علت استفاده از گریس در گیر بکس

golabi2007

عضو جدید
با سلام
چرا باید در گیر بکس از گریس استفاده کرد علت نیاز گیر بکس به روغن کاری به چه دلیل است ؟
در کتاب طراحی اجزا شیگلی وقتی گیر بکسی طراحی شود پارامتری برای روغن کاری در طراحی چرخدنده در نظر نمی گیریم اما در عمل تمام گیر بکس ها رو با گریس پر کرده و روغنکاری می کنیم چرا؟
 

danijan

عضو جدید
سلام . اولا که معمولا واسکازین داخل گیربکس میریزن تا گیریس (مطمئن نیستم شاید بعضی جاها گیریسم بریزن!)
به این دلیل روغن کاری میشه چون چرخدنده ها با هم درگیرن و گرم میشن و باید خنک بشن مثل موتور که با روغن خنک میشه و همچنین روانتر هم کار میکنه
دیگه سوالی نیست؟
 

golabi2007

عضو جدید
دوست عزیز تمام گیر بکس ها داخل ماشین نیستند به عنوان مثال گیر بکس کانوایر حمل محصول داخل یک سرد خانه در این حالت چرخ دنده در دمای منفی سی درجه کار می کند و گریس یا واسکازین برای خنک کاری نمی باشد.
و در طراحی چرخدنده ضریب عامل دما هم در نظر گرفته می شود
 

تندباد

عضو جدید
دوست عزیز تمام گیر بکس ها داخل ماشین نیستند به عنوان مثال گیر بکس کانوایر حمل محصول داخل یک سرد خانه در این حالت چرخ دنده در دمای منفی سی درجه کار می کند و گریس یا واسکازین برای خنک کاری نمی باشد.
و در طراحی چرخدنده ضریب عامل دما هم در نظر گرفته می شود

در گیر بکسها بسته به پارامتر های کاری از روغن با ترکیبات مختلف و به تناسب ان با ویسکوزیته مختلف استفاده می شود. که در کاتالوگ هر شرکتی قید شده است.وعمده دلیل استفاده از روغن (واسکازین) جلوگیری از فرسایش چرخدنده ها و روانکاری چرخدنده ها می باشد.
البته گریسکاری برای یاتاقانهای مورد استفاده در مکانیزمهای وابسته مورد استفاده می باشد.
 

farhang_760

عضو جدید
با سلام

با سلام

دوست من اون ماشینی که شما میفرمایید در سرد خونه کار میکنه و جه نیازی به خنک کاری داره
این طور هم نیست جون منطقه دور و برش بر فرض هم که سرد باشه . شما سایش دو چرخ دنده رو در نظر بگیر مخصوصا اگه ماشین سنگین باشه که بدتره
مثل اینه که بگی در مناطق سردسیر بر فرض هم که ماشین همیشه اونجا باشه رادیاتور یا سیستم خنک کننده میخواد چیکار ؟؟
اینجوری که نمیشه

ولی اصولا گیربکس ها دلایل زیادی برای lubricate کردن دارند
این روانکاری که یا توسط واسکازین و بعضا گریس می باشد بسته به شرایط هر یک مجزا است بر فرض مثال در تابستان این روغن باید لزج تر باشد و در زمستان باید رقیق تر
اینها فقط تفاوت فصلی است چه برسد به تفاوت کار کرد

خوب اصولا روانکننده ها جزو خنک کننده ها هم بشمار میروند پس نمی توان در گیربکس دمای ناشی از سایش را نادیده گرفت؟!
دومین عمل روان کننده ها همانطور که از اسمشان پیداست روانتر کردن لغزش می باشد خوب در چرخدنده ها این بهترین کار است
آن هم چرخدنده ماشین که در دور های مختلفی به حرکت در می اید
مسئله بعدی مستهلک کردن ضربات و صداهای ناشی از آن است
شما دو عدد چرخدنده را به دور از روغن به کار بزنید و در دور بالا به حرکت در بیاورید صدای مادرجانش شنیده میشود(چرخدنده دنده عقب به خاطر دور بالا!!!1)!!!!!!
این روغن است که باعث کاهش صوت میشود و در حقیقت هم صدا و هم ضربات را مستهلک میکند
خوب دلایل بنده بیشتر از این نبود ولی قطعا دلایل بیشتری نیز بوده است که از ذهن من خارج است(البته فعلا)

ممنون میشوم شما هم ذکر کنید:gol:
 
آخرین ویرایش:

farhang_760

عضو جدید
با سلام

با سلام

چرخدنده دنده عقب همونطور که میدونید یک هرز گرد میباشد که باعث عکس شدن دور میشود این هرز گرد نسبت به چرخدنده شفت ورودی کوچکتر میباشد
در نتیجه می باست دور بیشتری را طی کند
که به اصطلاح علمی سرعت مماسی بیشتری دارد
این سرعت بالا ست که سبب تولید صدایی کاملا آشکار در هنگام دنده عقب زدن میباشد.
با وجود روانکننده های اطراف باز هم صدایی از خود بروز میدهد
حال بدون وجود این روانکننده ها خدا میداند که چه اتفاقی بر سر چرخدنده می افتاد
موفق باشید:gol:
 

danijan

عضو جدید
چرخدنده دنده عقب همونطور که میدونید یک هرز گرد میباشد که باعث عکس شدن دور میشود این هرز گرد نسبت به چرخدنده شفت ورودی کوچکتر میباشد
در نتیجه می باست دور بیشتری را طی کند
که به اصطلاح علمی سرعت مماسی بیشتری دارد
این سرعت بالا ست که سبب تولید صدایی کاملا آشکار در هنگام دنده عقب زدن میباشد.
با وجود روانکننده های اطراف باز هم صدایی از خود بروز میدهد
حال بدون وجود این روانکننده ها خدا میداند که چه اتفاقی بر سر چرخدنده می افتاد
موفق باشید:gol:
البته من از استادم شنیدم که به این دلیل دنده عقب صدا میده چون چرخدنده ساده است اما مطمئن نیستم که درست یادم مونده باشه و دقیقآ حرف استادم همین باشه :confused:.میپرسم و میگم
شما نظرت چیه؟:razz:
 

arash-gh

عضو جدید
البته من از استادم شنیدم که به این دلیل دنده عقب صدا میده چون چرخدنده ساده است اما مطمئن نیستم که درست یادم مونده باشه و دقیقآ حرف استادم همین باشه :confused:.میپرسم و میگم
شما نظرت چیه؟:razz:

  • بلی.صدا به این علت میاد که چرخ دنده مربوط به دنده عقب از نوع ساده است.و چون در یک نقطه خاص درگیر میشه واسه همین صدا میده.
  • چرخ دنده سایر دنده ها موربه و صدا نمیدن.من خودم تو کارگاه اتومکانیک همشو دیدم.
 

golabi2007

عضو جدید
از تمام دوستان عزیز که در این بحث شرکت کردن تشکر می کنم.
در مورد صدای چرخدنده باید بگم که زمانی یک گیر بکس طراحی می شود طراح می داند که صدا ایجاد می شود برای کاهش صدا نیز کار هایی انجام می شود اما به جز این موارد به گونه ای گیر بکس را صراحی می کنن که صدای چرخدنده ها هارمونیک باشد و دارای ریتم خاصی باشد که توسط پورشه این کار انجام شد 30 یا 40 سال پیش متاسفانه منبع صحبتم یادم نیست که بیانش کنم
 
آخرین ویرایش:

farhang_760

عضو جدید
با سلام

با سلام

آره دوستان یکی از دلایل صدا که فرمودید همین ساده بودن چرخدنده هاست
چون مکان هندسی درگیری بیشتر از نوع دیگر که مارپیچ باشه هست
و این باعث تولید صدا به هنگام درگیری میشود که با افزایش دور بیشتر میشود

ممنون از مطالب مفید دوستان
 

ask15

عضو جدید
چرخدنده دنده عقب همونطور که میدونید یک هرز گرد میباشد که باعث عکس شدن دور میشود این هرز گرد نسبت به چرخدنده شفت ورودی کوچکتر میباشد
در نتیجه می باست دور بیشتری را طی کند
که به اصطلاح علمی سرعت مماسی بیشتری دارد
این سرعت بالا ست که سبب تولید صدایی کاملا آشکار در هنگام دنده عقب زدن میباشد.
با وجود روانکننده های اطراف باز هم صدایی از خود بروز میدهد
حال بدون وجود این روانکننده ها خدا میداند که چه اتفاقی بر سر چرخدنده می افتاد
موفق باشید:gol:
یه چیزه دیگه دوستان چون چرخ دنده عقب تو ماشین خیلی استفاده نمیشه به همین خاطر روی صافی سطحش زیاد کار نمیکنن صرف نمیکنه به همین خاطر یه علت صدای این دنده این ناصافی سطحش هستش
 

hamed_eng

عضو جدید
سلام دوست عزیز اکثر موتورا با روغن خنک نمی شن روغن تو موتور کاربرد روغن کاری داره نه خنک کاری
 

Chieftain

عضو جدید
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت دوستان و سروران گرامی.بعد از مشاهده سوأل دوست عزیز آقای گلابی 2007وپاسخ دوستان چند نکته به نظر بنده مهجور مانده و از قلم افتاده که خواستم یاد آوری کرده باشم:1‏-در حالت کلی به روان کننده های گیر بکس گرایول( gear oil )به معنی روغن دنده گفته میشود-2اما در برخی جعبه دنده های همان طور که دوست گرانقدر اشار فرمودند به جای روغن دنده از گریس استفاده میشود که لازم به ذکر است که نه آن روغن دنده روغن معمولی است بلکه روغنی با ویسکوزیته بالاست و از نظر شماره بندی به عنوان مثال 100،140،. . .و نه آن گریس،گریس معمولی.-3به عنوان مثال دستگاههایی که در گیربکس آنها از گریس استفاده میشود میتوان دریل،سنگ جت(سنگ فرز)،چرخ گوشت و . . . نام برد و دستگاهها و ماشین آلاتی که در جعبه دنده آنها روغن دنده استفاده میشود مثل اتوموبیل، ماشینهای راه سازی،جرثقیل هاو . . .-4همان طور که مثالها مشهود است یک استفاده از گریس به جای روغن در وسایل خانگی و ابزار کاری است که کمتر مورد توجه و بازرسی به خاطر روان کاری و دیگر مسایل قرار میگیرند معمولآ این وسایل تا از کار نیفتند قابل استفاده هستند حتی با چسب و سلام و صلوات-5دیگر دلیل استفاده گریس به جای روغن در چرخ دنده ها و گیر بکسهایی است که سرعت دوران بالای شافت چنان سرعت زاویه ای به چرخدنده میدهد که علاوه بر رانده شدن ذرات روغن از روی سطح تماس دو دنده مجاور به خاطر نیروی گریز از مرکز،باعث ایجاد شکاف هوای و فضای خالی از روغن در محیط حجمی چرخدنده های محرک و متحرک میگردد که علاوه بر نیروی رانش و پسزنی ناشی از چرخش سریع چرخدنده ها ویسکوزیته سنگین روغن مزید برعلت گردیده نمیتواند سیلان سریع برای پرکردن فضای خالی ایجاد شده بر اثر چرخش داشته باشد که باعث تخریب چرخدنده ها به دلایل ذکر شده توسط دوستان،گرما،سایش،. . .میگردد-6مسئله بعدی مربوط به طراحی شرایط کارکرد مورد انتظار وسیله هزینه تعمیر و نگهداری و هزینه ساخت میباشد-7در وسایلی که از روغن به عنوان روانکار استفاده میشود مسئله نشت و آب بندی مطرح میگردد که در مورد گریس ای مشکلات مرتفع بوده با یک غبار گیر خارجی قضیه سرهم بندی میگردد-8بر فرض مثال در گیر بکس یک دستگاه برقی به جای گریس از روغن استفاده کنیم چه میشود؟بر اثر دوران بالای شافت کاسه نمدها مستهلک شده نشتی زود رس نشت روغن اتصالی و سوختن دستگاه بر فرض نداشتن تلفات جانی و برای جلو گیری از این خطرات یا باید از روغن عایق و کاسه نمد خاص استفاده گردد که مشکل به طور کلی مرتفع نشده بلکه زمان وقوع آن به تأخیر انداخته شده پس از نظر اقتصادی و ایمنی هم مسئله قابل برسی است-9در برخی موارد استفاده از گریس یا روغن بر اثر فاکتورهای لحاظ شده از طرف طراح یا شرکت سازنده میباشد و دلیل خاصی ندارد ممکن است گروهی جنبه تجاری اقتصادی را مدنظر داشته باشند گروهی اصول فنی مهندسی(کار،کار چین نباشه)گروهی هردو -10در مورد صدای ناشی از گیربکس به خاطر شکل دنده ها مستقیم یا مورب لازم به ذکر میبینم خدمت دوستان عرض کنم چرخدنده های مستقیم به خاطر سطح تماس بیشتر میان دو دنده از صدای بیشتری نسبت به چرخدنده های مورب در هنگام کار برخوردار هستند(ارکس جور جوره،بتهون)یکی از دلایل طراحی چرخدنده های مورب کاهش صدای ناشی از درگیری دندهها با استفاده از طرفند تماس نقطه ای است.‏(‏(نه بیان فضل کردم که نصیحت تو گفتمهم از آدمی شنیدم بیان آدمیت))با اجازه دوستان و با آرزوی میهنی همیشه سربلند و پر افتخار با تکیه بر بازوی علم و همت شما عزیزان. فعلآ یا حق
 

ahmada2286

عضو جدید
با سلام نطرت در مورد واسکازین درسته
اما دلیل روغن کاری واسه سرد شدن نیست صرفا واسه روانکاری و از بین بردن صداست
 

farshadd24

عضو جدید
برای گیربکس از گریس استفاده نمیکنند از روغن دنده یا واسکازین استفاده می کنند و علت اون هم علاوه بر روانکاری وجود ماده ای افزودنی توی واسکازینه به نام EP که مقاومت روغن در برابر فشار رو بهبود میده و باعث می شه دنده ها کمتر آسیب ببینند;)
 

*ENGINEER*

عضو جدید
دوست عزیز سلام
توی ماشین الات از این دسته مواد برای روانکاری و جلو گیری از سایش و کاهش اصطکاک استفاده میشه که توی گیر بکس واسکازین یا روغن میریزن!
 

tanz

عضو جدید
دوست عزیز من هم تا حالا گریس در گیربکس ندیدم و از گریس در بلبرینگها استفاده می شود و بطور معمول از روغنهای با ویسکوزیته ی بالا مانند روغن با شماره های 220 یا 460 (که در اصطلاح واسکازین) می نامند استفاده می شود ولی در کارخانجات (با توجه به سابقه 11 سالی که دارم) از این کلمه واسکازین استفاده نمی کنند و شماره روغن که گفتم را نام می برند که توضیح آن بسیار طولانیست ولی همانگونه که این دوست عزیز نیز اشاره کرد بعلت این که دندها در موقع برخود پیک دندها با هم ایجاد سایش می نمایند می بایست یک فیلم روغن در بین دندها باشد تا از سایش ، خرابی ، داغ شدن و ... برحزر گردد.
 

smm66

عضو جدید
با سلام.
آیا میشه در گیربکسی اصلا از روغنکاری استفاده نشه؟
مثلا برای گیربکس کوچکی که گشتاور خروجیش 0.1 نیوتن متر هست.
 

Uchiha Itachi

عضو جدید
سلام . اولا که معمولا واسکازین داخل گیربکس میریزن تا گیریس (مطمئن نیستم شاید بعضی جاها گیریسم بریزن!)
به این دلیل روغن کاری میشه چون چرخدنده ها با هم درگیرن و گرم میشن و باید خنک بشن مثل موتور که با روغن خنک میشه و همچنین روانتر هم کار میکنه
دیگه سوالی نیست؟

فکر نمی کنم دقیقاً علت استفاده از واسکازین انتقال دما باشه و استفاده از واسکازین در گیربکس های حلزونی کاهش اصطکاک و در گیربکس های حلزونی ایجاد یک لایه بین دنده ها به منظور کاهش ضربه و در نتیجه کاهش احتمال خستگی دنده ها و جلوگیری از پیتنگ باشه.

دوست عزیز تمام گیر بکس ها داخل ماشین نیستند به عنوان مثال گیر بکس کانوایر حمل محصول داخل یک سرد خانه در این حالت چرخ دنده در دمای منفی سی درجه کار می کند و گریس یا واسکازین برای خنک کاری نمی باشد.
و در طراحی چرخدنده ضریب عامل دما هم در نظر گرفته می شود

جدا از بحث انتخاب نوع روانکار در هر دما، تا امروز من هیچ فرمولی در طراحی هیچ چرخدنده ای ندیدم که دما در اون درج شده باشم، ممنون میشم اگر چنین فرمولی در اختیار دارید در اینجا منبع بدهید تا بنده هم بهره مند بشم.

در گیر بکسها بسته به پارامتر های کاری از روغن با ترکیبات مختلف و به تناسب ان با ویسکوزیته مختلف استفاده می شود. که در کاتالوگ هر شرکتی قید شده است.وعمده دلیل استفاده از روغن (واسکازین) جلوگیری از فرسایش چرخدنده ها و روانکاری چرخدنده ها می باشد.
البته گریسکاری برای یاتاقانهای مورد استفاده در مکانیزمهای وابسته مورد استفاده می باشد.


;)

دوست من اون ماشینی که شما میفرمایید در سرد خونه کار میکنه و جه نیازی به خنک کاری داره
این طور هم نیست جون منطقه دور و برش بر فرض هم که سرد باشه . شما سایش دو چرخ دنده رو در نظر بگیر مخصوصا اگه ماشین سنگین باشه که بدتره
مثل اینه که بگی در مناطق سردسیر بر فرض هم که ماشین همیشه اونجا باشه رادیاتور یا سیستم خنک کننده میخواد چیکار ؟؟
اینجوری که نمیشه

ولی اصولا گیربکس ها دلایل زیادی برای lubricate کردن دارند
این روانکاری که یا توسط واسکازین و بعضا گریس می باشد بسته به شرایط هر یک مجزا است بر فرض مثال در تابستان این روغن باید لزج تر باشد و در زمستان باید رقیق تر
اینها فقط تفاوت فصلی است چه برسد به تفاوت کار کرد

خوب اصولا روانکننده ها جزو خنک کننده ها هم بشمار میروند پس نمی توان در گیربکس دمای ناشی از سایش را نادیده گرفت؟!
دومین عمل روان کننده ها همانطور که از اسمشان پیداست روانتر کردن لغزش می باشد خوب در چرخدنده ها این بهترین کار است
آن هم چرخدنده ماشین که در دور های مختلفی به حرکت در می اید
مسئله بعدی مستهلک کردن ضربات و صداهای ناشی از آن است
شما دو عدد چرخدنده را به دور از روغن به کار بزنید و در دور بالا به حرکت در بیاورید صدای مادرجانش شنیده میشود(چرخدنده دنده عقب به خاطر دور بالا!!!1)!!!!!!
این روغن است که باعث کاهش صوت میشود و در حقیقت هم صدا و هم ضربات را مستهلک میکند
خوب دلایل بنده بیشتر از این نبود ولی قطعا دلایل بیشتری نیز بوده است که از ذهن من خارج است(البته فعلا)

ممنون میشوم شما هم ذکر کنید:gol:


برای گیربکس هایی که در دمای پایین کار می کنند هم از روغن کاری استفاده می کنند، مثل گیربکس فلوکس آلمانی! که پیش بینی کار در دمای زیر صفر رو داره (البته دمای گیربکس همون که مستحضر هستید با توجه به نوع گیربکس با دمای بیرون تفاوت قابل توجهی داره به عنوان مثال دمای گیربکس های حلزونی گاهی حتی تا !150 درجه بیشتر از دمای محیط است.

از تمام دوستان عزیز که در این بحث شرکت کردن تشکر می کنم.
در مورد صدای چرخدنده باید بگم که زمانی یک گیر بکس طراحی می شود طراح می داند که صدا ایجاد می شود برای کاهش صدا نیز کار هایی انجام می شود اما به جز این موارد به گونه ای گیر بکس را صراحی می کنن که صدای چرخدنده ها هارمونیک باشد و دارای ریتم خاصی باشد که توسط پورشه این کار انجام شد 30 یا 40 سال پیش متاسفانه منبع صحبتم یادم نیست که بیانش کنم

اگر منظورتون چرخ دنده های هیپودی است، ارتباطی به این موضوع بحث در مورد روانکار ها ندارد.

با سلام نطرت در مورد واسکازین درسته
اما دلیل روغن کاری واسه سرد شدن نیست صرفا واسه روانکاری و از بین بردن صداست

نه لزوماً، هدف اصلی جلوگیری از پیتینگه ولی خوب همون طور که در پست اول گفتم از نتایج کاهش ضربه، کاهش صدا است.

برای گیربکس از گریس استفاده نمیکنند از روغن دنده یا واسکازین استفاده می کنند و علت اون هم علاوه بر روانکاری وجود ماده ای افزودنی توی واسکازینه به نام EP که مقاومت روغن در برابر فشار رو بهبود میده و باعث می شه دنده ها کمتر آسیب ببینند;)


چرا، اتفاقاً در بعضی از گیربکس های استاندارد دقیقاً استفاده از گریس پیشنهاد شده. می تونید در کاتالوگ ها و یا اگر دسترسی به استاندارد ها به صورت مستقیم دارین پیداشون کنین.

دوست عزیز من هم تا حالا گریس در گیربکس ندیدم و از گریس در بلبرینگها استفاده می شود و بطور معمول از روغنهای با ویسکوزیته ی بالا مانند روغن با شماره های 220 یا 460 (که در اصطلاح واسکازین) می نامند استفاده می شود ولی در کارخانجات (با توجه به سابقه 11 سالی که دارم) از این کلمه واسکازین استفاده نمی کنند و شماره روغن که گفتم را نام می برند که توضیح آن بسیار طولانیست ولی همانگونه که این دوست عزیز نیز اشاره کرد بعلت این که دندها در موقع برخود پیک دندها با هم ایجاد سایش می نمایند می بایست یک فیلم روغن در بین دندها باشد تا از سایش ، خرابی ، داغ شدن و ... برحزر گردد.

تنها مکانیزم دنده های حلزونی از نوع سایشی، اما این موضوع برای دنده های غلتشی که رایج ترن صادق نیست یعنی نظر کلی نیست.

با سلام.
آیا میشه در گیربکسی اصلا از روغنکاری استفاده نشه؟
مثلا برای گیربکس کوچکی که گشتاور خروجیش 0.1 نیوتن متر هست.


بله، من این کار رو برای بعضی از گیربکس ها کردم، ولی خودم معتقدم کارم درست نبوده ولی در اون شرایط حساب کردم دیدم جواب میده پس استفاده کردم. باید حساب کنی نمی شه همین طوری گفت مثلاً منظورتون از گیربکس کوچک چه نوع گیربکسیه؟!
 

جواد میر

عضو جدید
علت استفاده از گریس در گیر بکس

چون دنده مستقیمه صدا داره در صورتی که بقیه دنده ها دنده مورب هستن و توی دنده های دیگه دو چرخ دنده درگیره اما توی دنده عقب سه چرخ دنده درگیره

فرستاده شده از C2305ِ من با Tapatalk
 
بالا