قوانين ارايه شده از سوي ناسا (NASA) براي مديران پروژه

ofakur

عضو جدید
کاربر ممتاز
قوانين ارايه شده از سوي ناسا (NASA) براي مديران پروژه خود مي تواند راهنماي خوبي براي ساير مديران پروژه باشد تا بتوانند اين راهنمايي ها را در پروژه‌هاي خود بكار بندند و از اين طريق به كيفيت پروژه خود اضافه كنند.
اين قوانين در 17 بخش تقسيم بندي شده كه عبارتند از: 1. مدير پروژه 2. فعاليت‌هاي آغازين پروژه 3. ارتباطات 4. منابع انساني 5. بازنگري و گزارشات 6. پيمانكاران و قراردادها 7. مهندسان و خبرگان 8. سخت افزار 9. رايانه و نرم افزار 10. مديران مياني و مسئولان برنامه‌ريزي پروژه 11. برنامه‌ريزي، بودجه بندي و تخمين‌ها 12. مشتريان 13. دستورالعمل مرجع ناسا 14. تصميم گيري 15. اصول حرفه‌اي كار 16. مديريت پروژه و كار تيمي 17. جلوگيري از خطاها و واماني سيستم مديريت پروژه
قوانين ذكر شده در بخش هاي 17 گانه طبقه‌بندي شده است. كه به ترتيب بخش هاي مدير پروژه و منابع انساني با 14 قانون، بازنگري و گزارش‌ها با 13 قانون، جلوگيري از خطاها و واماني با 9 قانون، قراردادها و پيمان‌كاران، برنامه‌ريزي و بودجه بندي با 8 قانون بيشترين قوانين را به خود اختصاص داده‌اند و مابقي بخش ها نيز از 1 تا 7 قانون را در دل خود جاي داده‌اند.
اگر از زاويه ديگري به موضوع توجه كنيم و اين قوانين را با استاندارد PMBOK ‌در كنار هم قرار دهيم متوجه نوعي تناظر بين اين دو سند خواهيم بود به نوعي كه اين دو به گونه‌اي همديگر را تكميل و تاييد مي‌كنند.
استاندارد PMBOK داراي 9 حوزه فرآيندي است كه در طي مراحل عمر پروژه (آغازين، برنامه‌ريزي، اجرا ، كنترل، اختتام) اتفاق مي‌افتد كه اين حوزه ها عبارتست از حوزه فرآيند يكپارچگي با 7 زيرفرآيند، حوزه فرآيند محدوده با 5 زير فرآيند، حوزه مديريت زمان با 6 زير فرآيند، حوزه مديريت هزينه با 3 زير فرآيند، حوزه مديريت كيفيت با 3 زير فرآيند، حوزه ميدريت منابع انساني با 4 زير فرآيند، حوزه مديريت ارتباطات با 4 زير فرآيند، حوزه مديريت ريسك با 6 زير فرآيند و حوزه مديريت تداركات با 6 زير فرآيند.
با مطالعه اين دو سند راهنما بخوبي نقش و اهميت مدير پروژه، منابع انساني و نيز گزارشات عملكرد پروژه و نيز نقش تحليل هاي مديريتي و نيز اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه مشخص مي‌شود.
مطالعه قوانين طلايي مديريت پروژه ناسا را به دوستان توصيه مي‌كنم همچنين علاقه مندان مي‌توانند فايل مربوطه را از طريق لينك زير در اختيار داشته باشند.
تغییرات سریع و پیچیده در محیط پیرامونی پروژه باعث شده است که مدیران پروژه با ریسک های فراوانی مواجه باشند. راهنمای گستره دانش مدیریت پروژه ویرایش 2004 یک چهارچوب ساختار یافته برای مدیریت ریسک فراهم می کند که با سایر فرایندهای مدیریت پروژه در ارتباط است. در پروژهای مختلف، ریسک ها ی زیادی وجود دارند که روابط داخلی علت و معلولی میان آنها و سایر فرایندهای مدیریت پروژه برقرار است.
مدیریت ریسک در استاندارد PMBOK
فرآیند مدریت ریسک در راهنمای گستره دانش مدیریت پروژه به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و شامل مراحل زیر است:
1- برنامه مدیریت پروژه: در این مرحله سازمان پروژه در خصوص انتخاب روی کرد، برنامه ها و اجرای فعالیت های مدیریت ریسک پروژه تصمیم گیری می کند.
۲-شناسایی ریسک:زیر فرآیند شناسایی ریسک به تعیین و مشخص نمودن ریسک های پروژه و همچنین مستندسازی آن می پردازد.
3.تحلیل کیفی ریسک:ریسک های شناسایی شده در این مرحله به منظور تحلیل و اقدام متعاقب بعدی با در نظر گرفتن ارزیابی و ترکیب احتمال وقوع آنها و اثراتشان اولویت بندی می شوند.
4.تحلیل کمی ریسک:به تحلیل عددی اثر ریسک های شناسایی شده بر اهداف و عملکرد پروژه می پردازد.
5.برنامه ریزی پاسخ به ریسک:این مرحله به توسعه گزینه ها و اقدامات برای افزایش فرصت ها و کاهش خطرات تهدید کننده اهداف و عملکرد پروژه اختصاص دارد.
6.پایش و کنترل ریسک:پیگیری ریسک های شناسایی شده، نظارت بر ریسک های باقیمانده، شناسایی ریسک های جدید، اجرای برنامه های پاسخ به ریسک و ارزیابی اثر بخشی آنها در دوره عمر پروژه در این مرحله اتفاق می افتد.
در هریک از مراحل شش گانه مدیریت ریسک پروژه تکنیک هایی بسیاری وجود دارند که مدیران پروژه با استفاده از آنها می توانند محیط پیرامونی پروژه خود را مدیریت کنند. بیش از150تکنیک برای استفاده در مراحل 6 گانه مدیریت ریسک پروژه وجود دارد که بنا به فراخور می توان از آنها استفاده نمود.
این مقاله در هارد من ذخیره شده بود که متاسفانه نام صاحب مقاله در آن درج نشده بود . بنا به ضرورت و برای استفاده دوستان در این بخش آوردم و از نگارنده ان تشکر و بخاطر نبود نامشان در این مقاله پوزش میخواهم.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
onia$ 10 گام به سوي ذهن خلاق آموزش های مدیریتی 1

Similar threads

بالا