بررسی مشخصات فنی توپولف ۱۵۴

comudf

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
توپولف ۱۵۴ هواپیمای مسافربری مناسب برای مسیرهای متوسط هوایی که در پروازهای داخلی روسیه و سایر کشورهای شوروی سابق ، همچنین تا اندازه ای در اروپای شرقی و ایران به کار خود ادامه می دهد . توپولف ۱۵۴ مدل توسعه یافته ای از هواپیماهای توپولف ۱۰۴ (۱۰۴-Tu) ، آنتونف ۱۰ (۱۰-An) و ایلوشین ۱۸ (۱۸-ll) می باشد . معیار طراحی در توسعه این سه هواپیما تا اندازه ای متفاوت بود که شامل،قابلیت پرواز در فرودگاههای کوچک و پرواز در ارتفاع بالا می باشد.
برای دستیابی به این اهداف در طراحی توپولف ۱۵۴ از سه موتور ۸-Kuznetsov NK-که قابلیت پرواز بهتر را میدادند استفاده شد ، همچنین این موتورها نسبت مناسبی را از نیروی جلوبرنده به وزن ایجاد می‌کردند. اولین پرواز توپولف ۱۵۴ در چهارم اکتبر ۱۹۶۸ انجام شد و اولین محصول آزمایشی آن در سال ۱۹۷۱ برای شرکت ایرفلوت (Aeroflot) ساخته شد و در سال ۱۹۷۲ (۱۹۷۲ Feb) سرویس دهی آن به صورت رسمی به شرکت های هواپیمائی آغاز شد.
سه موتور مدل های مختلف هواپیمای توپولف گوناگون میباشد که شامل موتور Kuznetsov برای مدل ۱۵۴-Tu اولیه ، نمونه بهینه سازی شده آن در مدل A ۱۵۴-Tu با قدرت موتور بالاتر و تحمل وزن بیشتر بهنگام بلند شدن و باز هم افزایش قدرت در B ۱۵۴-Tu جهت تحمل وزن بیشتر هنگام بلند شدن و همچنینS ۱۵۴-Tu نمونه هواپیمای باری ‏ B ۱۵۴-uT می باشد.
محصول کنونیM ۱۵۴-Tu می باشد که اولین پرواز خود را در سال ۱۹۸۲ انجام داد . تولید این هواپیما تحولی بزرگ‌تر در عرصه ساخت هواپیماهای توپولف به حساب می آمد که با موتورهای قابل اطمینان Soloviev نسبت به نمونه های قبلی بسیار اقتصادی تر و سریعتر بود.
● مشخصات فنی
هواپیمای توپولف با سه موتور ۸-KKuznetsov N برای مدل های ۱۵۴-‏Tu ،A ۱۵۴-Tuو B ۱۵۴-Tuو همچنین سه موتورKU ۳۰-Soloviev D در مدل M ۱۵۴-Tu با وزن هواپیمای خالی عملیاتی شده ۴۳۵۰۰ کیلوگرم در مدل ۱۵۴-‏uT عادی و ۵۵۳۰۰ کیلوگرم در مدل M ۱۵۴-Tu قابلیت پرواز تا حداکثر سرعت ۹۷۵ کیلومتر بر ساعت ( حالت اقتصادی تر آن ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است) و طی مسافت (برد پروازی) ۳۹۰۰ کیلومتر را دارا می باشد. همچنین سری توپولف ۱۵۴ عادی تحمل حداکثر ۹۰۰۰۰ کیلوگرم و مدل M ۱۵۴-Tu قابلیت تحمل وزن ۱۰۰۰۰۰ کیلوگرم در هنگام بلند شدن را دارا می باشد. فاصله دوسر بالها ۳۷ متر ، مساحت سطح بال ها ۲۰۱ مترمربع ، طول هواپیما ۴۷ متر و ارتفاع آن ۱۱ متر می باشد. مدل های ۱۵۴-‏Tu ، A ۱۵۴-Tu و B ۱۵۴-Tu قابلیت حمل حداکثر ۱۵۸ تا ۱۶۴ مسافر و مدل M ۱۵۴-Tu قابلیت حمل حداکثر تا ۱۸۰ مسافر و ۳ تا ۴ نفر به‌عنوان کادر پروازی را دارد.
● آمــار
نزدیک به ۹۰۰ هواپیمای توپولف در مدل های گوناگون ساخته شده که از این تعداد ۳۲۵ فروند آن
مدل M ۱۵۴-Tu۱۵۴ می باشد. در ایران شرکت های هواپیمائی ایران ایرتور، ماهان، تابان، آریا، کیش ایر و کاسپین از مدل M ۱۵۴-Tu این هواپیما استفاده می‌کنند.
منبع:علی حسنی بایگی
 

eliz

عضو جدید
آشنائي با توپولف-334
نسل جديد هواپيماهاي مسافربري روسيه​


لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد​

[align=center]TU-334 در نمايشگاه هوائي ماكس-2005[/align]

TU-334، نسل جديد هواپيماهاي مسافربري روسي است كه براي جايگزيني هواپيماي موفق جت منطقه اي Tu-134 طراحي گرديده است. TU-334 بر پايه طرح TU-204 طراحي گرديده اما در ابعادي كوچكتر و براي مسافتهاي كوتاهتر (منطقه اي) اما بر خلاف TU-204 ، داراي دم T شكل ميباشد، همينطور بر خلاف آن محل نصب موتورها در قسمت انتهاي بدنه به جاي زير بالها قرار گرفته. كار بر روي طرح Tu-334 از اوائل دهه 1990 آغاز گرديد اما به علت مشكلات مالي ناشي از سقوط اتحاد جماهيري شوروي اين امر به كندي پيش ميرفت.


TU-134

پيش نمونه آزمايشي در سال 1995 نمايش داده شد اما اين چيزي به غير از يك ماكت با كمي سيستمهاي نصب شده برروي آن نبود. اولين پرواز TU-334 در هشتم فوريه سال 1999 صورت پذيرفت اما از ان زمان تاكنون توسعه اين هواپيما با كندي به پيش ميرود از طرفي هنوز كليه گواهينامه هاي روسي به طور كامل كسب نگرديده هر چند صحبتهائي ضدو نقيض از احتمال كنسل شدن اين پروژه بگوش ميرسد اما توپولف اميدوار است كه دهها فروند سفارش از خطوط مختلف از جمله آتلانت-سايوز دريافت كند. قيمت تقريبي هر فروند TU-334 بين 19 تا 25 ميليون دلار برآورد شده است.


[align=center]TU-334 در اولين پرواز


در ساخت TU-334 از پيشرفته ترين طرحها در زمينه ديناميك، طراحي، علم مواد، تجهيزات هوائي و موتورهاي پيشرفته استفاده شده كه بالاترين قابليت و پارامترهاي آئروديناميكي را در كنار هزينه پائين به اين وسيله پرنده بخشيده است. بخشي از امكانات و ايده هائي كه در طراحي TU-334 مد نظر بوده به شرح ذيل است:




نماي داخلي كابين مسافران​


- حداكثر آسايش
- آرايش كابين مسافري به سفارش مشتري
- به حداقل رساندن صدا در كاكپيت و كابين مسافران
- كيفيت طراحي كابين مسافران
- افزايش فضاي جامه دان بالاي سر مسافران
- امكان نصب سيستمهاي Audio/Video
- امكان نصب سيستمهاي ارتباطي ماهواره اي SATCOM

TU-334 از بسياري سيستمهاي TU-204 بهره برده كه اين خود هزينه تعمير و نگهداري را براي خطوط هوائي كه از هر دو وسيله پرنده بهره ميرند را كاهش داده. از جمله مزاياي TU-334 ميتوان به: مصرف سوخت پائين،‌ساده بودن و وقت گير نبودن تعمير و نگهداري آن، براورده ساختن Chapter IV, ICAO در مورد ميزان صدا، كاهش زمان آماده سازي، به كارگيري ماسكهاي ضد دود براي خدمه و مسافران و بكار گيري مواد ضد حريق در كابين نام برد.

TU-334 مجهز به دو موتور توربوفن D-436T-1 با قدرت كشش 2x7500 kgf ميباشد. موتورها توسط دفتر طراحي مهندسي زاپروژي تهيه گرديده و در سال 2000 موفق به اخذ گواهينامه گرديد. از شاخصه هاي بارز اين موتور ميتوان به: مصرف سوخت كم، عمر زياد و هزينه عملياتي كم نام برد، همچنين برنامه هائي براي نصب موتور D-436T-2 با قدرت كشش 8200 kgf براي TU-334 در نظر گرفته شده. كاكپيت خلبان شباهت زيادي به TU-204 دارد و در آن سعي شده از طراحي نوين از جمله به كارگيري استانداردهاي ارگونوميك، به كار گيري سيستمهاي نمايش دهنده LCD و كامپيوترها استفاده گسترده اي بشود.




كاكپيت پيشرفته TU-334[/align]​


TU-334 قادر به حمل 102 مسافر ميباشد.

مشخصات و مقدورت:

خدمه: 2
طول: 31.26 متر
فاصله دو نوك بال: 29.77 متر
ارتفاع؛ 9.38 متر
مساحت بال: 83 متر مربع
وزن خالي: 30.050 كيلوگرم
حداكثر وزن برخاست: 47.900 كيلوگرم
برد عملياتي: 3150 كيلومتر
نسبت كشش به وزن: 0.31


ابعاد TU-334[/align]​


از جمله هواپيماهاي همرديف TU-334 ميتوان به: Airbus A318 ، Boeing 717 ، Fokker F100 ، Sukhoi Superjet 100 نام برد. در طراحي بال TU-334 از Winglet استفاده شده كه باعث افزايش كارائي در بالهاي ثابت ميشود به طوريكه باعث افزايش نيروي Lift و كاهش اثر Drag ناشي از جريانهاي حلقوي ميشود.

TU-334 در بسياري از نمايشگاههاي هوائي داخلي و خارجي جهت بازاريابي شركت كرده (از جمله ايران) و توپولف اميد زيادي به دريافت سفارش از مشريان داخلي و خارجي دارد.

منابع:
http://www.tupolev.ru
http://en.wikipedia.org/wiki/Tu-334

 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
ar ebrahimzadeh گشودن اسرار فنی آلمان نازی کتابخانه تخصصی هوافضا 0

Similar threads

بالا