرودگاه انواع هواپیماهای بزرگ می‌توانند بنشینند در صورتیکه در فرودگاه قدیم نشستن هواپیماهای بزرگ به آسانی مقدور نبود.
فرودگاه جعفرآباد یا فرودگاه بین المللی شیراز
فرودگاه جدید در سال ۱۳۴۰ به عنوان فرودگاه شیراز در زمینی به مساحت حدود ۵۰۰ هکتار موردبهره برداری قرار گرفت و از سال ۱۳۴۵ به عنوان فرودگاه بین‌المللی مطرح گردید.
فرودگاه شیراز به عنوان فرودگاه مرکز استان مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات و وسایل کمک ناوبری DVOR/DME و ILS و … بوده و همچنین از پیشرفته ترین رادار موجود جهان به نام MSSRIO برخوردار است.
فرودگاه شیراز دارای ۱۳ مسیر هوایی (ROUTE ) می‌باشد.
پروازهای خارجی به کشورهای سوریه ، قطر، امارات متحده عربی(دوبی – ابوظبی) بحرین، کویت، عربستان سعودی (حج عمره و تمتع) و به صورت موردی در مسیر مصر، سودان، روسیه، ترکیه و … انجام می‌شود و در مسیر داخلی نیز به شهر های تهران، مشهد، اصفهان، اهواز، آبادان، کرمانشاه، بوشهر، لنگه، لار، لامرد، بندرعباس، کیش، قشم، سیری، لاوان و در صورت نیاز به سایر فرودگاه‌های داخلی پرواز انجام می‌شود.




لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/8205/فرودگاه-بین‌المللی-شیراز/
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
فرودگاه اصفهان

فرودگاه اصفهان

فرودگاه اصفهان از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور است که در منطقه صفه اصفهان قرار داشت.

این فرودگاه بنابر نیازهای وقت، فرودگاه قدیم در اختیار نیروی هوایی سپاه قرار گرفت و فرودگاه جدید در ۱۰ ناتیکال مایلی شرق اصفهان در منطقه کویری با هدف ارائه خدمات هوایی برنامه‌ای و غیربرنامه‌ای، آموزشی و انجام پروازهای مسافری در سال ۱۳۶۱ تأسیس و رسما به صورت عملیاتی وارد ناوگان هوایی کشور شد.
این فرودگاه دارای سیستم‌ها و تجهیزات ناوبری NDB, DME ,LLS DME, DVOR, و رادار اپروچ (SSR-PSR)، خودروهای کف ساب، ماشین‌های برف روب و جاروب جهت ایمنی مناطق پروازی و دو باند به طول ۴۳۹۷ متر و عرض ۴۵ متر و به شماره باندهای L 08 ، R 26 ، R 08 ، L 26 و ۱۳ تاکسی وی و اپرون به مساحت ۱۱۲۴۶۴ مترمربع با ۱۰ جایگاه پذیرش جهت انواع هواپیماهای مسافربری موجود و ترمینال پروازهای داخلی به مساحت ۱۳۷۵۰ مترمربع و ترمینال خارجی با سطح زیر بنای ۷۳۰۰ متر مربع می باشد.
از مزیت های این فرودگاه فاصله مناسب آن از اراضی شهری است که بسیاری از مشکلات فرودگاه‌های دیگر کشور را دارا نمی‌باشد که از مهمترین آنها عدم ایجاد آلودگی صوتی برای ساکنین شهر اصفهان است.
همچنین این شهر به دلیل موقعیت خاص سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … از جاذبه‌های خاص طبیعی و گردشگری بسیاری برخوردار است که هر سال غیر از مسافرین داخلی و ایرانگردان از بین هموطنان، پذیرای تعداد زیادی از جهانگردان و طرفداران صنعت توریسم می باشد.
نکته قابل توجه، بررسی و دیدار بسیاری از مقامات و مسئولین ارشد کشورهای مختلف است که ضمن سفر به ایران حتما از شهر تاریخی اصفهان بازدید می‌کنند و این امر اهمیت بالای این شهر و لزوم وجود تشکیلاتی زیبا، مجهز و درخور شهر تاریخی اصفهان را یادآوری می‌کند و هدف تمامی مسئولین استانی نیز در زمینه‌های مختلف، جلب رضایت میهمانان داخلی و خارجی به این استان اصفهان است.
مشخصات فرودگاه اصفهان:

  • نام فرودگاه: شهید بهشتی
  • مختصات جغرافیائی ۳۲۴۵۰۳N و ۰۵۱۵۱۴۶E واقع در استان اصفهان
  • مساحت کل فرودگاه ۱۰،۴۱۲،۵۸۹ متر مربع فاصله از شهر۱۰ ناتیکال مایل ۵/۱۸ کیلومتر)
  • ارتفاع از سطح دریا : ۵۰۵۹ پا
  • سال بهره برداری : ۱۳۶۱
  • سال آغاز پروازهای خارجی : ۱۳۶۶
  • ساعات کار عملیاتی فرودگاه ۲۴ ساعته
  • ظرفیت کل پذیرش مسافر در سال : ظرفیت اسمی ۳٫۶۰۰٫۰۰۰ نفر که در حال حاضر در حدود ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ نفر ارائه خدمات می شود.
  • تعداد ترمینالها : ترمینال داخلی ، ترمینال خارجی ( ترمینال حج )
امکانات و تسهیلات فرودگاه شامل:
– (هندلینگ و خدمات مسافر – مراکز خدماتی و … ) : انجام فعالیت هندلینگ و خدمات مسافری توسط شرکتهای هواپیمائی (کیش ایر – ایران ایر- آسمان – کاسپین – ماهان ایر ) موجود در فرودگاه انجام می شود.
– تعداد تسمه نقاله انتقال بار : ترمینال داخلی ( یک عدد تسمه نقاله T ، دو عدد تسمه نقاله بیضی و ۱۰ عدد تسمه نقاله ترازوی کوچک) و ترمینال خارجی (یک عدد تسمه نقاله خطی ، یک عدد تسمه نقاله بیضی بزرگ ، یک عدد تسمه نقاله L بیضی بزرگ و شش عدد تسمه نقاله ترازوی کوچک).

  • وضعیت ایمنی زمینی و آتش نشانی: CAT 8
  • وضعیت عوامل پروازی محل …. (طول وعرض باند : ۴۵*۴۳۹۷ وتاکسی وی عرض ۲۳M به جز تاکسی وی J , G که ۸۵M می باشد.
  • مساحت توقفگاه هواپیماهای باری : فضای خاصی در نظر گرفته نشده و از همان فضای اپرون استفاده می گردد.
  • تعداد آشیانه تعمیرات هواپیما ومساحت آنها : درحال حاضر آشیانه تعمیرات هواپیما نداریم ( فقط آشیانه متعلق به مرکز آموزش فنون در ضلع غربی اپرون).
  • مساحت توقفگاه هواپیماهای پست از همان فضای اپرون در مساحت ۱۱۲۰۰۰ مترمربع استفاده می گردد.
  • تعداد تاکسی وی ها : ۱۳
  • انواع هواپیماهایی که فرودگاه می تواند بپذیرد : انواع هواپیماهای موجود به جز (ایرباس ۳۸۰)
  • امکانات هواشناسی : ارسال گزارشات جوی یکساعته و نیم ساعته – پیش بینی هوای مسیر … – امکانات : ( سیستم ارتباط کامپیوتری شبکه هواشناسی – دستگاههای قابل استفاده ؛ بادنما – فشار سنج – ترمومتر- باران سنج- تبخیر- نقشه و …)
  • امکانات گمرک و گذرنامه : گمرک دارای دستگاه GAT WAY , XRAY و گذرنامه دارای امکانات شبکه ای رایانه ای جهت چک پاسپورت مسافر می باشد.
  • امکانات و تجهیزات هوانوردی و فرودگاهی شامل DME- DVOR- NDB- RADAR (PSR-SSR) – ILS
  • سیستم روشنائی باند و عوامل پروازی PALS – SALS- PAPI- THR , RWY , TWY EDGE LIGHT RWY & TWY EDGE LIGHT
  • دستگاههای ارتباطی و مخابراتی : RCAG کنسولهای برج و اپروچ – سیستم ATIS – سیستمهای گیرنده و فرستنده مربوط به فرکانسهای ۱۲۱٫۵ MHZ 124.6MHZ-118.3MHZ-121.9MHZ بصورت main و (stand byسیستم شبکه رادیو ترانک – سیستم اعلان پرواز – سیستم پیچینگ اطلاعات پرواز-سیستم IPAD (AFTN ) – سیستم سانترال تلفن .
  • تعداد گیت وی : ده دستگاه ( ۵ دستگاه مدل والن – سه دستگاه مدل متور ۲۰۰- ۲ دستگاه متور ۳۰۰) .
  • تعداد ایکس ری یازده دستگاه ( ۴ دستگاه هایمن – ۲ دستگاه هیترکس- ۳ دستگاه رپی اسکن- ۲ دستگاه استره فیزیک ).
  • تعداد وعنوان دستگاههای فعال در فرودگاه : پلیس – یگان حفاظت – گمرک- گذرنامه ناجا – نهاد ریاست جمهوری – شرکتهای هواپیمائی – مرکز فنون- هواشناسی – واحد سوختگیری و …
  • امکانات و تأسیسات سوخت رسانی هواپیما : دارای مخازن سوخت به ظرفیت ۲۴٫۵۰۰٫۰۰۰ لیتر سوخت هواپیما و دارای پنج واحد سوخت رسانی به ظرفیت ۱۴۰٫۰۰۰ لیتر و تحت نظارت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان
اقدامات حوزه معاونت عملیاتی و مراقبت پرواز شامل:
– ظرفیت ارائه سرویس مراقبت پرواز به تعداد ۲۵۰ پرواز در روز ( در صورت عدم محدودیت پارکینگ هواپیما)
– انواع سرویس های مراقبت پرواز : سرویس رادار تقرب پرواز – سرویس تقرب پرواز- سرویس برج مراقبت پرواز- توجیه خلبان.
امکانات پزشکی و اورژانس: دارای اورژانس با تجهیزات کامل پزشکی (پزشک و پرستار ) و خدمات آمبولانس با انجام فعالیت ۲۴ ساعته.




لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/8225/فرودگاه-اصفهان/
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
فرودگاه سیدنی استرالیا

فرودگاه سیدنی استرالیا

فرودگاه سیدنی یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های در حال فعالیت در جهان است.

این فرودگاه که در حومه سیدنی قرار دارد در سال ۱۹۱۹ به‌وسیله شرکت مهندسی و هواپیمایی استرالیا از کلوب مسابقه کنسینگتون اجاره شد و اولین فضای پرواز هواپیما و فرودگاه تاسیس شد.​
یک پناهگاه با برزنت درست و اولین هواپیما سرهم شد.​
اولین پرواز در نوامبر ۱۹۱۹ در این فرودگاه با پرواز “نیجل لاو” و چرخش به دور فرودگاه، انجام شد.تا اواسط دهه ۱۹۲۰ سرویس‌دهی بین استرالیا، ملبورن و آدلاید به‌طور منظم انجام می‌شد و دولت استرالیا کنترل فرودگاه را به‌دست گرفته بود.​
در دهه ۱۹۴۰ یک ترمینال مسافری افتتاح و اجاز ساخت دو باند جدید داده شد.​
کار ساخت و گسترش باند شمالی-جنوبی به سمت خلیج بوتانی در سال ۱۹۶۳ آغاز و ساخت ترمینال بین‌المللی در سال۱۹۶۵ شروع شد.​
باند موازی یا سوم در سال ۱۹۹۴، ۵ سال بعد از تصویب مجوز ساختش، کامل شد. دولت استرالیا در سال ۲۰۰۲، فرودگاه سیدنی را به بخش خصوصی واگذار کرد.​
این فرودگاه ۳ ترمینال دارد. ترمینال شماره یک مخصوص پروازهای بین‌المللی است. ترمینال شماره ۲ به پروازهای داخلی و منطقه‌ای اختصاص دارد و در ترمینال ۳ یا ترمینال داخلی کوانتس فقط پروازهای داخلی با کوانتس انجام می‌شود.​
کوانتس علامت اختصاری “خدمات هوایی سرزمین شمالی و کویینزلند” است و به خط هوایی استرالیا اشاره دارد.در سال ۲۰۱۰، روزانه به‌طور متوسط ۹۷ هزار و ۴۰۰ مسافر در این فرودگاه جا‌به‌جا شدند.رقمی حدود ۳۵٫۶ میلیون مسافر در کل سال.​
در این فرودگاه ۷ ترمینال مخصوص حمل بار و کالا وجود دارد .در سال ۲۰۰۷ بیش از ۴۷۰هزار تن بار در این فرودگاه جابه‌جا شد.کالاهای صادراتی عبارتند از کالاهای فاسدشدنی به شکل یخ‌زده یا تازه مانند گوشت، غذاهای دریایی و میوه و نیز مواد و کالاهای تولید و ساخته‌شده. واردات نیز معمولا کالاهای تولید شده با ارزش و قیمت بالا مانند کامپیوتر و اجزا ماشین اند.​
بخش مربوط به نگهداری،پارک، فرود و صعود هواپیما ها در فرودگاه سیدنی با رشد ترافیک هوایی و مسافر به‌طور مداوم به‌روز شده و توسعه پیدا کرده‌است.​
منطقه هواپیماها باند‌های موازی در جهت شمال-جنوب، یک باند با جهت شرقی-غربی،تاکسی ویز( مسیر حرکت هواپیما و ماشین‌راهنما و فرودگاه)، محل پارک و زیرساخت‌های پشتیبانی و جانبی را دربرمی‌گیرد.​
باند اصلی شمالی-جنوبی ۳ هزار و ۹۶۲ متر طول دارد.باند موازی آن ۲ هزار و ۴۳۸ متر و باند شرقی-غربی ۲ هزطار و ۵۳۰ متر طول دارد.​
دو باند شمالی-جنوبی مجهزند به سیستم‌های روشنایی با حساسیت به نزدیک‌شدن هواپیما و با نور بالا و همه باندها به سیستم ابزرا فرود(آی ال اس) مجهزند.​
در کنار باندها سیستم تاکسی وی برای تسهیل در حکت موثر و بهتر هواپیما بین باند و محوطه ترمینال ها طراحی و ساخته‌ شده‌اند.​
باندهای این فرودگاه و تاکسی وی‌هایش برای پذیرش هواپیمای “ای ۳۸۰″ به‌روز شده‌اند.​
رفت‌و آمد به فرودگاه از طریق مترو، اتوبوس، تاکسی و دیگر ماشین‌ها و نیز راهی مخصوص پیاده‌ها و دوچرخه‌سوارها امکان‌پذیر است.​



لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/8244/فرودگاه-سیدنی-استرالیا/
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
فرودگاه مالپنزا ایتالیا

فرودگاه مالپنزا ایتالیا

فرودگاه‌ مالپنزا در شهر میلان‌ِ ایتالیا قرار دارد و بزرگ‌ترین فرودگاه این شهر به شمار می‌آید.

این فرودگاه که قبلا “ائروپوئرتو سیتا دی میلان” به معنای فرودگاه شهر میلان، نام داشت در ۳۹٫۹۷ کیلومتری شمال غربی مرکز میلان قرار دارد.
فرودگاه مالپنزا یکی از ۳ فرودگاه محدوده متروپولیتن میلان است.این فرودگاه دو ترمینال دارد که یکی مخصوص پروازهای بین‌المللی داخلی ، غیر شنگن و اروپاست و دیگری مخصوص پروازهای هواپیماهای ارزان قیمت است.​
تا سال ۲۰۱۲ باند سوم این فرودگاه ساخته می‌شود.فاصله بین دو باند موجود ۸۰۸ متر و پهنای باندها ۶۰ متر است.​
مالپنزا در سال ۲۰۱۰ با جا‌به‌جایی ۱۸میلیون و۹۴۷ هزار و ۸۰۸ مسافر ، بیست‌و یکمین فرودگاه شلوغ در اروپا از نظر انتقال مسافر بود.​
این فرودگاه در حال حاضر از نظر ترافیک هوایی در بین فرودگاه‌های ایتالیا در صدر قرار دارد و فرودگاه لئوناردو داوینچی از نظر تعداد کل مسافران اولین است.​
در شهر بار یا ترمینال مخصوص کالا و بار در فرودگاه مالپنزا سالانه بیش از ۴۱۰هزار تن بار جا‌به‌جا می‌شود.​
اطلاعات فنی مالپنزا یک​
*در این قسمت دو باند ۳٫۹۲۰* ۶۰ متر، ۳۴ جای پارک(تی ۲) و ۱۰۵ محل پارک (آر۱ و شهر کالا) وجود دارد.​
طبقه دوم:محوطه دریافت کارت پرواز و تحویل بار​
* ۲۵ میز دریافت کارت پرواز​
* ۲۵ میز بلیت​
طبقه اول: سالن پروازهای وردودی و خروجی​
* ۳۰ میز چک-این(بدون بار ، فقط کیف دستی)​
* ۶۵ خروجی سوار شدن به هواپیما​
* ۱۸ نقطه بازرسی بدنی​
* ۲۸ محل کنترل پاسپورت​
طبقه همکف:​
* ۱۰ نقاله تحویل بار​
* پارکینگ​
* ایستگاه اتوبوس​
طبقه زیرین:​
*ایستگاه مترو​
*محل کرایه ماشین​
*محوطه فروشگاه‌ها و خرید(بیش از ۷۴ فروشگاه)​
*رستوران، خوردنی و نوشیدنی با مساحت تقریبی ۴هزار و ۹۰۰ متر مربع​
*عرضه بیش از ۳۸ مارک بین‌المللی​
مالپنزای شماره ۲​
طبقه اول:​
* ۱۱ خروجی سوار شدن به هواپیما​
طبقه همکف:پروازهای خروجی:​
* ۵۷ میز و بخش ارائه کارت پرواز
* ۱۷ خروجی سوار‌شدن به هواپیما​
* ۶ میز بلیت​
*۶ محل بازرسی بدنی​
*۱۰ محل کنترل پاسپورت​
همکف-پروازهای ورودی:​
* ۵ نقاله تحویل بار با ظرفیت ۳هزار و ۶۰۰ ساک در ساعت​
* پارکینگ​
* ایستگاه اتوبوس​
*محوطه فروشگاه​
تقریبا به مساحت هزار و ۴۰۰ متر مربع​
۱۱ فروشگاه​
بدون مالیات​
*خوردنی و نوشیدنی:​
در مساحت حدود ۲هزار متر مربع​
۱۲ مارک خارجی​
کنترل امنیت این فرودگاه در سال ۲۰۰۰ از پلیس ایتالیا به سی (SEA – مسئولان فرودگاه) منتقل شد. آنها یک بخش بین‌المللی به نام امنیت فرودگاه سی ایجاد کرده‌اند. البته این بخش زیر نظر پلیس دولتی ایتالیا، پلیس گمرک نظامی ایتالیا و مقامات هوانوردی غیرنظامی و مسافربری در ایتالیا قرار دارد.​
حدود ۱۰۰ خط هوایی مسافربری در این فرودگاه کار می‌کنند و پرواز دارند.​




لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/8252/فرودگاه-مالپنزا-ایتالیا/
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
فرودگاه فرانکفورت آلمان

فرودگاه فرانکفورت آلمان

فرودگاه فرانکفورت یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های اروپاست.

فرودگاه اولیه در سال ۱۹۳۶ تاسیس شد و در آن زمان دومین فرودگاه بزرگ در آلمان بود.طراحی و تصمیم برای ساخت فرودگاهی جدید در جنوب فرانکفورت از سال ۱۹۳۰ وجود داشت اما در آن زمان‌ها به‌خاطر شرایط کنار گذاشته شد.بعد از سال ۱۹۳۳ رژیم نازی طرح‌ها را بررسی کرد و ساخت فرودگاه را آغاز کردند.
در طول جنگ‌جهانی دوم از این فرودگاه برای پروازهای نظامی استفاده می‌شد.فرودگاه تا سال ۱۹۵۸ زیاد توسعه پیدا نکرد.در این سال بود که ترمینال جدید مسافربری‌اش یا همان ترمینال ۱ باز شد.​
در سال ۱۹۵۷ باندهای فرودگاه تا ۳هزار متر و دوباره در سال بعد تا ۳هزار و ۹۰۰ متر دیگر افزایش پیدا کرد.​
در سال ۱۹۶۲ مسئولان فرودگاه تصمیم گرفتند یک ترمینال دیگر(ترمینال میته) و بزرگ‌تر با ظرفیت ۳۰ میلیون مسافر در سال بسازند.ساخت این ترمینال در سال ۱۹۶۵ آغاز و برای استفاده عموم در سال ۱۹۷۲ افتتاح شد.​
باند جدید دیگری در سال ۱۹۸۴ به‌بهره‌برداری رسید.کار بر روی ساختمان ترمینالی جدید در سال ۱۹۹۰ آغاز و ترمینال ۲ در سال ۱۹۹۴ باز شد.​
مرکز اصلی استار الاینس در این فرودگاه قرار داردو همچنین خطوط هوایی بسیاری از سراسر جهان به این محل پرواز دارند.​
طبق اطلاعات ارائه‌شدن توسط مسئولان این فرودگاه،هیچ فرودگاه اروپایی دیگری به اندازه فرودگاه فرانکفورت پرواز مستقیم به سئول و شانگهای ندارد.​
بیش از ۱۲۰ خط هوایی در فرودگاه فرانکفورت در طی هفته به ۳۰۷ مقصد در ۱۰۹ کشور جهان، حدود ۴هزار و ۶۵۰ پرواز مستقیم دارند.​
از این فرودگاه تا مادرید، لندن، مسکو یا آتن ۳ساعت، تا شیکاگو ۹ و تابمبئی یا گوانگ‌ژو ۱۱ ساعت فاصله پروازی است.​
هر روز ۱۵۰هزار مسافر در فرودگاه فرانکفورت آمد و شد دارند.​
تقریبا۳۰درصد مسافران با ترن به فرودگاه می‌آیند و مسافرانی که زمینی می‌خواهند از فرودگاه خارج شوند با یکی از ۳۹۰ ترن موجود در حال حاضر،به دیگر مقصدها در منطقه و کل اروپا می‌روند.برای سرویس دهی این قطارها بیش از ۱۶۰نفر مشغول
به کارند.​
به گفته سایت رسمی این فرودگاه، مفهوم همسایگی و نزدیکی در اینجا بازبینی و دوباره تعریف شده است.​
در فرودگاه فرانکفورت حدود ۲۲۰ فروشگاه، بار و رستوران وجود دارد.​
تا سال ۲۰۱۵ قرار است محوطه مربوط به خرید به ۴۲هزار و ۵۰۰ متر مربع برسد.​
برای حرکت همگام با افزایش میزان پروازها و حمل‌و‌نقل هوایی و تامین پیش‌ نیازها ، یک باند فرود اضافی، ترمینال سوم و محل تعمیر و نگهداری” ای ۳۸۰ ” در حال ساخت است.​
به‌زودی ۸ میلیون مسافر در سال می‌توانند در این فرودگاه جا‌به‌جا شوند. ترمینال ۱ و ۲ در حال روز‌آمد و مدرن‌شدن است .قرار است در جنوب فرودگاه “شهرِ بار شماره ۲″ به مساحت ۲۷ هکتار ساخته شود.این بخش مکان وسیعی برای دست‌اندرکاران بار و کالا ایجاد خواهد کرد.​
فضای دور و بر فرودگاه برای پوشش هرگونه نیازی کافی است.تمام پروژه‌های توسعه شامل اداره‌های مربوط به انواع و اقسام طرح‌ها و خواسته‌ها ، هرکدام مشخصه‌های خاص خودشان را دارند:​
* معماری منحصر به‌فرد مرکز خط‌هوایی فرانکفورت قرار است علامت و مشخصه جدید “شهر فرودگاهی” بشود.این بخش ویژه محیط کاری خاصی با سالن سمینار، فروشگاه، رستوران و دو هتل هیلتون را دربر می‌گیرد.
*باغ‌های ورودی جدید، بخش شرقی شهر‌هوایی را با شهرسازی زنده همراه با سبزی آرامش‌بخش غنی خواد کرد.​
*جایگاه مونشف در شمال‌غربی شهر فرودگاهی بزرگ‌ترین پارک تجاری در نطقه راین خواهد بود که شرکت‌های تدارکاتی ، بخش‌های تجاری مربوط به فرودگاه و امور این‌چنینی در آن مستقر خواهند بود.
این فرودگاه داروخانه ، محل عبادت و انجام اعمال مذهبی و محل بازی برای بچه‌ها هم دارد.​





لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/8261/فرودگاه-فرانکفورت-آلمان/
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
فرودگاه چانگی سنگاپور

فرودگاه چانگی سنگاپور

فرودگاه بین‌المللی چانگی سنگاپور (Changi International Airport) در سال ۱۹۸۱ تأسیس شد و اکنون با دارا بودن مساحتی حدود ۱۳ کیلومتر مربع و سه ترمینال اصلی و یک ترمینال پروازهای ارزان قیمت یکی از چند فرودگاه برتر جهان است.

در حال حاضر شرکتی به نام “گروه فرودگاه چانگی” مدیریت این فرودگاه را بر عهده دارد. چانگی یکی از ۶ فرودگاه پر رفت و آمد جهان است.
ترمینال شماره یک این فرودگاه تنها بعد از ۷ سال تأسیس آن در سال ۱۹۸۸ جایزه بهترین فرودگاه جهان را از Business Traveller انگلیس دریافت کرد.
چانگی فرودگاه خانگی خطوط هوایی سنگاپور، Silkair، Tiger Airways، Jetstar Asia Airways و Valuair است. همچنین خطوط هوایی Qantas از فرودگاه چانگی به عنوان محل توقف موقت پروازهای استرالیا- اروپا (معروف به مسیر هوایی کانگرو) استفاده می‌کند.
در حال حاضر این فرودگاه میزبان ۱۰۰ خط هوایی در جهان است که به ۲۰۰ شهر در ۶۰ کشور جهان پرواز می‌کنند. به طور متوسط در هر هفته ۵ هزار و ۴۰۰ پرواز خروجی و ورودی در چانگی انجام می‌شود و سالانه ۴۲ میلیون مسافر به این فرودگاه قدم می‌گذارند که این میزان ۷ برابر جمعیت کل سنگاپور است.

  • ترمینال ۱
این ترمینال به عنوان اولین ترمینال مسافری فرودگاه چانگی در سال ۱۹۸۱ راه اندازی شد. در ۱۲ مه پرواز SQ692 هواپیمایی سنگاپور در این ترمینال به زمین نشست.
در دهه ۹۰ میلادی این ترمینال تغییرات زیادی کرد. در این مدت یک استخر شنا برروی سقف ترمینال، اتاق‌های استراحت مسافران و دروازه‌های ورودی و فروشگاه‌های مختلفی به ترمینال شماره ۱ اضافه شد.
در حال حاضر پروژه به روزرسانی جدیدی با بودجخ ۵۰۰ میلیون دلاری در این ترمینال در حال اجراست که قرار است تا پایان سال ۲۰۱۱ به اتمام رسد.

  • ترمینال ۲
این ترمینال در ۲۲ نوامبر ۱۹۹۰ با پرواز هواپمایی سنگاپور از آمستردام افتتاح شد. ترمینال ۲ دارای ساختار مجتمع است و امکانات و خدمات در ساختمان ۶ طبقه اصلی آن متمرکز هستند.
بین ترمینال ۱ و ترمینال ۲ قطارهای خودکار و بدون راننده‌ای به نام Skytrain مسافران را جابجا می‌کنند.
علاوه بر این یک شبکه راه زیرزمینی که توسط نرم‌افزار کامپیوتری مدیریت می‌شود وظیفه جابجایی بار مسافران بین این دو ترمینال را دارد.

در سال ۱۹۹۲ ظرفیت این ترمینال با ساخت امکانات بیشتر از جمله ۲۲ گیت اتصال هواپیما افزایش یافت.
بعد از ۱۳ سال از بازگشایی این ترمینال عملیات عمرانی با بودجه ۲۴۰ میلیون دلاری برای ایجاد تغییرات ظاهری شروع شد. این عملیات باعث شد ظاهر ترمینال ۲ با استفاده درست از گیاهان و شیشه مدرن تر شود و علاوه بر این فضایی بیشتری برای گسترش رستوران‌ها ایجاد شود. این عملیات در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید.

  • ترمینال ۳
جدیدترین ترمینال فرودگاه چانگی در ۹ ژانویه ۲۰۰۸ شروع به کار کرد. اولین پرواز ورودی این ترمینال از شهر سان فرانسیسکو توسط هواپیمایی سنگاپور انجام شد.
این ترمینال ظرفیت پذیرش ۲۲ میلیون مسافر در سال را داراست. این ترمینال دارای ۲۸ گیت اتصال هواپیماست که به این ترتیب تعداد گیت‌های تمام فرودگاه چانگی را به ۹۲ می‌رساند. ۸ عدد از گیت‌های این ترمینال برای اتصال هواپیماهای جدید A380 طراحی شده‌اند.
در طراحی این ترمینال از یک فن‌آوری معماری استفاده شده‌است که به مسافران اجازه می‌دهد با حداقل استفاده از علائم و تابلوها مسیر خود را پیدا کنند.
سقف این ترمینال دارای دریچه‌های خودکاری است که با چرخش در جهت‌های مختلف در طول روز نور محیط را تنظیم می‌کنند.
از دیگر مشخصات این ترمینال باغچه عمودی پنج طبقه‌ای به نام Green Wall است که با طول ۳۰۰ متر ساختمان اصلی ترمینال را پوشش می‌دهد.
قطارهای Skytrain در حال حاضر با ۷ ایستگاه هر سه ترمینال اصلی فرودگاه را به یکدیگر متصل می‌کنند.

  • ترمینال پروازهای ارزان قیمت (Budget Terminal)
این ترمینال در ۲۶ مارچ ۲۰۰۶ به منظور سرویس دهی به پروازهای خطوط هوایی ارزان قیمت (LCC: Low Cost Carriers) راه‌اندازی شد. این ترمینال در بلوار فرودگاه منطقه چانگی در نزدیکی ساختمان اصلی فرودگاه قرار دارد. طراحی ساده و یک طبقه این ترمینال با مساحت ۲۸ هزار و ۲۰۰ متر مربع باعث می‌شود هزینه بلیط پروازهای ارزان قیمت بسیار پایین بماند.
از سال ۲۰۰۶ تاکنون ظرفیت این ترمینال از ۲٫۷ میلیون مسافر در سال به ۷ میلیون مسافر در سال رسیده‌است.




لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/8273/فرودگاه-چانگی-سنگاپور/
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
فرودگاه هیثرو لندن بریتانیا

فرودگاه هیثرو لندن بریتانیا

فرودگاه هیثرو مهم‌ترین فرودگاه و قطب هواپیمایی انگلیس است.

در سال ۱۹۳۰ ریچارد فیری، مهندس هوافضا و سازنده هواپیما ۱۵ هزار پوند برای ساخت فرودگاهی خصوصی پرداخت تا بتواند در این محل هواپیماها را سرهم و آزمایش کند. با کامل کردن یک باند فرود چمن‌کاری و یک مشت ساختمان، “آئوردروم بزرگ غربی” فیری منشا شکل‌گیری فرودگاه شلوغ هیثرو در آینده شد.
دولت طی جنگ دوم جهانی از این محل و نیز از روستای هیثرو برای ساخت یک پایگاه استفاده کرد. از این پایگاه برای پرواز و نگهداری هواپیماهای حامل سربازان، با برد پروازی بالا و به خاور دور استفاده می‌شد.

از بین رفتن روستای هیثرو و پاکسازی زمین برای ساخت باند از سال ۱۹۴۴ آغاز شد. با پایان جنگ این محل به عنوان اولین فرودگاه غیرنظامی لندن رسما در تاریخ اول ژانویه ۱۹۴۶ به وزارت امور هوایی تحویل داده شد.
گفته‌ می‌شود این فرودگاه شلوغ ترین فرودگاه دنیاست. فرودگاه هیثرو هزارو ۲۲۷ هکتار است و دو باند دارد.
باند شمالی ۳هزارو ۹۰۲ متر در ۴۵ متر و باند جنوبی ۳هزارو ۶۵۸ متر در ۴۵ متر است.
متوسط پروازهای این فرودگاه در طی یک روز حدود هزارو ۲۶۰ پرواز است.
۸۸ آژانس هواپیمایی در این فرودگاه فعالیت می‌کنند.از هیثرو برای ۱۸۵ مقصد مختلف، پرواز هست. بیشترین پروازها به نیویورکف دوبی، دوبلین، آمستردام و هنگ کنگ انجام‌ می‌شود و ۷۷ هزار نفر در این فرودگاه مشغول به کارند.
تعداد مسافرهایی که هر روز به این فرودگاه وارد یا از ان خارج می شوند به طور متوسط ۱۸۰هزار و ۶۰۰ نفر است که می‌شود گفت میزان مسافرهای ورودی و خروجی تقریبا ۵۰/۵۰ است.
فرودگاه هیثرو ۵ ترمینال دارد که اندازه هرکدام و سال ساخت آنها به قرار زیر است:
ترمینال یک: ۷۴ هزار و ۶۰۱ مترمربع – ۱۹۶۸
ترمینال۲ : ۴۹ هزار و ۶۵۴ مترمربع – ۱۹۵۵
ترمینال۳: ۹۸هزار و ۹۶۲ مترمربع -۱۹۶۱
ترمینال۴ : ۱۰۵ هزار و ۴۸۱ مترمربع – ۱۹۸۶
ترمینال۵: ۳۵۳هزارو ۲۰متر مربع-۲۰۰۸




لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/8283/فرودگاه-هیثرو-لندن-بریتانیا/
 

Similar threads

بالا