استاد ايراني دانشگاه واشنگتن موفق به توليد برق از درختان شد

یکی مثل شما 100

عضو جدید
پژوهشگران دانشگاه واشنگتن به سرپرستي دكتر بابك پرويز ــ استاديار ايراني مهندسي برق اين دانشگاه - موفق شدند براي نخستين بار از درختان، جريان الكتريكي هر چند اندك ولي قابل اندازه‌گيري و به ميزان كافي براي راه‌اندازي يك مدار الكتريكي بگيرند.
بر اساس تحقيق جديدي كه در نشريه موسسه مهندسان برق و الكترونيك (The IEEE Transactions on Nanotechnology) به چاپ رسيده، مي‌توان از درختان انرژي الكتريكي گرفت كه هر چند ميزان آن اندك است، اما توليد آن در مقادير زياد و قابل توجه امكان پذير است.
پرويز درباره اين دستاورد جديد مي‌گويد:‌ تا جايي كه ما مي دانيم اين اولين پژوهشي است كه طي آن محققان موفق شده‌اند با چسباندن الكترودها به داخل يك درخت به طور كامل از آن برق به دست بياورند.
محققان دانشگاه MIT در پژوهشي كه سال گذشته انجام شد، دريافتند زماني كه يك الكترود در درون گياه قرار گيرد و الكترود ديگر در خاك اطراف آن جاسازي شود، انرژي با ولتاژ بالاي ۲۰۰ ميلي ولت از گياهان قابل دستيابي است.
اين محققان از آن زمان شركتي را راه‌اندازي كردند، كه حسگرهاي جنگلي در تعداد انبوه براي استخراج اين منبع انرژي الكتريكي جديد توليد كند .
مهندس بابك پرويز و تيم تحقيقاتي وي در دانشگاه واشنگتن هم در جست‌وجوي يك تحقيق آكادميك در حوزه استفاده از برق درختان به وسيله ساخت مدارهايي براي بيرون كشيدن اين انرژي بودند.
آنها براي نخستين بار موفق شدند يك مدار الكتريكي را تنها با استفاده از برق درخت به كار بياندازند.
اين محققان وسيله اي موسوم به «مبدل تقويتي» ابداع كرده‌اند كه مي‌تواند با همين اندك برق موجود در درخت به كار بيافتد. اين وسيله ولتاژ پايين را دريافت كرده و آن را براي توليد برق و خروجي بيشتر ذخيره مي‌كند. براي مثال اين دستگاه اگر حداقل ۲۰ ميلي ولت ورودي برق داشته باشد، خروجي آن ۱/۱ ولت خواهد بود كه مي‌تواند حسگرهاي با مصرف پايين را به كار بياندازد.
مهندس بابك پرويز تصريح كرد: هر چند ابزار الكتريكي معمولي با اين نوع ولتاژ و جريان برق ضعيف حاصل از درختان كه ما به آن دست يافته ايم، قابل كار كردن نيستند، اما اين ميزان برق براي ابزار در مقياس‌هاي نانو قابل بهره‌برداري و سودمند است.
وي خاطر نشان كرد: با به بازار آمدن نسل‌هاي جديد فن‌آوري‌ها تصور مي‌كنم، ضرورت دارد كه به گذشته باز گرديم تا دريابيم در زمينه‌ توليد منابع انرژي چه سيستم هاي كارآمد و چه تكنيك‌هايي ناكارآمد بوده‌اند.
مهندس پرويز تاكيد كرد: پديده تهيه برق از درخت كاملا متفاوت از آزمايشات معمولي است كه با سيب زميني يا ليمو انجام شده است.
وي يادآور شد: هنوز دقيق معلوم نيست كه اين ولتاژها از كجا مي‌آيند، اما به نظر مي‌رسد، برخي از سيگنال‌دهي‌ها در درختان شبيه به فرايند‌هايي هستند كه در بدن انسان اتفاق مي‌افتد، اما سرعت آن پايين تر است.
پرويز كه برق درختان را جايگزين انرژي خورشيدي براي بسياري از كاربردها نمي داند، ادامه داد: من مشتاق هستم كه نتايج اين تحقيق را براي بررسي نحوه عملكرد درخت‌ها در اين زمينه آزمايش و بررسي كنم.

دكتر بابك اميرپرويز فارغ التحصيل مدرسه علامه حلي و برنده جايزه خوارزمي دانش آموزي است (هواپيماي واقعي ساخت). زمينه تحقيقاتيش هم MEMS و Nano technology هست. وي همان پژوهشگري است كه پيش از اين لنزهاي چشمي با توانايي پخش مانيتورينگ اطلاعات را ابداع كرد
 
بالا